ILIANE DE SMET ÏET ROMANTISCH, ECHNISCH VOLMAAKT WERK E AFFLIGEM 1ALSTERSEJAZZKLUB, /ERLEDEN EN TOEKOMST 2e orgelconcert met 4-handig orgelspel Affligemse Harmonie jubileert Sw^ ^drrc5éTdhae„cnrés (tromb°M» r FILMJOURNAAL De Voorpost - 18.9.1981 - 11 opening van de nieuwe parallelle expozalen in seel grijpen. Ze wilde haar lievelingsonder- Stand» Affligems Kultureel Centrum, ruimten die een echter hoger op en volg- werp, aksentueert ze L it werden wegens de overgrote aanvraag van de dan ook lessen aan de eens te meer haar fijne losanten uit de hele regio, deed bezieler Dom Aalsterse Akademie. toets; kontrasterend te- euchdi ibald Verkest met mevrouw Liliane De Smet een Ernest Sacré kon haar gen een donkere achter- oger Pk Baert. rry ?aut. re W; Valei;, ans Dj voorgi ikkige keuze. natii ezenier istoor 'arochi on. F; 9n' albos. ordt 'P een rbecu: len -oeg. liamo- ds k gros ma Jagmi -Tram de vei lelingi 5n keurig, stemmig presenteerde zij een weelde aan cht va mstukken landelijke reien, pittoreske ka- levende stille- imponerende :1e or «"landschappen in 'ster D lta^e f°rmaten- Van ecepir S10'6 naar het kleine< san» Wen de miniatuur, ^ze gemeen hadden i natuurgetrouwheid, nswaoJ quasi fotografische iheid in de weerga st zin voor elk détail steeds kaderend in globaal inzicht, «De en het bos», waarbij Liliane vakkundigheid, meesterschap over Kalkot materie en de tech- grond. Ook wel eens, uit zonderlijk, tegen een hel dere fond en toch flink reliëf vertonend. Haar miniwerkjes, waaraan ze in één trok doorwerkt, zijn echte pareltjes die getuigen van haar akku- ratesse en observatie. Schoolhoofd van de ge- te overtuigen van haar in- trinsiek talent en deed kreeg ze dan ook te Gijze- haar geloven in eigen gem zelf. Dat ze momen- kunnen teel nog liefst werkt met Na deelname aan backgroundmuziek is groepstentoonstellingen wellicht een teken van volgden individuele o.m. de dualiteit in haar ge- te Bonheiden, Herder- moed waar het plastisch sem, Lebbeke. Aalst en en het muzikaal element Welle. elkaar gunstig stimu- Aanvankelijk waren het meentelijke school ifrerV vooral reprodukties van Welle Jozef Houtman, De hogere humaniora- werken van Hollandse school die tegen de alge cyclus was destijds nog meesters waarmee ze mene trend in klassen niet georganiseerd te heel wat sukses boekte bijwint en nu pas haar Gijzegem en Liliane, ge- en haar technische vaar- elfde klas startte be- n «hgheid bewees. klemtoonde in zijn inlei- belandde te Aalst bij de Een paar jaar later vond ding vooral het technisch Dames van Maria. Het ze echter haar eigen stijl benaderen van de reali- W?r.fev0n stl1 uin haar die steeds getuigt van teit gesteund op een ar- schildersleven. Het oen- een zekere romantische tistieke, eerder droef ge- seel werd opgeborgen in ingesteldheid. tinte geaardheid. de ^°de. In haar werken toont Li- Na haar huwelijk met in- liane De Smet een grote genieur Frans Jaspaert diversiteit. Landschap- vestigde ze zich te Bon- pen met een speciaal tur- heiden doch haar geluk koois gekleurde lucht, ty- bno doch zonder was er van korte duur. pisch voor haar alleszins Op 31-jarige leeftijd over leed haar echtgenoot en Liliane bleef over met kwistig tentoon- en dit wel met bombast. van in haar jeugd an Di Liliane De Smet blijk artistieke aanleg ze in de huma- bij de zusters te reeds op béegem voor een