PACT VRIJ IMPONEREND MAAR VERMOEIEND UITAGENDA Verzorgde «Bruiloft» en «Burgermannetjesdoodzonde» FILMJOURNAAL Vi 16 - 26.6.1981 - De Voorpost Het toneelseizoen 1980-81 zit er op. Het gaf de vertolking miste deze voorsteUing naar onze mening Aalsterse toneelliefhebber enkele uitschieters, en toch een diepgaande impakt. Achteraf stelden wij ook enkele mindere genietbare stukken. De laatste ons de vraag «Is Brecht's njkdom wel m theatertaal opvoering van Pact zit er zo ergens middenin. «De om te werken?» Want het is inherent aan het toneel Bruiloft» en «Burgermannetjesdoodzonde» bood ons dat je niet even naar de tekst kan teruggrijpen om te een interessante én lange avond toneel van hoog herlezen, waardoor het heerlijke soms volledig de gehalte. Maar ondanks de goede regie en degelijke mist ingaat... Aan Brecht's theaterwerk inhoud van weer te ge- wat anders in de voor- In het eerste deel ging leb je steeds een goed ven. Toch proberen we stelling zag... (Dat is im- het om een huwelijks- wiegde boterham. Het is het maar, alhoewel het mers de rijkdom van feest dat zich afspeelt in us moeilijk er 'n korte er goed inzit dat jij heel theater). een kleinburgerlijk mi- m ass. x «ra MHHHft lieu. Als toeschouwer E maak je mee hoe het rj 'tfottj; laJ* I 1 JmHBB trouwfeest langzaam v maar zeker haar gla mour, uiterlijke franjes en schittering verliest en het rauwe en ruwe zich op de voorgrond dringt. In het begin is er nog een flits goede wil om het feest uit te bouwen tot een gezellige happe ning. Maar al gauw wordt dit sprankeitje goede wil nogal brutaal de kop ingedrukt, onder andere door het egoïsme, zelfgenoegzaamheid, menselijke zwakheid van de deelnemers. Zo zal bijvoorbeeld de vriend van de bruidegom op een gladde en loense wijze met de bruid dansen en ietsje later een kuis heidsballade zingen, waarin hij gemeen een loopje neemt met bruid en bruidegom. In deze «Bruiloft» word je 'n haarfijn beeld van de maatschappij opgehan gen, een beeld met een wrange nasmaak. Deze feestvierende lieden zijn zielig en geïsoleerd: ze hebben elkaar nauwe lijks iets te zeggen; ze trachten in feite alleen hun eigen innerlijkheid te beschermen. Zo praat men schijnbaar met nietszeggende, absurde en losse situatiezinnen die echter later wel een verband blijken te heb ben en^die op die manier een net weten te weven waarin de argeloze toe schouwer niet meer uit -+A m n» i» - l°s kan komen. En hier -V kneep het schoentje: het v f' V^^UÊÊÊÊr-9.\ publiek kreeg geen tijd 'ervreemding. (KDC) om te ademen, om alles eens rustig te overden- Het fenomeen Agatha Christie Dat Agatha Christie (1891-1976) een eervol schrijfster van detektieveromans is geweest, was ons reeds eerder bekend. De totale oplage van om en bij de 500 miljoen exemplaren is op zichzelf een referentie van formaat dat haar boeken erg geapprecieerd leesvoer zijn. Het is dan ook bijna een vanzelfsprekendheid dat haar speurwerken goed in de markt liggen bij de filmproducenten. Zij vinden in haar verhalen genoeg avontuur om het te visualize- ren en om er op de koop toe nog schoon geld aan te verdienen ook. In het verleden zijn o.a. 'The Orient Express' 'Witness for the prosecu tion' en 'Death on the Nile' met groot succes verfilmd geworden. Waarschijnlijk toevallig worden we de komen de week vergast op twee films die gebaseerd zijn op werken van onze illustere schrijfster. 