KOUDE
PRINSEN IN
KEIZERSHALLEN
ISOPODA IN
VOETSPOREN
VAN BEATLES
WANNEER RESULTATEN
VERKEERSTELLINGEN
BEKEND GEMAAKT?
PARADE VAN GEVEDERDE
Opendeurdagen Aalst
1 schot in de roos
Opnieuw Vlaamse Europaprins
Osbroekring opnieuw aktueel
2 - 18.12.1981 - De Voorpost
Vervolg van blz. 1
lange pauze komt de Walhei-
mer K.V., een Duitse fanfare
afkomstig uit een dorpje bij
de Belgisch-Nederlands-
Duitse grens. De in rood en
zwart geklede fanfare produ
ceert daverende marsmu
ziek, waar zelfs Johnny niet
tegen op kan en «die kaan
pertang roepen, zeeè!» zegt
iemand in onze buurt.
De liefhebbers van marsen
komen aan hun trekken,
want de Walheimers kunnen
een stukje blazen en trom
melen! «Ein stolze Gruppe»
zegt hun voorzitter terecht
en hij verontschuldigt zijn
groep, die «spater» is aange
komen wegens de
«Schnee»...
Dansmariekes
«Sorgen hat man in ganz
Europa...» zegt de man,
doch Karnaval is de beste
metode om die te verdrijven
en daarom zal dansmarieke
Andrea dansen om onze zor
gen te doen vergeten.
Erg lief van het kind, dat
voor ons haar handjes moet
vuil maken op het beton.
Op het podium brengt men
de Alaaf-groet, men be
weegt plichtsgetrouw mee,
ook Enrico is van de partij en
doet ijverig mee.
dolle boel, terwijl ook in de
zaal meer animo komt.
Enrico1 doet zijn faam van
zingende prins alle eer aan,
doch om 11 uur komen de
Aalsterse Gilles de zaal bin
nen, gevolgd door een koets
getrokken door twee paar
den. Achterop is een reuze
ajuin gemonteerd.
«Das grosse Erreignis»
noemt Dieter Grootsenick,
internationaal voorzitter van
het Europa Karnaval het
ogenblik dat nu komen gaat.
en Fons I volgt hem op!
Er worden medaljes uitge
reikt, nog wat wederzijdse
dankwoorden gewisseld en
dan is het zo ver: de reuze-
ajuin barst op het 11 uur 11
minuten open en de nieuwe
prins komt te voorschijn.
Grote verwondering in de
zaal als zijn naam wördt be
kendgemaakt: het is geen
Duitser, het is de Vlaamse
Fons Boeckstaens, een kloe
ke veertiger uit Putte. Fons
de Eerste wordt zijn titel en
de man vindt, dat het niet
gemakkelijk zal zijn om Enri-
Dan komt er eindelijk een
optreden van de Dansmarie
kes uit Wilrijk, gevolgd door
de Cascaviten uit Alphen
aan de Rijn: een groep lekke
re Hollandse meiden in licht
tenue voert een Oosters ge
tint dansje uit en krijgt het
eerste applaus.
Johnny Cooman buldert de
namen van een lange lijst
delegaties de zaal in, te veel
om op te noemen en te vlug
om ze gauw te noteren. Om
halfnegen is de zaal nog ver
van gevuld, de meeste aan
wezigen zitten wat kouwelijk
te wacht op wat komen zal,
maar er komt niets. Na een
Dansmarieke Doris doet dan
haar allereerste optreden in
het publiek en krijgt een sim-
patizerend applaus mee.
't Is een knap blondje, ge
spierd en lenig en na afloop
noemt haar voorzitter haar
optreden «ganz grosse
Klasse»!
Andrea en Doris dansen dan
nog samen en vallen tenslot
te op «Moulin Rouge»-ma-
nier met de beentjes wijdo
pen op de kille Keizershal-
lenvloer.
Het eerste deel van de avond
wordt besloten met een op
treden van... dansmariekes,
jawel, ditmaal uit Mortsel.
Schuring?
