DE HEMEL BESTAAT,
WANT BREAM WEET WAAR
DE DEUR OPENGAAT....
TEJATER 80 WIL BETER
TONEEL BRENGEN
B'
zo
«De Vlaamse
Explorators»
in jeugdcentrum
Zonnestraat
Affligem met
«parallelle tentoonstellingsruimten»
PACT laatste maal
BRECHT-tweeluik
Een paar dingen uit het
Festival keren steeds
weer; de prachtige ver
siering van de ruimte
waar het concert plaats
heeft, en het zenuwach-
heel keurig rechtop zit, al de eerste les begon hoe allround de indivi-
linkerbeen op het bank- met de woorden 'je mag duele kunst wel is. On-
je, duim ontspannen, ze voor mijn part op de geëvenaard zijn de En-
polsgewricht los enz. rug houden, maar je
enz. Dan komt zo'n spe- moet dan wel mooier
cialist de planken op en spelen dan alles wat tot
tig aftellen naar de eer- wat zie je? Yepes mag de nu te horen is.
ste noten. Er zijn ook een ganse Mafia in de zaal Programma: twee delen
hebben, geen spier be
weegt, Narsidler geneer
de zich niet om zelfs tij-
paar dingen die steeds
weer wisselen: het pu
bliek in de zaal en op de
waarvan, kort
het eerste prachtig en het
tweede verbijsterend
eerste rijen. Maar vorige dens een Preludium van prachtig was. Anonieme
dinsdagavond was er
een opvallend jong en
aandachtig gezelschap.
Bach de ganse zaal vol componisten, Phillips en
TBC-bacillen te hoesten. Allison voorop. Het ge-
Bij Ragossnig zie je de heel is met ruim twintig
Veel mensen uit de deugd op het gezicht, jaar ervaring en psycho-
'snaarwereld'. Veel men- maar ook dat hij aan de logische bespeling van
sen die op het moeilijke fles Rijnwijn die straks zoet-ontroerend tot ron-
pad der gitaarkunst vor
deren, het rijk der drie
Toen Julian Bream (47) vorig jaar in de maand maart akkoorden ontvlucht zijn,
te gast was in het Paleis voor Schone Kunsten, en hun Meester of de
vertelde hij een paar wetenswaardigheden over het Meester van hun meester
reilen en zeilen van een kunstenaarsleven. Zo vertel- aan het werk wilden
de hij bijv. dat hij een hekel heeft aan fotografen, dat zien.
hij eigenlijk eerst cello gestudeerd heeft, dat zijn Er is een merkwaardig
vader hem opgeleid heeft, en dat hij sedert zijn 14* verschil in houdingen om
Tjeroeps' is. Beroeps betekent dan, dat hij sedert- een instrument te bespe-
dien aan de gitaar is. len. Op elke bladzijde
Luit spelen blijft voor hem een zuivere hobby. van een gitaarboekjes- moest ik weer denken
Van die hobby-kennis is hij hier een klein staaltje methode zie je een fotoo- aan mijn gitaarleraar die
komen geven. tje van een meneer die zoveel jaren geleden
komt zit te denken, en
Bream... ja Bream zit
niet, maar hangt over
zijn instrument, hij over
schaduwt zijn luit, eigen
lijk overvleugelt hij alle
noten. En toch slagen die
grote heren er elk voor
zichzelf in om de wonder
lijkste muziek- te voor
schijn te halen. Even
duit virtuoos-verbazend
opgebouwd. Dadelijk al
in 'The Quadro Galliard'
hoor je het meesterlijk
palet van de individuele
speler, en de geboeide
samenklank van het
geheel.
Eigenlijk zit het knappe
(maar wat is dat voor een
gewoon woord) juist
daarin, dat je door die
gelsen in de kunst van
het interpreteren van vo-
kale (Pro Musica Anti-
qua, Munrow), en instru
mentale oude muziek.
