«Claerhaegse» openluchtfeesten andermaal prima KUNSTSCHILDER-JOERNALIST ETIENNE LE COMPTE Vriendschapskonsert op Kasteel Terlinden Animatie op Kunst- en Ambachtenmarkt VAN 4 TOT 28 SEPTEMBER IN HET OUD-HOSPITAAL TE AALST: FILMJOURNAAL 12 - 28.8.1981 - De Voorpost Na één seizoen inaktiviteit pakte de Meldertse «Claerhaegse Comedie». gesticht in 1975 doch die per wortelend in de vroegere kwissen in het Paro chiecentrum, andermaal uit met toneel op een boe renhof. Wel met een aantal wijzigingen en innovaties. Het werden inderdaad «Openluchttoneelfees- ten» met naast als hoofd- brok een bewerking van Consciences «Baas Gan sendonck» het middel eeuws wagenspel «Een speel van drie minners». Nieuw ook het inschake len van Jotam dat zorgde voor muzikale begelei ding, van de Meldertse dorsvlegelploeg die haar pluimen reeds verdiende en het publiceren van een merkwaardige pro grammabrochure met teksten over Hendrik Conscience en zijn tijd, de wijk Klaarhaag kerke lijk Moorsel doch burger lijk Meldert en, geïllus treerd, «Nezzens Hof», de hoeve waar zich de to neelfeesten dit jaar af speelden. Andere nieu wigheid werd het inlas sen van een paar voetral ly's door de Faluintjes naar Affligem. Baas Gansendonck Fons De Koninck, Arnold Van de Perre, Theo Van Gijseghem en Karei De Naeyer hadden het Baas Gansendonckverhaal van Hendrik Conscience bewerkt voor openlucht toneel en Paul Beek zorg de met Jong Talent voor live-uitvoering van de muziek van Pater Poot S.J. Het spelen op een andere hoeve, het prachtig ge restaureerde «Nezzens Hof» op de Klaarhaag- wijk zelf, schiep, uiter aard een aantal supple mentaire problemen. Zo bvb buiten het feit dat de oppervlakte wel beperkt was voor de ongeveer 1.400 bezoekers tijdens de vier vertoningen het afhellen van de eerder hobbelige grondbedek- king. Mede door reke ning te moeten houden met de zon voor de na middagvoorstelling kwam het podium op het hoogste vlak en zaten de laatste rijen kijkers veel lager. Daaraan werd dan 'wel een mouw gepast door het opstellen van een tribune met circa 100 zitplaatsen doch wie juist daarvoor zat kreeg het soms wel moeilijk het geheel te volgen. Ook de belichting blijft steeds op dergelijke gelegenheid met een beperkte am- pèrage een probleem. Leek de opvoering van vrijdagavond eerder op een goede algemene re petitie door het feit dat wegens de vakantie een aantal spelers slechts in extremis beschikbaar werden, de volgende drie opvoeringen verlie pen vlekkeloos. Pluspunt was alleszins het extra- goede weder. Naar ge zegd werd het het beste week-end sinds 1976. Naast het verhaal van de hoogmoed waarbij de vi- su werd aangetoond dat «als niet tot iet komt, iet zich zelve niet meer kent» bracht het stuk ook een situatieschets van Vlaanderens volk in de periode van Conscience. Met vaste waarden als Theo Van Gijseghem, nu eens geen «paster» maar wel Baas Gansendonck, de flink getypeerde Nelis door Arnold Van de Per- re, de knappe Alia Ver meulen als Mieken en Roger Van Keer als de Frans wauwelende ba- ronszoon verliep het stuk in prima conditie. Roger Van Nuffel zorgde prach tig voor een Conscience in levende lijve, Bart Callebaut was ander maal een leuk Tistjen, Oktaaf Fieremans toon de aan dat ook een klein rolletje het geheel kan sieren en Alfons Van de Perre bewees dat ook hij van toneeltalent niet ge speend bleef. Verdien stelijk waren verder Hil- de De Schrijver als Lis ken, Geert Heyman als Karei, Jeannine De Ko ninck als een oude vrouw en last but not least Fons De Koninck als Adolf. «De Cluyte van 't Wyf» Jos Maesschalck bracht een merkwaardig regie debuut met de opvoering van het wagenspel «Een spel van drie minners, De Coster, De Pape ende De Jonckere». Om technische redenen werd deze eenakter, die normaliter als slot zou kunnen dienen hebben, eerst gebracht. Ook in dit stuk spelend in de 16e eeuw ergens in een Vlaams dorp ter ge legenheid