'•RU PROEVE(N)
NETWERK
ilsterse «Simfonie»
seëert «Concerto voor Altsax»
O
O
Filmjournaal
HDSTEENTJES
MEIVISKOPJES
-E
De Voorpost - 27.11.1981 - 13
ÉL? neer dan een verhandeling, wat een besluit impli-
□t gi b wat het dus zeker niet is, wordt deze Peru-» Proeve,
:hte
ste plaats, een «proeven» van..., en even nippen
ie n «proeve» op de som dus. maar een onderzoek, een
tring een tasten naar en... een ondergaan,
uri nd als Peru trachten te vatten is een onmogelijke
acht i.
it kun je dit land frag- wij allen reeds gehoord vcm
risch ondergaan; en- deze Inka's. Het Inka-rijk
ino l0ogliike *acet1en zien strekte zich uit over een op-
w en zien oplichten pervlakte van niet minder
ideze immense edel- dan 1,25 miljoen vierkante
v°°die in de loop der tij- kilometer, voornamelijk in
i gelukkige en ook op het Andesgebergte, van bij
ïnS4 gelukkige wijze, het huidige Ecuador en Co-
in9< ilerlei ingrepen, werd lumbia in het noorden, tot in
id en vervormd... ook Argentinië en Chili in het
a md. zuiden.
n er in slagen slechts Het is haast niet te geloven
iar01 aspekten van dit ou- dat Pizarro er in geslaagd
3en' i zonder grenzen van is, om mèt minder dan twee-
dit land van de honderd man,, dit onmetelij-
°n indstreken: het «Ta- ke imperium te veroveren.
e" süyü» van de Ketsj- Dit is voor een groot deel
een hun Inka-bescha- slechts kunnen gebeuren,
"n,nsL op het voorplan te zoniet alleen hierdoor, door
dan willen wij best het ongewoon meedogen-
lr in zijn. loos en niets ontziend optre-
dan als dit mede de den van de Spaans-Europe-
1 kan zijn van méér se «conquestadores».
skens en vragen dan Het bloedbad van Cajamar-
eich voordien stelde, ca waar drie- vierdui-
u nor er dan verder zend ongewapende indiaan-
mtwoorden kan ge- se krijgers werden afge-
e waardoor verdere be- slacht de gevangenne-
SVI illing alleen maar ming van de Inka Atahuall-
y« men. pa, zijn schijnproces, zijn
en verscheidene op- terdoodveroordeling als
0 is Peru een dank- zgn. ketter en wurging
jnd te noemen. Dit in de paal, waren de inzet van
°y® ste plaats omdat pre- de sytematische uitdrijving
r s het grondgebied van en uitroeiing van het Ketsj-
ang dige Peru een van de wavolk. Met de verovering
6 en meest indruk- van de Inka-hooidstad Cuz-
de beschavingen tot co, zowat een jaar later,
>iing is gekomen, met werd de vernietiging van de
de reeds geciteerde oude beschaving verder vol-
:"s schaving, die er tot trokken.
ien zijn sporen heeft Bij dit alles vergeet men al
neiSf Jen. te vaak echter dat deze grote
iet verhaal van Pizar- Inka-bescharving werd
mquesta» om hebben voorafgegaan door een
groot en verscheiden aantal
kuituren welke stuk voor
stuk even boeiend zo niet
nog boeiender zijn te noe
men. Men vindt op het Zuid-
Amerikaanse kontinent
reeds sporen van menselijke
aanwezigheid vanaf 10.000
jaar vóór onze tijdrekening.
Vanaf 2.000 jaar vóór onze
tijdrekening kan men de be
woners van het Andesge-
bied reeds duidelijk kultu-
reel en maatschappelijk si
tueren.
Men spreekt hier achtereen
volgens van verschillende
beschavingen met duidelijk
eigen kenmerken zoals: de
Chavin-kultuur van - 800 tot
- 300, de Paracas kuituur
van - 500 tot - 100, de Nasca-
kultuur van - 100 tot 800,
de Mochica kuituur van - 100
tot 800, De Tiahuanaco
kuituur en de Huari kuituur
van 150 tot 1050, de
Chimu kuituur van 1100
tot 1500, de Chancay en
Inca kuituren van +1150 tot
1500.
