MIJN BABY IN RITO TE DOORZICHTIG Pact verrassend m< de «Bruiloft» en «Burgermannetjes doodzonde» - Puur vermaak valt in smaak van (jong) publiek FILMJOURNAAL Hé, mijn baby. (KDC) teerde in een nogal na drukkelijke handteke ning van de regisseur. Hij leidde zijn akteurs- ploeg vanuit zijn inzicht doorheen het stuk «Mijn Baby», zodat in het spel zijn hand naar het einde toe ging doorwegen, vooral bij de rollen van Zoe, het dienstmeisje bij Harrison en Maud, de loopjongen. Zo kan zij zestien jaar lang leven in rust en peis, tot zij de man van haar leven ontmoet, de mooie prins Philip Op die manier komt zij te weten dat zij van adellijke stand afkomstig is en zij keert naar het kasteel van haar vader terug. Doch, de avond is nabij en Prins Stefaan kan zijn onrust niet verbergen. Koning Ar thur van het buurland is al even ongerust omdat zijn zoon maar niet komt opdagen. De drie goede feeën zijn inmiddels met Aurora langs een verborgen ingang het kasteel bin nengekomen. Maar oh onvoorzichtigheid ze hebben haar alleen gelaten ten einde de ko ning van hun komst te verwittigen Malifika verschijnt dan en trekt de prinses mee in een verloren zaal waar zich het tragische spinne wiel bevindt. Aurora prikt zich en zakt in elkaar. Het drama is gebeurd. De drie goede feeën kunnen niet anders dan iedereen in slaap te maken Ondertussen werd de mooie prins gevangen genomen door de boze Malifi ka Na langdurig zoeken vinden de drie goede feeën de gevangenis waarin de prins in het duister is vastgeketend. Eensbevrijd, voorzien van een degen die hem ononverwinnelijk maakt, gaat hij Malifika die veranderd is in een draak bevechten en hij... wint. Met een zachte zoen wekt hij zijn prinses en meteen het hele ingeslapen volk. En hier eindigt de won derbare geschiedenis van Aurora, op de drem pel van een toekomst zonder wolken aan de stralende hemel. Een mooi verhaal mogelijk gemaakt door de professionele tekenaars van Walt Disney. De dag dat het weer niet te pruimen is boven België neem je de kleinsten onder de arm richting bioskoop. Je zal versteld staan van het genoegen dat je zelf hebt kunnen beleven. Technische fiche: Produktie Walt Disney Studios U.S.A. kleu renfilm - tekenprocédé Duur 85 minuten Programmatie Aalsterse filmzalen: Feestpaleis: Zaal 1: Naziholocaust: De reklameslogan: «Film opgedragen aan de slachtoffers van het naziregime, in de hoop dat deze afgrijselijke misdaden nooit meer zullen plaatsgrijpen». Ieder zijn waarheid, maar U lezer, hebt het gezondste verstand W18, 20.30 Z14, 16.10, 18.20, 20.30. Zaal 2: Mirror Cracked Verfilming van een boek van Agata Christie. Boeiende ontspan ning 2e week W/ 18, 20.30 Z/ 14, 16.10, 18.20, 20.30. Zaal 3: Tendres Cousines De fotograaf David Hamilton op zijn best Mooifilmerij van opko mende modellen, maar daarmee is alles ge zegd. 3e week. W/ 18, 20.30 7J 14, 16.10, 18.20, 20.30. Palace: Zaal 1 De 8chone Slaapster. Zie bespreking. W/ 18, 20.30 Z14, 16.10, 18.20, 20.30. Zaal 2: Brubaker. Zie bespreking vorig nummer. 3e week. W/ 18, 20.30 Z/ 14, 16.10, 18.20, 20.30. Zaal 3: Menseneters. Presentatie van onbelangrijke gruwel. W/ 18, 19 30, 21.15. 7J 14, 15.45, 17.30, 19.15, 21. Ben Alleen Godelieve Doel man als het frisse en vlotte burgervrouwtje Ketty Harrison en de han dige en gladde Jimmy Scott, gespeeld door An- dré Agneessens konden een overtuigende indruk nalaten. De rest van de akteurs- ploeg zat té zeer gekneld in het typische 'klucht- patroon', om zoveel mo gelijk naar het publiek toe te spelen. Maar de fratsen lagen er dikwijls zó dik op dat de gezellige spontaneïteit van het stuk (bijna) totaal de mist inging. Voor het overige was de humor niet sne dig genoeg. Dit willen wij echter graag op de rug van de vertaling schuiven, die er waar schijnlijk voor gezorgd