M ffcttvat VAN VLAANDEREN 1981: KLASSIEK- EVENWICHTIG 16-. 4.9.1981 - De Voorpost Eind oogst: de bezige bijen ontwaken uit hun ▼akantiedromen, muzikanten en toneelmensen vul len hun plannen in, koordirigenten roepen hun troepen samen, het Dirk Martenskomité houdt zijn perskonferentie, de septemberdrukte herbegint, we staan ontnuchterd op de grond. Het schema van het festival te Aalst ziet er klassiek-evenwichtig uit. klassiek in die zin dat de rangorde der waarden wordt gerespekteerd, even wichtig in die mate dat bijna alle hoofdstukken uit de muziekgeschiedenis aan bod komen. Vandaag biedt «De Voorpost» U het programma en wat duiding. Vóór elk koncert volgt achteraf grondi ger informatie. Duo Crommelynck 1. Dinsdag 8 september, 20u30, feestzaal stadhuis Aalst Julian Bream Consort Ter verklaring: Julian Bream is in de wereld van de luit en de gitaar een begrip. Ik heb twee getuigenissen: een tv- uitzending waarin zijn persoonlijkheid werd be licht en waaruit hij te voorschijn kwam als een grote meneer, een man die leeft voor en van zijn muziek maar die daar naast nog andere waar den op het oog heeft: vriendschap, pastorale stilte rondom hem, ge nieten van eenvoud. Ten tweede, een plaat met concerti voor luit (of transscripties van Bream zelf) van o.m. Vivaldi en Haendel. een lust voor het oor. Misschien is het goed te weten dat Bream op zijn terrein een soort duivel-doet-al is: stimu lans voor componisten, organisator van een ei gen festival en work shops, wegbereider. Tijdens het koncert wordt Bream begeleid door, of is hij onderdeel van een consort, oud-En gelse benaming voor koncert, gebruikelijk in de 16de en 17de eeuw en vooral doelend op ka mermuziek, tevens bena ming voor komposities voor die ensembles, en tenslotte ook zoals hier toepasselijk op de ensembles die zich toe leggen op het oud-Engel- ve repertorium. Tulian Breams instru ct, de luit, genoot in enaissance grote po- J .riteit. Ze behoorde te aristokratie of de -ede burgerij en de ^v. ding in haar - '.geheimen stond borg voor een degelijke opvoeding. Paradoxaal is het dat ze, afgebeeld in talloze kunstwerken, zowel symbool is van lichtzinnigheid en we relds vermaak als van evenwicht en harmonie. De andere leden van het consort zijn: Catheri ne Mackintosh (diskant gamba en viool), David Sandeman (renaissance- fluit), James Tyler (cit tern, tenor-gamba) en re- naissance-gitaar), een man met talrijke plaatop namen achter zijn naam, oud-lid van o.m. de Stu dio der frühen Musik van Thomas Binkley en de Musica Reservata van de betreurde David Mun- row, Jane Ryan (bas- gamba) en Robert Spen cer (pandora en luit). Naast het consort is er de stem van Robert Tear, gewezen koorknaap van het Kings College Choir, geëvolueerd tot een groot zanger die alle domeinen bestrijkt, optreedt onder grote dirigenten zoals Bemstein. Karajan en Giulini, maar wiens voorliefde gaat naar de muziek die hij vanavond vertolkt, een aantal «Ay- res» van John Dowland, solozangen met licht kontrapuntische begelei ding, spontaan, eenvou dig, ongerept, vol ver liefdheid maar niet ver stoken van pijn en me lancholie. De instrumentale mu ziek is van de hand van een aantal tijdgenoten: Richard Allison, om schreven als «gentle practitioner in the Art of Musicke»; Peter Philips, als kind koorknaap in St. Pauls Cathedral in Londen, daarna een veelbereisd man in Italië en de' Nederlanden; Da niël Batchelar, schepper van een «Varietie of of Lute Lessons»; John Co- perario die in Italië zou hebben gestudeerd, naar de mode zijn naam een Italiaans tintje gaf, en talrijke liederen en mas ques (een soort totaaltea- ter) zou hebben ge- kreëerd; tenslotte John Dowland, zwerver en hofmusicus, de compo nist bij uitstek van luit muziek van amoereuze, maar vaker weemoedige refreinen. Dikwijls terug kerende termen in de me lodieën voor luit zijn de pavane, een rustige, ge dragen dans in tweedeli ge maat van Italiaanse oorsprong, en de gaillar- de, een springdans in 3/4 maat uit de 16de eeuw, die traditioneel als na dans kwam bij de pavane. 