De totale verdringing van
deze laatste kuituren door
de imperialistische Inka's,
voltrok zich rond 1490. Het
ontstaan van het Inka-rijk
situeert zich in het zuidelijke
hooggebergte (Cuzco) rond
1150. Met de komst van de
Spanjaarden, in 1532,
kwam ook een einde aan dit
laatste Indio-rijk.
De huidige erfgenamen van
deze aloude Andes-bescha-
vingen bleven, in Peru en
ook in Bolivië, voor een
groot gedeelte gevrijwaard
van de Spaans-Europese ge
lijkschakeling.
De verklaring hiervoor ligt
voor de hand: het ontoegan
kelijke Andes-hooggebergte
voor een natuurlijk
isolement.
Sedert de tweede wereldoor
log echter is ook hierin heel
wat verandering gekomen.
De moderne verbindings- en
kommunikatie - middelen
werken sindsdien, in ver
sneld tempo, de verdere
«verspaansing» van de oor
spronkelijke Indio-bevol-
king in de hand. Toch bleef
veel van het oude kuituur-
goed doorleven in de heden
daagse volkskuituur.
Terzelfdertijd en daarnaast
werd onze westerse-indus-
triële samenleving tot in de
verste uithoeken van tot
voor kort nauwelijks betre
den gebieden gebracht.
Hierdoor werden de kontras
ten nog schrijnender en
schrijdt de ontworteling van
de Indio in razendsnel tem
po voort. Van de ene dag in
de andere werd de trotse
Indio tot agrarisch of indus
trieel proleet, tot «campesi-
no» of «peone». Dit alles
staat uiteraard niet alleen.
Wij houden ons bewust ver
af van elke eenzijdige bena
dering. Het doel van deze
Peru-Proeve is: Peru van uit
een aantal invalshoeken,
willekeurig gekozen, belich
ten. En om dit alles min of
meer toegankelijk en ver
teerbaar te maken wordt ook
het «ontspannend» element
niet vergeten, want van
«fiësta» heeft de Latijn-Ame
rikaan wel kaas gegeten.
Welkom dus op de drie
daagse Peru-Proeve, op 4, 5,
6 en 7 december e.k. in Net
werk en op de doorlopende
tentoonstelling van Pe
ruaans artisanaat.
E.V.
leiding van Oktaai Boone verzorgt de Kon; Simfoni-
t wij Ing Aalst «Door Eendracht Groot», in de volksmond
>orz ifonie», in de feestzaal van het stadhuis op maan-
i vi november te 20 u. een casinokonsert. Naast werken
idwig van Beethoven, Puccini, Dvorak en Liszt,
k rr inteerd en toegelicht door Freddy Caudron. treden
i op in twee uitvoeringen; Lieve Weymeis, fluit,
gingir de «Fantaisie Pastorale Hongroise» van Doppler
jk ti Apper kreöert met het symfonie-orkest het «Eerste
inge lo voor Altsaxofoon;l van Paul Gilson.
gev certo is opgedragen Het concerto werd geschre-
ges< Elisa Hall, toenma- ven voor altsax met piano-
dt chermvTouw van het begeleiding. Pas in 1922
Orchestra» te kwam er een direktieparti-
USA, die gefasci- tuur bij voor simfonie-or-
as door de mogelijk- kest. Daarbij bleef het dan
an de saxofoon, een wel tot vóór een paar jaar
ie kreatie van de Di- majoor Ducène. kapelmees-
Iidolphe Sax. In dat ter van «De Gidsen» er een
kwam deze schat- bewerking voor harmonie
e naar ons landeke voor schreef en met zijn ka-
ïtte in Europa kom- pel dan ook uitvoerde met
als Debussy. Vin- Elie Apper als solist. Dit in
y, Florent Smitt en aanwezigheid van prinses
ndgenoot Paul Gil- Paola, de toenmalige pre-
85-1942). Aan allen mièr Martens met enkele mi
re het verzoek een nisters doch ook van Paul
voor saxofoon te Eemans, voorzitter van «de
wen, iets waarmede simfonie» die nog dezelfde
reeds in het zelfde avond Apper kontakteerde
12, klaar was. Smitt voor een eventuele uitvoe-
b het in 1906 en De- ring te Aalst,
eed er zestien jaar Hiermede was de kous ech
ter niet af want als puntje bij
paaltje Jcwam bleken er
geen instrumentpartijen
voor simfonie-orkest te be
staan. Hieraan verhielp dan
wel dirigent Oktaaf Boone
die zich aan deze reuzen
taak zette en hiervoor van
solist Elie Apper de grootste
lof mocht ontvangen.
