KRISTIAAN VAN INGELGEM SPEELT BACH, LISZT, VAN INGELGEM EN ANDERE GROTEN TOURNEE VAN STADSPOPPENTEATER MET «ZWABBERJANUS» Veel belangstelling voor Moeder Courage «MADE IN BELGIUM» HARRY GRUYAERT GEORGES STEEL TE AFFLIGEM Tejater '80 boekt goede start Bijzondere lof gaat on- lent aanwezig is. Boven- 16 - 9.10.1981 - De Voorpost Ze zijn omzeggens samen begonnen: het Festival én de Orgelcyclus. Ze hebben intussen allebei de boe ken gesloten: het Festival én de Orgelcyclus. Bij het Festival wogen de laatste nootjes het zwaarst, bij de Cyclus is met Bach de laatste pijp uit gegaan. Maar één ding delen ze wel: de hoogte van de uitvoeringen. Kristiaan Van Ingelgem houdt, opent met een huldebe- Met Alain ruikt de kerk toon aan Marieke Pee- naar Franse bloemen. Je ters, de onlangs overle- vraagt je af, als je die den echtgenote van de tijdsloze maar gevoels- grote organist. Hij speelt volle muziek hoort, waar een 'Aria' uit 1943 van de om zijn gekend werk zich hand van de meester tot het orgelspel beperkt, zelf. De bijna 80-jarige Wie heeft zijn pianobun- baron is, wat je zou kun- dels gehoord, waar loop nen noemen de synthese je zijn liederen of kamer van de Belgische Orgel- muziek tegen het lijf, en kunst. Maar zijn oeuvre mocht het maar een klei en verdiensten reiken ne afstraling van het or- veel verder dan dit ene gelwerk zijn, het zou al instrument, naar de vo- een snoer van parels kale kunst en de lied- worden, kunst ook bijvoorbeeld. Alain is trouwens bijna Flor Peeters was ook een alleen verantwoordelijk der eerste genodigden in voor de helft van het pro- de nu reeds 11-jaar lange gramma: 3 Koralen (Do- geschiedenis van het Or- rien, Phrygien, Cister- gelfestijn. Zijn geciteer- cien). Eigenlijk is het rust de Aria is een ideaal in noten verteld, eenza- openingsstuk voor een me aria's, en het is bo- rustig concertbeleven. venal een vreugde om Een eenvoudige, bijna deze klank zo rijp uit de vocalise-achtige drome- registers te horen komen, rij rond stil voortschrij- Ik geloof dat de beste dende akkoorden, een in- omschrijving van deze tiem sfeerbeeld, met een werken in de Nederland melodie die ademt tus- se vertaling ligt: Postlu- sen de notenbalken. de pour L'Office de Com- Liszt met zijn Praeludium plies: een Compleet en Fuga over de naam Werk. van BACH is geen ge- Vandelli is de organist makkelijke snoepwinkel, van de basiliek Santé Liszt vertelt niet over Croce in Firenze. Je kan weekendhuisjes, maar rustig stellen dat het over vestingen, monu- geen wereldbekend com- menten van ornamenten, ponist is. Met het oog op met een weelde van cro- het 1982 Sint-Francis- matische zijsprongen, cusjaar (na Benedictus een uitbundigheid van komt Franciscus en er zit- kracht en klank, waarbij ten er nog veel op de wip) het 4-notenthema telkens componeerde hij een weer als mokerslagen 'Missa di San Francesco), opduikt, een bijna koppi- De opbouw is zeer klas- ge ostinato, die de opruk- siek, en de keuze van de kende akkoorden koorts- onderscheiden delen achtig onder de knoet (Hulde aan de heilige, Meditatie in het klooster, de wonden van Francis cus, Vreugdevolle Vol maaktheid) dragen een duidelijke romantische benadering. De verwer king van de Gregoriaan se motieven en andere tijdsgebonden verwijzi gingen blijven op elk ogenblik herkenbaar. Een 'moderne' benade ring kan je het moeilijk noemen, en dat is ogen schijnlijk ook nooit de be doeling van de compo nist. Je kan het boven dien moeilijk revolutio naire orgelkunst noe men, maar het is wel in teressant om zien hoe he dendaagse (Zuiderse) or ganisten programmamu ziek benaderen. De Symfonische Improvi saties over Bach van Van Ingelgem zijn een won derlijk ding. Eigenlijk zou je precies moeten weten wat met 'Improvi satie' bedoeld wordt. Het stuk stond bijvoorbeeld ook op het programma bij het inspelen