V ARBEID EN KUNST EERVOL OP 3e PLAATS GENTS MULTATULITEATER VOOR TWEEDE KEER 1* PRIJS UIT AGENDA uw woord PACT VIERDE IN RENAAT RAVIJTSTORNOOI ar Stijlvolle proclamatie: 4e Renaat Ravijtstornooi 1 In het stijlvolle kader van de Aalsterse Stadsfeest- zaal had verleden zaterdag de prijsuitreiking van het 4' Renaat Ravijtstornooi plaats. De belangstel ling was meer dan behoorlijk een aangename vaststelling, nietwaar? zodat omstreeks halfne- gen de zaal wel gevuld was met kleurrijke en toch ongeschminkte akteurs, aktrices. regisseurs... kort om het ganse theaterwereldje en laten we daarbij het publiek niet vergeten... Indien we de proklamatie als een toneelopvoering zouden beschrijven, zou de kop van onze recensie er als volgt uit zien: «Opmerkelijke regie met zorg voor details resulteerde in een zeer aangrijpende en aangename, stijlvolle opvoering. Het ganse gezel schap toonde zich wat nerveus, maar getuigde toch van voldoende kunnen om op een homogene én aantrekkelijke wijze de stadsfeestzaal twee uur lang te boeien... Dus een opvoering op hoog niveau, maar met verrassende afloop!» Schepen Roels overhandigt de 5e prijs aan de St.-Jorisgilde. (KDC) De overhandiging van de Trofee «Renaat Ravijts» door de Heer Marcel Ravijts. (KDC) 1 Schepen Roels en Ward Uyttersprot. (KDC) VTB-VAB erevoorzitter Jozef Van Overstraeten overhandigt de VTB-prijs aan «De Iverlingen». (KDC) In het voorwoord onder streepte Fred Muylaert het groeiend sukses van dit Renaat Ravijtstor nooi, dat een fijne beves tiging betekende voor de werkgroep om er mee door te gaan. Tuurlijk is winnen graag meegeno men, maar de vriend schap en het uitwisselen van ideeën, technieken enz. is heel wat belang rijker. Juist twintig to neelverenigingen lieten zich binnen de voorziene tijd inschrijven, waarvan zeven uit het arrondisse ment Brussel - Halle - Vilvoorde (en zelfs twee verenigingen uit de hoofdstad). Het lot had de ongelukkige taak de 7 deelnemers aan te dui den, vermits het Multatu- li teat er uit Gent, er na de overwinning van vorige editie met de opvoering van «Nacht van Alliga tors» van Scott Forbes, er zeker nu ook bij was. Te vens legde Fred Muy laert er de nadruk op dat het jurysysteem van dit tornooi uniek is: de beoordeling gebeurt im mers door een jury be staande uit 8 stemge rechtigde leden, één door elke deelnemende groepering aangeduid en aangevuld met 4 le den met stemrecht, aan geduid door de werk groep. Nadien volgde een sfeer volle en rake herinnering aan Renaat Ravijts; Aal- stenaar, geboren op 25 maart 1936 was een ge liefd man in het Aalster- se. Niet alleen de toneel liefhebbers waardeerden zijn onverminderde werkkracht, zijn streven naar het nieuwe, en te vens zijn humor en schalkse opmerkingen. Vooral deze laatste ei genschappen kon de Stadsfeestzaal smaken tijdens een bandmonta ge met een vrij kort frag ment uit het stuk «Ei» van F. Mare eau, waarin Renaat Ravijts de rol van Magie voor zijn rekening had genomen (voor deze prestatie heeft R. Ravijts overigens de eerste prijs voor de beste vertolking in het Tomooi der Lage Landen te Elsloo, Neder land in de wacht ge sleept). Verder stond ook een pri ma optreden van de klas voor Kamermuziek van de Academie voor Mu ziek, Ballet en Toneel op het programma. Voor eerst brachten Nelly De Ro (sopraan), Lydia Ros- signol (klarinet) en Diane Verdoodt (piano) Parto Parto van W.A. Mozart. Mozart's muziek klonk elegant en straalde