IE MERELAAR VAN MERE IESTAAT TWINTIG JAAR 'IJ JULIEN DE VUYST SCHREEF BOEK OVER TONEEL TE MERE LEVEN Nieuwe uitgave Heemkundige Kring Erpe-Mere Kruiswoordraadsel nr. 11. Oplossing telefoonprijskamp De Voorpost - 18.9.1981 - 7 r<?ene wans is vhet een hele n,9 teCtatie voor een toneel een irkintJi vereniging die aan haar vijfde lustrum De J. it beginnen heeft zeker reden om het twin- ld arig bestaan ervan te vieren. De toneel- in {ri. ep De Mere,aar maakt er een gezellig on- ^teen, onsje van want grote feestelijkheden zet r, vo n pas op het getouw als het om een jubi- I naa gaat, en dat is nog vijf jaar te vroeg. in goede banen te houden Maar alle leden, die sinds Al s kj op een landelijk dorp jaren met hem medewer- nees!i ir het spelen met ge- ken, weten echter dat hij de een' igde rollen vooral in het spil is en dat geen opoffe- )al®J p, twintig jaar geleden, ring hem te veel is als het am 960 scePtisch 009 be' gaat om het welzijn van de en en met een scepti- toneelbond De Merelaar. a «Vh E tong besproken Vandaar juist die band van De Merelaar heeft kameraadschap tussen echter klaargespeeld hem en zijn «Merelaars», '®le' ar dit is niet zonder een onderlinge binding die s ed en doorzettingsver- zal toelaten samen nog ve- m°n gen gebeurd. Twintig ie en aangename toneel- toenen lang, telkens werken op te voeren. Het is n93 e nieuwe toneelwerken opvallend hoe goed en P Z3S eien instuderen heeft evenredig de taken ver- e toneelkring de men- deeld zijn bij de toneelbond 12"Ivan Mere, en met hen van Mere want naast de m uit, de omstreken, akteurs zijn er ook nog een hele schare medewerkers. achter de schermen zoals K- )ktoneel gespeeld werd dekorbouw, belichting, re- lsPr°i wordt is vooral te dan- kwisieten. enz. J9 13 |2an de vaste regisseur ook De Jaegher In de be- ïrote 0ae, tot halfweg van huidig bestaan, kon hij Het bestuur van toneelbond «De Merelaar» (Ivi) kenn ec en degelijk toneel ™nst ent. Dat er werkelijk de- Eindelijk toneelvoor stellingen Daar het eigenlijke toneel- seizoen reeds te ver gevor- rekenen op de hulp derd was, wachtte de pas Paul De Cock die ook gestichte Merelaar nog^ lig stuk geregisseerd kele Tnaanden öm definitief n ft. doch na net ontslag 1 i deze laatste moest hij zu"9 nelemaal alleen rooien. De Jaegher heeft zich te starten. Het was dan in 1962 ter gelegenheid van de Gulden Sporenfeesten dat een vijftal leden daad- ran die plicht gekwe- werkelijk met de opvoerjn het is grotendeels be^onnen: het wagen- hem te danken dat spel Na Nochi da, |efe, maar acht keer opgevoerd werd in de bijzonderste wij ken van de gemeente. Kort daarop, in augustus, nu ter voor 3fS schillende spelers van w Merelaar een peil be- hebben op toneelge- om vele kringen uit het oor cfegende El® nl Karei en Mieke gaan scheiden. Vier jaar geleden op een hete zaterdag stonden ze op de trappen van de kerk. Ze had overal witte sterretjes in het haar geprikt, en terwijl alle vrien den en familieleden erbij stonden kusten ze elkaar zo innig en veroverend dat haar bruidsboeketje zacht jes uit de handen op de rode mat gleed, en zelfs de fotograaf vergat om het te vereeuwigen. En achterin de taxi leek ze net een fee uit een filmpje van Disney, en terwijl de auto traag voortschoof stak ze haar hand door het raampje en gooide een kanten zakdoekje met kleingeld voor de kinderen in het gras. Want zo was Miekeze hield van grapjes en originele dingen, hel was een wonderbare meid, waarom zou het dan geen wonderbare vrouw zijn En de eerste tijd van het huwelijk ging het zo mooi. Dikwijls liepen ze samen in de stad. en ze scharrel den en prutsten aan elkaar. Hun liefde was op elk ogenblik zichtbaar, en meetbaar