vy OMVORMING FEESTKOMITEE TOT VZW NIET AANVAARD NIEUWTJES VAN AALSTERS VRIJETIJDSFRONT LIJFWERK STUDIO NETWERK VRIJE tribune uw woord 2 - 19.6.1981 - De Voorpost De redaktie U niet verantwoordelijk voor de inhoud en heeft het recht de teksten in te korten.. WONDER BELGIË?' A Aan Staatssekretaris""^aLI Akkermans stelde ik onlangs een parlementaire vraag over de verleende steun aan K.M.O.'s uit ons arrondissement en over de financiële gevolgen van de expansiewetgeving wat het arrondisse ment Aalst betreft. De kosten en lasten op de overheidsbegroting voor steun aan zowat 270 KMO's bedroeg bijna 62 miljoen frank. Wat de expansiewetgeving betreft vielen er 45 gunstige beslissingen, waarmee een totaal aan investeringen ge moeid was van ver over het miljard. Dat alles in één jaar tijd voor één enkel arrondissement. Voeg daarbij de steun aan de grote bedrijven die door Staatssecretaris Akkermans een ware «tombola-politiek» genoemd werd, ook de ettelijke miljarden voor het Waalse staal voor de Limburgse steenkolen en voor het kariger bedeeld textielplan, dan komt men tot een duizelingwek kende som. Een som waar slechts een heel beperkt aantal bedrijven van genieten. Niemand stelt zich daar blijkbaar veel vragen bij! Wat met de overgrote meerderheid van bedrijven die te fier zijn om voor een Minister op de knieën te gaan zitten en die iedereen erkent het! - evengoed gebukt gaan onder topzware loonkosten? Wat.met de bedrijven die menen dat staatssteun niets waard is, in de overtuiging dat wie geen personeel nodig heeft er ook geen aanneemt om een premie te krijgen, en dat wie wel personeel nodig heeft die premie best kan missen? Wat met de honderden textiel bedrijven die op een enquete van de Handelskamer antwoordden dat de Staat hen met rust moet laten. Het is nog waar ook: in het herstelplan is een bespottelijk klein bedrag voorzien ter ontlasting van ALLE bedrij ven, een bedrag waarmee onze concurrentiepositie nau welijks verbetert. Waarom dan die hele tombola-politiek niet afschaffen, om met hetzelfde geld alle bedrijven, zelfstandigen en middenstanders te ontlasten. Paul Akkermans kwam het in Aalst waarschijnlijk allemaal zeer goed uitleggen maar blijkbaar vindt hij voor dit ei van Columbus niet eens gehoor bij zijn premier die als economist nochtans beter moet weten. Het is duidelijk dat de toekomst van ons land compleet verkwanseld wordt aan dwaze compromissen en een meer dan ziekelijk electoralisme. De pers is ontzaglijk braaf en de burger blijft onmetelijk lang geloven in al de solidaristen die vandaag de koeken delen en het laatste greintje creativiteit kapotmaken. Inmiddels zien we een Aalsters staaltje van electoraal opbod rond een monument van 5 miljoen, alsof het een peulschil was en alsof het geld op de rug groeit van de belastingbetaler die er uiteindelijk toch voor opdraait. Een onderscheid tussen noodzaken en grillen is een logica op zichzelf; die spijtig maar al te veel geminimaliseerd wordt, omdat het elektoraal slecht in de hand ligt. Willy Van Renterghem kwaad. Wat is dat nu voor onzin van Willy De Turck over Jan De Lichte? Zou hij-ik bedoel De Turck niet snappen wat Boon met die «Jan De Lichte» wou? Als het antwoord «neen» is, dan moeten wij aan Willy vragen of hij dan ook niet weet in hoeveel landen van Europa en steden van ons land er voor gekroonde en ongekroonde schurken stand beelden werden opgericht. Voor massamoordenaars al lerhande, die zowel via het slagveld als met uitgemergel de «bloeikens», bij kinderarbied in fabrieken en mijnen, als bij het aanleggen van spoorwegen in Kongo duizenden mensen lieten kapot maken, waarbij in het laatstgenoem de geval onze bloedeigen Jezuieten de Belgische bescha- vers waarschuwden dat er aan dat sterftetempo weldra geen zwarte