van de jaar markt, werd de hoog moed duchtig gehekels. Een stuk dat ook stoelt op de eeuwige strijd tussen man en vrouw, «the batt le of the sexes», een uni verseel gegeven dat de toeschouwers moeiteloos beroert. Een spel dat, pretentieloos, gek ge noeg is om het publiek aan het wachten te krij gen en te houden. Iets waarin Griet Van der Straeten als «'t Wijf», Jos Maesschalck als «de cos- tere», Eddy Meert als «De Pape» en Arnold Van de Perre als «De Jonckere» dan ook slaagden. Nevenaktiviteiten Andermaal werd gezorgd voor Faluintjesgastrono- mie waarbij de Faluint- jesbarbecue alle eer werd aangedaan en waarvoor het echtpaar Pierre Opdorp-Rosa Moeyersoons zich met Eugeen Van den Ostende zich inzetten. De Faluint- jes-Dorsploeg, voor de gelegenheid te gast bij de Claerhaegse Come die en bestaande uit Eu geen en Valery De Croes, Emiel De Ridder en Frans Op vrijdag 4 september om 20 u. begint de vernissage van de retrospektieve tentoonstelling Etienne Le Compte in het muzeum Oud Hospitaal op de Vismarkt te Aalst. De inleiding op deze retrospektieve wordt verzorgd door Prof. Dr. S. Ringoir, waarna de officiële opening zal plaats hebben door Herman Roels, schepen van onderwijs, kuituur en toerisme van Aalst. Als geboren Aalstenaar is het logisch dat een retrospektieve van zijn werk in zijn geboortestad getoond wordt. Toch is Etienne Le Compte volgens Omer Grawet eerder een Brabander. Al is Le Compte kleur-dronken, op zijn zuiders; hij blijft stoer en stevig als een Brabander. Zijn geboorteakte ver meldt in elk geval Aalst 4.4.1931. Hij noemt zich zelf een autodidakt en hij gaat inderdaad reeds in 1952 op zoek naar de ver blijfplaatsen van zijn illus tere voorgangers. In Céret, het hoofdstadje van het ku bisme beland, voelt hij zich nauw verbonden met de grote namen en het wordt dan ook een van zijn lieve lingsoorden. Toch is Le Compte niet onmiddellijk als schilder begonnen. Hij debuteerde als schrijver voor de jeugd, maar tekenen en schilderen bleef hem aanlokken en zo verzeilde hij in Frankrijk, Spanje en Italië, een eerste vaag teken van de onstelp- bare reislust die Etienne Le Compte in zijn drang naar nieuwe indrukken, over de ganse wereld zal voeren. Zijn verblijf in de omge ving van de Middellandse Zee heeft hem die speciale toets gegéven, die drang om alles, ook ons noorde lijk landschap, in meditte- rane kleuren te zien. Zijn reizen brengen hem ondertussen naar Azië en Centraal-Amerika. In 1968 gaat hij alleen nog schilde ren, al verschijnt er nog een boek voor de jeugd over Rubens. Zijn voorliefde voor Paul Gauguin, drijft hem ertoe de meeste plaatsen te be zoeken waar de meester heeft gewoond. Hoewel wij Le Compte tot de echte landschapschilders mogen rekenen, hij zoekt trouwens steeds andere bo men om te schilderen, tot in Afrika toe zoekt hij bo men waarvan hij het be staan niet kende, toch heeft het'kontakt met de preco- lumbiaanse beschavingen in Centraal- en Zuid-Ame- rika hem dichter bij de mens gebracht. Die men sen tekent hij eerst om ze later in vol ornaat te schik deren. Le Compte tekent en schil dert waarin hij zin heeft. Een afgebakend werkter rein heeft hij niet en nu reeds loopt hij met de idee rond tijd te kort te hebben om alle indrukken toe te vertrouwen aan tekenpa pier of schildersdoek. Zijn interesses zijn zo uiteenlo pend dat hij wel eens terug aan het schrijven zou kun nen gaan en misschien komt het er nog van om nu eens aan het ontwerpen van sieraden te beginnen, een kunstvorm die hij al een hele tijd wou proberen. RETROSPEKTIEVE Door de bomen, boom gaarden en dreven uit zijn vroeg werk liep Le Compte gevaar om als landschaps schilder geklasseerd te wor den. De evolutie van zijn werk zal men echter gron dig kunnen volgen tijdens de retrospektieve. Men moet goed toekijken om in zijn vroegste werken enige revo evolutie waar te nemen. Toen het wijdse landschap voor zijn raam moest ver dwijnen om plaats te ma ken voor een verkaveling, treurde hij daar niet lang om. «Ik heb er jarenlang van genoten, ik ben er dankbaar voor. Nu kan ik het schilderen zelfs met de rolluiken dicht!» Ondertussen is de Aalste naar wereldreiziger gewor den. Zit hij niet ergens bij onze tegenvoeters dan zwerft hij in Azië of Cen- traal-Amerika. Toen hij in april 1973 te De Katolieke Vlaamse Fanfare St.