ESTIVAL VAN VLAANDEREN: JUATACKERKWARTET: AN EEN WAT BLEKE MOZART 5AAR EEN BEZIELDE DVORAK STAATSSEKRETARIS DE BACKER OPENDE EXPO IN «'T APOSTELKEN» "iTLM JOURNAAL ■1 r"#-% De Voorpost - 9.10.1981 - 15 w" ^anB °P 'e maken de <M"B,e aramma die men slechts vorm en zin gaf. Deze if het voorbije festival. We zitten er immers met uit^rmHoriüb' gevoelens nog midden in. Toch mag worden Baardegem, een plek menkriiat In de Sint" zaTts* tiïd tgd dat men in Aalst met de richting kamermu- met een kerk waarvoor MnrnrJ^fhrrk-or L mr^t J j L goed zit. Bewijzen daarvoor liggen dit jaar voor we Frankrijk honderd kiezen tusRen een fecti"6 H^ 6 aar dat rapen: Julian Bream was een stukje paradijs, het kilometer omrijden. Het voor OOQ of D ij dat^S^mrf Inlands Kamerorkest verraste met Van Delden. Quatackerkwartet met heid heXinenRrinn M°" Ferenc Liszt ensemble bleef natrillen door zijn een verzameling namen de kerk is zo harmonisch toe is Hot bf!?innin9 m koloriet, he, duo Crommelynck boeide van bij en werken op he, pro- t^lTv^Z?^ Sjv^i, g^em- dat je hier al te zelden de speelsheid, zorgde Zo kunnen samenspelen moet een zaligheid zijn. (cdj) aanlandt om de stilte te voor onbehagen en onbe- proeven. Het decor on- grip. Haydn echter be- derstreept nog die sfeer greep. Daarom schreef van soberheid: een hij, ontroerd en verrukt, men in mekaar op, een Haydn zal deze woorden prachtige bos rozen, een aan Leopold Mozart, pracht van een structuur wel niet in de geest heb- r- „fllc een zangerig ben gehad toen hij deze Vlaams wandtapijt Wolfgangs vader: «Als waaruit waarin de musici worden een eerlijk man, zeg ik U motief opbloeit dat in de opgenomen., Maar vana- voor God: uw zoon is de eerste viool zijn weg vond heeft het oor de grootste componist die ik vindt. Maar voor een ech- voorrang. ken». te Mozart ontbreekt het Kamermuziek verhoudt Wat hier voorafgaat kan aan durf en lef. het ver- zich tegenover symfoni- een verklaring bevatten stand beheerst het hart. sche muziek als een mi- voor de al te grote be- Wie afgaat op het karak- niatuurgetijdenboek dachtzaamheid waar- ter van deze Mozart en de tegenover een zaal van mee het Quatackerkwar- nu volgende Haydn, muziek schreef. En toch benadert de donkeren, melancholische toon van de cello deze zwanezang. Een strijkkwartet heeft zijn eigen wetten. Hier wordt de muziek herleid tot haar essentie. Elk the ma is afgewogen en ge ven gebruikt? En hou ik alleen maar van Gau guin om de exotische sfeer die zijn werk ken merkt? Ik wou alleen maar dit kwijt: waar ter wereld ook Dvorak dit kwartet schreef, welke invloeden hier ook spe len, dit is een absoluut meesterwerk waar de componist zijn Boheemse afkomst niet verlooche- prochtig ensemble in de Baardegemse kerk. (cdj) ircti rker tomende week zijn er geen echt interessante filma bekijken in de Aalsterse bios koopzalen. Om U loedanook te helpen bij een eventueel «avondje uit» Dch graag een korte synopsis van het uitgebrachte uteriaal. imil bogun mvankelijk werd Shogun, naar een boek van iccesauteur James Clavell, geproduceerd voor de merikaan8e televisie in een feuilleton van 4 mn^i 0 minuten. Mede door het gigantische succes op de im merikaanse buis hebben de producenten gemeend m distillatiefilm te moeten maken voor het Europe- 1 bioskooppubliek. st verhaal speelt zich af rond het jaar 1600 in pan. Het land is gebroken door een burgeroorlog, aarbij twee rivalizerende