GUSTAAF DE MEERSMAN: «UITLEGGEN EN KRITIEK GEVEN KAN HII WEL!» GROEPSTENTOON - STELLING BEELDENDE KUSTEN IN BELFORT K.F.L. of het verhaal van de betere film THE FONDY RIVERSIDE BULLET BAND... of hoe Aalst voor een paar uur New Orleans was Prijs voor restauratie- architektuur te Aalst Liliane De Smet in Affligems Kultureel Centrum Filmnieuws Nieuwe start voor gemeentelijke muziekschool Lede 12-11.9.1981 - De Voorpost Gustaaf De Meersman zal wel nooit een grote dich- enkele ter worden, maar dat behoort ook niet tot zijn staan ambities. Op het eerste blad van de bundel gedich- woord ten (teksten?) die hij een paar maanden geleden de weet de lezer niet te emo- wereld ingestuurd heeft, lezen we immers dat het tioneren met zijn «bere- hier «een verzameling beredeneerde emoties die de deneerde emoties», maar slaagd. Gustaaf De pretentie niet hebben zich poëzie te noemen» betreft, wel met het vaag soort Meersman gebruikt bo- reden van be- lofwaardige boodschap Met andere hebben, maar de vraag woorden: De Meersman blijft of er naar geluis terd zal worden, omdat zij als «song» niet is ge- rj. i j poëzie (of paraproza) dat Hiermee heeft hij de re- En als maatschappij-kri- hij, volgens zijn inlei- censent weer eens tische teksten, getuigend ding, n schaakmat gezet, want van een persoonlijk ver- schrijven, alhoewel hij niet de pre- werkte, anarchistische niet wenst te vendien een nogal vreemde potpourri van allerlei stijlrichtingen, en naar mijn smaak zijn er een beetje teveel gra- tentie heeft zijn teksten levenshouding, mogen Als tekst op zichzelf is tuite woordspelletjes poezie te noemen, stelt zij er wel zijn. De Meers- deze bundel volgens mij de bundel opgenomen. hll >70 «~r 1 r« rtftM 1L:l.r beschikt immers niet geslaagd, juist om- een vlijmscherpe dat De Meersman is voor- Dit alles kan wat hard hij ze toch als een soorte- man ment gedichten voor. Die over inleiding heeft dan ook tong en ook over een bijgegaan aan de eisen lijken, en dat verdient een reukje, vind ik, om- vlijmscherpe pen. Alleen van het genre. De bood- Gustaaf De Meersman dat «de dichter» zich al laten de teksten meestal schap is er, maar de niet, want hij kan wel op voorhand schijnt te weinig indruk achter vorm heeft het laten af- degelijk iets. Hij kan bij- willen wapenen tegen men leest en vergeet weten, en de vorm is vol- mogelijke kritieken. Slim tenzij dan waar hij zich gens mij een levensbe- gezien, Gustaaf! Maar weet te redden met een langrijk bestanddeel van sluwe vos die ik ben goede ponte of waar hij een tekst. Van een pro- zal ik niet in dit valstrikje nog het dichtst in de testsong verwacht ik im- trappen, maar de verza- buurt komt van wat in t mers ook én een inhoud meling teksten die Gus- algemeen voor «poezie» die me naar de keel taaf geschreven heeft, doorgaat, («zie ze aan/zie grijpt én een melodie, dus trachten te beoorde- ze gaan/zie ze staan/de een muzikale afwerking, len vanuit zijn visie, met burgelijke politiekers/ die me doét luisteren, de wapens die hij geko- (met hun dikke nekken Een protestsong met een zen heeft. voorbeeld uitmuntend teksten en niet alleen eigen teksten voordra gen, en ik denk dan ook dat deze gebundelde tek sten het wel goed zouden kunnen doen in een ca baret-programma of iets dergelijks. Dus Gustaaf, oefenen jong, en laat de volgende keer ook dat acm)/en met verder/geen flut-melodie kan wel een muziekpapier achterwe ge, tenzij je er notenbla- ken zou willen opzetten. In deze crisistijd is het ook voor een dichter of een schrijver hard om le ven, en de enkelingen die het wagen met een bundel voor de pinnen te komen (dan nog in eigen beheer uitgegeven) zijn dan ook meer dan enkel onze aandacht waard. Daarom, en om de van durf en originaliteit ge tuigende boodschap van deze bundel, zou ik De Meersman graag bij u willen aanbevelen. Je kan hem bereiken op het volgende adres: Gustaaf De Meersman, Pieter Couckestraat 85, 9300 Aalst. Hoeveel zijn werk je kost is niet aangege ven, en hoe het heet blijft wat onduidelijk, maar ik meen dat het «Uitleggen en kritiek geven kan hij wel!» moet zijn. P.B. Ook de bovenzaal