3ARNIXRING MET
UDE AMBACHTENMARKT VOOR DON BOSCO
DERDE HUMORFESTIVAL DER LAGE
LANDEN TE AALST
VAN H00RICK VOOR, PVV-JONGEREN TEGEN
L.P. BOON MONUMENT OP DE GROTE MARKT
meh
pikkels of
«UB
De Voorpost - 5.6.1981 - 3
gelegenheid van de opendeurdag BuSO-Don
co Aalst, St.-Kamielstraat 85, organiseert de
lixring «Iwein van Aalst» een veelbelovende
it met oude ambachten.
dag
lopend van 10 tot 18
:0n n U in deze school
t ich te Aalst een gun-
bekendheid wist te
n derven terecht voor
lr akt met de leerkrach-
hcsn tevens een rond
maken door de ver
lende lokalen. U
blijkt er de tentoonstel-
j mee van werkjes van
Al lerlingen en belandt
he idelijk in de eigen
turnzaal, herscha-
,ij in «Een Gezellige
'OOI 5'
;eft
leid
da ideurdag voor zowel
q| l.L.O. (Bijzonder La-
Is c Onderwijs) als het
t in .0. (Buitengewoon
ani ndair Onderwijs).
reden «op maat»
Kri .L.O.-afdeling, eerste
ol in de Aalsterse re-
vat betreft bijzonder
rwijs, met leerlingen
it het Geraardsberg-
het Ninoofse, deelt
mo|erlingen niet in naar
leftijd. Wél naar de
mogelijkheden, het
peil. Aangepast on-
Jjjijs met klasgroepen
lien tot twaalf zodat
.c Deden op maat» er
dode letter is. Kin-
worden in het
toegelaten na de
rvakantie waarin ze
IJ eftijd van zes jaar
ken. Probleem hier-
wel dat de meeste
eld ren te laat, op de
s!n,rdom van 9 10
lev| belanden daar waar
igenlijk reeds van
es jaar moesten zijn
n ze de eigen kan
iet verkwanselen,
rzijds kunnen, op
e tiveerd advies van
jsseraad en van de
ling belast met de
eiding in het B.L.O.
lomen blijven na de
vakantie van het
waarin ze de leeftijd
Y 3 jaar bereiken. Dit
lIj ud kan echter
één maal worden
euwd. Met de huidi-
07 leerlingen be-
;wel het Don Bosco In-
r h I over negen klasti-
sen met naast het
wijzersdiploma het
letuigschrift, twee
enj therapeuten die de
Aal en tijdens de klas-
meI lelpen bij eventuele
de< ische moeilijkhe-
twe twee logopedisten
wei staan voor taalkun-
ri0' legeleiding, een re-
s lichamelijke op-
)or ig en een regentes
or8| kreativiteit en han-
Lnit' beid via snit en
Typisch in deze op-
or ïg is enerzijds de
°Pt lualisatie waarbij
ittii lcj presteert naar ei-
cht empo, de variatie
!r 6 r sterk afgelijnde
Slines en het her-
dc eren van het esthe
te en het gevoelsle-
'erp /oor verdere infor-
erz1 kan U steeds ter-
ip school van 9 tot
m op zaterdagvoor-
dols g of bij direkteur
(°- an den Bossche,
S6 ^steenweg 412
J w J.05.64).
aisc
rinj
OS8 S.O.
n v gemengd Bu.S.O.
e w ïgewoon Sekun-
)nderwijs) kunnen
VEI !t B.L.O. kinderen
leermoeilijkheden
t gewoon voortge-
iderwijs niet aan
i, terecht, mits ze
vraüns 12 jaar oud zijn
lijvi voorlegging van
m. i test door een er-
kals MS-centrum.
i aa .-Aalst Don Bosco
di< r afdelingen:
ciati taaibewerking met
sai ng tot volgende
dof caties: metaalbe-
De psmeedwerk, las-
hie plaatbewerking,
loor nderhoud, sanitai-
)81. itallaties, centrale
on ming, kunststof-
val ting.
981 itbewerking lei-
ezw naast de houtbe-
n i 9 tout court tot
is b werk, schrijnwerk,
ar t< Imakerij, metsel-
an werk, kunststof-
g. ting.
V ilderen, behangen,
ten, stofferen:
schilderwerk, pistool
schilderen, behang- en
vloerbekledingswerk,
garneerwerk, stoffeer-
werk.
gezins- en nijver
heidstechnieken met
o.m. groepskoken en per-
sonenzorg.
