0
speelt lle Orgelcyclus in
itanislas Deriemaeker
Kunstschilder Van Gaubergen
doet het allerminst gauw-gauw
Eerlang verschijnt
«Aalst in Vlaanderen
!i rSSSS ESS&S
jTentoonstelling
r. Mechnig te Mere
Twee poëzieprijzen naar Aalst
en Ottergem
Tejater 80 met Brecht, Henkei
en Shakespeare
"t'Tl'.Tu 'sïctehI)
4r^eda-r kwam °fdK de -d-k sfof
De Voorpost - 25.9.1981 -15
et V.Kc
et V.K.J
Het jaart
anüiü abee!ie paTaUe'aan STOte broer Festivolge- zich wel in je oren drin- het 1- als het 2- koraal
T° h iï r-^g^ddagen in gen. Je hoort dan ook de zijn in de vtorbTie toen
merel! Stlton ÏÏJK" 7', "gelhoogdagen te hele tijd in het Adagio in uitgevoerd. Hudi Tafen
Euï ff K'«hu<m Van Ingelgem. organrsator en E een breed uitgespan- Hans Van Nieuwkoop „a
lenlad ÖSlr"" - een oS d"
knut» (mislas Deriemaeker. sedert 20 jaar organist aan Merkel, matafSkerfte da1
■mTl <^eL'e*f Vrouwfk«U>«texaf 'e Antwerpen, compositiegeest van zijn
Inkuil! t,T? aan m 0P®nin98b<>0rt. Zijn keuze leermeester draagt. Hier
lokaal I ,p ,cm Merkel, over Mendelssohn naar Franck. ook hoor je vanaf de eer-
istraat te" "eItr°awi dus' ste noot de kunst van het
j voorbereiden, het vorde-
Hopni Bt°n °°k a 1en, voor 6011 91001 ge- ren naar een uitbarsting,
ino S f l"8" rr!rouwd def1,e u» gevoelens op- die zo klaar geregeld is,
zondu otgelgebeuren gebouwd dat bijna vanzeli
7Tn°a9 ent met de uitnodigen- Niet zoveel volk als vorig het adagio vloeit
0Der{ woorden dat al wie jaar is de eerste indruk. Mendelssohn is kind aan
snteresseerd is zich Wie achterhaalt de reden - -
ijvend zou laten ken- van zoiets? September is
sl Veel invitaties gaan de maand van de laatste
J™0 ijkbaar verloren. De wandelnamiddagen, op
koni doeling zal wel een een stil ogenblik hoor je
nitpmlJ toinistratief regelen de trompetten op de Gro-
Piemoer vcm ka{ en koren en te Markt de dorst aan-
sllicht de basis van een wakkeren, en in het mi
ni vormen van mensen lieu zelf is er natuurlijk
zondao 1 het or9el willen red" de concurrentie van O.-
stzeael fflV00r het °P 6611 zoete L-"Vrouw Lombeek. Sta-
komi D(Ja9mor9en tussen nislas Deriemaeker op-
mctus en Agnus Dei teerde dus duidelijk voor
sfinitief de laatste een klassiek program-
lem uitblaast. Het or- ma. Wellicht wil hij zich
op klankgebied niet aan
te veel improvisatie wa
gen. Gustav Merkel, or-
t okivgemist en componist uit
pres» was en 9een Leton- de vorige eeuw is, on
Vreu. 1 is ziek dat weet iede-
enSen*i en die er op 9espeeld
3 Terio wie voor we^~
"reden dan ook in de
4 oktoi
e welko
oren heeft. Het ié
I mogelijk dat het een
--- «w, uii- niets, ivui
danks het feit dat zijn sieren en kleuren vcm
r:Tj.?J-:'-—-r~ c°mP°sities ZO ongeveer een thema bijvoorbeeld
oinkhjk instrument is. alle disciplines behels- is echt van hem het
m hier in de stad is de den toch bijna uilslui- voortdurend klassiek Popul
riTiS119 iendl£^9stdeze wegbe- evenwicht en de charme maar wat houdt zon
W>r ic? or waI on 7/1'n ^1 die, en dcrt is 'och niet zo woord eigenlijk in?
