r
Halleluja en Pro Musica
krengen grandioze
schepping
Aalst en Kultuulin
beste maatjes..
Aalstenaar J. Van Geert wint
M. Mackenprijs
Marcel Wauters
in Belfortkelder:
fraaie tentoonstelling
AALSTENAAR
JOS BIKKEMS EXPOSEERT
IN HOOFDSTAD
Laureaten-
concert muziek
academie:
akker vol talent
100.000 F voor «Kruis» en «Zonder titel»
-]
ZANDSTEENTJES
1
14 - 30.10 1981 - De Voorpost
Na maanden voorbereiding was voor de uitvoerders het van Papa Haydn te beant-
ogenblik gekomen om het resultaat van hun arbeid voor woorden,
het voetlicht te brengen. Van de Noorse bas-bariton
Inderdaad op 24.10.1981 werd als slotplechtigheid van 100 Palle Fuhr Jörgensen werd
jaar Sint-Jozefscollege Haydns Oratorium «Die Schöpfung» een tessituur verlangd die
uitgevoerd door de Hallelujakoren. Pro Musica. Bernadette zowel het lage als het hoge
Degelin-sopraan. Jan Caals-tenor, Palle Fuhr Jörgensen- register tot zijn recht zou la-
bas, en het Vlaams Kamerorkest van Brussel. ten komen. Ook worden de
De algemene leiding berustte bij een oud-leerling van het «grandioze» aria's meestal
college. Arie Van Lysebeth. aan de bas toevertrouwd.
Het eerste akkoord van het tisch gebruikt en vooral in Palle Euhr Jörgensen stelde
orkest veegde onmiddellijk recitatief 21 dat de dieren- niet ,®"r ®n ?nd°1?ks Z1'n
geroezemoes wereld beschrijft kunnen wij Jon9e lee«»jd wist hij de ge-
van een echte klankschil- F*?® ^emdragmg op de
dering gewagen. Juist we- J^te plaats te leggen De
gens die uitbeelcUngsfunc- ^rto!kir|g van Ad°m in het
Milton wordt gezongen door tie heeft Haydn een rijk ge- TT® ,was recr evenre"
een trio van solo sopraan, kleurd orkest gebruikt; de I?.et °ie van Bernadette
tenor, bas, die de engelen klarinet is als volwaardig als Eva m-av- vurig
Gabriël, Uriel en Rafaël uit- orkestinstrument geïnteg- dc?V ™®er ^9 waar de
beelden en een koor. Dat de reerd en bazuinen voegen Jekst het verlangde,
tekst van de Engelsman Mil- aan het geheel een heroisch East but traditiegetrouw not
ton is (baron van Swieten tintje toe. least kwam in deze Schep-
herschreef het libretto in het De menselijke stem levert §mg bet koor- voorbereid
Duits) is overigens niet het ook haar bijdrage tot die 7oor „as,°n „e ,Cock ,en
enige Engelse element uit toonsymboliek die Haydn zo °",c Qr
het oratorium. De idee van genegen lijkt te zijn. In de
het schrijven van een werk sopraan aria «Auf starkem
over de Schepping bracht Fittiche» moet de soliste im-
Haydn mee van een reis mers een hoge graad van
naar Engeland samen dus techniek kunnen koppelen
het laatste
weg en de volheid van
Haydns werk kon van ons
bezit nemen. De tekst van
De Schepping» in de Sint-Martinuskerk,
sukses. (per)
Ja, toch alleszins dit weekend. Niet te gele
Aalst op kultuurgebied 'deze week allema<
voorgeschoteld kreeg, 't Kon blijkbaar niet m«
Allemaal steengoede en verzorgde aktiviteiten
jes opgespaard en tijdens de laatste week van
ber zomaar gul rondgestrooid over onze Kei»
Stede.
