m RETROSPECTIEVE ETIENNE LE COMPTE REEDS GROOT SUCCES ie OPENDEURDAG RECEPTIE TONEELGILDE HOGER OP Progressief Aalsters Collectief Theater met 2 eigen creaties '2 FILMJOURNAAL 16 - 11 9.1981 - De Voorpost Vrijdagavond, 4 september, werd de retrospectieve en huldetentoonstelling Etienne Le Compte geopend in het Oud Hospitaal. Deze tentoonstelling loopt tot 28 september, en aan de bijval waarop de opening mocht rekenen te oordelen, wordt het een grandioos succes. Het kleine zaaltje waar schepen Herman -Roels en professor Ringoir het werk van Etienne Le Compte inleidden, zat bomvol. Een groot gedeelte van de geïnteresseerden, moesten noodgedwongen tijdens de toespraken blijven buitenstaan! In zijn voorwoord stelde schepen Herman Roels, die het initiatief tot deze tentoonstelling nam, pro fessor Ringoir voor een man met een indruk wekkend curriculum vi- tae. Op zijn beurt had professor Ringoir evenals Etienne Le Compte een geboren Aal stenaar het dan over de gehuldigde schil der. Hij drukte erop dat hij de kunstenaar bena derde als vriend en als leek, niet in de eerste -plaats als kriticus, en noemde het werk van Etienne Le Compte uni verseel en niet tijdsge bonden. Veertig jaar reeds is deze kunstenaar bezig, en uit eraard is er dan ook een zekere evolutie in zijn werk te bespeuren: eerst schilderde hij haast uit sluitend landschappen met bomen, daarna kwa men daar huizen bij, en nog later huizen met ven sters, die openingen zijn naar de buitenwereld, middelen tot communi catie. Ten slotte begon Etienne Le Compte ook dieren en mensen te schilderen, maar dan wel «verre, onbedorven mensen», uit de Derde Wereld bijvoorbeeld. Professor Ringoir stelde zichzelf en het publiek daarbij de vraag of de kunstenaar een mensen schuw iemand is, of dat of laat de mens moet ver schijnen. Professor Ringoir ging ook dieper in op andere aspecten aan de kunste naar en mens Etienne Le Compte verbonden. Zijn literaire bedrijvigheid bijvoorbeeld, waartoe 16 toneelstukken en 300 ver halen mogen gerekend worden. Ten slotte druk te hij erop hoe goed het werk van Etienne Le Compte thuishoort in dat middeleeuwse, Aalster- se, architecturaal pronk stuk dat 't Oud Hospitaal heet. reisindrukken. Voor wie reeds bekend is met het werk van Etienne Le Compte, moet dit een zeer aangename, nadere kennismaking worden. Voor wie hem niet kent een uitnodiging eens een kijkje te gaan nemen in het Oud Hospitaal. Voor deze laatste categorie ook een kleinere kennis making met deze schil der, schrijver en dichter, die geboren werd te Aalst op 4 april 1931. Etienne Le Compte is een autodidact die studierei zen maakte naar o.a. Ja- Lode Stevenberg publi ceerde hij in zijn jongere jaren een groot aantal jeugdboeken. Daarnaast schreef hij ook nog to neelstukken. Etienne Le Compte is een dichter die in de plaats van woorden, kleuren gebruikt krachtige, heldere, warme kleuren die op zijn doeken meest al met de tube zijn aan gebracht. Daardoor ade men zij een zeer persoon lijke, levendige sfeer van blijdschap uit en een in tens verbonden-zijn met de natuur. Maar Etienne het hier juist zijn bood schap betreft. Prof Rin goir bestempelde Etien ne Le Compte verder als «een wroetend zoeker naar kleuren». Een mens heeft kleuren nodig, vaak Zuidamerikaans gebonden werk van blijdschap. Hij is een man van contrasten, en zodoende mag het ons dan ook niet verwonde ren dat hij zich recent ook gewend