IRGELFONDS SINT-ANNAKERK:
OREN DES OVERVLOEDS
VAN MOLLE
GEBROEDERS
AKWARELLEN EN OLIE
VERFSCHILDERIJEN VAN
;,OREL VAN MOLLE,
jjVERDEKEN VAN DE CATHARINISTEN jAN HUTSEBAUT
TE AFFLIGEM
N, DOOR EN VOOR AALSTENAARS
Familie
geschiedenis
en stambomen
Huis gesticht in 1878
Hoogstraat 54 AALST
Tel. 053-21.48.46
nooi voor Groot-Aalsterse Zangkoren
De Voorpost - 15.5.1981 - 15
bel g werd in de Sint-Annakerk voor de eerste keer kan dus in het verre zui-
n B oncert gegeven ten bate van het Orgelfonds, den na zoveel jaren een
acl ing door in samenwerking met Herman Slag- streepje door een oud
ir, bariton, en Kristiaan Crombeen, organist. Je agendapunt en een
lt 1 is van een zuivere parochiale aangelegenheid jeugddroom trekken.
Chi en. Laten we voor het pro-
w T deze tweede uitgave zagen de inrichters over gramma deze keer geen
okt<enzen heen. Het mannenkoor Pro Musica en liedjes als uien pellen,
flirt ist Kristiaan Van Ingelgem werden uitgeno- maar enkele algemene
geld Het geheel resulteerde in een ruim twee en een indrukken weergeven.
vcx ur durend concert. Op Sint-Anna kijken ze niet Wouter De Bruyne, de
m 11 noot.
t hij
jili
vijfde eeuw voor
kwadratuur van de wel-
plaats zet, steekt het wat JP™k«ndheid en de wa-
terval van de wetens-
vereni
gend, praatte de avond
rond. Opvallend bij Laat
Blijde Weergalmen o.l.v.
Karei Van Daele is de
i iei vui vuil
tef( men m zm9en be,reft Z°nauw waardigheid
raland het eerste niet meer, we maken er 3
r bouwde, hield de dus maar één groot
bènj601 rekening met kampvuur van. Zo zit een
primaire zaken: de van Aalst beste koren op-
tvoer j j ivuitu vun i^ueie is ue
deatgen moesten gezadeld met een ruimte u ke Te dheid.
kunnen zitten, en waar de forte s drie me- .„rolkt Hui
^Haan hoorde men ter verder het vast tapijt delyk een grote rol het is
verstaan wat voor- inploffen en de piano s m - 3
lezegd werd. Met de mond van de zangers
woorden, men blijven zitten. Er zijn ker-
LnËfe le en men hield re- ken waar zingen een rea-
g met de (on)kracht nimatie is, in Sint-Anna-
hon i klank. De Grieken kerk is het een stille
ruim vijfentwintig kruisweg. Bovendien be-
n geleden schitte- gint de aankleding van
geslaagd. Over de ruimte een vooruit-
itse erschijnsel akoes- strevende stijlvermen-
een koor met allure. Ge
prezen zijn ze eveneens
om hun grote Neder
landstalige keuze. Dat
gaat van bewerkingen
van Intredes of andere
gezangen die voor Pro
testantse of Katholieke
erediensten kunnen ge-
pool tegenover een licht
omgebogen maar toch
modem aandoende va
riatie.
Kleinere en grotere go
den uit renaissance en
klassieke tijden zorgen
voor de omkransing. Van
Perez (het lijkt soms wel
Bruckner) een zeer uit
drukkingsvolle en gela
den 'Tenebrae fact ae
sunt' van Lassus een
Paaslied 'Surrexit pastor
bonus'. Zeer mooi en op
het lijf van een groot koor
geschreven is Mendels-
sohns 'Zum Abendse-
gen'. Andermaal een be
vestiging van de grote
meneer die Mendelssohn
is, en de diepe onaange
roerde bron die de gezon
de romantische koormu
ziek is.
Pro Musica beweegt zich
uitsluitend tussen re-
naissancemuren. Ze be
ginnen met 'Missa Aeter-
naam klinkende souter-
liedekens van Clemans
non Papa, rukken de
Russen aan. Uit de Sla-
visch-Byzantijnse Litur
gie komt het lijf stuk van
de 17-koppige groep. Het
moet wel heel mooie en
belijdende muziek zijn,
om een gat in de renais
sance muur te breken.