van het Belfort werd voor het eerst opengesteld voor het publiek (CD)) toorb toum uit t loumi Den n: ieakt beg Zaterdagavond was er niet enkel het optreden van de Fondy Riverside Bullet Band, maar werd ook de Groepstentoonstelling Beeldende Kunsten in het Belfort voor geopend verklaard door schepen Her man Roels. Beide initiatieven behoren in feite tot één manifestatie. oeze< Op donderdag 17 september start K.F.L. (Katholieke 50 fr. Een koopje als je Filmliga) haar 32* seizoen voor de liefhebbers van de het mij vraagt, vooral betere cinéma. Zoals steeds bestaat de opzet van de omdat alle forumfilms Liga erin om tijdens het komende winterseizoen een uitgebreid aan bod ko- 15-tal films aan te bieden die de voorbije jaren forure men. Aanbevolen, hebben gemaakt in het Kommerciele cirkuit. Er bestaat mogelijk- heid tot het afhuren van stimulansen tot een stuk materieel genot. In die kontext moet aan het kul- tureel centrum toch ooit Van en met Woody Allen in samenwerking met Diane Keaton. 5 november 81 The Last Embrace Thrillergenre van Jona- Olmi en de hoofdrol voor Ada Savelli. 4 februari 82 Hellegat Voor een tamelijk talrijk opgekomen publiek leid de Herman Roels de ten toonstelling in reeds de vierde in de reeks! Hij wijdde even uit over de verhuizing van de bin nenkoer van het Stad- Tegenstelling tussen kms naar het Belfort en jong en oud. De regie is de beeldende Scheepens, Luc Schel- fout, Jo Sergeyssels, Ca- miel Van Breedam, Mat thias Vandeweghe, Ka rin van Ommeren, Mare Decker, Jean Pierre De Saedeleer, Jo De Smet, Lisette Hamer, Vik Lee- ereei m km. De K.F.L. is een alomver- breide organisatie geleid vanuit Brussel maar met talrijke regionale afde lingen. Zij tekent trou wens ook voor het kwali tatief hoogstaand film blad «Film en Televisie» onder hoofdredaktie van Jean-Pierre Wauters. Elke regio behoudt uiter aard haar vrijheid tot de samenstelling van haar forums. In Aalst zijn stallatie. Voor meer in lichtingen kan je best te- recht bij de sekretaris De wei es een laatste steen TT IT Heer Herman Blendeman hoofdrollen Roy der, Walken. 19 november van Patrick Lebon met i Christopher jeannine Bisschops. 81 Who's de persoonlijkheid de schepper. Ona houding tot de bs [a de kunsten is zee soonlijk, maar elk spreekt de taal vc kunstenaar». Voor het eerst weid )°n9e dit jaar ook juwelei s'®9r toongesteld, en dc 'e9 r niet zo'n slecht idee werd bewezen dcc aandacht die de milven bezoekers eraan st usser mans, Jean Marginet en ^f"o]^aar niet Hubert Minnebc ,uwelen waren de Uiteraard was het onbe gonnen werk alle kunste naars apart voor te stel len, maar in zijn inlei ding legde Herman Roels Valerius De Sadeleer- straat 24 Aalst. Telefoon: 053/21.37.15. gelegd worden om aan organisaties zoals de K.F.L. ruime en modem aandoende akkomoda- ties te offreren tegen een Programma 1981-1982 demokratische prijs. Dui- 17 !ember 81 Comes a men maar op de toe- „orseman Wild komst. Free Intimistische western mensen verantwoorde- Praktisch van Alan J. Pakula met lijk voor die summiere De voorstellingen Jane Fonda en James opdracht en eens te meer hebben plaats in het St.- Caan in de hoofdrollen, zijn zij erin geslaagd een Jozef college Pontstraat te 1 oktober 81 Being There interessant pakket films Aalst. Aanvang: 20 uur Satirisch sprookje van samen te stellen. Alleen Lidgeld aan 60 fr. per Hal Ashby met in de is het erg jammer dat de jaar. Inkom aan 90 fr. Bij hoofdrol een schitteren- kijker een hopeloos ver- aankoop van een abbon- ouderde zaal zonder eni- nement van 5 voorstellin- ge vorm van komfort gen wordt er een reduk- wordt aangeboden, tie van 50 fr. toegekend. Plouchen zetels ooit die Een abbonnement op naam waardig, een bij- het uitstekende filmblad wijlen lauw verwarmde «Film en Televisie» kost zaal en geen zaalper- 550 fr. spektief zijn niet direkt ZOOM 10 kost dit jaar n- mei m kunsten de verpersoonlij ken Demme met m de de hoofdlollen jos Ver. king van het hedendaag- Schel" bist, Ann Nelissen en kunstgebeuren. Jeannine Bisschops. e keuze van de 14 18 februari 82 Norma Rae deelnemers werd er dui- vu- TL n r,. Het zelfbewustzijnspro- i een 20 3root moge- de nadruk op het leit dat Killing The Great Chels ces van m fabriJks_ lijke verscheidenheid be- Of Europe meisje. De regie is van tracht' waarbij werk var Martin Ritt met in de j,onSe kunstenaars naast hoofdrollen Sally Field c*crt Jan er*ende talenten kunstwerk zodoende on- en Beau Bridges. werd opgenomen. Zo- ze aandacht verdient. 