UITAGENDA
GEORGES OCTORS TILT NATIONAAL
ORKEST BOVEN ZIJN FAAM UIT
FILMKLUB KINOVA MET
«DERDE HUMORFESTIVAL
DER LAGE LANDENi
THE CELLARTOWN
JAZZBAND VERWACHT
IN AALSTERSE JAZZKLUB
KUNSTSCHILDER
ROBERT FRANCK
IN BELFORTKELDER
zijn jeugdjaren terugge
vonden. Maar de dyna
miek en de spanning die
Beethovens werk zo ei
gen zijn, ontbreken ook
hier niet. Octors geeft in
het allegro con brio felle
contrasten aan: de gloed
van de kopers bv. tegen
de tederheid van de celli.
wijst
naar de eerste, pianissi
mo. Het mocht een glim-
Als sluitstuk van een reeks activiteiten had de Jonge «Messiah», rvnjn oren zijn gave en zeer kleurrijke de schaduw van zijn tijd-
Kamer Aalst het Nationaal .Orkest van België uitge- zo gewend geraakt aan maar ook bezielde vertol- genoten, schreef o.m.
nodigd. Gewapend met Argusogen had ik in de stad (en verwend door) de king aan. De donkere ac- een concertante symfo-
wel affiches maar geen programma ontdekt. Een lichtvoetigheid en het coorden van de saraban- nie voor blazers die wil-
doos vol verrassingen dus? Ja en neen. Beethoven felle reliëf van Harnon- de (een trage Spaanse lens nillens de vergelij-
zat er in en Haendel, degelijke, gevestigde waarden, court en Hogwood dat de dans) symboliseren het king oproept met Mozart,
maar ook Franz Danzi. Die is me alleen bekend door eerder trage processie- leed van de Nederian-
Ü^er van het Consortium Claasicum van Diether gang en de vertolking den, in de tang van de Gelijkaardig met Mozart
Klöcker, een man die steeds op de bres staat om die naar de romantiek hertog van Alva. Het is het vriendelijke ge-
mensen uit de schaduw te halen. zweemt me onbevredigd klaaglied van de hout- babbel van de blazers ae teaerneic
Eigenlijk weet je niet of de organisatoren gedreven laten. De fuga bv. komt blazers ontwikkelt zich onder mekaar en met de lacrtste maat
zijn door durf en lef dan wel met duistere zelfmoord- niet uit de verf en mist tot een rebels lied. De strijkers. Van een symfo-
plannen rondlopen als je merkt dat bijna geen dag vaart. Niet ten hemel botsing tussen die twee nie kan men bezwaarlijk
in mei voetballoos kan verlopen. stijgt het cherubijnenge- krachten vertoont een spreken omdat de strij- iack het klonk ech-
Want kijk, daar valt op tionale faam maar wat zang' de aarde houdt het spanningsboog die uit- kers meestal als achter- ter ais eén zucht.
dezelfde avond van dit is dat «internationale in een aardse sfeer- ®P de executie van grond dienen, het Schijnbaar argeloos
concert zo waar een re- faam»? Toch heeft hij Bedovens Egmont-ou- Egmont, geen moment klankbord van de blazers 2ingt het scherzo waarin
play van de Engelse be- in de Elisabethwedstrijd ve5ture is slechts in van wanhoop echter, vormen en zich verge- Beethoven de draak
kerfinale uit de lucht. En en door concerten al een scBijn een bravourestuk. maar hoe paradoxaal
toch worden de durvers en ander bewezen: hij is 111 feite is de componist ook van triomf: zelfs
beloond. De Sint-Marti- een vakman, hij voelt 11161 geïnspireerd door de doodstraf haalt het
nuskerk zit weliswaar muziek aan, hij staat er ei9en vrijheidsidea- niet op de morele kracht
niet eivol maar er is ruim niet vrijblijvend bij, hij len' een overtuiging die van het vrijheidsideaal.
