We hebben een prachtige beiaard
in Aalst, die onze waardering vast
en zeker verdient!
Groeps
tentoonstelling
met elck
wat wils!
FILMJOURNAAL
LflNDE
Affligem
16 - 10.7.1981 - De Voorpost
Elke zaterdagvoormiddag en zondagnamiddag heb Na het openingskoncert
je de gelegenheid in het centrum van Aalst, te maakten we een af
luisteren naar aangenaam klinkende beiaardmu- spraakje met «onze»
ziek. Want telkens weer, bestijgt stadsbeiaardier stadsbeiaardier, die ons
Pierre De Smedt er dan de eeuwenoude belforttoren graag wat meer wou ver-
om er, voor al wie het horen wil, «onze» Aalsterse tellen over het verder
beiaard te bespelen: een zuiver, volwaardig kunst- verloop van de komende
instrument, bestaande uit 52 klokken. beiaardkoncerten:
Maar heb je er al eens rustig, in ideale omstandighe- «Onze Aalsterse zomer-
laten die tijdens het
beiaardkoncert op de
luisterplaats afdraaien.
En na het koncert is het
wel de gewoonte dat de
beiaardier even met de
luisteraars komt napra
ten. En... bij onze koncer-
ten is glimlachen echt
niet verboden!
V.: Worden de luiste
raars nog op een andere
manier geholpen, behal
ve dan door de kommen-
taar?
A.: De vorige jaren gaven
we d.w.z. het stadsbe-
verbetering gestreefd, wordt er immers kom-
Die verbetering is merk- mentaar verstrekt, en dit
baar bijvoorbeeld in de op een bevattelijke ma-
vorm en inhoud van onze nier, geen hoogvliegen- stuur van Aalst een
programmaboekjes, die de dingen over kompo- programma van de zo-
zelf ook al gegeerde ver- nisten en stijlen en nog mer-beiaardkoncerten op
zamelobjekten geworden minder over kosmische voorhand uit. Dit jaar be-
zijn. Ook de kommentaar beïnvloedingen, maar schikken we wel over
die bij onze koncerten ge- we^ dingen yaarr
f.r~ een brochuurtje met de
^dkoncerlen^ Wer^nTan^—
•en beiaardkoncert?
lit moet je alvast eens beleven...
nen reeds op vrijdag 19
juni en ze duren tot einde
september 1981. Ze be
ginnen elke vrijdag
avond om 20 uur. Ze wor
den wel onderbroken tus
sen 25 juli en 14 au
gustus.
De luisterplaats een
bijna ideale koncertruim-
te! is de parking van
de Kapellestraat (vroege
re openluchtschouw
burg) onder de gingko-
boom, waar stoelen ter
beschikking staan.
Bij regenweer
minder hoe
luisteraars meer en meer De bedoeling hiervoor is waardigheden. Maar in
gewaardeerd! onze luisteraars stilaan dat boekje zijn geen pro-
meer en meer vertrouwd gramma's opgenomen.
V.: Wat wilt U met deze te maken met het speci- jqu worden ze week per
beiaardkoncerten berei- fieke van de beiaard. week opgesteld en op af-
V.: Kunt U eens kort het wonderlijke blaadjes ge-
verloop van Uw beiaard- dmkt' als ««"vulling bi] -
De beiaardkoncerten toncerle„ in Aai„ 8chet.
als... de luisteraars dit
bent U te
ken en
vreden?
A.
in Aalst hebben verschil
lende objektieven. Eerst
het boekje. Dit schept
nieuwe mogelijkheden
en vooral wensen we de ïaaf 's ^et de zouden wensen...
beiaard als koncertin- de 'ce^r we zomer"
strument te promoveren, beiaardkoncerten orga- Na dit vlot gesprek met
Vooral in onze tijd komt niseren. Elk ,aar zagen Pierre De Smedt waarde-
de beiaard als achter- we het aantal luisteraars ren we, meer dan vroe-
hoe grondmuziek niet meer aangroeien en... we mo- ger nog. in hem de onver-
liever! goed tot zijn recht als gen nu,wel al ze99en dat dro,en 'iver naar verbete-
macTTedereën plaatsne- drie of vierhonderd jaar er een kem van getrouwe ring en vernieuwing van
men ineen lokaaltje op geleden. De konkurrentie l<«eteraars gevormd „,n taak als stadsbe.aar-
de binnenkoer van het is té groot geworden. Als werd- Op sommige kon- dier
stadhuis koncertinstrument maar certen mochten we wel Wij hopen anderzijds met
De luisterplaats is steeds dan wel op een andere een vijftigtal belangstel- deze bijdrage, bij
bereikbaar langs de manier dan andere kon
hoofdingang van het certinstrumenten, begint
stadhuis of langs de Ka- de beiaard stilaan erg
pellestraat. belangrijk te worden, en
Tijdens de beiaardkon-
lenden verwelkomen.