Het hele aanbrengen van
de klank gebeurt op kou
sevoetjes, in een voort
durend gesprek tussen
de instrumenten, waarbij
Bream niet zelden als
moderator optreedt, in
een stroom van ritmische
cellen, die steeds in echo
hernomen worden en te
rugkeren. Daarbij wordt
alles als een engelenpa-
letje geserveerd, terwijl
het niet zelden om recht
uit technische krengen
gaat. Hoogtepunten zijn
'Allison's Knell' voor con
sort en het afsluitend
'Daniel's Almaine' van
Daniel Batchelar. Dat
nyddenin als rariteit Ja
mes Tyler twee volks-
periekte samenklank liedjes op sopraanluit
nooit in de gaten krijgt, brengt (Merck toch hoe
sterk, en een Siciliano
die ook Respighi in de 3°
Suite gebruikte) en dat
als knipoogje naar het
publiek in 'Commedia
dell'Arte stijl doet, kan je
als voorbeeld van vreug
devol en ongecom-
plexeerd musiceren be-
In februari 1980 werd de oprichting ran Tejater 80 „De Emigranten». De ak- vo^musiceren'
bekend gemaakt. De v.z.w. statuten stellen onom- teurs Luc Van den Broeck j
wonden dat Tejater 80 buiten elke partijpolitieke. en Dirk Klinck wonnen er de hele avond Het is
ideologische en filosofische gebondenheid teater zal bovendien nog de eerste hlökboar veel leotiaer
brengen, kulturele manifestaties zal organiseren prijs voor akteren en uit- dankbaarder om met 6
van allerlei aard, mee zal werken aan soortgelijke cDraak i - 1
organisaties en bovendien kulturele uitgaven van P professionelen muziek te
„if r -i ,-maken, dan met 6 lief-
allerlei aard zal verspreiden. Qp 26, 27, 28 september hebbers een weekblad
ien °P 3, 4 en 5 oktober samen te stellen. Even
Tejater 80 mag op een groep... Dit alles maakt 1981 brengt Tejater 80 terzijde 'I have noticed'
eerste suksesrijk toneel- dat Tejater 80 de betrach- .Moeder Courage en zegt Bream dat er zo
seizoen terugblikken. In ting heeft meer dan te haar kinderen» van Ber- weinig mensen met een
weerwil van nogal wat zijn dan zo maar de elfde tolt Brecht in een regie programma zitten Hij
sarcastische opmerkin- toneelgroep te Aalst. Het van ja Corthals. Deze zegt er wel niet bij waar
gen slaagde Tejater 80 er doel is en blijft beter to- knappe kreatie wordt ge- om \t/e zitten daarmee
in met een beperkt bud- neel te brengen te Aalst, bracht in zaal Netwerk, even in de woordenwaai
get, bijeen gebracht door dit met eigen produkties De Ridderstraat Aalst. die ook al op de perscon-
leden- en publiciteits- en met gastoptredens De hoofdrol (moerder ferentie wapperde
werving, een erg geva- van andere gezel- Courage) wordt vertolkt Eigenlijk is het volgende
want de mensen van het
plaatselijk organiserend
vlak hebben deze erfenis
van boven gekregen, en
kunnen waarschijnlijk
weinig inbrengen tegen
het verre gebeier des
Festivals Kroonraad. Die
heeft namelijk alle pro
gramma's en manifesta
ties in een keurig kanjer-
boek gebundeld. Je krijgt
dus het integrale com
plete Festivalgebeuren
in een kleinood monu
ment, een voorbeeld van
zorg, zijn prijs meer dan
waard, maar in de prak
tijk heb je voor één con
cert twee bladzijden
leesvoer. Je vindt daar
bijvoorbeeld geen woord
informatie over het be
grip 'consort', geen
woord over de zes ver
plichte instrumenten die
zo'n consort uitmaken,
geen woord over een
componist, zelfs niet over
èen centrale figuur als
Dowland. 'I have noticed'
zegt Bream, en mis
schien blijft hij niet
alleen.
Het tweede deel is uit
sluitend aan die Dow
land gewijd. Andermaal
muziek voor consort,
maar met Robert Tear als
zangsolist. Alle instru
mentale stukjes heeft
Bream ooit eens op een
plaat in bewerking voor
luitsolo bijeengespeeld.
Sommige zijn intussen
tot gitaar- of luithit ver
heven. De balans,- met
een intredende fluit is
rijk en vol, en toch, en
toch valt het weer op,
te drinken, maar je
zijn stem horen! Hij pi
ze als een herfstbics
hij dempt ze als eer.
per met nog één vil
lucht er onder, hij;
een ademtechniek
een kleerkast, en
zingt (zittend) met
vreugde, een eenvou
een gemak zodat
mand het in de gc
heeft hoe afschuw
moeilijk zo'n eeuwig;
lodie-lied is. En bov;
slaagt hij er telkens i
in om het eind
versiering in een
piano uit te vegen,
klank te laten uitdie fatr-play
als een vingerhoed; Engelse*
op een warme zot 8e^
mogen.
Hoogtepunten: ik drni
bijna niet, want zon
somming wordt zo ve
lend als de som van
personaliteiten i entoesias
Beverem
i tot E
vroeg in
om e
kon
(Arme m
Met zijr
de speechaanvang.
aartsmoeilijke Frog :afhi
liard misschien,
'Chamberlain's Gaili
voor luitduo, het i
nende schilderende
snik van 'Lasso vitan
het duivels Fantasiai dicht en
luitsolo, het (famous: heen. M
Tear in zijn prad
Cambridge Engels) f
Knacks for ladies (i
in de koorversie
meegezongen hebbe
de discantsolo's
therine
Mackinto thiging
haarzuiver liet
bloeien, of was het
tenormelodie uit hete d om^'
digende 'Can
Excuse'?
