G. DE L1NTDECKER IS MEER DAN LANDSCHAPSSCHILDER «Aimez-vous Brahms?» Ontgoocheling en triomf in de Crazy Bol Jazz café lu ll O - {i Filmjournaal Gedurende het weekeinde van allerheiligen, de ganse week erna en nog tot en met zondag 8 november 1981, loopt in de stedelijke lagere school van Gijzegem een tentoon stelling van de gekende kunstschilder uit Zele, Gust De Lintdecker. In tegenwoordigheid van talrijke kunstliefheb bers had de officiële vooropening plaats op vrijdag 30 oktober 1981. wordt ten andere aangetrol- fen in binnen- en buiten land. Op de officiële ope ning was het veel te druk om de rust en kalmte te vinden die nodig is om van echte kunst te genieten en volle dig tot haar recht te laten komen. Daarom werd daags nadien een tweede maal aan de galerij een bezoek gebracht op een ideaal rus tig ogenblik. Terloops kan er hier de opmerking aan toegevoegd worden dat veel zorg was besteed aan de presentatie van de doeken. Het was geen schoolse zaal meer, reden waarom zoéven over een galerij werd ge sproken. Landschap Kunstcritici zijn geneigd Gust De Lintdecker een schilder van landschappen De Lintdecker met zijn landschappen (CDJ) rakter, maar bij nadere be- maar een geoefend kunst schouwing ontdekt de toe- liefhebber zal in elk werk de schouwer weer de geoefen- diepe weergave van de de waamemingszin, de fijn sfeer der dingen hebben iue wuuiueuimgsiun, UB lijn "cijuoii deel v™ Lerl3 Oe™ ««-voelende lij-vorming en kunnen erkennen. De Lint- deel van zijn werk. Onge twijfeld heeft zijn werk een grote karakteriserende waarde met als zwaartepunt het Oost-Vlaamse land schap. In zijn eenvoud en soberheid wordt dit door de Lintdecker grandioos in zijn de meesterlijke kleurbe- heersing. Ondanks de ge wilde soberheid is die rijk aan nuancering en geeft ze het onderwerp een gloeiing van innerlijk leven. Daarom werden we persoonlijk het Wie een tijdsen De organisatie gebeurde sfeerbeeld van het Vlaamse eigen stijl op het doek vast- aangesproken door - - «Winter aan de Schelde», tHerfst in het bos» door het oudercomité van de landschap wil ophangen, school in samenwerking zal onmogelijk aan het werk met het stadsbestuur van Aalst. Een creatieve en veel- van De Lintdecker kunnen voorbijgaan. Toch zou men zijdige beroepskunstenaar de kunstenaar te kort doen zoals Gust De Lintdecker door hem alleen als land- valt niet gemakkelijk in schapsschilder te beschou- bepaalde categorie onder te wen. Dit niet alleen omwille brengen. Na een academi- van de meesterlijke en sche opleiding en langs sfeervolle havenzichten en «Herfst». Het inwendig le ven in de winterlandschap pen van Gust De Lintdecker spreekt zo sterk aan, dat, zelfs al zou de expositie in de zomer gehouden worden, men het goede weer zou ver geten. Sfeerschepper Het werk van G. De Lintdec- vruchtbare contacten met marines, maar de kunste- ber is duidelijk herkenbaar vele Vlaamse kunstenaars, heeft deze schilder een ei gen, persoonlijke stijl ont- naar presenteert ook een mooie collectie stillevens. in zijn onderwerp en voor iedereen te waarderen. Het wikkeld die een algemene laatste vormt een ander erkenning vindt. Zijn werk genre met een intiemer ka- bloemen en tekeningen. Dit is zeker niet de bedoeling onszelf op te werpen als een «gezaghebbend criticus». Fifty-One, een van onze service-clubs, had oorspronkelijk vlak is en op het ritme dat al de bedoeling een koorwedstrijd te organiseren. Dat men te gelijkmatig en bijna voor- daarvan heeft afgezien en tot de idee