willens nillens erken-
onze
«De Voorpost»-lezers een
nog ruimere belangstel
ling voor de beiaardkon
certen te Aalst opgewekt
te hebben, wat ongetwij
feld een waardevolle
aanmoediging kan bete
kenen voor onze bekende
stadsbeiaar-
Waarschijnlijk heb je in merse beiaardkoncerten
je eigen huiskamer reeds zijn een traditie in Aalst,
herhaaldelijk ontspan- dat overigens al zo rijk is
nen geluisterd naar een aan tradities. Als ik kon
radioprogramma met maakte ik dat spel hoor-
beiaardmuziek. Raar tot in alle hoeken en
Heb je een voorkeur voor kanten van de deelge-
originele beiaardmuziek, meenten want de bei
voor moderne bewerkin- aard is ook «hun»
gen, populaire werken, beiaard,
mooie melodieën, luchti- En de heer Roels, sche-
ge operetteklanken, pen van onderwijs, kul-
marschmuziek of... voor tuur en toerisme, schrijft
een echt romantisch pro- in dezelfde brochure:
gramma... Waarom ook «Wanneer de beiaard,
niet? het meest typisch Vlaam-
Of denk je, als muziek- se volksinstrument, zijn
liefhebber uit het Land tintelende klanken over
van Aalst met genoegen onze Grote Markt ver
terug aan de kulturele spreidt, is het alsof de
promotiekampagne, ge- tijd even stil staat en al-
richt op de Aalsterse bei- leen de sfeer primeert,
aard, die vorig jaar in De eeuwenoude taal van
Aalst met veel sukses ge- de klokken moeten wij
realiseerd werd. In de leren «herontdekken»,
belfortcrypte stond toen Het artistiek beiaardspel
een scherm opgesteld, kan men pas geleidelijk
En dank zij de modernste verstaan, door herhaal-
technieken inzake klank- delijk met volle aandacht
en beeldopname, waren te luisteren»,
alle beiaardmuzieklief- Vrijdag 19 juni j.l. te 20
hebbers in de gelegen- uur, speelde Pierre De
heid, zonder de hoge Smedt het openingskon-
klokketoren te bestijgen, cert van het beiaardkon-
de talentvolle stads- eert en-seizoen 1981.
beiaardier, Pierre De En toen ook zijn opnieuw
Smedt, aan 't werk te verscheidene beiaard
zien midden zijn geliefde liefhebbers samengeko-
Aalsterse beiaardklok- men om, op de aangewe-
ken. De heer De Smedt zen luisterplaats, de par- certen wordt steeds voor
verschafte tevens pas- king van de Kapelle- de nodige kommentaar
sende kommentaar en straat, achter het stad- gezorgd op de luister-
heeft alvast heel wat be- huis van Aalst, onder de plaats. Tevens krijgt ie-
lcmgstellenden meer ver- mooie gingko-boom, te dere belangstellende er
trouwd gemaakt met de luisteren naar het zinde- gratis een brochuurtje
taal van het Aalsters ren van de zilveren «Beiaard-Aalst» en het
klokkenspel. beiaardklanken. programma van het voor-
Onze stadsbeiaardier Klokslag acht uur begon ziene beiaardkoncert.
werd geboren te Sint-Gil- Pierre De Smedt zijn kon- Dit jaar worden de
lis-Dendermonde op 4 cert met een «opwarmer- beiaardkoncerten iets
mei 1934 en werd stads- tje»: een preludium in d heel bijzonders. Er werd
beiaardier in Aalst in van Mathias Van den aan grondige vemieu-
1977. Beiaardlessen heeft Gheyn, één van onze wing gedacht! We plaat
hij gevolgd aan de Ko- grootste beiaardiers uit sen onze koncerten dit
ninklijke Beiaardschool de jaren 1721-1785. jaar in het teken van de
Jef Denijn te Mechelen. En onmiddellijk daarna Romantiek. We zochten
bracht hij «Ich liebe romantische werken van-
dich» van L. Van Beetho- af J.S. Bach zelfs van
ven ten gehore, en ook vroeger! tot en met de
een mooi werkje van E. meest moderne kompo-
Canada Grieg. nisten, en brengen die in
Het viel wel spoedig op doorvoelde romantische
V.: Een beiaardier zit
steeds zo ver van zijn pu
bliek. Doet U er iets aan
om die afstand te over
bruggen?
