fanskunst op allerhoogste vlak! [-HOLE: IVE AND WELL! |te voor de storm? UUiinklijke défilé van Ballet van Vlaanderen in Erembodegem Filmjournaal De Voorpost - 30 10.1981 - 15 relov< naai et me< iteiten k van Kei» iet me de laatste dagen reeds verscheidene keren p? Tjc igd: «Hoe zal 't Land van Aalst» donderdagavond et van Vlaanderen in de Erembodegemse sporthal bekijken en... beoordelen? Zal het aangekon- waanlalletprogramma onze balletfans en balletliefheb- iek se: 1 aanspreken? En de Erembodegemse sporthal: zal een ideale ruimte zijn voor een optreden van het Iwaardige» Koninklijk Ballet van Vlaanderen, een ie nog tap dat meestal danskunst demonstreert die som- sap b itici wel eens begroeten als een hoogtepunt uit onze }1 Wcr jagse danskunst.» n Vla: lag kreeg ik een zeer bevredigend antwoord op al jen. g De pping uur hadden een vijf- pressieve kwaliteiten van Hal belangstellen- de dansers. Deze danskunst ratsgenomen, vóór heeft in onze tijd een enorme de gelegenheid op- opgang gemaakt. En hierbij erd podium, in de heeft het Ballet van Vlaan aal van de sporthal deren ongetwijfeld enorm idal». Dus... er was veel bijgedragen, sl belangstelling en De oprichting van het Ballet id: vooral de jeugd van Vlaanderen had plaats Bsent en wou klaar- op 2 december 1969. Jeanne genieten van een Brabants, geboren te Ant- mooi ballet. Dan- werpen in 1920 en vóór 1969 oet iedereen wel jarenlang leidster van de Veelal is dit lauter balletschool van de K.V.O., satie of weinig ge- WERD TOEN DIREKTRICE aan bepaalde re- EN Andrè Leclair, geboren en ballet daarente- te Brussel in 1930, werd ko- een danskunstwerk, reograaf. Op 10 december [id door beroeps- 1976 besliste Koning Boude- en in een vaste ko- wijn dat het Ballet van e gezet door een ko- Vlaanderen, de titel «Ko- Hij houdt hierbij re- ninklijk» mocht voeren. De- met de muziek, de ze zelfstandige, professione- de technische en ex- le balletgroep heeft nu reeds honderden balletvoor stellingen gegeven in bin nen- en buitenland. Het programma in de «Den- derdal» sporthal bestond uit werken waarvan Gent reeds de primeur kreeg op 28 sep tember 11. in het kader van het Festival van Vlaan- Het werd ingezet met «Pas de dix»: een abstrakt ballet voor 10 dansers uit het klas sieke repertoire, met ver schillende variaties, pas de deux. pas de trois, pas de quatre. De goed geslaagde, fijn afgewerkte pas de deux were gedanst door niemand minder dan ballerina Patri cia Carey en Philippe Ta- lard, sterdanser, die hier mede wel of briljante wijze hun eigens danskwaliteiten en uitstekende kennis van techniek en virtuositeit dui delijk demonstreerden. Pat ricia Carey iis in 1947 gebo ren in Paraguay en werd soliste van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 1976. Philippe Talard is ge boren in 1956 te Dravignan, Frankrijk. Hij werd solist van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 1979. De rollen van de andere de len van abstrakte ballet werden meesterlijk vertolkt door Neri Calheiros, Kaatje Vereist, Sophie-Anne Séris, Vinciane Ghijssens, Timur Atlas. Koen Anzia, Jean- Charles Fernandez en Johan Vanderkeilen. De koreografie van dit ballet werd ontworpen door Aimé de Lignière op muziek van Alexander Glazounov. Het viel ons zeer vlug op dat zo'n artistiek ballet wel een geweldige fyzieke inspan ning bereist van het optre dend gezelschap. Maar kom... er kwam veelvuldig applaus van het publiek, een bewijs dat het program ma echt in de smaak viel... Na deze klassieke inleiding vertrokken Guillermina Coll, Timur Atlas en Made- Ion Nicklisch een abstrakte pas de trois, «Satrio» geti teld, van koreograaf André Le Clair, op muziek van Eric ft een tijdje stil geweest rond Ex-Hole, die met hun ingle «Kick of Stone» en daarna hun LP «Only for i krachtig uithaalden. Samen met Lawi Ebbel is matie de enige Aalsterse groep die het ook buiten d Nieuwerkerken heeft gemaakt, en zelfs nationaal tkendheid bezit. Waar Lawi Ebbel echter onver- avant-garde new wave brengt, houden