heeft tot het schilderen van inte rieurs, waarin nu vroeg Herman Roels sprak een woord van dank uit aan allen die aan deze ten toonstelling hun hulp hadden verleend, en no digde de geïnteresseer den uit een drankje te nuttigen. Daarna kon men de zo karakteristie ke werken van Le Comp te gaan bewonderen: meestal bomen of land schappen met bomen in krachtige lijnen en felle, vlammende en warme kleuren, maar ook min der expressionistische pan, Zuid-Amerika, Indo nesië en West-Afrika. Hij behaalde verschillende onderscheidingen en heeft sinds 1961 zowat elk jaar exposities ge had, niet alleen in Bel gië, maar ook in Parijs, Bonn, Düren, Siegburg en Bensberg. Groepsten toonstellingen waaraan hij meewerkte liepen, be halve in eigen land, ook in o.a. New York, Biar ritz, Martilly en Cannes. Onder het pseudoniem Le Compte bezit een te sterke persoonlijkheid en een te gedegen vakman schap om zijn werk tot fotografisch beeldjes- schieten of stillevens te laten verwateren. Wie zich daarvan wil overtui gen, kan best een kijkje nemen in 't Oud Hospi taal. Tot 28 september! P.B. 4 Kunstschilder Etienne Lecompte stond ter belangstellenden een woordje uitleg te geven beschikking om de (CDJ) h het i pop 2 i uit beri aniss het gaver I aan it Pal iteml ste gi ngev ret d lergeli Esd kbli r di In hun uitermate verzorgd vergader- en repetitielo kaal vond zaterdagavond 5 september de traditio neel geworden bijeenkomst plaats van de Hoger-Op familie bij het begin van het nieuwe toneelseizoen. Frans Pauwels verwelkomde in naam van het be stuur de talrijk opgekomen sympatisanten. Hij gaf eerst een over zicht van vorig seizoen waarin Hoger Op 3 eigen produkties bracht naar aanleiding van hun 45ja- rig bestaan. Alhoewel hij de indruk had dat Hoger Op be paald niet verwend werd door de toneelrecensen ten, konstateert hij toch een stijging van de pu blieke belangstelling. In derdaad met de 2" pro- duktie (H.O. 45) werd een rekordopkomst van 1200 toeschouwers genoteerd. Voor de eerste keer rie pen zij ook de hulp in van een beroepsregisseur voor het aanbrengen van nieuwe ideeën en ter ont lasting van de eigen re gisseur. Ook dit seizoen wordt de ze trend doorgezet en werd de ervaringrijke ac trice van Teat er Antigo ne, Lien Smolders bereid gevonden om de regie van het tweede stuk waar te nemen. De doelstellingen blijven dezelfde: niet-betaald to neel brengen op een zo hoog mogelijk peil zon der de sociale functie van de kring te verwaar lozen. In die zin werd dan ook de volgende programma- tie uitgewerkt. Op 28 en 29 november en op 4, 5, 6 en 7 december 1981 bren gen zij «Uitvaart», een dramatisch speelstuk van Sutton Vane in een regie van Frans Pau wels. Op 27 en 28 maart en op 2, 3, 4 en 5 april 1982 wordt «Als 't kindje bin nenkomt» geprogram meerd, een boulevard stuk van André Roussin in een regie van Lien Smolders. Tussen die twee eigen produkties plant Hoger PACT zet het nieuwe toneelseizoen in met een Als eerste productie pakt Na het succes dat het herneming van het Brecht-tweeluik .De Bruiloi. - pACT uit Set een geac- ,„eeta Cogen Corbey Burgermannettesdoodzonde» dat reeds in ]um een tualiseerde versie van voria seizoen kende met try-ou. kende PACT staat wel degelijk open voor „As you Iike it, van w. opbouwende kntrek: bi, deze herneming werd reke- Shakespeare, een punko- het leven., lag het voor ning gehouden met de opmerkingen van het pubhek ratonium