Waarom nou allemaal in één enkele hap? Tj< ogd:
weet geen zinnig mens. De ene week mag
kuituuragenda tevergeefs napluizen en mi»
vind je dan met een tikkeltje geluk iets waan alletpi
kan zeggen 'waarom niet?', een andere week se; 1 aans
Aalst een 24-karaat kuituurboterham met 4 of een id
zelfs meer toespijzen... (waart
Binnenin deze «De Voorpost» laten wij jullie nog hap do
nagenieten van het gemiste glas fruitsap hi itici we
vooropening van de tentoonstelling Marcel Wa; jagse
de zwevende ballerina's van het Ballet van Vla lag kr<
ren, de open doekjes van toneelvereniging De
kei, de subtiele klanken van 'de Schepping
heerlijke stem Van jazzmeester Gerry Locran ei
een heleboel meer...
met het boek «Paradise aan een gevoelvolle vertol-
Lost» van Milton. Hij had er k|ng van de tekst, ze moet
ook de Haëndel-herdenkin- zingen als een nachtegaal
gen bijgewoond en was en de guitige uitdagingen
sterk onder de indruk van de van de houten blazers met
massale kooruitvoeringen, bravoure beantwoorden.
In vele koorpassages is de Bernadette Degelin zong de
invloed van de Haëndel-tra-
ditie dan ook merkbaar.
Louis Van Der Paal aan het
woord, eigenlijk het best te
waarderen in de fuga's,
daar waar de massieve ko
ren meer zuilen van klank
en volume vormden. Een
paar schitterende passages
waren zowel in begin als
einde op bijzondere wijze in
het oor springend: recitatief
met koor nr. 2 waar de op
gang van de zon en het licht
wonderbaar door de koren
werd verklankt en natuurlijk
het Credo van Haydn dat
partij van Gabriël met fris
heid en beheersing, hier -.
De fuga's, het slotkoor (met niet de engelen van Van "alleluja en Pro Musica zich houwwerken
ioj. j._i •- -- tot het hunne hadden ge- MT_'
maakt: «Singt dem Herrem
34 «Singt dem Herren alle een jubelende dienaar van
Stimmen» (herinnert aan het God die ook opgewekt de lof
slot van de Messiah) zijn van de Schepper kan zin-
1 1J gen. Zonder forceren (denk
hier treffende voorbeelden
van. De duetten en terzetten aan de do en de vele colora-
samen met koor zijn trou- turen) kweet Degelin zich
wens een innovatie van van haar taak en slaagde er
Haydn en vormen één van daarenboven nog in om ook
de kiemen voor de «Ode an de andere solisten en het
die Freude!
Dat deze gedeelten zeker
koor (zo mogelijk nog meer)
te enthousiasmeren.
niet tot de gemakkelijkste Haydn heeft in «De Schep-
uit het oratorium behoren
ondervonden soli en koor
ping» gestreefd naar een
compromis Roccoco-klas
maar al te goed: de dirigeer- siek. Tenor Jan Caals zou - -
stok van Arie Van Lysebeth toch moeten beseffen dat boorzamen, wat de uitvoe-
was hier alles behalve over- het exact weergeven van de r'ng zeker ,en goede kwam.
bodig. partituur niet in dit kader MWtjj®- Pro Musica. De-
Verleden week werd in de Koninklijke Akademie voor werpen (1981). Zijn erelijst:
Schone Kunsten de uiteindelijke uitslag bekend gemaakt Prijs Bugatti, Kóninklijke
van de tweede nationale prijs voor beeldhouwkunst Mark Maatschappij voor Dierkun-
Macken 1981. De Aalstenaar Johan Van Geert, geboren in de Antwerpen (1980) en nu
1960. werd bekroond om zijn keramieken «Kruis» en «Zon- ook de Nationale Prijs Mark
der titel». Deze eerste prijs betekent 100.000 fr. Macken voor Beeldhouw
kunst (1981).