gul spankracht en kleur uit. Garantie dus voor sfeer en stilte. Nadien volgde Kwartet in Mi b van IJ. Pleyel, met 'leerling-virtuozen' Nadine De Dier (fluit), Ly dia Rossignol (klarinet), Guy Van der Veurst (kla rinet) en Gaston De Ma- seneer (cello): helder, ragfijn en vederlicht en toch vol inhoud. Het pu bliek zat er maar nerveus bij want men had beleefd gevraagd niet te applau disseren tussenin (de schade werd achteraf dan wel dubbel en dik ingehaald). Aangename klanken in ieder geval; trippelend en ietwat speels dansend, en een perfecte eenheid tussen de verschillende instru menten. Een bissertje was blijkbaar niet in het programma voorzien... Ook een brokje toneel hoe kon het ook anders zat in het nogal lange programma verweven. Een rake keuze; het korte maar loodzware meesterwerk van Ed ward Albee of «The Zoo Story», vertolkt door twee klassespelers, Luc De Blieck en Jo Van Den Brulle. Roger De Wilde, leraar Toneel aan de Ste delijke Academie, teken de voor de regie. Dit stuk werd reeds met veel sukses opgevoerd verleden maand in zaal Netwerk. Ook nu werd er toneelwerk boordevol diepgang en diskussie- stof op de planken ge bracht: 'het peilen naar de zin van het zijn, het bewust worden van onze kleine plaats die we hier temidden van de wereld, van de dierentuin (waar de onschuldigen levend worden opgevreten) in nemen'. Toch miste de opvoering de bijzondere trefkracht die U tijdens de (pre- mière)-voorstelling in zaal Netwerk had erva ren; de ongepaste Stads feestzaal zonder het uit erst sobere dekor, kon nooit een zonnige parkdag suggereren en ook het publiek wilde maar niet volledig in de ban geraken van dit ij- zersterke stuk zonder toegevingen. Eigenlijk maar een vrij ondankba re taak voor Luc en Jo, die nochtans voortreffe lijk akteerden, en dit zon der charge. Na deze korte en bevatte lijke éénakter hield bur gemeester D'Haeseleer een korte toespraak, die verklaarde aangenaam verrast te zijn door de talrijke opkomst. Een duidelijk bewijs dat de herinneringen aan R. Ra vijts niet vervaagden en dat de toneelwereld in Aalst nog steeds groeit en bloeit. En dit tornooi geeft het toneelleven nog een krachtiger impuls, een stimulerende kracht voor het Aalsters kuituur- leven. De prijs van de stad Aalst voor de beste man nelijke of vrouwelijke rol ging naar Ward Uytter sprot, die optrad bij de toneelvereniging de Iver lingen uit Denderbelle. En nu de uitslag, de jury beoordeelde volgende aspekten van de acht op voeringen; 1Rolinter- pretatie, 2. Taal (vaar digheid, uitspraak, vlot heid, rolkennis), 3. Tech niek (dekor, belichting, aankleding, typering, or ganisatie), 4. Totaal beeld (globale indruk van de gehele prestatie). Drie toneelverenigingen ontvingen een aanmoe digingsprijs van 1.000 fr. elk; het waren Vlug en Vroom uit Dilbeek met «Donder... Dagen, Om de poen is 't te doen» van J. Hemminck-Kamps, de Bietjes eveneens uit Dil beek met «Een bruid kwam op bezoek» van St. Olivier G.M. Middleton en Nut en Vermaak uit Mariakerke met «Bloot- voets in het park» van Neil Simon. Onderaan het erescha votje mocht de St. Joris- gilde uit Wieze plaatsne men die met hun opvoe ring van «Daar gaat de bruid» 76,7 procent haal den, wat goed was voor een vijfde plaats én 3.000 fr. Het Progressief Aalsters Collectief theater (PACT) haalde voor hun «Zes personages op zoek naar een auteur» van Luigi Brandeilo 79,2 procent, wat hen een (magere) vierde plaats en 