filmjournaal: CHILDERIJEN OM JAN HEEL DICHT TE BEKIJKEN LAUREATENKONSERT VERDERE PLANNEN VREUGDEKABARET Haydns «Schepping» Mm agda Verschaeve: kommercieel maar sfeervol «Na dit sukses, kunnen wij niet stoppen. M °an De Voorpost - 16.10.1981 -15 Iet werk van Magda Verschaeve kan nooit in het worden verder eigenhan- |van de bezoeker kil of koel lijken. Haar schilde- dig door haar samenge- Jn getuigen van een degelijke beheersing, wat steld, zowel de chassis ulteert in een fijne sfeerschepping. Variatie in als het opspannen van ir werken is wel ver zoek. maar de heerlijke het schildersdoek met de orensymfomes maken gelukkig wel veel goed. oud gekende kloefna- in ieder geval een bezoekje waard en dit kan geitjes», morgen 17 en overmorgen 18 oktober in de fortkelder, telkens van 14 tot 19 uur. Tijdens een babbeltje, adjektieven kleurrijk, de- telt Magda Verschae- likaat, origineel en dat zij als het ware subtiel, ibsedeerd is door onze Haar werken zijn in ie- lur. Het meest van al der geval merkwaardig it ze van bloemen; door de ongewone tech- is echter geen theore- niek: zo hoeft men haar ie passie: ook geen werken niet steeds van voor het oog, alleen, op afstand te bekijken, it dan kan je makke- Door de loupe wat enkele ruikers in een Magda aan elke geïnte- ~ienwinkel kopen, resseerde bezoeker m en onder glas be- graag zal demonstreren Voor haar zijn onthullen we het fijne imen een stuk van kleurenspel zuiver en in r leven en niets meer reliëf uitgewerkt, zodat ferder schildert ze ook elke bloem, elk blaadje J~chappen en een onverwachte diepte ïwlandschappen, krijgt met een zeer ge- steeds weet ze er iets nietbare kleurenweelde, isprekend in te leg- De bloemen zijn aan- i, steeds vind je er de gebracht op een zeer oonheid van de na- merkwaardige achter- grond, bestaande uit een lij de landschap-schil- degradatie van kleuren, t ®jen valt vooral de ook soms op een schijn- iniek om hemels te baar fluweelzachte of zij- ulderen. In tegenstel- den fijne achtergrond, j tot andere kunste- Jammer genoeg houdt irs, beslaat dit wel Magda het slechts bij e vierden van de op- een drietal onderwerpen, vlakte van het doek. Wel bieden haar schil- een degelijke fijnge- derwerken een enorme ligheid dwingt ze de keuze aan grootte Waarom prima verkoop? Zijzelf antwoordt graag op de vraag waarom zo veel mensen van haar werk houden. Het ant woord ligt in feite voor de levensecht uit. Echte kunst? Dichter Fons Roets ant woordde hierop: «Men-' sen hebben steeds de mond vol over Kunst (met grote K). Ik praat liever over de gewone kunst. De kunst om mensen ge- t lukkig te maken, de hand. Iedereen van ons kunst om het de mensen weet dat schoonheid sy- aangenaam te maken in noniem is voor zichtbaar deze jachtige tijd, de geworden liefde. Steeds kunst om sfeer te schep- vmden de mensen iets in pen in de woonkamer, de mijn schilderijen dat hen kunst om een stukje won- aanspreekt. Alsof ze dere natuur te vereeuwi- bloemen herkennen die gen... de kunst om zich jaren geleden op de huis- als mens een beetje tafel stonden of het bloem te voelen, sneeuwlandschap waar je als kind uren zat naar Sfeerschepping te kijken door het ven- Magda's grote waarde ster. Het is een spel van is ongetwijfeld de sfeer- licht en donker, de bloe- schepping. Een sfeer van men op het doek leven vrede en geluk uit haar als het ware. Alles ziet er bloemenruikers straalt De Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel organiseert op maandag 19 oktober te 19.30 u in de feestzaal van het stadhuis haar traditioneel leerlingenkonsert Treden er op laureaten uit de klassen van piano, viool, cello, klarinet, dwarsfluit, kamer muziek en voordracht. Tevens worden er plechtig de regeringsmedail les 1980-1981 uitgereikt. LH de geur van