van het nieuwe Affligemorgel. Is improvisatie iets zoals de jazzwereld het kent, is het een losstormen in het onbekende waarbij de kunstenaar zichzelf en de toehoorder bij een aantal vaste ontmoetingspun ten rendez-vous geeft, is het een vage aaneen schakeling van caden- zen, en, slaat het op de structuur van het werk of de kleur van het instru ment? In hoeverre is trou wens een organist die al le mogelijkheden van zijn instrument kent im provisator? Maar het blijft een merkwaardige discipline, met voorna melijk Frans karakter (de grote Dupré schreef er zelfs een heel boek over) en de titel 'Improvisator' wordt bij ons bijna als een ereteken, als een kleinood gedragen. Het werk zelf is niet al leen een uitpuren van Bachs naam over barok ke klankzuilen, maar af en toe schuift over de mist der akkoorden een thema, een citaat, als een auto voor het raam, als een ontlading van de spanning, voorbij. Het is een wonderlijke compositie, een vuur werk-improvisatie, en ik vraag me af in hoeverre Van Ingelgem dit werk in het vaste geraamte van 3 notenbalken, in het kar kas van het muziekpa- pier zou willen vangen. Een talrijk publiek (maar dat is traditie bij het af sluiten en het spel van de gastheer - organist) dankte naar een bissertje toe. En dan is er koffie... F.C. Kristiaan Van Ingelgem sluit de 11 orgelcyclus Nu voor de volwassenen weer een nieuw toneelsei zoen begint kunnen ook de kleintjes weer naar het teater, naar het stadspoppenteater dan. Dit reizend teater start op zondag 11 oktober inderdaad zijn herfsttoumee en trekt tot 13 december elke zondag morgen naar een of andere Aalsterse deelgemeente waar het jeugdig publiek dan vergast wordt op een gezellige doch tevens kultureel verantwoorde ont spanning. In de huidige tijd alvast een noodzakelijk heid. Dat deze formule inder daad inslaat moge blij ken uit wat volgt: Gestart in het «jaar van het kind» in januari 1979 haalde men met het stuk «Het geheim van het zin gende bos» gemiddeld 75 toeschouwers per verto ning. Bij de volgende vier stukken klom dit aantal steeds hoger om begin 1981 met «Help, de prins is in gevaar» tot 105 uit te groeien. Globaal gezien werden met de vijf speelreeksen meer dan 4.000 toeschou wers bereikt. Het stuk dat nu aan bod komt heet «De tweehoof dige gevlekte Zwamber- janus». Dit stuk, reeds opgevoerd in 1976 door het toenmalig stadspop- pentheater, brengt ge zonde ontspanning waarbij het publiek ui teraard aktief wordt be trokken. In een van het begin tot het einde boeiend spek takel beleeft de ridderlij ke grapjas Kwik weer grootse avonturen. Steeds bereid anderen te helpen gaat hij in op de uitnodiging van profes sor Snullemans en trekt op zoek naar een of an der vreemd wezen. Hij komt daarbij terecht in een onmetelijk oerwoud waar hij het aan de stok krijgt met een stam bos- bewoners en met de ou de, onverbeterlijke dief «Loebas». Waar het eigenlijk alle maal om gaat en hoe het afloopt verneem je wel zo U een van ondervermel- de vertoningen bijwoont. Er wordt hierbij gestart met een splinternieuwe uitrusting wat de kwali teit van het teater nog zal opvoeren. Bezieler van het geheel was, is en blijft L. Mee- sens uit de Aalsterse Bin nenstraat waar U na de kantooruren eventueel meer informatie kan be komen (053-21.28.58). Tij dens de kantooruren kan dit bij de Dienst Kuituur, Kattestraat 33 te Aalst, tel. 053-77.11.11, toestel 245. De vertoningen beginnen steeds te 10 u. en de toe- gansprijs bedraagt nog steeds 30 fr. Kinderen kunnen deelnemen aan de gratis prijskamp kleu ren. Waar en wanneer? zondag 11 oktober: stads schouwburg Vrijheids straat 65, Aalst zondag 18 oktober: ge meenteschool Dorpstraat 28, Erembodegem zondag 25 oktober: ge meenteschool Damkou- ter 6, Gijzegem zondag 1 november: geen vertoning, Allerheiligen K.A.V ïeeroi :jk ve ioelpu ietzelf gen te< zondag 8 november: g» meenteschool Ediksvel de, Nieuwerkerken 7® zondag 15 november: gt100 meenteschool Kaalbs 1, Moorsel cders zondag 22 november: gi Mdaa meenteschool Zijpstra °^e' 49. Hofstade li zondag 29 november: g P°l meenteschool Dorpstra 15, Meldert Wft zondag 6 december: g ^1 meenteschool Dorpstra 667611 30, Baardegem zondag 13 december: g 1011011 meenteschool Binna ^jd straat 157, Aalst 1116 te dat Of de vertoning te Edib ^er in velde op zondag 8 k rchhg vember, dag van de vi ronc^ kiezingen, zal doorga 1 kan ik u (nog) niet ven keren. 