We wandelen wat rond in de
zaal, er is niet veel stem
ming, misschien brengt het
orkest van Lou Roman meer
schuring, zoals presentator
Johnny luidkeels aankon
digt.
Maar er komt ook nu geen
ambiance.
Enkele rolschaatsende pe-
melvangers rollen onver
moeibaar door de zaal, een
klein «treintje» waagt het er
op, om even rond de dans
vloer te hossen doch geeft
het al gauw op.
Het publiek reageert niet.
In de lege bodega speelt Jo
De Witte op zijn orgel. Het is
halftien.
Nicole en Hugo
Fons I krijgt de versierselen van de Europaprins (CDJ)
Enrico.
Hij wordt door zes Lodder-
oeigen het podium opgedra
gen. Johnny Cooman dankt
de scheidende prins voor
zijn meer dan 30.000 km,
gespreid over 94 verplaat-
Om kwart voor tien beklimt singen in binnen- en buiten-
Simon D'hondt het podium land. «Enrico heeft Aalst een
om het selekt gezelschap en jaar lang op waardige wijze
de karnavalhoogwaardig- vertegenwoordigd als zin-
heidsbekleders te begroeten gende beeldhouder. Op de
en om het stadsbestuur, de zelfde manier zal hij nu af-
stadsdiensten en het A.K.V. scheid nemen!»
te danken om te hebben ge-
Vervolg van blz. 1
dat dit zowat de enige groep
in het symfonische genre
was die werkelijk overleef
de. Zo zie je maar dat zelfs
in deze crisistijd mooie dro
men nog steeds in vervul
ling kunnen gaan.
Enkele lijnen hoger hadder
we het dus ook over de nieu
we LP die binnenkort ver
schijnt. Hierop hebben de
personeelswisselingen ook
wel een zekere invloed ge
had. Hoewel het genre in
principe niets is veranderd,
zijn de nummers van de LF
veel korter geworden en zijn
er zelfs enkele songs bij die
op single best een kans zou
den maken.
«Taking Root»
Over deze nieuwe LP gingen
we even met Dirk De Schep
per en Marc Van Der Schue-
ren praten. In feite betrof het
hoofddoel van dit gesprek
het geplande optreden in de
Keizershallen, maar daar
over zullen we het later heb
ben om de logische orde van
dit artikel niet tezeer in het
gedrang te brengen. Als Iso-
poda immers toeslaat, ge
beurt dat op meerdere fron
ten, wat de arme verslagge
ver dan vaak bosjes grijze
haren bezorgt.
Een zaterdagvoormiddag in
december, dus. Plaats: de
«Gaadvis», en zoals Dirk De
Schepper me vertrouwelijk
meedeelt «onze tweede
thuis». Ik heb me door de
sneeuw heen geworsteld en
wordt als beloning door Dirk
en Mare getracteerd op ette
lijke pintjes én enkele songs
uit de nog niet verschenen
LP «Taking Root».
«Taking Root» verwijst niet
naar het feit dat Isopoda een
enigszins andere weg is in
geslagen. zoals insiders
misschien zouden veronder
stellen. «Deze titel is zuiver
toevallig gevonden,» maakt
Dirk me duidelijk. Nochtans
hoor je heel goed in de paar
nummers die ik te beluiste
ren krijg («O.K. With Me» en
een vooralsnog titelloos
nummer) hoe Isopoda reso
luut voor een minder lang
dradige. meer directe stijl
heeft gekozen, terwijl hun
eerste LP «Acrostichon» wel
soms tot al te lange hoe
wel vaak muzikaal interes
sante symfonische passa
ges leidde.
In deze nieuwe LP die in
totaal negen nummers telt,
komen het rock- en symfoni
sche element duidelijk naar
voor, in die zin dat bijna elk
nummer wordt gekenmerkt
door een harmonische melo
die die door een stevige
(soms harde) ritmesectie
wordt begeleid. Een duide
lijke vernieuwing is het
veelzijdig gebruik van syn
thesizers, wat op «Acrosti
chon» niet het geval was.
Nog in tegenstelling tot deze
eerste LP komt ook de gitaar
nu vaker aan haar trekken.