Raüübemerkingen bij
beide koren. Het blijft
toch opvallend hoe
waanzinnig verliefd vele
zangers hun partituur be
naderen. Sommige kun
nen er eigenlijk geen
ogenblik de ogen afhou
den. Omdat een dirigent
geen soort metronoom is,
maar een impulsenleg
ger, een accentverschui
ver, een stemmenplooi-
er, krijg je wel eens de
indruk, dat de dirigent er
voor het publiek is, en
dat zij die het moeten
maken zich opsplitsen in
Biov-ixijnoci uAPCh- hniikt wnrdftn fdw-P Wr
ie I ijn sindsdien me- ging te vertonen. In de P1™ worden (deze keer
t in npwprïinrt urm .rop-
na Christi Munera' van twee polen: de zangers
Palestrina. Nu is da en de verdiepers. Een
in bewerking van Groe-
neweg en Koen), over
een zwaar romantische
turfzware muziek heeft men voor
geschreven, de zoiets een samenvatten-
og dodelijker dan de omschrijven 'Potpour- ^ÖI1 zwuu
tere. en toch slaagt ri'. inde koelgesindustrie Feremcms (,e kan hier ej-
eind twintigste nog een betere'Mélange- genhjk van een lied voor
ier nog in om een kerk extra'.
film e poten waar het De pastoor gaf in zijn in- ff" 1 - T
j i -j j j jking van Van Ingelgem
on rbittpn mfifTr Httw»» Imriemn wnnrn dm waar 3 X»
van Arcadelts Ave Ma-
itte:
eft de architect ge- de bevestiging van het u
sopranen spreken) tot
een hedendaagse bewer-
Palestrina een gevaarlijk
heerschap, want hij is
uitstekend geschikt om
een concert te beginnen,
maar zeer slecht om in te
zingen. Midden in het
Gloria beginnen ze dus
warm te draaien en van
dan af worden de bogen
tweede bemerking is dat
zingen nooit in functie
van een publiek staat,
ook al zouden de ver
enigde burgerlijke, mili
taire en geestelijke over
heden op de eerste rij
zitten te schuiven, het
gaat in hoofdzaak om het
an b >erd, nu men het goede nieuws. Het nieu-
ivlriaans toch
drei opgooit,
iet 1 jrsongs
loen
en
de we orgel komt er, zij het 3
de nu niet direct deze week.
warm gekleurd) plaatst
de Pastoor luul Ghijselen de2e als echo of tegen_
gespannen. Over een genoegen van het zin
monument van Gombert gen, maar... een parti-
heeft de melodie koraa- en een kerstlied van Vit- tuur, bestaande uit 5
lachtig ontbonden, het toria (bij Pro Musica ver- dunne fotocopijtjes, in de
enigen ze zin voor kunst linkerbovenhoek vastge-
met zin voor humor), de nit, die om de zoveel ma-
blijde maar zeer voor- ten met veel geritsel en
gefriemel omgefladderd
wordt, dat gaat zelfs de
grootste polyfonist in de
noten hangen.
Kristiaan Van Ingelgem
zou met een prachtige
keuze de avond ten top
drijven. Sommige stukjes
(Cornet en Van den
Kerckhoven o.a.) hoor
den we op de viering van
ouu jaar Sint-Maartens
kerk. Een paar voorziene"
programmadeeltjes zou
den om het koloriet van
het instrument beter te
illustreren op het laatste
moment vervangen wor
den. Alain komt daar
door (helaas) te verval
len. Uit eigen werk
speelde van Ingelgem
een subtiel 'Koraal met
twee Variaties', en dan
het juweeltje van de
avond de '2e suite van
Dieudonné Raich', een er dus iets te ervaren en
componist die medever- eventueel te leren valt -,
antwoordelijk was voor je buiten een paar diri-
de keuze van het Sint- genten en wat terugke-
Maartensorgel in 1758. rende vaste gezichten ei-
Bij het gejubel dat na genlijk niemand ziet op-
Hammerschmidts 'Ehre dagen. Het kan toch niet
sei Gott in der Höhe' op- de bedoeling zijn dat al
stijgt passen nog enkele die mensen van al die
bedenkingen. vele koren, die de muziek
Hoe komt het toch dat je toch in het hart dragen
bij het rondhollen in de (want je gaat geen jaren
stad, steeds weer tiental- aan een stuk een avond
len zangers op het po- per week opofferen om
dium ziet staan, en dat - iemand te plezieren) zich
wanneer zich een profes- tevreden stellen met wat
sioneel koor aanbiedt en er onder de kerktoren ge-
V-riemen en variatorriemen
Platte drijfriemen in nylon, rubberen leder
Platte getande riemen
Ronde riemen in leder en nylon
V-riemschijven
Aanklevend vet voor riemen
zongen wordt, en dat ze
het gezicht op het brede
en diepe koorleven en de
discipline verliezen.