de liefde, de liefde van een vrouw voor de natuur. Prijs Magda geeft toe dat haar werken niet goed koop zijn. «Maar ik schil der met de zuiverste olie verf, de afwerking is ver zorgd, het chassis, schil dersdoek en omlijsting zijn ook niet van de goed koopste. Tuurlijk kan je goedkopere namaakwer- ken op de kop tikken, maar de kwaliteit...». Jo DE BRUYN «Ukee» was het minste wat je van het optreden van het Vreugdekabaret kon zeggen. Twee keer na el kaar had deze 15-koppige groep de Terjodense patro naatzaal laten vollopen en telkens drie uur lang weten te boeien. Wij vinden dus ook dat het Vreug dekabaret maar 's een vuist moet maken, want him bedoelingen zijn te goed voor de schaduw waar ze nu weer zullen inzitten. tot een vlotte vorm. Daarbij is de spe- Magda Verschraeve en één van haar werken. Het doet ons deu9d- Daarom hebben optredens een harmo- ciale kapelvorm enig in denken aan de techniek die ook Etienne Le ComDte Te ^es^°<en er mee verder te Kerstmis het rusthuis «Hop- 1 n K doen. Enkele nnderlinrra U_ ci rgang, geheel. zijn te landschappen ver- i en een ongereptheid, r i volledige rust en ts verraadt de mense- e aanwezigheid. Al- kleine landelijke sjes, heel ver weg, ko- i deze rust verstoren, is ze zelf vertelt, dt ze alleen de onge- ongenheid, de onge le natuur. de bloemenschil- ijen spreekt haar urenpalet aan. Witte rgrieten, blauwe ko- bloemen, gouden ko- aren of fijne groene jgjes prijken als het lachend op groene, blauwe of zwarte reien achtergronden. J uwe techniek 1 iethebbers van Mag- betitelen haar schil- 1 werken wel eens als emenmozaïek, met de doeken gebruikt. (CDJ) Mooi maar zeer kommercieel, werk van Magda Verschraeve. (CDJ) Daarom ook laten we ze nog Agenda? 's ekstra aan het woord (zie Tuurlijk wacht het Vreugde- ook De Voorpost, nr. 39): «Na kabaret nog steeds aanbie- onze optredens kregen we dingen. Toch denken ze er al bijna steeds opbouwende aan naar Liedekerke te trek- kritiek te horen en dat deed ken voor één of meerdere omstreeks nee verder te Kerstmis het rustl Enkele onderlinge perank» te Erembodegem problemen tussen de ver- eens een gezellige en ple- schillende leden werden zierige avond te serveren, vriendelijk opgelost en ook werd er een duidelijker w programma? taakverdeling doorgevoerd. Deze nijvere jongelui héb- De leidingsploeg bestaat uit ben na beide optredens ook Willy De Buysscher, Ludwig enkele minder geslaagde Van den Stock, Lut Temmer- elementen in him program man, Karei Redant en Paul me ontdekt. Zo waren som- Scheerlinck. Deze 5 leden niige nummers te lang uit- zullen him handen vol heb- gesponnen, of een tikkeltje ben met het verzorgen, van vervelende eksperimenteel. programma's, affiches, po- Dit willen ze terug op het dium, en secretariaat. rechte pad brengen; een- Lieven De Luyck, Hans Van voud en sentiment moeten den Stock, Jos Redant, Ber- elkaar wel in evenwicht blij- nadette De Luyck en Katrien ven houden. Redant nemen de muzikale Anderzijds zullen ze gelei omlijsting voor hun reke- delijk aan van de oude (en ning. Jan Coppens, Rudy soms té versleten) nummer- Boudaer, Wim Van de Velde tjes afstappen. Niet dat deze en Kris Van Hoorebeek zul- liedjes onsympathiek over- len zich meer toeleggen op bomen bij het publiek, maar de technische kant: bijvoor- ze willen de aktieve richting beeld het optimmeren van uit: zelf komponeren. Het is het podium, dekor, elektrici- vrijwel duidelijk dat we nog teit enz. van deze lui zullen horen, Danny De Dier is verslagge- als ze wat eigen werk bij ver en Peter De Buysscher eenh arken en als de wind en Piet Redant... zijn de hen gunstig meezit, nieuwkomers. (jdb) Het Aalsterse Sint-Jozefskollege heeft zijn jubi leumjaar alle eer aangedaan. De activiteiten worden afgerond door een uitvoering