Een enthousiast pul
hoe tussen al die hoge- vroeg en kreeg een
doos grollende Morlej
Tijd voor conclusie:
absolute topper uit
doelpun
En d
Martens
met
van andere
rieerd toneelprogramma schappen,
aan te bieden, waarbij Het voorbije seizoen kon
steeds voor ogen werd besloten worden met het
gehouden de uitgangs- behalen van het Rikke
punten van Tejater 80; Schmitzjuweel op het na
werken met beroepsre- tionaal tweesprakentor-
gisseurs, de juiste akteur nooi, met fragmenten uit
op de juiste plaats, een
teatergroep zonder be
stuur doch als één werk-
door Annie Moortgat. schrijfsel voor de vaak,
bergen muziek (van Dow- -sertje: uit dezelfde to "aiens-
land), de menselijke
stem als uniek instru
ment naar voor treedt. ._rr
Tear zit tegen alle ele- Aalsters muziekwen '0,°/
mentaire zangdiscipline-
regels in, een uur voor de
aanvang van het concert God save"the Queei
op een terrasje op de Maar voor mij savt
Grote Markt in de wind liever Bream,
in de zon een koude pint
De scf
elke vree
Wied
ou sch
bedrogei
v'tkingsn
len maa,
en daar
leder lar
svpporte
gesteld.
Albert,
als het
goaltje.
tanden
Even
vijfenvet
korrel.
Vanaf september en dat het hele winterseizoen '81- Spanje en de Verenigde
'82 door stelt de cineasten- en voordrachtgeversvere- Staten, nu van een dikta-
niging «De Vlaamse Explorators» een reeks doku- toriaal bewind. Maar in
mentaires 16 mm. kleurenfilm voor aan het Aalsterse alle omstandigheden,
publiek. Deze avontuurlijke, journalistieke filmen hoe moeilijk ook, blijft de
worden telkens ingeleid door de cineast, reporter of Filipino goedlachs en
expeditieleider zelf. Tijdens de pauze of na de gul. Hij zal je hartelijk
voorstelling krijgt men dan ruim de gelegenheid om welkom heten, mabuhay!
vragen te stellen aan deze voordrachtgever. Hij zal weemoedig voor
De voorstellingen gaan schenken die hen toe- j? zinge.n' d°hiJ. Tsa y?!
telkens door op dinsdag- komt. Wat de Filippijnen ^mdat hl er bentl Laat. le
avond om 20 uur op vol- betreft; er is na Zaïre daarom meevoeren naar
gende data: geen enkel land ter we- f1' ongekunstelde, heer-
22/9/81: De Filippijnen reld met zoveel Vlaamse vo f.n. g.eru van
door Theo Criel missionarissen, na de dit wonderlnk lreve mor-
20/10/81: Ruanda door Verenigde Staten en gen
W. Heanebalke Groot-Brittannië geen
17/11/81: Mysterieus enkel land waar zoveel Aan de geïnteresseerden
Brazilië door Ludo Engels wordt gesproken voor deze filmenreeks ra-
Debruyne en ook kende geen enkel den we aan om zeer vlug
19/1/82: Bahama's en ander Aziatisch land zo- hun kaarten te reserve-
Florida door Eric Deca- lang een koloniaal be- ren bij de mede-organi-
booter wind. Toch zijn de Filip- sators:
16/2/82: Haïti, 175 jaar pijnen nog altijd weinig
marginaal door Luc gekend. Het toerisme is Geerinckx reizen, tel.
Serres er natuurlijk doorgebro- 053/21.07.12 of 77.40.84,
16/3/82: Seafari, Het ken. Sommige binnen- Hoek Nieuwstraat en Kei-
Barrière Rif door Jos Hol- landen zijn amper ont- zerlijk Plein, 9300 Aalst,
lenfeltz. dekt. Gelukkig maar, Jeugdcentrum: tel.
Van deze 6 filmen zullen want Voor de schaarse 053/21.96.11, Zonnestraat
brochures met korte in- bezoeker die de Filippij- 20, 9300 Aalst.
houd. foto's en prakti- nen doorkruist lijkt het
sche gegevens aangebo- land haast een paradijs. De prijs voor al deze uit-
den worden bij de in- een ongerepte oase die zonderlijke voordrachten
gang van de zaal. hij liefst helemaal voor is 600 fr of 400 fr. voor
Waarom nu een film- zich wil houden. Daarbij bezitters van een CJP,
reeks over deze toeris- ontmoet men de Filipino,' een mindervalide of 3+
tisch volslagen onbeken- lief, mooi en enorm gast- pas. De losse tickets voor
de landen? Gewoon om vrij, misschien wat té een voordracht apart
uw belangstelling wat volgzaam en gedwee. Dit kosten 120 fr. of 80 fr.
op te wekken en deze maakte de Filipino af- voor CJP, mindervalide
landen de aandacht te hankelijk, eerst van of 3+ pas.