Het kan toch ook niet de
bedoeling zijn, dat een
barstensvolle en enthou
siaste kerk al deze in
spanning, en inzet en
werk en bereikte peil
herleid tot het 'voor de
goeie zaak' cliché.
vereniging De Catharinisten moet een zware riëntering in 1922 en als
t boven komen. De enorm sympathieke en voorzitter bezielde, leid-
lische heer Florel Van Molle. Euverdeken van de hij de Kamer in die
Jner van de Catharinisten is heen gegaan op hoogstaande periode, na
eZ8 ig 28 april te Erpe. Verleden jaar nog namelijk het «Geding» in 1926,
amber '80, werd deze drijvende en stuwende hielp hij de derde gene-
gehuldigd voor zijn 80 jaar lid van de Hoofd- ratie vormen,
vanhet Land van Aalst, de Catharinisten. Halfweg de dertigerjaren
vestigde Florel zich, in-
de plechtige uit- vermogen en vóórhelle- familiale om.
(.enst die plaats ijk leiderschap. Toneel- *tand? heden te Bnlssel
de St. Martinus- liefhebbers kennen zeker Hierd<Sr heeft hij veel te
Aalst op 4 mei z.,n mooie taal, ivelspre- toneelaktievi-
ht onder-voomtter kendheid en aangeboren teg5<mgt6n staken in
Herman Slag- akteertalent en deze ,938 ,rad Wj voor he,
schone deugden paarde hij aan laatst
-j, J 6611 gekende overtui- TuurlijkF' was Uj
e or, oude Rederijkers- gingskracht. Oudere s(eeds' yol tem^
eri„ van St. Catharina mensen herinneren zich yoor de werki avan d*
unar l de loop van haar beslist nog zijn kracht- R a„ d maerkwaar.
va' 7®le leden toer van zowat een halve d d^nkend Voor
,tket e dood heen zien eeuw geleden toen hi, een gevorderde 70-tiger.
^ge, .aar een ander en de Kamer een trede ho- T<)en js he,
2e, even. Dit lm- ger tilde in haar opgang. huis in &pe gekomen. In
NaJ lotsbestemming en Florel haar trouw kameg^ vol schil.
gebleven tot de laatste u
r va
i aa
i wee
iu»
1 - if
rdel
inso
di ge 61
stee<
zij
■"J i
pj ler mens.
p jjC Den de Catharinis-
Bcheid van Florel
olie, de oude Eu-
en die in de lange groeid.
verdienstelijke le- Fïbrel trad
>ndai
leze s >1 een zeer belang-
aparte plaats lijks zestien jaar oud. Als
Een veelbelovende akteur
voor kreeg hij snel belangrij
het ke rollen te vertolken on-
MeIen
idei
ft ge
ttelai'aaraan W1l'
de w
Ca, jurig lidmaat- der leiding van de eerste
-1- 1. m/seUton cv, non omt t p rif» hf»rinrirh-
ïck
mochten geden- generatie; de herinrich-
Caro at ongetwijfeld als ters en de tijdgenoten,
ons vereni-
11111611 >ven zal opgete- de stuwende krachten
van zijn generatie; de
hem nooit echt aan het
- - werk gezien, doch
"".m™ dankzij de toewijding
van zoon Sylveer en echt-
genote, was hij op alle
beschikte over tweede. Vooral als sekre- beltmgrijke prestaties,
chtgi »1 talenten, zelf- tans van het feestkomi- voorstellingen en jaar-
T v°°r he'.|u^"Tn;y<m vergaderingen aanwe-
"m°' zig: steeds kon de Kamer
houd veerde ontwikke-
nnen, lensenkennis, en-
lengdjnst doorzettings-
ndanl -
;mens
en ki
dat
eld is
cotisc
'oor d
met t
zijn
ipen
rdeeld
B5 fr)
1981
ruk
i van
debui
ijk
geld
fend
-allen.
