|«Dé Symfonie» creëert mars van Gilbert De Sadeleer igela (ertens-Crabbé n Affligems lultureel Jentrüm Tiende Antiekbeurs in «'t Apostelken» Egypte of de dageraad der Magiërs Andermaal «zilver» voor Jos Bikkems FILMJOURNAAL De Voorpost - 4.9.1981 - 15 baar «Beurskonsert» leverde de Koninklijke onigche Kring, in de volksmond gewoon «de inie» genoemd, een merkwaardige bijdrage tot oUterse jaarbeursgebeuren. Een dertigkoppig able van musici van eigen bodem, slechts met paar violisten van de BRT versterkt, zorgde ad in een bomvolle stadhuisfeestzaal voor intens muzikaal genieten in retrostijl. jo van het konsert [inderdaad «De tijd (toen in de tijd van Iwaarbij dirigent Ok- I Boone had gezorgd een programma elk wat wils qua en geografische 9- fonie is aan ver- jg toe en de stoel rende ruim 58 jaar ïomen door de nu ige heer Wiels is ne jet door de amper tien- [e veelbelovende ian. Deze violist die twee jaar terug zich de aktieve muziek- fening terugtrok had gespeeld onder de pnten Ferdinand ssens, Frans van wenbergh, Raoul La- en ook onder Ok- Boone, de huidige erert^nt- D P terr, mtter Paul Eemans ldeo ht, niettegenstaande (vergroten zondag middag, een volle sfeestzaal begroeten o.m. schepen Gaston den Eede, «altijd vezig», voorzitter het Stedelijk Feest- litee Frans Wouters oorzitter van de Kom- ie van bestuur van Akademie Marcel mbeen. Ook echter ISfepen uit Gent, 9, Afiarbeek en Oostende aeHieen afvaardiging uit jalteéverre München. sloté Achille Kiekens als fcstmeester werd inge- iatiej met de steeds in- jmde ouverture van klokken van Corae- e» van Robert Plan- itte gekomponeerd in J. Ze kende sukses in UTeater an der Wien» Wenen, werd de eerste jaar alleen reeds te 1000 maal opge- en kende ook te it in het «Feestpa- de periode van irt Klaes veel bijval, k uit de tijd van die het nog steeds heel wat reminis- oproept. Nadat Vel? de houtblazers flink aan bod zijn gekomen volgen beurtelings krachtige en poëtische passages om dan te besluiten met de overbekende wals. Blikvanger van het kon sert was uiteraard de kreatie van de «Feest- mars» gekomponeerd door de hoboïst van hét ensemble Gilbert De Sa deleer en door O. Boone bewerkt voor symfonisch orkest. Een schoolvoor beeld van transkriptie. Een zwierige speelse mars met melodieuze tegenzang en schuwing- volle effekten met een zangerige «trio» en af en toe een even verrassende harmonisatie. Met «No, No, Nanette» belanden we dan in de States in de jaren van wereldoorlog I. De kom- ponist, Vincent Youmans uit Colorado komponeer- de heel wat filmmuziek en musicals waarvan «No, No, Nanette» wel de meest suksesrijke werd. Dit stuk, de hoofdschotel van het zeer gevarieerd menu, kreeg een prachti ge uitvoering waaraan de diverse instrumenten groepen beurtelings aan bod kwamen er wel zorg voor dragend dat wie aan de eer was nie over stemd werd door een te luidruchtige begelei ding. Paul Geerts en Phi lippe Soevagie, drum mers van klasse, onder steunden prachtig met tal van effekten want met melodieën als «Tea for two» en andere «No, No, Nanette's» waren we be land in het rijk van de (brave) synkopen. Melo dieuze symfonische jazz van degelijk niveau. Met «Rosen aus dem Süden» van walsenkoning Jo- hann Strauss zetten we de klok weer een eeuw achteruit en wanen we ons na de Amerikaanse sfeer in die van een Weens Hofbal. Keurig en gevoelvol gebracht. Van Richard Eilenberg, auteur van operettes, marsen