UIT AGENDA MIDDELMATIGE PRESTATIE VAN ARBEID EN KUNST IN «HET MEISJE VAN ANDROS» Vlaams kamerorkest van Brussel koncerteert in Erembodegem PROBLEMATIEK ROND AALSTERSE KOORWERKING 16 - 20.3.1981 - De Voorpost sonnage met gevoelighe voor persoonlijke eigenai digheden te spelen. Verder verdient Jef Bettej nog een pluim om zijn sen terend dekorontwerp en of de technische ploeg onn leiding van Oscar Callebn Verleden weekend werd in onre Stadsschouwburg ..Hel Terentius. geboren in Uarta- spelen die hij schreef tussen me,s,e van Andres, opgevoerd, als tweed, stuk in het go. kwam als jonge slaaf 166 en 160 voor Christus ïi Lï°nv .""a-"?'?,'8 R«df"lk«»k™f>- naar het grote Rome, waar naar Grieks voorbeeld, Sint-Barbara «Arbeid en Kunst». Dit blijspel kon een volle hij na een tijdje door zijn vooral naar dat van Menan- zaal nu en dan eens laten lachen, maar gieren en bulderen meester Terentius Lucanus der. Zo is zijn «Meisje van hoorde er niet bij. Het was gewoonweg een pretentieloos werd vrijgelaten. Later werd Andros» verfijnder en huma- amusementsgevalletje dat noch aan de akteurs. noch aan hij opgenomen in de kring ner dan de stukken van de toeschouwers al te hoge eisen stelde. van Scipio. een groep Ro- Plautus. maar ook (spijtig «Het meisje van Andros.» is Het stuk is één van de zes a°nzienlijken die de genoeg) heel wat minder een blijspel naar «Andria» fijnzinnige komedies van de hel.lemsenng van de Ro- komisch, van Terentius, bewerkt door Latijnse blijspeldichter Te- Tei"se samenleving bevor- In dit stuk draaide het alle- Charles Cordier en vertaald rentius Publius Afer (ca 190- derden- ",Het meisje van An- maal rond een handvol tv- - dros» is eon U1:: J-- door Pierre Soetewey. 159 voor Christus). s blij- mensen, die door een reeks misverstanden in komische situaties terecht kwamen en voortdurend het laken naar hun kant wilden halen. Si mon, een rustige en rijke koopman leidde een kalm leventje, maar nu dreigde alles in een stroomversnel ling te komen omdat hij in zware financiële moeilijkhe den verkeerde. Als enige op lossing zag hij een huwelijk van zijn levensgrage zoon Pamhila met de mooie Phi- lomena, de dochter van de geen sprake, laat staan van «geforceerd» worden vol- steenrijke Chremes, want serieuze trouwplannen, gens zijn vader Simon, die dit kon hem slechts nog van Pamphila hield immers véél voor deze lastige karwei de het bankroet redden. En hier meer van Glyceria, een hulp van de naïeve domme kneep nu net het schoentje, meisje van lichte zeden met Sosias inriep. Dan is er ook want van grote liefde tussen wie hij zelfs een baby heeft, nog de «grootmoeder» Les- beide was er helemaal nog Er moest dus per sé iets bia. moeder van Chremes, die overtuigend de kandida- Maggie Van Hoorde, een knap vivont talent. (Per) Van 20 tot en met 23 maart gaat in «'t Apostelkei, (kerk Mijlbeek) een Peru-driedaagse door met doorlc pende Peru-tentoonstelling en muzikale, toeristische en literaire avonden. Vrijdag 20 maart wordt deze driedaagse geopend! door Jo Verbruggen en Elza Galle-Dehennin. Aanf vang: 20 u. Het Progressief Aalsters Collectief Theater (Pad! brengt «Een Portable Shakespeare»; het suksesstukl van Theater 18. Samenstelling en Regie: Jo Gever» spelers: A. Cogen, A. Roels, S. Orbie; dekor t kostumes: Leo Hubrecht en muzikale leiding: RalpJ Corbey. Speeldata zijn 18, 19 en 20 maart telkens te 20 uur in Zaal Madeion Op 20 en 21 maart voert de toneelgroep van het V.T.ll in de feestzaal van het V.T.I. de komedie «Schaak! mat» ten tonele. Auteur: Nicole Manzari en regisseuil is Herman Slagmulder. Aanvang 20 u. Toneelgroep Janus brengt «Schaakmat» op 20 maaiL in Jeugdhuis Kreja, Driesleutelstraat 51, Aalst en opf 28 en 29 maart in vzw Netwerk, De Ridderstraat 2 Aalst, telkens te 20.15 u. Reservatie: 053-78.81.06. Op zaterdag 21 (20 u.) en zondag 22 maart (15 i, brengt het St.