is gekomen van twee spelbaar voortschrijdt. Maar benefietkoorconcerten kon alleen maar de muziek ten er is o.m. in Mendelssohns goede komen. Wedstrijden betekenen concurrentie, con- «Die Nachtigall» en de me- currentie leidt tot naijver en andere minder lieve gevoe- lancholische avondliederen lens. En daarmee is de muziek niet gediend. een duidelijk streven naar evenwicht en kleur. Brahms voert de hoofdtoon Eerst een paar losse beden- het Ceciliazangkoor kingen rond en na het eerste Baardegem onder leiding vanavond. Dit is geen ge- concert van vorige vrijdag van Edmond Moortgat en makkelijke man. Volgens 30 oktober in de vernieuwde het Kamerkoor van de Ste- zijn tijdgenoten was hij een zaal van de Generale Bank- delijke Academie met als di- echte Noordduitser, stroef maatschappij: rigent Herman Slagmulder. Niet iedereen in Vlaan- «Laat blijde weergalmem naar buiten uit, overgevoe lig maar introvert en be- deren dommelt dag na dag zet onder leiding van Karei heerst. Romantische muziek in voor zijn kijkkast. Er zijn Van Daele in met een kan meeslepen maar ook gelukkig nog creatieve men- bloemlezing van religieuze gauw vervelen. Brahms' mu- sen. Zelfs een kleine ge- liederen: een laat-roman- ziek daarentegen is niet om meenschap als Baardegem tisch klinkend werk van Vic- direct verliefd op te worden slaagt erin naar een dege- tor Van Frachen, een prach- lijk niveau toe te werken. tige, in de stemmen over- Het koorleven in Vlaan- vloeiende, gevoelige Men- houdt, blijft dit zo. deren gedijt. Bewijzen? De delssohn, een donkere, ver- c D - ,.,.x provinciale koorzangtor- stilde Perez «Tenebrae fac- Sylvia Bernier en Ann Witzo- het programma op tae stmt», vlekkeloos gezon- spe varï ®m ff16 rrt t ii.4walsen voor vierhandig kla- Hanslick, de vlijm- maar vraagt tijd en aan dacht. Maar eens men ervan zaterdag van BRT 3 waaruit gen, tot leven gewekt mate- blijkt hoe intens ons koorle- riaal met goede verhoudin- V1?r' H ven U. en vlakbij ons in gen tussen de vier stemmen. scherp® aito" u" de ruimte en tijd: deze benefiet- Kristiaan Van Ingelgem concerten, de missa brevis maakte een sobere bewer- van Mozart in Sint-Martinus king van Arcadelts «Ave door het kamerkoor van de Maria» en de dialoog met muziekacademie en Haydns het kamerkoor verloopt «Schöpfung», een uitdaging voorbeeldig. Toch denk ik voor Halleluja en Pro Musi- hier aan Béjarts visuele uit- ca met een schitterend ant- beelding van Beethovens woord. negende symfonie. Voor mij gentiende eeuw, schreef: «Walsen van Brahms. Maar dat is een contradictio in terminis! De Zwijgzame, ernstige Brahms die luchti ge walsen schrijft?» Brahms zelf noemde ze «zestien on- Beethovens "eins walsen, Schubertiaans van vorm». Het repertorium van onze volstaat de muziek. Het oog dragei? v™ de koren is aan een herziening krijgt een mooi toemaatje. Weense luchthc^rgheid en toe. Vóór de renaissance en Zo ook hier: Arcadelt heeft de noordfe droefhe!d" ?eide na de romantiek schijnt een alles gezegd en toch blijkt me}S,ef brengen de. d®rd® leegte te hangen. Maar het de bewerking een verras- die aan Chopin doet bestaan van Guillaume de send goed samengaan van en nog w E en Machaut enerzijds, van Ko- renaissance en twintigste decker is immers in de eer ste plaats een sfeerschep per, die, direct naar de na tuur werkend, er in slaagt om in zijn typische stijl de indruk weer te geven die het onderwerp onder zijn uiter lijke vorm, op de gevoelige toeschouwer maakt. Daar door slaagt zijn werk er