NT-MAARTEN GEESTDRIFTIG
AALST BINNENGEHAALD
IZINGSRESULTATEN
ANDERS DAN
ANDERS DAN
ELDERS,
ANDERS
OOK BURGEMEESTER
ONGELUKKIG MET
VOLMACHTENKWESTIE
O.C.M.W.
Weekblad van Pasder -
Aalst Seheldeslre
LOUIS VAN DER PAAL
EN BACH:
OP DEZELFDE
GOLFLENGTE
aansis:^
'ONDAG
Editie iirilli ii
am.
3
eTffSS
>#**-.»
itd' °,<mdm°" r~k »h k'°°'
De Voorpost
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1981
T JAARGANG NR. 44 28 F
UITGEVERIJ DE CUYPER
Oude Vest 34
9330 Dendermonde
Tel.: 052/21 40 60
Bankrek. KB 442-8601481-36
Prijs voor los nummer 28 F
Jaarab. 1.260 F
6 maand 650 F
3 maand 34
Verantwoordelijke uitgever
D. DE CUYPER
Redaktie - Pontstraat 64
Tef053/70.41.19
'nc*er dag 7 november had voor menig jong Aalstenaar een
&e: indere betekenis dan de laatste dag voor-belangrijke-
Ltste zingen.
el g a dag immers werd St. Martinus, de grote kinder-
elt k l te Aalst verwelkomd. Klokslag 15 uur begonnen
ugdige hartjes sneller te bonzen toen, na enkele
nallen, St. Maarten en zijn goede vriend en trouwe
Zwarte Piet recht uit de trein de keizerlijke stede
"Inwandelden. En ook nu weer deden ze dit met de
/.de het Aalsterse jonge volkje op 11 november een
hoogdag te bezorgen.
Pt
Brun
75'
Het verschijnen van Bachs «Goidbergvariaties» door Louis
Van der Paal was voor velen een verrassing. Maar nog
meer verwondering en bewondering wekten de waardering
en de hoge cijfers die hij kreeg in gespecialiseerde muziek
tijdschriften o.m. van Christopher Hogwood, trouwe bezoe
ker van de muziekhoogdagen in Brugge, criticus met
kennis van zaken, vertolker van niveau zoals bewezen
wordt door de internationale onderscheidingen die hij
kreeg met de opnamen van Mozarts symfoniën en oratoria
uit de baroktijd.
Louis Van der Paal ging in-
tationsplein bood za-
lamiddag een andere
dan gewoonlijk,
er meestal volwasse-
4 onimet doodernst'9e 9e*
uul|n over het plein heen
tien op hun weg van
Br het werk dan stond
in de stationsuitgang
irote groep lachende,
ol wachtende kinder
iet mooie witgeel ge-
wimpels,
oor deze dikwijls nog
nge mensjes het wach-
an toch een beetje ge-
>nbei|eljjker te maken zette
aan de traditionele
laartenliederen mee te
m de
de paters Capu-
zingen ter voorbereiding
voor «het grote ogenblik».
Ook prins karnaval Stefaan|
zette hierbij zijn beste been
tje voor.
Toen de goede Sint en Zwar
te Piet dan eindelijk lachend|
en wuivend hun treinwagen
verlieten werd naar afspraak'
en algemeen het weinig
toepasselijk «zie ginds
komt de stoomboot» aange
heven.
Niet de vlaggetjes op de
boot, maar wel de wimpel
tjes in de kinderhandjes gin
gen hierbij op en neer. De goede brave Sint op het Aalsters Stationsplein. (CDJ)
Lees door blz. 2
NT Jk
me als een TV-scherm waarop cijfers dansen, als 800.000 nieuwe en jonge tegen een hoge rentevoet,
igeno egistr eerapparaat van feiten en beschouwingen. Er kiezers die heeft geopteerd de leegheid van de con- mini-computer gelden:
e oo wer ™i ijle woorden de luoht in woorden die voor wat klaar en duidelijk fmmptiemaatschappij, het maken de machteloosheid ren en in zijn" werk .Das letterlijk en fiauurliik
w iÜTÜÏ i1!1" worJ,<"1 Mjgeklenrd of geprofileerd ie en nog niet pokerepel van aommige po- groter en de kans op een Wohllemporierto Klovior.. bon er verstomd over
1 ïtïid mïd en rechtgezet. De sofisten lopen verkalkt. litlci. Ik geef toe, een zware snelle oplossing van de ori- Bach is een moeilijk compo- Louis Van der Paal het
»t tand rond om wet krom ie recht te praten en wat uitdaging voor de politieke sis miniem. „tat. Zijn muziek is niet di- mekaar krijgt Het zit I
toe'
ijn a
nog
de p «beer
acht
kapel
cijnen.