A.: Inderdaad, dank U
voor die vraag! Ik zei zo- Aalsterse
juist dat we dichter bij dier.
onze luisteraars willen En... moest U graag eens
komen. We zijn dan ook persoonlijk kennismaken
zinnens onze kommen- met Pierre De Smedt of...
taar zelf te brengen! Nu hem aan het werk zien op
kunnen we moeilijk van de belforttoren: hij ver-
boven op de toren zoiets wacht U daar wel eens 's
realiseren al is het zaterdags lussen 11 en 12
ideaal uiteraard wel het- uur of... tijdens een zon-
geen we verleden jaar dagbespeling van de
voor de schoolkoncerten beiaard tussen 16 en 17
deden en daarom uur!
spraken we nu de kom- D.B.
mentaar in op band en
Hij koncerteerde, behal
ve in België, ook reeds in
Duitsland, Nederland,
Denemarken, de Ver
enigde Staten,
en Zweden.
Sinds 1977 worden in dat het geprogrammeer- interpretaties. Onze
Aalst, omzeggens elke de koncert volledig in het kommentaar tracht ook
vrijdagavond te 20 uur, teken stond van de ro- even gevoelig te blijven,
in de zomerperiode, mantiek! En wie appre- en... we wensen zo dicht
beiaardkoncerten gege- cieert vandaag niet mu- mogelijk bij ons publiek
door verschillende ziekwerken van W.A. te komen! Om het kon-
Mozart die «Reich mir die takt zo nauw mogelijk te
Hand mein Liebchen», maken hebben we onze
«Bei Mannern welche programma's ook veel
Liebe Fühlen» en «Ein minder strak vastgelegd
Madchen oder dan vroeger, zodat we
Weibchen» als titel dra- bijna onmiddellijk kun-
gen? Of... «Bist du bei nen inspelen op de wen-
ven
gastbeiaardiers of «on
ze» eigen Aalsterse
stadsbeiaardier.
Toen ik, enkele weken
geleden, eens terug
dacht aan de beiaard
koncerten van 1979 en de
programmabrochure van
deze koncerten nog eens
ter hand nam kon ik niet
nalaten volgende passa
ges uit de inleiding van
burgemeester DUaese-
leer te onderlijnen: «De
eeuwenoude belforttoren
in het centrum van Aalst,
een stad vol historische
gebouwen, is onmisken
baar het symbool van het
keizerlijke Aalst. De zo-
mir» of... «Aria» van J.S. sen en speciale verzoe-
Bach? ken van onze luiste-
Ook wel «Romance» van raars!»
L. Van Beethoven en
«M'n heerlijk Lieveken» Y':. er een evolutie in
van Armand Preud'hora- de Concertenreeks?
me zijn beiaardwerkjes A.: Zeker is er een evolu-
om van te dromen. Of... tie vast te stellen, in die
heb je soms een voorkeur zin dat we langzaam tot
voor het laatste werk dat een traditie uitgegroeid
Pierre De Smedt toen zijn. Een traditie, maar
speelde «Jesu, meine geen verstarring, want
Freude» van J.S. Bach? we hebben altijd naar
Verleden vrijdagavond ging in het Affligems Kultü-
ning af te dwingen. We reel Centrum de opening door van de «Groepsten-
zouden uiteraard graag toonstelling 1981». Deze blijft toegankelijk tot en met
willen dat onze koncer- dinsdag 21 juli op zaterdagen van 14u30 tot 20 u, op
ten echte happenings zondagen van 11 tot 13 en van 14u30 tot 20 u en op 21
werden zoals op sommi- juli, nationale feestdag, zoals op zaterdagen,
ge andere plaatsen in
ons land. Juweelontwerpster dachte op aan schoon-
Frauke Broes: heid, kostbaarheid en
V.: Hebben we daartoe humaniora in Regina edelheid".