heeft dat het een en het ander gesneuveld is. Toch was het duidelijk dat bezetting er niet in geslaagd is het stuk vol doende van de grond te krijgen. Dit kunnen wij hen moeilijk ten kwade wijzen, want hun spel getuigde van inspannin gen en goede wil. Maar het wou niet steeds lukken; de grappige si tuaties waarin de perso nages verzeilden waren zo doorzichtig en gemak kelijk dat men ze al (lang) op voorhand voel de aankomen, waardoor ze niet meer aanspraken. Toch viel het op dat er niet alleen lachsalvo's weerklonken bij groteske situaties; dus viel dit on schuldig volksvermaak blijkbaar in de smaak van het vrij jonge publiek. In het begin kregen wij een wat makke start, nl. Pact h I i duchlB Aalst herinnert zich nog wel de vorige produktie van Pact, nl. schitterende en wervelende spektakel «Prins voor het Leven». Deze kamavalmusical kende een enorme publieke toeloop, zodat P< wat centen binnenrijfde. En deze centen heeft Pact ongetwijfeld aangesproken voor hun recentste opvoering «De Bruiloft» en «Burgerm» netjesdoodzonde» van B. Brecht met als regisseur Anton Cogen en cine Roel Bal. Twee degelijke prestaties, maar plaats ze samen en het geh komt te zwaar over. Drie uur Brecht was voor ons van het goede te ve Meer nog, Brecht was na de pauze al (bijna) volledig uitgepraat. Pact, heeft zoals men verwachtte, zoveel mogelijk verstrakt en verschei En dit maakte de lange Brecht-avond nog vreemder en riskanter... Een deel van het publiek zal ongetwijfeld niet laaiend enthousiast zi Maar als je nadenkt over de eerste, bevreemdende indruk, ontdek je samenhang tussen het stuk en de film. Traditiegetrouw bracht Pact ook nu weer een technisch uiterst opvoering, waarin alles bij elkaar wel waardevolle elementen st maar ook schaduwzijden. Meer over deze verrassende produktie in ons volgend nummer. De familie uit Louisiana. (KDC) maar nadien, in het tweede en vooral in het derde bedrijf kreeg «Mijn Baby» al gauw heel wat vaart. Dekor, kostume ring en belichting om tijdsbeeld en situering te accentueren waren keu rig afgewerkt. Dit samen met de pogingen van het lerarenkorps konden niet verdoezelen dat Rito met dit werk een verkeerde greep heeft gedaan. Dit wil niet zeggen dat een klucht noodzakelijk een diepgaande moet hebben, kan best leuk zijn als ze maar grappig is, en wij te veel. Hier gold: Zo vergeten... Jo Ook het dekor was net verzorgd. (KDC) Wij weten niet precies voor de hoeveelste maal wij verliet William zijn frivo- een dergelijke klucht als «Mijn Baby» van Maye en le vrouwtje Ketty. Ver- Hennequin al hebben gezien. Nochtans sprak dit warring bij beiden, stuk behoorlijk aan, en dat was tijdens het voorbije Gelukkig bracht Maggy weekeinde ook aan de reaktie van het publiek te Scott, de 'pientere' vrien- merken. «Mijn Baby» bleef echter in zijn alledaags- din van Ketty, de oplos heid verstikt en haalde nooit een prima peil. sing; samen staken zij Maar waarschijnlijk verwachtte dat ook niemand; een slim en leuk plan in alles bij elkaar genomen amuseerde het publiek zich elkaar, om haar man degelijk, vooral omdat de herkenningsfaktor zo sterk William, terug te krijgen, op de voorgrond trad. 'Deus-ex-machina' werd een baby want dit alléén 3e inhoud heeft niet zo- maal met een vriend des zou William laten terug- reel om het lijf; als toe- huizes. Lc+was voor Wil- keren... chouwer maakte je van liam, haar nijdige echt- De verdere ontwikkeling ichtbij de ruzietjes en genoot, de traditionele is nogal verwarrend en e voorvalletjes van een druppel die de emmer te langdradig om volle- urgergezin Harrison in deed overlopen. Op dit dig uit de doeken te hicago mee. Dagelijkse alles volgde de God- doen. Maar hoeven wij 3beurtenissen, die weet-alléén hoeveelste het happy-end nog te c-eds meer en meer ruzie. Er was