en plukhaar. En toen hoorden ue dat het eigenlijk toch niet zo goed gingmaar zo gaat het nu eenmaal in het leven. De tijd slijt de hete kanten van de steen en die wordt er daarom niet lelijker op. Het komt wel weer in orde dachten we, het gaat wel over. En als ze nu op straat liepen, en Mieke bleef voor het uitstalraam staan, stak Karei een sigaret op en keek naar de voorbijrijdende auto's. En 's avonds keken ze zoals iedereen naar de tv.' en ze gingen op reis, en ze hadden na twee jaar al een hele kast vol fotoboeken met allemaal vriendelijk-kijkende men sen en stranden vol zon en bergen vol mist. En misschien spaarden ze zelfs wel voor een lapje grond oj een huisje, ik weet het niet want wie praat daar nu nog over, en voor de rest ja voor de rest was er eigenlijk niets origineels meer aan. Alleen als je aan Karei vroeg hoe het thuis was. hij had ivat gedronken lachte hij wat bitter en zei. goed maar ik moet dan wel alleen zijn. En toen. bijna dag op dag vier jaar na hun trouwfeest lag het kaartje in de bus. En daar stond op dat zegingen scheiden. Nee. eigenlijk stond er dat hun begrip voor eikaars gaven zo groot was, dat ze die op geen enkel ogenblik meer wilden afremmen. Ze hadden iedereen gezegd dat ze gingen trouwen en nu mochten we allemaal weten dat het niet zo vorder kon. Op het kaartje stonden een jongen en een meisje getekend, die voor een tweesprong stonden en nu elk hun eigen weg gingen. Hun handen uaren zoeven uil elkaar gegaan dat zag je nog duidelijk aan de beweging, maar de zon scheen en de bloemen aan weerszijden van de weg bloeiden, en al was het opzet wellicht origineel en was het zeker Mieke die net weer uitgedacht had, het kaartje voelde koud aan. en ik kon het niet op de schouw zetten. Aitijd weer. als we de gouden lettertjes van hun naam, de datum van het huwelijk en weggaan en de tekst onderaan We zijn in liefde bij elkaar gekomen.' "K Vriendschap uit elkaar gegaan deed het ons stil worden, en even door het raam naar de tvolken kijken, en aan de sterretjes in haar haar denken. En hoe vreemd het leven is... f n ee straten verder zijn op amper drie weken Eros "n Leontiene gestorven. Ze hadden vorig jaar nog hun 60 jaar huwelijk gevierd. Op het doodsprentje van Pros, die het eerst gegaan was, stonden prachtige verzen van grote dichters die lang over leven en dood gedacht hadden, daar bij Leontiene waren er maar twee zinnetjes W e zijn in Liefde bij elkaar gekomen en gebleven Toen en Nu' jaloers te gelegenheid van de Molen feesten ingericht door de Heemkundige Kring, brachten zij de eenakter Zomeravond. Dit gebeurde alweer in openlucht want het podium stond opge- >e het groeide i terugblik op twintig •loneelaktiviteit leidt na- 1i|k tot enkele merk- ardige vaststellingen reerst de enorme moei- steld onder de wielen van )ewl ops leden om met een ge- igde groepering van te gaan in een paro- 3 zaal. Hierin speelde ral de bisschoppelijke rheid een doorslagge- rol want zij moeten 'e de beslissing tref- ir een toelating om Patronaat gemengd jen spelen zoals het lent het voorschreef, die toelating er uitein- kwam was het bij de voor de eerste feest relaar is er echter zo niet van vandaag op in gekomen want en- van de stichters had- feeds de microbe van ilspel in het bloed, kon moeilijk anders te Mere is men nooit dorpstoneel ge- Dat wordt trouwens ïzen in het nieuw ver- ïen werk van Julien Vuyst dat in een ander beschreven wordt, paar van de akteurs reeds opgetreden de studentengroep, zich trouwens ook de noemden en elk een stuk opvoerden een karitatief doel i hadden op de gestaan met leden het Davidsfonds Mere, waren er ook die in |en van Chiro en KLJ ild hadden doch