Na een gezamenlijk ob
servatiejaar volgen vier
opleidingsjaren leidend
tot een kwalifikatiege-
tuigschrift.
Logopedisten en kinesi
therapeuten zijn ter be
schikking van leerlingen
met spraak- of motori
sche stoornissen.
Binst de schooluren kan
U voor nadere informatie
terecht en ook bij direk
teur Albert De Vos.
Hoe het groeide
Nieuwe, onverwachte
mogelijkheden ontston
den na de ondertekening
van «het schoolpakt» in
1959. Meer aangepaste,
kind-gerichte methodes
konden worden aange
wend. Men zag in dat een
aantal leerlingen met
leermoeilijkheden «ble
ven hangen» en hun kan
sen tot integratie in de
maatschappij zagen ver
minderen.
Op 1 september 1959
startte dan ook te Aalst
een schoolkomitee o.l.v.
A. Vanderhaegen met de
St.-Jan Berchmans-
school, een B.L.O.-school
met één klas in de St.-
Jozefstraat en één klas
aan de Moorselbaan.
Geografische spreiding
verband houdend met
het feit dat de Dender de
stad om zo te zeggen in
twee stukken snijdt.
Voorzitter van de inrich
tende macht is Deken De
Cock en de leiding van de
school is in handen van
de Zusters van St.-Jozef.
Nauwelijks een jaar later
neemt de kongregatie
van Gijsegem met Zuster
Leopoldine als school
hoofd de klassen over.
Op 1 september 1966
wordt het Don Bosco In
stituut als autonome
school boven de doop
vont gehouden nadat de
parochie St.-Martinus de
klassen heeft overgeno
men. Onder voorzitter
schap van Deken Con
stant De Vos en met Al-
brecht De Vos als school
hoofd groeit de school
gestadig. Na een eerste
vorm van rationalisatie in
het buitengewoon onder
wijs wordt in 1972 het
B.L.O. van het klooster
van Erembodegem over
genomen.
Nadat in 62-63 de school
aan de Moorselbaan
wordt gesloten vond de
school onderkomen in de
St.-Kamielstraat in de ge
bouwen van de vzw Kat
holieke School Graaf Ca-
mille Liénart.
De afdeling Bu.S.O. zag
het levenslicht op 1 sep
tember om ook aan ou
dere leerlingen aange
past onderwijs te verze
keren.
Door de geboortevermin
dering en het gemeen
schappelijk schoolver-
voer moest ook het
B.L.O. rake klappen in-
kasseren. De heropbloei
tendens manifesteert
zich echter reeds sinds
begin van dit schooljaar.
Het Bu.S.O. telt momen
teel reeds 7 klassen, 4
observatiejaren en 3
tweede jaren. Zo groeit
de school verder uit. Bij
zondere leermeester en
paramedici staan perma
nent ter beschikking om
het onderwijsprojekt op
peil te houden.
Oude ambachtenmarkt
In de retro-trend, de her
opleving van «de tijd van
toen», organiseert de
jongste Aalsterse servi-
ce-klub «De Marnixring»,
ten voordele van het Don
Bosco Instituut Aalst, een
oude ambachtenmarkt.
Om te voorkomen dat
een bezoek aan de am
bachtenmarkt gewoon
een namiddagje uit zou
zijn geeft de school een
brochure uit met beknop
te uitleg over het principe
en een korte historiek van
de toepassing van elk ge
demonstreerd ambacht.
Kunsthistorici en binnen-
huisarchitekten verleen
den hierbij hun volle me
dewerking.
Komen erin beurtelings
aan bod:
metaal met hoefsme
den, kunstsmeedwerk,
warmsmederij, schop
penmakerij en vertinnen
hout met snijwerk,
draaien, kuiperij, klom
penmakerij, marqueterie
(versieringstechniek bij
meubelmakerij) en stoe-
lenvlechterij
tekstiel met
kantklossen
lederbewerking en
gareelmakerij
verder tekenen op
glas, pottenbakken,
vlechten, imkers en een
zandtapijt.
Een merkwaardige initia
tie in «oude ambachten».
De Marnixring
De kiem sproot oorspron
kelijk voort uit de ideeën
van pater Stracke, centra
le figuur waar vele groten
van ons volk geestelijke
verlichting zochten.