dat de neder. de hcmd dat h<?t collectiel en het concept in die zin aangepast. «De Bruiloft» lcmdse titel meekreeg wordt continu afgewerkt en de liederen van Kurt «pak vast», (eind novem- Weill lopen op de projectie van een enigszins inge- ter 1981) De titel en de korte versie van de film «Burgermannetjesdood- regie is van Anton zonde». Cogen. er vu het gevangenis dienst i er(ja^ voor collabora! mr] rexisten, ex-nazi's ej ,gSgn der «zwart gesp n(j (streefdatum maar II le Ook het einde-s Op ook nog een uitwisse- abonnement (voor één VU-Senator Bob Macs heeft lingsprogramma waar- persoon bijv. vraagt H.O. een dossier samengesteld on- over de onderharidelin- 150 BF. voor 3 stukken) der de titel «Verkwistingen», gen met een groep uit het kan altijd terecht bij een Daarin worden^ een aantal uit- Zottegemse nog gaande van de veertig Hoger-Op- stuk wordt geen g« kelijk klusje: een i ^e. groep o.l.v. Flor ^e| schrijft, regisseert a drii teert een theaterstuk |ium dokumentaire in |ujst, over psychiatrie, gjmj seerd deels op versli rum zijn. Het seizoen wordt tradi tioneel afgesloten met het jaarlijks privé-feest in travesti en komedian tenstijl «Ehaleia IX danst». Ondanks het feit dat de krisis ook budget taire weerslag heeft op de Hoger-Op kas, blijven de abonnementsprijzen ongewijzigd. Wie zou ge ïnteresseerd zijn in een werkelijk spotgoedkoop gaven en projekten van de re gering op de korrel genomen, uitgaven die totaal overbodig zijn en projekten die best kun nen worden uitgesteld. De vzw «Historische Koncer- ten» organizeert dit jaar drie barokkoncerten in de vroeggo- Frans Philips, Hovenier- tische kerk van Onze Lieve straat 42 tel. 21.18.67. Vrouw Lombeek op de zonda- Etienne Baetens, N. De gen 13, 20 en 27 september Tièrestraat 2. (secreta- telkens om 16.00 uur. Het fes- ricxat). tival wordt geopend door het Malmö Kammerkör. dan volgt het Westvlaams Vocaal En- semble en de Scola Gregoriana leden. Keuze genoeg maar voor het gemak gaven wij toch een paar adressen: Louis Pauwels, Moorsel- baan 206 )Tel. 21.72. opnieuw op hen zou be roep doen om nogmaals een dergelijk waagstuk op te zetten. Zij opteerden voor een muzikaal speelstuk rond het thema fascisme gesi tueerd rond Breendonk, het kamp dat in 40-45 over en interviews door de Duitse bezetters psychiaters en gejj|ai gebruikt werd als op vangcentrum voor joden, communisten, weerstan- ders en ander «wit ge spuis» en dat toeval lig? na de oorlag als van de Sint-Salvatorkathedraal van Brugge sluit de rij. Gemiddeld verbruikt elke mens 70 liter water per dag, maar in vele gebieden moet men het stellen met 6 tot 7 liter, een absoluut minimum. In Skandinavië loopt het ver bruik op tot zo maar eventjes 400 liter per dag neerden, deels opèncjer mans van Roger Vat erpC Velde. i de Ook de poezieprog te ma's blijven op het re gr0l toire staan en als fnder voorstelling wordt Bruiloft» en Burgen jger net jesdoorzonde gesteld. PACT koopt met i programmatie zijn* bliek datgeni bieden wat het van Pf verwacht: een pNg sieve theatervorm. COMES A HORSEMAN, WILD AND FREE Iedereen die de filmaktualiteit een beetje volgt, weet dat de western sinds eind de jaren '60 als bioskoopfilmgenre heeft afgedaan behoudens enkele betere uitzonderingen. In die kategorie hoort dan ook de film van de week thuis. Het verhaal Op een heuvel in de uitgestrekte vlakten van het Verre Westen worden twee soldaten ten grave