'The Mirror Cracked' is een zuiver Christiepro- dukt met intriges om elke hoek en 'The Lega cy' is zo gekopieerd van de afvallingskoers uit 'De tien kleine negertjes'. The Mirror Cracked' speelt zich af rond de filmsterrenkolonie in Hollywood. Op de recep tie voor een nieuw uitgebrachte film wordt door een jonge gast een gifbeker genomen met noodlottige gevolgen.... Vanaf nu kan de film echt loskomen met de talrijke vraagtekens en onmogelijkheden als leidraad, totdat de eigen lijke dader(es) uit de rits verdachte personen wordt gefilterd. The Legacy' gaat over een jong Amerikaans koppel op zakenreis in Engeland die door omstandigheden terecht komen in een oud kasteel. Daar kunnen ze kennismaken met een wel erg geheimzinnige gastheer maar ook met al even bevreemdende stel gasten van zeer uiteenlopende afkomst. De gasten worden één voor één gelikwideerd. Uiteindelijk zal het paar de moordpartij heelhuids overleven, niet echter vooraleer de kasteelheer zijn verhaal opdist over de gepleegde moorden. Het blijkt namelijk dat de eeuwenoude voorvader van het geslacht hoognodig een vendetta moest vereffenen vooraleer tot volledige rust te komen. Regisseur Guy Hamilton maakt er een punt van om The Mirror Cracked' zo getrouw mo gelijk na te volgen van wat Agatha Christie er in haar boek had van gemaakt. Weliswaar wordt hij geholpen door de akteursroutine van een stel (half-vergane) filmsterren. Daartegenover staat regisseur Richard Mar- quand die geprobeerd heeft twee beproefde succesformules te kombineren. Naast het Thrillerverhaal heeft hij duidelijk gespeku- eerd op de drang van het publiek naar boven- 0 juni 1981een stuk wordt werkelijkheid. (KDC) natuurlijke elementen zoals in The Omen' en The Shinning'. Ook trukjes een James Bond film waardig werden in het verhaal verweven. Met de logika neemt Marquand wel een loopje. Want, waar het bloed van een vermoorde vrouw dwars doorheen de zoldering sijpelt laat daarentegen het levend verbranden van een ander slachtoffer niet de minste sporen na op het dure tapijt. Liefhebbers van sadistische huiver zullen aan The Legacy' hun hart kun nen ophalen. The Mirror Cracked Regie: Guy Hamilton Akteurs: Al Landsbury, G. Chaplin, T. Curtis, E. Fox, R. Hudson, K. Novak, E. Taylor. Kleurenfilm Duur: 100 minuten. The Legacy Regie: Richard Marquand Akteurs: K. Ross, S. Elliott, C. Gray, L. Monta gue, H. Neil, M. Tyzack, e.a. Kleurenfilm Duur: 102 minuten. Programmatic Aalsterse Filmzalen Palace Benedenzaal: De Schone Slaapster. Nieuwste produktie van de Walt Disney studio's in te kenfilmprocédé. Bespreking in vorig nummer. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Club: Brubaker. Aangename en onderhouden de film over een militante gevangenisdirek- teur. In de hoofdrol een steengoede Robert Redford. Aanbevolen. Bespreking in een vorig nummer. W.: 18 - 20.45 Z.. 14 - 16.15 - 18.30 - 20.45 Studio: Thunder and lightning. De lotgevallen van een bende alkoholstokers achternagezeten door de federale politie in Florida. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Feestpaleis Zaal 1: The Legacy. Zie bespreking in dit nummer W.: 18 - 20.30 Z.. 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Zaal 2: International ProstitutionOnbelang rijk 8exverhaal. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Zaal 3: Mirror Cracked. Zie bespreking W.: 19 - 21 Z.: 15 - 17 - 19 - 21 uur. BEN ken: nee, de kode-taal verloor heel wat van haar spankracht en aan trekkelijkheid en dat is wel heel jammer want Brecht's stukken zijn één voor één pareltjes op dit gebied... Zo wordt er in «De Brui loft» de film «De Burger mannetjesdoodzonde» op een kunstmatige maar vakkundige wijze inge plant. De jongeman uit de Bruiloft zal om het uit gebluste gezelschap te verrassen een film pro- jekteren. Deze stomme film is gemaakt van men sen van 1931 over het science-fiction jaar 1981. Hoofdfiguren