«'T LAND VAN RIEM» BOOD BEHOORLIJK VERMAAK MET «HE, KRIJG IK MIJN ECHTGENOTE TERUG?» VEEL BIJVAL IN H.R.I.T.O. «VEUR DE GOEI ZAAK» hit AÜCkinU UIiAöillPJI 16 -15.5.1981 - De Voorpost De tweede produktie van het toneelseizoen 1980-81 niet weten dat het niet zo wordt de sofa omgewis- komt ook langs. Naar het en vlotte regie van dit werd voor het Koninklijk Zang-, Toneel- en Letter- goed botert tussen Ba- seld voor een tweeper- einde toe krijgt het blijspel een charmant kundig Gezelschap «'t Land van Riem» een goeie rend en Vera, en zeker soonsbed. En tante Min- dankbare publiek nog blijspel heeft gemaakt. prestatie. «Hé, krijg ik mijn echtgenote terug», een niet dat beiden op punt nie eist per se dat ze pretentieloos blijspel bood vermaak van een dege- staan te hertrouwen. samen zoals een model- Üik peil in de Stadsschouwburg. Maar toch is dit Intussen komt ook Vera kopnel de nacht door- leutig brokje toneel geen produktie waar je echt Hinderman en haar ver- brengen. Er zit niets an- wakker van wordt. Maar de zaal liep wel kwasi loofde Freek Ruysman op ders op dan het spel mee eivol, er werd dankbaar en veelvuldig gelachen en de planken, zodat ver- te spelen: de nacht wordt de open doekjes waren legio. Voor wie van het genre warring troef is. gevuld met een vermoei- houdt. terecht. In deze grootse en end heen en weer geloop meegespeeld en het re- De titel «Hé, krijg ik besluiten ze te scheiden. g^PPig® verwarring vol verrassende wendin- sultaat is er ook naar; mijn echtgenote terug?» Het doek gaat open wan- wo ,j ^y®man 9en die soms een tikkel- Barend en Vera hebben zegt al (heel) veel over de neer Dolly (de tweede voorg®steld alsDe Boer, tje naar het burleske nei- het best weer naar hun komedie dat in de Aal- vrouw van de psychiater) vriend des huizes, en gen. Voor ons persoonlijk zin met hun beiden en sterse Stadsschouwburg Barend de koffers pakt Dolly als zijn vrouw. Te- iets van het goede te veel alle relatieproblemen te zien was. om er samen op uit te ^en z*n moe\®n deze of een alte vriendelijke zijn van de baan. Ook het Het draait allemaal trekken. Tuurlijk komt de |wf° ^oppels bijgevolg toegeving van het lach- tweede koppel, Dolly en rond een koppeltje, Ba- tante Minnie roet in het z^n tegenover el- grage Aalsterse publiek. Freek, willen samen ver- rend en Vera Hinderman, eten strooien, want zij ar' attentievol die niet zo best kunnen komt even langs opschieten met elkaar, drie dagen. Na een lange reeks moei- Paniek want tante Min- brengen. (de échte) belt op en zelfs nard-Luc en J.P. Conty is lijkheden en problemen nie mag in ieder geval In het tweede bedrijf baar echtgenoot De Boer de moeite waard, vooral door de familiaire, sym- een (verwacht) happy- De vertolking is dege- end. Tante Minnie had in lijk maar toch niet homo- feite vanaf de eerste g^en te noemen. Johnny ogenblikken al alles door Bosman als darend Hin- en wist dat het één groots opgezet spel was. Toch heeft zij de «farce» 16 mei betekent Topdag in Aalst. Een programma boordevol aangename aktiviteil zorgde ervoor dat dit weekend nauwelijks erf le kulturele aktiviteiten vallen te noteren. - tjes uitblazen of de Topdag een bez< brengen... Nog tot 17 mei in zaal Netwerk, de Ridderstri 28, Aalst: Poolse filmaffiches. Nog tot 17 mei in het Kultureel Centrum Affligem: werken van Jan Hutsebaut. el- In het derde bedrijf is der door het leven gaan. voor vnendelijk en zelfs sa- de verwarring pas kom- Eind goed, al goed dus... men de nacht door- pleet: mevrouw De Boer Dit blijspel van J. Ber- Soms vriendetijk.. (KDC) Maar ook agressief. (KDC) blijspelpatroon: lief desscènetjes, zenuwach tig heen- en weergeloop, en een reeks misverstan den allerhande, naar een happy end. Regisseur Jaak Ver- helst hielp het geheel voor het voetlicht, maar toch zonder dat fijne toe tsje door dit genre ver eist. Nochtans kan je met dit stramien wonderen doen en amusement brengen van de bovenste