Als tussenspel brengt Louis
Van der Paal fragmenten uit
het «premier livre de clave- Bach heeft nagenoeg alle
cin» van J.P. Rameau. Hij genres beoefend, behalve
speelt de verschillende dan- de opera. Maar als men
sen bijzonder fijnzinnig en aandachtig naar bepaalde
met heldere toets. En ook de aria's uit de «Mattheuspas-
Franse 'esprit de clarté' is sie» luistert, zijn er aanwij-
aanwezig. zingen genoeg aanwezig om
Prof. Ignace De Sutter is duidelijk te maken dat hij
feestredenaar. Hij kneedt de ook dit genre had aange-
moeilijke materie naar zijn kund.
hand en kleurt ze met origi- «Das Wohltemperierte Kla-
nele en geestige vondsten, vier» kadert in zijn pedago-
«Deze avond betekent voor gische werken. Het bestaat
mij een historisch moment, uit twee boekdelen van elk
zegt hij, omdat de prestatie 24 preludia en fuga's (tel-
van Louis Van der Paal zo kens in major en minor) en
uitzonderlijk is zowel artis- vormt het vierde deel en
tiek als muziekhistorisch, hoogtepunt in een groeipro-
Men moet nl. ver teruggaan ces dat begint bij het «No-
in ruimte (Duitsland, Oos- tenbüchlein» en loopt over
tenrijk. Frankrijk) en tijd tweeen driestemmige Inven-
(twintig jaar en meer) om tionen. Het werk is tech-
een vertolking te vinden die nisch en muzikaal gezien
cijfers en procenten in mijn deze benadert». aartsmoeilijk. Er komen nl.
Maar eerst even Bach situe- heel wat kruisen i
Louis Van der Paal gaf een toelichting aan het talrijk opgekomen
publiek over zijn nieuwste lp. (Per)
dictator in de muziek en ik
denk hier aan de ontroeren
de aria «Erbarme dich» uit
de «Mattheuspassie».
Bachs werk overschrijven
zou een mensenleven ver
gen, vervolgt de spreker.
Maar Bach schreef ze niet
over, hij schiep ze, die noten
die allemaal juist zijn en
passen en bovendien ge
ïnspireerd zijn. Vandaar,
besluit Ignace De Sutter,
zijn genialiteit, door Goethe
omschreven als de eeuwige
harmonie die zich met zich
zelf onderhoudt zoals het
hart van God moet geweest
zijn op het moment van de
schepping.
En om deze i
p wnniwgiiig Wl VAC pjUblCfVC OIO 1U1U101U.
plaag^an de werkloosheid6 rfafr daar 11161 in" Een maat voor niets dus, reet ontspcmningsmuziek en nisch goed"
jn .ooooHo aJ. ÊpJPen uit electorale of an- deze verkiezingen? In- men moet geestelijk enkele meer is, het is n
een jonge- dat is gekruid met stad- de tanende koopkracht, de riprp nupru,ODHnr«,n io _io r~~~"7
voor te stellen die het huiswoorden Hij heeft nog dreiging die uitgaat van de en^tafSK oo IS* ^ndeel'er f .iets f^P?®n 26,1611 om h6? j6 jf Bach.
