0 PATER JOSEPH VAN DEN BROECK: «IK WEET HET MET MIJN HART» BLAZERSKWINTET «HARMONIA» MUSICEERT SPEELS NIEUWE TONEELKRING THALIA AALST SPEELT «HOERA, 'T IS EEN JONGEN» «Die Goeie Hoop Jeugdkoor» uit Zuid-Afrika te gast bij Expressiegroep Vredon Knap werk in Belfortkrypte 8 -18.12.1981 - De Voorpost s Naar aanleiding van de geplande tournee 1983 van Expres siegroep Vredon v.z.w., was van dinsdag 8 tot vrijdag 11 december II. het Zuidafrikaanse koor «Die Goeie Hoop Jeugdkoor» te gast bij deze Aalsterse groep. Vrijdag II december werd in de zaal «Jean Van Innis» (G- aanwezig om van echte centrum, Nieuwstraat) de dichtbundel «Ik weet het met Oosters getinte gedichten te mijn hart» voorgesteld. Deze bundel poëzie, geschreven kunnen spreken. Een voor door pater Joseph Van den Broeck. kost 400fr.. wat geen beeldje: Psalm 84 (blz. 93) cent teveel is, want de bundel telt bijna 150 bladzijden Onzeker gericht boordevol poëzie. Bovendien komt de opbrengst van deze gaan mijn dagen, bibliofiele en prachtig door de Lions Club Aalst verzorgde Soms uitgave integraal ten goede aan het Dienstverleningscen- ketst wat hoop tram «Levensvreugde». Pater Joseph Van den Broeck, die een genster licht nu al sinds vele jaren werkzaam is temidden van gehandi- in het dovende duister capten, vond juist daar de nodige inspiratie en moed om bijna niets. «De weet het met mijn hart» te schrijven. En ik tast verder, in mijn hart poëzie die zelfs tegen de pen ontredderd van de doorgewinterde kriti- de pelgrimsweg kus moet opgewassen zijn. naar de mensen «Ik weet het met mijn hart» is dus een getijdenboek, dat uiteraard bestaat uit vier cycli: Lente (Vernieuwing/ Feest/Goede Week-Pasen), Zomer (Vruchtbaarheid/Vol heid). Herfst (Onrust/Wee- moed/Onmacht) en Winter (Verdieping/Verstilling). Het is niet toevallig dat de sei- het rijm betreft, hoewel er geenszins sprake is van rijmdwang: «Languit/de eer ste zon/over de verse huid/ van ons gazon./En in die «Die Goeie Hoop Jeugd- volledige parcour vast dat koor» is evenals Expressie- gedurende het drieweken- groep Vredon opgericht in durende verblijf van onge- 1980. Het is een privaat veer 75 Vredon-mensen in lente/wil ik ^duiken/met' heel zan9koor uit Swartland en dit grote land over de plas, mSn hiüd/en Sn/Kt de West KaaP' dus aan de "I gevolgd worden. Dit alles Jan Caudraon aanwe2ajg. die voorjaarskruid/in gras en Zuidpunt van het vasteland gebeurt insamenwerkmg tussen twee vergaderingen haag/en struiken, (bis. 15) A,r'kt He' ko°r 's sa' T H AWke Mi) persoonlijk stoort het mengesteld uit jongens en «Suid-Afnka rijm hier een beetje, ik vind meisjes van verbleven zij twee dagen te Aalst en twee dagen in het Dommelhof te Neerpelt. Te Aalst werden vier optredens verzorgd, drie voor de leer lingen van verschillende VTI-afdelingen, en een voor de gastouders. Op deze laat ste voorstelling was ook Volksvertegenwoordiger Doordenkertjes Eric D"Haese, voorzitter van de Lions Club Aalst, stelde in het kort pater Van den Broeck en zijn werk voor. Hij vroeg zich af of de titel «Ik weet het met mijn hart» niet refereert naar de werkelijke identificatie van de per soonlijkheid van de auteur. Verder stelde hij dat deze «doordenkertjes» een belij denis vormen van een reli gieus mens die getuigen zoenen in deze volgorde ge- van een ontroerende een- rangschikt werden. Met me- voud en een authentieke le- taforen die haast enkel uit venshouding. Ook wees hij erop dat de bundel door zijn introverte beschouwing en