voldoende belangstel- weet door zijn elan en trouwens al had laten Octors bouwt met felle
ling om de musici van geestdrift de vonk te Blijken in de keuze van ritmen en verstilde mo- en puntig fraseren. Voor-
het Nationaal Orkest te doen overslaan. zÜn andere helden, stuk menten in clairobscur al de hoorn vindt
laten uitstijgen boven Er is in de kerk opvallend voor stuk vechters voor zijn spanningslijn op. Dit
het routineniveau waar- veel luisterbereidheid de Principes van de is een poëtische Beetho-
op ze zich nog al eens errond echter raast dé Frcmse revolutie, zoals ven in een fel drama,
laten betrappen. twintigste eeuw als za- Proraetheus en Fidelio. Zo geëngageerd Beetho-
Georges Octors, vroeger ten we in Francorchamps 111 ^ï11 Egmont-ouverture vens muziek is, zo vrij
eerste violist of concert- of Zolder. Kan dat echt scBildert Beethoven niet, blijvend lijkt die van
meester, nu dirigent vcm niet anders? maar voelt hij diezelfde Danzi. Deze veelzijdige
het Nationaal Orkest, Aanzet in het concert is diezelfde kracht man, vroeg-romanticus,
rijdt niet op ieders tong Haendels ouverture tot of om te vechten- Octors vriend van Weber, in de ^ersoonhjkheden' een
en geniet geen interna- simfonietta uit Haendels geeft er met alleen 6011 muziekgeschiedenis be- gevoelsgeladen vechter
scheiden verscholen in zoaIa in de en de
vijfde,
noegen met een rol van
begeleider. Toch is het
werk een meevaller om
dat het licht verteerbaar
en ontspannend is, om
dat de blazers fijnzinnig
ruimte een volle klank
terwijl de hoge stemmen
als fluit en hobo wat aan
volume verliezen tussen
de ijle gewelven.
In de rij van Beethovens
symfonieën zitten twee
een
een sereen, ge
troost mens zoals o.m. in
zijn eerste symfonieën en
de pastorale.
Zijn achtste symfonie die
het concert afsluit, zit als
een soort verademing
tussen twee heel per
soonlijk getinte: de ze
vende, de apotheose van
de dans, die Beethovens
Vlaamse geaardheid zou
In het kader van de «Week van de Vrijetijdsbeste- den Bij het sekretariaat, De films dienen uiterlijk kunnen aantonen, en de
ding» organiseert Filmklub «Kinova» haar «Derde Stadsbestuur Aalst, op 14 september te wor- negende, de ode aan de
Humorfestival der Lage Landen». Dienst «Vrije Tijd», Grote den afgeleverd bij PVBA vreugde. De achtste is
Na «De wraak van Barnes Jond». humorfilm gereali- Markt 3 te 9300 Aalst en De Kegel, Van der Noot- licht en zit vol momenten
seerd door wijlen Etienne Van der Schueren, voorzit- dit uiterlijk voor 15 oogst straat 38 te Aalst (053- van vreugde net als had
ter van de filmklub «Kinova» en stichter van het 1981 bij middel van het 21.45.23). Beethoven de zon van
Humorfestival in samenwerking met de huidige inschrijfformulier ad hoe. Tegen verlies, diefstal,
voorzitter Jan De Droog, had laatstgenoemde het in Het inschrijfgeld per film brand of beschadiging
het «Sociaal Centrum» Immerzeel over humor in de bedraagt 450 fr., voor 15 kan het inrichtend komi-
film en ontstaan en organisatie van het Festival. augustus over te schrij- tee niet verantwoordelijk
x x _A. ven op postrekening 000- worden gesteld.
Het festival zal plaats- leiding of kommentaar. 0019274-68 van Stadsbe- Aan het Derde Humorfes-
hebben op zaterdag 26 en uitsluitend in het Neder- stuur Aalst, Grote Markt tival zijn 35.000 fr. in
zondag 27 september in lands, worden voorzien. 3 met vermelding «Hu- geldprijzen verbonden,
de Aalsterse Keizershal- Bij een erkende vereni- morfestival» en titel van Talrijke bijkomende na-
len. Georganiseerd door ging aangesloten ja- de film. tura- en ereprijzen zullen
het Stedelijk Kornitee neasten kunnen recht- Het inschrijfgeld kan niet daarenboven als aan-
voor Vrijetijdsbesteding streeks aan het festival teruggevorderd worden moediging worden toe
met medewerking en on- deelnemen. Niet-aange- tenzij de film na eventue- gekend. Elke deelnemer
der toezicht van het slotenen dienen hun le voorselektie niet zou ontvangt een herinne-
stadsbestuur ^oiOai ae tilm(s) aan een voorse- aanvaard worden of ten- ringsdiploma.