A„l.,?m09"liikheid 'n S°eli J" D^ek e.n Kunstschilder
u u Mens-Wetenschappen te &ik c iau
A.: Uiteraard hebben we Brussel volgde Frauke
die. We hebben een Broes Artistiek Hoger On- n beftige sociale be-
prachtige beiaard, die derwijs van het korte ty- wogenheid gaat bij Ca-
onze waardering vast en pe met volledig leerp'- n P1®" schuil achter een
zeker verdient. We heb- in het St.-Lukaspaviljo^ schijnbaar rustige intro
ben een bijzonder mooie te Antwerpen. Ook daar- verte persoonlijkheid,
en volledige beiaard, we na van het lange type gevoelig voor de scheef-
hebben een bijzonder ge- «goudsmeedkunst» te getrokken situaties
schikte luisterplaats. Het Antwerpen en pedago- waaraan onze huidige
enige dat tot nu toe ont- gisch hoger onderwijs samenleving onderhevig
brak om echt door te bre- korte type voor sociale 9ns best®ft antleedt
ken was het geschikte promotie te Antwerpen. Capiau grondig. Hij wil
weer, maar... dit werd Ontwerpen en smeden de mens niet zien degra-
ons voor dit jaar wel stel- van juwelen is haar be- deren tot een louter kom-
lig beloofd!... Zelfs een roep en tevens haar puternummer, tot een
kleine hinder die we va- hobby. wegwerppion op het gro-
rige jaren op de luister- Graag werkte ze met zil- te schaakbord van het le-
plaats ondervonden in ver, ivoor en ebbenhout. ve"- "jn wer* js dan ook
de vorm van het geluid Ook echter met plexi... sober en eerder pessi-
van een koelinstallatie is Uiteindelijk wordt het re- mistisch van ondertoon,
dit jaar en dat hadden sultaat bepaald o.m. Begrijpen van zijn werk
we nooit durven hopen door het al dan niet po- en van de bedoeling er-
weggevallen! lijsten, door vorm en van vergt alleszins enige
kleur van stenen en pa- inspanning en poging tot
V.: Is er een verschil tus- reis. Wars van commer- verdieping,
sen de beiaardkoncerten ciële produkten die tradi- Kunstschilderes
in Aalst en deze op ande- tioneel en risikoloos zijn Yolanda Dadizewska
re plaatsen? experimenteert Broes Deze Poolse kunstena-
A.: Ja, een zeer gevoelig graag en kombineert op res, geboren in 1948 te
verschil, en dit reeds zoek naar nieuwe moge- Danzig, Gdansk, bezocht
sinds de aanvang. We lijkheden. na de humaniora de
Kan bij het dragen van technische universiteit in
een bepaald juweel ge- de geboortestad en volg-
woonte, karakter en tem- de er de afdeling Open-
perament van de draag- bare Werken. Na 1972
ster worden onderkend, studeerde ze te Brussel
bij de meeste mensen aan de Kon. Akademie
roept het sieraad de ge- voor Schone Kunsten in
3e HUMORFILMFESTIVAL
DER LAGE LANDEN
Buiten de grootfilmerij al dan niet met
pretentie 'Kunst' te brengen bestaat er een %ter
circuit van filmers die de kamera hanteren
belangrijke levensmomenten op de pel lik.
vast te pinnen, de gedraaide filmpjes vine
dan hun bestaansrecht terug bij een gezellf 8^
avond. Voor anderen is de filmerij een holPidd
geworden om te proberen met beperkte midube
len toch goeie resultaten te bereiken. Zo kate b
te de Oostendenaar met zijn kortfilm 'H^ltaa
PYA' de gouden palm weg in het kwalita^
hoogstaande filmfestival van Cannes. EnIJin
zijn dan nog een (beperkte) soort mensenr
door vuur zouden gaan om toch maar fP
ongebruikte films te geraken.
»s af
Het verhaal doet de ronde dat Martin Scorcfalt®!