slaven meer zouden overblijven. Waar is toen al dat protest gebleven, al was het maar tegen de monumenten? Ik ben niet akkoord met het veranderen van het monu ment op de Grote Markt. Ten eerste, is Dirk Martens geen foorkramer, ten twee hebben we hem voor die andere grote Aalstenaar Priester Daens ook niet verhuisd; ten derde is er nog plaats genoeg elders; ten vierde behoort de keuze van de plaats nu precies niet ten alle prijze tot de rechten van de betrokken kunstenaar en de zijne alleen; en tenslotte, want ik stop er mee, zijn WIJ het die in Aalst wonen en wat bescheidenheid zou HEM ongetwijfeld dienen. Tegenstanders van het «Jan De Lichte»-monument heb ben blijkbaar een kort geheugen. Zegt bv. de inkwisitie hen niets meer, toen bv. geestelijke oversten mensen in kerkmuren deden inmetselen? Zou dit hen dan niet tot wat voorzichtigheid moeten aanzetten? OF zijn ze nog niet genezen van de ziekten uit de tijd van hun antisocia listisch dagblad en ditovakbond? En noem maar verder op! Toch spreekt dit de socialisten niet vrij van schadelijke overdrijvingen. Waarom moet Dirk Martens nu precies voor Boon op de Grote Markt de plaats moeten ruimen? Zouden de socialisten dezelfde plaats toegejuicht hebben voor een Daens-monument? Het overdreven groots opzet en de heftigheid van de SP-kampagne doen onaange naam aan. Is het aan volksmensen dat men peperdure steunpenningen te koop aanbiedt of aan een bepaalde bovenlaag? Waar zaten die volksmensen op de Boon avond? En nochtans heeft men het steeds over hen en het socialisme. Het geeft de indruk dat mensen zich aan die ganse kampagne willen optrekken of een atmosfeer scheppen die andere plannen en objektieven moet dienen. VROUWEN BEVRAGEN DE KERK! Is de bevrijdende boodschap, die tot ons komt uit het leven van Jezus van Nazareth langs het Evangelie, ook bestemd voor de, naar zelfbeschikkingsrecht en volwaar digheid vragende vrouwen? Eeuwenlang is die vraag niet gesteld. Niet lang na het heengaan van Jezus werd door de mannen aan vrouwen een bepaalde plaats toegewe zen in de Kerk. En eeuwenlang werden zij, door tradities, opvoeding, onwetendheid, gewetensdruk, op die plaats vastgepind. Altijd zijn er vrouwen geweest die in opstand kwamen tegen deze mensonwaardige rolverdeling en beknotting. Maar deze eeuw zag de brede ontplooiing van de bevrijdingsbeweging van vrouwen. Vrouwen, eerst alleen - nu steeds méér in kleine gemeenschappen en basisgroepen bezinnen zich op hun situatie. Ze staan reflecterend en zelf-bewust in hun dagelijks leven. Vrou wen zien plots zeer scherp hoe het, wereldwijd én binnenkamers, met hun mede-zusters gesteld is. Naast andere bevrijdingsbewegingen groeide de vrouwen-bevrij dingsbeweging uit tot de grootste en meest-revolutionaire van de wereld. Het is een stille maar onbreekbare, een verborgen maar hevige strijd om zelfbeschikkingsrecht, om gelijkberechtiging, om bevrijding van alle paternalis me en bevoogding en betutteling. Onder vrouwen groeit een nieuwe en diefje vorm van solidariteit: sisterhood, zusterschap; geen lidkaart nodig, geen inschrijvingsfor maliteiten vereist! Ge voelt wel in uw hart of ge erbij hoort of niet. Ge voelt wel of ge aangeraakt zijt, of de woorden «Vrouw, sta op» tot u werden gesproken. Ge voelt wel of ge openkomen MOET tegen onrecht en onbegrip. Op vele geniepige wijzen maakt men mensen tot onmondigen; men kan ze onwetend houden, beliegen, vernederen, belachelijk maken; men kan ze een keuzevrijheid en kennis ontnemen; men kan hen wijsmaken dat tradities heilig zijn... eindeloos zijn de middelen van de machtigen om hun gezag, hun macht en hun bevoorrechte posities te behouden. Maar ieder mens is tot vrijheid geroepen, «bom to be free» en MAG zich dus geen juk laten opleggen. Predikt de Kerk voor de