en dansen volg de dan het genrestukje «De molen in het Zwarte Woud» waarbij wel even in de opeenvolging pic colo, hobo en klarinet het ontbreken van een fagot werd aangevoeld. Een typisch stukje waarbij de Schwarzwalder rust werd vertolkt door hobo; fluit en hoorn stoelend op een strijkesstramien waarna een vivante me lodie zorgde voor animo. Met «Op een Perzische Markt» van Albert Wil liam Ketélbey kwamen we in een oriëntale sfeer waarbij we de karavaan horen in de verte, zien nader komen, vertoeven op de markt in Perzië, de slangenbezweerders meemaken, om backs hees worden gebeden en in een melancholische stemming weer horen verdwijnen. Een typisch genrewerk dat zijn effekt nooit mist. Feestkomiteevoorzitter Frans Wouters dankte gepast voor het geslaag de koncert en liet de da- mens van het gezelschap letterlijk en figuurlijk in de bloemen zetten, «'t Was weer eens fantas tisch», besloot Frans en hierbij sluiten we ons graag aan. Toch één kleine beden king. Het programma was keurig doch de pre sentatie ging niet verder dan een voorlezen ervan. Mr. De Voghel is inder daad ver gaan vliegen. Toch moet er wel iemand kunnen gevonden wor den die zorgt voor énige kommentaar en situering vooraf van de komponis- ten en degebrachte werken. Hetzelfde programma werd dan ook maandag avond gebracht in het Rusthuis St.-Job voor de mensen «uit de tijd van toen» die er uiteraard veel genot aan be leefden. Het Ceciliakoncert van de Symfonie op maan dag 30 november belooft een topper te worden. Een casinoprogramma o.m. met de Ouverture van Egmont van Ludwig van Beethoven, een uniek concerto voor sax alto van Paul Gilson waarvoor beroep wordt gedaan op de solist van de muziekkapel van de Gidsen in een ranskrip- tie van dirigent Boone en een selektie uit «La Boh ème» van Puccini. Houd alvast die datum vrij. LH vrijdag 4 september opent letterkundige Andries oeve in het Kultureel Centrum te Hekelgem- ligem de tentoonstelling van werken van me- >uw Angela Mertens-Crabbé. Dit dan te 20 u. gela Mertens houdt er zich niet mee bezig of ze nu «t met grote of kleine «k» bedrijft. Ze is wars van sp3 het even welk «-isme» en brengt in alle eenvoud l leven van elke dag op het doek. twintig huiselijke ja- en kelkbladeren zo doen in de Aalsterse regio tollen in een haast ab- ze naar Dilbeek strakte kleurenzee als Br Breughel haar van- Angela, het koren wenkte. De Haar figuren zijn gedron- shogere School voor 9en< geblokt, doordron- sldende Kunsten te gen van sti1*® kracht en derlecht was vlakbij rust gelatenheid; de sta- e leerde er een vol- tionchef die de trein mis- ien penseel hante- te, de aan zijn pijp lur- onder de vleugels kende boer die op zijn v 1 Frans Minnaert, Guy akker blikt, clercq, Cyriel Frimout Technisch herkent men fcn Verbouwen. haar werk aan overwe- d gewoonheid wactrme- gend werk met het palet- Angela schildert is in- mes en aan e©11 ei9en i rdaad onvertrouwd, koloriet, een warm palet vertrouwdheid die ver van aardekleuren, kar- t angst te scheppen of mijn en rood. ressiviteit uit te stra- Angela nam reeds deel gewoon verrast, ver- aan diverse groepsten- Wen inboezemt. toonstellingen doch ül- 01 thema's zijn klas- leen is dit haar eerste L haar onderwerpen kans en meteen een har- denbaar, figuren, telijke uitnodiging om ®mstukken, land- kennis te komen maken "typen, stillevens, met haar werk. iedereen voor het U kan dit tot en met zon