SAINT-EMILION»: IANTREKKELIJK THEATER Lezen en kijken in «Aalst in Vlaanderen» Rita Piron en Bert Veldeman met mooie prestatie ORAAL: RCHITEKTUUR UIT DIEPZEE Land van Riem wil en kan ook anders. De Voorpost - 4.12.1981 - 15 jonge vrouw, boordevol ta lenten en toekomstplannen, haar verdere leven delen met een «wrak»? Een ant woord op deze netelige kwestie zal wel verschillen van individu tot individu, naar gelang zijn eigen le vensopvatting, zijn eigen in stelling, zijn eigen inzicht in dei dingen. Waarschijnlijk was het wel de bedoeling van Lode Pools (en van 't Land van Riem) de toe schouwers aan het denken te zetten over het thema dat in «Saint-Emilion» werd be handeld. Regisseur G. Versele wist in realistische vormgeving de spanning op te drijven. Ook heeft hij een degelijke en doorwerkte toneelopvoering gerealiseerd, waarbij alle elementen op hun juiste plaats staken, scènebeeld, een homogeen goede ac teursprestatie, typering van «rustig traditioneel dekor, een brave vertolking. (CDJ) irdag 21. zondag 22 en maandag 23 november bracht Koninklijk Zang-, Toneel- en Letterkundig Gezelschap 't id van Riem het stuk «Saint-Emilion» van Lode Pools in regie van G. Versele op de planken in de Stadsschouw- j. «Saint-Emilion» viel buiten de vertrouwde affiches t Land van Riem, het werd dus geen zorgeloze ko- die of een leuk avondje uit. Nee, het werd een interes- voorstelling, door de behandelde problematiek en door de knappe prestatie van dit gezelschap. Kortom, rbeid! «erste produktie van het nieuwe toneeljaar 1981-'82 j is Kpt Land van Riem was een van hun betere produkties. het programmaboekje niet hulpzaam noch beteke- rijft de regisseur: «Aan nen ze een echte steun voor toneelwerk de naam de ongelukkige Greet, et h< 6611 ^er e<^e^s'e en ®®n Greets vader, een gemeen de s warmste wijnen geven, temandataris, probeert deze jchter eP*' willens nillens. bij toestand te doorzien en een j toeschouwer de verwach- oplossing te vinden, maar I dat hij de personen en wanneer hij bemerkt dat sitters zal zien evolueren Greet een nieuw leven wil hem met datzelfde bou- gaan leiden, komen er ook 'inaefl van Samt-Eniilion zal tussen hen beiden menings- VAlmPTI wnropklllan maar al te goed dat menig familiegeschil al tot neder lagen in de politiek heeft geleid. Tenslotte ziet Greet maar één oplossing; haar man vermoorden, en dat wil ze uitvoeren via haar vader, die in plaats van de dage lijkse medicijnen, een dosis de verschillende persona ges, sfeer enzovoort. De ge voelige regie gaf blijk van een grote helderheid, die bij de toeschouwer geen twijfel overliet omtrent de sfeer waarbinnen het verhaal «Saint-Emilion» zich af speelde. Ook de akteurs en aktrices huid van Mevrouw De Ligne zorgde ook voor een gave prestatie. Samen met Adi De Cock als Elfriede De Ligne vormden zij de schoonfami lie, die steeds de touwtjes in handen wilden houden en de ziekte van Jean-Claude veel te eenvoudig voorstel den. Meer dan eens toonde het publiek spontaan zijn af keuring van het hautaine gedrag van hen beiden. Ook Luc Noël wist zijn ver tolking van vader Wuyts netjes over te brengen; hij kwam over als de bezorgde vader, die zijn best deed om alles te regelen, maar daar bij zijn politieke carrière toch niet op het spel wou zetten. Rob Moors, of de vriend-dok- ter werd gespeeld door Tony Famelaer en zorgde even eens voor een knappe ver tolking; een vriendelijk en eerlijk man, die thuis met problemen in dezelfde aard had af te rekenen; zijn •vrouw was er vandoor met een handelsreiziger... Tenslotte is er nog Lily de Compte die de rol van het dienstmeisje voor haar reke ning nam; ook zij leverde verdienstelijk werk in haar belangrijke bijrol. Tot slot Met «Saint-Emilion» begon 't Land van Riem het nieuwe toneelseizoen op een dege lijke wijze. Dit 'serieus' stuk was een uitdaging voor hen. Zij hebben er hard aan ge werkt en het (vrij) talrijke publiek heeft dit ten volle geapprecieerd. Regisseur Versele heeft zo wel zichzelf als zijn cast op een niveau gebracht, dat we niet meer gewoon waren van 't Land van Riem. «Aalst in Vlaanderen», een gedenkboek met een tot de verbeelding sprekende, ietwat romantische hoofding, ver scheen zopas in een keurige, zeer verzorgde uitgave als volgende parel aan de toch reeds zo rijk gevulde kroon van het «Genootschap voor Aalsterse Geschiedenis». Een warm pleidooi, een nieuwe gevoeligheid voor de streek. Boek ontstaan uit nauwe sa menwerking van historicus Jos Ghysens en beroepsfoto graaf, professor Filip Tas. Beiden reisden ze in het jaar 1981 zowat de hele stad rond, voornamelijk dan op zon- en feestdagen, en brachten hiermede een overzichtelijk beeld van het Aalst van heden, een quasi allesomvattende stadsevo- katie. Tal van uitgelezen fo to's getuigend van originali teit en artistieke zin en ge schraagd door een beheer sing van de techniek wer den begeleid van histori sche kommentaar steunend op gezaghebbende ge schiedkundigen. Naast prachtige gevels en merkwaardige gebouwen, uitbouw van staats- en stadsdiensten ging de aan dacht naar de arbeid, de fabrieken, de handel en de markten, werd er vertoefd in parken en kastelen, maak ten traditie en vroomheid diepe indruk, was men te gast bij pretmakers en op festiviteiten en esbattemen ten allerhande of werd er gemijmerd op grijze dagen. «Aalst in Vlaanderen» werd dan meteen het verhaal van een gemeenschap en tevens een warm pleidooi voor de eigen schoonheid, voor de herontdekking van heerlijk heden en instellingen, voor de pittige omgang van het volle leven. In de liefst viertalige inlei ding waarbij dus kennelijk ook op de toerist en de bui tenlandse historicus wordt gemikt, wordt de geschiede nis van de (alfabetisch) eer ste stad van Vlaanderen bondig gememoreerd, komt een inventaris van merk waardige gebouwen, monu menten en landschappen en worden handel en industrie onder de loupe genomen. Kermissen, jaarbeurzen en folkloristische manifestaties waarbij ook de deelgemeen ten aan bod komen en streekgerechten worden er gevolgd door beroemde Aal- stenaars als Iwein van Aalst, Dirk Martens, Pieter Cooke, priester Daens, Va lerius de Saedeleer en Louis-Paul Boon. Een kijkboek goed voor uren stil genieten bij al het moois dat Aalst uit het verleden nog heeft overgehouden naast de resultaten van ei gentijdse inspanningen. Een boek ook dat U het leven van elke dag brengt zowel in het arbeidsmidden als in kulturele instellingen en manifestaties allerhande. Een boek waarin ook Aalst als bloemenstad en kama- valstad maar tevens als kul- tuurstad wordt voorgesteld. Kijkboek echter niet alleen want de ruim honderd pagi na-grote foto's worden er voorzien van duiding en kommentaar. Een gouden gids voor de liefhebber van folklore en geschiedenis die er zo voor de hand liggend het essentiële vindt over bvb. het belfort, «de Kat», staats- en stadsdiensten, fa brieken en nijverheid, het Aalsters bier en de hop, on derwijs en kunst, inzet en strijd, traditie en vroom heid, feesten en volkse humor. Een boek dat elke Aalste- naar en ieder die met histo rie, folklore of eigen streek begaan is, is te verkrijgen in de boekhandel of bij het «Genootschap voor Aalster- se Geschiedenis», A. Lié- nartstraat 23 te Aalst, PC nr. 000-0572139-33, prijs: 850 fr. LH welmen. verschillen., toch. als het doek valt, Gelukkig voor Greet komt we die edele, warme na een tijdje een oude tak missen. Van de vriend. Rob Moors langs. Ig it-Emilion blijft er niets Rob, een dokter kent deze p r, alleen de verpakking, familie vrij goed en hij is en het etiket heeft ook de enige die de proble- ang gehad I men van Greet beseft. Voor een niet zo talrijk opgekomen auditorium waaronder wel de kersverse senator De Kerpel en raadslid Chris Lievens-Borms sprak voorzitter Remi Van Vaerenbergh verleden donderdag de welkomstrede uit bij het traditio neel St.