in om ook bij nader en her haald beschouwen te blij ven boeien en ontroeren. Bij zondere aandacht werd be steed aan het onderbrengen in de tentoonstelling van een behoorlijk deel van het streekwerk. Zo bleef meer dan een bezoeker geruime tijd verwijlen voor «Winter over Gijzegem». Innerlijke strijd Wanneer een kunstenaar er in slaagt, aldus G. Dauwe op de openingsavond, de so berheid te laten primeren over de uitgelatenheid in lijn- en kleurvoering dan kan men gerust aannemen dat er jaren van innerlijke strijd zijn gevoerd om de menselijke neiging naar zelfoverschatting terug te dringen en er zich boven te verheffen. In zijn atelier trekt Gust De Lintdecker zich vaak terug om met een samengebundelde werk kracht en inspiratie, staan de voor zijn schilderezel, zijn kreativiteit op het doek bot te vieren. Dergelijke pe riodes monden vaak uit in lichtende doeken met een kracht en een zekerheid die onthutsen. In onbewimpel de verheerlijking van de na tuur, verpersoonlijkt in vluchtige stukjes van land schappen en zeezichten, zonder figuratie, geeft De Lintdecker dan toe aan een persoonlijke bevrijdings drang. Deze kunstenaar is nog te jong om zijn werk nu reeds in periodes onder te bren gen. Wel beschouwt hij zich zelf als een realist en daar mee bedoelt hij dat hij bo venal wast houdt aan de duidelijke erkenning tot in het detail van het pikturaal gegeven, want een sterke eerbied voor de werkelijk heid is hem eigen. De tentoonstelling is nog toegankelijk tot en met 8 no vember 1981, werkdagen van 17 tot 20 uur, in het weekeinde van 10 tot 12 en van 14 tot 20 uur. A.D.B. EXCALIBUR John Boormans Excalibur is de betere voorloper van een reeks genre-films die hun tema vinden in de duistere middeleeuwen. De ironie wil dat deze weg geplaveid werd door de meest suksesvolle van de toekomstavonturen, met name Star Wars, dat on danks de futuristische wondertuigen een nauwelijks verhulde transpositie blijkt te zijn van de Koning Arthurromans. Het verhaal De proloog beschrijft het chaotische strijdgewoel in de verdeelde staten en de heerszucht van Uther Pendagron, die met behulp van Merlijns zwarte kunst een kind (Arthur) verwekt bij de vrouw van zijn rivaal de hertog van Cornwall. Achttien jaar later blijkt Arthur de voorbestemde koning te worden omdat hij als enige het toverzwaard (excalibur) kan bemachtigen. Tijdens het verloop van het middenluik zien we de groei en de verwezenlij king van de eenmakingsdroom geschieden onder leiding van Koning Arthur. De rechtschapenheid van zijn bewind wordt weerspiegeld in het hoogglanzen- de Camelotkasteel. Het nobel idealisme van de rid ders wordt beklonken in het genootschap van de Ronde Tafel. De enige smet op Arthurs blazoen is de ontrouw van koningin Guenevere die niet kan weer staan aan de uitnodigende charmes van Lancelot, de ridder die alles wat oprecht, moedig en zuiver is aan het hof van Camelot belichaamt. Mede door de boosaardigheid van Arthurs halfzuster Morgana die zich langzamerhand van Merlijns toverkunsten meester maakt, valt het Camelot ideaal aan stukken. De ondergang van het land kan alleen verhinderd worden door de speurtocht naar de heilige graal die uiteindelijk door Perceval de vroegere schilfknaap van Lancelot aan de wegkwijnende koning wordt bezorgd. In het derde deel van de triptiek wordt Arthurs macht betwist door zijn halfzoon Mordred en leveren vader en zoon een gevecht op leven en dood. De film De legende van Koning Arthur heeft door de tijd heen kunstenaars