4.000 fr. opleverde. Derde werd de Aalsterse rederijkers kamer Arbeid en Kunst die met «Het meisje van Andros» van Ch. Cordier en P. Soetewey 82,79% skoorden en nog eens 6.000 fr. er bovenop. Spannend werd het pas tussen het Gentse Multa- tulitheater en de Dender- Jo Van Den Brulle en Luc De Blieck. (KDC) belse Iverlingen. Slechts 4 hondersten van één puntje scheidden beide toneelgroeperingen. De ze laatstgenoemden sleepten de tweede prijs in de wacht met 84,18 procent voor hun goede vertoning «Sassafras» van R. De Obaldia. Tweede prijs betekende de prijs van de Vlaamse Toeristen Bond ter waar de van 8.000 fr. En tenslotte haalde het Gentse Multatuliteater het met 84,22 procent, dit bijzonder degelijk teater volgt zichzelf op als win naar van de vorige edi tie. Nu echter met het stuk van Roelof den Abt- man «Isotopen op zater dag». Professor Herman Balthazar mocht dus voor de tweede maal in zijn funktie van voorzitter 10.000 fr. als eerste prijs, plus de trofee in ont vangst nemen. Deze uitslag verraste de zaal; niet zozeer de eer ste plaats, maar wel de overige plaatsen. Wij zelf geraken er ook niet wijs uit; voor ons was de opvoering van Pact in de Pirandelloklassieker voortreffelijk en onge twijfeld één van de hoog tepunten van het ge slaagde toneelseizoen '80-'81 in Aalst. Ook de overige (pers)stemmen waren laaiend van en- thoesiasme over de ge slaagde kombinatie van Pact en Pirandello. Als we hierbij bijvoorbeeld de opvoering van Arbeid en Kunst vergelijken, waar zeker niet homo geen geakteerd werd en volgens onze mening globaal op een middel matig niveau fronsen wij onze wenkbrauwen... Bedenkingen hierbij - De uitslag betekent eigen lijk een verzameling van meningen uitgedrukt in cijfers. Deze meningen waren afkomstig van ju ryleden, één lid per deel nemende toneelkring. Het viel op dat er heel wat juryleden niet meer zo jong waren en mis- Nog tot en met pinkstermaandag 8 juni tentoonstelling van de Indiër Sampath Ku in het Kultureel Centrum Affligem. Op zaterdc gen van 14u30 tot 20 uur en op zondagen van 1 tot 13 en van 14u30 tot 20 u. Nog op 30 en 31 mei telkens van 14 tot 20 ui in de zaal «Liberaal Huis», Brusselbaan 155 Erembodegem, tentoonstelling met schild® werken van Paul en Dirk Colpaert en Eric Va de Velde, georganiseerd door de Koninklijk Fanfare Sinte-Cecilia. In Galerij S65, Spaarzaamheidstraat 65, looj nog tot 28 juni een tentoonstelling met werke van Benjamin Levy uit New York met voort schilderijen, gouaches en grafiek. Nog op zaterdag 30 en zondag 31 mei tent< stelling van kunstschilder Robert Franck in Aalsterse Belfortkelder. Open van 14 tot 19 uui Nog tot zondag 31 mei een posthume huid t aan Maurice De Clercq in het museum Oud Hospitaal, Oude Vismarkt 13 te Aalst. Open va 14 tot 17 uur, zondag van 10u30 tot 12u30 en va 14 tot 18 u. Organisatie: CSC De Rank-Aalst. Nog tot zondag 31 mei een tentoonstellin van Balinese kunst in 't Apostelken. Werkda van 17 tot 21 uur, zaterdag en zondag van 10 t< 20 uur. Organisatie Fifty-One Aalst. Nog tot zondag 31 mei een tentoonstellin &d met schilderijen uit het privé-bezit van ouden >e V in de lokalen van het Sint-Jozefskollege, Pon uwe straat 11 te Aalst. Op vrijdag 29 mei te 21u30 in het Aalstei Sint-Jozefskollege, retrospektief schouwsp< rond drie eeuwen Jezuïetenwerking, diensl baarheid en apostolaat. Pontstraat 11, Aalst. Op zondag 31 mei te 10 uur in het Groe ie t Kruis, Hopmarkt