Tentoonstelling van Oosterse schilderijen te Mere CROSS FIVE; NIEUW EN HELDER EN ZELFS VEEL AANDACHT.... UIT AGENDA PACT BRENGT «DE BRUILOFT» EN «BURGERMANNETIESD00DZ0NDE» Bevredigend konsert in zaal Albeneli in Mere FILMJOURNAAL 16 - 12.6,1981 - De Voorpost Op 5 juni werd in het Vlaamse Centrum - Hof ten wordt door de felle ver- Zijn familie- en dorspta- Dale, onder ruime belangstelling, een enig mooie scheidenheid van kleu- ferelen, mythologische tentoonstelling geopend met Javaanse batikschil- ren. Trouwens, ook de en Javaanse volksverha- derijen en traditionele schilderkunst uit Bali. In haar inleiding schet- tig om maken is en daar- ste mej. De Bolle in korte bij - het voornaamste - oosters getint Ts en geba- 1_1J.L 1- MMM Uaam »maU„;Ua 9 perfecte beheersing van vorm en lijn stralen een kracht uit die volledig seerd op de combinatie van technische en esteti- sche kwaliteiten, wat trekken de geschiedenis een hoge technische van dit voor ons onbe- vaardigheid vereist. kend procédé van schil- Net zoals de olieverf- derstechniek. schilder tracht ook de ba- evenveel Ts"'als een zui- Deze kunsttechniek werd tikschilder zich in be- vere vorm van kunstex- in vroeger eeuwen uit- paalde vormen uit te pressie. sluitend toegepast voor drukken, zoekend naar kledingstoffen (denk aan een eigen stijl en onder- Jonge talenten de kleurrijke sarongs) en werpen sprankelend van Het waren niet alleen de ontstond vermoedelijk in originaliteit. Gevolg pioniers van de batik- India. Uiteindelijk was daarvan is dan dat deze schilderijen die een grote het toch het eiland Java onderwerpen van batik- bekendheid verworven dat de meester ver- schilderijen zeer ver- hebben in het buiten- maardheid verwierf, scheiden zijn. Zo worden land, ook nu bevat deze vooral om de zeer hoge op de tentoonstelling ta- kunstbedrijvigheid ver kwaliteit van de handge- ferelen uit het dagelijks nieuwende en talentvol- maakte batiks. Dit procé- leven uitgebeeld, even- le krachten die zelfs een dé werd een twintigtal als mythologische Hin- eigen unieke stijl ontwik- jaren geleden door de doe-verhalen, fragmen- keld hebben, schilders overgenomen, ten uit het zo populaire Wellicht de meest geken- die de oude techniek toe- oosters schaduwpoppen- de bij ons, en zeker een past en i.p.v. kleding- spel, landschappen, die- der belangrijke, is de in stoffen vervaardigen zij ren en zelfs abstracte 1934 in Yogyakarta gebo- nu batikschilderijen en schilderijen die geens- ren Agus die tot in 1967 wanddecoratie. Daarbij zins storend zijn voor het vooral met olieverf werk- zijn zij van de klassieke geheel. Deze laatste zijn te. Daarna is hij volledig kledingsmotieven afge- echter een afbreuk met overgeschakeld op de stapt wat niet wegneemt het traditioneel exotisme batiktechniek waarin hij dat ook een batik-pain- alhoewel de sfeer ervan zeer verfijnd is want ook ting nog altijd omslach- nog altijd opgeroepen grafisch is hij zeer sterk. len zijn sterk gedetail leerd en verraden eens strenge traditionele kleu- rendiscipline in zijn typi sche geabstrakteerde en uitgerekte figuren. Hier aan is ogenschijnlijk zijn faam te danken die hij buiten de grenzen geniet; in 1979 exposeerde hij herkennen aan hun rijk koloriet en de regen boogkleuren die hij als typische achtergrond ge bruikt. Deze tentoonstelling is het Hof ten Dale te Mere was werkelijk een be zoek waard niet alleen om de kwaliteit ervan trouwens te Gent, Brus- maar vooral omdat hier sel en Antwerpen. iets geëxposeerd werd Andere batikschilderijen