MARCEL KETELS EN PATRICK LAUREYS
SPELEN EENS MEIENS AVOND LATE
«EEN MUSICERENDE STAD» VAN DE PERS
het linnen doel-
Laat blijde weergalmen!
Geslaagde Jam-Session
ANTWOORDBON WEDSTRIJD KETTLER -
DE VOORPOST - ONS KLEIN-BRABANT
Win een Kettler fiets of Velotex
reistassen
VAN DE
BOEKENMARKT
14 -15.5,1981 -'De Voorpost
De vrienden van Sint-Jobskapel zijn er - onder
impuls van dr. De Witte - in geslaagd voor hun
eerste cultuuravond een bijzonder fijne combinatie
uit te denken. De fraai opgeknapte kapel in een
omgeving van zalige rust (een adempauze in de
stad), twee jonge en talentvolle blokfluitspelers, een
muzikaal programma vol afwisseling en Aalsterse
vlaaien als toehapje vormden er de ingrediënden
van.
De blokfluit zit een beetje
in hetzelfde schuitje als
de gitaar. Beide worden
onderschat. In onze
jeugdjaren hebben we
wel eens getokkeld op de
snaren en een paar dan
sen van Susato ge
speeld. Maar tussen het
begeleiden van een
kampvuurnummer en het
wat schoolse samenspel
op de blokfluit enerzijds,
en het vertolken van
Bach of Rodrigo door Ju
lian Bream of Alexander
Lagoya en het kwinkele
ren van Van Eycks na
chtegaaltje anderzijds
ligt een grote kloof.
Ik heb Marcel Ketels en
Patrick Laureys wel eens
gehoord op een auditie
van de leraars van onze
academie en als lid van
«Les Ennemis confus».
Vooral de durf en de au
thenticiteit waarmee
Marcel Ketels ooit de
Dionysche oerkreet van
Henri Pousseur vorm gaf
was voor mij een onver
getelijk moment. Vol
doende waarborg dus
voor een mooie brok mu
ziek in de Sint-Jobskapel.
Als leek vind je een pro
gramma gevuld met de
klank van de blokfluit
niet immuun voor het ri
sico van eentonigheid.
Maar de muzikale stof en
het koloriet en de inter
pretatiemogelijkheden
zijn rijk genoeg om varia
tie te brengen.
Het eerste deel van het
programma, gewijd aan
de renaissancemuziek,
wordt ingeleid en afge
rond door telkens twee
two-part songs van Tho
mas Morley. Ik ben die
man dankbaar, want hij
heeft me door zijn madri
galen een onbekend ter
rein leren waarderen.
Zijn songs voor blokfluit
klinken trouwens zoals
zijn madrigalen: geestig,
pittig en speels of droef
en weemoedig, een oefe
ning in contrapunt, een
plezier voor het oog (zo
zegt Marcel Ketels), maar
ook voor het oor (vind ik).
Dan volgt de tweede Ri-
cercata voor fluit uit «II
Dolcimelo» van Aurelio
Virgiliano. De diminuen-
do-versieringen, de snel
le trekjes zitten hier ver
werkt in een doordacht
imitatief, voorloper van
de fuga. De klank is die
van een vogel die oefent
en zich ontplooit. De toon
is van fluweel, ik bedoel,
hij is niet agressief, niet
schril, maar bescheiden
en teder.
Jan Pieterszoon Swee-
linck verzorgde als orga
nist in Amsterdam niet
alleen de erediensten.
De kerk was toen immers
meer dan alleen maar
centrum van religieus le
ven. Men liep er 's na
middags in en uit om rust
te genieten, om te mijme
ren, om zich te ontspan
nen, om te luisteren naar
Sweelinck die zijn dan
sen, zijn variaties speel
de. In dit kader moet men
zich de twee wijsjes voor
stellen die hier nu klin
ken: een aardig marsmo
tief en een babbelzieke
dans.
Indien nog moest bewe
zen worden dat beide
jonge solisten van vana
vond virtuozen in hun
vak zijn, dan blijkt uit
overduidelijk uit hun in
terpretatie van een aan
tal refreinen uit Jacob
Van Eycks «Der Fluyten
Lusthof», soms idyllisch
met herinneringen aan
hèt beroemde «Greens-
leeves», vaak speels als
het gestoei van kinderen,
soms ook doordrenkt van
heimwee naar de verre
geliefde zoals in Vergi-
lius' herdersliederen,
soms ook statige hof-
dansmuziek, maar altijd
Marcel Ketels en Patrick Laureys in de Sint-Jobskapel. (KDC)
even spontaan en toch
beheerst en in perfecte
harmonie tussen beide.