ervan zijn Anna 1 en Anna 2. Het verhaaltje is nogal simplistisch en anekdo tisch en juist daardoor zo duidelijk en klaar. Zus ters Anna 1 en Anna 2 zijn in feite één persoon waarvan de eerste de «business» en «snugge re» en de andere de im pulsieve artieste is. Deze twee zusters verlieten him familie en vaderland om in het beloofde land een grootstad (Aalst) geld te vergaren waar mee hun hoopvolle fami lie in het thuisland een huis kan bouwen. Maar om centen in het bakje te krijgen, moeten zij vooral Anna 2 zich aan de burgerlijke hoofdzon den (hovaardigheid, gie righeid, onkuisheid, nijd, gulzigheid, gram schap, traagheid) ver grijpen... Het is duidelijk dat Pact met dit ruim anti-burger lijke Paritiek in zijn eng ste en breedte maat schappelijke perspektief de spiegel des tijds wou aftasten, op een terrein dat meer en meer onher bergzaam wordt of met andere woorden het lie velingstheater van Brecht: de ontvreemden de individualiteit in de burgerlijk - kapitalisti sche maatschappij. Pact is er ongetwijfeld in geslaagd met dit moraal kritisch werk de onge zonde «vruchtbaarheid» van een zondig leven weer te geven, maar moest deze filmpersona ge per sé zo lang. Er mocht gerust in-, geknipt worden zonder dat hier door de film aan overtui gingskracht zou in boeten. Regisseur Anton Cogen heeft het stuk degelijk geanalyseerd en over het algemeen de vertolkers met vaste hand tot een juiste oprechte interpre tatie geleid. Het is al lang geweten dat regis seur Anton in zijn sas is met dergelijke sociaal- kritische toneelstukken, en ook hier heeft hij niet op zijn lauweren gerust. Zo heeft hij geen afbreuk willen doen aan de reali teit van het gegeven, zonder konsessies aan de akteursploeg of het publiek. Ook heeft hij voldoende ruimte (maar geen tijd...) voor inter pretatie, eksperiment, aanvulling gelaten. An ton gaf elk personage een eigen speelstijl mee, die reeds in de taal wa ren ingebouwd. Tuurlijk wordt Anton's puzzel er echt niet eenvoudiger door... Ook de akteursploeg heeft de zware taak gron dig aangepakt. Er werd vrij soepel geakteerd en het geheel kende een dy namisch verloop. Charge werd vermeden, maar toch zaten sommi gen er (te) krampachtig en (te) geforceerd bij. Vertolkingen die ons het meest aanspraken waren die van Anton Cogen in de rol van de bruidegom en Odilon Mortier in de rol van de man. Roel Van de Plas akteerde met ups en downs. Soms kwam hij bijna niet los van de tekst, maar anderzijds deed hij het prima bij zijn gladde opmerkingen en zijn kuisheidsballade. Gerrit Buys en Mieke An seeuw in de rollen var het «flikflooiend» paartje deden het goed. Zij me den alle overdrijving er kwamen over gans de lijn geloofwaardig over Lena Siau was in haai minder belangrijke rol als moeder meer dan be vredigend. Frans Wouters werd naar ons gevoel een tik keltje te veel in de kari katuur gedreven, maai wist er toch nog een de gelijk nummertje van te maken. Hilde Wouters als de bruid kon haar personage genoegzaam realizeren en tenslotte is er nog Gracienne Huyle- broeck die na een stroef en stram begin, steeds beter begon te akteren. Alles bij elkaar een vrij knappe vertolking van de Pact-ploeg en daar mee bewezen zij nog maar eens wat wij al lang wisten: deze ak teursploeg geeft zich op de planken steeds vol ledig. Cineast Roel Bal wist «Bruiloft burgermanne tjesdoodzonde» tot een visueel knappe verto ning te kreëren. Het ge heel sprak aan, door de wrange en zielige onder toon, maar niet vol doende. De put lag zeker niet bij de aktrices Oliva De Roo en Gracienne Van Nieu- wenborgh, die voldoen de rijpheid en ervaring bezaten om hun persona ge volledig