uit de meest diverse disciplines geïnspi reerd, van Crétien de Troyes tot T.S. Eliot, van Wagner tot Lemer en Loewe van de Broadway musi cal Camelot. John Boorman baseerde zich op Thomas Monoly's vijftiende eeuwse proza «Morte d'Arthur» om zijn scenario uit te schrijven. Hierbij worden de verschil lende stadia uit de legende netjes op een rij gezet om de kijker toe te laten een algemeen en overzichtelijk beeld te krijgen. Boorman was bij het maken van deze film minder geïnteresseerd in een historische rekon- struktie (omdat we die zonder zijn film zo ook wel kunnen voorstellen) maar des te meer in een visionai re terugblik naar de bron van een legende waar een blijvende aantrekkingskracht vanuit gaat. Merlijn de tovenaar is de centrale figuur in de film omdat hij zich in allerlei vormen doorheen de film transponeert. En, precies door de figuur van Merlijn sluist Boorman zijn inbreng in de film over wat hij denkt en meent te moeten overbrengen op het scherm. Voor de kineast is Merlijn de alienatie naar de messias van het kollektief onbewuste, Karl Gustav Jung. Deze leerling en latere tegenstander van Freud beweerde immers dat zijn speurtochten naar het onbewustzijn een voortzetting waren van het werk van Merlijn en zijn middeleeuwse collega's alchemis ten. «Mijn verhaal», zegt Boorman, «gaat over de komst van de kristenmens en het verdwijnen van oude religies waar Merlijn de verpersoonlijking van is». De krachten van het bijgeloof en de magie werden daardoor door het onbewuste opgeslorpt. Een redenering waar we tot op zekere hoogte wel kunnen op inkomen maar waar de toeschouwer zo niet direkt mee geholpen is, omdat die gedachten zomaar niet uit de film af te leiden zijn. Het is U, kijker, alsdusdanig aangeraden met die ideeëngang rekening te houden als u de film wenst te gaan bekijken. Excalibur werd niet het meesterwerk dat we van deze regisseur stilaan mogen verwachten, maar als extra vagante reis in een legendarisch verleden vol mytolo- gische motieven is het een film waar u niet bdrogen aan uitkomt. Technische fiche Regie: John Boorman - Scenario: Rospo Pallenberg en John Boorman - Fotografie: Alex Thomson. Groot-Brittannië 1980 - 140 minuten - Wamer-Colum- bia. Kleur. James Bond For Your Eyes Only De 12* Bondproduktie in de rij en voorlopig nog niet de laatste (in 1983 mogen we Octopussy verwachten), is helemaal gebaseerd op het stramien van de vorige 007 realisaties, met name de mooie meiden, futuristi sche gadgets en een stel onverhoopte stunt-partijen. Met de opbouw van de film echter hebben de produ centen wel een stap achteruit gezet. Na Moonraker die helemaal was geborduurd op de ruimterage vonden zij dat Bond uit zijn ruimtepak moest om terug 'alledaagse' karweien te gaan opknappen. De produ cers meenden op die manier de hete konkurrentiea- dem van Steven Spielberghs onvoorstelbaar fantasti sche avonturenfilm «Raiders of the Lost Ark» te af te kunnen zijn. De bioskoopganger die een koopt voor een Bondfilm weet in feite reed voorhand wat hij gaat te verwerken krijgen zon daarom het verhaal te kennen. Precies die idee zich in de toekomst tegen de Bondprodukties keren «For your eyes only» zijn alleen de eindbeelden e origineel wanneer Mevrouw Thatcher (eerste mini van Engeland) op een satirische manier de sci wordt opgezet. Een echte meevaller is de laatste in feite niet geworden en is meer een aanrader de genreliefhebbers, waarvan er in het Aalsterse h wat moeten zijn, gezien het grote sukses dat