-Ceciliakonsert van de «Koninklijke Fanfare Kunst en Vermaak», de muziekvereniging «van 't Groen Kruis». klopt volledig als we de Greets vader en sehoanfa- oud even overlopen; milie zijn immers veel te it Wuyts heeft het niet veel begaan met hun eigen >ffen in haar leven. Net persoontje en vernielen het leven écht zal open- daarmee, onbedacht, de in krijgt haar man timiteit en de privacy van 'laude Wuyts een Greet, verkeersongeval. Re- Naar het einde toe is Greet I; zij zit voor de rest rotsvast besloten een nieuw haar leven opgescheept leven te leiden; zij wil in de de zwaar-gehandicapte stad een praktijk als dokter —'el op geestelijk als op beginnen. Ook wil ze haar lelijk gebied Jean- gehandikapte echtgenoot Zij probeert in het meenemen, maar nu pas i deze zware klap te breekt het verzet maar goed te komen en haar los. De schoonfamilie e schikken in haar lot. schaamt zich veel te veel in r na een tijdje kan zij het feit dat Jean-Claude een moeilijke situatie niet «wrak» is en wil daarom aan. Jean-Claude is niet dat de mensen dit zou- nors en agressief... den bemerken. Ook haar va- moeder, mevrouw De der voelt niet veel voor dit en zijn zuster, Elfrie- besluit, hij is immers ge- Ligne, zijn helemaal meentesekretaris en beseft Het Land van Riem bracht terug vergif zou moeten toedie nen. De spanning stijgt ten top, maar haar vader wei gert. Ondertussen echter heeft de moeder van Jean- Claude onbewust het vergif toegediend... Over regisseur en bezetting Dit stuk werd een meeval ler. Dit ondermeer door de prangende problematiek die erin verweven zit. Moet een Myriamme Bockstael in de een blijspel ten tonele. (CDJ) kweten zich goed van hun taak. Allen gaven ze aan vaardbare vertoningen ten beste. Mieke Cormand in de hoofd rol als de dokteres Greet Wuyts was blijkbaar in haar sas met deze rol; als jonge echtgenote zag zij haar dro men wegglijden en 'kon ze de rest van haar leven wel Ook de technische ploeg verdient een pluim. We denken dat 't Land van Riem maar eens meer tot een dergelijke programma keuze moet overgaan; levensecht en inhoudelijk diepgaand theater in een aantrekkelijke vorm. Jo De Bruyn. Het werd een alleszins zeer genietbare avond waarin de 71 jaar jonge «fanfare», met tal van klarinetten en fluit blijkbaar in een over gangsfase naar «harmo nie». een volkskonsert bracht waarbij zowel het traditionele genre als het ei gentijdse aan bod kwamen. Misschien op sommige mo menten ietwat luidruchtig waarbij solopartijen door een al te luide begeleiding in de verdrukking kwamen te staan hield dirigent Bert Veldeman met zijn dertig- koppige formatie alleszins zonder onderbreking de be langstelling gaande, mede door de diversiteit van het gebrachte zodat zo wat ie dereen aan zijn trekken kwam. Na de hedendaagse show- mars van Wantier niet van sinkopen gespeend hoorden we een selektie uit melo- diëen van de Duitse kompo- nist Walter Kollo, auteur van talrijke zeer populair •t museum Oud-Hospitaal, Oude Vismarkt 13 te Aalst >1 thans, tot en met 20 december, een merkwaardige Donstelling «Het koraal-architektuur uit de diepzee», rde *n ya,t °®n Prockdg® gelegenheid om eens van terbij een unieke verzameling koralen te bewonderen ;en wen een tip van de sluier op te lichten van de lebtx ineronde geheimen