echter één vermelden? jorkwamen en de breuk verschil met vroeger, dat Naar ons gevoel stond de ssen Ketty en William het stuk een totaal ande- regie van Jo Beeckman té arrison maar versnel- re wending meegaf. Het funktioneel en overdadig ïn. Zo gebruikte Ketty liep echt fout; zij wilden ten dienste van het stuk; een zekere dag in een geen water meer in hun (té) veel onnodige toe- ;taurant het middag- wijn doen en tenslotte voegingen, wat resul- De Schone Slaapster Wij, volwassen filmkijkers staan er waar schijnlijk nooit bij stil dat er een generatie jongeren onder de zestien weinig of niet aan de bak komen in de filmindustrie. Of anders gesteld; zijn zestien minners de ware ver schoppelingen onder het filmkijkend publiek? Voor de invasie van het kleine scherm was het beeld magisch, imposant, groots, een sprook je, een droom. Kortom een ervaring waar je op zaterdag of zondag met ontzag en vreugde kon naar toe gaan. Er werd in die tijd dan ook heelwat afgepraat over het al dan niet schade lijke effekt van het magische medium op de ziel van het kind. Door de blitzkrieg van de opkomende televisie is de moraal op zijn zachtst gezegd bijgeschaafd en is de manier van kijken ook niet meer wat het vroeger is geweest. Het moderne kind heeft op jonge leeftijd alles as pekten van de elimentaire film taal onder de knie vooraleer het ooit een stap heeft gezet in de bioskoop. Dit betekent echter nog met dat het appreciëren van het filmme dium daar direkt baat zou hebben bij gehad. De televisie is een begrip, een instelling op zichzelf geworden waar kinderen worden naar verwezen als ze moeilijk beginnen te worden. Het ongeluk is dan dat zij het onderscheid niet meer maken tussen kommerciële rommel en edukatieve programma's. De vereiste aan dacht bij het televisiekijken is bovendien nog beperkt tot een minimum, het kan voortdu rend aan het beeld ontspannen en het televisie toestel is maar funktioneel zolang het kind dat zelf wil.De kans is dan ook groot, dat bij een eerste ontmoeting met de bioskoop het kind ontgoocheld is. Het moet stilzitten, mag niet luidop praten en niet weglopen De verbodsbe palingen bij het bioskoopkijken zijn in die mate frustrerend dat een kind veruit het me dium televisie verkiest boven de bioskoopfilm, omdat het de televisie als dusdanig kan mani puleren. De enige uitwijkmogelijkheid om kinderen aangenaam te laten kennismaken met de bio- skoopwereld bestaat er dan in een doelgerichte film te kiezen uit het aangeboden pakket in de hoop dat zij intens hebben kunnen genieten en later graag terugwillen. Alsdusdanig wordt je deze week een prachtige entreefilm aangeboden door een aalsterse bio- 8koopuitbater. De Schone Slaapster is een oud en gekend sprookje die als laatste produktie op de pelli- cule is getekend door de Walt Disney Prod uk- tions. Deze produktiemaatschappij met de wel zeer goed m de oren liggende naam kan nog steeds doorgaan als lichtend voorbeeld hoe een goede tekenfilm in elkaar wordt geknutseld, wat een meegenomen referentie is Een grote gebeurtenis is het die plaats grijpt in het kasteel van koning Stefaan, dat doopsel van de kleine prinses Aurora! Reeds hebben de drie goede feeën Flora, Paasbloem- pje en Pimpemelle het kindje de meest won derbare gaven ten geschenke gegeven, als in het gerommel van donder en temidden van een zee van vlammen de boze fee Malifika ver schijnt, woedend, want ze is niet uitgenodigd geworden. Zij voorspelt dat de mooie Aurora zal sterven op haar zestiende verjaardag, ter wijl ze zich zal prikken aan een naald van een oud spinnewiel. De drie goede feeën hebben een plan. Zij zullen de prinses meevoeren en haar laten opvoeden in het hartje van het bos. De akteursploeg van «Hé, mijn baby». (KDC)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16