Elie Apper is sinds 1970 le
raar aan het Kon. Conserva
torium te Brussel, solist alt
saxofoon bij de muziekkapel
van de Gidsen, in '72-73 vi
siting lecturer en docent
saxofoon aan de North
Texas State University. In
1976 had hij dezelfde funktie
tijdens de Summer Wood-
shop in Bromley bij London
en in 1977 aan de Howard
University in Washington
D.C. Hij is regelmatig gast-
solist bij de Luxemburgse
«Musique Grandducale». bij
de «Royal Irish Guards» en
de «US Navy» en de «US
Army Bands» in de States.
Hij nam deel aan de
saxofoonkongressen van
Chicago (1970), Toronto
(1972), Bordeaux (1974), Lon
don (1976) en Evanston-Chi-
cago (1979).
Elie Apper was bovendien
de organisator van het «Eer
ste Internationaal Saxofoon
symposium» in 1977 te Brus
sel. Als solist of met het
«Saxofonie-Ensemble» trad
hij op tijdens Symposia in
Washington, Luxemburg,
Maastricht en Gent. In 1980
was hij ook laureaat van de
Fuga-Prijs van de Unie van
Belgische Komponisten.
Het konsert is kosteloos toe
gankelijk evenals de open-
deur-konsertvoorbereiding
in dezelfde zaal op zondag
29 november te 10 u.
Hierbij dan het volledig pro
gramma:
Egmont, ouverture van L.
Van Beethoven
Fantaisie Pastorale Hon
groise. Fr. Doppler
La Bohème, selektie uit
de gelijknamige opera van
G. Puccini
Humoreske van A.
Dvorak
Kreatie van «Eerste Con
certo voor Altsaxofoon»,
Paul Gilson
Hongaarse Rhapsodie,
Fr. Liszt
LH
centrum
cn U dit week-end: Willy en mevrouw De Valck.
Hoek
let maandag 30 november exposeert Luc De Block
ypte te Aalst. Schilderijen, keramiek en koper
:n-was-methode.
lag 0 november in de turnzaal van de gemeentelijke
chool opvoering door het reizend stadspoppenteater
tweehoofdige gevlekte Zwamberjanus». Begin te 10 u.
Öfr.
)D0voi
i,
u.
ffligemse abdijkerk op vrijdag 4 december te 20 u.
ind met klassieke en religieuze muziek uit werken van
I.S. Bach, Haydn, Telemaan en Buxtehude door het
mble Han de Wit uit Nederland met de steun van de
dse Kuituurkommissie.
Iers zijn Han de Wit, Marja Verrips-Doom en Erna Van
Koning. Een buitengewoon kultureel gebeuren op
ltste wil»
Dg opvoeringen van het blijspel «Haar laatste wil» door
Dep Peutske te Affligem in de parochiezaal meemaken
lag 28 november (19.30 u.) en op zondag 29 te 15 u. en
bieten hesp verleden zondag in de jongensschool woog
12 gram en werd gewonnen door Hans De Bondt uit de
iduveltjes» hielden verleden zaterdag een ophaling van
er. Nogal laat aangekondigd om echt geslaagd te zijn.
ders en simpatisanten organizeren ze op zaterdag 28
ir een dia-avond te 2 u. in het Parochiecentrum. Een
lage over drie jaar scoutsaktiviteiten. Niet op 21 novem-
verkeerdclijk in het Parochieblad gemeld.
I erkoop
lavond, 5 december, taartenverkoop door de Scouts,
gen worden zoals verleden jaar vóór het einde der
jenomen en de som ontvangen. De bestelde taarten
in op zaterdag 5-12 aan huis afgeleverd. Grote taarten
voor acht personen die eventueel ook in de diepvriezer kunnen
worden bewaard. Prijs en kwaliteit onveranderd: 100 fr. Keuze
tussen rijst-, appel-, abrikozen- en pruimentaart.