plank. Jaak Verhelst ech ter maakte er vaak een gewone klucht van in plaats van een fijne ko medie. Heel de Stads schouwburg heeft wel flink gelachen, en dat is een verdienste. Toch moeten we zeker onder strepen dat zijn speelse patiserende toon die ge zelligheid uitstraalt. Ook het tempo is behoorlijk en in het laatste bedrijf loopt «Hé, krijg ik mijn echtgenote terug?» lek- na' vele Veovikkelingen Persona9es uit krii9 'k mijn echtgenote terug?» (KDC) volgens het klassieke derman, de vlotte psy chiater die heel nuchter en braaf zijn tegenspe lers repliek gaf, leverde een gave prestatie. Hij kroop volledig in de huid van de psychiater, die houdt van vrouwen en ook meesterlijk overweg kan met droge ironie. Ook zijn bewegingen op het podium waren vlot en kende figuur op de plan- Tenslotte ken te zetten, een waar- Freddy Lespire all devol iets wat we bij de Boer, die te beperkt rest van de bezetting niet in zijn optreden onmiddellijk kunnen een waardeoordeel aanstippen. Toen hij het uit te spreken. Toch podium opkwam, had hij hij in zijn beste doe meteen het publiek op leefde zich volledi zijn handen door zijn vro- zijn rol in als ve lijke verschijning: bruine waardigde «vriend», bottines, lange kousen Dus omdat de helft fan en een kniebroek. Het- de bezetting ergensn De leerkrachten van het H.R.I.T.O. (Hoger Rijksin- diploma bezitten, en om- stige maar niet zwaar der, die steeds tracht stituut voor Technisch Onderwijs) hebben alvast de dat wij allemaal sociale °P de hand liggende naar de pijpen van zijn galant, dus keurig in de zelfde wanneer hij in zijn teerde rond de grappige pyjama ak- middelmaat, niet teerde. overtuigend, kunnen^ 1* Myriame Bockstael (of niet spreken vcm eei 5 tante Minnie) heeft waar- mogene vertolking. schijnlijk hard gewerkt Het dekor was aan deze belangrijke rol. zorgd en schonk eei akteerde op (iets) lager Zij kweet zich van haar zellige indruk; niet niveau. Meer dan eens moeilijke taak op een be- laden, maar toch in kan ze haar tegenspeler wonderenswaardige wij- Hetzelfde voor de b< Johnny niet snedig van ze, maar miste toch dat ting en het geluid, repliek zijn. Toch zat er tikkeltje meer présence Als slotkonkluzie: meer in haar rol als de om haar vertolking dat neelvereniging duwtje mee te geven, van Riem» nam ons verf gezet zonder over drijving. Mieke Comand in de rol van Vera Hinderman, of de zeurende en matte dame van de psychiater, jke roll recht naar een formida- naar het Land vaa,et eigenwijze, gierige ongeduldige Vera. Adi Van Eeckhoorn bele prestatie. Ze begon Glimlach. Vermaak nam de rol van Dolly, de zeer sterk te akteren, met er alleszins, maar vlotte maitresse van de zorg voor heel wat de- een hoogvlieger ncx j w U:~* 1tails, maar naar het ein- is toch overdreven Get psychiater voor haar re kening. Zij was een pret- de toe verzwakte haar bezetting was niet s ezi tei ondertoon, heerlijk voor wie wat verder wil kijken dan naar het voor de hand liggende... De lachsalvo's waren niet uit de lucht want re viering van 25 jaar H.R.I.T.O. een mooi kleurtje gevallen zijn. meegegeven. Zij zijn er bewonderenswaardig goed De verontwaardiging in geslaagd de kwasi volle feestzaal drie dagen scheert pas echt hoge achtereenvolgens te boeien, want geen sinekure is. toppen wanneer de baas als leerkracht ga je immers voor je leerlingen onver- op het einde van het to- mijdelijk door de mand als je op het podium staat te neel «Veur de goei zaak» klungelen. Geen ahoe-geroep maar naar het einde een nieuwe werkkracht gisseur Brigitte Michiels een dankbaar applaus van een aandachtig publiek, binnenhaalt, Achmed, of heeft het vertoonde een dat zijn tevredenheid (en verrassing) niet onder een gastarbeider, stoelen of banken stak. Auteur van dit brokje Het stuk is zeer ak- beslist een mouw aan degelijk volksteater is tueel: het gaat om een passen. Hij begint al met Eddy D'Haese, een jonge klein fabriekje dat in een Miel te schorsen, omdat Gentenaar die zich sinds moeilijke krisistijd is ter- deze jongeman enkele enkele jaren aktief bezig- echtgekomen en alles minuutjes van zijn dag- houdt met zijn teater: probeert om weerstand taak wilde afsnoepen. G.A.T. (Gents Amateur te bieden aan een reeks Verontwaardiging bij de Teater). Eddy is geboren problemen en hindernis- overige werkmakkers, temidden in een wrang sen zoals werkonzeker- maar daar blijft het ook arbeidersmilieu en dat heid, afdankingen enzo- bij want... zij willen hun kunnen we duidelijk voort. werk behouden. 