4 maart 82 Sürü. groepeert de tentoonstel- «De eigenheid van elk De sociale en kulturele werken van Luc Van beeld» ging Herman problematiek in een ach- nuysevelt. Marijke Roels verder, «vertaalt waard, zodat ik i Thrillergenre van Ted Kotcheff met in de hoofd rollen George Segal, Jac queline Bisset, Phillipe Noiret, Jean Rochefort. 3 december 81 Badlands. Jeugdprotestgenre van Terence Malick met in de hoofdrollen Martin Sheen en Sisey Spacek. 17 december 81 Die Ehe der Maria Braun Film over een jonge vrouw die zich door de oorlog en de daaropvol gende jaren heenhelpt. Regisseur is R.W. Fass- elke structuur een bijna begrijpen en meisje. De regie is van fracnt, waarbij werk van perfect e en ambachtelijk T T werkstuk is, en dat elk dend* kunsten len. Ga gerust ders kan dan besi met de woorden van man Roels, die dei'n9 uitdrukte dat de len' !P stelling zou bijdragemees ^uit van onze |efen' h igen arm verdient. nem®n' moeite waard! de S mdsi de Peter Sellers. 15 oktober 81 Mr. Papa Relatieproblematiek van binder. De hoofdrol Phillipe Monnier met voor Hanna Schygulla. Claude Brasseur en Na thalie Baye. 29 oktober 81 Manhattan Het perspektief van een grootstad op zijn best. 21 januari 82 La Circon- stanza Kontrastenfilm tussen de stad en het platteland. De regie is van Ermanno Er was een cafébazin die in de volksmond «Mit de stuur voor een betere or- dam en Camiel van Bree- Kogel» werd genoemd, en 14 katten had die alle- ganisatie moeten zorgen, dam zijn broertjes. Van maal Fondy heetten. En er waren eens 6 jongens die indien zij die optredens deze laatste werd ook verslingerd waren op jazz, een groepje wilden be- niet door technische fou- werk in het Belfort ginnen en naar een naam daarvoor zochten. Mit de ten in het water wil zien tentoongesteld. Zij spe- Kogel fluisterde hen 't één en 't ander in 't oor. en zo vallen. len respectievelijk was de Fondy (de katten!) Riverside (aan de Rupel) Voor geïnteresseerden of schuiftrombone en trom- Bullet (Kogel) Band (Band) geboren. Zaterdagavond fans in spé ook eens de pet. Camiel verzorgt ook speelde de Band op de Grote Markt, naar aanleiding bezetting vermelden, die de zang, waar het gezon- van de Groepstentoonstelling Beeldende Kunsten in bestaat uit 3 Nederlan- gen nummers betreft, het Belfort, en bracht zo New Orleans voor een paar ders en 3 Vlamingen (van Nog twee Nederlanders uur in het hartje van Aalst. culturele integratie ge- zijn Jos Koster (banjo) en sproken!). De reeds eer- Ludi Wijdemans (drums). De Fondy Riverside Bul- net en Altsax leverde der vernoemde Adolf Ro- Ludi Wijdemans is de et Band bestaat nu al 11 verdienstelijk werk. Het bertus speelt dus klari- enige die niet voor hon- aar en brengt zuivere was dus geen slecht idee net en altsax. Deze Ne- derd procent vast bij de New Orleans-jazz uit de de Band op de Grote derlander heeft een half groep speelt, en behoort revival-periode van na Markt te laten optreden jaar in New Orleans ook niet tot de kern die tergebleven dorp. De re gie is van Zeki Okten en de hoofdrollen waren voor Melike Demirag en Tarik Akan. 18 maart 82 Die Blech- trommel Een mengeling tussen realisme en surrealisme van een jong kereltje met buitenaardse krachten. De regie is van Volker Schlöndorff met in de hoofdrollen David Ben- nent en Mario Adorf. 1 april 82 The Deer Hunter De belevenissen en ont goochelingen van een jonge groep Amerikanen in de Vietnamoorlog. De regie is Van Michael Ci- mino en de hoofdperso nages werden vertolkt door Robert De Niro, John Cazale, Christopher Walken en Meryl Streep. Baetens Ben 30 ji De beeldende kunst brengen bij het volk. Een knappe selektie van het oeuvre kunstenaars. (CDJ) Met als doel bewaren en restaureren van stijlge- to bij te voegen van for- vels en/of architektonisch, historisch of industrieel- maat minstens 18 bij 24. archeologisch waardevolle gebouwen wordt ieder De jury die hierover zal jaar door het stadsbestuur een aanmoedigingspre- oordelen bestaat uit de feestzaal van mie toegekend. Het bedrag hiervan wordt telkenjare V.V.A.