vrouwenbeweging de bevrijdende boodschap? Vinden vrouwen in de Kerk de bevestiging van hun gerechtmatigde verlangens, het begrip voor hun moeilijkheden, de aansporing, de anima tie, de begeestering die ook zij zo intens nodig hebben? Tot op vandaag is de hele Kerk «a man's world», een ft tt b mannenwereld; van mannen, voor mannen, doo mannen. De plaats van de vrouw in de Kerk wordt eenzijdig doo mannen bepaald; geen inspraak, geen medezeggings jj( schap, geen gehoor! In alle vieringen - en er zijn e f i tegenwoordig voor alle denkbare groepen - horen vrou ;e wen steeds het zelfde eenzijdig-mannelijke taalgebruik d, God is altijd HIJ; is God soms een man? Natuurlijk nietU( Evenmin is God een vrouw. GnJ is God; een naam voo f,£ het Onzegbare. Waarom dan niet veel-zijdig en creatie over God gesproken? Waarom God niet, naast vader ooi I v moeder noemen, naast Hij ook Zij. Waarom niet over Go< lb spreken in steeds nieuwe woorden en termen? Hoe vas e< zit alles in de Kerk, hoe verstard, hoe verroest. Hoe houd ijl men er vast aan tradities die zinloos geworden zijn, aar t vooroordelen die al vijftig jaar door de mens-wetenschap pen zijn weerlegd. Hoe zelfgenoegzaam is een groot dee van de hiërarchie. Vrouwen lezen de bijbel. En zij lezer ig met nieuwe ogen. Zij lezen ook bewust van het feit da alles wat daarin staat door mannen werd opgetekenc I mannen die mensen waren van hun tijd, van hun kultui rri en dit geldt ook voor Jezus van Nazareth. Daarom tref ir het te méér hoe Jezus alles gedaan heeft wat in zijn tij Ie menselijk mogelijk was om, tegen ijzersterke tradities ir rd de vrouw als evenwaardig persoon tot vrijheid, bewüsl wording en ontplooiing te brengen. De apostelen hebbe ld. het niet begrepen; de vrouwen kwamen Jezus' verrijzeni el verkondigen, want zij waren daartoe uitdrukkelijk gezon SC den, maar de mannpn geloofden hen niet (herlees dez in laatste zin maar, hij is zéér aktueel). Niet zo lang gelede te verklaarde de paus: «God wil geen vrouwen in het ambt» i Volgens Rome wil God ook geen vrouwen als diaken, al i c lector, als misdienaars of als zangeres in het kerkkoor. D iu zonde van het klerikalisme bestaat erin (is mij uitgeleg kti door E.H. Deken) te geloven, dat ge, door ontvange nt wijdingen, meer Geest bezit, beter weet wat God wil da ni< anderen. Dit is de ketterij van het klerikalisme. Er zij t nogal wat ketters in de Kerk! Toch blijven vrouwen di Kerk de moeite en de pijn waard vinden. Vrouwe i v* bevragen die Kerk. Wie een beleefde vraag stelt mag toe pv een antwoord verwachten? 'Ol aleidis dieric r Neen, al die polemieken hebben mij niet veel bijgeleerd, noch uit Vlaanderen, noch uit Nederland. Ja, Louis moet had iets meer en hij heeft hetuitgedeeld; nu zus, dan zo. in Aalst zijn monument krijgen, al was het maar voor de Maar, ik herhaal wat ik vroeger eens schreef toen men stukjes geweten die hij rechts EN links geschopt heeft. Hij hem voor de Nobelprijs voorstelde, alles in de mate, alles in verhouding. Na al die slechte gewoonten, die we bij e door al die vreemde bezetters geleerd en gekweel B|r hebben, is dat broodnodig. °F Ray De Sm< fm ro +ei fe In een standpunt in het weekblad Voor Allen licht de SP-sekretaris een tipje over de omvorming van het stedelijk feestkomitee tot een vereniging zonder winstoogmerk (vzw). ZE GAAN MET ONS GELD EEN VOER De felle en meesterlijke interpellatie van Raymond Uytter- sprot over het moeilijk kontroleerbaar financieel gedoe van de Stedelijke Feestcommissie, was een rake treffer en noopte de Commissievoorzitter zelfs tot een schriftelijk antwoord. In elk geval, de interpellant had de steun en de goedkeu ring van de ganse CVP-fraktie - en waarschijnlijk ook van heel wat leden van de meerderheid - toen hij met doorgelicht cijfermateriaal