dter wel een gera- dag 13 september op za- staan, niet alleman terdagen van 14u30 tot 20 er ooit met een origi- u en op zondag van 11 tot reuzenblik tegeri- I3 en van 14u3° tot 20 11 B- ledereen krijgt wel Op de andere dagen op ima os een kerstroos doch aanvraag. ^iedereen kan kroon- LH Zoals ieder jaar organiseert de Kulturele Werk groep K.O.S.I. van «'t Apostelken» te Mijlbeek een jaarlijkse Antiekbeurs in haar lokalen. Dit jaar wordt het dan de tiende uitgave. In een tijdspanne van nauwelijks een decen nium groeide deze beurs uit tot de belangrijkste van de Aalsterse regio. Ongeveer de helft der exposanten zijn in deze regio gesitueerd. Sleutel van het sukses van deze beurs is wel het feit dat de organisatoren zich steeds onafhan kelijk hebben opgesteld ten overstaan van de diverse gilden of verenigingen van antiquairs zodat deze beurs niet het monopolie van een of andere bond werd. Steeds werd gestreefd naar kwaliteit in de tentoongestelde onderwerpen en de tijdspanne van de beurs beslaat slechts één verlengd week-end, van vrijdag 11 september tot en met maandag 14 september. Laatste en niet te onderschatten element van het sukses is het feit dat de toegang gratis is. Al deze faktoren samen zorgden er voor dat telken- jare de kaap der 2.000 bezoekers wordt gehaald. Hierbij enkele détails: Vrijdag 11.09: vooropening te 20.30 u met recep tie. Openingsrede door burgemeester Louis D'haeseleer. Zaterdag 12.09: open van 10 tot 22 u. Zondag 13.09: open van 10 tot 13 en van 15 tot 22 u. Maandag 14.09: open van 14 tot 22 u. Nadere informatie te bekomen bij Guy Ghes- quiere. Brouwerijstraat 22 te Aalst, tel. 053- 21.12.72. Op zondag 20 september volgt dan een Prondel- markt met animatie door d' Apostelen in en rond «'t Apostelken» de ganse dag doorlopend. LH FORT APACHE, THE BRONX Het verhaal Fort Apache is de toepasselijke bijnaam van het politiebureel in het 41e precinct van de South-Bronx, New-York. Het is het enige bas tion van rechtszekerheid en gouvernementele aanwezigheid mijlen in het rond. De wijk bestaat uit leden van een volledig gedesoriën teerde maatschappij van drugdealers, hoeren, dieven, moordenaars, op de dool geraakte buitenlanders en al het moois dat in die kate- gorie thuishoort. Van een kuituurpatrimo nium is sinds lange tijd geen sprake meer, want de buurt is helemaal stukgeslagen en wat er nog van overblijft is nog net goed genoeg om de sloper wat te laten bijverdienen. In dat dekorum is Murphy (P. Newman) gewo ne straatsmeris, belast met alledaagse op drachten. Zo verhindert hij achtereenvolgens de zelfmoordpoging van een travestiet, pro beert een straatdief te grazen te nemen, ontwa-s pent al gekscherend een dreigende maniak en helpt een jong meisje haar baby ter wereld te brengen. Wanneer de leiding van het politiekantoor overgedragen wordt aan de ambitieuze kom- mandant Connolly (E. Asner) dreigt het zo moeizaam verkregen evenwicht in dit overver hitte deel van de stad in de fik te gaan. Om te beginnen wil hij ten allen prijze de dader(s) strikken die twee jonge en onervaren cops gelikwideerd hebben tijdens een patrouille- tocht. Wanneer op bevel het klubhuis van de plaatselijke punkers leeggehaald wordt zit het spel op de wagen. De autochtonen pikken het nieuw politiegeweld niet en met moeite kan een stormloop tegen het politiebureel verme den worden. Bij een daaropvolgende straatrel zijn Murphy en zijn vaste