deze
geoieven ioi ae laaxste derijen en herinneringen
dag. Hij heef met alleen M„m v^,r.
met haar geleefd, hij is
er werkelijk mee ver
allerhande. Maar voor
aan, gezin en Cathari
nisten. Wij hebben van
hem slechts 1 klacht ge-
1onn hoord. Oud worden is
keer op in 1900. nauwe- niet moeilijk: het volstaat
Inlrc 7act.on irrrvr rvilH fllc
op zijn hulp rekenen. gij ons geleerd hebt dat
De huidige vijfde genera- met liefde alles mogelijk
tie heeft hem nauwelijks is, dat de liefde alles ver-
gekend. Zij hebben hem mag te overwinnen;
wel vaak gezien tot voor zoals onze wonderlijke
een 4-tal jaar en hem er- leuze ons voorhoudt:
varen als een opmerkelij- Amor Vincit. Florel, tot
ke vitale man. Weinigen weerziens...
hebben hem in zijn volle Aldus Herman Slagmul-
aktiviteit beleefd, der, zichtbaar ontroerd
Slechts de derde leeftijd tijdens de lijkrede na de
kan nog in herinnering uitvaartliturgie, in naam
nazinderen en ontroerd van alle Catharinisten.
zijn door zijn uitgalming Onder grote belangstel
van de Ode van Francis- ling werd hij zaterdag 4
cus; «Ik ben Konings- mei ten grave gedragen,
zoon... zoon van de Terecht, want Florel was
Machtigste vorst ter een uitzonderlijke figuur
wereld». geworden in de moderne
Vandaag danken wij U, geschiedenis van de Ca
in naam van 5 generaties tharinisten: hij werd de
Catharinisten, in naam enige Catharinist die de
van dè oud-gedienden en 5 generaties sedert de
de oprukkende genera- herinrichting van 1891
tie, de noeste werkers overspande. Maar ook
achter de schermen en voor de niet-Catharinis-
de akteurs op de plan- ten, zijn vrienden, was
ken, de stille en eenvou- hij een man met veel
en de bovenzaal vult, on
derkennen wij vooral zijn
liefde voor de zee. Mari
nes en havenzichten met
Tot en met zondagavond 17 mei exposeert de jonge
Aalstenaar (6.10.53) in het Affligems Kultureel
Centrum.
Niet voor de eerste keer trouwens. Hij nam er reeds
deel aan een groepstentoonstelling zoals ook in het typische geluchten schij-
Mijlbeekse «Apostelken». nen zijn voorliefde weg te
Deze keer brengt hij echter een veelheid die een dragen. Ook echter land-
weeide kan worden genoemd van werken van aller- schappen en gebouwen
lei formaat. Een lust voor het oog dat naast bewon
dering noodt tot kalmte, tot rust.
Jan Hutsebaut, wiens
professionele aktiviteiten
absoluut niets met de ar
tistieke branche te maken
hebben, is een autodi-
dakt. Tijdens zijn univer
sitaire studiën restte hem
inderdaad geen vrije tijd
basisschool of even later
gemanifesteerd. Het hei
lig vuur begon hem te
bezielen bij het bezoeken
van een tentoonstelling
van werken van Permeke.
De voor een paar jaar
overleden en diep be-
als eerste
ingenomen.
maanden
blijven leven, doch
oud zijn is zeer moeilijk.
Ook hierin had hij talent:
hij is 96 jaar geworden.
de Kamer in 1911, toon
aangevend bij de hero-
dige trouwe leden en zij
die de last van het leider
schap torsen.
Alle Catharinisten dan
ken U, Florel Van Molle,
voor wat gij gedaan hebt
voor onze en uwe Kamer,
voor uw verknochtheid
aan een ideaal, een le
vensopvatting, voor wat
gij gedaan hebt voor uw
volk!