«Voor de eerste LP konden
we op geen enkele echte
begeleiding rekenen,» ver
klaart Dirk, «nu hebben we
alles uitgetest en uitgepro
beerd, tot we bereikten wat
we ervan verwachtten.
Daarbij hebben we ook heel
wat moderne, technische
snufjes gebruikt, zoals Voco
ders. synthesizers en zo.
«Taking Root» is ook heel
wat gevarieerder geworden.
Twee of drie nummers zou
den zelfs in aanmerking
kunnen komen om als single
uitgebracht te worden.»
«De ritmesectie kreeg ook
veel meer belang.» vult
Mare (de drummer) aan,
«eerst werden de drum en
de bas vier keer apart opge
nomen. Daar kroop uren
werk in, want we waren niet
tevreden voor we de ideale
ritmesectie gevonden had
den. Er werd zelfs een reeds
gemixed nummer weggela
ten, andere werden herop
genomen. enzovoort. We
zijn gewoon steeds herbe
gonnen tot we er voor hon
derd procent tevreden van
waren.»
«Taking Root» werd opgeno
men in de Dig-it studio in
Hekelgem. Producer en
technicus Luc Ardijns zorg
den voor een uitstekende
opnamekwaliteit. Hierover
vertelt Dirk: «We hebben
aan Luc fantastisch veel te
danken. Hij is met alleen
een goeie producer, maar
heeft zich bovendien on
baatzuchtig voor ons inge
zet. Vaak zaten wij tot stuk
ken in de nacht te zoeken
naar de geschikte sound, en
liet hij niet af voor we ge
vonden hadden wat we
zochten.» Voor wie van sym-
de zaal en zo maar te zwij
gen. Bovendien is Isopoda
van plan in totaal zo'n
zestigtal mensen op het po
dium te zetten, die allemaal
groep zal voor de gelegen
heid versterkt worden door
het Aalsterse symfonie-or
kest onder leiding van Oc
taaf Boone, plus de big band
en het koor Hexacord. Deze
laatsten spelen in zowat de
helft van de nummers mee
en zullen dus de symfoni
sche muziek van de groep
op een ideale manier kun
nen illustreren.
Hoe zij op het idee gekomen
zijn? Zegt Dirk: «Wel, wij
brengen symfonische rock,
nietwaar, wat meteen bete
kent dat je zulks zo symfo
nisch mogelijk tracht te spe-
len. We vroegen ons dus af: Wel durven we hopen op
zou het ooit mogelijk zijn een succes qua opkomst,
echt symfonisch te spelen? Vorig jaar slaagden we erin
En we werkten dan dat idee 1.500 mensen samen te krij-
uit. De partituren en het gen in de Keizershallen,
idee dateren in feite al van daarop mikken we ook dit-
holpen tot het welslagen van
de avond...
Een Hollander vertelt ons
een flauwe belgenmop en
voort) moet kosten, om van we hebben niet eens behoef
te om te replikeren.
Om tien uur komen Nicole
en Hugo Sigal op de bühne
met vier danseressen en een
een instrument bespelen of danser en zij voeren een pro
hun stem gebruiken. Toch fessj0nele show op. Voor mocht het niet zo zijn, ver
vinden Dirk en Mare dat het |jefhebbers van het genre geef het me dan...» besluit
hij.
De burgemeester, het be
stuur van de G.E.K., eregast
Prins Stefaan komen op het
podium.
Enrico noemt dit een zwaar
moment, hoewel het eigen
lijk toch geen afscheid is,
want hij blijft natuurlijk in de
karnavalbeweging. In eigen
stad en ook erbuiten.
«Ik heb mijn best gedaan.
geheel wel realiseerbaar is. „„getwijfeld de moeite
.Het zal dus waarschijnlijk waard dp deze kamaval-
een éénmalig optreden wor- b,,eenkomst passend als
den., vertelt Dirk. .iinan- hond,es in een kegelspel...
cieel rekenen we niet on
middellijk op een groot kas- Enrico I neemt afscheid...
succes, dat is ook onmoge- Dan vo|gt het afscheid van
lijk gezien de hoge kosten.