Vlamingen leven - zo
zeggen de kronieken -
tussen Ruusbroec en
Breughel. Daarom wordt
tijdens de pauze even in
tens genoten van vlaaien
en bier als tijdens het
concert van de muziek.
In het tweede deel stap
pen we naar de barok.
«Van werktafel en bur
gerlijke sfeer op zondag
namiddag naar de geso
fistikeerde salons», zegt
Marcel Ketels.
Dat Jacques Hotteterre
zelf een befaamd fluitvir-
tuoos was, blijkt uit zijn
beheersing van het
klankidioom van het in
strument. Uit de
«deuxième suite de pi-
èces a deux dessus» heb
ik vooral de zachtzinnige
dialoog «Les heureux
moments», de sereniteit
van het menuet en de fris
klinkende gigue onthou
den. Hier evenmin spra
ke van opdringerigheid
of luidruchtigheid, alles
wordt in zachte kleuren
gehouden, het land
schap vertoont geen
scherpe pieken of diepe
kloven maar straalt rust
uit.
Na een suite van Daniel
Demoivre door Marcel
Ketels en een fantasie in
d van Telemann door Pa
trick Laureys, twee ver
tolkingen waarbij - ik
herhaal - muzikaliteit
primeert op virtuositeit.
ronden beide solisten het
concert af met een hulde
aan Telemann, in zijn
tijd beroemder dan Bach,
daarna eeuwenlang in
diens schaduw, sinds
een tiental jaren daar
een beetje uit en geher
waardeerd via de blok
fluit bewegingen. Ze ma
ken van de canons een
vloeiend imiteren of om
spelen, een weefsel vcm
briljante vondsten, de
beste hulde aan een man
die driehonderd jaar ge
leden werd geboren en
die dit jubileumjaar moet
delen met Bela Bartok.
We hebben echt genoten.
Ik heb geen beter compli
ment.
In de reeks «Het Aalsters Volksleven» komt zopas
Aalst, «Een musicerende Stad» van de pers.
Na «Het Markt- en Straalied», «Liedjes op populaire
thema's» en «De geschiedenis van de Muziek
school» werd dit keurig gepresenteerd boekdeel een
geslaagde poging tot inventarisatie en geschied
schrijving van zowat alle muzikale vormen die zich
te Aalst vanaf 1860 tot op heden te Aalst hebben
gemanifesteerd.
Een boekdeel van ruim aantal échte dokumen-
400 bladzijden en een ten blijken te zijn.
weelde van merkwaar- Het boek, een realisatie
dige foto's waarvan een van het «Genootschap
voor Aalsterse Geschie
denis», is van de hand
van Jos Ghysens en heeft
bijdragen van musiko-
loog Freddy Caudron die
enkele centrale figuren
na 1950 behandelt en Re-
né De Witte die in «Een
explosie van rock- en
pop-adepten» de jongste
muzikale ontwikkelingen
schetst.
In «Een musicerende
Stad» werd ernaar ge-
Het gemengd koor «Laat Blijde Weergalmen», trad op gedurende de zaterdagavondmis van
18 u. in de O.L. Vrouw Hemelvaartkerk in Erembodegem. Onder leiding van de Heer Karei
van Daele werd de Klosterneuburgermesse van de Oostenrijkse komponist Johann Josef Fux
uitgevoerd. (KDC)
Jam-Session-night in the crazy bol jazz café. (KDC)
streefd een vademecum
samen te stellen vanhet
lokale konsert leven ver
strengeld in de muzikale
facetten van de laatste
eeuw. Mensendie tot het
sukses van het veelzijdig
muzikaal gebeuren veel
hebben bijgedragen
maar nog al te veel bui
ten het licht van de
schijnwerpers vertoefden
worden hier in de kijker
gezet.
De nadruk van dit werk
lag dan ook meer op het
belang, de intensiteit en
de veelzijdigheid van de
groepen die vervoering,
vermaak en plezier onder
het volk brachten dan op
een afgewogen waarde
bepaling. Waardebepa
ling die tenandere toch
steeds subjektief zou blij
ven. Kan een volksor
kestje niet een even
duurzame herinnering
nalaten als het optreden
van een befaamd gezel
schap voor een elektrisch
publiek?
Zonder uiteraard op al
gehele volledigheid te
kunnen of willen steu
nen, - niet elke groepe
ring schijnt evenveel be
lang te hechten aan be
waren vcm archiefstuk
ken -, werd met dit werk
toch een belangrijke bij
drage geleverd tot de
kennis van het Aalsters
amusement en de ty
pisch Aalsterse geaard
heid.