Wij richten voor JJ geen
monument op. Wel «zul
len wij trachten so vele
als in onse magt is» uw
aandenken in de Kamer
in ere te houden; omdat
kwaliteiten. Allen zullen
wij hem missen.
voor beoefening van om treurde Aalsterse onder-
het even welke vorm van
plastische kunst. Zijn
uit eigen streek, uit de
Aalsterse regio, uit het
Pajottenland. De natuur
met bos, bloemen, wei
de, dreven, vijvers komt
ruim aan bod in afwisse
ling dan met fabrieksste
den en zelfs «zij».
Zijn reeks «roden» heeft
wel een zeer speciale be
koring wegens hun sim-
aangeboren talent had
zich evenmin tijdens de
wijzer, schilder, toneel- bolisme en suggestieve
bouwer en vernieuwer kracht. Mooi qua vorm-
van de «Kruisweg door geving alleszins,
de Stad», Frans De Ko-
De V.V.F. ofte Vlaamse Vereniging voor Familiekun-
de die tweemaandelijks een informatieblad uitgeeft
organiseert elke eerste woensdag van de maand, in
het Mijlbeekse «Apostelken», een ledenvergadering.
Onder leiding van E. Van Vrijetijdsbesteding» van
Droogenbroeck werd 18 tot 27 september en
ninck, bracht hem via en
kele praktische tips op
het goede pad. Van dan
af werd het experimente
ren naar hartelust, afge
wisseld met zoveel mo-
Hutsebaut wie, hoe kon
het anders, zich ook wel
waagde aan het abstrak-
te, keert graag terug naar
figuratieve kunst. Elke
avond, en zo het kon elke
gelijk konfrontaties met nacht, is hij doende aan
de werken van tijdgeno- de uitin9 van zijn kreatie-
ten. De scheppingsdrang ve drang. Niet om het
was onvermoeibaar en Commercieel aspekt, - dat
aan de uiting ervan werd er slechts bijneemt in
gestreefd via allerhande zoverre zulks vanzelf-
technieken en formules, sprekend een rol speelt in
Vooral het werk van Wil- het kunnen blijven verder
liarn Turner, Engels schil- doorwerken -, wel om de
der overleden midden vreugd zich via lijn en
vorige eeuw en als voor- kleur te uiten, met het
loper van het impressio- publiek
nisme gekend vooral om ^erenj
zijn landschappen, impo- A
te kommuni-
Aan kritiek stoort Hutse-
reeds een paar maal oud doet reeds nueèn bëroëp "eerde hem. Dit dan baut zich helemaal niet.
bod.
Dit tornooi heeft plaats in
de zaai Van Innis van de
Generale Bankmaat-
ty-One International Club Aalst», distrikt 102
-België), organiseerde een merkwaardig ge-
een Tornooi voor Groot-Aalsterse Zangko-
it in de maanden oktober en november e.k.
projekt wil «51 -International» een drievoudig schappij in de Nieuw-
ereiken. Enerzijds zingend Aalst ruimer be- straat te Aalst op vrijda-
laken. In Groot-Aalst schuilt inderdaad heel- 9©" 16 en 30 oktober en
»rts #nt 'n er aktiev© koren.
NEG]'ïds W1' «5"Mnter- wordt het een initiatief
13 en 27 november waar
bij telkens drie zangkoren
de opbrengst met enige allure alhoe- aan schiftingsproeven elk 2.000 fr.
tornooi ter be- wel het echt kompetitief
ig stellen van een aspekt minder aan bod
werk en tenslotte zal komen.
deelnemen.
Het slotkonsert met be
kendmaking van de uit-
schrift ontcijfers, een op de medewerking van
conditio sine qua non vrijwilligers voor het op-
voor de zoeker in archief- richten van een stand,
stukken. Oude teksten Volgende vergadering,
ngois, Kasteelstraat 50 te konden worden meege- «negentiende-eeuwse
bracht alsmede stambo- archiefbronnen voor fa-
ziin men en kwart'erstaten miliegeschiedenis» op
1waarbij men mekaar be- woensdag 3 juni te 20 u
hulpzaam kon zijn. Over jn «'t Apostelken». VVF-
«onze voorouders in de kernlid uit Brussel, Roger
legers van Napoleon» Vergaerde, zorgt hierbij
sprak kommandant Eu- voor een uiteenzetting
geen de Lelys. Hij maak- waarbij zowel beginners
teer trouwens een rijk ge- als gevorderden aan hun
illustreerde brochure trekken komen.