deze! kent. Asterix verovert Rome Gallië, 50 jaar voor Kristus. Het land is door legioenen van Julius Caesar bezet. Het ganse mi Neen, natuurlijk niet, want de bewoners van i klein dorpje trotseren nog steeds de Romeinen. Sin lang aast Caesar op hun vel, maar slaagt niet a] best in zijn opzet. Daarom sluit hij een akkoord dit aardige volkje: als zij erin slagen twaalf pro« te doorspartelen dan laat Caesar hen verder met r Uiteraard is die karwei de geschikte opdracht Asterix en Obelix. Samen slagen zij erin de opdrai - - - ten feilloos uit te voeren tot grote verbazing van Romeinen en van Caesar.g »tn W J Charlie Chan ging ie ran Zowat dertig jaar geleden loste de slimme Chai gtgjc Chan de moord op een rijke Hawaiaanse ananasb f, ker op. De moordenares, de drakenkoningin, had to haar vloek uitgesproken over Charlie Chan en i 'c afstammelingen. Nu zij uit de gevangenis werd iGP gelaten heeft de venijnige koningin dan ook maaii ledige doel: zich op Charlie Chan wreken. aren. Met in de hoofdrollen: Peter Ustinov, Lee Git neutn Anqie Dickinson. g] Caveman Isch v Zeer, zeer lang geleden toen vuur, muziek en gere schappen nog grote onbekenden waren voor a en 8>e voorouders leefden er eens Ringo Starr Senior 0pZ Barbara Bach Senior. De mannelijke helft van diti benec s in onze tijd in een wereldberoemde jonger „e[- band, en als u hem per sé in zijn hemd of b< yjtein tijgervelletje wil zien staan is deze film best i aanrader. 11nin( uden Bedrooms en Broodsticks nxkui Walt Disney Produktions. Herfst 1940. Vanuit Lom em je worden drie weeskinderen in een klein dorpje aan 10e^3 kust geplaatst. Bij hun aankomst nemen zij hun int bij Eglantine Price. Zij houden zich op een afstand j^g op het ogenblik dat zij ontdekken dat hun gastvro nsseli Mille, ihet n Iringe ardigi Tanya, een zeer mooie mannequin, doet haar do !rcje e lijkse jogging-oefening in de straten van Toror n^e v nagestaard door het mannenvolk. Maar waar ze gr em feitelijke interesse voor heeft omdat ze bezeten is d (0etba vreselijke beestachtige beelden.. _gn Klaarblijkelijk kan alles in de filmindustrie en so jjren i tovenares ir La Béte D'Amour het meest onwaarschijnlijke eerst. Programmatic Aalsterse filmzalen Ik vind: 0 onbelangrijk x matig xx goed xxx zeer gt xxxx niet te missen. Feestpaleis Zaal 1. For Your Eyes Only, 4e week - kwotatie: X W. 18-20.30 u. Z. 13.45 - 16. Zaal 2. Asterix verovert Rome - kwotatie: XX W.: 18-20.30 u. Z.: 13.45 - 16.15 - 18.45 - 21.15 u. Zaal 3. Charlie Chan - kwotatie X Speciale uurregeling. Te bevragen op het nui 053/21.40.48. Palace: Zaal 1. Excalibur - kwotatie: XXX W.: 18-20.45 u. Z.: 13.45 - 20.30 u. Studio: Caveman - kwotatie: X W.: 19-20.30 u. Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30 u. Club: Bedknobs en Broomsticks. Kwotatie: X. W.: 17.45 - 19.30 u. Z.: 14.00 - 15.45 - 17.30 - 19.15 u. Béte d'amour. Kwotatie: 0. Alle dagen te 21.15 uur. Filmjournaal extra Op woensdag 25 november eerstkomend geeft i K.F.L. de film «Mother Téresa» in première België. Uitgebreide informatie vindt U in een volg* nummer. q te leppe: ck en n al t Weg ik: r geraken dan s.svtwsvtui v Uil IW lCilUi3SUUV.O öll twillliu&iei daly en Bartok anderzijds eeuw te bewijzen. Dan de mekaar ingespeeld zodat bewijst het tegenovergestel- twee mooiste momenten: de. Drempelvrees? Angst «Regina caeli, laetare» van voor het onbekende? Juan Cererols voor dubbel- De meeste Vlaamse com- koor, kloeke ponisten geven de indruk klankzuilen met iets te wei