dat men niet altijd op op deze tentoonstelling onze traditionele schil- zijn o.a. van S. Wiekasne derijententoonstellingen (geb. 1948), Bagong Kus- kan zien. Hiermee ge- sudiardja (geb. 1928), As- tuigt de vzw Vlaams tuti (geb. 1935) en van Centrum van hun smaak Pumome (geb. 1946). Ook en intellekt om met zorg deze laatste had reeds en overleg een kulturele tentoonstellingen in manifestatie te organi- Brussel (1978 en 1979) en seren. zijn werken zijn vooral te J.D.V. Pact brengt op zondag 14, maandag 15 vrijdag 19 juni telkens om 20 uur in de z Madeion, Grote Markt, Aalst «De Bruiloft» «De Burgermannetjesdoodzonde» van B. Brecl en K. Weil. Regie: A. Cogen. Op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 jui voert het toneelgezelschap van het Rito Aali de klucht «Mijn Baby» op. Aanvang 20 uur in d turnzaal van de school, Ledebaan 101 te Aalst Het Don-Bosco-instituut (St. Kamielstraat 8! Aalst) richt op zaterdag 13 juni een opendeu; dag in met oude ambachten. Doorlopend van 1 tot 18 uur. Op vrijdag 12 juni te 20 uur opening van d tentoonstelling van kunstschilder Tony A brecht in Kultureel Centrum te Affligem. Verde nog tot zondag 28 juni, op zaterdagen van 14u3 tot 20 uur, en op zondagen van 11 tot 13 uur e van 14u30 tot 20 uur. In Galerij S65, Spaarzaamheidsstraat 65, loop - nog tot 28 jurii een tentoonstelling met schilde; ijen, gouaches en grafiek van Benjamin Lev uit New-York. ven zoals de superforma ties The Stones en The Kings. Tesamen hebben ze reeds twee dozijn num mers, waarvan ze er zo'n vijftien nummers pikten een soepele en spring v en deze in vlot tempo 9e ondertoon, kortom jj vrijdagavond op het pu- en moeilijk onder w<id bliek afvuurden. den te brengen. Een publiek dat talrijk Tenslotte vernoemen probleem van de loosheid werd aanges den, was ook een sc[j in de roos; begeleid een eigen manier, uifot wat ingestudeerd, i fo t< zelfs Denderleeuw vonden het de moeite waard. Ongeveer 350 kaarten vonden een en- thoesiaste koper, zodat de temperatuur vrijdaga vond iets na acht uur in zaal Albeneli meer dan Geert Van der Donck tijdens de opening van de tentoonstelling. (KDC) was opgekomen en dat no9 graag het zachter was een fijne vaststel ling; niet alleen mensen uit Erpe en Mere, maar De eerste konfrontatie van het prille Cross Five met vangst genomen werd ook U**,,^a^r\' Nekelgem Jam Publiek zit er weer op. Zoiets blijft altijd een door ruige hardrockfans, waagstuk; hoe moet je immers het onbekende pu- maar door de doorsnee bliek aanpakken? Je kan het doen met eenzijdige luisteraar eerder met een harde en (te) agressieve stukken met veel bruuske 'schouderophaal' be ritmewisselingen of het over een andere boeg dacht werd. gooien en het proberen met meer zachte, melancho- Cross Five wou het an- lische stukjes. Cross Five koos de gulden midden- ders en het klinkt nu alle- weg: geen gekke of te gewaagde eksperimenten maal anders; je kan niet maar ook geen versleten blauwdrukjes van super- ontkennen dat hun mu- £e«oorlijk was. nummers... nee, gewoon een degelijke portie hard- ziek heel wat toeganke- J1" muziek; hun rock, op tijd afgewisseld met zachtere en diepere lijker is; het stormt als Pr°duKten zijn muzikaal nummers, en telkens met een eigen gezicht. Eindba- het ware meer recht- techmsc,h verantwoord lans; een fijn publiek dat blijkbaar tevreden was met streeks op je af en het en men ze zeker geen het luistervoer, maar toch niet oververzadigd; écht zweeft niet steeds zo on- s°menraapsel van (ver goede stukken mocht je in dit eerste optreden niet grijpbaar boven je hoofd. f^eten) ideetjes noemen; zoeken... Toch moet je toegeven dat deze vier komui- Cross Five, Nero (zang), "^gevolg ligt hun werk ten van Cross Five nog wat in hun mars hebben en Mare (sologitarist). Pa- enigszins gemakkelijk in beslist (nog wat) hoger op de Aalsterse popmuziek- trick Meert (drummer) en e*. 