-Jozefscollege «Baas Gansendonck» i een bewerking van Fons De Coninck en onder re$_ van Willy De Swaef. Tevens is er een tentoonstellinj «Het Vlaanderen van Conscience». Pro Arte nodigde de «Musici Academici» uit voor eei concert, dat plaats heeft in de feestzaal van he stadhuis cp dinsdag 24 maart te 20.30 u. Het program ma bevat o.a. de Serenata Notturna van Mozart, concerto voor cello en orkest van Couperin en c symfonie «La Suisse» van F. Mendelssohn-Bartholdy gHHHfl Heer Simon bekommert om zijn kapitaal.(Per) Paul Seghers en Ronald Schollaert, twee rasacteurs.(Per) S' e° Vla<mdere:: *>ker ln de f' in he' Vlaamse land al- moet in de meeste gevallen pijen behoren tot de aclieve loop van de jongste jaren, een opmerkelijke opgang ge- leen reeds een viertal over- een beroep worden gedaan kulturele vrijetijdsbeste- mn vmde tom^n vï W'tn m t'ne 6 lSekre9d°' "eVB koePelende organisaties op scholen of op parochiale ding. Ze worden echter stuk P-I, n - vormen van aktieve kultuurbelevtng die einde- werkzaam zijn, alle met de- vergaderruimten die niet in voor stuk over dezelfde fi- W,£LJLSJSSTh"sd'skum,r' Vsden' »?"n Mlld» doelstellingen; vere- de eerste plaats voor da! nanciele kam geschoren als hebben ongetwijfeld zowel de groeiende belangstelling nigen van de koren, begeloi 11 van het grote publiek als de hogere kwaliteit van de zang, den van de besturen, een wederzijds stimulerende rol gespeeld. Toch hebben de koorgroepen in het algemeen en dus ook deze van Aalst, te kampen met een aantal problemen die zich achtereenvol- doel worden opgericht. Be- de groeperingen die verza- geleidingsinstrumenten melingen of ontspannende kunnen enkel verkregen aktiviteiten op hun pro- worden als ze kwalitatief gramma hebben. Zonder af gezien niet meer voldoen breuk te willen doen aan de s-voor de eigenaar. Bij dat waardevolle inbreng van sche bijstand enz. Al deze alles komen dan nog de dergelijke verenigingen, is -ju1?*1 WOrden ,e9elijker- aansluitingsbedragen bij er tussen beide categorieën tot de leeftijdscategorie van 1 j _e,rjgd door het reeds diverse federaties en de ver- toch een onderscheid te ma- vor- men en vervolmaken van de leden en dirigenten, opbou- - wen van een repertorium- gens situeren op het menselijk, het technisch en het bank, technische en prakti materiële vlak. Menselijk aspect Op dit gebied is er allereerst 40 tot 65 jaar. Slechts een verEie|de A.N.Z., de Vlaam- de niet te onderschatten derde is tussen de 40 en de se edera'ie van Jonge Ko- concurrentie van de media 50 jaar oud. Dit betekent dat f_en' et Madrigaal, Fede- en van andere meer aan- een groot aantal koren over kam, zonder de stedelijke en trekkelijke bezigheden. Dit een tijdspanne van 10 tot 15 9emeenlelijke coördinatie- 3 echter een algemeen ver- jaar aan een aflossing toe is Purea^s ,te vergeten die al- zekeringspolissen de kosten verder verzwaren. Om aan de kost te kunnen komen zijn de koren dan ook vaak verplicht hun toevlucht te nemen tot allerlei kunstgre- ken wat betreft inspanning en inzet. Wat de stuurgroep van de Aalsterse Cultuurraad pro beert te realiseren is lof- WW., wuuumiiy twe 1 o l/i ..W..W.VJ.W www.i ip icuiiopioil 13 1 ui- schijnsel waarvan ook an- en deze moet onverwijld lemaal dezelfde oogmerken pen en meer dan eens slui- waardig. De door de stede- dere culturele activiteiten worden voorbereid. nastreven. ten de penningmeesters het lijke overheid beschikbaar speelden op een middelma de weerslag ondervinden. 