VLAAMSE KUNSTENAARS GRAVEN NAAR DAGERAAD DER MAGIËRS IN EGYPTE LAWI EBBEL HEEFT NIEUWE SINGEL IANUS MET 'TENTOONSTELLING' 10 X STILTE PACT AKTUALISEERT SHAKESPEARE «Pakt Vast» op hoog niveau Tentoonstelling «On the telephone» straalt kracht uit... sen heus zweij zeer kundig sp jisseur Anton] Ralph Cor bef podium Er zijn nog maar weinig theaters die het risiko durven lopen avant-garde toneel van de bovenste plank te spelen. Hier in Aalst nam PACT (Progressief Aalsters Collectief Theater) de handschoen op en in zaal Madeion op de Grote Markt loopt thans een geaktualiseerde versie van «As you like it» onder de titel van «Pakt Vast». Voor deze niet zo vlotte verteerbare William Shakespeare zal het Aalsters publiek wel ook niet in dichte drommen aanschui ven. Pact moet het immers vooral hebben van een publiek dat niet afzakt voor een lekker avondje-uit, maar William Shakespeare wil ondergaan. Hoeft Shakespeare nog schap in dienst van de voorgesteld? William, koningin, geboren in 1564 in Strat- Hij is auteur van monu- ford on Avon uit welstel- menten in de theaterlite- lende ouders, doorkrui- ratuur, bijv. «Hamlet», ste op het einde van de «Anthony and Cleopa- 16** eeuw de teaterwe- tra», «Macbeth»... In 20 reld in Londen en nam jaar tijd schreef hij zo'n tenslotte een belangrijke slordige 154 sonnetten, plaats in bij «The Kings 37 toneelstukken en Company», een gezel- daarbij nog heel wat dichtwerk. Iedereen is het wel eens over zijn genialiteit en zijn afzij digheid. Tot welke ijle hoogte Shakespeare's genie reikt kan je elk sei zoen weer ontdekken. De laatste Shakespeare-pro- duktie van eigen bodem is die van Pact. Als eer ste nieuwe produktie van het nieuwe toneelseizoen 1981 -1982 brachten zij «Elk wat wils» (As you like it) onder de modieu ze titel «Pakt Vast». «Elk wat wils» behoort tot wat velen zullen noe men de minder goede stukken van Shakespea re. Pacts bewerking be wees echter dat Shakes peare met zijn twee voe ten ook in onze wereld staat. Het verhaal kan moeilijk naverteld wor den. Een inleidende scène waarin Rosalinde en Celia, twee rijkeluis- dochtertjes aan de drug geraken, roept de eigen sfeer van onze tijd voor treffelijk op. In de extase die daarop volgt, zien zij het stuk door de ogen van het publiek. Een rits doorzichtige personages draait" rond de klassieke vermom ming van het vrouwelijk hoofdpersonage Rosalin de: de travestie. Als man verkleed, leert zij als vrouw de verliefde man alles over de vrouw. In Jacques, een edelman, Een gewaagde maar knappe worstelkamp. (CDJ) Het is geen doordeweekse zaak als 15 hedendaagse Vlaamse kunstenaars tentoonstellen over en vanuit het oude Egypte. Eerder is het een door-de-eeuwen-aangele- genheid, een duik in de tijd, met zwemvliezen van van daag. maar naar diepten die zelfs Egyptenaren niet meer kennen. De v.z.w. Kunstschop Dronghene gooide het anker uit aan de Nijldelta. Wat er (vanuit de respektievelijke kunstenaars én Egypte) aan schatten opgediept werd. is nog tot 17 december te bezichtigen in de Bank Brussel Lambert, Nieuwstraat 37 te Aalst. Gisteren 26 november ging de vernissage door met inleiding van minister Mare Galle. De pers kreeg echter eerder al één en ander te horen. Hoe zit dat met kunst, die aangekondigd wordt met staakwoorden als magi- poética, mystiek, symbolis me, en waarvoor kunste naars zich groeperen tot werkgemeenschap Projektmatige aanpak Aalstenaar Norbert De Winne (samen met de Dron- genaar Wally Van der Velde projektleider) noemde de tentoonstelling belangrijk om meerdere redenen. Om wille van de niet-individua- listische aanpak, omwille van het thema (de mystiek, het symbolisme en de my thologie van het Oude Egyp te), en niet in het minst omwille van deze vervlak kende recessietijd, waar «kuituur aan een zijden draadje hangt». Het groeide zo: om en rond het in Baarle-Drongen ge meerde kunstschip Dron ghene, groepeerden zich kunstenaars, die al dan niet onafhankelijk van me kaar al enige tijd rond dit thema werkten. Langs de di verse kunstuitingen (schil derwerk, beelden, schrif tuur) grepen ze bewust terug naar der ziel van het Oude Egypte waarin de monisti sche geest van het universa lisme en de eeuwige mys tiek van leven en dood, aan wezig zijn. Ze voelden zich aangegrepen, geïnspireerd en beïnvloed door de piktu- rale en poëtische kracht van het Oude Egypte, zijn kui tuur en filosofie. Vrij vlug ontwikkelde de gebundelde inspiratie zich. In het voorjaar van dit jaar publiceerde Norbert De Win ne zijn dichtbundel «Een Egyptisch Hooglied». Hij werd daarbij aangesproken door de oude spreuken uit het Egyptische Dodenboek waarin leven en dood tot één harmonisch geheel ge- kultiveerd worden. Twee voordrachtkunste naars (Marleen Roelens en Injas Van Singel) legden de gedichten op klankband vast. Vanuit deze ervaring ont stond een klank- en licht spel. Een veertigtal vrijwilli ge medewerkers werden aangezocht voor een intrige rende historische en magi sche evokatie rond Ramses II, grote farao uit de laatste gouden eeuw van het Oude Egypte (leefde van 1301 tot 1235 voor Christus). Opvoe ringen vonden reeds plaats in Oedelem en Veume. Vol gend jaar ook in Gent, Kort- rijk en Breda. Tenslotte is er de tentoon stelling. Het gaat om Egypti sche rekonstrukties van bas reliëfs, cartouches, stéles, amuletten, originele schil derijen en tekeningen, li tho's. beeldhouwwerken, dekorfragmenten van «Ram ses II», juwelen en de dicht bundel «Een Egyptisch Hooglied». (In de B.B.L.: elke werk dag van 9 tot 12.30 u. en van 14 tot 16ul5) Vooruitzichten De groep heeft duidelijk nog meer pijlen op zijn boog. Onder auspiciën van Kiwanis-Gent wordt vol gend jaar een Kunstboek uitgegeven op 3000 exemplaren. De begeleiden de teksten zullen naast het Nederlands, ook van een Franse, Engelse en Egypti sche V€ worden. Nog dit jaar wordt een reeks afzonderlijke kunst- monografiëen uitgegeven, gewijd aan de kunstenaars van het projekt. Verder wordt gedacht aan een kulturele missie naar Egypte (en vice versa). Kon takten werden gelegd met de in oprichting zijnde Bel gisch-Egyptische Vereni ging. Voor het middelbaar on derwijs wil men een didakti- sche brochure samenstellen over Ramses II en, wat de rondreizende tentoonstel ling betreft, wil men nog andere disciplines aanspre ken dan de reeds vermelde: fotografie (dia-reeks), film, gastronomie, muziek, archi- tektuur, geschiedenis, volkskunde.. Oosterse belangstelling Wally Van de Velde die een paar jaar geleden reeds in Aalst exposeerde beaamt graag dat het pro jekt inhaakt op de meer al gemene belangstelling voor de Oosterse kuituur. Meest al is dat Japan (makrobio- tiek, karate, yoga in dit geval Egypte. «We hebben er veel te leren en ontdek ken», vertelt hij, eraan toe voegend dat onze eigen antieke beschaving met dru- ides en zo, kompleet vernie tigd is. Hij legt er ook de nadruk op, dat aan het «oud» een vandaag-dimen- sie wordt toegevoegd. «Ver rijking» dus. Vooral de jonge mensen blijken aangesproken door de tentoonstelling, en het magische dat erin tot uit drukking komt. Eens gaan kijken loont vast de moeite. Tent oon stel lende kunstenaars: Bollaert Ben, Bruynoghe Ronald, Claessens Anita, De Clercq Chris, Dick Geor gette, Haeck Riek, Lescou- hier Alfons, Marcaine, Mau- rits Stan, Nachtegaele Hen drik, Van Ackere Luc (Lumi Vana), Van de Velde Wally, die zich als mediterend filosoof uit de verwarren de en ontluisterende rea liteit heeft teruggetrok ken, tesamen met zijn meester, de verbannen hertog en toetssteen, de