001j en geheel ladder zullen klimmen, tuurlijk na verloop van tijd de tweede Mare (bassist) lekker de pan uit. en veel zwoeg- en zweetwerk tijdens de repetitie. noemen hun produkten Toch zouden we hun mu- In ieder geval telt Aalst nog een popgroep meer in melodieuse hardrock; z liever krachtiger en haar rangen en dat is toch altijd graag meegeno- «want hardrock hoeft °Pzwepender zien; het A*s slotkonklusie; vijfl men; en als deze groep dan nog goede muziek met niet steeds over te lopen "°eft toch niet steeds in- nummers waren g< een eigen gelaat brengt, zit het helemaal snor.... van verwarde en verwa- fT*'w' fo T" rende klanken». Brein achter dit nieuwe Cross Five bestaat nu geluid uit Erpe-Mere is (amper) 2 maanden en zanger Nero Nee- toch varen deze jongens nummer «Angel of night», een fijn ding z der pretentie dat bew dat Cross Five ook gel andere paden kan wandelen. Waarom de cover van ïti groep Saxon zonoot moest overgedaan den, blijft ons nog ste< t een raadsel; nog te v denken jonge groej r dat een klinkende na de borg staat voor sym thie en interesse. N wij houden meer van maties die tegen djs, heersende stroming gaan en vlot een eii stijl opbouwen, in pla van vreemde rock te s len. Gelukkig overdi men niet en kwam overige portie hardn echt over. ike BRUBAKER Regisseur Stuart Rosenberg staat in de Ver enigde Staten aangeschreven als een progres sief man. Iemand van het slag die in Amerika graag meer mensenrechten geëerbiedigd en minder manipulatie in werking zou zien. Zo ging Rosenberg lange tijd door voor de huisregisseur van Paul Newman die in het filmwereldje gekend staat als een moeilijk man bij het kiezen van zijn scripten. Toen Bob Rafaelson door de 20th Century Fox leiding bedankt werd voor het projekt en in zijn plaats Rosenberg kwam, kreeg hij meteen een prachtig kado in handen. De sterakteur Robert Redford was reeds kontraktueel ver bonden aan de film om de rol te vertolken van de militante gevangenisdirekteur. Samen staan zij garant voor een paar uur kijkgenot en hopelijk nog wat denkwerk achteraf. De film begint op het ogenblik dat een groep delinkwenten van gemeenrecht terughossen van hun buitenwerk naar de staatsgevangenis van Arkansas. Onder hen bevindt zich de nieuwe gevangenisdirekteur die zich voor de gelegenheid hetzelfde pak heeft laten aanme ten om op die manier kennis te maken met het pluimage waar hij in de toekomst zal mee te doen krijgen. Hij kan er meteen ondervinden dat het eten ongenietbaar is en dat de cipiers er een eigen tuchtcircuit op nahouden, dat ver afwijkt van de wettelijke normen. Op het ogenblik dat een van de gevangenen gemoles teerd wordt voor een bagatel, is het Brubaker te gortig geworden en onthult zijn ware iden titeit. Zijn voorganger kan opkrassen en hij roept zichzelf uit tot het nieuwe hoofd van de gevangenis. Meteen begint hij aan zijn karwei om de Agiu88tal te zuiveren. De veranderin gen die hij voorstaat zijn zowel sociaal als ekonomisch gericht. De werkomstandigheden worden aangepast, de harde huistucht wordt versoepeld, hij voert geestverruimende ont spanning in en tracht de gevangenisboerderij te reorganiseren