di- staan. werd gesteld; mu- Met haar drie kinderen U kan deze tentoonstel ling nog bezoeken tot en met zondag 27 september op zater- en zondagen van 14.30 tot 20 u. Op zondagen bovendien ook drie kinderen. Kinderen die thans, afgestudeerd, 't volle leven herfstlandschappen van 11 tot 13 u. Op ande met eigen koloriet. re dagen op aanvraag. Met haar bloemen, wel LH meer bepaald viool of schilderen. itjedn len, hei baar nogal uiteenlo- is desjde richtingen die op een polyva- artistieke inge- iheid. Als interne heel wat vrije tijd week-ends die des- zondig nog in het internaat meegemaakt, bren^ndelijk koos ze voor penseel. Haar eerste iding op dit stuk trok ze dan terug naar haar geboortedorp en nam haar intrek bij haar ouders. Ze werkte enkele jaren als bediende en kocht een huis te Aalst in de Hoogstraat, huis waar nu de «Galerij De Smet» is gevestigd. Doktersadvies, aanmoe digingen van tal van vrienden en eigen krea- tieve ingestelheid deden haar terug naar het pen- Volgende zondag 22 september om 15.30 uur speelt Rob Deleersnijder, organist aan de O.L. Vrouwekerk te De Panne in onze Sint-Martinus- kerk werk van Alain. Back en Franck. Het meest verrassende komt echter op het eind van het programma. 'Samen met Kristiaan Van Ingelgem voert hij immers 4-handige orgelwerken uit. Het gaat om composities van Joh. Aelbrechtsberger en 2 Fantasias van Adolph Hesse. bedel ta' l« rtniet te temperen geestdrift vat het bestuur van aandeden. pertoire opgebouwd uit °I,., ,a'8'er8e jazzklub «The Crazy Bol Café vzw» op Doch, genoeg over het standards, New Orleans- iag 20 september aanstaande een nieuw seizoen verleden want «The Cra- en dixielandtunes, ge- met een openingskoncert in hun lokaal. Gee- zy Bol Jazz Café v.z.w.» is bracht met een ongeloof- i;n 1 ^bergsestraat 84. Recht uit Rotherham (Engl.) blijkbaar vol plannen en lijke geestdrift, swing en den hiervoor «Dave Brennan's Jazzmen» aange- nieuwe initiatieven voor drive, én met het oog op ten, een zes man sterke dixieland-formatie met de toekomst. het entertainen (lees: amuseren) van hun pu bliek. Wij herinneren ons een meiavond (nacht) 1980 waar een paar bis- nummers uitliepen in een komplete extra vier de set. Van entoesiasme gesproken! Het Crazy Bol bestuur deelde ons ook reeds de programmatie mee voor de komende maand oktober: 4.10 begroeten wij er op nieuw de revelatie van vorig seizoen, nl. Collin «Kid» Dawson and his -sinds lange jaren gevestigde reputatie. Alvo- 10 I hierover de hoogtepunten van vorig seizoen op z««njH,tten. tember '80 werd ge- Handy's discipel een on- natk it met de Engelse Col- vergetelijk koncert. Stawf'Kid» Dawson and his In de halfvastenperio- Zoals reeds boven ver meld wordt de start ge geven zondag 20 septem ber aanstaande met Da ve Brennans Jazzmen uit Rotherham (GB). - Dave Brennan, banjo- Orleans de werd een grotere or- j vokalis, en lei 'd, meteen een gamsat.e op touw gezet van zijn „New Drleans netter, een echte re- pogend een geestelijke jazz ward New 'haes itie, deze negentien- band te leggen tussen en» is al verschillende talentrijke trom- twee steden met een kar- jaren in de mnni zeer In nlrtr»Kor L-out-, nrtvrr ItrrrHitio* Naur (lr_ geliefd in Engeland en op het kontinent. De ling hst. In oktober ken- navaltraditie: New Or- i wij een swingende leans en Aalst. Onver- »dNewKnrl!fr!raaTmet ValSt!, Stre??arad,eS en rnen^elling'van deze for- )!d\n ThaSr iiain een ?