gedragen. De bewegingen van de ver wanten worden in de verte gadegeslaan door Frank Athearn (James Caan) en zijn vriend. Zij zijn heelhuids uit het avontuur van de 2e wereldoorlog gekomen en hebben zich in de streek gevestigd met de bedoeling er een ranch te runnen. De grond waarop zij werken hebben ze kunnen afkopen van Ella Connors (Jane Fonda) die zwaar in het krijt staat bij haar schuldeisers. Dit is helemaal niet naar de zin van J.W. Ewing (Jason Robards) de plaat selijke patriarch-grootgrondbezitter. Het lag in zijn bedoeling de hele West Mountain Valley op te kopen, om die op zijn beurt te verhuren aan een oliemaatschappij die op het terrein proefboringen wil verrichten. Ewing wou zelfs zover gaan om met Ella te trouwen, maar langs de vrouwelijke kant van de beslissing werd hij botweg afgewezen. Dezelfde reaktie staat Athearn te wachten als hij voorstelt om met Ella een deal aan te gaan voor de werkver deling. Nadat de helper van Ella op een onge lukkige manier van zijn paard valt en er het leven bij inschiet is de samenwerking tussen beiden een feit geworden, temeer omdat ze het wel doorhebben dat ze tegen een gemeen schappelijke vijand staan. In momenten van onmacht vertelt Ella facetten uit haar leven tegen Athearn, waaruit langzaam maar zeker een liefdesrelatie groeit. Eendracht maakt macht en zij slagen erin hun schulden aan de bank af te betalen, omdat hun gefokte vee toch nog een redelijke prijs haalt op de markt. De eindkonfrontatie is een intense en gewelddadi ge akt waarbij Ewing, die zelf in financiële moeilijkheden is geraakt, er zijn hachje bij inschiet. Het komende jaar opent met perspek- tieven, ondanks een aantal terugkomende moeilijkheden. De Him Comes a Horseman is een ekologische tragedie handelend over natuur in nood en door indus- trializering bedreigd akkerland. In die kon tekst staat de mens centraal die zijn waarden en bezittingen wil verdedigen tegen gezicht sloze indringers, maar die al te goed beseft dat hij de ongëlijke strijd tegen vooruitgang zal moeten opgeven. Een vooruitgang dat onbe perkt zijn weg gaat en abstraktie neemt van quotaties zoals goed en slecht in een maat schappelijk perspektief. Dit tema zou gemak kelijk kunnen leiden tot politieke redenerin gen, maar de regisseur laat zich niet verleiden om een stelling in te nemen omdat hij, het weze herhaald, de mens in zijn werk centraal stelt. Hoogstens kunnen we er een stuk vrou wenemancipatie uithalen. Het hoofdpersonna- ge is een vrouw. Zij is gehard door en opge groeid in een mannenwereld die weinig nuan ces weet te leggen tussen vrouwelijke gevoe ligheden en het harde landlabeur. Zij weet haar prerogatieven te verdedigen en gaat niet in op de chantage van de mannenwereld. Dat er hoedanook een relatie kan ontstaan maakt de vrouwenfiguur alleen maar geloofwaar diger. De vertolkers Jane Fonda zal voor niemand nog een onbe kende zijn. Haar vertolking in «Klute» en «Julia» maken haar tot steraktrice van het voorbije decennium. In Comes a Horseman beeldt ze een vrouw uit die haar gevoelens perfekt verborgen houdt, die niemand in ver trouwen neemt. Precies het tegenovergestelde van de praatzieke, politiek geaktiveerde vrouw dat zij in werkelijkheid is. Men heeft weinig moeite genomen om de beginnende ouderdomstrekjes te camoufleren wat haar, hoe kontradiktorisch het ook moge zijn, nog mooier maakt als vrouw. Zij weet haar rol sterk en