wees op de onduldbare toe standen. Het gaat om geen peulschilletje: om en bij de 12 miljoen in ontvangsten en uitgaven per jaar, eigenmach tig besteed door «een adviesraad». Wie vertrouwd is met de wettelijke regelen inzake gemeentelijke comptabiliteit weet dat het Schepencollege flagrant onwettelijk handelde door de geldelijke verrich tingen van het Feestcomité in te schrijven in de «rekening voor orde». Voorts kwam aan het licht dat het Feestcomi té lustig-aan koopt zonder bestelbons en dat de aanzien lijke hoeveelheden materiaal niet geïnventariseerd wor den. Waar is al dat duur materiaal naartoe (1980-1981: voor 1.164.084 fr.)? Waar anders alles zo nauw afgemeten wordt, zou hier niet nauw mogen gezien worden. Is het Feestcomité misschien een heilige koe waar niet mag aan geraakt worden? Of een «imperium» naast dat van het Schepen- college? De bevolking zal verstaan dat het financieel doen en laten van het Feestcomité al lang een punt van ergernis is voor de gemeenteraad. De moedige interpellatie-Uyttersprot sloeg dan ook erg in. Het is nogal iets te moeten vaststellen dat alles: wordt afgedaan met een rekening waar een kat haar jongen niet in terug vindt. Gans daarbuiten en daarnaast kan men beschouwingen maken over de onbaatzuchtige inzet van de Feestcomité leden, en dat doet het Schepencollege en de Commissie voorzitter dan ook om de aandacht af te wenden van het essentiële van de interpellatie. Wie is de leden van het Feestcomité niet dankbaar voor hun onvolprezen inspan ningen? Wie zou, als goede Aalstenaar, iets tegen hun animatie van de Aalsterse feestelijkheden kunnen hebben? De beschuldigende vinger gaat op de eerste plaats naar het Aalsters bestuur dat de hand niet houdt aan de normale gemeentelijke boekhouding ter zake, en nog maals naar het Aalsters bestuur omdat het niet op de hoogte blijft van Feestcomitéinitiatieven met grote gelde lijke weerslag (Vakantiesalon Brussel). Er kan plezier gemaakt worden maar zonder dat er met ons geld zo'n voer gegaan wordt. Alle mensen zijn belangrijk, ook het oppositie-gemeenteraadslid dat zich de niet-kleine moeite getroost om eens uit de rekeningen van het Feestcomité wijs te geraken. GHIS WILLEMS Ongeveer een jaar gele den werden aan de drie koalitiepartijen voorstel len overgemaakt betref fende de oprichting van een vzw. De Aalsterse SP amendeerde de ontwerp statuten op principiële en juridische gronden. Zo was deze partij van oor deel dat het feestkomitee zijn eigenheid diende te bewaren. Een vzw oprichten naast het feestkomitee bete kende immers dat het ko- mitee zijn bestaansrede nen zou verliezen, dat de inzet van de onderschei den leden dreigde verlo ren te gaan, en dat de leden nog enkel als werk paarden zouden gebruikt worden maar dat finaal alle beslissingsrecht aan hen zou ontzegd worden. «Deze werkwijze zou op langere termijn het feest komitee enkel maar ont moedigen en aftakelen» aldus Roger D'Hondt verder. In de schoot van de be stuurstop werd dan op verzoek van de SP een kommissie aangesteld, bestaande uit twee ver tegenwoordigers van el ke meerderheidspartij, die een deskundig afge wogen «type van vzw» zouden uitwerken, waar na de top van de partijen en het schepenkollege hun houding zouden bepalen. De vertegenwoordigers in de kommissie waren Frans Wauters, de huidi ge voorzitter van het feestkomitee en Sylvain Bogaerts, een jurist. Op verzoek van de kommis sie legden deze twee per sonen een nieuw ont werp van vzw neer dat juridisch op punt was gezet. «Achteraf stapte het schepenkollege af van het vzw princiep en stel de een andere mogelijk heid voor die wij hebben aanvaard als wisselop lossing» zo schrijft de heer D'Hondt verder, die er echter niet bijvoegt waarom van dit princiepe afgestapt werd. Evenmin wordt