°r dne °rkesteü matie is uitgelezen, de antecedenten der band- eiqc eialn2 ^azzb>andbal kregen onze leden spreken trouwens Onward New Orleans eigen bodem. Bi, het karnavahsten blijkbaar voor £chzelf. Frank Jazzband: voor zondag 25.10 strik ten zij, voor de eerste maal in het Belgische jazzcircuit en exclusief te Aalst, niemand minder dan blueszanger en gita- fc"hlIlaTai,ndirenS nie' TT" !°H' d1 'dee: Br°°te' (klarinet en te- nng band, The Jegg- mogelijk ook door karna- nnr<,f,vj I Npw Orlactnc T<-»1 l. ij 1 J:i hét b vahnoehe.d werd dit nu- reeds W) taLd! w'i2" I aeCh S ha" Martin, Keith Smith. John fc Rol T SU, Mike Daniels, W Ook „Lo L w ue maanden aPnl;n Brian Turnock (bass) zat hier tA linrl L- wüu J0g|n weD.n°g d® eveneens bij Barry Mar- rist Gerry Lockran waar- nn«l u6 nn Rogeru Bird and tin en Keith Smith, was over wii u in komende Es it hl1 I"?** te horen;.ge- o.m. ook nog te horen op )inr wgens uit de Kern- volgd door een grandioze iD<s v Contain John 'en" fh',C7',7' ,Km'^3i°n,Night ge" *te dl Fra,C k 1,0ng,e' la' Burgon bezit een typisïh SbmH 9 3 lentnjke en uiterst be- flegmatieke retDand. geesterde s™ioweo Aalsterse humor die 1980 Palrick-MaT- over wij u in komende edities graag meer zul len vertellen. De Crazy Bol Jazz afé v.z.w. zit duidelijk op de goede weg en vult in de ze stad een leemte én een behoefte aan welke „A, S,ru£l„"°! Lier.*and ,hi; Jlie"ds"- ze de lead. Pat O'brien hier maar al teTan'a"^ oi jazz v^ate aan naar een nieuwkomer: de entwintig tot dertia iaar «ens ,oe gevulde een groots o^gezefsS- ^cks word^ngemanipu- geduurd eer de jazzlief- tfilwind door de tot Madelon. Öp de koncert met de zeer ver- Kennedy ntifk» rlianctaliilra fl rrlatrrrnn e l*qaars«perseptie» dienstelijke Aalsterse dit weekblad stelde Big Band, onder leiding in voorpremière, van Octaaf Boone, een ■huisorkest» voor suksesrijk einde van een door Terry hebber hier op regelma- iskd (lui Erei tige tijdstippen aan zijn Dave Brennans Jazz- ^trekken kon komen. Daar men brengen vooral is nu aan verholpen. «happy mucis» in een re- )e lijk rsel \cM la, stadsnotabelen, len publiek. TLe Ori- h Crazy Bol Jazzband 'sedert begin sep- gevormd en in al- stilte» aan het repe- W.S. welgevuld 1,30 erge voorwaar jazzseizoen. The Crazy Bol Jazz café v.z.w. presenteerde in haar eerste (vol) seizoen zomaar eventjes eenen twintig koncerten, ver prestatie zonder zorgd door drieëntwintig 3 was het pro- jazzformaties; wanneer 'eren in februari wij hierbij de groepen van Europa's groot- optellen die zij geduren- ORDINARY PEOPLE 4 OSCARS Ze is een mooie vrouw op middelbare leeftijd, is duur gekleed en houdt van kwaliteit met een naam op. Hij is advokaat en lid van het direk- tiekomité in een grote bank. Samen wonen ze in een prachtig huis met dito wagen in één van de betere wijken rond Chicago. Kortom, voor de buitenwereld zijn ze een voorbeeld van een welstellend gezin met upper-class trekjes. Het verhaal Plots zit je binnen in de huiskamer. Vader (Donald Sutterland) neemt nauwelijks gekon- centreerd The Wall Street Journal door, moeder (Mary Taylor Moore) brengt de net gemaakte pancakes aan tafel. De zoon is helemaal afwe zig en lust de dingen niet. Het dringt meteen tot je door dat er hier wat scheelt dat niets met materiële welvaart te