9430 Nieuwerkerken-
Aalst. Als prijzen
voorzien: 15.000 fr. (1e),
12.000 fr. (2e), 9.000 fr.
(3e), 6.000 fr. (4e), 4.000
fr. (5e), 3.000 fr. voor de
6e tot en met de 8e en
voor de vier resterende
Club ruimere be- De jury bestaat uit Karei s'a9 heeft plaats in de
PlaatJid krijgen bij het Aerts, direkteur BRT
ren i publiek. Samen- Herman Roelstraete,
Jnder het motto oud-dirigent «Koetrijks
lt door en voor Aal- Gemengd Koor», Her-
;pu man Van Santen, direk-
vaak professione- teur Stedelijke Akademie,
e vooijntueel buitenland- Herman Slagmulder, le-
.sniidi Muziekbeoefenaars raar samenzang en regis- deel ta nemen aan dlt
11^°d il, 51-International seur ANZ en Geert tornooi. Reglement en in-
d( uitpakken met de Sonck, jong Vlaams mu-
en van amateuris- zieklaureaat. Daarbij
kunstbeoefening komt dan tevens nog het
feestzaal van het stad
huis op vrijdag 11 de
cember.
«Fifty-One-International»
Aalst doet hierbij dan een
oproep aan alle Groot-
Aalsterse Zangkoren om
Moesten er meer dan
twaalf inschrijvingen zijn
dan zal door lottrekking
worden vastgesteld wie
al dan niet deelneemt.
Op de slotavond wordt
schrijvingsformulier
bekomen bij «Fifty-One
Club Aalst», Tornooi
3en regio. Toch vrouwelijk element aan Zangkoren, Emiel Fra-
van, te verkrijgen op elke
vergadering aan de prijs
van 100 fr.
TF 1 besteedt trouwens
om de veertien dagen, op
dan een check ter waarde maandag rond 16.45u,
van de opbrengst over- aandacht aan familiekun-
handigd aan de afgevaar- de onder de titel «de
digde van een Aalsters branche en branche», on
sociaal werk. derdeel van het program-
Het BUSO (Don Bosco, ma «D'hier et d'au-
Buitengewoon Sekundair jourd'hui».
Onderwijs) en de «Be
schuttende Werkplaat- De vereniging, afdeling
sen» zullen dan reeds Aalst, wil ook medewer-
aan bod zijn gekomen. ken aan de «Week van de
L.H.
LH
vooral na een bezoek aan Graag gaat hij liefst zijn
werken van hem in de e'9en we9- Volgens ei-
Londonse «National Gal- 9en «wiseptie en met ei-
lery» en het lezen van 9en middelen,
boeken over deze begaaf- kan z'Jn werken dit
de kunstenaar. week-end nog komen be-
In de evolutie van de ar- klJken- u wordt alvast ge-
tistieke bedrijvigheid van troffen door zijn merk-
Jan Hutsebaut onder- waardig kleurenpalet,
scheiden we verschillen- zii^keurige gedetailleer
de fases. In 1973 begon- de afwerking in penteke-
nen legde hij zich vooral n'n9 en ets. zijn wazig-
toe op pentekeningen suggestieve akwarellen
waarbij het schilderwerk ©n ?'Jn levensechte schil-
zelf minder belangrijk derijen.
werd ervaren. Langza- Alleen deze wens uit hij.
merhand groeide echter Na de kennismaking met
niet enkelhet volume t^t publiek van Affligem,
maar ook de kwaliteit van publiek dat zich spreidt
zijn olieverfschilderingen
doch het aksent kwam
wel vooral te liggen op
akwarellen. In de laatste
jaren schakelde Hutse
baut echter quasi in de
totaliteit over op olieverf
schilderijen.
In zijn honderdtal wer
ken, zowat van elk for
maat, waarmede de ex
posant zowel de bene
denzaal als het podium
over de Faluintjesstreek,
een deel van Vlaams-Bra
bant en een deel van
Aalst, wil hij graag expo
seren te Aalst in de Bel
fortkelder om er zijn wer
ken aan een wel verschil
lend publiek te kunnen
tonen. Wat we hem
graag toewensen. Liefst
zo vlug mogelijk.
LH