van vaak indrukwekkende koraal- TÏ/-h tentoonstelling, georga- en het merkwaardige van de 'etr° erd door de Vrienden as dl - koraalformaties onder de Muzeum Oud Hospi- zeespiegel. Hij dankte ook enL en het Stadsbestuur zeer hartelijk de Heer Ar- 9e'4j Aalst, werd verleden za- Die lag ingeleid door Dr. mand Van de Velde voor de prachtige gelegenheid die er z is Matthieu. Spreker be- hij zijn stadsgenoten gebo- H"10^ delde zeer boeiend de den heeft om even kennis te nickeling van het leven maken met zijn rijke, unieke 4®51 aarde, maar belichtte te- en ook zeldzame verzame- i het indrukwekkende ling koraalskeletten afkom- gem, pper stig uit Nieuw Caledonië, de Fidjieilanden, de Philippij- nen, Australië, Israël. Bar bados, Cuba en Indonesië. Deze waardevolle koralen- kollektie vormt wellicht één der belangrijkste koralen- verzamelingen van ons land en een werkelijk weten schappelijk verantwoorde realiteit, 't Zijn echt wonder lijke levensvormen uit de diepzee waarvan de namen mij wel vreemd waren en waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde... Toch deed een «wandeling» door de ekspositie een fascine rende koralen-wereld voor mij eventjes opengaan. De- "tige koralen te zien in het Oud Hospitaal? (CDJ) ze merkwaardige uitstalling zal bij heel wat kijkers onge twijfeld wel kreten van ver bazing ontlokken en vragen doen oprijzen. Want... hoe ontstaan toch deze prachti ge koralen met him grote verscheidenheid van vorm, zoals de orgelpijpkoralen, de zwamkoraal, de hersen koraal. En... hoe worden de koraalriffen nu eigenlijk ge vormd? Hoe ziet die diepzee- architektuur er uit met een eigen fauna en flora, opge bouwd door ontelbare kolo- nievormende koraaldiertjes met medewerking van zee sterren, schelpen, kalkwie- ren, kreeften en vissen? Het antwoord op deze vragen is boeiend en verbazingwek kend. «Koraaldieren» is ei genlijk de samenvattende naam voor een aantal holte- dieren, behorend tot de klasse der bloemdieren, waarvan de zeeanemonen deel uitmaken. Deze worden onderverdeeld in twee sub klassen: de achtstralige po liepen waarbij het getal acht, en de zesstralige po liepen waarbij het getal zes (of een veelvoud daarvan) de grondslag van het bouw plan vormt. Tot eerstge noemde behoren o.a. het or gelpijpkoraal en de waaier-, struik- of zweepvormige hoomkoraal, waaronder de bekende of nog steeds ge liefde bloedkoraal. De zes stralige omvatten o.a. de echte koralen met kalkske- let, de bouwers der voor de vroegere zeemannen zo ge vreesde koraalriffen. Er zijn ca 2500 soorten kalkkoralen bekend als bouwers van ko raalriffen. Koraaldiertjes zien er uit als bloemen, maar... in feite zijn het uit gesproken carnivoren, soms zelfs... kannibalen! Hun kleur is zeer gevarieerd: bruin, geel, helderrood, groen, blauw of... wit. Aan de opbouw van dikwijls zeer uitgestrekte koraalriffen die ook allerlei vormen kun nen aannemen nemen ontelbare koraaldiertjes deel. Elk koraal-«takje» is reeds een kolonie van tallo- geworden melodiëen en o.m. van de onvergetelijke volkse operette «De Zwans baron». Met de «Chinese Straatpa rade», een genrestukje van Ludwig Siede in een arran gement van Delbaye, kwa men we in een oriëntale sfeer waarbij iet-wat meer speelsheid, lichtvoetigheid en meer nuancering alles zins zouden gepast hebben. In «Levensdroom» heeft de dirigent zich aan een eigen kompositie gewaagd en zulks alleszins met sukses. Een intermezzo waarin Vel deman op muzikale wijze zijn verlangen naar rust en vrede uitdrukt. De solo werd voortreffelijk gebracht door Eugeen Verbeeren waarvan we de virtuositeit bewonder den doch de hogere regio nen ons, evenals al te veel vibrati, ons enigszins stoorden. Ook van operettekoning