k «PALLIETER» ALBERT VAN ESBROECK: LANDSCHAPPEN EN BLOEMEN TSIECHISCHE GRAFIEK: KUNST MET GROTE «K»! het linnen doek Mark Dobrinsky en Louis Van der Paal spelen Bach Prijzen «Carlo Tarras»- Willy Van der Meirsch» 12 - 17.4.1981 - De Voorpost Op maandag 27 april te 20u30 brengen Mark Dobrinsky, cello, en Louis Van der Paal, klavecim bel, een Bachrecital in de kapel van de paters Kapucijnen te Aalst. Mark Dobrinsky stu deerde te Moskou bij de wereldberoemde cellist Rostropovitsj, van wie hij nadien assistent werd. In 1974 emigreerde hij naar Israël. Sindsdien treedt hij in heel Europa op als solist en in kamermuziekensembles. Hij zal twee suites voor cello solo uitvoeren en een sonate met klave cimbel. Deze suites ver gen een buitengewone speelvaardigheid. Een strijkinstrument is im mers van nature een stemmig en het doet vreemd aan het polyfoon te horen klinken. Ook het oor moet dus een extra inspanning leveren om dat het de medische lijn moet doortrekken of de grilligheid ervan gekon- centreerd moet volgen. Louis Van der Paal is een stille maar rusteloze Op woensdag 22 april te 16 uur heeft in de feestzaal van het stadhuis te Aalst de openbare schiftingswedstrijd (viool) voor de prijs «Willy Van der Meirsch» plaats. Willy Van der Meirsch is een geboren en getogen Aalstenaar, komponist, violist, dirigent, promotor voor de hedendaagse muziek, in eigen land (maar dat is in Vlaanderen niet zo uitzonderlijk) ondergewaardeerd, kortom, een man die nooit stil zit, altijd bezig is met iets kreatiefs. Diezelfde namiddag wordt ook de winnaar van de prijs «Carlo Tarras» voor schilderkunst bekend gemaakt. Carlo Tarras dekt dezelfde man als Willy Van der Meirsch maar dan in het domein van de schilderkunst, een kunsttak waarin hij probeert de klank van de muziek in picturale vorm en kleur om te zetten. Op zaterdagavond 25 april te 20 uur heeft dan in de feestzaal van het stadhuis het laureatenkoncert en de overhandiging van de prijzen plaats. De toegangsprijs bedraagt 100 fr. en reservatie kan gebeuren via het sekretariaat tel. 02/759.85.58. W.D.B. bij. Hij leidt het ma koor «Pro Musica», niseert aperitiefkoè ten, waar hij ook zen» siceert, is betrokkei' de orgelcyclus in Martinus, neemt tu door Bachs Goldbei riaties op plaat op, vorige week te bel ren op BRT-III met k cimbelwerk van O rin en voerde vooiS paar weken in Gent e' van Bach uit. Hij z< nakt bekende Italiaanse eert uitvoeren, eei meest geliefde w van het barokke re] 1 rium. Bach plaatst j door middel van de klavieren en de reg tiemogelijkheden J het klavecimbel sq tutti tegenover zoals in het coi'1, grosso het concf stond tegenover het orkest. Ook de Italiaans drieledi zangerig langzaa wordt omsloten twee snelle delen. De toegangsprij draagt 150 fr., voor en derde leeftijd (programma grepen). themata, sterk door de muziek beïnvloed. Zijn vormgeving evolueerde van kubisme naar meer realisme. Hij is de kun stenaar die de mens toont in zijn relatie met de evenmens, vol liefde die ook tracht de muziek grafisch te suggereren. Uit de ruim 5.000 Tsjechi sche grafici brengt Affli- gem U een selektie van een zevental volwaardi ge artiesten. Hun werk genieten vraagt mis schien wel wat inspan ning doch deze blijkt lo nend te zijn. Hoe langer U kijkt, hoe meer U ont dekt. Wat bijvoorbeeld op afstand alleen een meisjeskrullekop schijnt te zijn biedt heel wat. In de krullen vindt U enge lengezichtjes, saters, zelfs geweren en geogra fische afbeeldingen. De vernissage werd in geleid door kunstkritikus notaris Jo Verbrugghen en voor muzikale omlijs ting zorgde de zeskoppi- ge formatie «Hexacord». Zoals het werk van De- mel: oud-standing! U kan tot 26 april in het Kultureel Centrum voor een bezoek aan deze ten toonstelling van kunst werken met «grote K» ter echt op zaterdagen van 14.30 