2. Zaterdag 19 septem ber 10u30, feestzaal Stadhuis Nederlands Kamerorkest Het Nederlands Ka merorkest is het enige professionele kameror kest van Nederland. On ze Noorderburen hebben Gerard Mortier, de nieuwe direkteur van de Muntschouwburg heeft het onlangs nog onder streept een stevige or kesttraditie: Mengelberg maakte het Koncertge- bouw groot, Haitink ver stevigde zijn reputatie met uitvoeringen en op namen van Mahler en Bruckner die unaniem werden geprezen. Szy- mon Goldberg richtte het Nederlands Kamerorkest op, David Zinman nam het roer over, Kees Ba- kels is nu vaste dirigent. Het orkest speelt gere geld in het kader van ei gen abonnementscycli in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, werkt mee aan produkties van de Nederlandse Operastich ting en het Holland Festi val, dat niet terugschrikt voor de kreatie van ei gentijdse muziek, en on derneemt regelmatig tournees in het buiten land. Positief is het feit dat ze in hun programmatie werk van eigen tijd en van een man van eigen bodem hebben opgeno men. Overigens is het schema klassiek gehou den. Er worft ingezet met Mozarts Symfonie nr. 17 K.V. 129, gekomponeerd te Salzburg, na twee rei zen naar Italië. Daar was Mozart overal onthaald als het wonderkind dat speels nog luchthartige serenades uit zijn mouw schudde, improviseren kon als geen ander en koncerten gaf voor een publiek dat zich aan hem vergaapte. Terug thuis neemt hij afstand van de Italiaanse stijl met zijn langdurige uitwerkingen voering van «The Mes van een thema om zich te siah» van Haendel door spiegelen aan de frisse het Gewandhausorkest aanpak van Hay dn met van Leipzig onder Masur, rijk thematisch materiaal een onuitwisbare bele en een springvloed van venis. vondsten. Toch begint Het repertorium van deze symfonie met een het Ferenc Liszt Kameror- allqgro maestoso dat zo kest omvat zowat de hele weggeslopen kon zijn uit muziekgeschiedenis en een opera van Haendel. hun plaatopnamen ge- Die indruk wordt echter tuigen van een hoog peil. snel weggenomen bij de Ze reisden de hele we- doorwerking die typisch reld oor en stonden in Mozart is. Het andantino voor de begeleiding van grazioso behoeft eigen- grote solisten als Mauri- lijk geen toelichting om- ce André, Heinz Holliger, dat alles in de titel Igor Oistrach en Matis- steekt: elegant en ver- lav Rostropovitch. fijnd. Het slotrondo heeft Hun programma van vaart en klinkt onrustig: vanavond (b)lijkt uiterst een jongen wordt man. traditioneel, een' gevaar- Jean-Jacques Kantorow lijke klip omdat we dan is een koncertmeester bij geneigd zijn te vergelij- het Nederlands Kameror- ken en konklusies te trek- kest en solist in het kon- ken. Anderzijds zullen eert voor viool en strij- we de vreugde van de kers in d van Mendels- herkenning beleven, een sohn. Kantorow won ver- positieve faktor bij het schillende internationale beluisteren, vioolwedstrijden (Sibe- Corelli opent het prog- Quatacker Kwartet voeligheid die aan de van Schuberts laatste grote aria's uit de canta- werken. Ze valt op door lius, Pagcmini) en is ons ramma. Hij is niet de uit- tes en de passies herin- een organische opbouw, bekend als laureaat van vinder van het concerto nert. De finale, allegro, een grote dramatische de Koningin Elisabeth- grosso, wel de afronder js van een onstuimige kracht en een intense ge- wedstrijd. Het concerto ervan. Kardinaal Ottobo- vaart en laat de solisten voeligheid. dat hij voor ons speelt is ni. een bekend mecenas