groepen naar de macht ngen. De twee aanvoerders Toranaga en Ishide open maar één zaak te kunnen bewerkstelligen, imelijk Shogun (opperste militaire diktator) te piyjtonnen worden van hun land. Het toeval wil nu dat dezelfde periode Japan wordt ontdekt door een ollands handelsschip, waarbij de stuurman John tothome van Engelse komaf een clevere jongen is. ae man krijgt het geklaard als deus ex mnr-hinn ite treden in het gewapend konflikt. Via een resem Harakiri's in beste stijl, gruwelijke moordpar- en Oosterse levenstoestanden wordt Toranaga »r de keizer aangesteld als alleenheerser, k eerste produkt van de filmas Hollywood - Tokyo 8hogun (Kurosawa bedankte voor de regie) een iderwetse nipponaffaire, waar gerust nog meer in iknipt mocht worden. 1980 159 minuten CIC tote to five Ie van drie (Jane Fonda - Dolly Parton - Lily rolm) zijn het grondig beu dat him baas op bureel [ar ®ds maar op hun kop zit. Daarom beramen ze een tn om hun baas van zijn plaats weg te krijgen. Dat ;api 8amenzweerdsters het menen wordt al gauw I vezen als de direkteur bijna om het hoekje wordt bracht door het toedienen van vergif in zijn 1" argenkoffie Gelukkig maar dat de hele pot een 1 ganisatorische vergissing bleek te zijn. d. besluiten dan maar hun baas te ontvoeren om op imanier kompromissen te kunnen afdwingen. Ze >n. »gen in hun opzet en wanneer ze de boekhouding d het bedrijf kontroleren blijkt dat hun baas (bi "tee goocheltruuks heeft uitgehaald met de cij- rtjes Wanneer de grote baas zijn komst meldt, innen de drie er nog net voor zorgen dat het P op papier altans, goede resultaten heeft I boekt De grote baas is zo opgetogen dat hij de 0(to uilige afdelingschef benoemt voor een opdracht j Brazilië. film Nine to Five is niet gemaakt geworden met f idee de kunst van de filmerij een dienst te vijzen, maar gaat door als een pretentieloos stuk der ilder op zijn Amerikaans, och 8.A. 1980 115 minuten Belfidis :hoj g tl ^g Thunder gn 'acht jaar krijgsgevangenschap keert Major Rane J n Hg Hij komt tot de onthutsende vaststelling dat ijk Q vrouw er vanonder wil met uitgerekend zijn k ite vnend. Daarbij komt nog dat een Mexicaanse kal Dg een overval op hem pleegt om hem afhandig te iken van zijn verdiende geld tijdens de gevange- ijaren. Bij die aktie worden zijn vrouw en hun "d gedood. Hijzelf wordt dermate toegetakeld dat een stalen armprotese moet dragen. Hierna *tt hij nog slechts aan wraak wat hem is aange- jtenige interressante gegeven dat aan deze film ponden is dat van de naam van de scenarioschrij- r- Paul Schrader (Taxidriver American Gigolo) is Wgoed in zijn vak, maar kent hoedanook mindere ■en wat deze film ten volle bewijst. Square Stigwood is een Amerikaanse producer die i geld heeft verdiend met het op getouw van filmmusicals die vooral het jonge volkje loeten inspireren een tiketje af te halen bij de In het verleden tekende hij voor de giganti- kassuksessen Saturday Night Fever en Grease mn later voor de even gigantische miskleun Sg ily Hart's club Band. er niet zo direkt een succes als Saturday Night leze minzame man ligt te wachtten bewijst dit teuur produkt Langsheen de 42* straat in New- «kIloopt Nicky Marotta, zestien jaar en een sociaal *1. Luidruchtig duwt ze een supermarkt wagent- waar op haar gitaar, versterker en batterij Si^Ken. Voor een diskoteek begint ze op haar gitaar •Pelen, rivaliserend met de lawaaierige ritmes die van