waar te ma ken. Zo kwam hun optre den, ofschoon een -beetje stereotiep bijwijlen, glo baal aanvaardbaar over. Hun gebaren en mimiek zegden zeker meer dan genoeg. Over de inhoud van de mini film zijn de menin gen verdeeld: sommigen vonden dat enkele deel tjes ronduit onnozel en vulgair waren. In ieder geval waren sommige deeltjes overbodig zodat het de volle Madelonzaal zeker niet voortdurend kon boeien. Een positief element wa ren de gepaste reakties van de akteursploeg op de film. Een speciale vermelding verdient zeker Mieke An- seeuw, die de uitvoering van de schijnbaar een voudige maar aartsmoei- lijke Kurt Weilmuziek voor haar rekening nam. Elk woord van de liede ren was misschien niet verstaanbaar, maar haar bijdrage heeft de werke lijke kem van het stuk sterk(er) naar voren ge bracht. Ook de technische ploeg spreidde eenzelfde vin dingrijkheid en kunde tentoon, wat de voorstel ling aantrekkelijker maakte. Er valt veel te schrijven over deze Pact-opvoe ring. Als besluit: Zwak punt is vooral de tijdsduur. Dit maakte de «Brecht«-pro duktie minder aantrekke lijk. Een aantal skenes achten wij totaal overbo dig. Tenslotte leek de he le voorstelling ons te zwaar op de hand. Je werd er enorm moe van. Indien de regisseur zijn akteursploeg tegen een sneller ritme kon laten spelen, dan zou onge twijfeld de langdradig heid vail enkele tafere len beter worden over brugd. Het warme applaus was Nog tot 28 juni loopt in Galerij S 65, Spaarzai heidstraat 65, een tentoonstelling met schili werken, gouaches en grafiek van Benja Levy uit New York. Nog tot 28 juni loopt in het Kultureel Centrui Affligem een tentoonstelling met werken kunstschilder Tony Albrecht. Op zaterdq van 14.30 u. tot 20 uur en op zondagen van 11 13 uur en van 14.30 tot 20 uur. Op zaterdag 27 juni in Koninklijk Athene vanaf 14 uur doorlopend tentoonstelling «Fi menten uit Historiek K.A.» en «Eigen We (schilderijen, etsen en keramiek), 's Ava vanaf 20.30 u. kabaret, uitgevoerd door leei gen van de bovenbouw. Op zaterdag 27 juni in zaal Netwerk, De Rid< straat 28, Aalst een nacht vol /ariatie met Morgen Live». Vanaf 20 uur doorlopend op dens... Op zondag 28 juni in zaal St.- Anna, Rol Aalst, rockavond met optredens van First Ei rience (18 u.). Cancer (19 u.) en Hustler (20 Nadien fuif. Op zondag 28 juni op de Grote Markt, Aalst, zomerkoncert o.l.v. Albert Veldeman. Orga satie: Koninklijke Fanfare «Kunst en Vermaa Aanvang: 11 uur. Op vrijdag 26 juni in de tuin van 't Apostel! (Mijlbeke): zomerkoncert van de harmonie Groeiend Bloeiend. Op zaterdag 27 juni aan de Brusselbaan 155 Erembodegem: tuinfeesten, van de Koninkli Fanfare Sint-Cecilia. Aanvang: 15 uur (ook zo dag 28 juni, zelfde programma). Op zondag 28 juni in zaal Netwerk, De Ridd straat 28 te Aalst, debuutproduktie van Pov bis. Aanvang 20.15 u. Op zondag 28 juni in het Aalsters Stadspa reuze-barbecuedag met o.a. dansers van kun groep Alkuone, fanfare St.-Cecilia van Wis en Corum Alostum Imperiale. Aanvang: 11.30 Op vrijdag 26 juni in Graaf Van Egmont (Ha mestraat 20): informatieavond en evaluaties gadering van het werkjaar 80-81 van het A sterse Liberale Jeugdwerk. Aanvang 20 uur. He bekij trans Zo meei onto Luc dien: jaar Oc Tol IT aang Er uitei Lede In Dat hand zijn Ar hebt prog we c De bruid en de bruidegom: een realiteit. (KDC) verdiend traditiege- geklonken indien o trouw bood Pact degelijk akteurs zich niet technisch werk maar betrappen op e het had enthousiaster (schoonheids)foutjei Jo De Een knappe vertolking van Odilon Mortier, Gratienne Huylebroeck en Mieke Anseeuw. (KDC!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16