al- d zich tot nog toe I tot herentoneel de keuze van de- toneelwerken zeer d gebleven was. enkele nieuwe ele ven zoals o a. de reeds rnide Jef De Jaegher Paul De Cock, die in irse toneelkringen sporen al verdiend werd op 15 de- 1961 tot de stich- van een nieuwe «ge le» toneelbond over- ian. Dit historisch ge ren greep plaats in de "•rg bij Richard en Jo- toen nog «Estami- heette en beter be stond bij de Merena- als de «Stamenee bij 'in». In aanwezigheid een dertigtal akteurs in werd een bestuur ge- en zowaar reeds de verdeeld. Paul oeck werd prompt •rzitter verkozen en bleek een goede keu- 9edaan te hebben want ha twintig jaar, bekleedt nog deze funktie. Ter- de draaiende windmolen. De eerste werkelijk «grote» toneelvoorstelling van de Merelaar was het blijspel «Over Twaalf Dagen tegen Middernacht» dat op 25 november 1962 «ge mengd» in de Patronaat zaal voor het voetlicht werd gebracht. Het bleek een geweldige meevaller ge weest te zijn (en zeker geen patronagetoneel!) wat dus een stimulans moet betekend hebben voor een beginnende to neelbond. Dan volgden opvoeringen van «De grote heer op het kleine eiland», De Wonder dokter, De Stijfkop. Schip per naast God, en zoveel meer. Het was een aange name tijd voor deze jeugdi ge toneelbond. Aan toe schouwers was er geen nood Dit kon trouwens moeilijk anders want in Me re was men steeds gewoon geweest akteurs van eigen bodem te zien optreden Van Patronaat naar Klooster Toen het toneelseizoen 1969-70 moest aanvangen zat de Merelaar met enor me problemen; de zaal van het Patronaat werd ver bouwd en als dusdanig omgebouwd dat ze in de toekomst niet meer te ge bruiken was voor toneelop voeringen. Een paar ande re oude zalen werden be zocht doch ongeschikt voor werkelijk goede toneel voorstellingen te geven Uiteindelijk vond de jeugdi ge bond een onderkomen in het klooster waar ze over de turnzaal-feestzaal mochten beschikken. Het was een dankbaar gebaar vanwege de zusterge- meenschap, gebaar waar nog steeds gebruik van ge maakt wordt want intussen is men er in Erpe-Mere nog niet toe gekomen een der gelijke polyvalente zaal te bouwen. Dit is wel voorzien in het veel besproken Steenberg-projekt maar gelet op de besparingen zit er weinig toekomstmuziek in... tenzij voor een andere generatie De moeilijkhe den waren opgelost en De Merelaar is vol van waar dering voor de gastvrijheid die ze nu nog in het Sint- Jozefinstituut mogen ge nieten Ook Bonte Avonden Wie in de toneelwereld brengt. Het kost een bom geld aan auteursrechten, dekorbouw, vuur, licht en nog veel meer Met het inzicht om gewapend te zijn tegen slechtere tijden startte de Merelaar, in sa menwerking met de plaat selijke muziekmaatschap pij Hand in Hand, in 1966 met een Bonte Avond. De eersten zorgden voor en kele sketches en de laat- sten voor de muzikale om lijsting. Tot slot van 'het to neelgedeelte werd telkens een aktueel levensbeeld opgehangen in betrekking tot de gemeente Mere. Acht jaar na elkaar werd een dergelijk scenario in elkaar gestoken en telkens liep de zaal bomvol wat een flinke financiële steun geweest is voor beide ver enigingen. Na twintig jaar Sommigen bleven maar een paar seizoenen maar anderen dreven door en het is vooral dank zij het doorzettingsvermogen van de eerste medewerkers, de hulp en de steun van ande ren die de toneelrangen kwamen vervoegen, dat de Merelaar nu zijn twintigjarig bestaan kan vieren. Vooral het komen en gaan van akteurs en niet in het minst van vrouwelijke, schept voor een kleine to neelgroep veel problemen. Daarom is het wel oppor tuun en niet misplaatst de overgeblevenen hier te lau weren: Paul Neckebroeck. Jef De Jaegher, Lucien