'W Groot-Aalst behoort de werkingsjaar af met een gestelde middelen komen tig peil en de rest deed geen Studerende jongeren vor- Technisch aspect o,. ichting van een «muziek- zeer gering batig saldo echter geenszins tegemoet moeite om hun personnages men voor de koorverenigin- Uit de bovengenoemde en- bank>> (een verzameling van waarbij financieel overle- aan de essentiële verzuch- enige allures mee te geven, gen een dankbaar midden quête van het A.N.Z. is Partjturen en muzieklitera- ven het allerbelangrijkste tingen van hen die op basis Paul Seghers als de bijna om leden te recruteren. Deze eveneens gebleken dat de tuur) zeker tot een van de is. Het Aalsterse stadsbe- van vrijwilligerschap het geruineerde koopman Si- jeugd vindt echter in deze kennis van muziek en noten- progressieve initia- stuur geeft een aalmoes van cultureel peil van de bevol- mon leverde degelijk werk. studies vaak een hinderpaal leer bij de grote meerder- heven van de Vereniging 1.000 frank, maar dat dit king pogen op te tillen. Een fijne stembeheersing en om aktief lid te worden van heid van de koorleden eer- X001 J: uur en Vrijetijds- slechts een druppel op een podiumprésence zorgden een koor terwijl door het ver- der aan de geringe kant is. besteding. Kortom, wie zijn gloeiende plaat is kan dui- De voorafgaande suggesties voor een behoorlijke vertol- blijf gedurende de week in Bij 2% van de ondervraagde "V/aliteit of zijn kwantiteit delijk worden aangetoond en kritische opmerkingen in king. universiteitssteden of in koren kunnen alle zangers we"s1ie verbeteren, kan zo- aan de hand van een een- verband met de problema- Pamphila, gespeeld door scholen eveneens moeilijk noten lezen. Bij 25% is dat de weI. P'aatseiijk. regionaal of voudig cijfervoorbeeld. tiek rond de Aalsterse koor- André Hendrickx. viel toch te overwinnen barrières helft en bij 50% zijn er ?atl°naal terecht bij des- Nemen we een gemiddeld werking, zijn het resultaat een beetje uit de toon en worden opgeworpen. Jonge slechts enkelen die deze "dige werkgroepen. Een koor bestaande uit veertig van de bedenkingen van leek ons nu niet onmiddel- gezinnen kennen het pro- kunst onder de knie hebben. zekere coördinatie tussen leden, die jaarlijks vijftig een koorleider uit een der lijk de smoorverliefde jonge- tuur van Charinus als toe komstige man voor haar kleindochter Philomena steunde. Ook de intelligente en schrandere Davus, slaaf van Pamphila werd inge schakeld bij deze huwe lijkskwestie en even later deed ook Mysis, de brave meid van Glyceria, haar duit in het zakje, zodat de verwarring kompleet werd en naar een hoogtepunt klom. Het zag er op den duur écht dramatisch uit wan neer de geliefden mekaar definitief schenen te verlie zen. Maar dan verscheen gelukkig de rustige wijsgeer Criton (als deus ex machi na?), die na een paar grap pige verrassingen een hap py-end wist te bekomen, waarin iedereen zijn harte- wens kreeg en alle moeilijk heden werden opgelost. Het is een klein kunstje om dit stuk te kraken als opper vlakkig en goedkoop, maar dat is in feite de waarheid geweld aandoen, want het zit vernuftig in elkaar en dank zij de vertaling van Pierre Soetewey bezit het een vrij vlotte dialoog: bo vendien zijn er ook enkele vondsten, die omdat het stuk zo lekker gesmeerd loopt, bijna in de «plooien» verborgen blijven. De intri ge is leuk en blijft tot het R'k Van Hoorde, dank voor hetheerlijk spel.