De idee van de oprichting
van een socio-kulturele
vereniging voor dienst
verlening aan ons volk
kwam van Dr. Jef
Goossenaerts. Ons volk
Oude ambachtenmarkt
Hoefsmid
A. Van Achter
Oordegem
Kunstsmid
F. De Bruyn
Aalst
Warmsmid
V.T.I.
Aalst
Schoppenmaker
A. Van Wesemael
Oordegem
Vertinner
F. Baeyens
Wichelen
Marquetërie
L. Sonck
Aalst
N. Van den Bossche
Hekelgem
Houtsnijwerk
E. De Geyter
Lede
Caféspelen
R. Schadron
Bever
Houtdraaien
V.T.I.
Aalst
Kuipenmaken
P. Van der Straeten
Grembergen
Klompenmaken
P. Steenhoudt
Grimminge
Spinnen
L. De Rijck
Meldert
Kantklossen
A. Galle
Wetteren
Macramé, batik
Rosemarijn
Aalst
Gareelmakerij
Van Hyfte
St.-Laureins
Lederbewerking
M. Van Gyseghem
Aalst
Glastekenen
Pennewaert
Aalst
Pottenbakken
H. De Bruyn
Aalst
P. Ringoot
Zele
Stoelenvlechten
Van Wesemael
Oordegem
Vlechtwerk
Van Lancker F.
Ninove
Imkers
De Vlijtige Bij
Aalst
Zandtapijt
L. Persoons
Aalst
zou het nooit ver schop
pen als groep zo het niet
solidair zou strijden in
ruimer dienstbetoon, in
hechter vriendschap voor
een betere uitstraling in
een levende gemeen
schap. Dr. Goossenaerts
overleed evenwel vóór
zijn droom zou verwezen
lijkt worden in 1963.
Enkele jaren later kwam
te Voorde in 1968 de idee
van een Vlaamse service-
klub tot realisatie. In «De
Kalvaar» bereiden negen
overtuigende Vlamingen
de Marnixring voor een
nog datzelfde jaar wer
den de statuten ervan
goedgekeurd.
Sedertdien groeide de
Marnixring uit over het
hele Vlaamse land alwaar
reeds 31 ringen werden
opgericht van kust tot
Kempen, van Antwerpen
tot de Vlaamse Ar
dennen.
Eén van deze is de Aal
sterse «Iwein van Aalst»,
bestaande sinds 1 januari
1979.
Deze vereniging is geen
drukkingsgroep die op
om het even welk gebied
oordeelt of veroordeelt.
Wel een Vlaamse service-
klub die naar best vermo
gen hulpt en begeleidt in
geest van vriendschap,
solidariteit en pluralisti
sche verdraagzaamheid.
Zoals de Fifty-One Inter
national zich onlangs in
zette voor Don Bosco's
B.L.O. wil nu, met de or
ganisatie van de Am
bachtenmarkt, de Mar
nixring zijn beste beentje
voorzetten ten bate van
het Bu.S.O. LH
Op zaterdag 26 en zondag 27 september gaat in het
kader van de «Week voor Vrijetijdsbesteding» te
Aalst in de Keizershallen, Keizerlijk Plein, het «Derde
Internationaal Hümor-Smalfilmfestival» door. Mani
festatie georganiseerd door het Stedelijk Komitee
voor Vrijetijdsbesteding in samenwerking met
filmklub Kinova voor wat de technische organisatie
betreft.
«Derde keer, goede keer»
zou men kunnen zeggen.
Niets is echter minder
waar want reeds het eer
ste festival in 1976 werd
een schot in de roos.
Toen in 1976 de voorzit
ter, wijlen Etienne Van
der Schueren, met de
idee speelde in Aalst, kar
naval- en humorstad bij
uitstek, een wedstrijd te
organiseren waarbij hob
byfilmen zou gekombi-
neerd worden met hu
mor kon alvast dergelijk
sukses van bij de eerste
editie niet in het vooruit
zicht worden gesteld. Ter
gelegenheid van het 30-
jarig bestaan van
filmklub Kinova in 1976
kwamen er inderdaad 67
films in de running, films
geproduceerd door 54
amateur-kineasten.
Naast internationaal ge
renommeerde festivals
voor filmamateurs als
Hoei (alle genres), Brus
sel (toeristische en doku-
mentaire films) en Oos
tende (Benelux-festival)
had Aalst burgerrecht
verworven met het «Hu
morfestival der Lage
Landen».
Lage Landen?