how m 1S er wel °P zon ze9t m de begeleidende aemakkeliik bii nmplmn u 1 j j
|rkt op to^iamiddag ft ver- woorden (het programma ziek, je aandacht toonde temte" s^H R^rt'S" zijn. Alhoewel kl
m «1 dat ik het telkens vermeldt geen gegevens houdt met heel hoog- SSiidm De Sk "«P'esstof en uitbundig van
V aanhaal, maar het over de componisten) dat staande muziek, miS?k Zno !L kleur liet dit werk hem er"
dan ook een frappe- het om een leerling van waarbij het bearin na<? programma gens onvoldaan. Hij moest
-J gevoel, en geslaag- Schumann gaat. Met zon sagewerk on£d hT~ U el_ dat
gegeven moet Schumann Franck sluit de rij. Zowel
ïrijfgt
brenj
ota's.
huis bij de cyclus, elk
jaar opnieuw te gast.
Niet te verwonderen als
je de aard van het orgel
en de aard van de com
ponist kent. Deze keer is
hij vertegenwoordigd
met de 2* sonate (uit een
reeks van 6). Ook hier
wordt verwezen naar,
niet zijn leermeester,
maar het grote voor
beeld: Bach.
Het zou nochtans niet
ernstig zijn om Mendels
sohn bijna met een be
schuldigende vinger te
blijven nawijzen als
Bach-adept en verder
Dat prachtig ver-
Franck bij het orgel zijn
toevlucht zocht voor de
niet altijd blijde gebeur
tenissen uit het leven,
wordt het wellicht geen
blije, geen vrolijke, en
zeker geen makkelijke
muziek. Komt daar nog
bij dat hij specifiek voor
zijn instrument schreef,
en dat het veranderen
van klank bijna een par
tituurtranspositie wordt.
Zo gemakkelijk, en af en
toe zo zwaar romantisch
zijn koormuziek is, zo
diep is de orgelkunst.
Het zijn monumenten uit
de literatuur, maar het
zijn ook kruiswegen voor M
goede interpretatie. De vnfUflT"dag 27 «eptembe:r kan u Iranrtsclrilder Juliaan scbe vaardigheid vooral tot
sfeer van de beide kora- Llrf.fSëfX 7 Acd,,,™f telfartkold., uiting in het licht- en scha-
ece heroique is te om- ling vertrekt en met brugpensioen gaat. Maar dan uiterlijk veronachtzaamd,
schrijven als een stoeien 20 uur want hij wil dan met de trein naar huis. Naar het Naast zijn landschappen
nwpr rratrAalane ma».. nQCjeluild, Wiens IrrnnarVtrmrtAn Vtii van/1 n
meer heeft gewerkt.
Het podium dat hij een
zondagsschilder zou zijn,
neemt hij er graag bij. Hij#
heeft inderdaad tot nu toe*
enkel tijdens de weekends
gewerkt en vraagt zich in
alle bescheidenheid af hoe
ver hij nu zou staan moest
hij, zoals heel wat anderen,
full-time hebben kunnen
schilderen. Voor hem blijft
het steeds een hobby en het
kommercieel aspekt is verre
van dominerend.
Op vele tentoonstellingen
die hij bezocht hoorde hij
wel eens zeggen: «dat kan
onze kleine ook.. Zijn on
betwistbaar estetisch ver
mogen stond er wel borg
voor dat hij dergelijke pejo
ratieve opmerkingen zelf
niet moest slikken. Nergens.
Van Gaubergen die er fier
over gevoelens, popu
lcrirder zoals vernoemd
wordt, hier staat Bach
weer achter de noten, de
cromatiek kruipt aan alle
kanten en hoor ik daar
geen zoete Wagner in de
harmonieën?