05 x Het nieuwe toneelseizoen 1981-1982 heelt zich al- vast veelbelovend ingezet. Het jonge Tejater 80 ^£<9at. die werkelijk waagde zich aan Moeder Courage (.Mutter Coura- Fierljn„ alias Moeder ge») van Bertold Brecht (1898-1956) oi een schoolvoor- f^"ln9 |as Leid van het Brechtiaanse epische teater. Hoeft het Z') nog gezegd dat Brecht steeds een moeilijk karwei is? en^t'ïn Toch kncqite Tejater 80 di, ^- op^uw- M (v^ralt^hef^ ~Ll" bedrijf) een gebrek aan (noodzakelijke)spanning. haar zware roj Verbazend is in ieder dien moeten alle mede- Naast haar mag ook geval dat Tejater 80 dit werkers bereid zijn zich Rita Corthals, die de niet aartsmoeilijk en veelei- in de vele sektoren van te onderschatten rol van send genre denken we dit soort teater met geest- Katrien, de stomme maar eventjes aan de de- drift in te zetten. Zes dochter, voor haar reke- koruitwerking, kostume- voorstellingen lang heb- ning nam met de nodige ring,en niet in het ben honderden toeschou- lof bewierookt worden, minst de rolbezetting, zo wers er zich van kunnen De overige akteurs en vlug heeft durven aan- vergewissen dat Tejater aktrices leverden gaaf pakken. 80 het ingewikkelde frag- werk, zij maakten er een Het goede resultaat mentarische verhaal van goede vertoning van die kan men slechts berei- de dertigjarige oorlog on- vrijwel nergens uit de ken als het vereiste ta- der de knie kreeg. yiel overging in Regisseur Jo Corthals zorgde ervoor dat alles vlot verliep, maar mocht beslist enkele persona ges grondiger getekend hebben. Toch zorgde hij ervoor dat iedereen zich in zijn rol inleefde. Jam mer wel dat tijdens het eerste bedrijf de spankracht niet voortdu rend aanwezig was. Een tweede minder gelukki ge vaststelling is het ver tolken van de epische ge zangen. Tuurlijk is dat geen gemakkelijk iets en ga je als akteur (-trice) al gauw onderuit. Niettemin werd het een zeer genietbare voorstel ling. De stilte en de aan dacht en het applaus tus sen de verschillende fragmenten in van het zeer talrijk opgekomen publiek getuigde hoezeer ze door het spel werden geboeid en het nadruk kelijke applaus bij het einde van de voorstelling bevestigde dit. Dergelijke moeilijke verwezenlijkingen kan men slechts volhouden als het publiek terdege reageert en dit kan men enkel door het daadwer kelijk betonen van be langstelling, die (beslist) beloond wordt met kwa liteit. Tenslotte hopen wij dat de tien overige to neelverenigingen een fijn brokje toneel serve ren en eveneens mogen rekenen op stampvolle zalen. Laten we een kaarsje branden... Jo De Bruyn (voor verdere bespre king, zie De Voorpost nr. 38) In de Belfortzaal op de Grote Markt te Aalst heeft vanaf 9 tot 31 oktober een fototentoonstelling plaats «Made in Belgium» van Harry Gruyaert. namelijk: België gezien door de ogen van een Vlaming, die sinds jaren in Parijs woont. Deze reizende tentoon stelling was reeds te bezichtigen in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel, in Eupen, Lyon en zelfs in de U.S.A. Harry Gruyaert (geboren in 1941 te Antwerpen) studeerde fotografie, aan het N.A.R.A.F.I. te Brus sel, woonde en werkte in Londen, New York en Pa-" rijs. Hij maakte reporta ges over Marokko, Indië, Nepal, U.S.S.R., Iran, A- frika, U.S.A. en over ver schillende Europese landen. Hij exposeerde in Am sterdam, New York, Pa rijs. Brussel, Eupen, Lyon, Keulen, enz. In 1976 kreeg hij de «Prix Annie Moortgat als Moeder Courage, Nelly D'Hert overtuigend als de soldatenhoer, Yvette Pottier en tenslotte op deze foto Rita Corthals prima als de stomme dochter Katrien. (cdj) Reeds voor de vijfde maal brengt het Affligems Kultureel Centrum een tentoonstelling met werken van Georges Steel, een uitzonderlijk begaafd kun stenaar. Annie Moortgat schitterend in een rol voor haar werkelijk op maat geknipt, (cdj) Na zijn studies o.m. te Gent aan het St.