Kinova beperkte zich vrij
willig tot de Lage Landen,
zich er terdege van be
wust dat de taalbarrière
tal van moeilijkheden zou
kreëren. Ten andere, bij
de eerste editie kwamen
er reeds 23 inzendingen
van noorderburen, tot in
het uiterste noorden van
Nederland toe. Neder
land had wel reeds iets
analoogs met het «Cine-
witz» te Haarlem, afge
stemd op filmpjes van
amper drie minuten. Ki
nova zou zulks uitbreiden
tot 30 minuten maximaal.
Met 48 inzendingen
waaronder er 24 kwamen
van nieuwe realisators
werd ook de tweede uit
gave een sukses waar
over voorzitter Etienne
Verschueren zich kon
verheugen.
Festival?
Een festival impliceert
feest, plezier. Plezier bij
de kijkers dat zich daar
om niet moet manifeste
ren in brulesk schaterla
chen maar evengoed ui
ten in binnenpretjes.
Plezier ook bij de deelne
mers wegens het feit dat
iedere deelnemer een na-
turaprijs ontvangt die het
inschrijfgeld (450 fr.)
ruimschoots overtreft.
Komen daarbij nog van
wege het stadsbestuur
35.000 fr. aan geldprijzen
te verdelen onder de eer
ste tien gerangschikten.
Wedstrijd?
Een internationale jury
zal de diverse inzendin
gen beoordelen. Een lid
per Vlaamse provincie
plus Piet Joosten, redak-
teur van een filmtijd-
schrift, voor Nederland.
Voor Aalst zelf wordt het
feestkomiteevoorzitter
Frans Wauters, humorist
bij uitstek.
Kinova kan er zich op roe
men steeds volledig ob-
jektief te zijn geweest in
de beoordelingen waar
bij de rangschikking
steeds de algemene
goedkeuring wegdroeg.
Dat deze wedstrijd ander
maal tot een sukses uit
groeit wordt niet alleen
door het verleden gega
randeerd maar steunt te
vens op intensieve pro
motie via alle eigentijdse
middelen.
Humor?
«Een veel te ernstige zaak
om ermee te lachen».
zegt een boutade. Humor
in de film mag niet steu
nen op teksten maar
moet voortvloeien uit be
weging, uit beelden. In
het de laatste jaren
steeds meer opgang ma
ken van lipsynkroniteit en
de verbale uitdrukking
schuilt het gevaar te gaan
doen aan «moppentap-
perij». Tekst mag enkel
dienen als ondersteuning
of beklemtoning van vi
sueel gebrachte humor.
Een humoristische film
maken is dan ook een
sinekuur.
Met «De wraak van Ba-
mes Jond», film door Ki
nova gerealiseerd vóór
het eerste festival met als
realisators bezieler Etien
ne Verschueren en de
huidige voorzitter Jan
Dedroog, konden we zelf
beleven hoe moeilijk het
is een film te brengen die
aan de bovengestelde
voorwaarden voldoet.
Gegiechel was niet uit de
lucht bij de talrijke gags
en bij de ontknoping
waarbij de «konversiepil»
de man duidelijk lelijke
parten had gespeeld
werd het luidruchtig
lachen.
Wie, wat en hoe?
Enkel amateurfilms 8
en 16 mm met humor als
thema worden toege
laten.
Iedere deelnemer
mag één of meerdere
films inschrijven van
maximaal 30 minuten. De
films moeten van recente
datum zijn. Met deze
films mag men niet aan
een van beide voorgaan
de edities hebben deel
genomen.
Bij een erkende vere
niging aangesloten deel
nemers kunnen recht
streeks deelnemen. Niet-
aangeslotenen dienen
zich aan een voorselektie
te onderwerpen, voorse
lektie die plaats heeft op
maandag 21 september
vanaf 19 u. in de projek-
tiezaal van de Keizers
hallen.
De jury oordeelt op
basis van de humoristi
sche inhoud en op het
filmtechnisch vlak.
Ingeschreven moet
worden bij middel van
een inschrijfformulier te
bekomen bij de Dienst
Vrije Tijd, Grote Markt 3-
te Aalst waarheen het
ook moet worden terug
gestuurd.
Terugzending van de
film gebeurt door en op
kosten van de organisa
toren.
Elke deelnemer ont
vangt ook een herinne
ringsdiploma.
De plechtige prijsuit
reiking met galaprojektie
heeft plaats op zondag 27
september in de feestzaal
van het stadhuis te 18.30
u. Niet-afgehaalde prij
zen blijven ter beschik
king van de deelnemer
tot 1 januari 1982 op het
Kinova-sekretariaat, Bur
gemeestersplein 16 te
Aalst. Tel. 053/21.05.57.