van Haydns oratorium «Die Schöpfung» op zaterdag 24 oktober te 21 uur in Sint-Martinuskerk. Mijn aanbeveling steunt op drie factoren. Eerst en vooral is «Die Schöpfung» een absoluut meesterwerk. Orkest, koor en solisten verwe ven hun stemmen tot een loflied dat qua geest onbevangen en naïef bijna is, qua sfeer pasto raal en natuurlijk, qua geloof diep religieus. Hay dn heeft het werk in Londen geschreven, duidelijk onder de indruk van Haendels schep pingskracht, maar met een pen die onmisken baar de zijne is, ik bedoel minder triomfalis tisch dan de barokmeester, maar intenser van gevoel. Hay dn heeft er lang en hard aan ge werkt, hij voelde er zich dankbaar om en blij moedig, een ondertoon die uit het oratorium niet is weg te denken. Er is een tweede motief om te komen luisteren: het Vlaams Kamerorkest van Brussel heeft een degelijk niveau en de solisten zijn op weg naar bekendheid of staan al in de zon: de sopraan Bemadette Degelin, de tenor Jan Caals en de bas Palle Fuhr Jorgensen. Er is een derde beweegreden van locale aard: beide koren zijn volbloed Aalsters en hebben een band met het Sint-Jozefskollege. De Halle luja koren staan onder leiding van Gaston De Cock, leraar aan het college. Pro Musica groeide uit een kern van oud-leerlingen van het college en wordt geleid door Louis Van der Paal, onderdirekteur van het instituut. Tenslot te is er Arie Van Lysebeth die Hay dn langs muzikale paden leidt en het gehele gebeuren vast in de hand houdt. Zijn bakermat is Erembo degem. W.D.B. For your eyes only In 1964 overleed Ian Fleming, journalist van beroep maar beroemd geworden als de geestelijke vader van I de spionheid James Bond, alias 007. Dat de nu alweer I 12* film in de reeks aan verkoopsucces niet heeft i moeten inboeten bewijzen de meer dan één miljard tiketten die tot op heden over de kassaplank zijn geschoven tot grote vreugde van producent Albert Brocolli. Het verhaal De ultrageheime spionagediensten van de Royal Navy zijn een nieuw dekoderingsinstrument (ADAC) aan- het uittesten ergens in de Ionische zee. Als dekmantel gebruiken zij een heuse vissersboot, die werkelijk opereert en daardoor op een bepaald ogen blik met een klap de lucht invliegt, tengevolge van een verloren gedropte mijn tijdens wereldoorlog 2. I Onmiddellijk treden de oversten in Londen in aktie, die voor alles willen dat de ADAC niet in handen komt van vreemde natiès die er wel es misbruik zouden kunnen van maken. Uiteraard is geheimagent 007 de aangewezen man om die moeilijke karwei te klaren. Ondertussen zit de geheime Russische dienst ook niet stil. Zij heeft er al voor gezorgd dat Sir Haverlock, ex-officier van de britse marine en specia list van onderwaterarcheologie, die de opdracht had gekregen het visserswrak te lokaliseren, om het hoekje gebracht, in bijzijn van zijn mooie dochter Melina. Via de gegevens van de huiscomputer be landt Bond in een erotische speeltuin ten behoeve van onderwereldfiguren, in de omgeving van Madrid. Hij hoopt daar de huurmoordenaar Gonzales te gra zen te nemen die hem nuttige informatie zou kunnen verstrekken over zijn opdrachtgevers. Ongelukkig maar waar. Bond wordt bij zijn inbraakpoging ge klist. In zijn dramatische vlucht om te ontsnappen aan Gonzales handlangers onder leiding van de sinistere Locque (uit de Brusselse onderwereld!) wordt Bond vervoegd door Melina die op eigen houtje Gonzales op het spoor was om de dood van haar vader te wreken. Terug in Londen verneemt men dat Locque een belangrijk personage is en zich in Cortina d'Ampezzo bevindt. Bond begeeft zich naar deze wintersport plaats en ontmoet er de rijke Griek, Kristatos en zijn jonge beschermelinge Bibi die opgeleid wordt voor de komende olympische spelen. Tot zijn verbazing moet 007 