REUS IN POCKETFORMAAT HARRY GRUYAERTS TOCHT DOOR BELGIE BRECHT CHANSONAVOND MET HANS RADLOFF Zestig foto's tonen het andere vaderland Ons landje vanuit een andere lens. (CDJ) Op zondag 11 oktober was het weer Jazz geblazen in de C.B. De talrijk opgekomen liefhebbers wachten geduldig op het verschijnen van «Collin Kid» Daw son en zijn Onward N.O. Jazz Band. Geduld dat echter wel zeer op de proef gesteld werd want om 20.30 uur nog steeds geen spoor van de band die na een namiddag optreden rechtstreeks van Dusseldorf moest komen. 21 uur Collin schittend door afwezig heid. Het publiek schuift over en weer op de stoelen. De inrichters krijgen het jarige trompetist die ech- koud. Onder het publiek her kennen wij ook muzikan ten van diverse andere bands o.a. drummer Jan Van Acoleyen, drummer Walt Windey en bassist Mark Hermans v/d Cres cent City dreamers, pia nist Ralph Corbey. Op initiatief v. Jan wordt dan maar besloten een gelegenheidsband te vormen. 21.30 uur besloten wordt de instrumenten uit de wagens te halen wan neer opeens de gedeser teerd gewaande Collin verschijnt. Zij hadden het gepresteerd gedurende een uur lang in ons ste deken de verdwalen. Op gelucht zuchten. Na een achtergrond horen wij opwarmertje vindt Collin een gevoelige vocal van al direct het contact met drummer Johnny Baker, de luisteraars wanneer Deze drummer speelde zij «My little Girl» bren- vroeger trombone en had gen gezongen door Col- na diverse periodes met lin zelf. Volgt dan het de bands van' Mike Ca- zachte en meeslepende ssimir, en Barry Martin «Indian love call» waarin ook jaren zijn eigen N.O. een zeer mooie banjo so- Band. Met het «Oh I miss lo van Doug Allsop en you tonight» van de N.O. Collin met gestopte trompetist Percy Hum- ter al een carriere van 6 jaar beroepsmuzikant achter de rug heeft met tournees doorheen gans Europa en in de States is volgens zijn eigen zeg gen zeer beïnvloed door de net een jaar geleden gestorven New Orleans trompetist Albert Wal ters. Toch heeft hij ook al een zeer eigen stijl ont wikkeld die ook tech nisch zeer hoog staat. Dit geldt tenandere voor de ganse band die ons nu een jaar na hun eerste optreden in de C.B. als zeer homogeen over komt. In «My blue Haven» met Giles en Collin op de de camera-wereld eveneens raak: «De foto- Collin .Kid. Dawson in «The Crazy Bol Jazz Café». (CDJ) Hermans van de «Cres cent City Dreamers» uit Dendermonde. Het moet gezegd, onze Belg deed het evengoed met bestond deze weer uit een ontketend «Sweet Georgia Brown» meege zongen, meegestampt meegeklapt door een trompet. In een snel nummer van George Lew krijgen we Terry Giles meesterlijk op de klarinet gesteund door Collin en een zeer goede ritme sectie. De sfeer in de C.B. stijgt met sprongen, en wan neer Collin dan alle regi sters opentrekt wordt er enthousiast meegeklapt. Verbijsterd vraagt men zich af waar in dat tenge re lichaam van de «Kid» de kracht schuilt om een dergelijke explosie te brengen. Deze amper 22 prey (oorspronkelijk op walstempo) en de daar opvolgende «Kid Thomas Boogie Woogie» wordt het hek van de dam ge blazen en- krijgen wij weer die echter C.B. sfeer. Tony Taylor tot dan toe onberispelijk op cond line» wordt de start voor zijn geduld beloond gegeven van een dende- publiek. Dit ontlokt Col- rende laatste set met Gi- lin de uitroep zo snel mo les afwisselend op klari net en alto sax en de «Kid» nogmaals stuntend op twee trompetten gelijk en zoals onze foto bewijst