de jongens meisje) van Ex-Hole het eerder bij «progressieve i zondermeer. New wave dus, met vroeger een je 'n kleintje naar The Cure, en met momen- nog kleiner knipoogje naar het soort disco dat een beetje over brains beschikt, en niet enkel op de nikt. ■Hole nog niet aan gezien heeft (hun destijds grijs ge- >r Paul Verbrug- haalden driemaal nog eens wil mee- kan dat doen op 11 november, in tlon». Daar geven uur een fuif en om tipt een concert weg. Dr Jolf kosten 70 fr. (voor- of 80 fr. (aan de Ex-Hole is dus wel nog alive and wat ondermeer ook i wordt door het feit innenkort (14 novem- len optreden in de >rt (Deinze), in het van een Belgische en samen met de b en The Strings, is dus van plan er hard tegenaan te ,rj )e groep heeft een |S( rsoneelswisselingen ~n. en bestaat nu ■mbeeck, die zowat r» als je dat zo Joemen van de I, Hilde de Ketelbut- jim van der Biest. Geerts en Kris So- ■jZe hebben zich ook 0 tyi over de muziek zoal mee bezig wa ists dat Ex-Hole en r .Luc Bombeeck. toch sraan in het vak gekenmerkt heeft, we nu mee bezig hertelt Luc, «is niet dcvilemaal anders, maar hieh >k niet hetzelfde als Bgere werk. Nu bren- 9 meer wat we zelf disco» noemen ik T et goed welke term ik Djn er anders op zou moeten plakken. We gacm proberen blazers en synthezisers te gebruiken voor de nieuwe single, die in februari of maart in première moet gaan, en ook voor de nieuwe LP. maar die zal pas in de zomer of zo verschijnen. Drums en bas zullen er meer disco-achtig op klinken, maar dan niet zoals de echte disco-groepen. Chic bijvoor beeld, dat doen. maar meer zoals The Stones dat gedaan hebben. De basis voor onze muziek, de drums en de bas, worden meer disco-gericht, in de lijn misschien van Spandau Ballet. We gaan dus afstappen van de zuive re new wave sound. Het is immers logisch dat een groep zo'n beetje evolueert.» «Only for the fun» Ondanks een voorzichtig po sitieve kritiek in «Humo», een enthousiaste achterban en een reeks bescheiden successen, heeft «Only for the fun» (hun eerste LP) toch nooit echt hoge toppen gescheerd, terwijl de plaat alle mogelijkheden daartoe bezat en het klimaat ook zeer gunstig was. Vele, eer der kleinere Belgische groepjes, hebben het in die periode immers nationaal waar gemaakt. Wij vroegen Luc wat daarvan de oorzaak was. «Ik denk dat die plaat in feite op een verkeerd mo ment uitgekomen is. De single zal nu verschijnen eind februari, begin maart, en dan worden eigenlijk alle grote festivals gehouden. Vorig jaar waren de single en de LP op dat moment al zo'n beetje afgedraaid, ook op de radio en zo. En dan was er ook nog de firma, die niet zo goed was... We zou den nu weg willen bij die firma en de nieuwe single op een ander label uitbren gen, maar we weten nog niet goed bij wie.» «En de optredens?» «Nu begint dat terug, 't is te zeggen wij hebben altijd wel werk gehad, in de zin van één optreden per week. Nooit echt krankzinnig dus, maar we zijn wel altijd bezig geweest. Wij hebben op een redelijk aantal festivals ge speeld en zo... Nu echter komen we weer sterk terug.» «Jullie zijn met Ex-Hole op de wagen gesprongen toen de new wave aan het rollen ging. Hebben jullie daar grote invloeden van onder gaan?» «Wel, «Kick of Stone» was eigenlijk meer rock. 't Was toen ook de eerste keer dat we in een studio kwamen: we wisten in feite niet goed waar naar toe. We hebben die plaat zomaar opgeno men, zondermeer. Achteraf bekeken vind ik dat nog al tijd een plezante plaat, maar de LP is beter ge weest. Toen was er meer overleg en hadden we een producer de broer van Raymond van het Groene- woud en daar hebben we heel veel mee gepraat en gerepeteerd. Op de LP is dan ook veel meer gewerkt geweest. Dat was toen zo'n beetje cold wave. De luister de veel naar The Cure, en ik maakte ook onze nummers. Iedereen maakte er wel zijn eigen arrangementen op en zo. en er werd ook veel rond die basis gespeeld, maar de basis zelf kan je toch niet veranderen. De LP heeft dan ook een paar lichte trekken van