Op die manier krijgt hij gauw de meeste gevangenen op zijn hand, maar komen anderzijds de cipiers en hun beschermelingen meer en meer in opstand. Zij voelen immers aan dat hun lukratieve en sterk winstgevende zaakjes in de kortste keren een eind zullen nemen. Brubaker krijgt te horen dat er in de periode voor hem louche zaken zijn gebeurd die sterk het daglicht schuwen. Na derhand blijkt dat er een aantal moeilijke gevangenen voor eeuwig werden opgeborgen op een terrein rond de gevangenis. Zo'n vondst is prachtig voer voor de media die de zaak in de nationale belangstelling brengt. Als lo gisch gevolg bijna blijkt dat de politieke over heid in de persoon van de gouverneur niet erg gelukkig is met de omstandigheden. Het is hij immers die in laatste instantie ter verantwoor ding zal geroepen worden, omdat het gevan geniswezen onder zijn verantwoordelijkheid ressorteert. Hierop begint de gouverneur druk uit te oefenen op de gevangeniskommis sie. Op haar beurt roept zij Brubaker ter verantwoording. Deze laat niet na zijn gal uit te spuwen en zijn kommentaar wordt niet in dank afgenomen, ten bewijze zijn ontslagbrief die hij per retour mag ontvangen. Brubaker voelt zich genomen, maar kan niet anders dan de aftocht blazen. Wanneer de nieuwe gevan genisdirekteur zijn openingsspeech houdt verlaat Brubaker de gevangenis in limousine. Als reaktie op het een én op het ander keren de gevangen hun nieuwe chef de rug toe en beginnen intensief te applaudiseren voor de wegrijdende Brubaker die moeilijk zijn tranen kan beheersen. De film is gebaseerd op waar gebeurde feiten en werd te boek gesteld door de voormalige gevangenisdirekteur Thomas Murton. Naar hijzelf verklaart in een interview werd het scenario om fi 1 mcommerciële redenen enigs zins aangepast, maar werd de kern van het verhaal ongemoeid gelaten. Verder weet Murton nog te vertellen dat hij als morele overwinnaar uit de strijd is gekomen. De gouverneur werd beticht van fraude, 24 gevangenen dienden klacht in tegen mishan deling en het verdeel- en heersprincipe van de cipiers werd definitief naar het verleden gehe sen. Een andere anekdote die de film vooraf gaat is de volgende. Vanzelfsprekend is het onderwerp politiek brandbaar materiaal, om dat de overheid wordt aangeklaagd die tekort schiet in de haar opgelegde taken. De toenma lige Carteradministratie heeft destijds aange drongen bij de geldschieters om het projekt te laten voor wat het was. Maar de almachtige Amerikaanse pers heeft de zaak genoeg publiciteit bezorgd dat de regeringswaarnemer is kunnen opkrassen zonder resultaten. De film is er toch kunnen komen en dat is maar goed ook. Het tema is goed gekozen om succes te kennen en maakt die vooropstellin gen waar en werd een gigantisch succes in de V.S, Het Brubakereffekt klinkt idealistisch en ziet er déjét-vu uit, maar zal U, kijker, zeker niet onberoerd laten. Uiteraard aanbevolen. TECHNISCHE FICHE: Regie: Stuart Rosenberg. Scenario: W.D. Rich ter. Vertolking. Robert Redfort, Yaphet Kotto, Jane Alexander, Murray Hamilton, e.a. Duur: 130 minuten. PROGR AMMATIE Feestpaleis: Miror Cracked, Laura, Tendres Cousines. Palace: Brubaker, Russia with Love, De men seneters. gewikkeld te zijn. Tuur- v°or anderhalfuur lijk hoeft Cross Five zich ziek, niet steeds op 1 niet te degraderen tot het zelfde niveau maar tdl vaak eentonige stamp- nooit vervelend. Klief werk van de punk, maar achtige strukturen wai samen met al een vollediq elqen 0011 s,eviger ritme zou wel niet te vermijden nï*»t