ajje kans om te schit- Ik hoorde onlangs niet Mendelssohns be- uit die tijd, gaf hem ruim- teren. als ik me niet vergis van roemde concerto in e, te om te componeren. Co- Het Ferenc Liszt Abbado een uitvoe- maar een door Menuhin relli's concerti lijken van Kamerorkest sluit zijn op- ring van Moessorgski's gekreëerd en tot dan toe een grote eenvoud, har- treden af met Dvoraks se- symfonisch gedicht onbekend werk dat de monie en evenwicht, een renade in E, opus 22, ge- «Nacht op de kale berg», komponist schreef op geest die het klassicis- schreven tijdens een ge- niet in de opgepoetste dertienjarige leeftijd, me, de gulden midden- Jukkige, wolkenloze pe- bewerking van Rimski Wie beseft hoe gelukkig weg, aankondigt. Dans- node in zijn leven als Korsakov, maar in de Menselssohns korte le- figuren, het stramien van geschenk voor zijn oorspronkelijke versie. ven is geweest, wie zijn jeugdsymfonieën kent, wie weet dat zijn ouver ture tot «Midzomer nacht sdroom» het werk is van een jongeman van zeventien, zal het beeld zien verschijnen van een vitale jongen, omringd door degelijke pedago gen, met een flitsende geest en zat van talent. In die geest moeten we dit jeugdwerk beluis teren. Volgt dan «Tritico» van de Nederlandse kompo nist Lex Van Delden (°1919), als komponist een autodidakt met een grote produktie en voor velerlei bezettingen. Dat Van Delden muziekcriti cus is bij «Het Parool» kan een verklaring be vatten voor het feit dat zijn muziek niet wereld vreemd is, maar een warm-menselijke onder- Julian Bream vrouw, op het ogenblik helemaal typerend voor dat een Oostenrijkse de komponist: rauw, ex- commissie (waarvan pressief, emotioneel ge- o.m. Brahms en de ge- laden, zonder franjes, vreesde criticus Hanslick direkt. deel uitmaakten) hem Zoals Dostojewski via een ereloon toekenden het woord, zo exploreert waardoor hem rumte Moessorgski via de mu- werd geboden om krea- ziek het hart en de duis- tief te zijn. De vorm van tere plekken van de men de serenade is klassiek selijke ziel. De sonate in (zoals bij Mozart en Beet- C vertoont de zwakheden hoven), de ondertoon is en de kracht die inherent Slavisch zoals blijkt uit zijn aan Moessorgski's de weemoed in het mo- instelling: afkeer van derato en het larghetto akademische scholing, en de zwierigheid in de voorliefde voor kreatieve finale. inspiratie. De narmonie is beperkt en konventio- 4. Dinsdag 29 september neel de vinding origi- 20u30, Feestzaal Vrij neei en sterk persoonlijk Technisch Instituut Aalst gekleurd. Duo Crommelynck Dvoraks legenden en Het duo Crommelynck Slavische dansen zijn is in de muziekwereld oorspronkelijk voor pia- een begrip geworden, no vierhandig geschre- Voor de zomervakantie ven, ze werden echter programmeerde BRT3 op pas beroemd door een de kerksonate en vrije de middag gedurende toon heeft, dat zijn werk bewegingen bepalen de een half uurtje werk voor maatschappelijk - geo- aard van de concerti vierhandig klavier. Wel- riënteerd van karakter is. opus 6 die posthuum zijn nu, ik kan uit persoonlij- De klank is lyrisch, de uitgegeven, bewijs van ke ervaring zeggen dat vorm helder-klassiek, de de strenge zelfkritiek van het duo Crommelynck struktuur vloeit uit een Corelli die ze herhaalde- hier voortdurend aan de enkelvoudige kiemcel. lijk herwerkte. beurt was. Het koncert wordt afge- Volgt dan Bach, met Patrick Crommelynck rond met Haydns symfo- twee van zijn bekendste komt uit een artistiek mi- nie nr. 44, bijgenaamd werken. Eerst het derde lieu en studeerde o.m. bij «Trauer», een titel die Brandenburgs concert in Stefan Askenase, in Mos- veel betekent. Ze werd G, BWV 1048, één van de kou en in Wenen, waar geschreven in de afzon- zes concerti opgedragen hij de Japanse Taeko Ku- dering van Eisenstadt, aan