Populairder wellicht wel,
mm», wuui uii wii aan mei c
Xrau "*P<mld naaI Wh°' M' -pek, in zijn oeu-
op gaat als autodidakt der
gelijk werk te kunnen pres
teren is er recent mee be
gonnen zijn kleuren uitbun
digheid uit te leven in het
schilderen van prachtige
bloemstukken met een tech
nische geraffineerdheid die
verbazend aandoet qua dé-
Een eerder moeilijke
jeugd als tweede zoon uit
een talrijk gezin was geen
belemmering voor de ont
plooiing van zijn kreatieve
artistieke mogelijkheden.
In de naoorlogse periode
schilderde Van Gaubergen
abstrakt. Hij wilde toch up
to date zijn. Alhoewel kloek,
(concerten zijn niet zei
wat «abstrakt schilderwerk»
F.C. vaak wel eens een voor-
ige
■preek "Genootschap voor Aalsterse Geschiedenis:
aan L ®t in december e.k. cmdermFTrrl aan
-v^mauau».. «Aalst in Vlaanderen» ren voo
66 *k 11»°^ aaI^9 Werdmeteenhetverhaal feesten- weiken bekeek hoe dieper
wendsel was om technische
onkunde te verbergen. Niet
te verwonderen inderdaad
voor iemand die regelmatig
naar de grote meesters van
de Gouden Eeuw teruggreep
vaststellende dat deze wer
ken de tand des tijds en de
smaak van vele generaties :JMHI
hebben getrotseerd en blij- Momenteel stelt Juliaan Vangauberen tentoon in de Belfortkelder Trad-'
Vlaanderen, ren voor de eindejoars- eTraeï H™'bTbS tabrTngto'(Cd7 verdedigboor en de raoei.e waard.om.M^zoekje
a het verhaal feesten. werken bekeek, hoe dieper
«IninnrJ Film T™ 7 j j l tevens een warm plei- blao*uJWu wucuvuu iuu —-vauraumu,
e" 'f het eera,c dooi voor de schoonheid pag. afbeeldingen, is do ^heersing van de tech- beur, bij hem nog s,eeds"in en" hïïpiTddëtorïïe"'»^ mS
'elke "dngnjke aan Aalst gewgd gedenkboek. van het Vader-land. de 28.5 bij 22 cm groot is h« métier. De waarde achtereenvolgende teen: menteel „el eins wordet
'riech,! herontdekking van zijn gekartoneerd en kost 850 'JS, nS^®rk »WOudt de houtskoollekening. het gebruikt als het projekteren
lken 1 siden reisden dit jaar in Naast nrarhtirw» n<,voic heerlijkheden en instel- fr. naald 7®}°n9rilke mate be- prepareren van de panelen, op een doek via dia's van Werk van Van Gaubergen
3eskfi estad rond om vSïmï JnÜS Hngen, de pittige om- ES"L' het van de grisaille, een foto die dan op het doek is aan geen tijd gebonden,
sliik nn lnlZ on merkwaardige huizen gcma van het voUe leven vooraleer het omlijnd wordt noemt hij ze- Als vurig bewonderaar van
woro SI d ®n d® mtbouw van stads- yu|jf Het verschijnt heain d«. ^a^ l hemdan dei1lm,ief schUderen begint, ker geen kunst meer. maar de klassieke werken is dit
t nua Qdere tyPlsche dagen. ©n staatsdiensten, ging d^ds voorafgaandelijk de" hem inspireert Deze schilder is op de eer- Van Gaubergen brengt een trouwens zijn genre niet.