Heslist niet kwaad klin- soms stak de alledaa Ut ken. Waarschijnlijk mo- heid ietsje te veel h< de rinckx, die Mark Van Caelenberghe koers, waarvan ze niet vroeger nog deel uit- meer willen afwijken. - - maakten van de plaatse- Zijzelf twijfelen niet aan gen de arrangementen hootd op. Toch alles lijke groep The Onion de toekomst; «alles loopt evenwichtiger gedoseerd elkaar ee~ Dolls. nu op „ieltjes, de sieer worden, ™aa' d°< k°">l frwrring Deze ..eks-groep en de relatjes onderli wel m orde na repetitie- Nadien werd de ave ta kende toen vrij veel suk- oDDerbest Techniek werk- afgerond met een fi an ses, maar hun keiharde hebben wel voldoende. Nummers als «Real met Voght; toen was Het is dus alleen een repetities. en rauwe muziek botste de-.do0t- kwestie 'van dus van tijd... snee-luisteraar; met an- dere woorden, The Onion zy^y 2weren bij Dolls schiepen een vol- 'kete Mnnr„.J strekt eigen muzikale i P°P9 P» wereld, waarbinnen de Tm evengoed of afzonderlijke leden zich SLlTa.sTdan* 1 Steal» en «Dogs aloud» zonnige sfeer al voor e klonken goed: gezonde gedeelte zoek en aangename klanken, new-wave geluid klo geen die gl°eide van zelfze- soms goed, maar no glje_ kerheid. schitterend en getuig «Be crazy» miste naar van een zekere gejaa< ons gevoel punch en heid en dus slordighe zelfkracht, alhoewel het Hopelijk hebben de i voorxeur en ais er aan u?tw*n L n namen moeten genoemd talrÜke publiek dit num- Jon9ens genoeg tale i "TTT R,esultaat- worden, houden zij het dankbaar onthaal- nieuwe verkenning TTil d l?K T" bij rockfermamenten, die d=- -Understanding., hun rockw«~u .- V' dankbaar m ont- sinds -aIen overeind blij. een nummer waarin het dernemen. (j Het Progressief Aalsters Collectief Theater brengt op zondag 14, maandag 15 en vrijdag 19 juni telkens om 20 uur in de zaal Madeion, Grote Markt te Aalst «De Bruiloft» en «Burger mannetjesdoodzonde» in een regie van Anton Cogen. «De Bruiloft» van Bertold Brecht wordt gespeeld door Hilde Wauters, Anton Cogen, Frans Wou ters, Lena Siau, Odilon Mortier, Gratienne Huy- lebroeck, Roel Van de Plas, Mieke Anseeuw en Gerrit Buys. De ploeg dus die niet verlegen zit om plankvastheid en kreativiteit. Verder nog Ronald Schollaert, Ronny Buys, Hugo Ver- hoeye, Evert Hom, Maria Vn Goethem en Geor gette Van Lierde in de technische ploeg. Een denderend stuk met een degelijke sfeerschep ping en een goede boterham levensfilosofie. Tweede deel omvat «Burgermannetjisdoodzon- de», een verfilmde eenakter van' (eveneens) Bertold Brecht met muziek van Kurt Weil. Een technische ploeg met cineast Roel Bal, Leo Wilde, Georgette Van Lierde, Greta Lintz, Ralph Corbey, Dirk Van Waeyenbergh, Roel Van de Plas, Collectief o.l.v. Ronny Buys en Evert Horn staan borg voor iets nieuws, een film met in de hoofdrollen Swa De Roo en Gracienne Van Nieuwenborgh en verder de kwasi voltalli ge Pact-ploeg. Je mag er als toeschouwer heel wat van verwachten, want Pact kan alle richtin gen uit. Het wordt beslist een interessante én lange avond. Reservaties: Raffelgemstraat 14/ Bus 8, 9300 Aalst of tel. 053/70.07.82. Op 20 juni sluiten zij het toneelseizoen af met een besloten voorstel ling van «De Bruiloft» voor de leden van het Pact-collectief en de families Cogen-Wauters. Want op die dag treden Hilde Wauters en Anton Cogen, de hoofdpersonages, effektief in het huwelijk! Zij hebben lang genoeg gerepeteerd voor «De Bruiloft»... (jdb) Een fragment uit «De Bruiloft» van Berthold Brecht

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16