Dan begint hij aan zijn kaal
optreden en hij zingt o.m,
«Ajoinen, ajoinen», «Geef
mij maar Amsterdam» en op
het podium wordt het een
ks ai
co, de zingende Eu Palei
prins, op te volgen. Ma)r on
zal toch zijn best doen! ?PP
Na nog wat Alaaf-g ,nv.®
vraagt de Aalsterse bam'''
meester Louis D'haes^5 Hi
een ovatie voor de gast ar h
voor Simon D'hondt oiren 1
knappe organisatie. e
Dat gebeurt en nada>'9en
voor de zoveelste keere,9{
ben genoten van het sta
den van de Aalsterse 9en"
houden we het voor ge lltYa'
Buiten vriest het, je l(
longen vol koude luchtWï
stromen en in de avon °P
stilte nog even denkei vraï
de relativiteit van ons
selijk bestaan.
Vandaag wil niemand
«gewoon» zijn, iedereejasi
méér zijn dan de andf k
Hij wil pluimen op de* L
dragen, een titel voer»
troon bestijgen. 1|
En nochtans, de Frans^l
geer Montaigne had
toen hij zei: «Ook i
hoogste troon moet,
mens op zijn achtef
zitten...»
En dan maar zorgen dai"
niet afvalt. Op je kont.,
Cyriel Temme |0m:
kom
11 loch
vier jaar terug, maar we zijn
er nu pas toe gekomen om
het ook te realiseren.»
«En vonden jullie Octaaf
Boone en Hexacord onmid
dellijk bereid mee te doen,
of waren er moeilijkheden?»
«Octaaf Boone werd gecon
tacteerd door onze producer
Luc Ardijns. die zeer enthou
siast was. Zij praatten ero
ver. maar Octaaf zag het
niet zo direct goed zitten.
Toen hij echter een cassette
hoorde, waarop ons werk
was opgenomen, was hij on
middellijk geïnteresseerd.
Hij vond het prachtig en
schreef zelfs de arrange-
maal. Misschien komen er
nu meer mensen, dat is dan
meegenomen. Of er
financiële risico's aan ver
bonden zijn? Nou. we heb
ben het allemaal uiteraard
zeer zorgvuldig oéer wogen.
We hebben ook veel verga
deringen gehad. Laten we
zeggen dat we eraan win
nen als er 3.000 mensen ko
men opdagen, maar dat is
Vervolg van blz. 1
De aanwezigen waren het.
gangers, zodat de kinderen
nu ook niet onmiddellijk on- te horen naar hun reakties, opnieuw veilig het stadspark
ze grootste ambitie: geld met dit standpunt niet volle- konden bereiken vanuit het
verdienen.» dig eens. Men vond dat het centrum. Ook oordeelde
enkel een verplaatsen van men het in de zaal eerder
«En organisatorisch?» het probleem, was, en dat een probleem van mentali-
«We zullen dus in totaal met het woonklimaat op de Park- teit en verkeersveiligheid
zo'n zestigtal mensen wer- laan diende verbeterd te voor voetgangers en fiet-
menten van Luc en Arnold ken. We hebben dan ook worden met allerlei hulp- sers, dan een probleem van
gescheiden repetities moe- middelen zoals verkeerslich- plaatselijk, regionaal of na-
ten houden. Verder zijn er ten, tunnels voor de voet- tionaal verkeer. In dit ver
drie repetities samen, gene-
«En Hexacord?»
«Ja. wij zaten natuurlijk met
het probleem van die meer
stemmigheid. Op de LP heb
je vier. vijf of zelfs meer
stemmen, dat is technisch
gemakkelijk haalbaar in
een studio. Maar live moet
je het uiteraard met heel
wat minder doen. We beslo
ten echter er nu een koor bij
band werd er nog op gewe
zen dat de toestand aan de
Boudewijnlaan veel slechter
was dan deze op de Park
laan, rekening houdend met
het feit dat het spitsverkeer
zich in feite beperkt tot enke
le piekuren, zoals 's mor
gens van 7 tot 9 en 's avonds
van 16 tot 18 uur.