Aalst, opening van tentooi stelling met receptie. Om 14u30 ACW-happ«lag, ning '81. Op zaterdag 30 mei in Jeugdhuis Terlindei Raffelgemstraat 6 te Aalst, jaarlijks meifee! met optreden van Stampen en Dagen. Aanvan wec* 20 uur. FILM Vrijdag 29 mei te 20 uur in jeugdhuis Tanu Burgemeesterplein 18, filmvertoning «Crofl^ Blanc». Toegang 30 fr. Vrijdag 29 mei te 20 uur in jeugdcentrui Zonnestraat 20 te Aalst, filmvertoning: «Youn j_^ mine and ours». Toegang 60 fr., leden 40 fr. Zondag 31 mei te 20 uur in jeugdcentrui Terlinden, Raffelgemstraat 6, Aalst, filmverto ning «Een dozijn ploerten» van Robert Aldric der; tc rt r ■atri aan gen ersfc 4É In kre en Nunrally Johnson. schien daarom wat nega tief stonden tegenover gewaagde en nieuwe stukken. Betrokken zij ook politieke, maat schappelijke en morele normen in hun oordeel en hielden zij rekening met de 'levensvoorwaar den' van de gezelschap pen is voor ons een be- Re 3sel Var ran op langrijke vraag hierb Na een dankwoord mens de werkgroep het doek over deze 4* tie van het Rei Reel Ravijtstornooi. Het h aplc nog maar eens beves v dat Aalst een toneeli e I ma raar toe Brieven waarvan de afzender niet aan ae redaktie bekend is. komen niet voor plaatsing in aanmerking De redaktie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten Publikatie betekent met dat de redaktie achter de inhoud staat Wedstrijden in theater, wie zal het hen kwalijk nemen, is een geschenk dat wij van de Grieken hebben doorge kregen, en derhalve kan er moeilijk aan getwijfeld wor den dat het hier om een deugdelijke erfenis gaat. Iminente heren als Sofokles en Euripides, die telkens fris en vrolijk het stof der eeu wen hebben afgeschud, staan hier borg voor. Het is dan ook de plicht van elk rechtgeaard amateurs gezelschap in de mate van het mogelijke in deze wed strijden mee te dingen naar de hoogste palm, om op deze wijze in een sportieve strijd, zijn artistieke kracht en mogelijkheden te testen aan die van andere oppo nenten. Dat zoiets in de wereld der amateurs gezondmakend inwerkt, behoeft geen be toog. Men weet waar men staat, ook wat men eigen lijk is, en vooral wat men zou willen worden, en aan de einder het lokkend streefdoel: de overwinning. Het wekt wel enige verba zing dat beroepsgezel schappen zich niet in zulke kampstrijden meten. Heb ben ze daar echt geen be hoefte aan? Zien ze echt niet in dat ze op deze wijze het theater binnen de sfeer van sport en kompetitie zouden brengen, en dus ook naar een groter publiek toe? Hoe is het mogelijk dat toch belangrijke namen als Shakespeare of Molière en later een Brecht bijvoor beeld zich hieraan nooit hebben durven wagen met hun vele stukken en gezel schappen. Onbegrijpelijk maar toch waar. Deze lan ge inleiding alleen maar om te zeggen dat het voor PACT, een aantal ouder wets getinte leden niet te na gesproken, een grote eer was tot de geselekteerden van deze wedstrijd te behoren. De verwachtingen waren gezien het peil van het jon ge PACT niet te hoog ge spannen en eerder beschei den. Sommige opportunis ten hoopten op een zesde plaats, andere regelrechte optimisten hadden zelfs een vierde plaats bedacht of een prijs voor beste rol- vertolking. De meesten echter durfden niets te ver hopen en wachten met po pelend hart de uitslag af. Er was zelfs een groep on verdroten ijveraars, (je vindt ze trouwens overal) die probeerden met linke (niet te verwarren met link se) middelen een goede plaats