Spelen verder mee: John -
De Schutter, Tony De
Ryck, Rita Corthals, Ro- Klinck, Ulrich D'Haese, Ignace Vermoesen, Fred- neelminnend Aalst
ny Rombaut, Paul Sonck, Paul Coppens, Lieve Kin- dy Camu. naar toe moet.
Nelly De Hert, Dirk dermans, Peter Barrez, Een produktie waar to-
sende leiders. Wegens 1
huis en uithuwelijl
kwam er inderdaad I
quasi niet te vullen leen
Door haar Kultureel Centrum heeft de aloude Abdij mouw kunnen passen door der welbepaalde funktie.
Affligem, eens werkelijk het lichtend centrum voor de hele het inrichten van vrijgeko- Het voorste deel werd in
regio, een belangrijk deel van haar glans en invloed op de men ruimten tot tentoon- 1967 dan omgetoverd tot
omgeving herwonnen. stellingszalen, parallel dan het huidige Kultureel Cen-
met de reeds bestaande, trum en in de achterbouw zodat het atelier, althi
Zowel uit de Faluintjes- een uniek kader de vruch- De nu zogenoemde ten- kwam een molen waar hos- voorlopig, werd opj
streek als uit het Aalsterse ten van de vele opgravin- toonstellingszalen «B». tiebloem werd gefabriceerd doekt,
en uit het Pajottenland ko- gen tentoon worden gesteld In 1920 zag de Abdij zich voor het hele Vlaamse
men wekelijks tal van be- of bezieler Dom Idesbeld immers genoodzaakt, om land. Op de bovenbouw
zoekers ofwel naar een van Verkest komt met een in het levensonderhoud van kwam dan een zolder waar
de vele tentoonstellingen nieuw pluspunt voor de haar bewoners te kunnen de tarwe werd gedroogd en
kijken of deelnemen aan dag. voorzien, een melkerij op het is in die zalen dat vroe-
kulturele voordrachten of Het aantal aanvragen van te richten. Tijdens WO II ger het jeugdatelier werd
gesprekken. Ook de jeugd kunstenaars om in Affli- werd deze echter op bevel geïnstalleerd en die nu evo-
komt er blijkbaar flink aan gem te kunnen exposeren van de bezetter gesloten, lueerden tot tentoonstel-
haar trekken. Nog maar werd inderdaad zo groot De Duitsers streefden er lingsruimten. Groot, dege-
pas wist het Centrum zijn dat een wachttijd van drie immers naar dergelijke on- lijk en met de houten bal-
impakt op de bevolking jaar moest worden inge- dernemingen te konsentre- ken stemmig en karakteris-
merkelijk te intensifiëren steld wat dan wel voor heel ren tot grote eenheden. tiek.
door de realisatie van het wat ontgoochelden zorgde. Jarenlang bleef de vrijge- Het jeugdatelier ging zopas
historisch museum waar in Hieraan heeft men nu een komen ruimte dan ook zon- ter ziele bij gebrek aan pas-
fonny
In Affligem lopen dus® fijOfl
menteel twee tentoons
lingen terwijl Dom Joris
derde, over kruiden ent
den, aan het voorberei
is. Het is in de parallt
expozaal dat mevrouw 1
liane De Smet haar tt
toonstelling houdt wï jfjf
over U elders in dit bj
meer leest.
BEV
Wie het PACT-collectief nog niet aan hel Muwe
werk zag in het Brecht-tweeluik: «De Bruiloft» _En d
en «Burgermannetjes-doodzonde» (verfilradj
pantomime) kan dit nog steeds op zondag 20 el
maandag 21 september te 20 u. in de Madelö
Grote Markt, Aalst.
Na deze herneming wordt «Pak vast» (As yo|
like it) van W. Shakespeare geprogrammer
en dit op 21, 22, 23 en 27, 28 en 29 novem
1981.
Wie het progressief Aalsters collectief Thel
ter wil steunen kan een abonnement nemfl
voor de drie nieuwe produkties van 81-82 (wacffl
van 2 eigen creaties):
Abonnement 1 pers. 300 ft.
Abonnement 1 pers. tijdschrift 500 fr)
Abonnement 2 pers. 600 fr;
Abonnement 2 pers. tijdschrift 750 fij
Steunabonnement (incl. tijdschrift)
1.0001
Rekeningnummer: 210-0365725-87
Contactadres: Jane Broucke
Raffelgemstraat 14/8
9300 Aalst
Tel.: 053/70.07.82