genoegen te nemen met het nig vinnigheid in de wisse- \n D bewerken van voïksliede- ling A-B-A en Scarlatti's «Ex- "ederwalzer. ren. Dit lijkt de stelling van sultate Deo» waarin het Al- de zevende met zijn droeve ondertoon en de vijftiende, een mengsel van wiegelied en barcarolle, louter muziek romaanse worden met een charme die we ook in Brahms «Liebes- terugvinden. De beste manier om die had de cultuurpessimisten te be- leluia mits wat sneller ook omschrijven zou telkens een gedicht zijn. Maar dit vergt tijd en bezoek van de muze. Laat ik kort en bondig zeg gen dat Herman Slagmulder n die beweren dat in de triomfalistischer tweede helft van de twintig- klonken, ste eeuw te druk wordt geëx- Vlaanderen heeft een schat perimenteerd met nieuw aan volksliederen, een rij w w materiaal en vernuftige ap- componisten met een ver- en het kamerkoor van de lijkend op een zeer gekende blues en waarin weer een zeer goede gitaar en trombo ne. Na «In the Groove» hoor ik iemand die speciaal ge komen was "oor Jerry paratuur maar dat de muze fijnde intuïtie om ze te verstek laat gaan. Maar dat werken, een keurgroep van bewijst ook dat we beschik- koren om ze met het juiste ken over een schat aan accent uit te voeren. Zo is volksliederen. ook «Laat blijde weergal- Onze koorleden moeten men». Zelfs madrigalen, ei- in de leer gaan bij John genlijk bestemd voor een Tear, tenor bij het Julian kleine bezetting, zingen ze Breamconsort. Deze man be-- doorzichtig en licht, een be leeft wat hij zingt ook mi- wijs van kwaliteit, misch. Zijn gelaatsuitdruk- Het Ceciliakoor zingt onder king vertoont de schalks- leiding van Edmond Moort- heid, de blijdschap, het gat. Het beweegt zich in de heimwee dat in de woorden sfeer van de romantiek en schuilt. Onze koorleden van Kerstmis. De mannen- daarentegen zijn zo gespan- stemmen hebben een mooi nen (en die spanning draagt timbre en integreren zich iets positiefs in zich nl. con- vlot in het geheel. De vrou- centratie) dat elk ander ge- wenstemmen en vele ko- voel daarbuiten als het wa- ren lijden aan die ziekte re verdrongen wordt. klinken vibrato (vooral in de Terzake nu. Treden vana- hoge tonen) en zijn te weinig vond op: «Laat blijde weer- afgestemd op het geheel, jalmen» uit Aalst onder lei- Dit weegt uiteraard op de ling van Karei Van Daele, interpretatie die soms wat Op zondag 25 oktober zou in de Crazy Bol het langverwach- sprongen voor Philip Her- te optreden doorgaan van de gekende blueszanger gitarist mans die weerhouden was. GERRY LOCKRAN. In «Shake that thing» een Voor dit optreden waren reservaties gemaakt voor groepen spetterende solo van banjo van soms wel twintig man gelijk, zodat het een echte nist Luc en vocal van Bruno, sardinedoos dreigde te worden in de C.B. die meteen ook bewijst dat hij naast de echte New Or- Lockran de bemerking ma- Woensdagavond echter een bevredigende opkomst leanstoon op zijn trompet ken, geen- spijt te hebben zorgde een telefoontje uit wanneer deze jonge doch °°k de gepaste stem heeft Londen voor grote ontstelte- reeds gereputeerde New-Or- voor deze stijl, nis. Gemeld werd namelijk leansband arriveerde om Met het zachte «All of me» dat de zanger een hartin- deze ondankbare taak op werd eventjes uitgeblazen, farct gemaakt had en gehos- zich te nemen. Dit gevoelige nummer werd pitaliseerd was. Met «Down in Honky Tonk vocaal gebracht door bas- In de put kan men als orga- Town» als opwarmertje en s'st Mark Hermans en goed nisators echter niet blijven trachtend contact te vinden gesteund door de ganse zitten, zodat na de eerste met elkaar en het publiek hand, doch weer met een verslagenheid direkt uitge- wordt van start gegaan. opmerkelijke solo van Luc. keken werd naar een ver- In «Shine» als tweede num- Over het New Orleansnum- vangingsoptreden. Dit mer kregen we al een ander mer «Shake it and breake it» moest echter liefst in het- beeld van deze N.O.