tot 20 uur en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 uur. Op paasmaandag van 14 tot 20 uur. LH blijH Ook de tweede week van het paasverlof bli het vrij rustig op het filmfront. CINEMA PALACE Benedenzaal Vanaf vandaag loopt hier een reprise «F; ly Jewels», een humoristische gezinsfilm Jerry Lewis in de hoofdrol Studio Derde week verlenging voor «Een rare kl< bak», een film met Terence Hill. Club In de club loopt deze week een dubbel pn gramma. In de namiddag draait men de Disney-fili «De 101 Dalmatiërs». Tijdens de week zijn vertoningen om 18 uur en om 19u30 1 zondag (Pasen) en maandag (tweede paasdag zijn de vertoningen om 14 uur, 14u45, 17ui en 19u45. 's Avonds, om 21 uur, en dat iedere wordt voor een volwassen publiek de verli ging «Vrouwen van dertig», verder gespeel! CINEMA FEESTPALEIS Zaal 1 Nogmaals een film in Doby Stereo in dt daartoe speciaal uitgeruste zaal: «Fame Fame is de eerste Amerikaanse film van Brit Alan Parker. Hij kon niet onverschill ig blijven voor de schreiende wansmaak en i betoverende kracht van New York. Daaro 8 vatte hij met beide handen de kans om daa8 u over een dokument te draaien. De visie v T® Alan Parker en de harde strijd die de stude ten van de beroemde High School of Perfo ming Arts leveren opdat hun naam in neonli ters op de muren van de grote stad zou schitt ren, zijn de leidraden van de film. 1 «Fame» is een explosief geheel, met uitc 1 gende romantische en realistische soms ex somber hyper-realistische, trekken. *n In deze school waar men alles onderwijl van Shakespeare tot moderne komedie, vl klassiek ballet tot «heel moderne» dans. vi grote klassieke komponisten tot disco bei zullen de studenten bikkelhard werken c jerj een diploma te behalen, en niet een kontn dat hen levenslang aan het ene of het and< gezelschap bindt. Er worden plannetjes gesmeed om te slage ET" om de hoop niet te verliezen ondanks voortdurende onzekerheid: There's no bu ness like show-business! Derde week verlenging voor «The Jazz Si ld g ger», een film met Neil Diamond in hoofdrol. Zaal 3 «La cage aux Folies II» «De Nichtenkd II» is het vervolg van de dolle travestie-kon ipel' die van producer Marcello Danon na het v reldsukses van zijn film met de gelijknami titel. De regie was ook nu in handen vj Eduard Molinaro. Renato Baldi en Albin zijn de twee hoofdv detten. Het probleem begint op het ogenbl dat Renato Albin moet diets maken dat hij 'zij') te oud geworden is om de jonge rol vi Marlène Dietrich, uit «De Blauwe Engel- vertolken. In 'haar' onstuimigheid om 'haar' aantre king8kracht te bewijzen, raakt Albin verwi keld in een moordzaak. Hierop volgen e aantal gekke situaties die alleen maar moj lijk zijn in een Frans-Italiaanse co-produkt Maar zoals bij alle 'goede' komedies heeft o deze een happy end. Een vrolijk paasweekend aan alle lezers. T ti gel )pn: )hol v F et t j N ag. g Als kind dat thuis in de dorpsherberg «De Kroon» al eens meehielp schuwt hij uiteraard het kontakt met buitenstaanders niet. Toch kan men niet zeggen dat hij het zoekt. Zo zal hij, als verwoed en gerenomeerd duivenmelker liefst zijn prijsvliegers door iemand van de familie laten binnendragen en wat de rest van zijn andere hobby betreft, houdt hij het bij werken in de eigen moestuin. Schilderen doet Van Es- artiesten uit heel Europa broeck als hij er de drang kreeg hij verleden jaar in toe voelt. Als hij zich Koksijde een intematio- kreatief weet. Soms drie nale onderscheiding weken aan een stuk om voor zijn plastisch oeu- dcm daarna weer een vre. Van Esbroeck, intens paar weken borstel en familiegebonden, is so- palet links liggen. laten ciaal geëngageerd, geen meeprater, anders dan Bij de vernissage vorige anderen. Aan zijn vrouw vrijdagavond, bijge- Louisa heeft hij een ware woond door o.m. schepe- steun, die zijn