EEN EEUW KONINKLIJK LYCEUM TE AALST Carole Dejonckheere en Gilliam Bombeek tijdens de akademische zitting in het stadhuis, (kdc) En hoewel het Ge bouwenfonds van Oost- Vlaanderen voor een ge slaagde opknapbeurt zorgde, toch neemt deze restauratie niet de nood zaak weg, dringend een nieuwbouw te realiseren. Net als de pioniers van toen dit deden, heeft de huidige generatie van verdedigers van het rijks onderwijs de plicht, ver der te werken aan de op bouw van onze school. Het beleid moet immers streven naar een maximalisering van de instelling. Opvoeden is een daad van liefde, besloot de stu dieprefect. In het Konink lijk Lyceum te Aalst ge beurt dat in een geest van vrijheid, gelijkheid en van democratisch den ken. Samen met het per- soneel, de vriendenkring en de oudervereniging zullen we het Koninklijk Lyceum nog diepere fun deringen geven, ten dien ste van de gehele maat schappij. Directeur-generaal Frans Van Assche: De weg van de democratisering is lang en moeilijk In zijn toespraak wees Frans Van Assche, direc teur-generaal bij het Be stuur van het Secundair Onderwijs, op het de mocratiseringsproces dat zich de voorbije honderd jaar in het onderwijs vol trokken heeft. Spreker schetste daartoe echter allereerst het beeld van de mens in de economische, sociale en politieke kontekst van het eind der vorige eeuw. Een tijd gekenmerkt door het eind van de ambach telijke en de bloei van de machinale fabricatie, een gouden tijd voor de rijken en machtigen, een tijd van de grande en de peti te bourgeoisie, van de kleine man ook, die lange werktijden moet afhaspe len, van de kinder- en vrouwenarbeid, van de hongerlonen, van de op komst van de Belgische Werkliedenpartij. In deze decennia situeert zich ook de eerste school strijd (1879-1884), tijdens dewelke de katholieken de poging tot monopoli- weg naar een verdere de- als aandenken, een ets mocratisering. van Pol Van Gijsegem Deze VSO-filosofie zal ontvangen, bovendien ook voor de toekomst een richtsnoer Tentoonstellingen en betekenen. Een noodzaak schoolfeest overigens, want nu reeds Ne de academische zit- tekenen zich de onder- ting opende de h. Cale- wijsdoelstellingen voor waert, in de lokalen van het jaar 2000 af. De tijd, het Koninklijk Lyceum, aldus de directeur-gene- een tweetal tentoonstel- raai, van de levensbe- 'inQen. In de ene werd schouwelijke opvatting aan de hand van docu- als basis voor het onder- rnenten een beeld opge- wijs zal verdwijnen. We hangen van de historiek zullen daarentegen afste- van de school. Een twee venen op een pluralis- de expositie reveleerde, tisch ideaal. Dit jubileum, °P erg aangename wijze besloot spreker, betekent overigens, de hobby's geen eindpunt, wel een van leerlingen der rustpunt, waaruit ver- school, nieuwde krachten ge- Tijdens de feestmaaltijd puurd worden om de die later op de avond ge- weg van de democratise- serveerd werd in de ref- ring verder te zetten. ter< voerde ook Minister Mare Galle, ere-voorzitter sterse rijksonderwijs. Hij Minister Willy Cale- Vrie"d.f k,rinS van weert: Volgend iaar de Koninklijk Lyceum, wordt nieuwbouw aan- het w00rd' De mimster besteed Pro,. Dr. Willy Calewaert, ^de^ocT'Tp^ minictor wan NatmnalP r de inspanningen van de huidige studieprefect, de h. Guido Chaerle. Samen TENTOONSTELLING BEELDENDE KUNSTEN In aanwezigheid van o.a. de Aalsterse schepenen De Maght en Roels en heel wat belangstellen den, werd vorige vrijdag avond, in de mediatheek van het Koninklijk Ly ceum, de tentoonstelling «Beeldende Kunsten» geopend. Nadat de h. Guido Chaerle, studiep refect van de jarige schooi, de aanwezigen verwelkomde, nam Prof. F. Vyncke het woord. Inleider toonde zich aller eerst verheugd te kunnen deelnemen aan de vie ring van honderd jaar rijksonderwijs voor meis jes te Aalst en benadruk te ook zijn persoonlijke bindingen met het Aal- Minister Calewaert tijdens de academische zitting. (KDC) vonden, toch was er nog paktwet (1959; wet die lang geen sprake van het rechtstreeks of on- leerplicht, was de huma- rechtstreeks innen van niora nog steeds voorbe- schoolgeld verbood) en houden aan de elite, was de Omnivalentiewet de voertaal Frans, werd (1964). er ex-cathedra les gege- Ook het VSO (Vernieuwd ven en was het vor mingsideaal zuiver intel lectualistisch gericht. minister van Nationale Opvoeding, toonde zich verheugd te mogen ver toeven in de stad van Louis-Paul Boon en van