binnen komen. Een dienster van de keet roept de politie, die door Nicky ontvangen wordt op scheld woorden. Aan de andere kant van de stad zit Pamela Pearl alleen op een luxueus appartement. Ze luistert naar de zachte muziek van Johnny La Guardia, disc- jockey van de nachtuitzending. Nicky werd onder tussen opgenomen in een hospitaal, waar men wil nagaan of er psychologische gronden zijn voor haar asociaal gedrag. De volgende morgen vergezelt Pa mela haar vader, naar een meeting, waar hij in grote lijnen zijn standpunten moet bekendmaken voor het ontruimen van «Times Square» een uitgelezen ver zamelplaats voor op de dool geraakte jongeren. Op de tribune voelt Pamela zien vernederd wanneer haar vader haar in zijn toespraak betrekt. Bezorgd om zo'n onbesuisde reaktie besluit Pamela's vader zijn dochter te laten onderzoeken door een psychia ter. Op die manier ontmoetten beide meisjes elkaar. Meteen klikt het tussen beiden en ze besluiten om samen de benen te nemen. Ze vinder er niet beter op om een popgroepje op te richten. De «Sleez Sisters» worden door een kommerciele radio-zender gerug- gesteund, groeien uit tot een kuitgroepje voor onte vreden bakvisjes en worden door een cynische ra dioprater opgetild tot moderne punk-Jeanne d'Arcs. USA 1980 113 minuten Excelsior Ordinary People Ordinary People start als het verhaal van Conrad Jarett, die voor zijn problemen geen uitweg meer ziet na een mislukte zelfmoordpoging. De film ein digt bij het uit elkaar gaan van Beth en Calvin Jarett. Een huwelijk dat zovele jaren heeft weten stand te houden maar mede door de problemen en het bewustzijnsproces van één van de partners erachter komen dat zij niet meer met elkaar, maar naast elkaar leven. De film is een exponent van hat feit dat relatieproblemen welig tieren in onze maat schappij, zonder dat daar uiteindelijk veel aandacht wordt aan besteed, maar dat mensen zeer diep en gevoelig kan kwetsen met onuitwisbare littekens voor het leven. Voor eerst sterakteur Robert Redford achter de kamera's en het mag gezegd dat hij zich voortreffelijk van zijn taak heeft gekweten. De film is uiteindelijk bekroond geworden met vier Oscars. U.S.A. 1980 123 minuten CIC Zedenbrigade Verspil vooral aan zo'n sexprul je tijd niet Monsieur Papa De tienjarige Laurent leeft bij zijn gescheiden vader. Hoewel Laurent een probleemkind is kan hij best opschieten met zijn vader, die als bouwkundig inge nieur zijn tijd moet verdelen tussen drukke beroeps bezigheden, het huishouden en de zorg voor zijn zoontje. Hij moet tegelijk vader en moeder zijn. Wanneer een aantrekkelijke jongedame de wegen van vader kruist wordt dat door zoonlief niet met dank afgeno men. Er rijzen problemen. Wanneer de vader en zijn nieuwe minnares op vakantie willen trekken en het zoontje om financiële redenen niet kan meegaan zal deze laatste een overval plegen op een tiercékantoor om zo aan het nodige geld te raken. Bij het lezen van deze korte inhoud zou men de idee kunnen opvan gen over de tematiek van Kramer vs Kramer. Maar dat is liefde op het eerste zicht. Mr. Papa mist de diepgang van de ouder-kind problematiek maar wil eerder een vederlicht laveren zijn tussen de leefwe reld van appartementskinderen in een metropool- stad als Parijs, waar de kinderen de volwassenen naapen op hun niveau. Frankrijk 1977 95 minuten Gaumont. Programmatic Aalsters filmzalen Ik vind: O onbelangrijk X goed XX zeer