nar, een klowneske wij ze, die in al zijn wijsheid en afstandelijkheid toch nog aan een zeer sterke zinnelijkheid vastzit, vindt Rosalinde tegen spelers, die haar snedig van repliek zijn. Verder bewegen zich nog een 15-tal andere personages in een serie fantastische, onwaar schijnlijke verwikkelin gen. Naarmate het stuk vordert neemt de levens wijsheid en de emotiona liteit de taak van de drug over om de akteurs op het einde van de voor stelling op een absoluut nulpunt achter te laten, als na een weldoende kuur. Wie het Aalsters to neelwereldje volgt, be seft vlug dat dit geheel een kolfje naar de hand van Anton Cogen is, die met voorliefde stukken regisseert die uit het nauwe keurslijf van de traditionele teaterwereld springen. Anton Cogen heeft ak- sentversterkingen nage streefd, zich voortdurend afvragend hoe hij, wat William Shakespeare beoogde, kon overzetten in een taal die op het Aalsters publiek van nu hetzelfde effekt zou heb ben als William Shakes peare voor zijn tijdsgeno- ten nastreefde! Pact voegde daarbij nog zijn «bedenkin gen» Zo gaf «Pakt Vast» blijk van een sterk gevoel voor visualiteit, soms te gewild, zodat de vertoning soms .dreigde over de rand van de kitsch heen te geraken. In ieder geval maakt het Pact-gezelschap van «Elk wat wils» een in drukwekkend geheel, en dat is, zonder de anderen te willen vergeten, voor al de verdienste van re gisseur Anton Cogen. Hij toonde vakmanschap: begrip voor William Sha kespeare, gaf daarbij ra ke impulsen mee, goede timing, altijd levendige mise-en-scène, dekor. Van de Weeén Lieve. Van aUes m orde. Anton Hende Leopold. Qualaert w>«t sfwr te scheppen en Alexander. P.D. zlJn Uitgebreide speler- Amiens en Jacques, twee knappe prestaties. (CDJ) sploeg tot goed ensem- blewerk te brengen. Zo werd «Pakt Vast» een stuk dat boeide, boeide door de progressieve aanpak en koncept, en niet in het minst door de schitterende vertolking. Gratienne Van Nieu- wenborgh maakte indruk als Rosalinde, dochter van de verbannen hertog eveneens vlot en raak gespeeld door Herman Ravijts en Ulrich D'Haese gaf een indrin gende vertolking van Or- lande ten beste. Verder was Dolf Sedeyn knap als de verbannen Jac ques, die samen met de nar Toetssteen voor treffelijk gespeeld door Odilon Mortier een pak eeuwige en aktuele filosofie aan het publiek leverden. Even bewonderens waardig waren volgende spelers in him diverse (kleinere) rollen: Ronald Schollaert als Frederik, Ralph Corbey als Amiens, Jef Ledegen in de huid van Le Beau, ho veling van hertog Frede rik en Olivarius Bijbel- schrik, Gerrit Buys als Charles, worstelaar van hertog Frederik en als schaapherder Silirus, Guido Van Hecke en Wil liam Boulemberg als zo nen van de edelman Ro land du Bois, Frans; Wou ters en Jos Lelièvre als Adam en Dermis, 2 be dienden van Olivier, Jean-Paul De Boitselier als schaapherder Corin- nus, Oscar Criel als boe renknaap, Willem, Caro le Dejonckheere als Hy men, Oliva De Roo als Celia, dochter van her tog Frederik, Gratienne Huylebroeck als herderin Phoebe, Hilde Wauters als het sexy boerinnetje en tenslotte het gevolg bestaande uit Nele Bo- mon, Mart ine Hanssens, Kristien Iliano en Ann Van Der Eeken. Hun vertolkingen één voor één bespreken zou ons te ver leiden. De gan se akteursploeg speelde nauwgezet en zwierig. Iedere figuur was door dacht en liep voortreffe lijk op de strakke regie draad. Ook de technische ploeg leverde gaaf werk en maakte er een bijzon dere vertoning van. Het stuk «Pakt Vast» eiste im mers een ongewone speelruimte en een spe ciaal dekor. Zij gaven blijk van grote techni sche vaardigheid. Een proficiat voor Roel Bal, Ronny Buys, Evert Hom, Leo Hubrecht, John Ver hulpen, Roel Van 1 Plas, Georgette Van de, en Greta Lintz. Tot