Sr1?1!3'leiding blï l®ktie te onderwerpen, zij wegens overboeking De plechtige uitreiking De Crazy Bol J<
Filmklub Kinova. Deze voorselektie ge- de film in het programma met galaprojektie heeft
Enkel 8 en 16 mm films beurt op maandag 21 se- niet kan worden opge- plaats op zondag 27 sep-
met humor als thema ptember vanaf 19 u. in de nomen. tember te 18 30 u in de
worden toegelaten. Deze projektiezaal van de Kei- Iedere deelnemer kan de feestzaal van het stad-
films dienen van recente zershallen. projektie verzorgen met huis
makelijte zijn en mogen De jury bestaat uit dén eigen materiaal. Voor de Verdere informatie op dit
niet aan een van beide Nederlander en één ver- klank zijn de deelnemers stuk en inschrijfformulie-
voorgaande festivals tegenwoordiger van elk evenwel verplicht ge- ren kan U bekomen bij
hebben deelgenomen, van de vijf Vlaamse pro- bruik te maken van de voorzitter Jan De Droog,
Elke deelnemer mag één vincies. De beoordeling voorhanden zijnde in- Wellekensstraat 13
of meerdere films van slaat zowel op het film- stallatie. Desgewenst (053-21.78 33) of bij se-
mazimaal 30 minuten elk technisch als op het hu- kan het inrichtend komi- kretaris Guy De Kegel,
inschrijven. De films moristisch vlak. tee instaan voor projektie Burgemeesterplein 16,
steekt met het getik van
de metronomm, een uit
vinding van zijn vriend
Maelzel. Violen en bas
sen schertsen ironisch en
de blazers tikken
schalks. Het wordt een
vuurwerk van geestige
vondsten.
Mozarts menuetten zijn
verrukkelijke flitsen van
louter muziek. Beethoven
kleurt ze weer persoon
lijk. Er hangt nl. een lich
te weemoed over die
door de donkere bassen
iets te indringend wordt,
maar in de houtblazers
en de hoornsolo in het
trio weer gaat zweven.
Het slotallegro is als een
roes, een Walkurenrit.
De Thema's wentelen en
springen door en over
mekaar en Octors laat
het orkest onstuimig
meetollen in die vaart.
En zoals dat bij Beetho
ven vaak het geval is,
wordt niet gekeken op
een reprise hier en een
variante daar totdat de
Muze zich te ruste legt
met een ruisend pianissi
mo en een felle galm van
het volle orkest.
W.D.B.
In galerij S65 (Spaarzaamheidsstraat 65) looptl
tot 28 juni een tentoonstelling met werken van 1
jamin Levy uit New York met vooral schilder
gouaches en grafiek.
Woensdag 3 juni voordracht «Negentiende eet
archiefbronnen voor familiegeschiedenis» door
ger Vergaerde (WF-kernlid Brussel) in 't A
telken.
N.a.v. het eeuwfeest van het S.M.I, te A
honderd jaar schoolkoor en twintig jaar Cai
Domino worden een drietal Jubileumkonse
georganiseerd, waarvan één te Aalst, op vrijda
mei om 20 uur in de St.-Martinuskerk.
Inkom: 150 fr, studenten: 80 fr.
Vrijdag 29 mei te 20 uur in Jeugdhuis T
Burgemeesterplein 18, Aalst film: «Croc Bla
toegang: 30 fr.
Vrijdag 29 mei te 20 uur in Jeugdcentrum Zo
straat 20 te Aalst: film Yours, mine and oi
Toegang 60 fr., leden 40 fr.
Zondag 24 mei te 20 uur in zaal Netwerk,
Ridderstraat 28 te Aalst film: «Take it as a
Madam». Org. Vrouwenhuis.
Op vrijdag 22 mei te 20 uur in de Mikisk
Nieuwbeekstraat 35, Aalst, debat rond «kernc
gie: Ja of Nee»: ingeleid door diamontage
verenigde aktiegroep Kernstop).