doen heeft, maar dat zij Ordinary People (gewone mensen) zijn met een berg relatieproblemen. Wat is de aanleiding tot die situatie? Het gezin telde een paar maanden terug nog twee zoons. Wanneer beiden op zeiltocht ver- trekken komt er plots slecht weer opzetten waarbij de oudste het leven verliest. De jongste zoon Conrad (Timothy Hutton) kan het schuld gevoelen niet verwerken dat hij verantwoorde lijk is voor de dood van zijn broer en doet een poging tot zelfmoord. De tekens van die illuste re daad zijn als brandmerken te zien op zijn beide polsen. Praten in de familie Jarett over deze tegenslagen doen ze niet, noch over het een noch over het ander, alles wordt gewoon opgekropt. Na de huiselijke morgendrukte komen een paar schoolmaats Conrad oppikken. Deze hebben het uitgebreid over de vrouwelijke schoolgaan de jeugd die zij langsrijden, maar de laatst opgepikte geeft geen kick. Op school verloopt de dag al niet veel beter. Als een meisje zijn aandacht wil trekken stoot hij haar onbedachtzaam en kwetsend af. Na schooltijd stapt 'Con' naar het zwembad waar hij een voortreffelijk presterend lid is van de zwemclub. Maar hij doet daar zo onbehouwen dat hij de klub verlaat voordat het trainings schema is afgewerkt. Hij voelt zelf wel genoeg aan dat hij helemaal verstrikt is geraakt in zijn eigen problemen en zelfstandig geen oplossing weet te vinden. Daarom besluit hij kontakt te zoeken met een psychiater die zijn vader hem terloops heeft aangeraden. De jongen is nog niet goed binnen op het kabinet van de psy chiater (Judd Hirsch) of het zit er al bovenarms op over een praktisch probleem. De komende dagen kennen hun verloop en het wordt duide lijk voor Conrad dat de terugkerende zwemoe- feningen er teveel aan worden en hij besluit er de brui aan te geven, zonder zijn ouders van die beslissing op de hoogte te brengen. Hij gaat dan in de plaats maar wat rondlummelen in de stad en op een avond ontmoet hij een kollega- patiënt. Ze bieden tegen elkaar op over hoe goed ze zich wel voelen maar iels zinnigs weten ze tegen elkaar niet te vertellen. Ondertussen blijft Conrad de moed vinden om de dokter te blijven opzoeken op het afgesproken uur. Lang zaam riiaar zeker begint hij te vertellen over zijn trauma, maar er ontstaat ook een neveneffekt. Hij mist genegenheid van zijn ouders en dan vooral van zijn moeder die het niet onder stoelen of banken steekt dat de verongelukte zoon haar oogappel was. De vader is nog het meest begrijpend over de problemen van zijn zoon en het is hij die zich meer en meer begint vragen te stellen over het hoe en waarom. Wanneer hij de dokter gaat opzoeken met een foefje over zijn zoon belandt hij letterlijk op de patiëntenstoel. Even maar en de vader begint ronduit te praten over de relatie met zijn vrouw Vader Jarrett weet dat hij intens gelukkig is (geweest) met zijn vrouw maar begint erachter te komen dat fatsoen en burgerlijkheid mooi zijn 'meegenomen in het leven maar dat liefde en werkelijke kommunikatie tussen beide part ners nog wat anders is. Als de ouders besluiten er een tijdje van tussen te trekken is het hek helemaal van de dam en volgt de ene diskussie de andere op, ze praten over hun zoon, maar de een kan zijn gevoelens niet meer kwijt aan de ander. Als de achtergebleven Conrad op nieuwjaarsavond kontakt zoekt met zijn hospi taalvriendin verneemt