vaststellen dat ook Melina zich in Cortina be vindt, maar hij ontdekt dat zij onder een vals voor wendsel naar de wintersportplaats werd gelokt. Zij kan op het nippertje aan een moordaanslag ontsnap pen en Bond verplicht haar terug te keren naar Corfu. Vanuit Londen verneemt Bond dat er zich een voor hem interessant personage bevindt in het plaatselij ke casino van Corfu. Wanneer Bond in het casino aankomt heeft er net op dat ogenblik een woorden wisseling plaats tussen de persoon die hij viseert en de wondermooie vrouw, gekend als gravin Lisl. De gravin verlaat daarop woedend het casino en Bond ziet een kans geschapen zich door zijn charmes op te dringen. Hij hoopt op die manier meer te weten te komen over haar vriend Colombo. Plotseling echter, komen twee buggies opdagen bestuurd door Locque en zijn mannen. Lisl wordt gedood en Bond gevangen genomen. De aanvallers worden echter op de vlucht gedreven door sperenschietende vissers... en Bond komt tot bewustzijn aan boord van een grote kotter die toebehoort aan Colombo. Dan volgen nog vele avonturen te land en op zee voor Bond, Melina, Colombo, Kristatos, Locque, en Bond's oude vriend, de Russische generaal Gogol, avonturen die een hoogtepunt bereiken in een dodelijke afrekening op de toppen van de steile rotsen, de Meteora in centraal Griekenland. De nieuwste Bondproduktie en voorlopig niet de laatste (in 1983 mogen we Octopussy verwachten) is helemaal gebaseerd op het stramien van de vorige 007 realisaties met name, de mooie meiden die de held omringen, futuristische gadgets en een stel onverhoopte stuntpartijen. Met de opbouw van de film echter, hebben de producenten wel een stap achteruit gezet. Na Moonraker, die helemaal was geborduurd op de ruimterage vonden zij dat Bond uit zijn ruimte pak moest om terug 'alledaagse' karweien te gaan opknappen. De producers meenden op die manier de hete konkurrentieadem van Spielbergh's avonturenfilm 'Raiders of the Lost Ark' te slim af te kunnen zijn, waar ze waarschijnlijk niet zullen in slagen. De bioskoopganger die een tiket koopt voor een Bondfilm weet in feite reeds op voorhand wat hij gaat te verwerken krijgen, zonder dat hij daarom het verhaal reeds kent. Die idee zal zich op een bepaald ogenblik tegen de Bondfilms keren. In 'For your eyes only' is meer dan één sequens ronduit vervelend en langdradig en omzeggens niet meer te pruimen. Alleen de eindbeelden zijn echt origineel wanneer mevrouw Thatcher (eerste minister van Engeland) op een satirische manier de scene wordt opgezet. Een echte Bondmeevaller is 'For your eyes only' in feite niet geworden en is meer een aanrader voor de genreliefhebbers. De akteurs De nu 54-jarige Roger Moore als James Bond hoeft niet meer voorgesteld te worden. Na zijn succesoptredens in The Saint (1962-1967) en The Persuaders (1971) werd hem de rol van James Bond aangeboden in de plaats van Sean Connory die er genoeg van had zijn diep blauwe ogen en zijn fysiek zijn tot op heden zijn beste koopwaar gebleken, die hij het gemakkellijkst kon slijten. Carole .Bouquet is de nieuwe lotgenote van James Bond. Bouquet heeft een charme en een persoonlijk heid die haar niet doen gelijken op voorgansters Ursula Andress, Auger, Seymoer, Ekland, Bach.... Zij is Frangaise en was reeds te bekijken in Buffet Froid van Bertrand Blier. Technische Fiche: Regisseur: John Glen akteurs: Roger Moore, Carole Bouquet. Topoi, Kamera: A. Wooster Scenario: R. Maibaum U.S.A. 1981 130 minuten verdeler: United Artists. Ordinary People Ordinary People start als het verhaal van Conrad JarTett, die voor zijn problemen geen uitweg meer ziet na een mislukte zelfmoordpoging. De film eindigt bij het uit elkaar gaan van Beth en Calvin Jarrett. Een huwelijk dat zovele jaren heeft weten stand te