NEW ORLEANS, MAAR OOK SWING, BLUES, BOOGIE-WOOGIE EN GOODMAN INTERNATIONAAL JAZZFESTIVAL DENDERMONDE FESTIVAL VAN VLAANDEREN De Voorpost - 28.8.1981 - 11 Op 4 september 1971, de eerste zaterdag van het voor velen nieuwe schooljaar, trokken we naar het V.P.-terrein «ergens in Dendermonde»: er was een jazzfestival aangekondigd met op de affiche: Champion Jack Dupree, Max Collie's, Dutch Swing College Band, Black Bottom Stompers, J.B. Lindshouws Jazz Band, The Cotton City Jazzband en Ken Colyer. Toen we enkele uren later dat V.P.-terrein verlieten, namen we ons stellig voor geen enkel jazzfestival in Dendermonde meer te missen. Wanneer we over veertien dagen, vrijdag 4 september, stipt op tijd of zelfs een kwartiertje vroeger onze kaart zullen laten scheuren door de Mon of de Jean, zal dit reeds de elfde keer zijn. We wensten dat we al onze goede voornemens zo stipt zouden realiseren! Na het jubileumfestival van vorig jaar, bijna unaniem als het beste uit de rij ge noemd, werden geen in spanningen gespaard om ik voor dit jaar weer een igramma samen te stel- :n om de moeilijksten te edigen. De hoofdbrok krijgen we ituurlijk op zaterdag -5 september met B.B. King His Full American Band, Pasadena Roof Orchestra, Monty Sunshine Jazzband, het Trevor Ri chards Trio, de Swing Band Ferdinand Havlika en onze eigen Jeggpap. Toch is het vrijdagavondprogramma ïeslist meer dan de ver plaatsing waard: the Cres- xnt City Dreamers, de zagen we ze op het Brugse Eiermarktje nog optreden onder een malse regen en een daverend applaus. Als tweede huisorkest van de Honky Tonk openen zij traditiegetrouw het jazzfes tival. Ze spelen in deze be zetting: Bruno Van Aco- leyen (trompet, vocal), Piet Hermans (klarinet), Frans Vandenbulcke (trombone), Walter De Troch (piano), Philip Hermans (banjo, vo cal, leader), Mare Hermans (stringbass, vocal) en na tuurlijk Walt Windey (drums, vocal). Hun L.P. zal verkrijgbaar zijn aan de platenstand op de festival- weide. The High Sierra Jazz Band (V.S.A.) Morton, King Oliver, Louis Armstrong, Handy, maar afgezien hiervan spe len zij een zeer eigen stijl zonder zich aan imitatie te bezondigen. Leader Al Smith zegt zelf over de band: «Wij spelen meestal traditionele jazztu- nes, maar we hebben in ons repertoire ook nummers van Lu Watters, Bob Sco- bey en Turk Murphy. In ieder geval een zeer per soonlijke stijl, eigen aan de band. In ons streven om goede muziek te produce ren trachten we ook aan entertainment te doen. Een goed kontakt met het pu bliek is zeer belangrijk. Ons repertoire is breed en gevarieerd en samen met Earl McKee worden de vo- Oorothy Donegan. Amerikaanse High Sierra Jazzband en de onbetwist bare revelatie van vorig jaar Dorothy Donegan. In ie volgende lijnen stellen W u de optredende arties ten en formaties voor. The Crescent City Dreamers (België) The Crescent City Drea mers, naar de gelijknamige bijnaam van New Orleans, *erd in juli 1978 opgericht onder impuls en naar aan leiding van talrijke jam-ses sions in 1977. Ontstaan uit ie vroegere Occasional Jazzband, wordt er ge tracht een zo zuiver moge lijke revival jazz (in de New Orleans stijl) te spe len, maar wel met een he dendaags tintje. De drea mers wisten zich op korte tijd een plaatsje te bemach tigen op het Belgische jazz- •odium. Voor de Belgische eugd- en jazzclubs zijn ze beslist geen onbekenden. Op hun palmares kan men °a. vermelden: het jazz festival van Lugano ('77), pendermonde ('77, '79, 80), een trip naar Tenerife (*77, '78) trip naar Ma rokko ('79). Ze traden