inus bood stof tot nadenken iet korte maar loodzware «zoostory» CRYLS V SKULPTUREN IN JOF TEN DALE» ■MERE fr DE BOKSKAMPIOEN, BETER AMATEURTONEEL TE EREMBODEGEM jgelijk werk over gans de lijn C.K ML, ISf aai lUllc» De Voorpost -1.5.1 SST -11 nte vei zigei erCji den weekend verwende toneelgroep Janus be- Zo wilde hij nooit eenva- schouders voor op, onder om haar af te schepen... de i)k veel toneelliefhebbers met een knap brokje ste job; hij werkte van het voorwendsel dat het Ook vertelt hij over zijn tun I»- maar maakte het daarom de toeschouwers platenverkoper tot loop- te kort was. Pas in 1959 belevenissen met «de opt Jemakkelijk. De twee akteurs Luc De Blieck en jongen... Pas alshij 25 is werd het in een program- Hond»; alleen de be- pDen Brille brachten een story, kort en bevatte- begint hij toneel te schrij- ma samen met Becketts schrijving ervan deed je Maar toch was er een soort magisch-realistisch ven. Andere werken die «Krapps laatste band», huiveren in zaal meemdingseffekt dat ons heerlijk deed inzien eveneens boordevol en- gekreeerd door Boreslat Netwerk, e waarheid achter de intrige schuilde, en dat gagement en diepgang Baslog in het Berlijnse Jerry besluit dat hij hele- ory er alleen maar was als een «uitnodigend zitten zijn, The American Schiller theater. Dit maal geen belangstel- i naar brede betekenissen. Waar het dus om Dream, Who's afraid of het sein tot doorbraak, ling heeft voor dieren en de was «Waarom leven wij». Een reuzevraag. Virginia Wolf, A delicate want het werd zeer gun- mensen. °p het einde geen antwoord op volgde maar balance. Everything in stig onthaald. Ondertussen zit Peter er erwachtte ook niemand... the garden. In deze «Zoo-Story» uiterst aandachtig bij; draait het allemaal om sprakeloos en volledig Luc De Blieck en Jo Van Den Brulle. (KDC) die S Zoo-Story is Edward verderfelijke bourgeoi- The Zoo-Story heeft een is eerste steek. Al- milieu waarin hij was lange en moeizame weq D n- werd geboren in opgegroeid en tegen de afgelegd vooraleer het jJu®' ?®ren® P®ter ®n stelling met de ïjsbeven- ington D.C. in 1928. korrupte wereld waarin volledig aanvaard werd. d® heupwiegende Jerry. de Jerry. Peter gaat volle- eugd was alles be- hij zich niet wou laten De producers van off- rooskleurig, hij opnemen. broadway haalden er de immers als peuter vera - jjlten door zijn natuur- luders, wat hij nooit Uil3 ig zal te boven ko- Deze slag liet een na, dat zowat door i werken kronkelt, figuur is een gea- erd kind of een rijke maar eenzame hj toper-zwerver. Hij bew 9eQdopteerd door ,j jke, waar hij nooit (|:hzelf komt, al hoef- zich geen materi- rgen te maken. Het aan liefde en ge heid zal dan ook eren in zijn karak- angstig, oneven- en ongediscipli- ars s! 0 anze aege natie nnne et igen i de in Jui mal' taler De angi wee dag ^n„d,5!°!?.^,.twee !^Weegli.ik, ,1e3e" doortje voor de toeschou- vcm het geleverde werk, begrijpen. Jerry, in leans rerj 9 al" voortreffelijk spel over de en op sportschoenen. Op een zonnige zondag- dig op'in vertaal en zijn ver' Het'oS d" Z°D" maaI. en KdSSid« Shto»n Stel Omenta yTtJrL'Z dal New Yorkse park het Luc De Blieck duidelijk in ~ij je Albee beschou- als de inkarnatie jongeman die zich verzet tegen het Jo Van Den Brulle en Luc De Blieck. (KDC) York Peter, die net zoals onze handelingen wil le- hele gebeuren. zijn sas als Peter, het woord op zinT (lerens elke zondagochtend ren kunnen en dat zijn Toch was de verrassing prototype van de middel- Zmen ,efr ,13j mens gr00' wanneer Jerry om- matigheid. Steeds kalm Vermeldinaswuauiip is te lezen. Kost wat kost moet kontakt hebben, en ver gestoken werd, blijk- en