de muziek die The Cure toen maakten. Voor mijzelf heeft Ex-Hole echter wel een geluid apart, en dat bleek Satrio, een koreografie van André Lecleir uitgevoerd door Chris Latré, Patricia Carey en Philippe Talard. (cdj) Satie. Coll is een 30-jarige Spaanse soliste. Atlas is een 25-jarige Turk en Nicklisch is van Duitse na tionaliteit. Eric Satie, Frans komponist, geboren in 1866 en overle den in 1925, heeft grote in vloed gehad op de ontwik keling van het muzikale im pressionisme maar propa geerde rond 1918 toch een terugkeer naar «l'art fami- lier»: heldere en sovere mu ziek, los van «Wagneriaan se» breedsprakerigheid en vaag impressionisme. Op de muziek van «Trois morceaux en forme de poi re» genoot iedereen nu ook van een prettige brok ont spannende danskunst. In een heel andere sfeer volgde vervolgens «Optiek». Dit ballet door Luc Bouy ge- koreografeerd op een lyri sche suite van Albam Berg behandelt de verhoudingen tussen mensen, niet geba seerd op hun uiterlijk aspekt maar wel op hun innerlijke gevoelens. Hierin vond elke aandachtige balletliefheb ber het origineel verwerkte motief terug: op een affiche staan twee blinde kinderen, hand in hand. voorgesteld. Het ene is blank, het andere zwart. Maar als onderschrift staat te lezen «Voor hen is er geen verschil». Om, na de pauze, het balletoptreden van het Koninkoijk Ballet van Vlaanderen, in Erembo degem grappig af te ronden koos koreograaf nils Christe het fijne, humorvolle ballet «WHimsicalities», geïnspi reerd door de sprankelende partituur van Georges Auric. Het werd een werkelijk bal letfestijn, op de planken ver tolkt door zestien balletdan sers die hiermede toch dui delijk hun vaardigheid en kennis op pittige wijze be- Whimsicalities, een koreografie van Christe Nils uitgevoerd door Neri Calheiros en Walter De Cock, (cdj) lichtten. Ter verduidelijking mis schien: Auric heeft behoord tot de «Groupe des six»: een groep van zes Franse kom- ponisten, die in 1918 ge sticht were op instigatie van «Jean Cocteau en Erik Satie (die ik hoger reeds vermeld de). En één van Cocteau's uitspraken was: «We heb ben genoeg wolken, golven, aquaria, fonteinen en par fum gehad, wat we nodig hebben is muziek, «MUZIEK VOOR IEDERE DAG». Alle muziek waarbij je je gezicht achter je handen moet ver bergen is verdacht». De titel van dit laatste balletoptre den vonden alle toeschou wers zeer goed gekozen. («Whimsicol» is een Engels woord, wat een ander woord is voor humoristisch) want Nils Christe's koreografie is boordevol «pleasantry, far ces, humor, jokes, gags, amusement...» En het mag gezegd: de be lichting en technische lei ding, in handen van Guido Canfijn, was perfekt aange past aan beweging en mu ziek, dekor en kostuums. De belichting was ongetwijfeld van groot belang. Er werden immers geen echte dekors gebruikt en het licht helpt toch in grote mate de omge ving en de sfeer bepalen. En ook de akoustiek van de gro te zaal van de sporthal was zeer bevredigend. Zo is het optreden van het Koninklijk Ballet van Vlaan deren in de Erembodegemse sporthal een echte «meeval ler» geweest. En heel waf balletminnend publiek kijk daarom met belangstelling uit naar een volgenc «avondje-uit» in gezelschap van het Koninklijk Balie van Vlaanderen! (D.B Hilde de Ketelbutter, Wim Vanderbiest, Luc Bombeeck, Chris Somers en Maarten ook uit de kritieken. De mee ste mensen zijn daar dan ook niet over gestruikeld. Nu is dat allemaal veel rui mer geworden: de nieuwe muzikanten zijn technisch ook veel beter, en we repete- ren meer, proberen alle rich tingen...» Over Vlaamse en Aalsterse rocksien «Hebben jullie ook contact met de Aalsterse rocksien. «Ik weet niet wat er voor 't ogenblik zoal in Aalst ge beurt. Lawi Ebbel kennen we goed, en daarmee heb ben we dan ook wel contact. Maar verder... er zijn niet zoveel optredens in Aalst...» «De laatste tijd begint het hier in Vlaanderen toch ei genlijk zeer goed te gaan met de Vlaamse groepen? Hebben jullie daar ook iets van ondervonden?» «Wij warén