Op 23, 24, 28, 30 en 31 mei telkens van 14 tot
in de zaal «Liberaal Huis», Brusselbaan 15
Erembodegem, tentoonstelling met schilderwe
van Paul en Dirk Colpaert en Eric Van De V<
georganiseerd door de Koninklijke Fanfare
Cecilia.
Op vrijdag 22 mei te 20 uur in de parochiezaal
Erembodegem-centrum, gespreksavond
rond thema «Van de school naar den dop>
Van zaterdag 23 mei tot zondag 31 mei loopt
Apostelken een tentoonstelling «Balinese Ku
Op donderdag, zaterdag en zondag van 10 t<
uur en op de overige dagen van 17 tot 21
Woensdag 27 mei gesloten!
Op zaterdag 23 mei in HRITO-Aalst rockoptr
van Vibration, First Experience en The Jam-G
Op zaterdag 23 mei in de parochiale zaal
Baardegem een konsert van de «Koninklijke
monie St.-Cecilia Baardegem». Aanvang 20 uu
Op vrijdag 22 mei in Beukenhof, Langestraal
Aalst, hypnose-avond o.l.v. hypnosetherapeu
De Grauw met voordracht en demonstraties,
vang 19.30 u. Deuren open om 18 uur.
Toegangsprijs: 150 fr.
2,"
hu
nnii
moeten van klankbege- Ingeschreven kan wor- Van de films.
(053-21.05.57).
LH
Mocht kunstschilder Robert Franck, (St.-Amands- maat, trok ruime aan-
berg 1929) zich bij de opening verleden vrijdagavond dacht. Robert Franck, im-
in de Beliortkelder niet in een massaal opgekomen pressionistisch qua stijl,
publiek verheugen, de volgende dagen, en uiteraard blijft figuratief alhoewel
de Topdag, kreeg hij enorm veel belangstelling. een zeker modem ele-
Robert Franck is een puur en zuiver autodidakt. Wel ment uit zijn werk niet is
ligt zijn professionele aktiviteit niet zo ver van zijn weg te denken,
hobby af. Hij fungeert inderdaad reeds een twintig- Kunstkritikus, kabinets
tal jaren als letterschilder bij Bell Telephone en komt medewerker van Minis-
in die kwaliteit zowat in elke RTT-vestiging in Oost- ter Marc Galle, Roger
Vlaanderen. D'Hondt, situeerde bij de
De Latemse school heeft soms wazig-suggereren- vernissage het werk van
hem steeds aangespoord de aflijningen in zijn ak- Franck in een ruimer
bij zijn werk en uitzon- warellen. kader,
derlijk veel belang heb- Als trouw lid van «Open Pe Vlaamse kunst werd
ben voor hem de werken Kring» heeft ook het bui- sinds begin 20e eeuw het
tenland zijn belangstel- spiegelbeeld van de, ons
ling. Zo kwam hij ermee omringende wereld. Met
reeds te Straatsburg en ®®n eigen imago dat de
Luxemburg en eerlang mentaliteit van ons volk
wordt ook Wiesbaden in weergeeft. Gelijktijdig zich hoofdzakelijk tussen
de Bundesrepublik aan- ontwikkelde zich echter B®id® wereldoorlogen, zo
gedaan. ook een abstrakte impressionistisch als ex-
Blikvariger is de hele Vlaamse kunstrichting, pressionistisch. Via Per-
tgamma tentoongestelde Een kunst op niveau met meke, De Bruyker en
tische kant van de Leie- werken blijft naar mijn een metamorfose naar de Gustaaf van de Woestij-
streek, zijn naast typi- mening de «Avond te buitenwereld toe en emi- ne die naar het buiten-
Gent», een krachtig ge- nente vertegenwoordi- Icmd trokken raakten on-
konterfeit zicht op de Ar- gers als Jozef Peeters, ze kunstwerken bekend
teveldestede waarmee Viktor Servranckx, Paul °P internationaal vlak.
hij wellicht een opper- van Ostayen als dichter. Toch duurde het heelwat
gaai afschoot. Ook een In de figuratieve kunst voor ze ook werden aan-
analoog zicht op Aalst, situeerden de eerste en vaard en kon voet gezet
maar dan in mini-for- tweede Latemse scholen worden in de States.
Cafe haalt zondagavond, 24 mei
aanstaande, de Oudenaardse Cellartown Jazzband
voor de derde keer terug naar Aalst en terecht.