's merken in zijn werken. We maken kennis met Avonds vraagt de baas Zij handelen immers enkele fabrieksarbeiders om over te werken, want meestal over gewone en -arbeidsters met hun de klant is koning. mensen met hun typi- dagelijkse problemen en Naar het einde toe sche hoedanigheden. De voorvalletjes. Zij grap- komt de klap op de vuur- kwaliteit van «Veur de jassen en plagen elkaar pijl: het bedrijfje «Car- goei zaak» is ongetwij- voortdurend, maar toch tonnerie Du Croix» wordt feld de rake en vrij gron- heerst er een gespannen een dochteronderne- dige typering van de per sfeer. Ze willen immers ming, wat pijnlijke ver- sonages, de vlotte en le- hun werk behouden, ze anderingen teweeg vendige dialogen in een deinzen terug voor af- brengt. gezwind dialekt en de danking, vrezen voor uit- Frans wordt op straat humor, de leuke situaties buiting. Ook de baas van gezet. Hierop komt en leutige voorvalletjes, het fabriekje (ergens tus- vooral Maurice in op- die de dramatische span- sen Gent en Aalst) is niet stand en zet de baas ning net op het hoogte- meer dezelfde. Hij voelt eens goed in zijn hemd. punt afbreken. «Veur de de druk van andere on- «Jij perst iedereen volle- goei zaak» is dus een dememingen en wil daar dig leeg, omdat wij geen vrolijk spel met een ern- En ijsberen maar... (KDC) dynamische vaart mee gegeven, waarin de sap pige woordspelingen en komische sausjes flit send over en weer schie ten, humoristische situa ties elkaar snel op volgen. In deze krachtige regie van Brigitte Michiels hebben de akteurs en ak- trices goede prestaties geleverd, de kwaliteit van het stuk waardig. Toch zal haar regie de akteursploeg soms wat te strak om het lijf zitten, omdat zij kost wat kost de spanning trachtte op te voeren. En ten tweede heeft zij door een al te realisti sche aanpak de gelegen heid laten voorbijgaan om dit knap stuk op te tillen naar een grandioos niveau. Alles bij elkaar is zij er toch in geslaagd de bedoeling van de au teur d.m.v. een een voudige situatie een he leboel levensechte (en prangende) thema's tot een brok sterke drama tiek te verwerken, geluk kig wel ondergedompeld in een badje vol humor in werkelijkheid om te zetten. Ook de bezetting lever de behoorlijk werk: al leen al de gepaste men sen vinden voor 'n derge lijke karwei moet al een hele heksetoer zijn. Wer ner Beirinckx als arbei der Gilbert met muts zag het probleemvolle leven graag aan de vrolijke kant. André Van den Abbee- le kroop in de huid van Gerard, een brave ar bei- wou stoven en zich voor stelde als de echtgenote van De Boer. Luc Noel in de huid baas te dansen. André wist een genuanceerde figuur op de planken te zetten, een domme, naïe ve arbeider, ook akteer de hij vlot en evenwich tig, zodat hij een gave prestatie ten beste gaf. Luc Verlinden als Frans kon ons wel meer over tuigen. Deze gebrilde ar beider met baard bezat in ieder geval meer po- diumprésence. Ook toon de hij meer dan behoor lijk zijn aftakeling wan neer hij brutaal afge dankt werd. Luc De Fey- ter nam de rol van Mauri ce voor zijn rekening, en dit deed hij voortreffelijk. Blijkbaar was deze dankbare maar moeilijke rol voor hem op maat ge knipt: een blonde jonge arbeider, die voortdu rend grapjast en fratsen uithaalt, maar die ook ernstig kan zijn. Hij was immers de revolutionair, de opstandeling die spontaan heel wat kri tiek en verwijten uitte