pijprokend, zeer ver- het ook het dèkaÉ- uitevwt 1 w.errY eSn gesprek s L met mensen niet baar had de toeschouwer zorgd uiterlijk en prima sober (enkele driehoek aanknopen met deze kan, dan met dieren... Hij gedacht dat Peter het on- wanneer hi van stuk fes ta 1 chte UeSftS doorsnee-burger, die he- wilt begrijpen maar ook derspit zou delven. wordt gebracht en uit de tSftt lemaal met zo happigis begrepen worden. Be- Ondertussen heelt het de hoogte deed. Hij heeft bSdri SMaefLfTheT^f om een schijnbaar ba- sluit van dit deeltje; de les in intellektuele gue- eerplaats in onze maat- mSf mft feT^Sifkt Waf tPho?he beglnnen' Prangende vraag die als rilla-techniek en de stu- schappij bereikt en wil belichting voldoende de gm, zeer on: J w.aie Lm'aal °P bet die over schizofrenie on- deze niet kwijt. Luc ak- parkbank in de zon schuldig, misschien wel ademloze publiek wordt dergaan zonder één teerde vlot en steeds be- steklonkluSS- To ets te onschuldig... gedrukt: .Waarom werd woord, en dat is ook de ter naar het einde toe, LE Langzaam komen wij de liefde uitgevonden?, sterkte van het stuk. zijn onthutste reaktie na aSv7d oSdfuw ZZ meer te weten over Peter: Na dit verhaal is Peter De regie is goed; Roger de fatale doodsteek was foneffavond nivïff hl, bezit een leidingge- duidelijk m de war: De Wilde heeft overtui- grandioos, zeer geloof- te brenlen tSLSIES vende functie in een uit- «Waarom krijgt hij dit gend de juiste akteurs waardig en geen tikkel- boordevol dienaana geven,, twee dochters en zonderling verhaal te ho- gekozen en deze werden tje overdreven. dtekusstestof hfl rïilL wee parkieten... Tuur- ren en waarom moet hij niet in een eng keurslijf Jo Van Den Brille als de. nai de zfn van heïï ,n lijk wil Jerry serieus pra- gestoord worden op zijn gedwonqen onevenwichtiae en ont Eik E j ten, maar Peter tracht traditionele rustige zon- 9et,WOngen' wortelcte JeOT waf in zHn u*- 7°rde? Van zi,n sereniteit zijn geor- dagmorgend?. Op het eerste gezicht een dagje. Blijkbaar een kolf- htef Sn vï df dend leven te bescher- Wanneer Jerry echter gemakkelijk klusje als je naar zijn hand, maar je wereld vm de dter.n men en wijst daarom el- merkt dat van het kon- regisseur, veel bewegin- moet het toch maar vcnJ d® d^er®r}* ke poging tot echt kon- takt niets in huis komt gen en zo kwamen er niet steeds doen. Een merk- wïïrt de°nschuldl" takt af. Jerry's wil en wordt hij stekelig en ver- aan te pas. Doch valt het waardige prestatie fretefT»t drang om te kommunice- velend. Jeny wil Peter op dat de regie bijzonder waardoor hij totaal te- ILeft AlhEE ren is echter aroter: hii vcm de bank en slinaeH nru*A dprlncno,,! u» niBee ren is echter groter: hij van de bank en slingert goed gedoseerd was, die recht de stempel van zijn woord R^sse^De WH luisteraars nodig hem verwijten naar het eiaenliik elk moment baH nbrcnnr,™ -eU..i woora. itegisseur. De Wil- hem na de scheiding van ne familie en een goede zijn ouders, streng en job enz.) en nii ook nog ■Hof ten Dale» te Mere, waar de volgende dag klassieke middelen als grondig heeft opgevoed, de bank wil. Peter laat K-ers aan hun jaarlijks eetmaal zouden toe olieverf, brons, marmer, °ok praat hij over de echter niet met zich sol- rganiseerde het «Vlaams Centrum» met voor- metaal en keramiek als meisïes. waar hij steeds len, na een vechtpartij. Van den Brulle verleden week-end een nutteloos. Daarenboven do^ °P is maar nooit voor doodt hij Jerry, aardige tentoonstelling «Acryls en Skulptu- ook als achterhaald en lan9 en over een s*el por- Jerry stomelt dodelijk ge rm Frïéo Vnvfnwnnw IZ1111 heeft om zijn frustraties mee te hoofd, delen, te vertellen hoe