transpositie van de harde werkelijkheid in feite een getijdenboek is. Vervolgens kwam pater Van den Broeck zelf aan het woord, die duidelijk verle gen was om zoveel belang stelling. Hij vertelde op een zachte en nadenkende wijze dat de bundel op initiatief van de Lions Club tot stand is gekomen, en dat zulks een hele ervaring was voor hem Zelf heeft hij nooit ge schreven met de bedoeling literatuur te plegen of uit te geven. Op de vraag waarom hij dan wel schreef, ant woordde hij dat zijn gedicht jes gegroeid zijn uit een in nerlijke noodzaak, uit pijn ook, en uit lijden. Ten slotte werden er enkele gedichten uit de bundel voorgedragen door Rita Jonckheere, Frans Hen- drickx (fluit), Louis Van der Paal (spinet) en Jan Welle- kens (cello) zorgden voor de muzikale omlijsting met werk van Bach en Vivaldi. Dat het optreden van deze mensen door het talrijk op gekomen publiek gesmaakt werd, bewees het gul en hartelijk applaus achteraf. Méér dan doordenkertjes Pater Van den Broeck be weert dat zijn werkjes in fei te enkel eenvoudige door denkertjes zijn, geen grote literatuur. Meestal vind ik soortgelijke uitspraken ta melijk verdacht, omdat de auteur zich op die manier vaak wil wapenen tegen de literaire kritiek. In dit geval was mijn argwaan echter ongegrond: «Ik weet het met mijn hart» bevat inderdaad een aantal simpele door denkertjes, maar tevens ook de natuur geput zijn. neemt pater Van den Broeck ons immers mee op een kleine wereldreis doorheen de vier seizoenen, maar deze reis wordt niet beperkt tot een blik geworpen op deze sei zoenen en het wisselen er van: tegelijkertijd neemt hij ons immers ook mee op een levensreis (kind-zijn, jeugd, volwassenheid, ouderdom) en op een reis in de wereld van de emotie, het gevoel. Op die manier worden deze gedichten polyinterpreta bel, hoewel zij de eenvoud zelf zijn, dankzij de rake me taforiek. Dit is een niet ge ringe verdienste. Met ande re woorden: de lezer hoeft het gedicht geen tienmaal te lezen om te weten wat erin staat, en nochtans zal hij er steeds weer naar terugkeren en er ook altijd nieuwe din gen in vinden, wat meteen het kenmerk is van goede Vele gedichten in deze bun del benaderen soms zeer dicht een eerder Oosters ge tinte filosofie of vergis ik mij door de zo nadrukkelijk aanwezige natuur-symbo- liek? wat tot uitdrukking komt in vaak aforistische verzen: «Geluk is een woord/ zonder adem/tenzij/Uw adem/in mij/leven ver woordt.» (blz. 62) Belangrijk hierdij is dat pater Van den Broeck dit duidelijk niet heeft geschreven uit effect bejag. of omdat de Japanse haiku (drieregelige, aforisti sche gedichtjes) onder de huidige dichtersgeneratie nu eenmaal in de mode is. Pater Van den Broeck schrijft géén haikus of sen- rius. daarvoor is zijn ver woording te persoonlijk en tezeer op het gevoel gericht, en bovendien is zijn christe lijke levensvisie ook te sterk en naar God. Verder leunen andere ge dichten dan weer dicht aan bij wat hier in Vlaanderen (en ook elders) doorgaat voor de nieuwe romantiek. Vele gedichten in deze bun del zijn zondermeer roman tisch te noemen (misschien omdat ze zo sterk op het gevoel gericht zijn) en dan toch weer niet, omdat de auteur deze emoties té per soonlijk verwoordde om in één of ander vakje onderge bracht te kunnen worden: «Een vroege herfst met kilte en mist./ In welke streek werd ik vergeten./Ik heb de grote trek gemist./De winter ligt reeds uitgemeten./De zon wordt straks gekist», (blz. 80) Uiteraard is de bekommer nis van pater Van den Broeck met de gehandicapte mens en een neerslag van zijn jarenlange ervaring, werken en mede-leven met mentaal gehandicapten ook tastbaar in deze bundel aanwezig. Deze thematiek is functioneel in het geheel van de bundel verweven. 