op met talrijke Engelse jazz musici: John Coles. Collin Bedford en Cris Burk, Don rawnson en Collin Dawn- °n en met de Australische Geoff Bull. Hun eerste L.P. («Down in honky Tonk Town»» - HT Records 1006, opgenomen °P ld januari 1981) ging met onopgemerkt voorbij i o*«f?an Pers en publiek. On- «vb [anRs n°g waren ze te gast bij B.R-.T. 2 - Antwerpen; pens de Gentse Feesten kenden zij een groot sukses Cn een paar weken geleden B.B. King. Deze Californische band is momenteel een van de po pulairste oudestijl jazz bands in de V.S. Ze waren reeds op verscheidene Eu ropese jazzfestivals te gast. steeds met de meeste bij val. Hun muziek doet den ken aan o.m. Jelly Roll kale nummers in het pro gramma ingelast.» The High Sierra Jazz Band treedt op in deze bezetting: Charlie Castro (drums), Stan Huddleston (banjo), Bruce Huddleston (piano), Earl McKee (vocal), Vic Kimzey (trombone) en A1 Smith (cornet, vocal, leader). Dorothy Donegan Ze werd geboren in Chica go - Illinois in 1924. Op 14- jarige leeftijd speelde ze reeds op parties en bij an dere gelegenheden. Ze was tevens kerkorganiste in haar parochie om haar mu ziekstudies aan het Chicago Conservatory of Music en het Chicago Musical Colle ge te kunnen betalen. Als jazzpianiste bereikte ze een hoogtepunt in haar car rière in de vijftiger jaren maar ze doet een triomfan telijke comeback in New York in 1974. Ze wordt door haar kollega's-pianis ten beschouwd als beho rende tot de groten uit de jazzgeschiedenis; de New York Times blokletterde o.a.: «Ze is potentieel de grootste jazzpianiste van het ogenblik.» Dank zij haar akteer-, zang- en pianotalent trad ze o.m. op in een twaalftal films. Ze was ook een tijdje gespecialiseerd in de ver tolking van boogie-woogie en swingende klassiekers. Daarenboven zingt ze aar dig en wie haar vorig jaar te Dendermonde aan het werk zag, kan niet anders dan beamen dat hier een vitalistische «showman» aan het werk was. «Haar pianistieke stijl is uniek, niet alleen wegens haar energieke pianobena dering, maar-ook om haar zin voor humor, die in elke «set» tot uiting komt. Mis- schien is ze wel de fijnste pianiste van de gehele Ver enigde Staten», aldus een lokale Amerikaanse krant. Pasadena Roof Orchestra (Eng.) Vier jaar geleden reeds de grote blikvanger in Den dermonde, lag het voor de hand dat ze zouden terug komen. En hier zijn ze weer: PRO. Orkestleider en verantwoordelijke voor het ontstaan van the PRO is Johnny Arthy. Eind '69, lang voor de retromode ook in de muziek een rage werd, besloot Johnny reeds lang fan van de dans muziek uit de twintiger en dertiger jaren zijn eigen orkest op te richten. Hij begon met het opzoeken van originele arrangemen ten, nadien verzamelde hij een groep muzikanten die hij kende van vroeger en eind '69 begonnen ze een repertoire van een 20-tal nummers in te oefenen. In april 1970 volgde hun eer ste optreden met groot suk ses. In 1974 veroverden ze Biba's Rainbow Boom, waar tot dan toe slechts rockbands en popgroepen hadden opgetreden; na een week was het toehoorder saantal verviervoudigd. Se dertdien spelen ze vooral in koncertzalen. In 1975 speelden ze op de slota- vond van het Midemfesti- val voor een vol Cannes- casino met 3000 aanwezi gen. Wat het Pasadena Roof Orchestra presteert, is waarschijnlijk uniek: zij spelen de originele arran gementen. Zij hopen de originele sound van de twintiger en de dertiger ja ren zo goed mogelijk op nieuw te creëren. Ze ma ken vooral een keuze uit het dansmuziek-repertoire van de Engelse en Ameri kaanse bands