De wereld van kloik en
geluid wordt door de au
teur in 17 hoofdstukken
benaderd: orgels en
beiaardiers, kiosken en
konsertzalen, fanfares,
harmonies, symfonies en
trompettersklubs, dans
en amusementsensem
bles, akkordeonisten en
allerhande formaties.
Wie speelde volksmu
ziek, wie bracht mei-se
renades en Marialiede-
ren, wie beoefende ka
mermuziek, wie zette
muziek op de stomme
films in de Aalsterse ki-
nemazalen, wie waren
de huisorkesten bij to
neelkringen, fabrieken,
banken?
Hoe verliep de muziek
richting op school, in
jeugdverenigingen, in
zangkoren? Uitgebreid
wordt ingegaan op het
konsertwezen, de
muziekorganisaties en
het festival van Vlaande
ren. Eveneens echter op
wat volkskringen, jeugd
huizen en klubhuizen
brachten.
Een werkelijk indruk
wekkend leger musici
dat voor u in het boek
defileert en door zijn
aantal in kleurrijke en ly
rische diversiteit model
staat voor een intens ver
enigingsleven van Aalst,
toch een toonaangeven
de musicerende stad in
Vlaanderen.
Het boek, met
eenomslagtekening van
Pirana, is te verkrijgen in
de boekhandel of bij het
«Genootschap voor Aal
sterse Geschiedenis», A.
Liénartstraat 23 te 9300
Aalst, prk 000-0572139-33
aan de prijs van 890 fr.
De reeks van vijf wordt
dan besloten met het nu
in voorbereiding zijnde
werk over «Het Herberg-
wezen» van 1885 tot 1900.
LH
De vragen voor deze wedstrijd verschijnen tot 15 juni e.k. elke week in een
van onderstaande bladen: De Cirkel, Het Reklaamblad Lokeren, Het
Reklaamblad Londerzeel, Het Reklaamblad Willebroek, Het Gouden Blad
Aalst en Het Gouden Blad Dendermonde.
Dit antwoordformulier is het enige geldige
Vraag 1:.-.
Vraag 2:
Vraag 3:
Schiftingsvraag: 46 tandjes, 47 tandjes, 49 tandjes
(het juiste antwoord onderstrepen)
Naam:
Adres: straat, nr
te:
Stuur dit antwoordformulier vóór 15 juni 1981 naar
Wedstrijd Kettler De Voorpost en Ons Klein-Brabant
Oude Vest 34 te 9330 Dendermonde
V
74094-KV
I ijn
kge
(DOC
eft
t lysc
Heinz G. Konsalik: LIEF
DE LAAT ALLE BLOEMEN
BLOEIEN, De- Boekerij
1981.
Suksesauteur Konsalik is
iemand die zich op alle ni
veaus van het menselijk le
ven beweegt Allicht be
kend om zijn oorlogsro
mans is hij toch ook een
bevroeder van spannende
spionnageverhalen en zelfs
van aandoenlijke liefdes
histories. Kortom, vooral
de hevige roerselen der ziel
zijn hem niet vreemd.
Architekte Kathinka Blum
wordt door de mannen na
gekeken en door de vrou
wen benijd. Zij rijdt in een
sportwagen en bewoont een
dure flat. Toch is zij een
zaam. Een advertentie
brengt het verhaal op gang:
«Dame met eigen auto zoekt
charmante reisgenoot voor
vakantiereis naar het Zui
den (Franse Rivièra?). Uit
gaven voor eigen rekening.
Brieven onder C 15678».
Ludwig Zipka is haar reis
gezel maar stilaan loopt al
les anders dan verwacht.
Tijdens de heenreis worden
ze reeds achtervolg en hun
eerste avond op de molen in
een klein Frans dorpje
wordt verstoord door een
geheimzinnige gebeurte
nis. Misverstanden, jaloezie
en avontuur zorgen voor
zes turbulente vakantiewe
ken tot de liefde natuurlijk
overwint.
(224 blzn; verdeeld door Li-
brico tegen 385 fr)
Louis Bromfield: NACH
TEN IN BOMBAY. Zuidhol-
landsche Uitgevers
maatschappij 1981.
Carol Halma, avonturier
ster en Ieven8geniet8ter,
reist naar Bombay om zich
daar in het mondail y
storten. In deze s >j e
moet zij Buck Meien
zendeling en idei j
zijn leven heeft ge
de arme plattel ar
king. Tussen de
toermenteerde Car jar
schuchtere Buck b
tere liefde op. Carol a
twij felachtige
heeft wat mannen 8ve
voelt dat zij nu op 1
punt van haar leve
Bill, haar ex-echtgt Bel
weer een verhoud vee
haar wil beginnen, Den
alles met gemengd ist
lens aan. Ondanl
goede voornemen!