-band. gaat men op de romantische zelfde bluesgenre. Onmoge- Opvallend in dit nummer toer met «Moonlight bay» lijke taak in een zo korte een zeer gave solo van trom- een passadena roof-achtig tijdspanne. Dus maar weer petist Bruno Van Acoleyen, nummer waar de aanleg op de Jazzyfoer. De CRES- bijgestaan door Piet Her- van Mark Hermans voor de- rCENT CITY DREAMERS uit mans op klarinet die ook ze stijl van zingen zeer goed drietig en weemoedig. We Dendermonde waren vrij en een groot gedeelte voor zijn tot uiting komt. In de tweede zien het beeld van een mens werden bereid gevonden in rekening neemt. Gedurende set wordt gestart met «Origi- voor ons. En dat dit te springen. gans dit nummer een zeer nal one step» gevolgd door 1K.< gïa» opmerkelijk gel ln9 *- door Bruno Van Acoley Luc Van Hoeteghem. Met vocal en dru satie academie erin geslaagd zijn de diverse walsen (er zijn er achttien) hun eigen kleur en karakter en gevoeligheid te geven, een soms dankbaar gegeven zoals in de zese «Ein kleiner hübscher Vo gel» om zijn schilderachtig heid en de negende «Am Donaustrande, da stept ein Haus» om zijn nostalgie, maar vaker een uitdaging om hun introverte geaard heid. De stugge Brahms blijkt plots teder en speels, ver- klankportret van zo grote Vele bluesfans konden nog goede drive van drummer het gekende «Second line» gaafheid is danken we de verwittigd worden, spijtig Walt Windey en banjonist waarin een mooie passage mensen van het kamerkoor, genoeg niet allen. Als resul- Luc Van Hoeteghem. Deze met Frans Vandenbulcke op «Aimez-vous Brahms?» - Hoe een Jazzoptreden met laatste is de vaste gitarist een gestopte trombone. zou ik niet? bluesfans en weggebleven en banjonist van de «Cotton «Crazy Boz Blues» zeer r jazzfans, doch al met al nog City Jazz Band» en inge- nummer, verdacht veel ge- gebleven te zijn voor deze jazz-band. In de volgende set krijgen we even een verwisseling op de drums. Walt Windey verwisselt de stokken voor het glas aan de toog en wordt vervangen door Jan Van Acoleyen de broer van trompetist Bruno. Na een nummer van King Oliver krijgen we «Tin roof blues». Op dat ogenblik mogen we ook minister Mark Galle be groeten, die naar het schijnt ook een fervent liefhebber is van oude stijl jazz en het daarna ook bewees wan neer op zijn speciaal ver zoek «When the Saints» werd gespeeld en later door groeide tot een fantast een daadwerkelijke steun jazzavond, aan de zieke klubkas. «I have always been in love with you» wordt gevolgd door een «special» namelijk het bijzonder mooie «Geor- Walt in «Little Li ne» en een onder staand orkest werd b bliek, ook de blueslii bers naar de spreekt lijke Crazy Bol sf< bracht. Indien mogelijk zou nog opgevoerd ge' zijn met de daaropvol Boogie Woogie en het darische «lts a long Tipperary» Met «Crying time» woi einde van het opt ree' geluid, en met een f< sche Wille Mina alsj genheidsvedette in ma dont allow» wc punt gezet achter twijfelachtige avond de te worden en die d< Piet Hermans en zijn cent City Dreamersi lewii Jel nbei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16