hij De toeschouwer krijgt zijn eigen leven leeft. Dat een merkwaardig slot doet hij dan ook, op een voorgeschoteld: Er ont- boeiende maar toch iet of staat een regelrechte wat verwarrende wijze veldslag tussen beide maar met oog voor de- antagonisten. Jerry kan tails. Hij heeft het uit- het niet verkroppen dat Ook de akteurs halen eer den en handelinaen te voerig over zijn tante die Peter alles heeft (een fij- eigenlijk elk moment had personage pp het geheel de heeft samen met bei- hrt ™rtt H ^f' T"1 E dcfP®r6 ef Pro" de akteurs «The Zoo-Sto- het nooit deed. Een bra- vokerende dandy of gue- ry» van Albee aeen n» De^Wdde dUSVT°°rR°iger ri'la?trj>der on,bloot bij weid aangedaan9 zonder" De Wilde, dre Jo en Luc als het ware zi,n tegen- toegevingen aan het pu- zonder kleerscheuren speler, en intussen leert bliek, dat vrij talrijk was door een verdraaid moei- het publiek hem voldoen- voor een avond Lndor h,ke confrontatie leidde, de kennen om zijn woor- goedkope ontspanning. Jo De Bruyn i Frits Vertongen. voorbijgestreefd. In de snel evoluerende tijd was men aan her bronning toe waarbij het emotionele weer de be langrijkste plaats zou innemen. Met een hem eigen co- bra-achtige faktuur lost Vertongen kompositori- trouwen en expo- Bij de vooropening verle- 'Trends in tal van den vrijdag spfak A- ^ijze op warnbi, h„ in en kulturele driaan van Raemdonck. Z',n kunstwerk stoffeert Ook aan groeps- galerijhouder van de stellingen o.m. «Zwarte Panter», ertongen, Dender- een vermelding bij de veertiger, is de «Jeune sculpture beige», ruzal van een bekend Vertongen illustreerde mid. Hij studeerde ook reeds «Wounded Gents St.-Lukas- Knee» van Werner Ver- ut en aan de Nat. straten en het politiek es- oor Schone Kun- say van dr. Karei Ringoet B Antwerpen. In «Dieptepsychologie en perd hij laureaat Politiek». nografische kaarten, wond, de volgende woor- waar Peter niet verder den; «Dank je. Ik was wil op ingaan. bang dat je zou weglo- Daarna volgt een pen...» Je bent ook een meesterlijke beschrijving dier, maar je bent toch je van zijn hospita, en bank kwijt.. voegt er aan toe dat hij Peter staat er totaal ver- het objekt is van haar bijsterd en ontredderd bij seksuele begeerten, en en barst los in een dat hij gelukkig genoeg huilbui. een smoesje kan vinden Geen luchtig tussen- Adelaide (Clementine Pots), Frits (Emiel Van Cauwenbergh) e Wiele). (KDC) i Coletta Corolani (Mireille Van De met bizarre wezens die een zeer eigen idioom ■Meningen o.m. «zwarte Panter», voor w.» 7 Intwerpse Bienna- een flinke opkomst be- E? °n specifiek -De Zwarte Pan- langstellenden. bes,"m' ~r" h i de 3e Triënnale Hij noemt Frits Verton- niklaas en in de gen, de man die in de gen, de man die in de ,1^ mzaal te Leuven, zeventiger jaren zich wist jen deed reeds tal op te werken tot een zeer tudiereizen o.m. kreatief en geappre- onze buurlanden cieerd kunstenaar, een rpsBi ok naar Spanje en geboren artiest. In tegen- iar de States waar stelling met zijn vader kerk. tss's,ent"Pr°Jess°r die het ijzer als materie n de «Washington bewerkte houdt Frits het ity of St.-Louis» bij acryls en skulpturen. 