(Per) einde behoorlijk spannend en dat is al n hele prestatie, ben als Ronald Schollaert of werd gezet. De speelse regie van Jef Bet- de sluwe Davus, slaaf van Dan is er tenslotte nog H 041 tens werden de onvermijde- Pamphila. Ronald kon zich bert Van Geert als de weer eens naar hartelust Criton, die degelijk uitleven in deze dankbare ten toon spreidde. Hij rol. Via zijn spitse opmerkin gen wist hij een genuan ceerde figuur op de planken te zetten die noodzakelijk was om het geheel te schragen. Hubert Janssens kroop in de huid van Chremes, de op vliegende en kwaadaardige vader van Pamphila en kon ons niet volledig overtuigen omdat zijn stembeheersing niet voortdurend in orde was en omdat hij naar het einde toe duidelijk niet meer levendig was. Maggy Van Hoorde als Phi lomena akteerde op haar Als slotkonklusie: gewoon peil; degelijk en in meisje van Andros» wf haar sas wanneer zij samen met haar vader een spran kelende dialoog leverde. Zoë De Neve was in de rol van de «zwaarlijvige» en permantige Lesbia, moeder van Chremes, niet in haar dagje; het bleef té veel bij -lijke ouderdomsrimpels (tenslotte is het stuk al eeu wen oud) op een vakkundige wijze gekamoufleerd. Ver der heeft hij dit blijspel so ber behandeld en zich voor al gehoed van deze verwar rende wereld van verliefden warm en té nadrukkelijk uit te beelden. Toch mocht hij enkele tafe reeltjes afzonderlijk rond een klimaks koncentreren, omdat we voortdurend met nieuwe siuaties gekonfron- teerd werden. De akteurs leverden echter geen homogene vertolking: slechts drie of vier person nages gaven een bewonde- ringswaardige prestatie ten beste, evenveel akteurs de een onvergetelijke uit die met een rits spelingen en langs-de-neus- bliek op zijn ha bezat de gave om een klichématig getekend sonnage voor nog eei terend de technisc leiding van krijgen een streepje bij de fijne afwerking ervai oppervlakkig typeren haar houterige houding deed meermaals ongewild komisch aan. De schuchteri- ge, maar dolverliefde Chari nus of aanbidder van Philo- gespeeld in een iet of v romantisch dekor n erg funktioneel (en drac heel wat bij om de geweni sfeer te bereiken) en ken< een goed tempo. De schillende akteurs speeldi niet op hetzelfde niveau; B nald Schollaert en Hubi Van Geert staken met k< en schouders boven de uit. Nochtans bood dit bl spel van Terentius laatklep voor alle akteurs. bleem van de kinderoppas en voor de buitenhuis wer kende moeder stelt zich daarenboven nog de kwes tie van de verdeling van haar vrije tijd tussen het ge zin en het verenigingsleven. Gelukkig zijn er hoe langer jury borg staat voor een ob- hoe meer mensen die er in i w zekere coördinatie Dat heeft echter niet belet die, instanties zou echter maal repeteren gedurende dat er in het Aalsterse tal 'och wenseüjk zijn, zoniet van koren zijn die op een dr®*9' °°k dit aspect van het meer dan behoorlijk peil zin- cult"rele teven in een wur gen en mooie resultaten be- 9ende verzuiling of overor- halen op tornooien en koor- 9anisatie terecht te komen, dagen waar een deskundige mena was voor Eddy Tem- Ook mocht het pittige deelgemeenten Groot- Materieel espect jectieve beoordeling en