In tegenstelling tot de bergsestraat, juni '80,
Garret (zolder) Band van waar zij een marathon
enkele weken terug ver- optreden presteerden
wijst hun naam naar de van zo maar eventjes ze-
Oudenaardse jazzkelder ven uren na mekaar;
waarin deze jazzband en- aanvankelijk in open-
kele jaren geleden ont- lucht en 's avonds in de
stond, vrij vlug al ver- klub, bovendien erin sla-
wierven zij een stevige gend hun dixielandjazz
reputatie in het Vlaamse heel die tijd op een be-
jazzcircuit en daar- hoorlijk peil te houden!
buiten. Tweede gelegenheid om
De Crazy Bol Jazz Cafe ze in Aalst aan het werk
haalde de jongens voor te horen was oktober
de eerste keer naar Aalst waar zij uitgenodigd
ter gelegenheid van de werden de braderij der
braderii der Geraards- Kattestraat muzikaal op te luisteren rij het dan bert CROMBE, hi|
niet in de meest ideale omringd door Etii
omstandigheden. MOOR bass en
Met genoegen zullen wij VANHOUTTE
ze bij deze derde gele- wat de ritmesekL
genheid terug gaan be- treft; in de frontlJ
luisteren in de Crazy Bol den we dan Ma
en genieten van de onge- MOOR klarinej
kompliceerde, swingen- Michel SIMONS
de dixielanddingetjes terug,
die zij in hun repertoire Sfeer en plezier 2
hebben. deze formatie
Medeoprichter en nog meer verzekerdin <j
steeds stuwende leider zy Bol.
achter deze Cellartown
Jazzband is drummer Al-
n ziji
Eti
in B
The Cellartown Jazzband
Claes
H.
van A.
Malfait.
Geliefkoosde onderwer
pen van deze schilder
die, alhoewel woonach
tig niet zo ver van het
drukke St.-Pietersstation
te Gent graag Deurle en
Agsnee aandoet, de poë-
O,
Kunstschilder Robert Frank in de Belfortkelder. (KDC)
Sche landschappen mari
nes en bloemen. Werken
met het paletmes bij olie
verfschilderingen is zijn
geliefkoosde techniek.
Met het penseel is hij
doende bij kleurige, met
Typisch voor de Latemse de hand. Spreekt en al
schilders is wel hoe ze er niet van «de derde La-
in slaagden op haast temse school»? School
sublieme wijze land- waarin de huidige gene-
schap en bewoners te ratie de voetsporen zou
verkennen en in beeld te drukken van haar illuste-
brengen. Him werken, re figuratief schilderen
met o.m. die van Vale- de voorgangers. Bij deze
rius de Saedeleer, spre- huidige schilders rekent
ken dan ook elk waar Roger D'Hondt dan ook
kunstliefhebber aan. de exposerende Robert
Dat deze beide Latemse Franck.
school navolging zou Begonnen als amateuris-
krijgen lag dan ook voor tisch schilder op 19-jari-
ge leeftijd wist hij zich in
een korte tijdspanne be
kendheid te verwerven
waaraan zo maar niet
kan worden voorbijge
gaan. Onverpoosd, ge
duldig doch hardnekkig
volhoudend is hij mo
menteel in volle opgang
naar een nog verder te
bereiken hoogtepunt.
Franck exposeerde reeds
in een aantal relevante
galerijen, o.m. te Munk-
zwalm in de Vlaamse Ar
dennen die hem zo lief
zijn. Verder echter ook in
zowat alle vooraanstaan
de Vlaamse steden waar
bij uiteraard Gent.
Te Ronse heeft hij zelfs
een permanente tentoon
stelling.
Naast de reeds
de werken wii I
D'Hondt vooral
drukken als zeer V
vol «Lente in LateiT
oase van zonlicht f Ff/er
le kleuren, het I
«Sneeuwlandschcn
het naar abstrakt f
de «In het bos». I
gankelijkheid van
valstrik gespannt
het bos wordei
Franck op prachti |£j
ze gevisualiseerd.
U kan deze tenti
ling in de Aalstel
fortkelder nog
ken op zaterdaj
zondagen van
12u30 en van 14 t<
tot en met zondag
Ven