Neerinckx en Julien De Vuyst. Bovendien is ook dokter Johan Suys (gewe zen akteur) sinds het begin ere-voorzitter. Het bestuur telt op het huidig ogenblik negen leden waaronder de vier genoemden, versterkt met Frans Neerinckx, Ro bert lliano, Hector Vfin Im- pè, Johan Den Herder en John Stalpaert. De toekomst Voor de nabije toekomst zijn er in ieder geval al de nodige plannen gesmeed, een vijfde lustrum tege moet, want het 25-jarig be staan zal wellicht met grote luister gevierd worden. Een jubileum is toch nog altijd een uitzonderlijke gebeur tenis, niet in het minst voor wat het dorpstoneel betreft. Het seizoen 1981-82 be gint De Merelaar met het blijspel «Oscar», waarvan drie opvoeringen gebracht worden in de zaal van het klooster, nl. op 14, 15 en 21 november. Het tweede stuk dat na nieuwjaar zal opgevoerd worden is hoogstwaarschijnlijk «Vijf is genoeg» van de Vlaam se schrijver Soetewey. De Merelaar mag zich als een suksesrijke toneel groep beschouwen want naast deze twintig jaar wei en wee heeft bestuurslid Julien De Vuyst een boek samengesteld over het To neelleven in Mere en waar in de huidige Merelaar een voorname plaats in be kleedt. J.D.V. Zopas verscheen «Het Toneelleven te Mere» van de hand van Julien De Vuyst, uitgegeven door de Heemkundige Kring van Erpe-Mere. Hiermee werd een dubbel streefdoel bereikt: enerzijds de geschiedenis van de toneelbedrij vigheid in Mere trachten zo dicht mogelijk te benaderen en anderzijds deze speciale uitga ve van de Heemkundige Kring in het teken stellen van het twintigjarig bestaan van de lokale toneelgroep De Merelaar. Uit deze publicatie blijkt on middellijk dat Mere altijd een toneelminnend volk geweest is. Sinds het begin van deze eeuw heeft men te Mere bijna onafgebro ken toneelwerken opge voerd. De auteur vertrekt met zijn studie in het jaar 1906, stichtingsjaar van «De Meirsche Kunstvrien den». Wellicht had men zich vroeger ook nog aan toneel gewaagd doch de auteur houdt het bij reële dokumenten om zijn studie te staven. Voor genoemde toneelbond staaft hij zijn bewijs met een vlag ge maakt in 1931 ter gelegen heid van het 25-jarig be staan van genoemd gezel schap. Gelukkig voor de samensteller van dit to- neelboek werd nog een ge deelte van hun archief te ruggevonden zodat het mogelijk was de geschie denis van dit letterkundig toneelgezelschap in grote trekken te achterhalen en weer te geven. Allerhande rekeningen, programmabladen, bro chures en zelfs aandelen, konden nog opgediept wor den. Dit alles neen ae schrijver geordend en be werkt zodat deze uitgave een leuk kijk- en leesboek zal zijn voor eflee Mere- naar. Het is werice^k een kombinatie van lezen en kijken en wie deze studie begint te doobladeren gaat gefascineerd door et^ stopt pas aan de laatste bladzijde... 150» De auteur behandelt in chronologische volgorde, na de Meirsche Kunst vrienden, ook vreemde gastgroeperingen die te Mere kwamen toneel op voeren; ook andere Meer se groepen zoals K.AJ Chiro, o.a. die zich spora disch aan gelegenheidsto neel waagden. Zo maken we kennis met de toneel groep Vrij en Blij, die Motti ge Janus opvoerde; de KAJ voerde in 1950 Groot* vaders klok op; het M.Z.T Gezelschap Hand in Hano bracht in 1959 De Gebroe ders Kalkoen; De Mereiaar I (Meerse studenten) voer de op; Mijnheer Klaproos en Prins Ivan Ivanc ch; het Davidsfonds-Mere ver tolkte «Bij 't wassen var de vloed». Kortom een waaier van toneelinformatie en ze ker een boek dat elke to neelliefhebber van Mere zal aanspreken. Trouwens, naast de talrijke illustraties van uitnodigings- en in- gangskaarten vindt men ruim vijftig foto's van de voorbije opvoeringen. Hier bij stelt men vast hoe op