met verschillende vin gerzetting. «South of the Border» wordt duchtig de contrabas, zowel solo meegezongen door een als tot steun van de an- wild enthousiast pu- deren is duidelijk ver- bliek. «Yes, Yes, Yes, vo- moeid door het vele op- Caal gebracht door een treden en reizen van de zjch tot dan toe op de laatste tijd. achtergrond houdende Bij het ingaan van de «Fi- Roger Bird brengt ons nal Set» wordt hij dan stilaan naar de climax, ook vervanaen door Mark Zoals een jaar geleden gelijk te willen terugke ren in deze heksenketel. Voor de band volgt er s anderdaags een radio optreden in Keulen zodat deze alleen nog naar een bed verlangen. Dit laat ste is voor velen, ook voor de inrichters bij een verlangen gebleven. Tot weerziens «Kid» Reus van de trompet. P. C.B. in de tekst staat voor Crazy Bol. veel dichter aan bij Charlie*Christian. Wan- neer je dan bovendien je toepasselijke details. Ook Bernard Dossin was hier gelukkig geïnspireerd in de gi taarsolopartij, het geheel werd afgerond met nog 's een leuke chase. Helaas, zoals spreek woordelijk is komen aan alle goeie dingen een einde, zo ook aan deze geslaagde «Jazz in 't Stretje»-avond; via het Autumn Leaves, en The Shadow «Jazz in 't Stretje», een lovenswaardig initiatief van uitbaatster Mevr. I. Galle. groeide uit tot een sfeer volle jazzavond in haar gezellige taverne Sluier- straat alhier, niet in het minst door de inset van de tema niet volledig be- 8mile; Pat More Jazzband die op donderdagavond 8 oktober heerst dan kan er wel glunderende pa_ jl. met laaiende geestdrift de jazzfans qnasi moeite- trick Mortier aan het hem ze Nuages; doch .don't °PufeJ"?°?en dra?end® trompetsolo, gevolgd shoo, ,£e al. publiek, kwamen wij met loos in hun ban hielden. Menigen onder u herin neren zich vast de «Alex door het wondermooie More Band» opgericht Stardust. Ellingtons C- door de Aalsterse trom- Jam Blues blijft een uiter- pettist Alex Mortier om- mate geschikt vehikel streeks het einde van we- wat ieder der muzikan- reldoorlog twee; in de he- ten toelaat er op zijn zuyei dendaagse .Pat More beurt in te vliegen en de perdido in up.tempo en Jazzband» is het nie- spanning ten top te voe- met mooie chase aan mand minder dan Alex ren. Op niet aflatende ejnde kon ons leen de obstinate onwe- een uitermate zwoele en tendheid van zommigen swingende Caravan bij onder het publiek kon het onherroepelijke ein- hem zover brengen het de van een zoveelste Aal sterse jazz-happening. Sinds de Crazy Bol Jazz Café anderhalf jaar gele den terug het initiatief nam om de jazz naar nummer te spelen, zover. Tot Nog tot 31 oktober kan elke fotoliefhebber terecht artistieke groep, in de Belfortzaal op de Grote Markt om te proeven Zo schreef Susan Son- van een unieke fototentoonstelling van de bekende tag eens heel fijn: «Foto- en vermaarde fotograaf Harry Gruyaert. graferen is uitnodigen Deze verzorgde tentoonstelling kreeg het allesom- om de wereld te aan vattende etiket «Made in Belgium» mee, vertaald in vaarden zoals hij er uit het Nederlands komt dit neer op «België gezien door ziet. Iets totaal anders is de ogen van een Vlaming, die sinds jaren in Parijs de wereld begrijpen: dan woont». aanvaard je hem precies Vrijdagavond 9 oktober een gezellig museum- niet zoals hij er uit ziet.» opende de heer Herman zonder-muren, waarin Heinrich Heine typeer- Roels, schepen van on- alle mogelijke subjekten de derwijs, kuituur en toe- mogelijke konsumptiear- risme deze