11.11.11-aktie
De aktie voor het ontwikkelingsprojekt «Tardep» in Tanzania
bracht 45.000 fr. op. «Zij die nog in leven zijn» danken.
Voetverzorging
Op maandag 30 november in 't Parochiecentrum van 14 tot 16 u.
voetverzorging.
Eigentijdse «acht zaligheden»
In zijn oproep in de Meldertse parochiekerk ten bate van «Kerk
in Nood» had de kersverse akoliet Paul Jacobs het onder meer
over de «moderne acht zaligheden» die we U niet willen
onthouden.
«Zalig» zijn momenteel de rijken, de onverschilligen, deze die
met de ellebogen werken, de onrechtvaardigen, deze zonder
enig medelijden, leugenaars en bedriegers, zij die oorlog en haat
stimuleren en de vrede bedreigen. Wel om even over na te
denken.
Nieuw kerkhof
Deze week neemt de gemeenteraad een princiepsbeslissing
inzake een nieuwe begraafplaats te Meldert, Huizekensstraat en
tevens de regeling van een verwerving in der minne van een
perceel grond daartoe. Het huidige kerkhof kan inderdaad niet
uitgebreid worden en de kerkfabriek gaat akkoord met de
verkoop van een perceel grond, groot 76 are 70 ca voor de som
van 920.400 fr. of 120 fr. per m2.
PinksterreLs
Het jaarlijks blijde terug-zien van de reisgezellen van de 35®
pinksterreis kende verleden zaterdag veel sukses. Het paro
chiecentrum liep eivol en filmen werden vertoond van Roger De
Beer, Theo De Meuter, Frans De Troch en Danny Plets. De
gratis tweedaagse autocarreis ging naar Femand Van Extergem.
De ware ambiance kwam er pas in na middernacht. Maar dan
voor goed!
Eerlang wordt het reisdoel 1982, van zaterdag 29 tot en met
maandag 31 mei, medegedeeld.
Herdersem
VTB-aktiviteiten
Op vrijdag 27 november «Dwars door het Midden-Oosten» met
Marcel en Liza De Smedt in het Brouwershuis te 20 u. Inkom 60
fr. VTB-ers 40 fr.
Op zondag 20 wandeling o.l.v. Leon de Saeger. Te 14 u. vertrek
aan de kerk te Baardegem.
In de kommerciële zalen blijft het aanbod beperkt tot
wat vorige week reeds op het programma stond.
Gelukkig is er voor de liefhebber een uitweg via de
filmklubs die erg interessante prenten weten aan te
brengen. Antrakt is er op zondag met Exterieur Nuit
van Jacques Bral als een vermomde ode aan het
glimmende asfalt van een grootstad bij nacht. Don
derdag eerstkomend dan moet U beslist vrij houden
voor de boeiende en mystieke debuutfilm uit 1974
van de Amerikaan Terence Malick. Badlands is het
bijzonder tragische en ontzettende verhaal over een
meedogenloze killer zonder enige scrupules en res-
pekt voor het menselijk leven.
BADLANDS
Een midwest stad ergens verloren gelegd in het
uitgestrekte landschap van de Verenigde Staten. Kit
Carruthers verdient er de kost als vuilnisophaler
maar is in feite ternauwernood een individu. Op een
dag ontmoet hij de 15-jarige Holly waar hij verliefd
op wordt. De vader van het meisje is niet zo gelukkig
met de aanwinst van zijn dochter en wijst Carruthers
af, als een slechte partij. De jongen laat zich niet
overtroeven en hij besluit er met zijn lief op uit te
trekken. Op het ogenblik dat beiden klaar staan om
te gaan komt de vader thuis die zijn dochter niet
zomaar laat vertrekken naar het onbekende met een
nietsnut als reisgezel. Carruthers voelt zich gekrenkt
en schiet de vader in koelen bloede neer, waarop hij
het huis in brand steekt. Niettegenstaande het ver
driet over de dood van haar vader, volgt Holly haar
minnaar naar een schuilplaats temidden van de
bossen, waar ze leven als volleerde outlaws. Wan
neer het paar ontdekt wordt door premiejagers voelt
Carruthers zich instinktief bedreigd en schiet hen
zonder pardon overhoop. Hierop volgt een helse
zwerftocht dwars doorheen Zuid-Dakota en Montana
op vlucht naar Canada. Tijdens hun vlucht zal hij
komaf maken met nog acht mensen, want telkens
wanneer Carruthers vreest dat de politie hen op het
spoor zou kunnen komen, schiet hij zonder schijn
van gewetenswroeging de mensen neer, die hij op
zijn weg heeft ontmoet. Hun doel zullen zij echter
niet bereiken. Holly is de zinloze moordpartijen van
haar vriend beu en Kit geeft zich zonder tegenstrib
belen over aan de politie in een bergachtige streek,
de Badlands. Voor Kit is het avontuur afgelopen en
hij belandt op de elektrische stoel.