Ro bert Stolz, de begenadigde Oostenrijkse meester; kre gen we een mooie bloemle zing ten gehore zoals ten andere, maar dan in Ameri kaanse sfeer, van Cole Por ter waar beurtelings de saxofonengroep en de trom petten in vedette werden ge steld. Vooral dan in het zo sonore «Night and Day» en het obsederende «Beguine the beguine», «I love Paris» niet te na gesproken. Met «Jesus Christ Super star» bracht Bert Veldeman uittreksels uit een hypermo derne rock-opera die hoge eisen aan de instrumentis- ten stelde en die groeide uit de religieuse rage van de golden sixties. Blikvanger en klap op de vuurpijl van de hele avond werd uiteraard het optreden van de Aalsterse sopraan Rita Piron. Mooie verschij ning, timbrevol en beheerst orgaan, met een zeer ge nuanceerde interpretatie geschraagd door een meti kuleuse diktie en een uitge sproken technische stem techniek waarbij de hogere tessituren gewoon schitte rend kunnen worden ge noemd. Vlekkeloos begeleic aan de piano door Chris tiaan Crombeen, bracht Ri ta. Pro Civitatelaureate ir '75 en laureate van de Ser- vaisprijs in '78, lerares aan de Stedelijke Muziekakade- mie van Aalst en van St.- Pieters-Woluwe, innig door voelde realisaties met uit treksels uit werk van Pucci ni. Met «Monica, dance the waltz» van Giancarlo Me- notti, virtuoos begeleid, bracht ze een met een stom jongetje alternerende parti tuur, getuigend van akteer en interpreteertalent waar bij reeksen dissonanten het geheel een schrijnende kleur meegaven. Meester lijk. Met de «Indian Love Call» uit Rose-Marie van Friml ging ze dan de meer popu laire toer op waarmede ze ten andere een staande ova tie verwierf. Spijtig dat in dit zich zo mooi tot een duet lenend extrakt de tenor ont brak doch dat is niet op de rekening van Rita Piron te noteren. «Sant in eigen land, in eigen stad» werd deze jonge dame alleszins en zulks meer dan verdiend. Met de Schwungvolle «Flo- rentinermars» van Fucik be sloot dirigent Veldeman een welgeslaagde konsertavond waarna zangeres, begelei der en dirigent in de bloe men werden gezet. Ook Marcel Crombeen, de stu wende kracht achter deze avond en kommentator Ben ny Boeykens. Op zondag volgde dan het optreden van de fanfare in de eucharistieviering ter ge legenheid van het St.-Ceci- liafeest waarna een korte optocht door het stadscen trum en een feestmaal in het «Groen Kruis». LH Deze man ligt (CDJ) i de basis van deze knappe tentoonstelling. ze «individuen». Elk «indivi du» heeft een specifieke groeiwijze. De koraaldiertjes hebben papegaaivissen. zeesterren, maar ook... de mens, als vijand. Want... er is een tijd geweest dat er een echte jacht was op koraal. Deze «roofbouw» is thans echter beperkt, dank zij een hel ereeks beschermende maat regelen. Maar... nu worden deze «bloemen van de zee» bedreigd door de steeds voortschrijdende vervuiling van onze zeeën... «Het leven in de oceanen is in gevaarl» bloklettert het Wereld Na tuur Fonds. En toch verdient het leven in de zeeën en oceanen, ook de koraalrif fen, onze bescherming! Een bezoek aan de tentoon stelling in het Muzeum Oud- Hospitaal te Aalst loont ze ker en vast de moeite. Ze is tot 20 december, alle dagen (uitgenomen op vrij dag), kosteloos toegankelijk van 14 tot 17 uur en op zon en feestdagen van 10u30 tot 12u30 en van 14 tot 18 uur. En... zo u echt belangstelt in het besproken tema, dan kan ik u stellig ook de nutti ge dokumentatie over de architektuur uit de diepzee en de lijst van de tentoon gestelde koralen, door Ar- mand Van de Velde en Dr Frans Matthieu (design: A- chiel Hutsebaut) verwerkt in een passende dokumenta- tiemap. (prijs: 60 fr.), sterk aanbevelen! (D.B.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 15