kunste nen van Aalst De Neve naarsleven met hem en Roels en schepen Van deelt, zijn toekomst helpt Esbroeck van Sint- bepalen en soms ook niet Amands, tevens bezocht karig is met allerlei tips. door oud-burgemeesters Schepen Armand Roels uit de Faluintjes, belicht- looft in de tentoonsteller te literator Karei De De- enerzijds de diepte van cker, socioloog en folklo- zijn veelzijdigheid en an- risft. Van Esbroeck als derzijds het voortdurend «eten Pallieter». Een man kritisch staan tegenover di£ leeft met, van en door zijn schepping, de natuur, een man die Zevende zoon, dan ook van de natuur geniet als Albert geheten, uit het beenhouwersgezin Van Esbroeck, stelt momen- ke taferelen en bloemen teel in de Aalsterse Bei- te jmogen konterfeiten. In fortkelder tentoon. Land- niet ste ke-1( een en wiens groot- geluk het is landelij atelier op de Breut- schappen, dorpszichten, helde zit hij a.h.w. mid- enkele portretten, zelfs den in de natuur zelf. een naakt, maar vooral Van Esbroeck is ook een stillevens en bloemen, volksmens zonder enige Bloemen levensecht, drukdoenerij en alvast quasi fotografisch, weer- geen egoïst want liever gegeven met zin voor het dan een eigen persoonlij- détail kaderend in het ke tentoonstelling houdt geheel geschraagd door hij het bij deelname aan een gedegen techniek en groepstentoonstellingen. Van Esbroeck staat ach ter elk doek dat hij schil dert. Wel kritisch tegen een zacht, aangepast kleurenpalet. Reeds van jongsaf, toen Albert nog in de been- over het eigen werk. Hij houwerij hielp, bekroop is de schilder van het hem de lust tot schilde- schóne, van het goede ren en als hij dan, be- die in dienst van zijn on- roepshalve, huisschilder derwerp leeft. werd, beoefende hij zijn In bijzijn van honderden hobby na de dagtaak. Het artistieke zit de fami lie Van Esbroeck immers in het bloed. Broer Pol is professor aan de Ant werpse kunstakademie, een zuster wijdt zich aan tekstiel en dochter Rita volgt het spoor van va der. Momenteel volgt ze reeds een paar jaar de leergangen aan de aka- demie te Aalst. Waar ze trouwens met haar gezin woont. Vader Van Esbroeck, af komstig van Londerzeel, verblijft sinds zijn pen sioentijd in volle natuur. Te Lippelo in een 17e eeuws door eigen zorgen gerestaureerd hoevetje op de Breutheide. Bijna in de schaduw van het Lippelose kasteel. Mid den de natuur, voor hem een rijke bron van inspi ratie. Hijzelf is autodi- dakt, de enkele lessen te Leuven niet te na ge sproken. Tot een of ander -isme bekent hij zich liever niet. Van Esbroeck schil dert, beeldt gewoon af wat hij ziet. Kommerciële bedoelin gen liggen hem aller minst. Zelfs exposeert hij eigenlijk liever niet. Iets waarin hij tot voor een vijftal jaar, kwestie van misplaatste overdreven nederigheid, in volhield. Het was dan ook Karei De Decker, die hem wist te overtuigen dat hij kon- takt moest hebben met het publiek. Als het ware kommuniceren met zijn volksgenoten en aan den lijve ondervinden in hoe verre zijn oeuvre wordt gewaardeerd. Tentoon stellingen te Willebroek, Hingene, Ruisbroek, Af- fligem en nog hier en daar stimuleerden niet De receptie werd opgeluisterd door het koor «Singhet Scone» dat o.m. «Ik zag Cecilia komen» andere Vlaamse liederen bracht. (KDC) Kunstschilder A. Van Esbroeck en dhrn. K. De Decker, H. Temmerman en schepen H. Roels. (KDC) alleen zijn werkkracht maar vooral zijn gevoe lens tegenover de buiten wereld. Zijn werken zijn van blij vende aard, als moment opnamen in een jachtig voorthollend leven die door kleur en warmte, evenwicht en gevoel de tijd trotseren. Zijn land schappen zijn ongerept, vol stemming en poëzie. in geslaagde kleurscha keringen. Zijn stillevens harmonieus en vol huise lijke intimiteit opge bouwd. De recente werken van Van Esbroeck, geken merkt door pikturaal vak