zijn vriend Bert Van Hoo- rick. Zowel Boon als Van Hoorick, aldus de h. Cale waert hebben gestreden voor de sociale recht vaardigheid en voor het rijksonderwijs. Een on derwijs dat open staat voor alle kinderen. Zijn aankondiging dat de plannen voor een nieuw bouw voor het Koninklijk Lyceum dermate gevor derd zijn, dat reeds vol gend jaar tot de openba re aanbesteding ervan zal worden overgegaan, werd door alle aanwezi gen op luid applaus ont haald. Ook de minister blikte te rug in het verleden en bestempelde de strijd van het rijksonderwijs als een strijd voor een on derwijs, waarin jonge mensen met een open geest en een onafhanke lijke keuze gevormd worden. De school, aldus de h. Calewaert, vormt meer en meer een micro-cos- mos, die in overeenstem ming leeft met de macro- noemde het initiatief, tij dens de viering van een honderdjarige school een haalde, op humoristische tentoonstelling «Beel- 1 dende Kunsten» op te zetten, bijzonder goed. Vooral, vervolgde F. Vyncke, omdat ik de in- Prefect Guido Charles tijdens de academische zitting. (KDC) met inspecteur-generaal Corijn, directeur-gene raal Van Assche, mocht het VSO aanwendt op de sering van het lager on- als onderwijstaal (1932), Secundair Onderwijs) vormt een schakel in het democratiseringsproces In dit kader betekende van het rijksonderwijs, het uitvaardigen van de Coëducatie en coïnstruc- wet van 15 juni 1881 op tie, persoonlijkheidsvor- het Middelbaar onder- ming, opvang van kans wijs, wet die o.a. voorzag armen, eigentijdse leer- in het oprichten van vijf- stofinhouden, gelijkwaar- tig middelbare scholen digheid van alle vormen voor meisjes en de struc- van het secundair onder- tuur van het middelbaar wijs, zijn de middelen die onderwijs in een defini tieve vorm goot, een stap in de goede richting. Eén van die vijftig scholen was overigens de «Ecole Moyenne» te Aalst. De geschiedenis van het on derwijs, aldus de h. Van Assche, is de geschiede nis van de emancipatie van de kleine man. Ver dere stapstenen op de weg naar democratise ring en emancipatie, noemde spreker het in voeren van de streektaal cosmos van de maat- ook de minister van de schappij. Een plaats waar Vlaamse Gemeenschap verschillende gedachten een ets van Pol Van Gij naast elkaar leven en ge- segem ontvangen. leerd wordt eikaars op vattingen te respecteren. Het is verder nuttig en nodig, vervolgde de on derwijsminister, gekon- fronteerd te worden met de moeilijkheden waar mee de pioniers van toen te kampen hadden. Want op dit ogenblik is de strijd De viering van honderd jaar Koninklijk Lyceum te Aalst werd op zondagna middag besloten met een schoolfeest. Tijdens dit schoolfeest gezegend door een stralend zonne tje demonstreerden de leerlingen, o.l.v. hun lera ressen en leraars licha- derwijs door de staat via de wet van 6 juni 1879 beantwoorden met het oprichten van een katho lieke school in elke ge meente. Hoewel dit touwtrekken het invoeren van de leer plicht (1919), de uitbouw van het kleuteronderwijs (1921), het installeren van het Fonds der Meest- begaafden (1921), de aandacht voor het gehan- tot gevolg had, dat meer dicapte kind (1931), het kinderen dan voorheen invoeren van de beroep- de weg naar de school soriëntering, de school- De tentoonstelling voor Beeldende Kunsten bevat werk van E. Bauwens, R. Boonen, M. De Bruyn, J. De Groeve, M.J. D'Haese, R. De Veylder, J. Philips, P. Van Gysegem en A.-M. Van Hoorick. (KDC) Veel belangstelling voor de academische zitting. De Jonckheere en Gillian Bombeeck tijdens de academische zitting in het stadhuis. (KDC) nog altijd niet gestreden. Vooral dan de strijd te gen de uitdaging van de ze tijd, het probleem nl. hoe we de jongeren moe ten begeleiden naar een toekomstige maatschap pij. Een samenleving die bovendien zal bepaald worden door de compu ter en de chips. Daarom moeten we de rol van de vroegere pio niers overnemen en daarbij niet juit het oog verliezen dat de uitdagin gen vandaag de dag even zwaar en mensomvat- tend zijn als vroeger. Er is nog pionierswerk nodig, besloot de minister, want elke verandering eist strijd. Die strijd begint vandaag opnieuw. Uit handen van studie prefect G. Chaerle mocht de h. Calewaert achteraf, melijke opvoeding J. Me lis, N. Van der Hagen, N. druk heb dat in de leer programma's de Plasti sche Opvoeding, het «beeld» dus, het nog al tijd moet afleggen tegen het «woord». De tentoonstelling