Het is een gekend verhaal dat soms echt goeie films
geen verdeler vinden en op die manier nooit het
grote publiek bereiken. Badlands is hét voorbeeld
van een doolfilm die jarenlang is achtergehouden.
In 1979 maakte Malick zijn zeer sfeervolle film 'Days
of Heaven' over het leven van seizoenarbeiders in
het begin van deze eeuw. Malick wordt voor zijn
prestaties bedacht voor de beste regie op het filmfes
tival te Cannes. Zijn Kameraman Brian Probyn krijgt
zelfs een gouden Oskar voor de beste fotografie.
Klaarblijkelijk was dat het sein voor Warner-Colum
bia om Malicks jeune premier toch door te duwen
naar de zalen toe. Deze keer met zichtbaar succes.
De Unie van de Belgische Filmkritiek vindt de prent
zelfs belangrijk genoeg om hem uit te roepen tot film
van het jaar.
Door de film gebaseerd op waar gebeurde feiten
loopt een rode draad van het meisje Holly die in
haar achtergrondkommentaar de film beschrijft als
een opwindende ontsnapping uit haar dagelijkse
routine. Via deze tienerbekentenissen komen we in
de kern van het verhaal terecht, met name Je
keiharde werkelijkheid van een doorgedraaide psy
chopaat die zonder enige aanwijsbare reden begint
te moorden met een onthutsende vanzelfsprekend
heid. Carruthers is een primair mens die mede door
het gebrek aan een goede opvoeding bij voorbaat
kansloos is in het leven. Zijn enige verontschuldi
gende charme bestaat erin dat hij op zijn idool James
Dean lijkt. Tevens wordt hij geobsedeerd door de
mytevorming van de door de media geschapen
gevaarlijke volksheld.
Verbluffend is de regie van Malick in zijn lyrische
sfeerschepping die een heel apart gegeven verleent
aan het verhaal. Hierdoor wordt de indruk van
ontzetting enigszins verzacht en wordt Carruthers
niet lang als een menselijk monster ten tonele
gebracht.
De beide hoofdfiguren worden op onvergetelijke
wijze belichaamd door Sissey Spacek (Three Women
- Coal Miner's Daughter) en Martin Sheen (Apocalyp
se Now) die in hun latere rollen hun sterke akteer
prestaties wisten te bevestigen.
Technisch:
Regie: Terence Malick; Fotografie: Brian Probyn
Vertolkers: Martin Sheen, Sissey Spacek U.S.A.,
1974, 94 minuten
Kleur. Verhuurder: Wamer-Columbia
EXTERIEUR NUIT
De film gaat over drie wankele karakters die elkaar
een paar nachten achter elkaar ontmoetten. Het
dekor zijn de verlaten boulevards, de uitgetrokken
schaduwen op de trottoirs van de grootstad Parijs.
Extérieur Nuit is een sympatieke film-noir die geen
grote waarheden wil ontkurken, maar evenmin in de
onbeduidende anekdotiek blijft sluimeren. Het is
een charmante akteursfilm waarin de hoofdspelers
beheerst en kundig opererend als drie nachtraven
hun talenten naar voor brengen.