maat Corell (K. Wahl) getuige van een regelrechte moord op een jonge zwarte door een politieman. Murphy dreigt zijn kollega aan te geven maar wordt verhinderd door de ongeschreven wet dat poli tiemensen elkaar in elk geval dekken. Onder tussen heeft Murphy een verpleegster uit het regionale ziekenhuis weten te strikken. Isa bella (R. Ticotin) is de naam van het bevallig liefje, maar ook zij onderhoudt kontakten met drugdealers en de heroinesporen zijn duide lijk zichtbaar op haar lichaam. Haar leveran ciers houden om begrijpelijke redenen niet van het geflirt met haar boy-friend en beslui ten een overdosis van het verdovend spul toe te dienen. Bij een gijzeling in het ziekenhuis waar Murphy voor de ontknoping zorgt, gaat hij op zoek naar haar. In de lobby van het ziekenhuis vindt hij haar op een berrie.dood. De heroine heeft ook haar lichaam vernietigd. Overspoeld door de steeds terugkomende rot zooi en de dood van zijn vriendin dient Mur phy klacht in tegen zijn kollega wegens vrij willige doodslag. De kode is gebroken maar recht is geschied. Zijn patrouillemaat staat achter zijn beslissing en kan hem weerhouden om ontslag te nemen uit het politiekorps. De film Fort Apache is één van die films waarin de makers het niet echt aandurfden om volledig door te stoten tot het explosieve onderwerp dat ze als uitgangspunt namen van hun scenario. De vreselijke realiteit van een gore buurt uit een Amerikaanse grootstad waar een echte anarchie heerst en waar (The Struggle For Life) letterlijk van toepassing is. De film moet het dan vooral hebben van zijdelingse gege vens en in zulke momenten van chaos slaagt regisseur D. Petrie er bijna in het dagelijkse geweld in de Bronx over te brengen. Ik schrijf wel bijna omdat een regisseur als M. Scorsese met zijn hallucinante film Taxi Driver wel de euvele moed had om de etterende kultuurbuil open te snijden en erbij nog stevig in geslaagd is om boeiende kinema af te leveren. De akteurs Fort Apache betekent de come-back van su perstar Paul Newman na een aantal miskleu nen (The Drawning Pool, The Hustler). Hij bezit nog steeds die ontspannen akteerstijl en innemende charme als publieklokker. Het sce nario van deze film werd speciaal naar zijn persoonlijkheid toe geschreven en heel soms is dat gegeven gênant om zijn rol verkocht te krijgen aan de kijker. Maar anderzijds geeft hij staaltjes weg van een meesterlijk talent die veel goed maken. De zeer aangrijpende scène waarin hij met zijn dode vriendin rondtolt vertelt des te meer over de onmacht en de noodlottige overgave van situaties waarin mensen in casu het volkje van de Bronx zich kunnen bevinden. Om zoiets solo aan te dur ven moet je als akteur inderdaad wel wat in petto houden. Edward Asner kennen we als de bazige direkteur uit de tv-serie 'Meisje van de T.V.' en past goed in zijn rol als politiekom- mandant. R. Titicon is kersvers in de filmbizz en is zeker een naam om te onthouden. Technische fiche: Regisseur: D. Petrie Scenario: H. Gould Fotografie: J. Alcott Akteurs: P. Newman, E. Asner, K. Wahl, R. Ticotin Kleur, USA 1980, 120 minuten, Time life verdeler: Excelsior. Program mat ie Aalsterse Filmzalen Ik vind: O onbelangrijk X goed XX zeer goed XXX niet te missen FEESTPALEIS Zaal 1: The Bronx kwotatie: XX W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.30 - 19.00 21.00 Zaal 2 Smokey and the Bandit part 2 kwotatie: 0 Smakeloze sequal over een kat en hond spelle tje in dit geval tussen de politie en een vracht wagen. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 18.20 - 20.30 Zaal 3 Little Darlings kwotatie: 0 Onbelangrijke «beachkomedie» waarin twee jonge meisjes om het snelst trachten een vriendje te vinden die hen in de geheimen van de liefde zal inwijden. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 PALACE Zaal 1 Any which way you can kwotatie: 0 Dezelfde smartlappentoestanden als in zaal 2 aan de overzijde van de straat. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Studio Little Benjamin kwotatie X, 2e week Judy Benjamin is 28 jaar. Haar jeugd was die van een verwend kind. Haar eerste huwelijk liep op de klippen en met haar tweede komt ze niet verder dan de huwelijksnacht. Ze is tot alles bereid om haar zorgen te vergeten en komt zo in het Amerikaanse leger terecht. Na even talrijke als komische verwikkelingen wordt ze een modelsoldaat. Noch de vele avan ces, noch een liefdesavontuur kunnen haar afbrengen van het voornemen het ver te schop pen in het leger. Judy kiest voortaan voor de ongebondenheid en zal zo uitsluitend zichzelf zijn. Club Heroes, kwotatie: X Een Vietnam veteraan die zich tracht aan te passen aan de realiteit. Hij ontmoet een meisje Sally Field (Norma Rae) aan wie hij het zal te danken hebben dat hij zijn persoonlijkheid zal terugvinden. W.: 18.30 - 20.45 Z.: 14 - 16.15 - 18.30 - 20.45 beatens ben Norbert De Winne (Aalst 1939). die een tijdlang redacteur voor België was van het Nederlands lite rair Tijdschrift 'Naar Morgen', en momenteel Ad junct-Hoofdredacteur van 'Wijn en Wijn', een gastro nomisch magazine heeft na lezing van 'Het Egyp tisch Dodenboek' een 'Egyptisch Hooglied' geschre ven. De teksten zijn een triumviraat van Religie, Literatuur en Transcedentie. Norbert De Winne heeft ken (morgen, middag, al diverse onderschei- avond) zal de schrijver dingen en publicaties met gebogen armen en achter zijn naam. Hij is glimlachend onderdui- auteur van veel losse ar- ken in het labyrint van tikels over toerisme, gas- het hiernamaals, tronomie en wijn. Hij le- De uitgave van deze bun- verde poëzie voor diverse del kadert in een groots Nederlandstalige literai- opgevatte tentoonstel- re bladen, en van hem ling waarbij alle figura- werden eveneens poë- tieve kunstenaars uitge- ziestukken in verzamel- nodigd worden om hun bundels opgenomen. In werk in te zenden. De het nieuw aangekondig- kunstenaars wiêr werk de 'Egyptisch Hooglied' door de jury geselecteerd gaat het om een jonge wordt, worden tevens op- Egyptische vrouw en een genomen in een fraai niet nader genoemd kunstboek. Indien het schrijver. Doorheen 3 lui- thema 'Egypte' U aan spreekt, historisch of mystiek kan U de nodige inschrijvingsformulieren op het volgende adres aanvragen: (met vermelding Project Egypte) secretariaat Dienst Culturele Anima tie t.a.v. Mevr. Hautekee- te. Kleine Gentstraat 46, 9820 Gent Sint-Denijs- Westrem. Het ingestuurde werk moet wel voor half no vember in het bereik van de jury zijn. Om een zo ruim mogelij ke publieke belangstel ling te wekken, wordt rond de tentoonstelling der werken, een evocatie gebracht van een histo risch gebeuren uit de Ramsesperiode met klank en lichtspel, een uniek decor en 40 figu ranten, het optreden van een magiër en een Oos terse danseres. Dit groot se feest zal worden opge luisterd door Egyptische muziek in