geloofwaardig te maken als onafhan kelijke vrouw die voor haar belangen vecht en er desnoods wil voor sterven. James Caan vecht samen met Fonda een heroï sche strijd uit die uiteindelijk destruktief zal uitkomen voor beiden. Caan weet genoeg te relativeren in de film (weet wat een oorlog is) maar laat zich verleiden tot dromerijen om het volstrekt gevoelloze systeem te bevechten. Naarmate de film evolueert, levert hij een zeer trefzekere prestatie wat hem tot eer van zijn akteertalent strekt. Praktisch: Regie: Alan J. Pakula. Scenario: Dennis L. Clark. Fotografie: Gordon Willis. Vertolking: James Caan, Jane Fonda, Jason Robards. U.S.A. 1978. Kleur. 118 minuten. United Artists. Eenmalige vertoning in het K.F.L. op donder dag 17 september te 20 u. PROGRAMMATIE AALSTERSE FILMZALEN Ik vind: 0 onbelangrijk, X goed, XX zeer goed, XXX niet te missen. Feestpaleis Zaal 1: The Bronx. 2e week. Fort Apache is de toepasselijke bijnaam van het politiebureel in het 41e precinct van de South-Bronx, N.-Y. Het is het enige bastion van rechtszekerheid mijlen in het rond. De wijk bestaat uit leden van een volledig gedesoriënteerde maatschap pij- Van een kuituurpatrimonium is sinds lang geen sprake meer. In dat dekorum is Murphy (P. Newman) gewone straatsmeris, belast met alledaagse opdrachten. Fort Apache is één van die films waarin de makers het niet echt aandurfden om volledig door te stoten tot het explosieve onderwerp dat ze als uitgangs punt namen van hun scenario. Hoedanook stijgt de film uit boven de rotzooi die ons op regelmatige tijdstippen overspoelt. Kwotatie. XX. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.15 - 18.40 - 21.00 Zaal 2: Atlantic City. Laatste film van de Franse regisseur Malle (pretty baby). De op komst van een nieuwe gokstad a la Las Vegas aan de oostkust van de Verenigde Staten, waarin mensen een identiteit trachten te vor men. Kwotatie: X. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.15 - 18.40 - 21.00 Zaal 3: Smokey and the Bandit part 2. Smake-I loze sequal over een kat en hond spelletje. I Kwotatie: O. W.: 18 - 19.30 - 21 Z.; 15 - 16.30 - 18 - 19.30 - 21 Palace Zaal 1: Dogs of war. De avonturen van eenj huurdoder. Kwotatie: O. W.: 18 - 20.30 Z.': 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Studio Little Benjamin 3e en laatste week. Judy Benjamin is 28 jaar. Haar jeugd was d van een verwend kind. Haar eerste huwelijk liep op de klippen en met haar tweede komt ze niet verder dan de huwelijksnacht. Ze is tot alles bereid om haar zorgen te vergeten en komt zo in het Amerikaanse leger terecht. Na even talrijke als komische verwikkelingen wordt ze een modelsoldaat. Noch de vele avan ces, noch een liefdesavontuur kunnen haar afbrengen van het voornemen het ver te schop pen in het leger Judy kiest voortaan voor de ongebondenheid en zal zo uitsluitend zichzelf zijn. Kwotatie: X. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Club It's my turn. Film gemaakt door de vrouwelij-1 ke regisseur C. Weill, Het onderwerp is de I zelfstandige vrouw op professioneel vlak. r Maar die minder stabiel blijkt te zijn bij de keuze van haar partner. De zoveelste versie van «La menage a trois». Ondanks de goeie intenties en het akteertalent van Jill Clay- burgh gaat de film helemaal de mist in. Kwo tatie: O. W.: 18.30 - 20.30 Z.: 14 - 16.15 - 18.30 - 20 45 Baetens Ben I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16