TT neemt te worden respect, maar liefst voor kernrakettan en de neutro- ISSjLXi^ïkSnnen'd^ sroelen:. de kl9zer wordt bo'ateteMn. lfiiKent dlndy En de betekenis von Bach?
begoocheld met mensen die zichzelf blijven, nenbom, het groeiende pa-
woorden, halve Men hoeft hem niet aan te cifisme, de bewustwording
len, mistgordijnen, zetten consequent te zijn van de jeugd die even goed
i zonder maar, geen terwijl men zelf inconse- zijn invloed op de oudere
mder echter, grijze quent handelt. Hij gaat generatie laat gelden als
zonder inhoud, naar de stembus en heeft vroeger de traditie van de
ge begrippen, nagedacht. Voor hem is ouders werd voortgezet, de
8 waar men niet real politiek niet in se te ver- belastingsfraude die alleen
staat, compromissen werpen maar hij heeft een maar op papier wordt be-
wdacht gelijken op afkeer van opportunisme streden, de kapitaalvlucht
soepelheid die dat gevaarlijk dicht in de die er hoe cynisch ook
ruggegraatloos- buurt zweeft. Hij heeft na- kan toe leiden dat we ons
Voor hem volstaat het gedacht en zal bewust kie- eigen geld gaan lenen in
leze ik jargon niet meer zen. Hij is een van de het buitenland, maar dan
Lees door blz. 2 261 vcm Bem: «II n'est pas Die vormt het hoogtepunt
seulement le plus grand mu- van de barok, een kunstrich-
sicien, mais la musique ting die in de beeldenden
mme», een uitspraak die in kunsten minder op mensen
geen enkel ander domein maat gesneden overkomt
van de kunst op iemand toe- maar die in de muziek een
passelijk is, ook niet op Van van de meest creatieve vor-
r*. jrr.-z na Eyck, evenmin op Shakes- men is. Bach zit muziekhis-
Dinnenm Vindt mGn de voliedioe peare- Beethoven zinspeel- torisch tussen de polyfonie.
de op zijn naam (Bach bete- ftomfymiieriio otwo.
kent nl. beek) toen hij op
merkte: «Er sollte nicht
Bach, sondem Meer heis-
senl» En de bijzonder kriti
sche Wagner noemde hem
'der unbegreiflich Grosse'.
Heel wat lokaal verkiezingsnieuw
vanaf blz. 3 tot en met blz. 7.
uitslagen met de behaalde voor
keurstemmen van alle kandidaten
Iden 1 horen wilde, dot hij en sije .rouw brt - Moet ik bordje, nemen om do gel
koffie zetten, en hij
hij «taan tot de
1EM hoogmis, dot «os ook so'o mooi vorhool. Toon bon En don werd het stil. want olt je zo k
kind, Andfé, geboren werd, .egden de dokt» dot moot jo nlot moor sproken om iets te
teoo hoop op loven was. Eugenie, drink je koffie op, dot w
ik bordjes nemen om de gebakjes op t>
hij nog.
Neenee, zei ze, we eten ze zo wel uit de hand op,
allemaal afwas gespoord. En dus klopte hij het deksel
yon het doosje open, zette twee kopjes op tafel en terwijl
hij water opgoot beet hij traag brede brokken uit de
de democratische staats
vorm in de muziek, met als
hoogste vorm de fuga (als ik
niet vluchten kan, speel ik
een fuga, merkt Ignace De
Sutter spitsvondig op), en de
harmonie, de sympathieke
derstrepen, te bewijzen ook
speelt Louis Van der Paal
twee composities van hem.
beide afgesloten door een
verdriet van de vrienden.
de aria van de postiljon
wordt beschreven of nage
bootst, een eerder luchtig
werk. Dan volgt een chro
matische fantasie en fuga
waarvan de opbouw en de
spanning en de vingerzet
ting eerder aan het orgel
dan aan het clavecimbel
doen denken.
We worden uitgenodigd
voor de receptie. Maar er
ligt thuis een schat te wach
ten: 24 preludia en fuga's
van Bach, adequaat vertolkt
door een grote kunstenaar
van bij ons, verpakt in een
schitterende collage van
Georges Braque. W.D.B.
i hst kind erdoor komt go ik voor de rest van mijn
W naar de kerk, zei hij tegen zijn vrouw. En het kind
•»W van deselfde And*, omdot de keek die dog
It v.. vol, zijn bed stond, nn kern nuns, dot
we kunnen afwassen
Eugenie, dnnk je koffie op, dot v.
en eet dat ding eens op, zei hij tien minuten later.