-Cecilia van Welle, gerangschikt in de ere-afdeling in de provinciale muziektornooien, konserteert op zondag 30 oogst in de hovingen van het kasteel Terlinden te Aalst. Dit onder de leiding van haar dirigent Erik Sergoris. Op het programma «Parade» van Roland Cor don, «The Beatles in consert» van Willy Haul- vast, «Bugiers Holiday», een bravourstuk voor drie trompetten van Leroy Anderson, «Instant Concert» van Harolt Walters en als slot de «Showtirrfe»-mars van Lex Abel. Het konsert waarop iedereen welkom is, vangt aan te 19 uur. Te de2er gelegenheid is er vrije toegang voor iedereen op.de binnenkoer van het kasteel. Vrielynck bracht eens te meer onder leiding van Edward Van den Broeck een staaltje van haar kunnen. Met als blikvan ger uiteraard dan de op- en-af. In de brochure vindt men naast lezenswaardige teksten over Conscience en zijn tijd de historiek van de wijk Klaarhaag door Fons De Koninck en «300 jaar landbouwersle ven op de Claerhaeghe te Meldert» met de fami lie Van Nieuwenborgh op «Nezzens Hof» door Dr. Hist. Rik Strijpens. Hoeve nu bewoond door het echtpaar De Maeseneer dat belangloos alle me dewerking verleende. Tenslotte waren er de twee voetrally's, een van de Hoeve naar Affligem door de Faluintjes en te rug georganiseerd door }os Abeel van de BTV en een van de BGJG star tend te Baardegem. Een reeks historische, geo grafische, natuurkundi ge en botanische vragen werden gesteld naast ge woon opmerkingsvragen met hier en daar een ad dertje onder het gras. De familie Nuelant, gerouti neerde tallyers, sleepte dan ook het leeuweaan deel van de vele prijzen in de wacht en schepen Annie De Maght over handigde het ereplaket van de stad Aalst aan Petrus De Geest, een dorps- en familiegenoot van het winnend team dat daarmede de prijzen- tafel voor de circa 150 deelnemers flink had af geroomd. «Boerentoneel» in Faluintjessfeer op een oude hoeve heeft dus blijkbaar nog steeds suk- Zondag 30 augustus 1981 om 11 uur in Feestzaal van het Stadhuis Beursconcert de Koninklijke Symfonische Kring Aalst «Doa 1 Eendracht Groot». Concertprogramma: De tijd van toen in de tijd van nu. Orkestdirektie Octaaf Boone, orkestmeester Achille Kiekens. Op het programma werker van Planquette, Youmans, Johann Strauss, lenberg en Ketelberg en de kreatie van «Feest- mars» van hoboist Gilbert De Sadeleer; d» partituren voor filmharmonisch orkest werdes uitgeschreven door de orkestleider Octad Boone. Zaterdag 5 september 1981 om 20.30 u., voorc. ning van de tentoonstelling van grafikus-teke naar Vik De Neve en beeldhouwer Alfons V® den Bossche in de nieuwe kunstgalerij Dl GAEPAERT, Molenstraat 45 te Aalst. Spreker: Piet Vermeir, historikus. Openingsuren: weekdagen van 10.30 u. tot 1 uur en zondag vanaf 15 uur. Maandag gesloten. Tot 17 september. ses. De Claerhaegse Co- Naar enige nieuwe in medie is dan ook van vatie wordt uiteraard plan volgend jaar in deze uitgekeken, zin verder te werken. Nieuwpoort tentoonstelde, verschenen de eerste zee gezichten, schuchter, maar toch Indische Oceaan en Stille Zuidzee. Voor het eerst verscheen ook de mens, de exotische dan, in zijn kunst. Toen bleek dat Le Compte niet te klasseren is. Zijn tekentalent kwam nu ook op de voorgrond. Houts kool en Chinese inkt zijn nieuwe materialen. Nieuw poort '73 was dus een be langrijke tentoonstelling. Het was geen plotse veran dering, geen wedergeboor te. Wroeter Le Compte vond alleen dat de tijd ge schikt was om ook iets an ders te tonen. JOERNALIST In «Vue Touristique» von den we een fotoreportage over Le Compte als toeris tisch schilder. Wij vertalen en citeren Peter Biro: «Toen ik het album met de COAL MINER'S DAUGHTER Lorette Lyn is een countryzan geres die vooral forure maaM aan de overkant van de Atlanti sche Oceaan. Toen haar autobiografisch boek The Coalminer's Daughter' in minder dan zes weken over het miljoen kopers vond lag de weg open om er een film over te draaien. Het verhaal Doolittle keert na het volbrengen van zijn legerdienst na de tweede wereldoorlog terug naar zijn geboortestreek Kentucky. Daar ont moet hij Lorette Webb. Het is hef de op het eerste zicht en zij besluiten om te trouwen. Het huwelijk wordt aanvankelijk niks, wat nogal normaal is als je met een kindvrouwtje van amper dertien trouwt. Daarbij wordt zij in vijf jaar nog opgezadeld met vier kinderen. Een zeer doorsnee verhaal ware het niet dat Doo little het doorheeft dat zijn vrouw muzikale talenten bezit. Hij geeft zijn vrouw dan ook een goedkope gitaar kado, waar zij haar inspi raties vrijelijk op kwijt kan. Met een paar zelfgemaakte komposities belandt zij op het podium van een van haar mans kroegen waar zij grote bijval oogst. Doolittle, die weliswaar een beetje gek maar niet dom is ziet letterlijk en figuurlijk muziek in de zaak zitten en besluit dat zijn vrouw het maar es moet probe ren in het mekka van de countrymuziek Nashville. Via een promotie langs alle mogelij ke platenstations geraakt zij, waar hij het hebben wou, aan de top. Eenmaal zijn vrouw gelanceerd kan Doolittle het niet meer verwer ken dat ze zijn meerdere is geworden en stelt haar voor om te scheiden. Daarop weigert ze kategoriek in te gaan en ze barstten het samen uit van het lachen. Wat er allemaal niet is gebeurd sinds zij ooit samen taart zaten te eten ergens in Kentucky. De film De film op zichzelf beschouwd is het zoveelste exponent van The American Dream'. Het wel en wee van mensen in casu een jong koppel dat besloten heeft alles in het werk te stellen om zich te redden. Het is tevens het verhaal van een jonge vrouw die bijna meegesleept door de dagelijkse sleur beseft, dat zij hoedanook haar eigen levensloop kan bepalen. De sociologie van de countrymuziek verdwijnt nogal achter de protserige glitter van het verschijnsel en de bonte cirkussfeer die er de aparte background van maakt. De aktrice Sissy Spacek Lorette Lyn zelf koos Spacek uit het aktrice- aanbod om haar rol te vertolken en het hoeft geen betoog dat Spacek de film volledig schraagt en gestalte geeft. Haar fysiek het haar toe zowel de rol van het kindvrouwtje te spelen als die van de volwassen vrouw. De liedjes die in de film gebracht worden zong zij zelf direkt op de muziekband tijdens het draai en van de film. Voor 'Coal Miner's Daughter' werd ze met de prijs voor de beste aktrice uit 1980 bekroond van de L.A> Film Critics, de N.Y. Film Critics, de National Board of Re- view, de National Society of Film Critics en de Oscar. Vermeldingen die haar stuk voor stuk bij de beste aktrices van de Verenigde Staten katalogeert op dit ogenblik. Technisch fiche Regie: Michael Apted Scenario: Tom Rickman Fotografie: Ralf Bode Vertolking: Sissey Spacek, Tommy Lee Jones, Levon Helm, e.a. Kleur, 124 minuten, 1980 Butch Cassidy and the Sundance Kid Film van George Roy Hill met in de hoofdrol len Paul Newman en Robert Redford. Deze western van de betere soort is stilaan uitge groeid tot een kuituurfilm en is alsdusdanig nooit echt uit de roulatie geweest. De film had ook een belangrijke impakt op de figuur van Robert Redford. Voortaan zou hij moeten door het leven gaan met het auriool van superster in de Amerikaanse cinema, maar anderszijns is hij nu volledig vrij om de scenario's te kiezen die hem het meest bevallen. Private Benjamin Judy Benjamin is 28. Haar jeugd was die van een verwend kind. Haar eerste huwelijk hep op de klippen en met haar tweede echtgenoot komt ze niet verder dan de huwelijksnacht. 