tegenover hun bedrieglij ke baas. Johan Van de Casteele als direkteur Ducroix heeft zijn best gedaan al» Miele. de )°n9e arbei- om zijn personage iets der, die het eerste slacht- meer mee te geven, meer effer werd. Toch viel het dan een uiterlijke teke- op dat hij nogal stil sprak ning maar deed dit te en weinig levendig ak stroef. Als baas wou hij teerde. Ook zijn ontred- vriendelijk doen en be- dering wanneer hij gedu- nadrukte steeds de ka- rende 14 dagen geschorst meraadschap onder de werd, kwam weinig over- werknemers. Pas later tuigend over. zal het publiek inzien dat Dirk Roelandt als de hij alleen maar zijn werk- gastarbeider was te kort volk wilde uitknijpen. Hij optreden om een debiteerde dit allemaal waarde-oordeel uit te te luid en een tikkeltje te spreken, nadrukkelijk. Verder is Verder maakte Carine het ons een raadsel Van Holsbeke als Fanny waarom hij steeds naar deel uit van de bezetting, het publiek gericht Z1t was het frisse, vlotte stond, terwijl hij dialo- en vriendelijke type, fri seerde met Maurice bij- v001 getekend, dat graag voorbeeld. eens lachte maar zich Joris Boman had verder weinig bekom- slechts een klein rolletje - merci® om het leven op tige verschijning en ak- aandacht en miste de no- terend, maar toch teerde gezwind. Nu en dige trefkracht in haar genoeg voor teater dan een paar slordighe- woorden. Zo kwam de der enige echte i j e den zoals een slordige dialóog met de dienst- gang al beweei] artikulatie bijwijlen, meid geforceerd over, en programmabrochure maar alles bij elkaar ook haar lachbuien wa- tegendeel: «Veel vai toch een meer dan be- ren gekunsteld. ze problemen kunni 3j; hoorlijke prestatie. Zij Myriam De Vleeschau- feite gemakkelijk m, wist hilariteit in de zaal wer knoopte het schortje wat gevoel voor hi)r te verwekken toen zij aan en speelde de rol opgelost worden.» e haar psychiater een peer van Titia, het naïeve De regie brak geen a n dienstmeisje. Te stereo- ten en verraadde tiep in haar tussenkom-^ dan enkele doorgest sten. Ze liep er in sommi- kaarten. Alles bij el n ge ogenblikken maar een brok behoorlijk van de zielige Freek voor spek en bonen bij. spanningstoneel, Ruysman akteerde naar En waarom ze per se zo wie niet houdt vai ons gevoel iets te toneel- nieuwsgierig en dom spanningen tijdens matig. Toch wist Luc een moest getekend worden, bekijken ervan, psychologisch goed gete- blijft ons een raadsel. JQ DE BB :artohnebie du ctc Tc Een klein meningsverschil. (KDC) IE volta maar het toe opnam voor Miel ^ai Frans, wanneer z 'lc' rechtvaardig beha 11 werden door Ducroix. Wat ons bijzonder was de vlotheid vi T, optreden... het gesi"65 in elkaar lopen en en van de ondersch situaties en de gez dialogen. Maar wi ons niet konden mi zoenen, dat was d« «charge» die het kenmerkte, de strakke regie, het nadrukkelijk zijn, of het te luid ren van de tekst< e *"tra druk doen, hi< boette het stuk «V« ied goeie zaak» in acn zinnigheid het kartonbedrijfje. Zij was een prettige ver schijning en akteerde ga lant. Sigrid Vergouwen als de oudere Juliette viel ons wat tegen: als ar beidster van de oude stempel wou ze alleen haar plaats veilig stellen in het fabriekje en verde digde deze dan ook met overtuiging. Verder werd ze getekend als vrouw zonder persoonlijkheid of «kletsen is onze regel». Tenslotte is er nog Mar leen De Smet als Magda, die een sterke indruk na liet als agressieve, maar meevoelende meedenkende kracht-kollega. Zij was men, maar toch een moderne meid, die meer dweepte met John Tra- jQ de j| few Als eindkonkluzi hte leerkrachten van H.R.I.T.O. mogen zijn op hun prestat L hebben Aalst drie hve na elkaar vrolijk a üël ment aangeboden i dt. leutige verpal led maar ook met een (je) diepgang. Zij a Je den vlot zelfs tijdens de première stelling de elektl jlJ uitviel en ze na soms ogenblikken de werk- opnieuw moesten koi tker nog kbt mp QOt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16