zelf, waaraan negen kunste naars hun medewerking verleenden, noemde in leider bijzonder ge slaagd. Niet alleen omdat de exposerende kunste naars tot vej-schillende generaties behoren, maar evenzeer omdat in hun werk de diverse plas tische disciplines olie verf, aquarel, kleurpot lood, beeldhouwwerk (uit polyester, koper, brons en ijzer), keramiek en gra fiek aan bod komen. En qua vormgeving zo wel het realisme als de fantastiek vertegenwoor digd waren. Een na een, in alfabeti sche volgorde, stelde Prof. Vyncke toen de deelnemende kunste naars en hun werk aan het publiek voor... Etienne Bauwens (Aalst) studeerde aan het Ko ninklijk Atheneum te Aalst, de Academies voor Schone Kunsten te Aalst en te Antwerpen en aan het Nationaal Hoger Insti tuut voor Schone Kun sten van Antwerpen, waar hij laureaat schil derkunst werd in 1956. In zijn olieverfschilderijen schildert deze vijftiger Mevr. Cataia zorgde voor de bindteksten en de (KDC) lend. Julien De Groeve (Gent- Ledeberg) volgde lessen aan de Gentse academie en aan de normaal school. Deze leraar plasti sche kunsten zocht eerst zijn bestemming in een surrealistische figuratie, nadien betrad hij de we reld van de fantastiek. Keramiste Marie-José D'Haese (Mere) studeer de aan de Stedelijke Aca demie te Aalst en aan de academie te Gent. Zij volgde lessen keramiek bij Georges Vindevoghel. In 1957 werd ze lerares plastische opvoeding aan het Koninklijk Lyceum te Aalst. In haar miniatuur- keramiekwerken inter preteert zij de realiteit in de richting van de ver beelding. Keramist Ronald de Veyl der (Aalst) is aan het Ko ninklijk Lyceum verbon den als leraar lichamelij ke opvoeding. Hij is auto- nog terecht op een erg werpen en St-Lucas geslaagde voorstelling van de «Levende Pop penkast», o.l.v. Mevr. An nie Moortgat, lerares Ne derlands aan het Konink lijk Lyceum. Meteen behoorde de vie ring van honderd jaar rijksonderwijs voor meis jes te Aalst, een viering die tegelijk stijlvol en volks verliep, tot het ver leden. Een viering die we citeren de woorden van onderwijsminister Calewaert een nieuwe uitdaging inhoudt. logieën met het su me vertonen, eer st - van sociaal engatan tot uitdrukking. Pol Van Gysegem gen) liep Acadenpell Gent en het Hogon k tuut te Antwerpen no< leraar aan de Hogi. Ei deling van de Kon op Academie te Gente nc 1956 exposeert hij den Middelheim (/lindt pen), Eindhoven Berté kenhof (Nederlan Biënnale van Pai renze enz. In zijl stelt hij zich voort|f^ de vraag: Wat w )C van de mens? Anne-Marie Van I (Aalst) is een oud-fc van het KoninklfU ceum. Zij kreeg ee ding aan het Rbr ni Aalst (Sierkunstenn he de de Academii Schone Kunsten i TO te Gent. Ze ex en de een zestal et!n n' een tweetal tekenizen crgei Mevr. Bombeeck eh mevr. De Roo. (KDC) didact en volgt momen- kleurpotlood. Wal,atU( teel vervolmakingscur- houd van haar W|||er sussen in het kunston- treft valt het socit er derwijs voor sociale pro- gagement op. Nrbiec motie aan de Academie vorm streeft ze ee voor Schone Kunsten te tieuze afwerking i Aalst, afdeling keramiek. Vermelden we èrkï De Veylder heeft zeer nog, dat alle werk snel een indrukwekkend zij een passende niveau bereikt. In zijn tatie volkomen werk staat de vrouw een- recht kwamen ei fraai- de tuinen van het Jan Philips (Iddergem) lijk Lyceum, lei g 2. genoot een opleiding van de Koninklijlje'ze binnenhuisarchitectuur demie van Aal ach in St.-Lucas te Brussel en sculpturen exposi brengt in zijn olieverf- Pierre Van schilderijen, die ook ana- Uyttenhove, B. Bosmans zijn figuren eenvoudig, en R. De Veylder, aan de ongekunsteld en preten- talrijke schare ouders en tieloos in hun dagelijkse sympathisanten, hun be- handel en wandel, drevenheid in het volks- en discodansen. Nadien konden de aanwezigen Rik Boonen (Aalst) werd geboren te Hasselt, volg de zijn humaniora te Ant- Brussel. Uit zijn aquarel len blijkt zijn grote liefde voor de natuur en een artistiek gevoel voor kleur en harmonie. Beeldhouwer Mare De Bruyn (Aalst) genoot zijn opleiding in St.-Lucas te Gent en aan de Academie voor Schone Kunsten te Aalst. Aan deze academie is hij sinds 1960 leraar beeldhouwen. Zijn werk concentreert zich op de mens in typische houdin gen, aldus het karakter van zijn figuren onthul- Frans Van Assche, Directeur-Generaal voor het Sed [Pakl Onderwijs op de academische zitting. (KDC)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 4