met een lich te voorkeur voor de Engel se bands uit de twintiger jaren. Ze treden op in een goed zittend pak, stijve wit te boord en vlinderdas. Hun live-optredens zijn de moeite waard omwille van de hele retrosfeer die er rond hangt, tot en met het gooien van kushandjes door zanger John. Parry. De band bestaat uit twaalf muzikanten. Tot 3 uur in de morgen zit de massa bezoekers geboeid te luisteren naar de verschillende formaties, (arch) The Monty Sunshine's Jazzband (Eng.) groten werden begeleid door de Jeggpap: Albert Nicolas, George Probert, Deze Britse band groepeert Bill Coleman, Kid Thomas muzikanten die niet alleen Valentine, Louis Nelson, tot de beste Britse jazz- en Nelson «Snaps» Williams, bluesspelers behoren, maar Alton Purnel, Kid «Sheik» ook knappe amusementslui Colar, Bud Freeman, Beryl zijn, door hun instrumenta- Bryden, Anneke Grönloh le en vokale kapaciteiten. (op eigen verzoek) en Sam- The Monty Sunshine's my Rimington. Band is een komplete show Toernees werden gemaakt op zichzelf. De band geniet in Nederland, Duitsland, een voortdurende belang- Engeland, Tenerife, Ma- stelling van het publiek, rokko en de States (ze zijn niet alleen door de live- ereburger van New Or- optredens, maar ook door leans). Ze maakten 7 veelvuldige radio- en-t.v.- L.P.'s, o.m. met Sammy uitzendingen in Europa. Rimington, Kid Thomas en De band treedt op in deze Kid Sheik Cola als gastve- bezetting: Monty Sunshine detten. Ze traden meer- (klarinet en leader), Alan maals op voor radio en Gresty (trompet), Eddie televisie, in België, Neder- Blashfield (trombone), Geoff Downes (drums), Mickey Ashman (bass), Barry Dew (banjo, gitaar, vocal) en Tony Stanton (klank en road manager). Swing Band Ferdinand Havlika (Tsj.) De stijl van deze Tsjechi sche swing band is sterk geïnspireerd door Benny Goodman. Hun arrange menten vertonen grote ge lijkenis met de muziek uit de dertiger en veertiger ja ren, wat niet verhindert dat iedere solist zijn nummer tje naar eigen smaak ver tolkt. De klarinetsoli van leader Havlika, in de geest van Goodman, dwingen zeker bewondering af. De Sax sectie klirtkt ongelooflijk die hij verdient. Nadat hij gedurende meer dan 20 jaar leergeld betaalde, groeit hij uit tot de popu lairste en meest invloedrij ke blueszanger van de ja ren vijftig. Als geen ander slaagt hij erin met zijn weeklagende stem en zijn onafscheidelijke gitaar, «Lucille», hartstocht, leed, droefheid en vreugde over te brengen op zijn publiek. Zijn gitaarspel is een -unie ke mengeling van de meest uiteenlopende stijlen. Samen met zijn stijgende populariteit en suksessen komen ook de toegevingen aan de eisen van de com merciële platenboys. Hij maakt dan ook geen enkele hit meer, maar op het po- 0700677-46 van Honky Tonk Jazzclub v.z.w., Leo pold II laan, Bastion V, 9330 Dendermonde. Kaarten kunnen ook beko men worden bij een aantal handelaars in de stad of bij de V.V.V.-Toerisme, Stad huis, Dendermonde (tel. 052/21.28.44), dit alleen tij dens de kantooruren, 's Avonds kan men telefo nisch kaarten bestellen op de nummers 052/21.63.39 of 052/21.41.17 of 052/ 21.73.83 of 052/21.75.90. De prijs van een toegangs ticket (nog niet eens een tribuneplaats in onze ereaf- deling voetbal) kon zo de mocratisch gehouden wor den o.m, dank zij de milde sponsoring door een aantal Trevor Richards New Orleans Trio (Gr.