manschap, fijnzinnige toonwoorden en geraffi neerd kleurgevoel zijn schoolvoorbeelden van openhartige, sfeervolle kunst. De vernissage werd mu zikaal opgeluisterd door het dertigkoppige da meskoor «singhet vro» uit Hofstade dat onder leiding van Herman Tim merman enkele zeer ge smaakte liederen ten ge hore bracht. A capella, de zuiverste kunstvorm. LH Grafiek neemt samen met muziek en film een domi nerende plaats in in het spektrum van de kunst in Tsjecho-Slowakije. Ook internationaal geniet Tsje chische grafiek ruime bekendheid. Vooral dan bij onze noorder- en oosterburen en in de Skandinavi- sche landen. Niettegenstaande het Affligems Kultureel Centrum reeds tweemaal Tsjechische grafiek op haar ten toonstellingsprogramma bracht schijnt hier deze merkwaardige kunstvorm nog elitair voor te komen en alleen de happy few te beroeren. Deze gewroch ten beter leren kennen door jan met de pet is dan ook de bedoeling van deze tentoonstelling die U met de week-ends nog kan bezoeken tot 28 april. Kreeg de grafische kunst zich doorheen de politie- hier te lande slechts het ke verwikkelingen met laatste decennium een hun invloed op de kul- zekere waardering, in tuur steeds weten te Tsjecho-Slowakije is ze handhaven. Grafische sinds einde 19e eeuw een kunst heeft een specifiek equivalente van de schil- sociale rol. Originele derkunst. Tsjechische kunstwerken kunnen im- grafische kunst heeft mers tegen een relatief lage prijs worden ver spreid. De kunstenaars die wer ken in het kader van de officiële strukturen berei ken echter slechts een middelmatig niveau. De meest gekende Tsjechi sche grafici werken bui ten de «Officiële Bond van Kunstenaars». Tsje chische grafiek kenmerkt zich door de hoge graad van perfektie. Ook door het feit dat in hun con cept grafiek hoofdzaak is met als centraal thema het fenomeen «vervreem ding» van de mens, de aftakening van het men selijk bewustzijn. Bekijken van deze wer ken roept op tot denken, tot bezinning. Deze wer ken zijn immers sterk ce rebraal en simbolisch deskriptief. Dit vooral dan bij Jan Krejci en Ol- drich Kulhanek. Het menselijk bestaan in relatie tot tijd en ruimte staat centraal bij Vlad- mir Suchanek. Deze ge tuigt van gedegen vak manschap en werkt da delijk op steen zonder eerst studies op papier te maken. Suchanek toont zich meesterlijk in de uit werking van de relatie tussen het fantastische en het werkelijke. Jiri Anderle is een van de meest representatieve vertegenwoordigers van Tsjechische grafiek. Zijn werk getuigt van nooit aflatend inwerken op de hem omringende reali teit. Uit zijn werk spreekt enorme koncentratie en intellektuele intensiteit; logisch en konsekwent in opbouw en realisatie. Zijn uitgesproken inte ressen voor de menselij ke gestalten en fragmen ten worden op vaak hal lucinerende wijze ver werkelijkt. Meesterlijk toont hij zich door de di mensie van beweeglijk heid die hij aan statische beelden weet mee te geven. Albin Brunovski presen teert originele scheppin gen, verhalend en dra matisch geladen. Deels intens grafische weerga ven van een gefragmen teerde natuur. Brunovs- ki's werk legt een moei lijk te doorgronden getui genis af van de eigen beleefde tijd. Blikvanger onder al deze grafici is toch Karl De- mel, de man die om op de vernissage aanwezig te kunnen zijn speciaal uit het verre Praha was gekomen. Met toelating. Het betreft immers een officiële tentoonstelling. Begonnen als muzikant (trombone, piano, kon- trabas) schakelde hij na een periode leraar te zijn geweest over naar de plastische kunsten. On der de Tsjechische grafi ci is Demel de meest lyri sche met de poëtisch uit beelding van speelse K. Dëmel, Dom Idesbald en inleider J. Verbrugghen. (KDC) Het koor «Hexacord» tijdens de receptie. (KDC)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 12