25e is tot alles bereid om haar zorgen te vergeten en komt zo terecht in het Amerikaanse leger. Na even talrijke als komische verwikkelingen wordt ze een modolsoldaat. Noch de vele avan ces, noch een liefdesavontuur kunnen haar afbrengen van het voornemen het ver te schop pen in het leger. Judy kiest voortaan voor ongebondenheid en zal ze uitsluitend zichzelf zijn. Private Benjamin is de laatste prent van Goldie Hawn en komt vrij gaaf en geslaagd over, met talrijke satirische grapjes naar koldereske toestanden in het leger. Een film die aangena me en vrijblijvende ontspanning brengt in de ruimste zin van het woord. Programmatic Aalsterse filmzalen Ik vind: O onbelangrijk X goed XX zeer goed XXX niet te missen Feestpaleis: Zaal 1: Scanners kwotatie: O W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Zaal 2: Coalminer's Daughter. Zie bespreking in dit nummer. Kwotatie: XX W.: 18 20.30 Z.: 14 - 16.45 - 19.10 Zaal 3: Lulu kwotatie: O W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.00 - 18.20 - 20.30 Palace Zaal 1: Private Benjamin. Kwotatie: X W 18-20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Studio: Butch Cassidy and the Sundance Kid kwotatie: XX W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Club: Trois hommes abattre. Met Alain Delon in de hoofdrol. De mooie jongen die alle problemen in amper een goed uur oplost, behalve het gescharrel met mooie vrouwen die hij hopeloos verliefd achterlaat. Kwotatie: 0 W.: 18.30 - 20.45 Z.: 14 16.15 - 18.30 - 20.45. baetens PPel schilderijen van Etienne Le Compte opensloeg, deed me dit denken aan het schilderen van een Monet, een Gauguin en zelfs Van Gogh. Ik heb in deze wer ken hetzelfde impressionis me gezien, dat eigenaardig genoeg toch weer anders was. De grote meesters van deze kunstvorm waren ver nieuwers van het genre op zichzelf, terwijl Etienne Le Compte deze stijl gebruikt om zijn reisindrukken weer te geven. In feite is hij een journalist die op deze ma nier zijn ontdekkingen «verslaat». De joernalist is dikwijls een impressionis tisch schilder met pen en woord. Het schilderwerk van Etienne Le Compte heeft dezelfde bron; alleen zijn de middelen anders. Zijn schilderijen zijn arti kels op zichzelf De techniek is niet eenvou dig. Le Compte smeert de verf direkt uit de tube op het doek. Worstelend dus. zoals zijn ganse leven al een worsteling was om zijn indrukken te kunnen uiten. SPECIALE KATALOOG Tergelegenheid van de re trospektieve Etienne Le Compt? wordt een speciale katalogus uitgegeven waar in er allerlei teksten en in terviews verschijnen. Een ganse pleiade medewerkers hebben voor de teksten ge zorgd. Schepen Herman Roels, Prof. Dr. S. Rin goir, Prof. D. Flip Polk, Mevr. wwe. Prof. Frans M. Olbrechts, kritikus René Turkry, dichter A.K. Rot- tiers, Lie. W. Lanckman en producer E. Wijnant. Deze katalogus zal op zich zelf al een mérkwaardig boek zijn. Mare De Backer (Retrospektieve Etienne Le Compte in het Muzeum Oud Hospitaal, Oude Vis markt 13 te Aalst van 4 tot 28 september.) tsje Op de op zondag 6 september op de Aalsterse Grote Markt te houden kunst- en ambachten- L_l markt wordt gezorgd voor animatie allerhande. Van 11 tot 11.30 u. is er een beiaardkoncert door stadsbeiaardier Pierre De Smedt. Van 11.30 u. tot 12.30 u. konserteert dan de Fanfare van de Stedelijke Brandweer en van 14 u. tot 15 u. zorgt «Bernardijn» voor historische volksmuziek. Van 15 u. tot 15.45 u. en van 15.15 u. tot 17 u. is het Westvlaams Orkest aan de beurt met uoi «Strausprogramma» en dit op de binnenkoer' lin| van het stadhuis. Van 17 u. tot 18 u. komt weer beiaardier De Smedt aan bod en van 18 u. tot 19 u. zorgt het «Corum Alostum Imperiale» voor de luimige noot. Tevens is er doorlopend optreden van het Car- loroni-Mime-Teater. LH bi Krs

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 12