slot... Wij zijn blij dat* het initiatief heeft men om dit stuk te liseren. Want er moed en kunde zoiets te Wij hopen dat sters publiek niet zal zijn voor deze pende devol vallen en verrukkelijk dekor o.a. een heus en Regisseur gen, Ralph instond voor de menten en de waren mans het geheel op een nig niveau te ze bepaald uniek k< noemd worden. Wij achten deze duktie, voor wie en lang hecht aan th een «must». Je kan Vast» vandaag vember nog bew ren, maar ook nog a pe G dag 28, zondag 2 maandag 30 nove telkens te 20 uur in Madeion op onze Aa j se Grote Markt. Jen voor wie dit zou mis jg Jo De de Aalst heeft ooit eens Lawi Eb bel grootgebracht. En nü heeft deze swingende Aalsterse popgroep een tweede 45-toerenplaat grootgebracht. Het vinyl kreeg de titel «On the telephone» mee. Na een eerste beluistering, fluisteren mijn voeten «goed dansbare muziek» Na een tweede beluistering, blijft het mij een raadsel waarom deze toffe groep nog steeds niet in de topregionen terug te vinden is... Misschien wordt het nü wel anders, want onze BRT-zender besteedde al opvallend veel aandacht aan dit nieuw produkt (o.a. woensdagnamid dag een special inter view in «vrijaf»). Ook daar noemen ze «On the telephone» een spontaan klinkend num mer, melodieus en aan trekkelijk. Lawi Ebbel krijgt soms wel 's het etiket «vreem de eend in de showbijt» mee. Dat is wel wat over dreven, maar gelukkig produceren zij geen kom- merciële dingetjes die recht door het hart van de juke-box gaan. «On the telephone» bezit een stevig ritme en het broodnodige enthousias me. De arrangementen zijn goed, evenwichtig gedoseerd en nooit iets té veel of té weinig, en op een werkelijk fijne ma nier gebracht. Reeds van bij hun onstaan hielden ze er niet van om in het klassieke pop- of roek- straatje te lopen. Ook hier weer blijkt het dat zij liever wat uit de traditio nele band springen en een okselfris geesteskind leveren. Tot slot: «On the tele phone» kan voor enkelen doodvervelend zijn, voor de anderen echter een streling voor het oor. Wij behoren tot de laatste groep, omdat wij vinden dat het kale popjaar 1981 (voor Aalst alleszins) La wi Ebbel met «On the telephone» best kan ge bruiken om hun blazoen wat op te boenen. Voor jullie een aanrader voor in de relaxerende bad kuip of voor op de pasge- boende dansvloer. Tus sen haakjes: Lawi Ebbel kan je binnenkort live meemaken op het Tre- jens festival, dat het hoogtepunt van het jaar wel zal worden. Verder nieuws volgt natuurlijk... Eventjes wat ekstra aan dacht voor de jonge groep Janus mag toch wel. Dit weekend zijn zij weer op te planken met iets totaal nieuw. Op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 november brengen zij hun jongste pro duktie 'Stiltes' in de zaal Netwerk, De Ridderstraat, Aalst. Zij proberen in 'Stiltes' een tiental verschillende 'stilte sferen' over te brengen. Hiervoor doen zij een beroep op een dertigtal mensen. Het gaat om enkele akteurs, maar ook om een aantal mensen die gewoon zichzelf uitbeelden op de scène. In anderhalf uur tijd (telkens van 20 tot 21u30) worden dus tien verschillende 'stiltes' gelijktijdig voorgesteld op evenveel podiums. En daartussen zal het pu bliek naar eigen zin en goeddunken evolueren, ho pelijk in stilte... Ze gaan dus wel de niet- traditionele toer op; Janus toont werkelijk de ogenblik ken van zwijgen, van stil zijn. En deze sfeer van zwijgen zal op elk zijn. Bijv.: een menzijn zussen (fotol), het lijke van een coma-p kkel een zielige en aftal caféklant, een kan zelfmoordenaar,... Hopelijk hebben wij |{y%_ nieuwsgierigheid g keld en komen jullg weekend eventjes zaal Netwerk voor toonstelling' Stiltes, pend toegankelijk 21u30). Inkom 80 fr. aanbevolen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 16