-bestuursleden, de huis. uitdrukkelijk en afzonderlijk in de begroting opge- schepen die de histori- Meer inform) ken en Ruimtelijke ning». De jury heeft 1 de prijs te kan zelfs besliss prijs niet toe te k De premie zal overhandigd op c lijkse V.V.A.K.-1 ring in decemb 1940. Geen versuikerde, die optredens op de blanke toestanden, maar Grote Markt zijn trou- echte zwarte jazz. Het wens een heel degelijk swingde er dus de pan initiatief gebleken. Al- uit, daar op de Grote leen zou het Stadsbe- Markt, en de Band kon dan ook tijdens de eerste set op een talrijk publiek rekenen, ondanks man kementen aan de ge- luids- en lichtinstallatie, die niet aan hen te wijten waren, maar aan het Stadsbestuur. De Band, die ook verle den jaar al in Aalst was, heeft reeds vier platen Komen voor deze pre- te richten aan het Kolle- mie in aanmerking ge- ge van Burgemeester en restaureerde buitenge- Schepenen, Stadhuis, veis van stedelijke of Grote Markt 3 te Aalst, landelijke gebouwen op vóór 30 september. het grondgebied sche gebouwen onder voorzitter Jan zijn bevoegdheid heeft Hulst, Ploegstraat I en/of een bevoegd amb- Aalst, tenaar «Openbare Wer- van De juiste ligging van doorgebracht om er de de Band II jaar terug op- Groot-Aalst. Er kan ook het gebouw moet uiter- roots» van de jazz op te richtte. Pol Geevaert op rekening worden gehou- aard worden vermeld en graven en er zijn gelief- bas sluit de rij. koosde muziek te bestu deren. Johnnie van Bree- den met de omgeving ook zo mogelijk de datum P.B. waarin het is ingeplant, van oprichting en het Schriftelijke aanvraag vroegere gebruik. Een fo- tie, sfeervol. In haar atelier. Hoog straat 11 te Aalst (053/ 21.05.60) kan U elke dag terecht. Deze expo die loopt Apostelken» te gast is. vanaf zaterdag 12 tot en Liliane toont een uitge- met zondag 27 september sproken voorkeur voor de is te Affligem toeganke- Van kindsbeen af voelde de te Lede in 1935 Schone Kunsten en ver geboren Liliane De Smet zich tot het tekenen en volgens privé-lessen schilderen aangetrokken. Tijdens haar humaniora te kreeg van schilder Sacré. uit, alle uitgebracht op Gijzegem volgde ze dan ook les in schilderen, niet Met volle overgave zou fijne toets, voor het bijna ij*jk" op' zatërdage] een eigen label, '«Fon- vermoedend dat deze hobby later een belangrijk ze haar gevoelsleven nu schroomvallig beroeren zondagen van 14u30 tot oroii-t deej van haar leven zou vullen. op het doek weergeven. van de materie. Getui- 20 uur. Op zondagen bo ni, t Zo in groep als afzon- gen landschappen, stil- vendien van 11 tot 13 uur Wegens het overlijden penseel weggeborgen. deriijk stelde ze tentoon levens en bloemstukken Op andere daaen ook van haar echtgenoot na Tot ze, jaren later, leer- le Bonheiden, Brugge, van intense romantiek, m£ar dan op aanvraag amper vter jaar huwe- lrnge werd aan de Aal- Dendermonde en Aalst, steeds is haar werk, in aanvraag^ hjksleven werden verf en sterse Akademie voor waar M elk jaai ,erUg in haar streven naar perfek- LH- dy» genaamd, en bereikt dan ook een vaak echt professioneel niveau met hün swingende, warm bloedige jazz. Vooral Adolf Robertus op klari- De gemeentelijke muziekschool start het nieuv« schooljaar op dinsdag 1 september e.k. Zowel kinderen als volwassenen kunnen er (H kursus volgen van notenleer en instrumenten als: piano, gitaar, viool, cello, saxofoon, klef net, dwarsfluit, trompet, trombone, hoorn, tubi zang, samenspel en kamermuziek. Ook besta* er een kursus van dictie en voordracht. Inschrijvingen worden verwacht in de school cultureel centrum, vanaf dinsdag 1 septembe h om 16.30 uur tot 20 uur en dit tot en mO maandag 7 september. Alle inlichtingen te bekomen via de gemeente of de school zelf. Tel. 053/78.95.10 post 9f

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 12