Alleszins werd nogmaals
j 'e sp
rdl zelf
bewezen dat de disk
rond de Osbroekring
van rond is. Zo wei
loops melding gemaak
een plan dat zou bestaa
vanaf de viadukt ove )a'
spoorweg een tunnel te s
ven tot aan de Parklaan.
pie of toekomstmuziek? |^e
hoo
rale repetities dus. Maar al
de mensen waarmee we sa
menwerken kennen hun vak
door en door, dus geeft dat
niet zo'n grote problemen.»
Even resumeren
Het wordt dus wel een heel
Het bestuur der postel
stelt als troeven
gemakkelijkheid,
zekerheid en kostelooi
te nemen, om die LP-sound bijzondere dag, die dertig
tot in de perfectie te kunnen ste januari. Voorzover wij
evenaren. Hexacord was on- weten is er nooit iets i
middellijk enthousiast, en aQrd gebeurd in Belgie:
i dien
monieus wordt verweven
met zowat alle beschikbare een bijna perfecte manier
genres (blues, jazz, funk, brengen.»
rock roll, disco, enzovoort)
is «Taking Root» dus een Het hoeft dus geen betoog
must. dat dit optreden in de Kei-
fonische rock houdt die har- op die manier kunnen we de symfonische rockgroep die worcjen je werking van de een
wordt verweven hele LP nu ook live en op optreedt samen met een
symfonisch orkest, een big
band en een koor. Dergelij
ke projecten werden wel in
meer of minder gelijkaardi
ge mate gerealiseerd door
Vervolg van blz. 1
leggen deze wagens per jaar en kultureel leven gewoon ten van lUUO tr. kunnen
115.000 km af. In deze niet weg te denken is. worden opgehaald. Ook
opendeurdagen wil getracht De postbode, doorgaans briefjes van 100 fr. kunnen
geliefde persoon, is worden opgenomen of een
UUI Uil ÜUIléUOU V.» - -
zershallen een groots evene- grote groepen als de Beatles
Isopoda 8c Friends in de Kei- ment worden zal, waaraan Deep Purple, maar^ vaak
zershallen echter ook enige risico's zijn
Grotendeels als promotie verbonden. Men hoeft niet
was het dan nog zo dat de
verschillende secties apart
voor de nieuwe LP organi- over al te veel fantasie te speelden^ a^wisse'enc^
seert Isopoda dus een optre- beschikken om even uit te
den in de Keizershallen. Dit rekenen hoeveel het mate-
wordt echter niet zomaar riaal (mengpanelen, ver
een gewoon optreden: de sterkers, belichting, enzo-
n knappe formatie met veel toekomst. (CDJ)
aan de beurt kwamen, ter
wijl Isopoda alle elementen
tot één geheel groepeert.
Uiteraard zal De Voorpost de
voorbereidingen van deze
primeur, evenals de gebeur
tenis zelf, op de voet volgen
en zullen wij onze lezers re
gelmatig op de hoogte hou
den van de vorderingen. Te
vens zullen wij ook dieper
ingaan op de nieuwe LP van
Isopoda, «Taking Root», die
in januari verkrijgbaar zal
zijn. Wie zich ondertussen
reeds kaarten wil aanschaf
fen, kan daarvoor terecht in
ondermeer de Aalsterse pla
tenzaken, de Gaadvis (Roze
marijnstraat, Aalst) of bij
Dirk De Schepper, Gaston
De Schepperstraat 15, Erem-
bodegem (tel.: 053/21.36.50).
Dit adres geldt tevens als
contactadres voor mensen
die op één of andere manier
geïnteresseerd zijn in het
doen en laten van Isopoda.
Wij houden jullie dus op de
hoogte, sluiten dit artikel af
en wachten ongeduldig op
«Taking Root» en het optre
den van de dertigste
januari!