'rï)- Medeëxposant bij de 'erd hij bekroond opening van galerij «De i Antwerpse Pro- Zwarte Panter» in 1970, Prijs Beeldhou- ervaarde Vertongen Pan' in 74 genoot hij kunstscheppingen met bestaan op eigen per soonlijke manier beleven. Mensen, dieren, vogels, insekten, krijgen bij Ver tongen een geloofwaar dig bestaan, nu eens spits of spiritueel, dan weer ludiek of erotisch. Steeds echter met zin voor verhouding, kleu renpalet en lineaire uit voering. Grote verdienste van Vertongen blijft dan wel licht ook niet toe te geven Tweehonderdzeventig gelukkige toeschouwers ver- kampioen. heeft al heel gauw de een typische uit de bur- u- u .zat®'da9avond ket Erembodegemse paro- De marmeladefabrikant komedie die Tobias spe- gerij afstammende in- chiehuis. Zij waren getuige geweest van een dege- slaagt erin, mede door len wil door en verplicht dustrieelvrouw. Haar lijk uitgevoerde, kluchtige «Bokskampioen», een de flinke hulp van zijn hem verder te gaan met vertolking was behoor- stuk in 3 bedrijven van O. Schwaz en C. Mathern, en vriend Specht, zijn imago sport en dieet. Deze ont- lijk, soms echter ietwat ait alles in een regie van Jan Van De Heuvel. hoog te houden. Tobias dekking brengt een bijna gemaakt. Emiel V. Cau- Frederik Dipnonh^L- ic WiPP®Hing, een arme eindeloos sneeuwbalef- wenbergh en Magda Kin- een succesvcj9 nmrmela s,akker die te weeg mede door dermanï speelden hun aan de kifsch-achfige SSlnTt door zijn vrouw word, ge- de tussenkomst van de rol heel spontaan en vlot. wereld waarin een aan- levensoenteteT on EEvoEdiEn 9EEW lort domineerd lracht °P een- echte bokskampioen die Marc Van Assche was tal hedendaagse «arties- Hta J aSlrtdTLi. EP gevfnden e" - 'T zelide «t«°ier aan zijn verliefd wordt op de ten. zijn verzeild maar t j. trach. h EE01 9 j "EEk t diee' te onlsnaPPen. Fre- dochter van zijn naamge- steeds zich zelf te blijven Louden en V- l. beroemde h0"136' en ,e" deriks en Tobias respec- noot. me, een absoluut per- EEEf™ eT VE|?llC?j 1°™ EEEk naam3eno°' tievelijke echtgenoten De zoon van de indus- soonlijke stijl. houden^ tot een ctreno ,s'f8"I op «in boezemvriendinnen, trieel Fred, houdt er een Anderen wil hij door zijn streng dat moment onklopbaar Eglantine Wipperling verhouding op na met werk deelachtig maken aan zijn eigen visie op het aktuele wereldbeeld. In hoeverre hij daarin is geslaagd kunnen de tal rijke bezoekers van het voorbije week-end liefst voor zich zelf uitmaken. Van «Werkgroep Gu- drun» alleszins een kul- tureel initiatief op ni veau. Men moet niet al tijd aan de soms zoutloze smaak van het groot pub liek toegevingen doen. LH 1 Den Brulle, voorzitter van vzw «Vlaams Centrum- ileider Adrian Van Raemdonck en de kunstenaar Frits n(KDC) Adelaide (Clementine Pots) en Coletta Corolani (Mireille Van De Wiele). (KDC) een cabaretdanseres. Na allerlei komische si tuaties komt alles op zijn pootjes. Adelaide en Fred sr., Fred jr. en de danseres en Fred, de echter bokser en de doch ter van Fred sr.. Lotte, vormen drie mooie kop peltjes op het toneel. Een te enthousiaste zaal was op elk moment be geesterd door het redelij ke spel van de vertol kers. Georges V.D. Wiele, de hoofdrolspeler, slaagde erin op een merkwaar dige manier het publiek voor hem te winnen. Zijn acting was meesteflijk, soms kwam hij echter wel een beetje onver staanbaar over. Zijn pseudo-echtgenote, Ade laide, had het imago van een geboren Hugo Specht, een sluw indivi du dat wanneer het al te heet wordt graag de be nen neemt. Georges De Moor zou wel eens thuis in dezelfde si tuatie kunnen verkeren als op het toneel, zo ge woon was voor hemde rol van Tobias. Suzanne D'Haese speelde haar rol heel goed doch dreumde soms misschien wel om dat het zo hoorde, haar rol ietwat af. Coletta, «Mia» oftewel Mireille Van De Wiele zou beslist niet misstaan in een ca baret, alhoewel ze tot meer in staat is. Jan Van Den Heuvel was meesterlijk doch soms een beetje stijf en Roza of Angèle Wijmeersch mag dadelijk solliciteren als dienstmeisje, bij een liefst heel deftige familie. De bokskampioen stak ver boven de door de weekse amateursgroep- ies uit

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 11