'Het volgende gedicht (blz. 73) wil ik u niet onthouden: Jij danst met de zon en belijdt uw vreugde in het leven. Want aan u is het paradijs van de wind en he» feest van de bloemen. En huil ik soms om dromen in u verloren... wij maken samen ons geluk. Ik weet het met mijn hart Kritikasters hebben het in recensies steeds over het zo genaamde «dichterlijke mé tier». waarmee zij zich af vragen of een werk artistiek wel verantwoord is. De uit gave van deze bundel is echter reeds alleen al door het sterke, menselijke enga gement te verantwoorden, door de gevoelsrijkdom die erin tot uiting komt. de spre kende eenvoud. Niettemin meen ik dat pater Van den Broeck gerust een dichter in de ware zin van het woord mag genoemd worden. Ik denk wel dat zulks duidelijk moet zijn wanneer wij de aangehaalde voorbeelden lezen. Af en toe waagt hij zich echter wel te ver wat met de S.U.G., wat betekent Uitruilgroe- vèrschillende pen». Wij zouden zeggen: scholen uit deze streek. We- Culturele uitwisseling tus- kelijks wordt daar in hun sen groepen. De tournee al- vrije tijd geoefend. De kinde- daar centraliseert zich rond ren rijden wekelijks honderd twee grote centra, de Kaap tot tweehonderd kilometers en het 1.500 km verder gele- om te kunnen oefenen, en gen Johannesburg. ,ioiu ,„U111U111W1|1X zoals ook het u en Ui door dit slechts met een groot Tijdens de vier dagen dat bstréf,, kwam trouwens dui- doel voor ogen, nl. in het Expressiegroep Vredon de de|jik tdt uj,ir,g ,oen het koor koor hun streek mogen ver- voogdij nam over de groep tegenwoordigen in het bui- het ook minder opportuun tweemaal hetzelfde rijm woord in een dergelijk kort gedicht, dat overigens heel goed meevalt, te ontmoeten. Maar dit soort dingen door toch de kans aangreep om even langs te komen om de vrienden uit Zuid-Afrika een bemoedigend woord toe te spreken en namens de stad een klein geschenkje, een stadsplakket, te over handigen. De verbonden heid, voornamelijk wat taal elkaar gebruiken voor één persoon blijft wel beperkt tot enkele randgevallen. spontaan een perfecte j voering bracht van i «Vlaamse Leeuw». Na hun verblijf in Belgiè, vi l0p f 5 tot 18 december, reist groep nog verder naar N lUns derland om de laatste dag l®:?™ van hun tournee zonder c fa"e tredens door te brengen jnrjcf het prachtige landschap v !jQiaa, Zwitserland. °e|™ Het was voor Expressi ^eet groep Vredon een aangen en me belevenis kennis g 'vorjq( maakt te hebben met de wjnj Zuidafrikaanse ambass deurs die een stukje van hi kuituur en ook van de w dod reldkultuur naar ons ov< h iH brachten. Wij kunnen di mjn ook met hun woorden allee „..gii maar zeggen: «Ons oprec j jf te dank vir hul samewerkir;^ Dit wort opreg waardeer.» Ro s mer Om te besluiten tenland. Alle onkosten wor den zelf gedragen door over- Om de voorstelling van de >1 tonserten te geven het bundel te besluiten bedank- verkopen van hun plaat en te Eric D'Haese de artiesten die bereidwilling hun mede werking verleenden, alsook de Generale Bankmaat- schappij en het personeel, en natuurlijk de aanwezi gen. Wij willen besluiten met te stellen dat «Ik weet het met mijn hart» niet al leen een aanrader is voor de poézieliefhebber, maar ook voor ieder die nog wil en kan «weten met het hart». Zelfs een leek op poëtisch gebied kan van deze gedich ten genieten, dankzij de di rectheid en de sprekende eenvoud. Bovendien doet ie der die deze bundel koopt ook daadwerkelijk en direct aan sociaal werk, want zoals gezegd komt deze prachtige uitgave integraal ten goede aan «Levens vreugde». Pater Van den Broeck is niet onmiddellijk een nieuwe Gezelle, hoewel hij veel ge meenschappelijke kenmer ken bezit met deze Vlaamse priesterdichter (zoals de eenvoud, de natuur-metafo- ren, de «levensvreugde» die zeer tastbaar en dus in feite tweeledig in dit werk aan wezig is!). Maar. om een be kende Vlaamse schrijver te parafraseren: beter een eer ste Van den Broeck dan een zevenenveertigste Gezelle. Wie ondertussen interesse mocht hebben in dit prach tig uitgegeven werk. kan contact opnemen met Oli vier De Landsheer. Keizer lijk Plein 6 (Aalst) of «Le vensvreugde». Home Char les Callebaut, straat 201 (Aalst), of even bellen: 053/21.60.07 De prijs bedraagt 400fr.. wat uiterst weinig is voor deze biblio- i van geme programma's en door dona ties te ontvangen. Aan een toer naar het bui tenland is naast de ontspan nende kant ook een opvoed kundige kant verbonden, nl. het kennis maken met vrien den uit andere landen en in die landen al het schone te mogen aanschouwen. Voor de 36 geselecteerde koorleden uit de 500-koppen tellende groep was het be zoek aan België een aange name belevenis, die zij niet vlug zullen vergeten. Dit te meer daar Expressiegroep Vredon die in 1983 een tour nee maakt naar Zuid-Afrika o.a. de gast zal zijn van dit jeugdkoor. Tijdens hun ver- Lj- blijf te Aalst stelden beide Volksvertegenwoordiger Jon Coudron tijdens zijn redevoering naar aanleiding van het bezoek \j bben groepen trouwens reeds het «Die Goeie Hoop Jeugdkoor» aan Aalst. (CDJ) Belangrijkste moment vau de avond is de kreatie 3Ed «Kwintade» van de Aalsti naar Freddy Van Laer. eet 1(ee^ ste prijs voor harmonie coi trapunt en fuga. hoger dip eneer loma voor klarinet, direl teur van de muziekakad mie te Jette. zoals zijn den lid van de muziekkap der Gidsen, en niet aan. zi) s j p proefstuk als komponist. Raymond Burton (fluit), Francois De Ridder (hoorn), Fran- De blazers amuseren zich «Kwintade» is de sam $ois Schollaert (klarinet), Lucien Schollaert (fagot) en Wil- kostelijk, de toehoorders voeging van kwintet en liam Spitael (hobo) zijn leden van de muziekkapel van de niet minder. Gidsen, een waarmerk dat borg staat voor muziek van Eenzelfde geluid in het m niveau. Ze besluiten samen te musiceren en vormen een tweede deel. Jacques Ibert - (aub)ade - (seren)ade. Hi are blazerskwintet. Kwaliteit is voorhanden: het zijn allemaal is zoals Van Gogh niet in eerste prijzen. Materie voor een goed koncert ook: die een vakje te stoppen, niet groeit welig, niet alleen bij Mozart of Weber of Danzi. maar onder een of ander -isme te plaus ,eJj St€ ,1 schij' dezt tha ook in de twintigste eeuw. Melomanen wellicht ook: gebekt is, niet echter op maar die zijn in Aalst blijk- zichzelf aangewezen, maar baar alleen te vinden als zich inpassend in het een koncert wordt aange- geheel. kondigd onder het etiket van Danzi en Beethoven die een serviceclub of als onder- het programma openen, lo- j- kW™ deel van het festival van pen samen op de weg van „,'ucht werd Vlaanderen. Pech dus voor de vroeg,amantiek: ,onge "r"1 Frangois Schollaert en zijn mensen vol dromen, gevoe- vrienden dat niet meer men- lig, maar zonder littekens sen deze unieke kans heb- nog Zonder sporen van ben benut om kennis te ma- wanhoop en pijn zingen ze ken met een vorm van intie- hun opgewekte wijs. De fi- me muziek die onbevangen nale bijv. van Danzi s kwin- den telt en verlucht werd met verfijnde van Raf Cleeremans. Patrick Bernauw vangen. Dat hij geestig en spits is blijkt niet alleen uit een boutade van hem over de definities van het genie: 1% d'inspiration. 