Patrick Bernauw
Postnummers
De invoering van de I
nummers werd quasi q
hoopt zeer snel
Reeds herhaajdelijk i
gevraagd het adres
vullen met het postnuj
post en inzonderheid die vaak de man die in drama- kombinatie van beide. Dit van de vroegere gem*
van diverse machines de tische omstandigheden als systeem kan ook worden Sorteerders laten zich»
visu te leren kennen. bvb de winter van 78-79 gebruikt voor opneming van leiden door het postij,
Voor het algemeen beheer heel wat mensen in nood Frans geld. Dartoe dient een mer.
der posterijen sprak direk- kan bijstaan als de énige «Postomat»-kaart te wor- Voor Meldert is de I
teur-generaal H. Bonnyns man die dagelijks kontakt den aangevraagd waarbij efficiënte adresaandtf
wees op het belang van houdt met iedereen tot in de men zich aan de vigerende 9392 Meldert alhoewell
hechte samenwerking tus- verste uithoeken van het reglementering onderwerpt Aalst ook toegelaten J
sen postkliënteel en perso- lan'd.
neel op elk niveau en op het Ook voor internationale
steeds moderner worden kontakten en relaties is de
van de middelen die een vlot post een belangrijk element
verloop garanderen Zonder Uiteraard impliceert een ef-
begrip van het publiek is ficiënte postwerking funk-
optimale dienstverlening tionele lokalen en appara-
echter onmogelijk. tuur en uit de rondgang zou
naderhand blijken dat Aalst
Als één van de grootste d3arover a||es2|ns
organismen van het land schj|<t
vangt de post met haar 2000 Qm opt|ma|e d kheid en
L-nn tnron art Hsnolnrc lil
vlotheid te realiseren wordt
dan ook aan het publiek*
«Datapost» is een oplossing
voor tijdgevoelige zaken-
post. Wie belangrijke do-
kumenten of informatiedra
gers naar filialen, zakenrela
ties of bedrijven,
door de postcheck^
wordt gepratikeerd.
Hierbij de postnumm
Aalst en omgeving;
9300 Aalst; 9308 Hofsj
9390 Moorsel en
binnen- als in buitenland, sem; 9391 Baardeger
kantoren en dagelijks 10
miljoen te verwerken post
stukken ook veel wind
gevraagd rekening te willen
Tegenover het vaak in het *oude„ me, raadgevingen
nieuws komen van open- betreffende formaten plaats
bare diensten in ongunstige vap de tzege, op de
zin stelt spreker deze open- s|ul„ngsmiddelen
rloiirrHanon a c tononhannpr
heeft te verzenden en er
prijs op stelt dat deze
zendingen met zekerheid ter
bestemming komen op een
voorafbepaald tijdstip kun
nen gebruik makon van
«Datapost», maatwerk in
Meldert; 9322 Gijz^j
9430 Nieuwerkerken;
Erembodegem.
deurdagen als tegenhanger
en wijst op eigentijdse vor-
meer o.m.
dergelijke
voor machinale
men van dienstverlening als fst'empeling en indexeren
«Postomat», de gewaar
borgde postcheck, datapost
van de briefwisseling.
De minister legt tenslotte er
Minister Marc Galle had het de nadruk op dat onver-
dan invervanging van de poosd zal blijven geijverd
verhinderde kollega Wil- worden voor het «up tot
lockx over de sociale rol van date» houden van de poste-
«de postman», vaak hei rijen in ons land.
énige kontakt van heel wat
lieden met een zo vitaal De «Postomat» zijn bankbil-
postzendingen.
Nieuwe checkformulieren
vervangen nu de vroegere
blauwe, lange checks. De
nieuwe kunnen worden
aangewend voor alle speci
fieke checkverrichtingen als
kaschecks, checks aan
toonder, checks betaalbaar
op zicht enz Nieuwigheid is
de gewaarborgde post
check met postcheckwaar-
borgkaart. De kasfaciliteit is
tijdelijk en beperkt tot
25.000 fr. Een negatief saldo
dient binnen de twee maan
den te worden aangezuiverd
organisme als de post -dat jettenyerdelers waarbij per vergteen debetintrest
uit ons ekonomisch, sociaal kalenderweek 20 bankbiljet- van 0,05 /o per dag of 8 /o.