(Taxi-Driver, Raging Buil) ba zijn dagttspe
nachtwerk verrichte door met een bestelBkrt
gen New-York te doorkruisen, om zo exfc r\t
films te kunnen aankopen. -)pg(
In zijn geval hebben fanatieke heigingen
leid tot een grote filmkarrière. -l
Om terug te keren naar eigen stadsbod
hebben wij een filmklub en wel sinds
KINOVA richt zich dan ook tot de merJP
waarvoor amateurfilmerij een hobby is gew j£
den en via hun klub de smalfilm willen uitd,
gen. Zij zijn het die reeds voor de derde k
het initiatief nemen om tijdens de week vaiu^
vrijetijdsbesteding een heus smalfilmfesti
te organiseren met als onderwerp humor, r
tema dat op het eerste zicht gemakkelijk ld J4
maar dat het helemaal niet is. Iemand had f ei
ooit over het vaststaand feit dat humor uitiun
delijk een veel te serieuze zaak is om erma D<
lachen Hij bedoelde hiermee dat het creeëi^trij
het bedenken van humor een serieuze en mjgrs
lijke onderneming is omdat het voor weinig™
is weggelegd echt geslaagde gadgets te q
wikkelen die kunnen leiden tot een sponti
lach bij het toekijkend publiek.
Dan en dan alleen slaag je erin om een U
slaagd produkt aan je kijkers af te leve/erd
Het is dan ook een zware karwei voori IE
amateurs die zich lieten inschrijven om orpge
neel te zijn. erir
Voor het resultaat moeten wij echter L0rr
wachten tot september, maar je kan allichLj
proef op de som nemen door zelf met een ei(
produkt in te schrijven voor half augustus
Voor informatie kan je steeds terecht bijjerc
voorzitter van filmklub KINOVA adres ker
Droog Jan, Wellekensstraat 13, 9300 AiOO
tel 053-21 78.55. X 8f
fclaa
'.0
laten onze luisteraars
misschien soms wel let
terlijk in de kou staan,
maar zeker niet figuur
lijk! Vóór en tijdens de
koncerten, tussen de ver
schillende nummers in,
de afdeling Monumenta
le Schilderkunst onder
de leiding van Jean
Ransey.
Ze verwierf verscheidene
prijzen, o.m. die van Ka-
rel Buis en van
Alexander Laux Bakes.
Haar werken zijn inder
daad monumentaal;
graag schildert ze doe
ken van twee d drie me
ter lang. Enkele ervan
kan u in het Affligems
Kultureel Centrum dan
ook bewonderen.
Kunstschilder
Bernard De Bruyn
Van jongsaf aan was Ber
nard De Bruyn, in zijn
dorpje in het departe
ment Seine et Oise, een
vriend van de natuur. De
natuur zal dan ook zijn
hoofdthema worden in
zijn oeuvre. Op 25-jarige
leeftijd vestigde hij zich
in onze streek, meer be
paald te Denderleeuw.
De Bruyn is bezeten door
de natuur die hij levens
echt en expressievol wil
weergeven. Volledig mi
lieu- en natuurbewust
konterfeit hij bij voorkeur
met verdwijnen bedreig
de plekjes teneinde ze
voor het nageslacht al
leszins op enige wijze te
bewaren.
Het niveau van de ama
teur heeft de self made
man, in dertig jaar werk,
overschreden en zich een
reeks technieken eigen
gemaakt waarmede hij
rustig kan wedijveren
met «professionals». Een
landschap schildePg
zoals hij het zelfvan
voelt, de expressive w
wat op dat ogenblBtp
hem zelf leeft. ZijP*Ja
werken dan ook #n
romantisch getint*!^
dragen een eigen c
door de eigen stijl i
pische kleurschaf
gen. Vooral zijn snfr
landschappen zijn j M
waardig.
Graficus
Oktaaf De Gendt t
«Tarzan» De Gendt J
delsreiziger van b«|
genoot weliswaar
universitaire oplef™"
doch evolueerde tCLj^
praktische filosoof
hedendaagse lL^
Geamuseerd obseLeï
hij de mensen rondl
geniet met volle tonal
van de poezie vcupte
omliggende landtwij
en houdt halt aanny
kerk of kapelletje.ur
bijzondere voorfcgl
koestert hij voor diu—
Onze Lieve Vrouw,
énige heilige die,
hij zelf zegt, hem zif
keizonden vergeeft.!
Eens de pensioenUj
bereikt tekent hij
dige taferelen, otiei
rend, idyllisch, warde*
schoolse techniciteiizjj'
Is het werk van De Gcft
wellicht eerder prife^
te noemen en zijntiej
noch techniek pewa
het is alleszins onbpei
ven en puur en spprt
dan ook direkt tol
hart.