maar vijf maan den bezig met Ex-Hole. en we hadden al een platen contract en hadden toch ook een paar optredens... Een half jaar nadien konden we al een LP opnemen. Dat was tien jaar geleden gewoon ondenkbaar. In die zin heb ben we daar dus wel iets van gemerkt. Er zijn ook veel meer kansen om op TV te komen..» «Is dat een beetje aan de nawerking van de punk te danken?» «Dat denk ik wel, ja. Er zijn ook veel mensen gaan groe pen vormen, en daar is veel goeds uitgekomen. In Aalst bijvoorbeeld Lawi Ebbel, toch een goede groep...» «Wat verwacht jij van de nieuwe Ex-Hole? Doorstoten naar het professionele werk?» «Professioneel in de zin van allemaal onze job opzeggen, dat interesseert ons niet. Maar met de LP hebben we al getracht professioneel te werken, in de zin van een goede studio, een producer die toch wel ervaring had en zo... We hebben ook heel hard gewerkt aan die LP. Er zijn meer dan 250 uren aan besteed, dus dat is toch zeer veel. Er zijn velen die hun job opgezegd hebben, maar weinig of geen die dat kun nen uithouden, dus... Van de single verwachten we dat we breder bekend zullen worden, en dan ook betere appxxratuur zullen kunnen kopen. Een single dus die een heel klein beetje naar de hitparade lonkt, zodat we niet enkel bij insiders be kend blijven We hopen er dus het beste van, en zijn er vast van over tuigd nog meer van Ex-Hole te horen. Op woensdag 11 november in de «Madeion» bijvoorbeeld, of drie dagen later in de Brielpoort zij aan zij met de Kreuners (op de affiche, tenminste, niet op het podium!). Patrick Bernauw Met het voor velen extra lange week-end voor de boeg worden er te Aalst maar liefst negen films aan het publiek voorgesteld, in de kommerciële zalen op maandag zelfs met de zondaguurregeling. Een echte uitschieter is er weliswaar niet bij, maar van alle films toch graag een korte inhoud om de keuze uit dit uitzonderlijk hoog aanbod te vergemakkelijken. FOR YOUR EYES ONLY De 12e Bondproduktie in de rij en voorlopig nog niet de laatste in 1983 mogen we Octopussy verwachten, is helemaal gebaseeerd op het stramien van de vorige 007-realisaties, met name de mooie meiden, futuristische gadgets en een stel onverhoopte stunt partijen. Met de opbouw van de film echter hebben de producenten wel een stap achteruit gezet. Na Moon- raker die helemaal was geborduurd op de ruimterage vonden zij dat Bond uit zijn ruimtepak moest om terug 'alledaagse' karweien te gaan opknappen. De produ cers meenden op die manier de hete konkurrentiea- dem van Steven Spielbergs' "Raiders of the lost Ark' te slim af te kunnen zijn waar ze waarschijnlijk niet zullen in slagen. De bioskoopganger die een tiket koopt voor een Bondfilm weet in feite reeds op voorhand wat hij gaat te verwerken krijgen, zonder daarom het verhaal te kennen. Die idee zal zich op een bepaald ogenblik tegen de Bondfilms keren. In 'For Your Eyes Only' is meer dan één sequens ronduit vervelend en omzeggens niet meer te pruimen. Alleen de eindbeelden zijn echt origineel wanneer mevrouw Thatcher (eerste minister van Engeland) op een satiri sche manier de scène wordt opgezet. Een echte Bondmeevaller is Tor Your Eyes Only' in feite niet geworden en is meer een aanrader voor de genrelief hebbers. ASTERDC VEROVERT ROME Gallië, 50 jaar voor Kristus. Het land is door de legioenen van Julius Ceaser bezet. Het ganse land? Neen, natuurlijk niet, want de bewoners van een klein dorpje trotseren nog steeds de Romeinen. Cea- sar wil hen sinds lang onder zijn gezag hebben, maar slaagt daar blijkbaar niet te best in. Daarom sluit hij een akkoord met de Galliërs. Als de Galliërs twaalf proeven met succes kunnen doorstaan, dan laat Ceasar hen verder met rust. Natuurlijk worden Aste- rix en Obelix met die karwei belast. Samen slagen zij er in de opdrachten uit te voeren tot grote verbazing van de Romeinen en van Ceasar... HET SCHRIK KASTEEL DER ZOMBIES - Horrorfilm zoals we er dertien in een dozijn vinden. Verdere kommentaar overbodig. CAVEMAN Zeer, zeer lang