expositie. Heel wat belangstellen den maakten tijdens het weekend een ommetje langs de Belfortzaal, want zijn werken spre ken vrij gemakkelijk tot de verbeelding, alhoe wel je je eigenlijk niet aan spektakulaire foto's hoeft te verwachten. Iedereen mag (of moet) zonder blozen toegeven dat het domein «Camera- Kunst» voor ons klein Vlaanderen nog een on bekend gebied is. Tuurlijk werd deze moeilijk te ontginnen materie zo nu en dan be handeld in allerlei tijd schriften en in evenveel monografieën van diver se kunstenaars. Zo werd het nut van de fotografie reeds vroeg vastgesteld, ondermeer door Dela croix. Zijn dagboek ver meldt nauwkeurig wan neer hij naar foto's gete kend en geschilderd heeft. In dit verband deed hij zelfs een voor stel om de fotografie in de opleiding van de Aca demies voor Schone Kun sten te integreren. Dela croix schreef ook nog: «Als een geniaal kunste naar zich van de fotogra fie bediende, zoals het hoorde, dan zou hij tot een hoogte stijgen waar wij geen voorstelling van hebben.» Een zeer belangrijk as- pekt voor de fotografie zo'n 6 jaar geleden, dus vrij recent was de steeds meer entoesiaste aan vaarding van de fotogra fie als een belangrijke kulturele kracht. Einde lijk wordt de fotografie een echte kunstvorm die op gelijke voet staat met de oudere kunsten, zoals tekenen en schilderen. Niemand kan betwisten dat het maken van foto's gebeurt door een mecha nisch apparaat dat be slist met een veel grotere nauwkeurigheid en een veel fijnere definitie ver taalt dan bijvoorbeeld de schilder. Ten tweede ge beurt dit alles zonder dat het door subjektieve op vattingen van of over de werkelijkheid beïnvloed wordt. er dan te zeer aan woon. Gelukkig hebi 'n tijdje niet meer woond, zodat ik na* opnieuw verbaasd toekijken... België is vreemde kombinc want het is het «geamerikaniseerde» land van Europa en zelfdertijd is het veranderd geble zijn folklore en 1 we di h een t jei Prachtige foto's van Harry Gruytaert. (CDJ) tikels zijn, mogelijke items voor een estetische waardering. Tevens moet ook vermeld wor den dat de aktiviteiten grafie is een bewijs te gen de verkeerde opvat ting, dat kunst een na bootsing van de natuur zou zijn»,_Als je even een karnaval cColij 191 van een amateursfoto- kijkje neemt in de belfort- graaf niets gemeen heeft zaaL merk je dat deze zoon Patrick Mortier (23 vraag uit het publiek liet der fc)ekoren evenals het Aalst te halen, met af - n~ j n met veel gevoel gespeel- wisselend sukses trou- de Summertime; het ko- wens, zijn er dus nog an- mische Makin' Whoopie deren wakker geschoten was aanleiding voor se- (zelfs ons stadsbestuur rieuzer werk in There '11 blijkt ergens een klok te never be another you met horen luiden hebben, al Pat Mortier deze keer op weten zij nog niet waar zijn best in een «echt» de klepel hangt); en ge- bop-nummer, genomen lukkig maar: van het met een sneltreinvaart, goede krijg je nooit te- waarin brillont solowerk veel genoeg). Dus pet van hemzelf vol overga- af maar voor Mevr. Galle ve en toch beheerst met van 't Stretje! oog voor afwerking en Willy Schuyten j.), eveneens trompettist, gitarist Bernard Dossin die de fakkel overgeno- zich vermurwen Django men heeft en sterker nog: Reinhardts' «Nuages» te Alex Mortier heeft in de- spelen wat hem duidelijk ze formatie de trompet minder goed afging, hoe- verwisseld voor de elek- wel een goede gitarist, trische basgitaar. Verder bovendien autodidakt, vonden we in deze groep: zijn noch zijn stijl noch de jonge Bernard Dossin zijn temperament ver- ritme- en sologitaar en want aan wat Django ten Eric Rits (ex-Transfusion) gehore bracht; waar drums. schijnlijk zal hij het zelf Met zorg gekozen opwar- wel niet weten, daar is ie mers Misty en Bey Bey te jong voor, maar Ber- Blackbird zorgden met- nards speelwijze leunt een voor een goeie kom- munikatie tussen muzi kanten en publiek. Ber nard Dossin zorgde di- rekt daarna voor een bij zonder gesmaakte gi taarintro in de bossa- klassieker The Girl from Ipanema. Patrick Mortier volgen wij nu zowat ge- durende twee jaar in zijn Op initiatief van het Humanistisch Vormingswerk evolutie als jazztrompet- Humanistisch Verbond Aalst en in samenwerking tist Hoewel modernere met ABW (culturele centrale); CSC Vormingswerk nummers hem duidelijk Gewest Aalst, CSC Aalst; Masereelfonds, Ouderver- beter liggen en zijn tech- eniging voor de Moraal, Vnenden van de VUB nisch kunnen én improvi- Denderstreek en het Willemfonds, heeft op maandag satietalent hierin ook 26 oktober te 20 uur in de Feestzaal van het stadhuis, meer tot hun recht komen Grote Markt. Aalst een Brecht-Chansonavond plaats Het mechanisch beeld van de fotografie schenkt een rake afbeelding, een afschijnsel van de be staande dingen voor de camera. Deze eerlijke en objek- tieve afbeelding van de soms keiharde rea liteit is als het ware inge blikt en voor een later gebruik beschikbaar. Voor fotograaf Harry met de alledaagse opvat ting van een artistieke schepping. Men beweert wel eens dat 'n fotograaf alleen maar moet een knopje in drukken. Neer al produ ceert het fototoestel hele maal automatisch een beeld, een foto blijft steeds een persoonlijke keuze waarbij wij de es tetische en etische waar den niet mogen ver geten. Elke foto drukt niet al leen de expliciete bedoe ling uit van de fotograaf. Maar ook de gemeen schappelijke waame- mings-gedachten en waardepatronen. In feite houdt het juiste begrip van een foto in dat je als aandachtige kijker moet nagaan in hoeverre hij woorden nauw aanslui ten bij de fotografische kunst van Harry Gruyaert. Wie is Harry Gruyaert? Harry Gruyaert werd geboren te Antwerpen (Mortsel) in 1941 en stu deerde fotografie in Brus sel. Hij geniet een prima internationale bekend heid. Hij exposeerde met veel sukses overi gens in Amsterdam, Parijs en New York en publiceerde in heel wat bekende tijdschriften, zoals Zoom, Photo, Stern, Foto, ElleT evens maakte hij geslaagde re portages over Marokko. Indië, Nepal, Iran, Afrika en over verschillende Eu ropese landen. In 1976 kreeg hij voor zijn kleu renfotografie de Prijs van de Kritiek, die wordt toe gekend door de Franse Nationale Stichting voor Fotografie. Karei Van Deuren gaf Harry volgend naam kaartje mee: «een foto graaf van exotisme». Een fotograaf van verrukke lijke kleurenreportages, een opmerkelijk man met heldere ideeën, precies ontdekt door de befaam- neemt hij deel aan tour- In 1979 verleent de stad wetend wat hij wil. De de regisseur Fritz Benne- nees in Syrië, Italië en de. Weimar hem haar Kuns- fotografie van Gruyaert witz die hem introduceert Beneluxlanden. ten Kultuurprijs. is: kijken, kijken naar het lende ringen. Bij het bezoeken de tentoonstelling i vaj je als het ware gedi gen geanimeerd to* kijken. Foto's die je n 8* laten schateren, n v wel doen glimlacher ®rijde grijnslachen. Want b en 1 onverbiddelijk scl 1 Harry een beeld van gevolgen van versted was king, industrializatie