In totaal hadden 24 kunste- wen bij Herman Muys. Wij wensen Johan Van Geert
naars gemiddeld drie beeld- Nu voltooit Johan de specia- sowieso hartelijk proficiat
houwwerken ingezonden, lisatie keramiek bij Achiel met deze grote nationale
Naast Johan Van Geert. Pauwels aan de Koninklijke prijs en wensen hem nog
kreeg Rosita De Clercq uit Akademie voor Schone Kun- een stevige toekomst...
werd met volle overgave en Gent een eervolle vermei- sten te Antwerpen. De door- Je kan zijn werken vandaag
intens als één man ge- ding en 30.000 fr. werkte tekstuur van dit ke- en morgen nog gaan bewon-
zongen. Na technisch onderwijs ramiek suggereert bewe- deren in de Antwerpse Ko-
Om al die kracht in goeie houtbewerking volgde deze ging en kontrast, bij schijn- ninklijke Akademie voor
banen te leiden konden de kunstenaar hoger sekundair baar rustbrengende en Schone Kunsten. (Vandaag
onderwijs kunstambachten schijnbaar vrij geometrische nog tot 16.30 u en zaterdag
tijdens de dag en 's avonds vormen. Zo krijgen wij soms van 10 tot 12.30 u.)
ook nog beeldhouwen en ke- een echte samenballing en De Voorpost zal proberen in
ramiek. Deze kunsten kreeg een échte verwijzing naar een van de volgende num-
hij vrij vlot onder de knie in de werkelijkheid. mers uitvoeriger in te gaan
onze Stedelijke Akademie Johan Van Geert stelde op deze fijne gebeurtenis en
voor Schone Kunsten. Kun- reeds tentoon in de Vitrines o.a. deze Aalstenaar eens
stambachten bij Marc De KB, Brussel (1979), te Aalst aan 't woord laten.
Bruyn, keramiek bij Moni- (1980) en de Sacrale Kunst in Jo De Bruyn
que Muylaert en beeldhou- en rond de Akademie Ant-
uitvoerders rekenen op diri
gent Van Lysebeth die een
streng tempo oplegde en so
li, koor en orkest het
Vlaams Kamerorkest van
Brussel kwam zowel bege
leidend, ondersteunend en
zelfs solistisch op uitmun
tende wijze aan zijn trekken
aan zijn vingers zag ge-
Wat het oratorium zo geniet- past. tenminste als
baar maakt is de niet afla- ziel in zijn vertolking steekt. 9ensen. orkest en Van Lyse-
tende vindingrijkheid en fij- Speelden de moeilijkheids- beth hebben zich dankzij en
ne humor die Haydn aan de graad of de aandacht voor me1 een kracbtvolle kompo-
dag legt als het er om gaat techniek hem misschien nist ePisch zowel als lyrisch
een gegeven in klank uit te parten bij de aanvang, van- als aP°s,els van glorie
beelden. Het orkest wordt in af aria 24 kon de tekst hem geopenbaard,
vele gevallen programma- inspireren om het knipoogje ?art Van Essche
gelin, Caals, Palle Fuhr Jör-
Goudsmid, diamantslijper, zetter en ontwerper Jos Bik- goslaviê in het In-
kems, internationaal erkend kunstenaar, heeft de tijd even ternational Juwel
stilgezet en gematerialiseerd in een vernieuwende kunst- Contest
expressie. Zijn bas-reliëf ademt een subliem samenspel 1980: Jurylid Diamant '80
van oeroude materie met hout. koper en goud uit. Ëen
fossiele getuigenis van deze tijd vereeuwigd in een wand-
dekoratie.
Ik weet niet wat aan de tentoonstelling Marcel Wauters in van de Provincie Brabant,
Jos Bikkems, een gewaar
deerd personage in het bui
tenland. is tevens scmt in
eigen land waar hij absolu
te waardering geniet.
In wereldpremière kan U de-
de Belfortkrypte op de Aalsterse Grote Markt eigenlijk het en van Heist-Duinbergen. 20 kuns,innovatie meema-
belcmgrijkst is; zowel in zijn poëzie als in zijn plastisch Ook werd hij bekroond met ken bi) 0611 bezoek aan de
werk bemerk je het vakman- en kunstenaarschap van deze onze Aalsterse Dirk Marien- tentoonstelling fe Brussel in
rasechte Aalstenaar. sprijs en de Jan Campert- j*®1 j0y°' Wmdsor) Ho,el na-
In ieder geval horen zijn gedichten en tekeningen wonder- prijs. In Bontridders werk 1 Grote Markt van 18
goed bij elkaar, en eens te meer blijkt dat Marcel Wauters vinden we een harmonische novemb©r tot en met 18 de-
alleszins een ruimere erkenning verdient dan deze die in vertegenwoordiging van on- cember. Vernissage waarop
het Aalsterse reeds zijn deel was. derwerp en taal, van aktua- ^os bikkems en zijn dame
Vrijdagavond 23 oktober taal en beeld, tussen woord li,eil en verbeelding, van 3'°°?.°"'™°?;" °P woen,s"
had de openstelling van de- en idee. werkelijkheid en literatuur. g november tussen 20
ze tentoonstelling «Marcel Marcel Wauters heeft al een Hiï belichtte als literator en ®f UUI.