Carol het op een kv v>
ment zo bont, dat
wezen dreigt te
Dan is Bill de enig
nog kan verhip
Louis Bromfield is
slaagd de exotisd
van Bombay voor d
wereldoorlog met z
drinkgelagen, zijn
nen en dure speela
fend op te roepen.
(346 blzn.; verdeeld
bnco tegen 465 fr)
Jef Geeraerts
MAAR EEN NEGl
vier Manteau 1981
De achtste druk i
debuutroman van
raerts. Een debuf
mee hij meteen i
a. nstaande plaatsta
Vlaamse Letteren
de Het is
van de inheemse
G égoire Matsoml '00
de Kongolese rept
de moord op La V;
met een grote vod itu<
stolen geneesmidi m2,
een afgelegen dor[ j c
dische praktijk be
verdient veel geld t
delt doeltreffend
moeiljjke gevallen.
ku
CINEMA FEESTPALEIS
Zaal 1
«Battle creek Brawl» - Ej Chinees - is een
die de Chinese krijgskunst terug in de bel 9 v
stelling wil brengen. Na de dood van B Bn<
Lee was dit genre inderdaad wat op de acl [ng
grond geraakt. g, 1
Het verhaal speelt zich af in het jaar 1 as
Thomas Kwan is de eigenaar van een Chi
restaurant in een arme wijk van New Ydez
Hij heeft twee zonen. Op Robert, die dokte «u
is hij zeer fier. Jerry daarentegen, die flirt ist
Nancy, geeft naar zijn mening te veel gelqHe
Waar hij echter geen oog voor heeft is voc tu
begaafdheid van Jerry op het vlak van 3
nastiek en van krijgskunsten.
Op een dag, als Jerry thuis komt, ziet hij v'
vader bedreigt door een bende gangsters "s.
bedreigen en mishandelen hem. inr
Jerry zweert hierop de bendeleider, een ze
Paul, te zullen vinden. De gangsterbent
hem echter een stap voor. Door de ontvoe
van zijn verloofde dwingen zij hem de^!
nemen aan de gevechten van Battle Ci
Daar ontpopt Jerry zich tot een gedi
vijand.
Zaa.1 2
«Een paar weken geleden reeds aange [e
digd, maar toen niet vertoont is de Italia n
prent «Maman a 100 ans» - Moeder is hon .y
jaar.Een film die vanaf vandaag loopt in
ma Feestpaleis.
Zaal 3
Tweede week verlenging voor de Duitse
«Lili Marleen», een gedramatiseerde
rond het beroemd geworden üed «Lili
leen».
CINEMA PALACE
Benedenzaal
«The extarminator» - De Verdelger - Een
van James Glickenhaus met Christopher
ge en Samantha Eggar, is een brute filmle
als slagzin: «In de oorlog moet je doden o zift
leven te blijven, in de straten van New-
moet ge precies hetzelfde doen».
New-York, de meedogenloze jungle van bèen
vol vijanden die niet zijn zoals de oorlogsv ria-
den, maar die toch een konstante drei
uitoefenen. Bovendien deinzen zij niet
voor methodes die niet moeten onderdoen
deze van de oorlog.
Wanneer zijn strijdbroeder vermoord
besluit John bloedig wraak te nemen,
onkruid moet verdelgd worden. Te ver
ven zal hij de verdelger worden van alle
nen van het kwaad. Hij doet dit met een
geziene gewelddadigheid, hartstocht en
heid. Een film dus voor niet te geve
kijkers.
Studio
Een film die het zeer goed doet te Aalst is
blue Lagoon- De blauwe lagune - Deze
sche, exotische film over het avontuur va '9
paar door schipbreuk op een eiland aa
spoelde kinderen loopt voor de derde wet
onze stad.
Club
«The Fiendish plot of Dr. Fu Manchu
duivelse complot van Dr. Fu Manchu - is
film van Piers Haggard met de betreurde I
Sellers, Hellen Mirren en David Tomlinso
De afschrikwekkende meester-misdadige er
Manchu is op 168-jarige leeftijd nog stee<
een blakende gezondheid. Dit dank zij
levenselexir. Zijn leden van een unieke orj 01
satie booswichten en dieven, slagen erin v<
Ster van Leningrad» te stelen, een diaman D
aan Rusland toebehoort. De leiders van n
land dreigen een wereldoorlog te ontket e
als de diamant hen niet wordt teruggege\fa<
De enige tegenstander die zich met
Manchu kan meten is inspecteur Naj
Smith, expert in de criminologie. De FI 'er
Scotland Yard doen dan ook beroep op he ner
sch
oil.
ge
-Be
it ii
Pr<
erei
nak
ent
ds
P'
one
uitf
kt
gen