melding gemaakt van het feit dat reeds meer dan 5 jaar geleden door de heer Pol De Pae- pe een voorstel tot om vorming van het feestko mitee tot een vzw werd ingediend. Ook toen werd dit voorstel niet aanvaard. Nochtans kan men uit het standpunt opmaken dat de socialisten wel voor stander zijn van een der gelijke vereniging zonder winstoogmerk. Wij lezen immers in de zelfde tekst: «In het geval van onze twee Aalsterse VZW's «Aalsterse sport centra» en «Jeugdvor- ming» beiden opgericht onder een socialistisch schepen, beheren de de d it, aangesloten organisatie e zelf de financiële midde len die voortspruiten u n subsidies (jeugd) of d r inkomsten van sporteed' tra. Fysieke inzet en bc bri heer zijn daar aan elkaair gekoppeld. Zo moet h< 'de zijn.» VEHf n ite Brieven waarvan de afzender niet aan de redaktie bekend is. komen niet voor plaatsing in aanmerking. De redaktie behoudt zich het recht voo. de tekst te bekorten Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat de bel De Belgische Ama teurzenders kregen van het Kollege een lokaal in het vroeger gemeente huis van Nieuwerkerken toegewezen voor een jaarlijkse huurprijs van 1.000 fr. Aan de Kanonschut- ters van Aalst werd een ruimte voor opbouw van een schietstand toegewe zen in de kelders van de gebouwen in de Kapelle- straat nr. 15. Op de 2e nationale ruildag waren 81 stands met een totale tafelbezet ting van 320 km. Een be drag van 31.300 fr. kon worden overgemaakt voor de stadskas. Hobbytechnieken zul len worden geïnitieerd met het oog op demon straties van 21 tot 27 sep tember. Het betreft o.m. Beiers bont, beestjes in skai, doorstopwerk-filet, draadfiguren, frivolité, guimpe haakwerk, lint- jeswerk (lacet), macramé, stoeltjesvlechten met koorden, wasknijpers, weefwerk, bierkaartjes. Rubenskantate: De medewerking van het fil harmonisch orkest van de BRT zal worden ge vraagd. Deze opvoering zou kunnen opgenomen worden door de BRT-TV en benut als 11 -juli-her- denkingsprogramma. Geopteerd werd, in het licht van de technische moeilijkheden qua op bouw van podiums en schikking op de Grote Markt, niet voor zondag 6 juni 1982 doch wel voor vrijdagavond 4 juni 1982. Kleinveetentoonstel- ling: Van 23 tot en met 25 oktober 1981 ook park en watervogelshow in de Keizershallen. De Ant werpse Zoo werkt mede met een stand zeldzame park- en watervogels. Waarschijnlijk komen op deze tentoonstelling van het «Neerhof van het Land van Aalst» ruim dui zend neerhofdieren. 10* Vrijetijdsvluchten uit Quiévrain op 19 juni. Inkorven van 19 tot 22 u. te Aalst (Welvaartstraat 117, Binnenstraat 289), Gijzegem (Stationsstraat 100), Baardegem (Hoog straat 86), Moorsel (Dorp 7), Hofstade (Hoogstraat 20) of Erembodegem (Ni- novestraat 13 en Brussel- baan 109). LH Voeren Staatsbelang Na een week is het voor de regering duidelijk, dat c Zaak Voeren, een storm in een glas water is. De drie Waalse Belgische ministers, die zonder berisL te worden, maar integendeel gesteund door Spitael nieuwe eisen formuleren en deze onder de neus van eerste minister duwen, hiermee is deze nieuwe kaakslc m( voor de Vlamingen afgehandeld Terwijl deze drie ministers, deze stemmenmakerij spe< den, stel ik vast dat in alle stilte, elke zelfstandige, kont is gedaan, dat zijn driemaandelijkse bijdrage voor pe sioen, aanzienlijk is verhoogd, alsof dat nieuws nog ni genoeg is, krijgen alle zelfstandigen, als navorderin W sommen te betolen van 5.000 tot meer dan 15.000 frai per drie maand. Was er niet vooropgesteld, de sociale lasten van t zelfstandigen, te verlagen? Of heb ik mij met al dB Voerperikelen vergist! Maar ja, in dit apenland is all ,n mogelijk, het kan in Brussel, dat een franstalige betoger ®9' het bezit van een gevechtsstok en een schroevendraaic vrijgesproken is (zelfverdediging) terwijl in ons Vlaar ,ve paradijs een oude man van 71 jaar met een hartkwt ln 'm en klein van gestalte als wandelaar in de Vc ,r veroordeeld is tot zes maanden gevang met onmiddellij 9- aanhouding wegens in de Voer tijdens een toegelat 8re /andeling vier rijkswachters zo erg te hebben toegel108 JAN DE LICHTE.. Ik riskeer weer op mijn donder te krijgen, zowel van links als van rechts. Maar ja, wanneer Roger D'Hondt er in «Voor Allen» een ganse bladzijde voor nodig heeft, terwijl er in datzelfde nummer voor de dagelijkse ruzies binnen de regering en voor de wekelijkse prijsverhogingen geen plaats is, mag ik ook wel stelling nemen. Welnu, ik ben voor het behoud van het Dirk Martens-standbeeld op de Grote Markt te Aalst. Maar hiermee is niet alles gezegd. Ik zou de kerk in het midden willen houden, maar ik zal toch maar beginnen met de CVP, want die moet toch de eerste komen of ze is Waar Netwerk aanvan kelijk enkel «ruimte» wou zijn, en zelf geen aktiviteiten zou inrich ten, is blijkbaar veran dering ingetreden. On der de hoofding «Lijfwerk Studio Netwerk» wil dit onafhankelijk socio-kul- tureel centrum maande lijks (op vrijdag of zater dag) voor animatie zorgen. Bedoeling is: «diverse kunstuitingen in een rus tig kader onder de aan dacht van het Aalsterse publiek brengen. Alle vormen kunnen en mo gen aan bod komen: vi sueel, plastisch, audi tief, experiment, voor dracht, kolder, Hier bij wordt gestreefd naar openheid en kansen naar minderbekende uitvoer ders en genres toe. Het samenbrengen van za ken die op 't eerste zicht- niets met elkaar te ma ken hebben wordt niet uitgesloten. Al meteen vanavond 19 juni wordt gestart (vanaf 20 u.) met de Lijfwerk Studio. Op het programma ingeschreven worden staan: vanaf 19u30. Inleg 40 fr. Een tentoonstelling van per persoon. Start om 20 schilder-verzamelaar Jan u. Iedereen eveneens De Nijs, een performance welkom, van de Theaterwerk groep Aalst (met o.m. Gustaaf De Meersman), van Carte Blanche (tus sen toneel, voordracht en doodskist) en van He Bit Me (bijtende muzikale evokatie). Gratis toegang!! Bovendien: vrijdag 26 ju ni wordt er een Belotting georganiseerd. 2000 fr. vooruit plus inleg. Er kan keld??, deze vier stoere rijkswachters in volle gevechtsk ,r^' dij konden blijkbaar tegen de oude man niet op. De in Belgische gerechtigheid kan en mag met figuren i ,nr Moureaux, Dehousse (zoon van de vader) en voofln* Brouhon, die als minister de Vlaamse rijkswacht m B®' blameren om op Vlaamse bodem hun eigen mensen "P beschermen, tegen een horde Luikse herrieschoppers. '"v Voor mij horen deze heren thuis in een reservaat, c ons ertegen te beschermen, inplaats van minister te z Bar van dit land, desondanks mogen alle Vlaamse zelfstan ®r gen en werkgevers, en alle Vlamingen verder betalen vc 'n «staal zonder waarde». r*1"' Nu de Voeronweerswolk opgetrokken is, en de regeri a' rustig in verlof kan gaan, of van dit verlof gebruik 1 maken om de messen te scherpen, om na het ver r<j* nieuwe nutteloze verkiezingen uit te lokken, en nieu J]*1 slogans te lanceren zoals «omdat Vlaamse zelfstandig *9' belangrijk zijn», ik wens hun sterkte om eraan te beginn met een slogan «Ook een Vlaamse kei kan men het niet afdoen». De Vlaming, die het nog niet begrepen heeft, dat alle een zelfstandige Vlaamse staat de enige uitweg is 'm' onze bekende werkkracht te kunnen behouden, en d< eigen middelen onze bedrijven te helpen in plaats v va' door hard werken, de vruchten ervan te krijgen zoals I n staal, niet het Waalse maar ons eigen welvarer SIDMAR. Ierl De tijd van de Belgische baksteen is voorgoed voor ®'s nu is het de hoogste tijd voor Een vrij en feder e* Vlaanderen». i800 Willy ALU Hoofd Dienstbetoon VU Ac

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 2