Wauters» plaats. Schepen heleboel publikaties op zijn als dich,er Marcel Wauters: beef' een reeds in-
van Kuituur Herman Roels naam; reeds vanaf 1950 wer- werk®nd aan woorden mkwekkend palmares,
leidde dit in: den zijn werken uitgegeven, introduceert Marcel dadelijk
«Marcel Wauters. een ra- Zo publiceerde Marcel onder de verrassing van de anek-
sechte Aalstenaar, geboren andere; «Er is geen begin en do,en- de bevreemding van
in 1921, dichter en kunste- geen einde», «Apotheek», 2}}n kiïk °P de kleine. dage
naar in hart en ziel, maar «Anker en zon» en «Als dé bjkse gebeurtenissen, de
spijtig genoeg totaal verge- nachtegaal toeslaat». goochelarijen van paradox
ten door zijn stadsgenoten. Eveneens kwamen vijf teke- en Hlogisme Marcel is
De Beers België
Eerste Preis
Deutschland
«Schmuck- und
1978: «Bronze Price» Joe- Edelsteinpreis»
goslavië in het In- Idar-Oberstein
ternational Jewel «Bronze price» Ja-
Contest pon 8th Japan
1979: Price categorie so- Pearl Design
litaire Diamant '80 Contest
De Beers BelgieÈ «Jury Price» Japan
Price kategorie an- 1981: «Silver price» 9th
dere juwelen dan japan Pearl Design
solitaires Diamant Contest
80 De Beers, België «Jury price» Japan
«Bronze price» Ja- Reportages over Bikkems
pan in het 7th Ja- verschenen in Terloops
pan Pearl Contest (BRT), Dit leuke land (BRT).
Selektie: eerste Avenue 1977, Het Rijk der
Belgische laureaat Vrouw 1978, Zie-Magazine
«Montres et Bijoux» 1981 en Trends augustus
Génève 1981.
«Silver Price» Joe- LH
jatsge
id: vo
Veelal
de tec
It een
Ingle
krac
mat ie
i Niei
ekend
avant
meisj
zone
jo
een b
Het bekroonde keramiek «Kruis» van de Aalstenaar Jd kostt
reld zijn. waaraan momen
teel geld kan verdiend
worden».
een onvermoeibare zoeker
naar geestesgenoten.»
Bij de eerste lektuur lijkt zijn
poëzie uiterst eenvoudig en
vatbaar voor een probleem
benadering. Maar haar
Marcel mag fier zijn op zijn ningenboeken van de
gevarieerd oeuvre, zowel in Deze tekeningen werden ge-
zijn poëzie als zijn plastisch ïllustreerd met gedichten
werk stralen een echte be- van Gust Gils, Albert Bon-
drevenheid en een grote tridder en Willem Rog-
feeling voor de beeldende geman.
uitdrukking uit. Marcel weet We mogen wel stellen dat eenvoud is echter het mas-
de inhoud en de vorm in het literair beeld van deze ker van haar kompleksiteit.
elkaar te mengen, zodat er kunstenaar een indrukwek- De leuningen van Marcel
steeds een merkbare scha- kende manifestatie bevat demonstreren dezelfde wei
kei te vinden is tussen ener- van een ontmoeting tussen gerende houding tegenover
zijds kunst en rauwheid, en woord- en beeldtaal, tussen de specifieke kunstdiscipli-
anderzijds tussen scham- een beeldende woordtaai.