vallend het is, hoeveel in Mere steeds toneel ge speeld hebben. Uit deze studie blijkt eens te meer hoe belangrijk het is voor de plaatselijke ge schiedenis, heem- en fami- liekunde, dat alle vereni gingen hun archief zouden moeten korrekt bijhouden om hun eigen verenigings geschiedenis te kunnen samenstellen. Volgens de auteur is in vroeger jaren, tussen de twee wereldoorlogen, ook veel toneelarchief verloren gegaan. Gelukkig kon hij de nog bewaarde doku menten aanvullen door de getuigenissen van een zegspersoon. de intussen overleden Emiel Van Cauter, Het belang van deze studie over het toneel in een lan delijk dorp, kan niet ge noeg onderstreept worden want het is pas als men het werk gelezen heeft dat men beseft hoe interessant het verenigingsleven op een dorp kan zijn. Daarom mag het initiatief van de plaatselijke heemkundige kring, die voor de uitgave van het boek zorgde, uiter mate gewaardeerd wor den. Deze uitgave van hun bestuurslid Julien De Vuyst, zal zeker niet mis staan bij de reeds verschil lende andere speciale uit gaven. Het zou een klap op de vuurpijl zijn moest een dergelijke studie kunnen gemaakt worden telkens een vereniging jubileert. Dergelijk opzoekingswerk is natuurlijk tijdrovend maar als men het toneelle ven te Mere grondig beke ken en gelezen heeft dan kan men moeilijk anders dan een dusdanig initiatief volmondig toejuichen. Na tuurlijk, in dit geval is de auteur zelf aktief toneel speler en is de rest van zijn vrije tijd gewijd aan de heemkunde: het resultaat is navenant! In deze studie is het opval lend dat én de toneellief hebbers én de heemkundi ge kring hier aan het werk is geweest. Aangezien de beperkte oplage van dit werk. is het de gewezen toneelspeler aangewezen zich zo vlug mogelijk een eksemplaar aan te schaf fen want een boek als het Toneelleven te Mere zal vrij vlug uitgeput zijn mag gezegd worden staat weet uiteraard goed net voor een voorzitter dat het beoefenen van de uitzonderlijke prestatie toneelbedrijvigheid enorme 0,11 een dergelijke bond onkosten met zich mee- 1 2 3 U 5 6 7 8 9 10 2. van Ierland - bespreking 3. naald - cilindervormig voorwerp, door studenten niet gewaardeerd 4. spijskaart - telwoord 5. leeg - gedachten 6. Amerikaanse wezelsoort, stinkdier - mu zieknoot 7. spreekt - hechtingsmiddel 8. Romeins keizer - meisjesnaam 9. van zichzelf - kleur 10. tapijten - aanstonds Oplossing nr. 10. 10 HORIZONTAAL 1. Gebouw aan de Houtkaai te Aalst - lic haamsdeel 2. deel van het bestek - doek 3. handvaten - jongensnaam 4smokkelwaar 5. slaap - Neon 6. en dergelijke - boom 7. kreupel 8 vergissing - verdriet 9. liefkoze - klier in de maagstreek 10 Lager Technische School (afk.) - meisjes naam VERTICAAL 1. insect - wettelijk Wei beste Kina'erkranter wot vonden jullie ervan. Niet moeilijk hé! Vraag 1 Het grootste bedrijf van de stad was natuurlijk het nummer van het stadhuis, namelijk 77.1111 Vraag 2: het antwoord zat zelfs in de vraag verstopt: Het Gouden Blad met nummer 70 41.19. Vraag 3 70.41.19, hetzelfde nummer als vraag twee, maar deze maal bedoelden wij natuurlijk uw eigen lijf weekblad De Voorpost Vraag 4: met hulp en narigheid 21.34.56 de politie Vraag 5 Wie aandachtig las wist natuurlijk dat Beter te Werken stond van B.T.W. (Belasting op de Toege voegde Waarde,'. Dus de handelaars komen terecht op het Eerste Controle Bureel van ae BTW op het Keizerlijk Plein nummer 14, teiefoon: 2i 117. Wij zijn ervan overtuigd dat vele van onze vriendjes ook zulke leuke prijskampen kunnen samenstellen Waarop wachten jullie. Stuur jullie ideeën in. Mis schien hangt er wel een prijs aan vast W.T

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 7