de markgraaf van wata ontmoette met wie op een moment dat Brandenburg, door Bach hij een duo vormt dat de Haydn de sfeer van We- zelf «concerti voor ver- wereld rondreist. Vana- nen blijkbaar erg miste schillende instrumen- vond zijn ze te Aalst en en dat de reaktie op het ten» genoemd. Mis- spelen er werk van Schu- rationalisme van de Ver- schien is het goed eraan bert, Moessorgski en lichting, de «Sturm und te herinneren dat Bach Dvorak. Drang»-periode van Goe- aan het hof slechts over Schuberts kamermu- the en Schiller, werd in- een uiterst beperkt orkest ziek is een produkt van geluid. Haydn wordt beschikte en dat het au- zijn omgeving, zijn pia- nogal eens afgeschreven thenticiteitsstreven van nomuziek in het bijzon als goedmoedig en op- mensen als Harnoncourt der. Vaak ziet men de pervlakkig-optimistisch. en Leonhardt niet alleen komponist afgebeeld op Dat werk uit die periode historisch begrijpelijk is doel of portret, omgeven titels draagt als «La Pas- maar ook groter estetisch door vrienden, improvi- schitterende orkestratie. De Slavische dansen zijn bijzonder populair door de meeslepende melo dieën, het felle ritme en de kleurrijke klank. Nu eens zijn ze onstuimig, dan weer gemoedelijk. De legenden vormen er een tegenhanger van: ze zijn eerder intimistisch en komen als miniaturen over. Hun karakter is eer der beschouwelijk en de uitgesproken kleuren van de dansen zijn hier pastelkleuren geworden. 5. Vrijdag 2 oktober 20u30. Sint-Maragretha- kerk Baardegem Quatacker Kwartet Ik weet niet of het Dirk Martenskomité zich een mooier sluitstuk van het festival kan inbeel den dan drie van de mooiste strijkkwartetten uit de muziekgeschiede- sione», «Feuer» en «La- genot verschaft. In de serend op de piano. Vaak nis, gebracht in de wel- mentations» en getuigt plaats immers van een zijn het stemmingsstuk- licht meest sfeervolle persoonlijkheid voelswereld op te gi Mozart schrijft band met deze z tetten aan Hay< vader die had 1 zijn zoons de ruimt reld in te sturen, i het goed hen t trouwen aan en de beschen een beroemd vens zijn beste vrieB komt het dat ik joi zes zoons voorstel, van hard werk. Ik hoop dal waardevol vindt.»] eerste ervan K.V. 3 zo zuiver, zo mui dat een analyse - zoals een vers dal spreekt of een scl dat ontroert plaatst zou zijn. wil ik erop wijzen d slot (molto allet meesterlijke kom is van fuga- vorm met een tem verwant is aan de fi van de Jupitersym Haydns kwartetti als een spiegei6| waarin hij zijn gei en gedachtenw neerlegde. De van die kwartetten ij de evolutie van de n Haydn. Ze zijn geb< dezelfde periode als jR? Die Schöpfung» en verta reldks hetzelfde licht, deze! jchter helderheid. Het belts iRflri ste, het «Kaiserquail ontleent zijn naam het cantabile (poco o gio), vier variaties op "®raa tot volkslied gewor thema «Gott erh: Franz, den Kaiser». D 3001 muziek is een schepp ^ee.n n ii ij ®de v van de homo ludens, r w spelende mens, mac j. een spel van het hooc rge^ niveau, dat van ge?ie' telbare Dvorak sluit het t rendie eert af met zijn meesl kende kwartet nr. 6 q 96, het zg. «Negerb tet», gekomponeerd net als de «Symfonie de Nieuwe Wereld» -« dens een verblijf in| V.S. nl. in Iowa, landbouwgebied, helemaal bewoond a Tsjechqp. In het ment van de provincMj omgeven door landj ten schreef hij beide ken die, naar men in melodie, frasering ritme gebaseerd zijn nhu] van evenveel expressie loodzware klank, van dik jes met salonachtig ka- ruimte in de streek van negro-spirituals en even grote intensiteit, uitgesmeerde verfstre- rakter of overgeënte boe- bewijst het tegendeel, pen komt nu een lichter, renmuziek (Lündler), niet Het adagio Haydn zou klaarder palet dat de ver- revolutionair maar muzi- de wens hebben uitge- fijnde bladnerven