perheid en spot. Eveneens tijdens de ope-
Zijn poezie balt de logica en ning presenteerde Albert
de motivering samen in afo- Bontridder de brochure «In-
rismen. leiding tot de poëzie van
Zo komt bijna in elk werk Marcel Wauters». Albert
een bepaalde konfliktsitua- Bontridder. architect en
tie naar voor; bijvoorbeeld kunstschilder, kaapte reeds
het konflikt tussen samenle- verschillende poëzieprijzen
ving en enkeling, tussen weg. De prijs voor poëzie
na. Er is een soort verbeten
heid in de manier waarop
hij de pen en het papier
geweld aandoet.
Louis-Paul Boon zei ooit
eens over deze tekeningen:
«Ik houd van deze werken
omdat zij noch aanklacht,
noch boodschap, noch pro
testsong of ook wat ter we-
Albert Bontridder besloot:
«De absolute kontestatie
van literatuur, kunst, kui
tuur en geschiedenis, de
subversieve en terroristi
sche aktivitefl die door data
doelgericht en onverbloemd
gevoerd werd, is bezwaar
lijk bij deze Vlaamse auteur
terug te vinden Zijn po
ëzie is als het hoertje van £en concert van de muziekacademie lijkt op een familie-
Gaston Burssens, zij meent kransje. Dit is niet de schuld van hen die er zijn, maar van
zich te moeten vrijspreken hen die er niet zijn. Mijn omschrijving is trouwens niet
door de gestelde tijd bij de pejoratief bedoeld. Integendeel. Het gaat er gezellig aan
leprozen te slapen».
Tenslotte werd de bibliofie
le map «Haperingen» met
gedichten van Marcel Wou
ters en etsen van Wilhelm
Mechnig voorgesteld. Zijn
Ekspo
Opening van het 13' Allerheiligenfestival te Affligem oj
30 oktober in het Kultureel Centrum Jozef Van Oven
erevoorzitter VTB-VAB. zal er Fons Macharis. eregasl
festival, inleiden. Alfons Van Nieuwenhove zal de kui
interviewen en minister Mare Galle zal de tentoonstel,
Fons Macharis openen evenals de «Ekspo» van grafische
i.v.m. de wedstrijd «De Molen» en dc boeken- en plate
Het koor «Singhet Fro» (Mere) o.l.v. Frans Matthieu zoi
muzikale omlijsting waarna heildronk. Openingsuren:
31.10, zondag 1 en maandag 2.11 vanaf 14 uur Dit*
donderdag 5 en vrijdag 6.11 vanaf 19.30 uur Zatcrd;
zondag 8.11 vanaf 14 uur. *n
Koning '81
In de Aalsterse vinkenwedstrijd behaalde onze dót.
Cyriel De Maeseneer het kampioenschap bij dc Assen
werd er Koning.
Naar Lourdes
In 1983 trekken KAV en KWB naar Lourdes op bedevuam^u
dit vooruitzicht is er een Lourdesavond in het parochich >k nie
film op vrijdag 13 november te 19.30 uur.
oeme
Hil<
Gee
le he
eraan
geken
we
rertelt
imaa
toe, er is talent voorhanden, er wordt fris gemusiceerd.
Alleen verdienen de laureaten die optreden ruimere be
langstelling. Maar we zijn in Vlaanderen. Dit betekent: we
kijken op naar al wat een buitenlandse naam draagt en
waarderen al te weinig eigen mensen.