Nadere informatie te
bekomen op het sekreta-
riaat of bij voorzitter Jan
Dedroog, Wellekens-
straat 13 te Aalst. Tel.
053/21.78.55.
LH
DE REGEVOEGEL
es dor iverajist booiten on t' schooifelen da 't
klasjoeir geift!
En alle kieren as ek had hoeir... tèn peis ik
verom op den toyd as ek nog ne kleine gra-
mien was. En wajjer woendjen in 't stad. En as
't gink regenen, azoei in de zomer, en da
gebeirden ten veil minder as naa, tèn kwamp
er ne regevoegel. Den dienen gink hem tèn
krak alle kieren geer iveranst achter ons
hofken, op 'n hoeige tèk van eh magazoyn of
eh fabriksken, da weit ek ni zjust nimier,
zetten en van door zatten zenne laa te geiven.
Nen ienzaome, reidelèk groeite zwerte voegel.
En schooifelen jonges, schooifelen dat den
diene kost. 't Was woorlèk schoein ver nor te
looisteren. Sertoe as ge as kleine gast in 't stad
woentj en ni veil mier 'n ziet as bakstienen en
schaam en tekken meh pennen of meh scholjen
op... As ek dor naa op peis, tèn voel ek nog
attoyd die schoein zachte zoemeraovenen... 't
was 'n betjen doef en in dad hofken van ne
véschoeit groeit hoeirden gè da geflooit.En
ge wist dat er 'n onweir op komst was en da 't
gink regenen en domei 'n betjen verfrissen. En
denne kleine gast ram m asseirden zè speilgoed
en brocht da binnen, in 't staleken, want ja, da
mocht ni nat werren hein.
'k Hem dennen hoeige regevoegel noeit ni zing
op de grond zitten. Attoyd geer omhoeig,
scheirp afgetieked teigen de locht die al 'n
betjen begost t' oevertrekken van de kant van
't Kapelleken-Beik.
't Es mor veil loter da 'k geweitten hem dat
denne regevoegel foytelèk ne meerloon was.
Mor in dienen toyd 'n zoagde geh gin meer-
lonsj in 't stad hein. De die zoaten allien op den
booiten. En ik die peisden dat den dienen
spesjool nor 't stad kwamp ver dor op die
hoeige tèk gon zitten te flooiten. Ver teige moy
te zeggen: zeg kleine kadei, pakt a gerief
binnen. A trantjen en a schipken en aal annen
anderen bicht... want 't zal gon regenen....
Op aal die joren es denne zwerte voegel, van in
't stad, ghielzeikes al wel doezjed kieren
groeitvader geworren. En heit 'n gezérgd ver
doezjed ander regevoegelkes, allei ja, meer-
lonsj.
En zu geren as da 'k in de joren van lank
geleen, denne regevoegel zag op die tèk zitten,
zu noyg hem ek hier al die meerlonsj ver-
wensjt...
Want woor da 'k hier naa woein, 'n komme ze
nimmer allien as 't er regen op 't dèk zitj, nie ze
zèn hier milledju ne ghielen dag.
En nimmer ienen allien zee, mer meh ghiel
bréssen, 't Es al 'k weit ni hoeveil jore lein da 'k
nog ien kèzze moeten opeiten hem van mèn
bumken, of 'n peer. Want 't es nog ni royp of ze
zen der al meh schippes! Ribbedebie. Kèzzen?
Ge moetj insj kommen. Van as ze 'n betjen
beginnen te bloezen schiete z'er heer op en ne
pik alhier en ne~pik aldoor en de rest lote ze
liggen. Es da na pier ver mensjen te koenjonei-
ren, want honger 'n kenne ze ni hemmen.
Want as ek meh gès afroyn zitte z' al te
wachten en as ek nog mor rès gedoon hem
ziede ze dor al teerlingen en van alle ander
bizjekes van tisse krabben én binnespeilen.