bloot- kaal-rijk, vaak ook zijn ze drukt dat het werd ge- legt. Het derde Branden- even geniaal als zijn speeld op zijn begrafenis burgs concert is uitslui- strijkkwartetten om hun roept geen revolte te- tend voor strijkers ge- bezonken, aard en de ont- gen de dood op, maar schreven. Het concertino roering die ervan uit- Aalst. Bovendien is voor de uitvoering gedacht aan Vlaamse mensen, een kwartet dat zijn naam ontleent aan Cle mens Quatacker, lau reaat van de Koningin Elisabethwedstrijd, diaanse gezangen, eer echter is het zo Dvorak in de Ameril se folklore analot vond met de Bohe« Want evenmin als inl ander werk kan hier 4 den ontkend dat wei bevat een tedere medi- wordt gevormd door drie gaat. We horen eerst drie dat al heel wat lof kreeg maken hebben met tatie. 3. Dinsdag 22 september 20u30 Sint-Martinuskerli Aalst Ferenc Liszt Kamerorkest Dit ensemble, ge- ruimte liet voor improvi- sticht in de jaren 62-63 satie. Het slotallegro zelf door studenten van de is één musiceervreugde, Ferenc Liszt Muziekaka- om het met Jan Engel- demie van Boedapest, is man te zeggen: «Ely- in een korte periode uit- sium, de vlinders los, en gegroeid tot een van de duizendjarig dolen», beste kamerorkesten van Bachs concerto voor groepen (violen, altvio- militaire marsen. Ze zijn len en celli) die dialoge- lichtvoetig en energiek, ren of diskussiëren. De De eerste in D, is alom- overgang naar het slotal- bekend, spijtig genoeg legro is een andante dat eerder door een bewer- slechts uit een paar ma- king voor orkest waar ten bestaat en wellicht door vergeten wordt dat hij oorspronkelijk voor vier handen geschreven werd. De fantasie in F, opus 103, D. 940 is een onze tijd. Zo beweren al thans vrienden van mij die de evolutie in de mu ziekwereld nauwlettend volgen. Ik kan hen daar in volgen omdat ik weet hoe weinig wij beseffen wat in Oost-Europa muzi kaal gebeurt (en niet al leen muzikaal) en hoe drie violen en strijkorkest in D, BWV 1064, is waar schijnlijk een transscrip tie van het koncert voor drie clavecimbels. Zoals in al zijn concerti zijn de solopartijen virtuoos en vindingrijk, ze wentelen rond en door mekaar in alle mogelijke vormen en door zijn technische kunstenaar die dooi gaafheid en het speuren door slaviSch voeli. naar boeiende muziek Het meest geniet langs onbetreden paden. in het kwartet is Kamermuziek klinkt monieuze konsl vaak intiem, is vaak een van de vier toevlucht voor gekwelde en de eenheid zielen, is zo zeggen de scheidenheid van de musicologen het ei- mQ.s die hun land waar uiteindelijk ie dere melomaan belandt. Componisten kunnen zich bij het schrijven, musici bij het uitvoeren ervan niet veroorloven Ferenc Liszt Kamerorkest zeer wij getroffen worden kombinaties. Het allegro door hun niveau en hun (in ritornellovorm) musiceervreugde wan- plaatst een unisono mar- neer we het geluk heb- tiaal thema tegenover ben dat zelf te ervaren. Ik het orkest. Onder het herinner me bijv. een uit- adagio schuilt een ge- één draad van het web verkeerd te weven of te spelen. Daarvoor is ka mermuziek te kunstzin nig, te verfijnd. Mozart schreef tussen 1782 en 1786 een prachti ge reeks kwartetten die bekend zijn onder de naam Haydn-kwartetten. Het is immers zo dat Mo zart en Haydn wederzijds van mekaars bevindin gen hebben genoten zon der daarom hun eigen vinden in een motief vijf tonen: Ter ófsluiting nog: j kaarten zijn te v< gen op de kult dienst van de stad, testraat 33, 9300 tel.: 053/77.11.11 (t< 245) van 9 tot 12 uur van 14 tot 17 uur. Stadsbeiaardier re De Smedt, die er traditie van maakt vrijdagavond interes gecommentarieerde k< certen te geven, zal de uitvoeringen te boven in zijn toren sfeer inluiden van L tot 20ul5. W.DJ bine

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16