LADY CHATTERLEY'S LOVER
In 1928 schreef de Engelse auteur D.H. Lauwrence
zijn laatste roman Lady Chatterley's Lover. Ondanks
zijn gevestigde naam kon hij voor dit boek geen
uitgever vinden, omdat er teveel aangebrande pas
sages waren ingewerkt. Lauwrence wou met dit
werk de barrières rond sex doorbreken. De intentie
op zichzelf was erg lovend maar het decennium was
op zo'n dingen niet voorbereid en we kunnen er best
Op vrijdag 4 december naar de Gentse opera voor een opvoe
ring van «Carmen» van Bizet. Vervoer, parketplaats en fooi: 400
fr. Start te Wieze te 18.30 u.
Werkloosheid en technologie
Vanavond vrijdag 27 november in de parochiezaal te 20 u.
vertoning van de film «Chips» waarna bespreking. Een organisa
tie van de Davidsfondsafdeling.
SP-partijlokaal
Het SP-partijlokaal, Kapelleommegang 10, komt op 1 januari
e.k. vrij. Vanaf heden wordt het tc huur gesteld. Gegadigden
kunnen zich hiertoe wenden tot S.P.-Voorzitter Albert Pieters,
Gudstraat 13 te Herdersem. Na 8 december zullen geen kandi
daturen meer worden aanvaard.
Tegen een paal
Op de Grote Baan kwamen de voertuigen bestuurd door Ludwig
Van den Steen uit Herdersem en Michel Riusbergh uit Oudegem
met elkaar in botsing. De voertuigen kwamen tegen een paal
terecht. Ludwig Van den Steen werd hierbij licht gewond.
op inkomen dat het publiek zich in die tijd een buil
viel over paragrafen waar we nu niet in het minst
aanstoot zouden aan nemen. Trouwens, wie het
boek nu zou willen lezen om de pikante details komt
helemaal bedrogen uit omdat het werk in allereerste
instantie een afrekening is van een aantal mensen
die er zichzelf onderuit halen door toedoen van het
funeste in hun karakter.
Het boek werd in Engeland tot 1960 verboden en toen
het dan eindelijk wel mocht verschijnen kende het
een ontzagelijk succes met alleen al in de befaamde
Penguinreeks een herdruk van 6 miljoen
exemplaren.
Golan-Globus is een filmmaatschappij die zich heeft
toegelegd op het produceren van soft porno prenten
die overal net door de keuringskommissie glippen.
Zo is het ook met hun laatste produkt gesteld waar
de Vliegende Hollandse Sylvia Kristel het mooie lijf
maakt en op haar best is «zonder woorden». De
producers zijn er in geslaagd de karakters uit het
boek helemaal om te draaien en het is hen alleen te
doen om met de portie voorgeschotelde sex gemak
kelijk geld te verdienen. Lauwrence moet bij. het
aanschouwen van al dat moois zich beslist in zijn
graf omdraaien.
JAMES BOND
De 12® Bondproduktie in de rij en voorlopig nog niet
de laatste (in 1983 mogen we Octopussy verwacht
ten) is helemaal gebaseerd op het stramien van de
vorige 007 realisaties. Met de opbouw van de film
hebben de producenten wel een stap achteruit gezet.
Na Moonraker die helemaal was geborduurd op de
ruimterage vonden zij dat Bond uit zijn ruimtepak
moest om terug 'alledaagse' karweien op te lossen.
De producers meenden op die manier de hete kon-
kurrentieadem van Steven Spielberghs avonturen
film 'Raiders of the lost Ark' te slim af te kunnen zijn.
De bioskoopganger die een tiket koopt voor een
Bondfilm weet in feite reeds op voorhand wat hij
gaat te verwerken krijgen zonder daarom het ver
haal te kennen. Precies die idee zal zich in de
toekomst tegen de Bondprodukties keren.
MONTHY PYTON AND THE HOLY GRALE
Dit zeven man sterke team, verbonden voor de
filmeeuwigheid, schijnt de smaak te pakken te
hebben in het doorlichten van beroemde historische
figuren. In deze film demitificiëren zij de Koning
Arthurlegende, precies hetzelfde tema als John Boor-
mans film. Maar, tussen beide ligt er wel een
hemelsbreed verschil. Bij de Monty Pyton is het hun
enige bedoeling om met Arthur de gek te houden,
hem in zijn hemd te zetten, doorkruid met bijtende en
zeer droge Engelse humor. U weze gewaarschuwd.