combinatie met hedendaagse, klas sieke en elektronische muziek. Aan de genodig den zullen exotische ver snaperingen en drank aangeboden worden. Verder zullen er tijdens de duur der tentoonstel ling andere activiteiten met als thema Egypte georganiseerd worden. Een Egyptisch Hooglied van Norbert De Winne is te bekomen door storting van 250 fr. bij Norbert De Winne, Kleistraat 36, Aalst, rek. 393-0300152- 26. Tussen een huldiging door het Nationaal Komitee van Juweliers-Uurwerkmakers en een expositie in het Royal Windsor Hotel te Brussel in kreeg Aalste- naar Jos Bikkems andermaal een onderscheiding. In het Japan Pearl Design Contest kreeg hij de «Silver Price». Plus de «Jury Price» in de Internationale Westrijd te Tokvo. Niet zijn eersteling uiteraard. gië». Ook een eerste prijs in de kategorie andere Twee jaar terug kreeg hij dan solitaires werd zijn er reeds brons en verle den jaar brons plus de prijs van de jury. Nu zil- deel en in Génève werd hij de eerste Belgische laureaat «Montres et Bi- ver. Als het zo crescendo i»1"1"- Zi'™' hi) blijft gaan dan wordt het °°k In Joegoslavië in het volgend jaar een topper: de eerste prijs. Goud. International Jewel Con test en in 1980 fungeerde Elk jaar behoort hij tot de Lij zelf als jurylid geroepenen in de voorse- «Diamant 80 De Beers lektie en behoort dus tot België». In Duitsland de dertig besten ter we- schoot hij andermaal de reld. Dat de eerste prijs hoofdvogel af in de hem eerlang niet meer «Deutscher Schmück- kan ontgaan, daarvan is Jos Bikkems quasi zeker. und Edelsteinpreis». Jos Bikkems is dus reeds Elke dag broedt hij nieu- 2°wat van alle markten we ideeën uit, experi- thuis en de hoogste on- menteert, toont zijn krea- derscheiding valt hem tiviteit. Uiteindelijk wel te beurt, wordt het dan wel een «Aalstenaar» werd hij ei- schot in de roos. genlijk maar door zijn Met die prijzen uit het huwelijk met Daisy Van Verre Oosten is het ei- den Bergh, dochter vaji genlijk niet begonnen. de alombekende traiteur In 1978 haalde hij reeds en prins-karnaval Bob. brons in Joegoslavië en L>e kommerce zit haar werd in het International dan van huis uit in het Jewel Contest de eerste Moed en los, die zoals Belgische laureaat. vader bestemd was om 1979 leverde hem een hakker te worden, zag eerste prijs op in de kate- het meer zitten in de dia- gorie «Solitaire» bij «Dia- n*©111- mant 80 De Beers Bel- Eigenlijk wilde hij schil der worden maar vader Bikkems, een Limburger, zag dat niet zitten. De veertienjarige Jos sollici teerde dan maar op ei gen hand naar een be trekking als diamantslij per in Neeroeteren. Toen bleek dat hij er kop ir had en talent toond mocht hij naar Heusdf waar hij diamant leert bewerken. Helemaal n de hand. Niet machine zoals het nu vee gebeurt. Bij diamantslijpen bl het echter niet. Dat vc hij niet kreatief geno< Hij zou dan daarbij r. maar goudsmid word ook. In een sieraad pass echter stenen en c «zetter» werd hij Een all-round vakm< die een juweel niet c leen ontwerpt doch het diverse fasen allema< helemaal alleen afwerk Met sukses zoals aan ziji zaak aan het Aalsters rondpunt wel te zien is en zoals zijn talrijke in ternationale onder scheidingen klaar bewij zen. Nu hij weer met zijn pendatief in geelgoud en diamant sukses haalde wil hij zeker nipt bij de pakken blijven zitten. En nu duimen maar voor de eerste prijs! LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15