hij dat zij de lijn heeft doorgetrokken en de dood is ingestapt. Hij is van dat nieuws zo overstuur dat hij hals over kop bij zijn dokter komt binnengevallen waar de tijd is aangebroken om het finale gesprek uit te praten. Na krampachtige driftbuien van ver slagenheid en verdriet weet Dr. Berger Conrad aan het verstand te brengen dat het leven hem is gunstig geweest en slaagt hij in zijn opzet om de jongen oprechte levensmoed in te spreken. Even na nieuwjaar komen de ouders terug thuis en kunnen het niet laten met elkaar te bekvech ten. Diezelfde avond nog wordt de ballon door prikt en verlaat Beth Jarrett het huis. Zij laat een bewust geworden vader en een begrijpende zoon achter... De film Ordinary People start als het verhaal van Con rad Jarrett en stopt als dat van Beth en Calvin. Een huwelijksband dat zovele jaren heeft kun nen standhouden wordt door ongelukkige om standigheden opgebroken mede door het be wustzijnsproces van één der partners. De film is een exponent van het feit dat relatieproblema- tiek welig tiert in onze maatschappij zonder dat daar uiteindelijk veel aandacht wordt aan be steed, maar dat mensen zeer diep en gevoelig kan kwetsen met onuitwisbare littekens voor het leven. De regisseur Voor de eerste keer Robert Redford achter de kamera, en het mag gezegd dat hij zich zeer voortreffelijk van zijn taak heeft gekweten. Toen hij de roman van Judith Guest vijf jaar geleden kreeg toegestuurd, vond hij het boek het beste dat hij sinds lang gelezen had. Hij maakte meteen plannen voor de verfilming en werkte anderhalf jaar aan het scenario. De akteurs Timothy Hutton komt werkelijk over, is zonder schroom voor zijn rol en houdt heel wat troeven achter de hand voor de toekomst. Donald Sutterland is wat slapjes in zijn rol van vaderfiguur en weet zich niet echt geloofwaar dig te maken. Mary Taylor Moore kennen we van de t.v.-serie «Meisje van de t.v.». Maar, wat zij aan akteerta lent kwijt kan in Ordinary People heeft geen enkel verband en is onherkenbaar met het ingeblikte werk van de tv. Zij weet de moederfi guur gestalte te geven, in grote mate gesteund door de koelheid en afstandelijkheid dat zij aan haar rol weet mee te geven. De Oscarstory Toen de film een jaar geleden werd uitgebracht in de Verenigde Staten werd het meteen duide lijk dat Ordinary People de grote kanshebber zou worden op de zo begeerde Oscarbeeldjes. Ondertussen weten we meer en is de film aan de haal gegaan met niet minder dan vier onderscheidingen en zeven vermeldingen. Ik heb het er in de bespreking van Raging Buil al over gehad, maar mijns inziens is die prijzenre gen gewoon teveel van het goede. Ik ga niet afdingen op de waarde van de film en als dusdanig raad ik je ten stelligste aan deze prent te gaan bekijken, maar voor mij blijft het een tendensfilm die is bekroond geworden. Hoe verklaar je anders dat Hutton voor een hoofdrol in de film een Oscar krijgt toegewezen voor de beste bijrol! Daarom ben ik bereid aan te nemen dat het filmlobbyen en de onzichtbare schakels hebben samengespannen om Red- ford's film als de beste te bekronen van het voorbije filmjaar. Technische fiche Regie: Robert Redford Scenario: Alvin Sargent Muziek: Marvin Hamlisch Vertolking: Donald Sutterland, Mary Taylor Móore, Judd Hirsch, Timothy Hutton. 