99% de transpiration, maar ook uit de muziek die hier klinkt: Franse charme. Franse klaarheid. Franse zon. Five dances van de En gelsman Denes Agay dra gen in zich het koloriet en het ritme van hun naam: een cijfer vijf sjaeelt een essen v ële rol: er zijn vijf blazers, is anderzijds de kwint c toonafstand. Maar genoeg over de tea nische kant. De intrade plechtstatig en wordt volgd door een allegro ra jazzelementen. Dat aubaó morgengroet betekent bliji J uit het hoornsignaal dat a Itrfkt doemt vanuit optrekken «cfK nevel. De serenade laat i tal e< een ostinato uitsterven* ongf natuurgeluiden horen. Kunst moet iets losmake jj hu polka weggeslop>en bij Pro- aanspreken, wakker schu ^er den. in de ban houden. o« "K?01 is en een eiaen taal spreekt. Aalst heeft er weer een toneelkring bij. Net nu deze vorm van ontspanning in onze stad zo goed begint te lopen. Denken we maar eens aan de overvolle toneelkalender de laatste maanden. Dat verschijnsel is overigens al een paar jaar aan de gang en net dat was één van de stimulansen om ook mee te stappen in de toneelboot. Thalia werd opgericht. Op 2 september 1981, kwa men wij, een paar oudleer lingen van het koninklijk At heneum. bijeen om één van we iets groter op te zetten: een heus toneel: onbewerkt, maar minstens even grap pig; een dolle klucht dus. Na lang aarzelen werd het Mozart heeft talloze sere nades en divertimenti ge schreven voor een bezetting als die van «Harmonia». Je Waarover gaat het stuk nu? kan uren luisteren naar het Henny en Waldeman Weber lustige gestoei, het frivool vieren vandaag hun eerste gebabbel, de ernstige wij- huwelijksverjaardag. Hun ding ook die eruit spreekt, plan om deze dag gezellig Maar ik kan evengoed naar met z'n beidjes door te bren- Kurt Weill verwijzen of naar gen, valt al gauw in het Paul Hindemith die in een water, wanneer een tele- moderne taal vervreemding gram de komst meldt van en wanhoop en onvrede Henny's ouders, die niets kunnen suggereren, maar anders wensen dan zo vlug ook spot en karikatuur mogelijk een kleinkindje in ------• hun armen te houden. Later Een fagot heeft iets houte de voormiddag wordt rigs, een timbre dat droog klinkt en daardoor vaak iro- „„irj»,,, -r cht door een vroegeIe rrisch oi parodiërend. De oudleerhngen, veel oudleer- medestude„i uit Heidelberg klarinet kan giechelen maar die hem ervan op de hoogte ook droefgeestig zijn. De ho- brengt dat een ongewenste bo is verwant met zijn oude- netjes in mekaar passen en iAn nio tolkanc waor v»rmccon figuur hem net op deze dag Atheneum (waarvan enke len ons nu ook al gesteund - hebben) en uiteraard ook op Waldeman onverwacht op- AAennht Hnnr oon trrnonerp onze oude en stoute dromen «Hoera t is een jongen» van te verwezenlijken. We wis- Arnold en Bach, een moei ten overigens heel goed dat lijk stuk maar voor begin- het erg moeilijk zou worden ners de uitdaging waard, en vooral erg dankbaar om te spelen. Misschien wel ge- 'aagd vooral nu ook de pro- lingen. We staken van wal; samen met een semi-ama- teuristische regisseur pro beerden we ervan te maken wat