-Br.) Ieder lid van het trio werkt mee aan de verbeeldingrij ke arrangementen, die elk nummer dat ze spelen een nieuw karakter meegeven. Het feit dat ze in trio spe len, noodzaakt bovendien aandacht te schenken aan details, die dikwijls door de grotere orkesten over het hoofd worden gezien. Deze artistieke prestatie doet echter geen afbreuk aan hun basisdrive: ze spelen nooit akademisch en be houden de aan de New Or leans jazzstijl inherente vreugde van het musiceren zelf. Trevor Richards begon zijn loopbaan in verscheidene orkesten in Engeland, Duitsland, New York en New Orleans. In 1973 vormde hij zijn eigen Tre vor Richards New Orleans Trio. John Defferary geeft blijk van een breed gamma speelstijlen op ieder van de talrijke instrumenten die hij beheerst: op klarinet, zowel als op sopraan-, alt en tenorsax primeert zijn speels, soms weemoedig temperament. Bob Barton bespeelt de piano met de aardse kracht van de New Orleans-stijl; voornamelijk door zijn krachtige «aanslag» kreeg het trio de naam «de klein ste big band ter wereld» te zijn. Zijn buitengewoon ta lent komt bovendien tot uiting in zijn bijzonder at- traktieve vocals. The Jeggpap New Orleans Jazzband (Belg.) Hoeven we ze nog voor te stellen? Van internationale klasse: Norbert Detaeye (piano, vocal). Pol Van den Durpel (stringbas), Miel Leyhaert (drums), Dave Senior, Eng. (trombone), Joris De Cock (trompet) en Bert Heuvinck (klarinet, sax, leader). Wereldvermaarde New Or- leans-veteranen en Engelse Monty Suns shine's Jazzband. land en New Orleans (voor C.B.S.). Hun ongelooflijk swingen de New Orleans muziek, de weergaloze negroïde stem van Norbert Detaeye: ze maken de Jeggpap tot een van de beste (sommigen zeggen dé beste) Europese New Orleansbands. «Blue Boy» King: the king of the blues (V.S.) De nu 47-jarige Riley B.B. King werd geboren te Itta dium blijft hij onvermurw baar zichzelf. Momenteel handhaaft hij zijn faam als meest bekende bluesartiest aller tijden door zijn stijl volle koncerten over de he le wereld. Praktische inlichtingen Het 11de Internationaal Jazzfestival wordt gehou den op het V.P.-terrein dat gelegen is aan de Gentse steenweg. Een kaart voor de vrijdagavond (aanvang firma's, die wellicht ergens jazzminded zijn: Philips, Lotto en de Nationale Lo terij, de Kredietbank, Des- so-tapijt, C A, Coca Co la, Maes Pils en Boeykens- Reizen. Komt u ook? Koop dan vlug een kaart of kaarten, laat ze scheuren door gedi plomeerde specialisten en dompel uzelf onder in de menigte, de duizenden die ook nu weer dit uniek jazz- gebeuren niet zullen willen The Jeggpap N.O. Jazzband. Benna in Mississippi en maakte voor het eerst ken nis met muziek in het zang koor van de plaatselijke kerk. Al in de jaren veertig komt hij in kontakt met de wereld van de blues en pas goed 16 jaar kiest hij voor het onzekere bestaan van de rondzwervende blues zanger. In 1949 mag hij een eerste plaat opnemen en snel krijgt hij de erkenning 19 uur) kost 250 fr. (in voorverkoop slechts 200 fr.); zaterdag klinken de eerste tonen reeds om 15 uur en men gaat door tot 3 uur zondagmorgen; kaar ten voor het zaterdagge- beuren kosten 400 fr. en in voorverkoop slechts 300. Deze kaarten kunnen ver kregen worden door stor ting op rekening K.B. 446- 7591101-21 of P.C.R. 000- missen. U komt prima op tijd om een vouwstoeltje te bemachtigen en geen noot te missen of u komt met een groep vrienden en ligt gezellig op de weide te ge nieten met een losse babbel ertussendoor of u komt wat later en blijft aan de toog plakken waar de kans oude kennissen te ontmoeten het grootst is; alles kan op deze unieke jazzmanifestatie. L. The Pasadena Koof Orchestra.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 11