123 minuten, USA 1980, verdeler CIC. Programmatie Aalsterse filmzalen ik vind: 0 onbelangrijk X goed XX zeer goed XXX niet te missen. Feestpaleis Ordinary people: kwotatie XXX W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 20.30 Hopscotsch: kwotatie: 0 W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 De ene goede spion tracht de vanzelfsprekend slechte spion schaakmat te zetten, overgoten met een laagje geweld en gesteund door vrou welijk schoon. Waar hebben we dat verhaal nog gezien? The Bronx. 3e week, kwotatie: XX Fort Apache is de toepasselijke bijnaam van het politiebureel in het 41e precinct van de South-Bronx, N.Y. Het is het enige bastion van rechtszekerheid mijlen in het rond. De wijk bestaat uit leden van een volledig gedesoriën teerde maatschappij. Van een kuituurpatrimo nium is sinds lang geen sprake meer. In dat dekorum is Murphy (Paul Newman) gewone straatsmeris. Belast met alledaagse opdrach ten. Fort Apache is één van die films waarin de makers het niet echt aandurfden om volledig door te stoten tot het explosieve onderwerp dat ze als uitgangspunt namen van hun scenario. W.: 19-21 Z.: 15 - 17 - 19 - 21 Palace Clash of the Titans: kwotatie: 0 Spektakelfilm met een hele resem gekende akteurs, die jammer genoeg niet borg staan voor goede kinema. W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.15 - 18.45 - 21 The Stuntman: kwotatie: 0 W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 20.30 De film is mij totaal onbekend en ik heb er evenmin dokumentatie over. Naar men mij toevertrouwde zou de hoofdrol gespeeld wor den door Paul Newman. Seven from Heaven: kwotatie: O Onbelangrijke rommel. W.: 18.30-20.45 Z.: 14.15 - 16. W - 18.30 - 20.45 baetens ben ding nodig om ze in stand Het jaarlijks paaskonsert Sflmpn mpt Ahdii? 'e Door de i»r'n gtoeUedanookuiltoleen JailIClI II1CI IJ lil I heen bleef ze steeds een belangrijk muzikaal gebeu- °ude gtiil "i j*""h"'ih ifi^hll" '?83e!lAh? ^mi8em haar 9e eeuwfeest zal vieren alhoewel ze s'teeds streefde Dirieené pfém^Weemaels 'H114Ü o de hun eelste (hal,) sel- l "kcrl 00k dt' «Koninklijke Harmonie St.-Ceeilia Hekel- naar het brengen van kwa- h!J i. edmaeis m fcPtrziinahmn;Y rn naar hie,r haalden Ut® blaast dan inderdaad ,70 jaar en is "eit. néar deferfekrie trtSS bTmiftoire mT n beste komen wij tot de som van dan ook een der oudste van het gewest. Na die van M" A" Arn,llta,re mu" V overgave en vierendertig jazzbands Moorsel althans. chrTi Jde ^rantrnr6!^' die ons keizerlijke stede Opgericht in een periode len eerder beperkt waren de ze zich tot het verzorgen sté tiid bijstaan door wi'lfv Captain» John in slechts anderhalf jaar waarin de financiële midde-, was veel moed en volhar- van waardevolle konserten. - de Muziekakademie Au gust De Boeck. De «Harmonie» was er reeds toen in 1869 het Bis- schoppenhuis heropend „.j v, »iu- werd. Ook toen in 1898 het Na de dorpspolitieke peno- ziekkapellen liet zich bij O.L.V.-beeld uit Dender de, nu afgesloten, beijver- zijn direktiewerk de jong- monde terug naar Affligem fi* -rirvK *r\t Kot i/Arrm-non werd gebracht was ze van Afnez. tévens' dirigent aan de partij. Wel en. wee van de Abdij leefde ze intens mee. Op zaterdag 26 september luistert ze nu weer de eu charistieviering van 19 u. op met werken van Tec Huggens, Saint Preux, Ke- telbey en van dirigent Wee- maels zelf. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 11