binnen schot te halen. Zo aarzelden sommigen niet, alle menselijke normen met de voeten tredend, twee leden van het organi serend komitee in de rolver deling onder te brengen om op die manier een goede uitslag te bevorderen. Alle grenzen van goed fat soen werden echter over schreden toen men er toe overging de broer van de overledene (in nagedachte nis) een van de hoofdrollen toe te bedelen, om op deze huichelachtige wijze bij de jury op de gevoelige snaar te spelen. Dat het hier, naor de mening van sommige andere amateursgezel schappen om een eerder zwak akteur ging, werd in de wind geslagen. Ook al probeerden zwaarbetaalde krantencritici deze situatie dwazer te maken door over de opvoeringen niets dan lof te schrijven. Doch laten wij al dat oneer lijk geharrewar liefst zo snel mogelijk vergeten. De sa menstelling van de jury was voor ons een grote gerust stelling. Niet zoals bij ande re wedstrijden een mengel moes van alles wat, maar een gedegen selektie van veel bereisde en belezen theaterspecialisten, geëerd ip binnen- en buitenland, trendmakers om zo te zeggen. Daar onze groep met de- keuze en de aanpak van het stuk ongelukkiglijk een nogal experimentele rich ting uitging, konden we dit als een element in ons voor deel beschouwen. Eén jury lid hinderde ons een beetje omdat zij ook bindingen had met het beroepsthea ter, maar gelukkig was zij tesomen met een ander ju rylid niet op onze opvoering aanwezig. Dat dit gezien mogelijke afkeuring of ap preciatie van een bepaald genre de uiteindelijke pun- tenscore oneerlijk be ïnvloed, hebben we naast ons neergelegd. Het speel de toch in ons voordeeld. Toen naderde de grote dag. ledereen werd er zo waar euforisch bij Pronostieken deden de ron de. Sommige spotters durf den ons groepje op de tweede plaats ja doch op de eerste plaats te zetten. Dit hadden we als een grapje kunnen beschou- ;d k Dmt ;ep bij t nel jan >ng wen, ware het niet dat mige van deze cinieker de organisatie van de strijd behoorden. En dan de grote dag. grote verbazing van de scheidenen konden wij slag leggen op de vi plaats. Zoals een pers slaggever het zo sierlijkr het woordje «nog; duidde. De vreugde was groot, genen die van het vroej g, KLV een ongebonden perimenterend open cd tief wilden maken, met 6 open oog naar de theo jq0 en sociale evolutie overt de wereld (wat een hadden ongelijk geki PACT was gestegen op ladder van de VlaamseI tuur tot de vierde sport. Tussen namen van roemde toneelauteurs het luimige genre, waag zij een schuchtere pog de met een onbenullig als Pirandello gepikt nog van een ander get 7 r, a101 schap. Ze slaagden e met deze handicap l vierde te eindigen. Profit j PACT. Gaat de toeka vlug en vroom tegem om tot nut en vermaak de homo ludens, met arbeid en kunst als ijve bijtjes te bouwen aan nieuw toneelpersped ,f Sint-Joris, geef ons th« en brood. Doch niets der inspxinning en lij< Q Lees de woorden van ward Dauwes Dekker dachtig: Multatuli Renaat, als er een he bestaat, waar wij uit soonlijke overtuiging zo zijn aan te twijfelen (n hoop doet leven) wil dat goed zijn een gebed te velen voor het Vlot theater. Ik verzoek he dringend in naam van vele gezellige uren die samen op de bühne een Brugs theater mot doorbrengen, erna, natuurlijk. Vroeger of later, tot z ,J^. Renoat, en denk aan of ANTON COl gev ech spu lat htg gr« He et b bij hi Mes aalt ang kc >y,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16