konsumpt ie wereld. de «b; Tematisch is er )n<Jen doende afwisseling m verscheidenheid in wa* verzameling van H<ei Gruyaert. De kunstei beheerst de fotograf ra^ct kunst, kent de kne onS van het kamerawerk, aaar dat zijn verzameling meer 56 foto's niet vervel *r wordt. het 1 Tevens zorgt deze toonstelling ervoor het taboe dat fotogr - en kunst niets met ell te maken hebben, v goed verdwenen is. 9M-1 Gruyaert zoals trou- deel uitmaakt van een wens voor elke fotolief- symboliek van een perio- hebber is onze aardbol de van een klasse, of een leven van mensen dat in Sedert 1975 treedt hij op Als solist trad Radloff deze Muw nog steeds pioou m, zum >01 ee„ °ls '<fs-Uwe bul,e" «in land reeds op het2eifde is als 20 eeu- merkwaardige artistieke Gunther als leider van in Hongarije Italië wen geleden. Foto-s - zijn muziekensemble. Luxemburg, Nederland waarop gewacht werd Tijdens de wedstrijd voor en in oktober '79 in mensoms dagen, tot het in het Nationaal Theater te Weimar. Weldra ont plooit hij zich tot een merkwaardige persoonlijkheid kan hij zich blijkbaar ook niet het ensemble Hans Radloff van het «National amusementskunst te België. in QQn Theater Weimar» DDR. T in 1Q77 ten volle uitleven in een Theater Weimar» DDR. repertoire afgestemd op Radloff vertolkt liederen van Weill. Kahlau, Dessau, een publiek dat niet voor Eisler. de volle honderd procent Muziekbegeleiding: diverse verenigingen; ,r,**li*fh«hbers be- Manfred Schmitz, klavier voorverkoop: 120 fr.. aan Qnder leiding van musi Beese, de kassa: 150 fr. cus Jens-Uwe Günther in 1978 wordt hem de eer- theaterwerk, gaat zijn belangstelling ook uit naar chansons. jazzliefhebbers be stond. Zo kregen wij ge- Karl-August makkelijk in het oor lig- TtcfS'Tatm^r M-hed Haucke, bas. Hans Radloff Na zijn studies aan de '74 mee in de chanson- licht juist was, tot «dat- Leipzig in 1977 behaalt gene» gebeurde wat no- hij een erediploma van In navolging van de on- di WQS Qm een fotQ het Ministerie van Kul- vergelijkbare Ernst teslaten lukken tuur van de DDR. Busch, zet hij de traditie T voort van de chanson- Made in Belgium J." nierstoneelspelers die tot Over.Belgié zeg [arry vólgende: t is enorm moeilijk eei cus jens-uwe ^umne. in iu/ö worat nem de eer- op heden slechts weinig hp7 werkt Radloff van 72 tot ste prijs toegekend in de mannelïjke navolgers nationale wedstrijd voor ten Eindkonkluzie De Belfortzaal t< ^n. 1 nog tot zaterdag 31 o kig ber open van 10 12u30 en van 14 tot 1 doele: en zaterdagvoormid 11 gesloten een zestii fleks* foto's, misschien kwe *erki tatief bescheiden, n 118 w het vult wondergoe* beschikbare ruimte. e tentoonstelling Ie Grii geen overzicht swetei Gruyaerts evolutie. vi mige foto's, met °1 wrang ekonomisch smaakje, kunnen s weJ wel de wrevel ver 0 m ken, maar elke bezo wèi zal toch de bekoring a slib dergaan die het ge - Lokt uitstraalt. Harry lijklvrij wat de speelse vert aan het woord, de 8 tiek of maatschapp t Wa geëngageerde kul zict naar bijvoorbeeld 1 jaaltu het laten afweten. n we (Voor korte besprei bij Blue Moon, met Pat in Kaarten te bekomen bij Staatstoneelschool te studio van het Nationaal het chanson te Frankfurt/ een eerder rare gesopte de bestuursleden van de Berlijn, wordt Radloff Theater Weimar en Oder. stuk te maken ove boorteland, want erk- ge- bent zie ook het vorig Voorpost» -n ummer, nr. 39) iel t< toch Jo DE BR geld* 16 -16.10.1981 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16