,nnrhf m hedendaagse. alles- de aandacht naar de ar- de mteresse van cember 1981- Gelieve op ht doek te brengen ste plaats landschapsschil- realistische weergave steu- Dat de huidige retro-trend
ran Dvattende stadsevoka- beid, de fabrieken de het stadsbestuur, van de dan ook tijdig in te teke- J™ Gaubergen wilde dan der waarbij het heuvelland nend op psychologische met fermettes als woning en
e ra (vast te leggen. Resul- handel en de markten Fr bedrijfswereld. van nen vóór 1 november 1981 van meetafaan Hagelands landschap met analyses na gesprekken met meubilair uit de tijd van
apjes Sen hiervan werden uit- werd vertoefd in nmVen boekhandel en kringen door betaling op prk 000- en e*P®«men- open en brede vergezichten zijn model die hem toelaten toen konkordeert met de stijl
teen. artistieke foto's Tn kastele? mm tê gewek<- 0572139-33 van hel Ge- 109 'ertrekpun, en inspiratie- de mens ook innerlijk le be- van zijn werken is voor
|Ven boeiende teksten over II.V K.'„c nootschap voor Aalsterse 21TÏT 7 br°" va» werk vormen, naderen. Alleen gebrek aan kunstschilder Vangauber-
g bij pretmakers en op Zoals steeds is de oplage Geschiedenis A I ió want tc kr eu9 Naast zijn grote observa- modellen en opdrachten gen dan ook slechts een (ge-
van onderwerpen feestehikheden mor» u* WaIi:.l» l.i.. eaenis, A. Lié- want hij is blijkbaar een tiekracht, zien is zeer be- hebben hem verhinderd dat lukkig) toeval.
em ,an onderwerpen felstëujkhldln* men WdSdrt tobj^
P 1 9edacht' ®'®ed.s van traditie en vroom- stelling voor deze uitga- handel
r>S,',CmHeen 1US,0r" heid er werd g"m'i- en wil U een
begeleiding. merd op grijze dagen, exemplaar laten reserve-
wm»». u»j io uujKuaai een uexracni,
23 te 9300 perfektionist en is niet zo langrijk -
de boek-
-vw" no»»» voiumuBia aai
komt zijn stilisti- hij in deze branche nog niet
LH
dj iliet Hof ten Dale ral van 3 tot 11 oktober, tijdens de
"m 'dagen, een tentoonstelling lopen van de Aal-
j ®tschilder Wilhelm Mechnig. georgani-
»ra door de vzw-Ylaams Centrum en de Werk-
"•p Gudrun.
- i k®kende en alomge- schilderijen en waarin
rrde kunstsch!1" men tevens de natuurele-
Wilhelm Mechnig menten kan waarnemen
9om Ke.ulen geboren in allerhande grillige
'28 mei 1929, doch vormen. Trouwens de
jtös kindsbeen af ver- vorm is bijzaak in het
f deze kunstenaar te werk van W. Mechnig
"bI1 waar hij er aan de want het licht overheerst
w ii kaai woont, nederig alles en is dominerend in
kt ut 'Mnder veel Pompeus al zijn aspecten. In de
itdcf» 1°0n' waar bij trou- schilderijen van Mechnig
®s een hekel aan zal men bijna vruchte-
loos zoeken naar de ver
gallend in de werken trouwde kunstuitingen
3 Mechnig is vooral zoals een landschap, een
ent waar hij kwistig stilleven of enig andere
i omspringt in zijn nevenvorm. Bij Mechnig
kan men dus moeilijk
naar een zeker tema zoe
ken doch zijn werk
spreekt ook desniettemin
ook de mindere kunst
kenner aan.
W. Mechnig verzorgde
reeds persoonlijke ten
toonstellingen in Den-
dermonde, Brussel, Ant
werpen. Aalst. Frankfurt.
Heidelberg, Eindhoven,
enz.
Aan groepstentoonstel
lingen werkte hij voorna
melijk mee in Antwer
pen, Knokke, Brussel,
Geraardsbergen, Aalst.
Frankfurt, Eindhoven en
nog talrijke andere.
Van deze internationaal
bekende schilder zijn
werken o.a. in bezit van
de Belgische Staat, het
museum en het consu
laat van Frankfurt, de
Stad Aalst, e.a.
Eens te meer blijken de
organisatoren de goede
keus gemaakt te hebben
om schilderijen tentoon
te stellen waarin een fij
ne techniek waar te ne
men is en de grafische
begaafdheid van de kun
stenaar sterk tot uiting
komt.