Eite genoeg peis ek. En toch zing ze nog
d'okkozje van die ienegte bosèrbeiskes die 'k
verleide joor geplant hem, vlak va verren
mennen neis sadoot te maoken. En 't es ni dat
die bosèrbeiskes nie 'n groeien zee. Zelfs mier
as veil. Want van dad ien plantjen, dad azoei in
eh klein blompotjen stond, loeipen die scheiten
naa al a goosj en a drwaot. Eh ghiel peirk hem
ek dor al af. Aanja, as ge dor eh stéksken
moetj van hem me zee, komt er mor om, 't stekt
ni naas. Mor van die schoein roei bosèrbeiskes,
die geel zing as ze nog groen zèn, door 'n moet
ek er ni veil va proeven zee. De meerlonsj,
want naa 'n noem ek die biesten gien regevoe-
gels nimier, zitten van in menne kèzzeleer,
meh heer steikend' oeigskes te sjoeren. En van
as z' iveranst 'n betje roeid gepierd hemmen,
nog strawer as ne Stuka, dooik, en ze zèn der
meh weg. En as binnen 't kért menne pereleer
verom zal gon beginnen te draogen, tèn be
gin tj, da spelleken door oeik verom. 'n Peer
begintj lanst den iene kant 'n betjen royp te
werren en ze zèn door zee. Ze pikken 't stelken
af, de peer roefelt nor beneen, de meerloon dor
achter en hè begintj te pikken. As ze goe
gemassakreird es, vliegt 'n verom den boeim
in en hè goot hem 'n ander holen, 'k Hem er al
ne kier stikken blik en allemienejom ing'han-
gen, ver heer benaad te maoken.azoei hooin
ze meh gezeid. Ge moetj insje kommen. Ze
zoaten der heer milledju in te spiegelen... en
moy ooit te lachen....
Hoe da ne mensj kaan veranderen hein... en
hoe da nen ienzaome, schoein schoyfelende
regevoegel kaan veranderen in nen hoeip stin-
kors va meerlonsj
DOLF.
De diskussie tussen voor- en tegenstanders van het
nieuwe monument van Jan De Lichte, dat ter ere van
L.P. Boon zou opgericht worden, komt pas goed van
de grond.
Op woensdag 27 mei jl. zorgden de Vrienden van
L.P. Boon voor een perskonferentie te Brussel. Daar
werd o.m. het woord genomen door Bert Van
Hoorick, voorzitter van de vzw, die zich tot op heden
opvallend afzijdig gehouden heeft in de ganse dis
kussie.
Veel nieuwe dingen wer
den op de perskonferen
tie niet gezegd, tenzij dat
de vereniging zich «mo
reel» borg stelde voor
40% van de kostprijs van
het nieuwe monument,
zijnde 5 miljoen. Zoals
bekend zouden de overi
ge 60% moeten betoe
laagd worden door de
Dienst voor Monumen
ten en Landschappen van
het Ministerie van
Kuituur.
Nogmaals werd 'gezegd
dat het verzet tegen het
nieuwe monument niet
gericht is tegen de figuur
van Jan De Lichte maar
wel tegen de persoon
van Boon zelf. Anderzijds
werd ook vernomen dat
de Boonvereniging nooit
de opdracht gaf aan
beeldhouwer Roel D'Hae-
se om een beeld van Jan
De Lichte te maken. De
kunstenaar heeft deze fi
guur zelf gekozen en de-
heer Van Hoorick be
klemtoonde dat zulks be
hoort tot het domein van
de vrijheid van de kunste
naar.
Zoals bekend organiseert
de vereniging op vrijdag
eerstkomende een grote
Louis Paul Boonherden
king, waar o.m. het
woord zal gevoerd wor
den door Minister Mare
Galle, Guido Lauwaert,
die een verslag vao het
proces van Jan De Lichte
zal voorlezen en door Hu-
go Claus, die er in we
reldpremière zijn gedich
tenbundel Jan De Lichte
zal voordragen.
PVV-jongeren
In een standpunt ver
schenen in het jongste
nummer van Blauw-Jonk
delen de Aalsterse PVV-
jongeren mee dat zij van
mening zijn dat het
kunstwerk van Jan De
Lichte «zeker geen plaats
mag krijgen op de Grote
Markt». Men apprecieert
wel het werk van Roel
D'Haese, maar men vindt
het ongepast L.P. Boon te
vereremerken met de
bandietenleider Jan De
Lichte.
«Moest L.P. Boon dit alle
maal horen, hij zou nog
uit zijn graf komen»
Daarom stelt men voor
een borstbeeld van de
beroemde schrijver te
plaatsen in het Kultureel
Centrum «waar Boontje
als schrijver een grote
eer kan aangedaan
worden».
Anderzijds vindt men het
ongepast vele miljoenen
uit te geven voor monu
menten en kunstwerken
in deze bittere krisistijd.