een Bar1ituren en muzieklitera- aanzienlijke investeringen. Voor een repetitielokaal kenen. Koren, toneelgroe- hadden, pen en muziekmaatschap- slagen een evenwichtig objectieve klassering. Eredi- tuur vormen nog altijd zeer lijk pietluttig «bedrag» te re» kingsjaar compromis uit te werken om visie en uitmuntendheid be- 1 de culturele activiteit een horen weliswaar nog tot de plaats te geven in hun le- uitzonderingen maar niet ven. Tenslotte speelt de weinig koren handhaven sfeer en de verstandhouding zich, dank zij een doorgedre- binnen de groep een voorna- ven inspanning, in eerste en me rol die niet mag uit het tweede divisie, oog verloren worden. Im- Positief is dat zich op dit mers, naast haar specifieke ogenblik meerdere muziek- taak heeft elke vereniging en koororganisaties inzetten ook een sociale functie te om de noodzakelijke oplei- vervullen. ding en begeleiding van zo- Uit een onlangs door het Al- wel koorleden als dirigen- gemeen Nederlands Zang- ten te verzorgen. Ofschoon verbond (A.N.Z.) uitgevoerd deze inspanningen in elk onderzoek is gebleken dat geval lofwaardig zijn en een de gemiddelde leeftijd van gezonde onderlinge wedij- de koorleden ligt tussen de ver de kwaliteit ongetwij- 35 tot 40 jaar. Bij de koorlei- feld ten goede komt, toch ders behoort nagenoeg 75% stemt het tot nadenken dat die uit is op meisjes twee uren, dat maakt 40 x 2 Aalst, meer bepaald Her- met geen al te beste repu- x 50 of in totaal 4.000 gepres- man Timmerman, dirigent tatie. teerde uren. Per lid en per van «Singhet Vro» uit Hof- Rik Van Hoorde als de stun- uur komt dat neer op 0,25 stade, die sedert jaren zijn telige slaaf van Simon frank, een muntstukje dat sporen heeft verdiend in de- speelde vlot en schitterde uit de omloop wordt getrok- ze culturele aktiviteit en met door zijn gladde gebaren en ken omdat het niet langer de wie we naar aanleiding van radde tong. Zijn bewegin- moeite loont met een derge- het afsluiten van zijn wer- gen waren eveneens vlot en meer aan bod komen; gelul kig was er een leuk happl end met prettige vondstei mooie beelden en ral woordspelingen gesprek gezwind en indien zijn op merkingen pittiger waren A.D.B. zou Rik een even schitteren de prestatie geleverd heb- merman een uitdaging, die hij tot een goed einde heeft gebracht, alhoewel wat meer imponerend gebaren- werk helemaal niet zou mis staan op de scène. Monique Buys wist als My- Alles bij elkaar een behoö sis, de mooie meid van Gly- lijk blijspel, dat op een mie ceria haar personnage niet delmatige wijze op de plat volledig gestalte te geven ken werd gebracht en ee en Olivia Van Pachterbeke degelijke ontspanningso kwam wél geloofwaardig vond aan het publiek bood over, maar sprak te stil zo- Meer moest je er ook niet dat haar onstuimige karak- zoeken., ter niet voldoende in de verf Jo De Bruyo «Van een lied moet je niet alle tonen kennen, niet de melodie of het refrein, maar wel de toon, de frisse toon van een levend lied». Daarom nodigt Davidsfonds Erembodegèm-Centrum alle ware kunstliefhebbers uit op het koncert door het Vlaams Kamerorkest van Brussel o.l.v. Arie van Lysebeth op vrijdag 20 maart 1981 te 20.00 uur, in het Klooster, Termurenlaan te Erembodegem. Op het programma staat werk van J.S. Bach, W A. Mozart. B. Marcello, L. Boccherini, D. Sternefeld, B. Bartok, Louis Op 't Eynde speelt hobo en Alphonse Bauwens cello. Het belooft een grootse avond te worden! J.D.B.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16