De vooropening van deze
tentoonstelling heeft
plaats op 2 oktober in het
Hof ten Dale. Verder kan
men een bezoek brengen
op 3, 4. 5 of 10 en 11
oktober.
J.D.V.
hde «Prijs voor Poëzie Vlaamse Club Brussel
'381» gingen twee eerste-prijzen naar meisjes
'an onze streek. Ingeborg D'Hoker (Ottergem,
«pe-Mere) werd eerste in de reeks dichters
•assen 13 en 16 jaar, voor haar gedicht «Waar-
fVer moet je praten met ze». Voor dichters onder
aQb jaar werd Katrien Smet (Aalst) bekroond
met «Ik ben een schrift».
De jury, onder voorzitterschap van Pieter Geert
Buckinx, kreeg 1.650 gedichten te lezen van 825
deelnemers.
De prijsuitreiking vindt in november plaats te
Brussel. Intussen wordt werk gemaakt van de
publikatie van een dichtbundel met het be
kroonde werk.
(pd)
Het eerste werkingsjaar van Tejater 80 ('80-'81)
mag ongetwijfeld zowel qua aanpak als artis
tieke verscheidenheid een succes genoemd
worden.
Zij brachten niet alleen twee produkties «Zwijg
Kleine» en «De Emigranten», maar brachten
theaterwerkgroep BENT naar Aalst, en organi
seerden eveneens een tentoonstelling met wer
ken van zes leden en een pianorecital.
Het jaarprogramma voor '81-'82 bewijst weerom
dat Tejater 80 streeft naar kwaliteitsprodukties
zonder beperking van genre, waarin elke kunst
liefhebber wellicht zijn gading zal vinden.
Gestart wordt met het anti-oorlogsstuk «Moeder
Courage en haar kinderen» van Bertolt Brecht,
in een regie van Jo Corthals. met in de titelrol
Annie Moortgat. Deze «Kroniek uit de 30- jarige
Oorlog» kan men gaan bekijken op 26. 27. 28
september en op 3, 4 en 5 oktober in centrum
Netwerk (De Ridderstraat, Aalst), telkens te 20
u.
Op 7 november nodigt Tejater 80 Mart Gevers
uit (BENT-actrice) met een Franse-Chansonreci
tal, eveneens in centrum Netwerk.
Een Nederlandse theatergroep is te gast op 12
en 13 december in de Stadsschouwburg (Vrede
plein, Aalst).
Het tragisch-komisch stuk «Schilders» (over de
afstomping van twee schilders) van Heinrich
Henkei wordt geregiseerd door Chris Boni. ge
programmeerd op 9. 10 en 11 januari '82 in de
Stadsschouwburg.
BENT is op 6 maart weer paraat met «Viva
Bomma» van Gilbert Leautier, een solotheater
met Mart Gevers in een regie van Jaak Vissena
ken (Centrum Netwerk).
Een moderne bewerking van «Hamlet» van
William Shakespeare zal opgevoerd worden in
centrum Netwerk op 17, 18, 19, 24, 25 en 26 april,
met regisseur Walter Boni.
Tejater 80 werd eveneens uitgenodigd door een
Nederlands theatergezelschap met de produk-
tie «Schilders».
Kontaktadres: Nellie De Hert, Kapucienenlaan
Moeder Courage
104/7, 9300 Aalst. tel. 053/77.84.56.
Reservatie en kaarten: ASLK, Krooncenter, Kor
te Zoutstraat 32. Aalst. tel. 053/78.89.24 (tijdens
kantooruren). De plaatsen worden voorbehou
den tot 19.50 u.l
Wie Tejater 80 wil steunen kan dit door" over
schrijving via bankrekening GBM 293 - 0005557 -
83 van Tejater 80. Aalst met vermeldinq «nieuw
lid».
Steunend lid: 150 F (informatie activiteiten)
Beschermlid: 500 F (informatie, entreekaart aan
50%/produktie naamvermelding in program
mabrochures)
Erelid: 1.000 F (informatie, gratis entreekaart/
produktie naamvermelding in programma
brochures)
(CDJ)