EXCALIBUR
John Boorman was bij het maken van zijn Arthurver-
sie minder geïnteresseerd in een historische rekon-
struktie (omdat we die zonder zijn film ook wel
kunnen voorstellen) maar des te meer in een visio
naire terugblik naar de bron van een legende waar
een blijvende aantrekkingskracht vanuit gaat.
Merlijn de Tovenaar is de centrale figuur in de film
omdat hij zich in allerlei vormen doorheen de film
transponeert. Precies door deze figuur sluist Boor
man zijn eigen inbreng in de film over wat hij denkt
en meent te moeten overbrengen naar de kijker toe.
Voor de kineast is Merlijn de aliënatie naar de
Messias van het kollektief onbewuste, Karl Gustav
Jung. Deze leerling en latere tegenstander van Freud
beweerde immers dat zijn speurtochten naar het
onderbewustzijn een voortzetting waren van het
werk van Merlijn en zijn kollega alchemisten. «Mijn
verhaal» zegt Boorman «gaat over de komst van de
kristenmens en het verdwijnen van oude religies
waar Merlijn de verpersoonlijking van is». Een
redenering waar we tot op zekere hoogte wel kunnen
op inkomen maar waar de toeschouwer niet zo direkt
mee geholpen is, omdat die gedachten niet zomaar
uit de film zijn af te leiden.
Excalibur werd niet het meesterwerk dat we van
deze regisseur stilaan mogen verwachten, maar als
extravagante reis in een legendarisch verleden vol
mytologische motieven is het een film waar U niet
bedrogen aan uitkomt.
THIS IS AMERICA
Onzindelijke blik in het marginale Amerika. Excen
trieke tot ronduit wansmakelijke feiten passeren de
revue.
ESCAPE FROM NEW-YORK
We schrijven 1997. De stad New-York is volkomen
verwoest en is omgebouwd tot een gigantisch ver
sterkte gevangenis. Zij zijn de overlevenden van een
bloedige oorlog waarin de politie van de Verenigde
Staten een glansrijke overwinning behaalde.
Pk vindt: O onbelangrijk, X matig, XX goed, XXX zeer
goed, XXXX niet te missen.
Feestpaleis.
Zaal 1: Lady Chatterley's Lover 2" week, kwotatie: O
W.: 18.10-20.30
Z.: 14-16- 18.10-20.30
Zaal 2: For Your Eyes Only 7® week, kwotatie: X
W.: 18 - 20.30
Z.: 14 - 16 - 18.10 - 20.30
Zaal 3: Monty Pyton and the Holy Grale 3® week,
kwotatie: XX
Palace:
Zaal 1: Escape from New-York, kwotatie: O
W.: 18 - 20.30
Z.: 14 - 16.10 - 18.20 - 20.30
Studio: This is America 3* week, kwotatie: O
W.: 18 - 20.30
Z.: 14-16- 18.10-20.30
Club: Excalibur 4* week, kwotatie: XXX
W.: 18 - 20.30
Z.: 13.45 - 16.15 - 18.45 - 20.10
K.F.L. Eenmalige voorstelling van de voortreffelijke
film Badlands. Kwotatie: XXXX Op donderdag eerst
komend te 20 uur in het college in de Pontstraat.
Antrakt: Eenmalige voorstelling van Extérieur Nuit.
Kwotatie: XX Op zondag eerstkomend in de Stads
schouwburg te 20 uur.
Netwerk: Eenmalige voorstelling van de film Aurelia
Steiner, Melbourne 8t Vancouver, kwotatie: X Op
maandag 30 november in de zaal Netwerk, De
Ridderstraat 28
FILMJOURNAAL EXTRA
De Kulturele Centrale organiseert op vrijdag 27
november eerstkomend een filmavond: «Paul Jacobs
en de Atoommaffia». Deze aangrijpende prent be
handelt de gevaren van kernproeven.
Plaats: Trefcentrum, Driesleutelstraat. Begin 20 uur.
Toegang: 40 fr.
Baetens Ben