houden maar mede door de problemen en het bewustzijnspro ces van één van de partners erachter komen dat zij niet meer met elkaar leven maar naast elkaar voort bestaan. De film is een exponent van het feit dat relatieproblemen welig tieren in onze maatschappij, zonder dat daar uiteindelijk veel aandacht wordt aan besteed, maar dat mensen zeer diep en gevoelig kan kwetsen met onuitwisbare tekens voor het leven. Voor het eerst sterakteur Robert Redford achter de kame ra s en het mag gezegd dat hij zich voortreffelijk van zijn taak heeft gekweten. De film is uiteindelijk bekroond geworden met vier oscars U.S.A. 1980 123 minuiten CIC Sphinx En jonge Egyptologe van de universiteit van Harvard die met vakantie is in Cairo, komt in een antiekwin kel oog in oog te staan met een massief gouden beeld. In haar bijzijn wordt de winkelier vermoord en raakt het kostbare beeld verloren. De Egyptologe wordt hierdoor het doelwit van een zwarte marktben- de die klaarblijkelijk bezig is met de plundering van een graftombe waarvan niemand het vermoeden kent.... Shogun Aanvankelijk werd Shogun geproduceerd voor de Amerikaanse televisie in een feuilleton van 4 maal 90 minuten. Mede door het gigantische succes op de Amerikaanse buis hebben de producenten gemeend een distillatiefilm te moeten maken voor het Europese filmpubliek. Het verhaal speelt zich af rond het jaar 1600. Japan is gebroken door een burgeroorlog. Twee rivaliserende groepen dingen naar de macht van de Shogan (opperste leider). Het toeval wil nu dat op dat ogenblik Japan toevallig wordt aangedaan door een Hollands schip. De Engelse stuurman blijkt een cleve- re jongen te zijn en krijgt het geklaard als een soort deus ex machina op te treden. Via een aaneenschake ling van harakiri's in beste stijl, gruwelijke moord partijen en Oosterse levenstoestanden wordt uitein delijk Toranaga door de keizer aangesteld als al leenheerser. Als eerste produkt van de films Hollywoord - Tokio is Shofun (Kurusawa bedankte voor de regie) een ouder wetse nipponaffaire waar gerust nog meer in geknipt mocht worden. U.S.A. 1980 159 minuten CIC Nine to five De bende van drie (Jane Fonda - Dolly Porton - Lily Tomlin) zijn het grondig beu dat hun baas op bureel steeds maar op hun kop zit. Daarom beramen ze een plan om hun baas van zijn plaats weg te krijgen. Ze besluiten hun baas te ontvoeren om op die manier kompromissen af te dwingen. Ze slagen in hun opzet en wanneer ze de boekhouding van het bedrijf kontro- leren blijkt dat hun baas stevige goocheltruuks heeft uitgehaald met de cijfertjes. Wanneer de grote baas zijn komst meldt kunnen de drie er nog net voor zorgen dat het bedrijf op papier althans, goede resultaten.heeft geboekt. De grote baas is zo opgeto gen dat hij de onwillige afdelingschef benoemt voor een opdracht in Brazilië. De film Nine to Five is niet gemaakt geworden met de idee de kunst van de filmerij een dienst te bewijzen, maar gaat door als een pretentieus stuk kolder op zijn Amerikaans. U.S.A. 1980 115 minuten Belfidis De Maagden van Nuerenburg Geen kommentaar. Programmatic Aalsterse filmzalen Ik vind: o onbelangrijk X goed XX zeer góed XXX niet te missen. Feestpaleis. Zaal 1: James Bond kwotatie: X W.: 18.30 - 20.30 Z.: 13.45 - 16.15 - 18.45 - 21.15 Zaal 2: Ordinary people 5° week kwotatie: XXX W.: 18.00 - 20.30 Z.: 14- 16.15- 18.45-21.15 Zaal 3: De maagden van Neurenburg kwotatie: O Palace Zaal 1 Sphinx kwotatie: X W.: 18.00 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Studio Shogun 2* week kwotatie: O W.: 18.00 - 20.30 Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 Club Nine To Five 3" week kwotatie: X W.: 18.30 - 20.45 Z.: 14.15- 16.15- 18.30 - 20.45 Baetens Ben

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15