-Lukas- instituut o.l.v. Gerard Hermans en te Antwer pen aan het Nat. Insti tuut voor Schone Kunsten o.l.v. baron Opsomer en Permeke reisde hij naar Frankrijk, Italië en Ma rokko en bezocht zowat alle belangrijke musea van West- en Midden-Eu ropa. Een lange periode vertoefde hij ook in het Midden-Oosten om steeds naar de basis, Spanje! terug te keren. Vcmaf 1950 begon deze te Sleidinge in 1923 gebo ren kunstenaar tentoon te stellen in binnen- en buitenland en werken van hem vindt men terug in vele Europese landen en in beide Amerika's. Georges Steel is een overtuigd figuratief schilder die landschap pen en figuren brengt in een zelf gevormde, per soonlijke stijl met de na druk op de eigenheid der dingen, karakter, kleur, volume en vooral licht. Zijn expressionistische stijl houdt een vluchtige doch zeer diepe waarne ming in zich. In moment opnamen als die van een moeder met kind, van een melancholisch jon getje of een fiere senorita legt hij de weemoed, de trots en de schoonheid van gans een volk vast. Steel schildert niet enkel de zuiderse mens maar behandelt in menig doek liefdevol de eigen omge ving. Schilderachtige hoekjes, bergvlakten en landschappen onder een zuiderse hitte. Zonder dat ook maar één maal een zon op zijn werk voorkomt wordt het zui ders klimaat op verba zende wijze aanwezig gesteld. U kan deze expo meema ken tot en met zondag 25 oktober. Op zaterdagen en zondagen van 14.30 tot 20 u. en op zondagen bovendien van 11 tot 13 u. LH de la critique photogif01^ phique» voor zijn klem renfotografie, uiig Af schreven door de puil en>>- relations van Kodak Pi hé (Frankrijk). ,A V Volgens Karei van De ren is Harry Gruyaert» fotograaf van verruil f®133 lijke kleurenreportag ei£e. van exotisme. Fotci lu*J waarop gewacht werf 16106 uren, dagen, tot het lid QKle' iuist was. insta Tot er in de uitsnijdi ledst van het beeld «gebet Endi de» wat nodig was o >.e e een foto goed te malt! b hei Hij maakte foto's ti fet c traagheid, reportag Èch werk, maar dan all« ine vergelijkbaar met 1 te beste in het genre: Ol «pas tier-Bresson, Ernst Haa teke Werner Bischof... Klei Hij is een zwerver i andt foto's maakt die evenzt ledig een beeld zijn van «li tave paysages intérieurs» i dngi de verloren paradiji sven zijn waaraan je lijdt I &g waarvan je leeft. jke Harry Gruyaert zegt J ten\ over het wezen van kleurenfotografie: «1 i natuurgetrouwe afb» ding van de realiteit! II teresseert me niet. I In kleuren veranderen i mers voortdurend 1 Q het licht. Wat me in kk renfotografie wel boeit de ontroering die ze %ge roept. Ik denk dat kle jje r renfotografie een kun g kan zijn, zoals zwart-* Bt fotografie meer en me als kunst geacceptee <£T wordt. bh Het komt in alle pl® sche kunsten op hetze on. de neer. Schilderijen' ïaa beeldhouwwerken dj feta niet kunst omdat ze <J» 'goe schilderd of geheels (ban houwd zijn. Er zijn oen «g sen die dingen mak *nc die me boeien, die c fege intrigeren, waarvan ast houd, en er zijn ande »er dingen die me koud I ten ten. Ik denk dat het ve| ien, interessanter is voor iet gepassioneerd te si :ffl. dan zich bezig te hou® Ie I met de academisd sin vraag of iets al dan ni tp i kunst zou kunnen zijn.» fan C 8r Ri

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16