En omdot ze hoar handen alleen stil over elkaar gelegd
had, zei hij het nog maar eens.
En dan merkte hij dat hoar hoofd iets te diep door gezakt
vijftig joar huwelijk)
le 5 f lsreor. wo. hij m eigenlijk no ol dl. joro. ging dom,,
oo nog „i«, moor woorom bij gin,, wo, hij nooit
belde hij noar André. En terwijl hij er zenuwachtig
bezig was gotfer, gotfer, al die knop'
dient dat eigenlijk? beefde hij van de s<
André, zei hij, kom eens zien jongen, er
moeder, en vraag eens aan de dokter of I
want van al die
teml'hinr^M L°'fi^i.^ota zt» Èn omdot ^«Mgin,
schrik,
is iets met ons
hij komen wü,
heb ik geen verstand.
en wochten en noar
in de zetel zat en nog
zette hij de bordjes
,n0 doosj. mi hot rode touwtje errond. Voortdurend En don voor bij hot licht wem uitd
Ibtld. hrt op on noar, en doorbij rood hij hoog dot ktapje, woehtt. even, deed het kie,
hrmn die te voet stopt, hem oehtmitat. hoog en stil het onrtar. gebokj. op.
die ene keer kwom hij voorbij. Ennotaewp (wont
En don ging hij wem non tafel ritten
De volle kap koffie gaat hij in
doosje liep hij bet keldertje in.
Daar zette hij het op het lege
luist aan de deur
iid«, sloot hij het
-eer open en at
Door de wetgever is voorzien, dat wie bv. wegens ziekte Partij een persoon mocht soonlijk in de Dendermonö-
of ouderdom zelf niet ter stemming kan trekken, een afvaardigen, wat waar of se rijksgevangenis, daags
vertrouweling met een volmacht daartoe kan machtigen, niet waar aan de grond voor de verkiezingen. Aan
Bedenkelijk is evenwel wat in de Aalsterse O.C.M.W.- van de zaak weinig wijzigt, de direkteur ervan vroegen
bejaardentehuizen daarvan gemaakt werd. De K.P.B. Aan ons verklaarde de bur- we, hoe de volmachten-
bracht de zaak aan het rollen. gemeester maandagnamid- stemming aldaar gereah-
tïw, mnHrtonrt v.,o.vm4 i j d&g\ dat hij niet gelukkig is seerd werd. Hij bevestigde
Een rondgang werd geor- inzake de beperking tot met wat gebeurde. De in- dat het personeel enkel de
gamseerd doorheen de te- slechts vier partijen, zijn breuk op dTprivacy zit hem organisatie mogeMk
T 8tellen 111 de h°°e -Zelfs al haa de mZdrt het aijn eSdiïïï
SSTÏÏÏISÏ Vrsje Tribune van de K.P.B p.v.V. alle stemmen ge- tee, vriend(iim^ fannUt
er^Vvp^trok een' amht bta4, uit Jot wonnen, dan waa ik er nog leden, oudersdie ge
en CVP) trok een ambhk De Qeyter zyn verontwaar tegen. HU kondigde aai, machUgd worden. Geen
naar bij de bejaarden. Wie uitleg te vragen aan zijn personeel. Ook geen in-
bij volmacht wenste te partijgenoten in de breuken op de privacy. Ons
stemmen, diende publiek Vanuit de K.P.B. werd kon O.C.M.W.-raad. Wel vestig- schijnt het toe, Hat wat in
zijn of haar politieke voor- takt opgenomen met bur ge de hij er de aandacht op dat een gevangenis kan, ook in
keur mee te delen. Aan de meester D'haeseleer. Dezt in tegenstelling tot de een bejaardentehuis moet
afgevaardigde van de be- vroeg uitleg aan een «hoge- vroegere C.O.O. de bur- kunnen. Hopelijk wordt er
trokken partij werd de vol- re ambtenaar van het gemeester niet moer be- ook in andere partijen ge-
macht overhandigd O.C.M.W.», die de feiten be- voegd is in deze aan gele- reageerd, en komt er geen
vestigde. Wel werd beweerd genheid. herhaling...
Zowel inzake privacy, als dat ook de Kommunistische Toevallig waren we per- (p_D)