goed XXX niet te missen Zaal 1: Times Square: kwotatie X W.. 18. - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.40 Zaal 2: Ordinary People: kwotatie XXX W.; 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.15 - 18.45 - 21.15 Zaal 3: Zedenbrigade kwotatie O Palaoe Zaal 1: Shogun kwotatie: O W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Studio: Nine to Five kwotatie: X W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.30 - 20.30 Club: Rolling Thunder kwotatie: O W.: 18.30 - 20.45 Z.: 16.15 - 18 30 - 20.45 K.FIL. Pontstraat Aalst. Eenmalige vertoning van de film Mr. Papa op 15 oktober eerstkomend. Aan vang 20 uur. L°U"® ,7a™n ,Ru" e' de,ze M2za?. a™Pak- moet in eerstgenoemd doseerd, elk instrument amomst met verlooche- toSftïSt te. Het wonderkind is een een freel. dromerig ie- heeft zijn eigen inbreng, nen kan. Er is immSde de nrimt* ÏtIr' on9enaakbare mand zien' in de tweede en het geheel moet «af» zangerigheid, er is het Zn tanJS1 seworden. Zijn stem is een viiieler, volkser ty- zijn. De finale (presto) is Slavische temperament, fcSSfSïïïi. ™f *oldoende po-Het allegro van daar een ideaal voor- er zijn de nerveSe trillinl Mo^rts strijkkwartet ar Pmmd. Raydn? kemedrwartet beeld van en toch zou ze gen, een onderhuidse dL? ,di' v™ i? Bovendien verdraagt Mo- klinkt heel wat blijmoe- hoe paradoxaal dat spanning die elk bezoek van zes 7^(0 S l, k j diger en frisser. Maar ook mag klinken even aan Praag tekent. De eer- P3 3" ï.e soBoooHouisvlekje. - misschien ligt dat aan de goed kunnen dienen als ste viool tot nu toe wat mm ^r, Permeke maS f?" aanpak van het Quatac- slot van een symfonie, terughoudend is nu t°w ,n kerkwar,el: weS rijn na Bewijs dat Haydn erin een en al warmte en man die het strijkkwartet te krachtig zijn, bij Mem- aarzeling en bedacht- slaagt via vier strijkers plooit zich beter naar de lino daarentegen zou dat zaamheid. Hun plaats is een hele muzikale we- verreikende melodie van rn!ü?itZ1'n;- mTi "i. ingenomen door musi- reld op te roepen. de romanticus dan naar muziek. Bij Mahler kan ceervreugde en zin voor Het Quatackerkwartet is het kantwerk van Mozart. samenspel. als de wijn. Naarmate de Ook het agressief-bitsige Herkenning is vaak een uren vorderen, stijgt de karakter van het molto motief tot ontroering. De muzikaliteit van him uit- vivace met zijn bizzar rit- leidraad doorheen het voering. Dvorak vormt me en zijn vreemd kolo- cantabile ons ver- hun eindbestemming. En riet wordt in felle kleuren trouwd door de nationale in die romantische sfeer gezet, hymne «Gott erhalte voelen ze zich blijkbaar De mensen van het Qua- Franz den Keiser» is het best thuis. Er is heel tackerkwartet laten zich zo n signaal tot herken- wat geschreven en ge- nu werkelijk gaan op de nrng, maar er is meer. De discussieerd over de in- vleugels van de muziek zonder te zinken, te gen een klip aanvaren, bij Mozart niet. Het andante cantabile komt nog het best over. Toch is ook hier de aan zet niet gedurfd, niet meeslepend genoeg, wel echter de doorwerking die gloeit van hartstocht en herinnert aan Bachs warme tonaliteit van de «O süsser Tod» en Schu- cello en de herwonnen berts kwartet «Der Tod homogeniteit van het und das Madchen». Ook kwartet maken van dit in het slotallegro lijkt het poco adagio een door- Quatackerskwartet wat voelde elegie. «Een beter op mekaar inge- zwaan zingt het mooist breng van negercultuur en Indiaanse elementen in zijn kwartet in F opus 96 dat trouwens het eti ket «Amerikaans» opge plakt kreeg. Maar lees ik Homerus liever omdat hij speeld: via een fuga als ze voelt dat ze gaat geijkte, op het eerste g* gaan de diverse stem- sterven» zegt Plato, zicht vreemde adjectie- en voeren de finale op tot een feest van louter klank. Schepen Roels en oud burgemeester De Pauw danken. 