geleden toen vuur. muziek en gereed schappen nog grote onbekenden waren voor onze voorouders leefden er eens... Ringo Star Senior en Barbara Bach Senior. De verdeler van deze film in België heeft een mini woordenlijst gepubliceerd om de verstaanbaarheid tegemoet te komen. Graag een uittreksel: Aiee: hulp; Bo-Bo: man, Haraka: vuur; Kuda; hier. Ma: ik; Macha: wild dier: Nya: neen; Ooi; voedsel; Zug- zug: liefde bedrijven SPHINX Een jonge Egyptologe aan de universiteit van Har vard die met vakantie is in Cairo, komt in een antiekwinkel oog in oog te staan met een massief gouden beeld. In haar bijzijn wordt de winkelier vermoord en raakt het kostbare beeld verloren. De Egyptologe wordt hierdoor het doelwit van een zwarte marktbende die klaarblijkelijk bezig is met de plun dering van een graftombe waarvan niemand het vermoeden kent... BEDROOMS EN BEDSTICKS Walt Disney Produktions. Herfst 1940. Vanuit Londen worden drie weeskinderen in een klein dorpje aan de kust geplaatst. Bij hun aankomst nemen zij hun intrek bij Eglantine Price. Zij houden zich op een afstand tot op het ogenblik dat zij ontdekken dat hun gastvrouw een tovenares is... LA BETE D'AMOUR Tanya, een zeer mooie mannequin, doet haar dage lijkse joggingoefening in de straten van Toronto, onder de bewonderende blikken van de mannen, die ze tegekomt, maar waar ze geen interesse voor heeft omdat ze is bezeten door vreemde beestachtige beelden... Klaarblijkelijk kan alles in de filmindustrie en soms het meest onwaarschijnlijke eerst. THE LAST EMBRACE Harry Hannan, agent van een misterieuze geheime dienst, heeft als gevolg van zijn werkzaamheden zijn vrouw zien neerschieten. Om over deze gebeurtenis sen heen te komen heeft hij een tijd in een psychiatri sche inrichting doorgebracht. Wanneer hij naar zijn appartement terugwil staat hij voor een gesloten deur, het is namelijk reeds doorverhuurd. Daarenbo ven ontvangt hij een in het Aramees opgestelde dreigbrief en wil zijn chef hem geen nieuwe opdrach ten geven. Iemand staat hem klaarblijkelijk naar het leven... Last embrace is een puike thriller, die de regisseur (J. Demme) moet promoveren tot topregis- seur. De sfeer van dreiging wordt vaak hallucinant en in crescendo opgedreven. Lokaties, belichting en montage werden zorgvuldig en efficiënt uitgekiend. ERASERHEAD Een Stan Laurel-achtig personage met voortdurend ten berge rijzende haren beweegt zich door een onwezenlijk, donker industrieel dekor. Hij brengt een bezoek aan zijn schoonouders en ontdekt tot zijn eigen verbazing dat hij een kind zou hebben verwekt. De nachtmerrie begint in zijn kamertje waar zich plots een larmoyant foetusachtig monstertje bevindt... Nog maar eens een horrortoestand. Het enige wezen lijk interessante aan deze film is de maker ervan. Deze film is namelijk het regiedebuut van David Lynch. Lynch is sinds kort bij ons beter bekend geworden door zijn film 'The Elephant Man' een menswaardige film over een vreselijk verminkte, maar intelligente man. Programmatic Aalsterse filmzalen Ik vind: 0 onbelangrijk, X goed, XX zeer goed XXX niet te missen Feestpaleis Zaal 1: For your eyes only. 3e week, Kwotatie: X W.: 18 - 20.30 Z.: 13.45 - 16.15- 18.45 - 21.14 Zaal 2: Asterix verovert Rome, kwotatie: X W.: 18 - 20.30 Z.: 13.45 - 16.15 - 18.45 -21.15 Zaal 3: Het schrikkasteel der Zombies, kwotatie: 0 W.: 18- 19.30-21.00 Z.: 14 - 16.00- 18.10 - 20.30 Palace Zaal 1: Caveman, kwotatie: X W.: 18 - 20.30 Z.: 14 - 16.10- 18.20 - 20.30 Studio: Bedknobs and Broomsticks, kwotatie: X W.: 17.45 - 19.30 Z.: 14.00 15.45 - 17.30- 19.15 Bete d'amour, kwotatie: 0 Alle dagen te 21.15. Club: Sphinx, 3e week, kwotatie: X K.F.L. Pontstraat, Aalst. Eenmalige voorstelling van The Last Embrace' op donderdag 5 november eerstko mend te 20 uur, kwotatie: X. Antrakt Stadsfeestzaal Vrijheidsstraat, Aalst. Eenma lige voorstelling van "Eraserhead' op zondag 1 novem ber eerstkomend te 20 uur, kwotatie: X. baetens ben

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15