Er zijn muziekjes van Beet- pen i
poëzie steekt vol korte, rake hoven die nog volop in de kaatsingen. J. Moens ver-
egere
met
disco
eeuwenlang wordt vervolgd Chaplins «Modern T et got
en lijdt. Dat J. Saeys hier Toch doet het stuk i
slaagde is mijn beste com- geforceerd aan om di
pliment. te slaan. S. Mechnig
flitsende lichtweer- Het tweede deel van dit lau- veel presence, spirit e
Werk van Marcel Wauters in de Belfortkrypte. (cdj)
opmerkingen en anekdoten,
zinsspelingen en levendige
profielen. Bij zijn plastische
werken wordt de kijker door
Wauters meegenomen om te
aanschouwen, met verwon-
sfeer van de klassieken zit
ten. Zo rustig en ongestoord
reatenconcert staat nage- gingskracht maar mi
tolkt technisch-briljant noeg volledig in het teken geloof om de tekst na
«Maskarade» van Frederic van de school van Mann- climax te duwen,
kabbelen de thema's door- Devreeze. Ensor zwerft op de heim en het klassicisme. De verrassing van de
een. Het trio voor klarinet, achtergrond, Gershwin Franz Schwindl is een tijd- is voor mij Hilde Jaco
cello en piano is er zo een. heeft zijn inbreng met het en blijkbaar ook een gees- hoorde haar een paa
Er zit iets van Mozarts imita- jazzelement. Dit is overrom- tesgenoot van Mozart. Zijn geleden in een werl
L.I-.J L. -uil UIIIIU- JUliOlOlHCIU. L/II 1S> UVÜIIUIU- 1. yoioucil 111 CCI1 wc»
aering, met blijdschap en tietechniek en doorwerking pelend werk. Eén vlekje: iets concerto voor dwarsfluit is Corelli tijdens een c
misschien soms wat deer
nis, maar nooit met afkeer.
Al doende heeft deze kun
stenaar zijn visie verdiept,
waarbij een zekere speels
heid hem gelukkig nooit ver
laten heeft.
Ongetwijfeld zal deze mooie
opgebouwde en rijk gestof
feerde tentoonstelling in
niet geringe mate er toe bij
dragen dat de kunst van
Marcel Wauters, zij het wel
laattijdig, een ruimere res
pons zal krijgen.
Jo De Bruyn
iets van Haydns ernst,
iets van Beethovens gevoe
ligheid. Het samenspel is
een lust voor het oor. Klari-
te veel pedaal schaadt de elegante tafelmuziek zonder van «Pro Musica» in d
gaafheid van klank. meer, bezaaid met fraaie van het Begijnhof. Ze
«Kol Nidrei» is voor mij een krullen en versieringen, wat
van de mooiste stukken voor zonneglans maar vluchtig.
net en cello stralen warmte cello uit de muziekgeschie- P. Hendrix pakt het zoals het
uit, de piano houdt die
zichzelf gesloten. Ik schiet
denis. Het is de Joodse hoort: niet scherp en opdrin-
klaagzang op de vooravond -gerig, maar speels en zacht-
niet op de pianist. We zetten van de Grote Verzoendag, omfloerst. Hetzelfde geldt
onze klaagzang voort
Van de vertolking moet een voor het allegro uit het con-
smeken om een ander in- grote bezieling uitgaan en certo voor klarinet van Karl
strument.
een grote warmte. De eerste Stamitz. H. Deroo speelt het
De piano blijft centraal met opdracht van de cello is het goed gebonden, bijna lief-
drie boeiende momentopna- te zingen, en wel met volle lijk, afgerond. Deze muziek
men. L. Hutsebaut speelt toon. Het moet voor een ver- maakt geen stukken maar
«Noordzee» van Jozef Rey- tolker een bijzonder gevoel streelt,
landt: ik hoor het koloriet zijn te beseffen dat de ont- Ook de menselijke stem
van de Franse impressionis- roering die hij creëert over- spreekt hier «Mens» van
ten en de vitaliteit van de slaat op zijn toehoorders. In Leo Vroman getuigt van een
<Kol Nidrei» is dat nog meer originele kijk en een uiterst
het geval omdat het gaat om persoonlijk taalgebruik. Ik
Vlaming. A. De
brengt «Paysages»
Bundel
van Fr.
Constanz met grillige synco- de zang van een volk dat al denk onwillekeurig
de het correct naar hi
maar wat beangstigt
een andere klank nu:
voller, van mens
deze Mozartsonate
viool en piano K.
Soms blijft de toon
viool bescheiden in
duw van de piano dit
reert en mee opbouwt]
in de cantilene zingt
eigen intimistisch li<
voelt het: hier gebeur
hier groeit iets.
Aan de vruchten ken
de boom. De mensen
muziekacademie pl
rijk talent.