1981 was een goed jaar. W.D.B. Onder ruime belangstelling ging verleden vrijdaga- bleek te zitten, in ont- smaak gepaard aan vond m de kelderruimte van het Mijlbeekse «Apos- vangst nemen. Wellicht technisch kunnen, de telken» de vernissage door van de tentoonstelling denkt ze dan in de Sinjo- zwervers in allerlei ge- georganiseerd door de C.V.P.-Jongeren. gezelschap van de Jong-CVP- renstad ook nog wel eens daanten van Hendrik aan «de Faluintjes». Ze Coudijzer werden voor moet de streek zo stilaan ons de blikvanger van gaan kennen want voor deze expo. Ze getuigden een paar weken was ze immers van een zeer per- nogmaals te Aalst ter ge- soonlijke, ietwat verras- legenheid van het sende stijl die zelfs de Archeologisch Kongres minister zo maar niet da- met een trip naar Affli- delijk kon thuisbrengen, gem, Moorsel en Baar- Het geheel werd daaren- degem. boven op gelukkige wijze Een keurig uitgegeven aangevuld met beeld- katalogus bracht de kij- houwwerken van Dirk De kers heel wat details Middeleer, werken die over de exposanten en naast kreativiteit blijk hun werk. Dat de num- gaven van plastisch mers niet altijd overeen- evenwicht en humaan stemden was wel een engagement, schoonheidsfoutje in de U kan deze tentoonstel organisatie. ling dit week-end nog Muntten de pentekenin- meemaken morgen zater- gen van Erna Ramakers dag 10 en overmorgen uit Gent vooral uit door zondag 11 oktober en dit hun nauwkeurige afwer- van 10 tot 20 u. U be king en zin voor het de- klaagt het zich alvast tail en de etsen van Lieve niet. Geeroms door hun goede Staotssekretoris Riko De Boeker ers (cdj) Onder de aanwezigen De minister verheugde er volksvertegenwoordiger zich ten zeerste in dat de Chisleen Willems, arron- Aalsterse Jong C.V.P.-af- dissementeel voorzitter deling met een prestatie Remi De Backer, provin- uitpakt op een heel ah- cieraadsleden Chris Lie- der niveau dan de gewo- vens-Borms en Raymond ne politieke samenkom- Uyttersprot en raadsle- sten met meestal drank den Isidora Van der en dans. Soms ook wel Borght-Carlé, Julien eens eten zoals dit week- Vinck en Remi Van Vae- end. Eveneens in «'t renbergh. Apostelken». Of een ex- Raadslid Paul Stockman po daarenboven finan- had de door waterschade cieel nog lonend is blijft geteisterde zaal omgeto- uiteraard an other ques- verd in een gezellige ten- tion. toonstellingsruimte met In een wereldwijd over- bamboe aan de muren en zicht van de plastische prachtige bloemstukken kunsten, ook tot in het her en der. verre China, trachtte Ri- C.V.P.-voorzitter van ka De Backer de expo- Aalst Frans De Haeck santen van vandaag te verwelkomde staatssek- situeren in een gloedvol- retans De Backer die een le toespraak. Vanwege uurtje vroeger in het An- Paul Stockman mocht ze - twerpse een dergelijke dan een prachtig bloem- De kunstenaars die voor een uiteenlopende tentoonstel plechtigheid had stuk, waarin ook een fles hebben gezorgd, (cdj) geopend. Faluintjesgraangenever LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15