ervan kon gemaakt wor den. Ondanks alle moeilijk heden o.a. gedwongen forfaits van enkele mede- tet in re heeft de schalks heid die opduikt in de figuur van Strauss Tijl Uilenspie gel en Beethovens vijf stuk ken voor mechanisch orgel (in een bewerking van F. Skowronek) hebben niets gemeen met de mistroosti ge. stugge, gesloten man die hij achteraf is geworden. Het blazerskwintet «Harmo nia» vertolkt beide werken zoals de auteurs het wellicht zelf graag hadden gehoord: heel subtiel, heel fijnzinnig, met kleine, rake toetsen. «Rengaines» betekent «deuntjes», een etiket dat volkomen de lading dekt De Belg Andre Souris die het werk schreef, heeft er een reeks korte stukjes van ge maakt die als een puzzel kofieff. éen exotische bole ro, een wals die van de hand van Stravinsky zou kunnen zijn. Geen moeilij ker vak dan humoristisch zijn. Hier slaagt «Harmonia» met brio. ,vsa.„a. Freddy Van Laer i «Harmonia» bereikten me d{ dan dat: ze wisten te boeie ^pon En welke Muze droomt draf niet van? W.DJ het y daai ikeer Bit lente ende haal al op om in zo een drukke toneel periode een plaatsje op te Een uitdaging dus. maar die namen we graag gressieve toneelstijl enorm met beide handen aan. veel veld wint in Aalst en Waarom hebben we dan we dus nogal eens werden toch onze wil doorgedreven? beschimpt omdat we «patro- Wel, uit heimwee naar de nage-toneel» zouden gaan goeie ouwe tijd: de huma- spelen. Ook daarom namen niora in het Atheneum. Toen we de uitdaging aan; pro immers werd en wordt er gressief toneel kan net zo overigens nog steeds elk goed patronage zijn en «ge- met een bezoekje wenst te vereren. Die medestudent is de oorzaak van een heleboel misverstanden en narighe- spelers toen we al een goeie ^9'ÜP' maand aan het repeteren 0hen geblazen... waren - deden we verder. J00- »>0' vergeten: de speel- Het resultaat kan u dit wee- kend zien in zaal Sint Anna. '9 00 0°0d09 decem- Roklijfstraat te Aalst (aan de b0'- '0lk000 20 UUI Boudewijnlaan en de Sint °v?"ds Anna kerk). We treden op vrijdag, zaterdag en telkens om 20 um. zaal Sint Anna, non nn Roklijfstraat Aalst. Kaarten „ndnn moeten niet noodzakelijk op leybal- of een voetbalploeg: y voorhand besteld worden. «lk individu soeelt zoals hn re broer, de schalmei, en die telkens weer verrassen heeft een pastoraal karak- door een pointe, een eige- ter. De fluit kan opdringerig naardige coda. wat couleur zijn, maar ook bescheiden locale, een brok heimwee en omfloerst. De hoorn naar het cabaret van tussen draagt in zich de sfeer van de beide wereldoorlogen, het woud, de roep van de Souris weet blijkbaar wat verten, iets van de oneindig- dansen zijn, kent hun ritme heid. Op mekaar afgestemd en kleur. Hij bewerkte re- zijn het vrienden die dialo- naissancecompomsten als geren, inpikken, luisteren. Gervaise en Susato. luister- antwoorden. Een bla- de aandachtig naar de dui- zerskwintet is als een vol- velsdans uit Stravinsky's -r---0 «Histoire du Soldat» en ëik*in"dividu speelt zoals hii ademde de Parijse lucht in. TENTOONSTELLING IN AALST jaar een schoolfeest gehou den, waar alle leden van Thalia ooit aan meegewerkt hebben. Wie één van deze schoolfeesten gezien heeft, weet dat het niveau ervan woon» (patronage) toneel kan ook goed gespeeld zijn, temeer daar patronage veel te maken heeft met de ma nier waarop wordt gespeeld en weinig met het stuk zelf. 5pP erg hoog was. Denken we Vol moed gingen we aan de maar even aan de choreo- slag. We waren in het begin grafiën en dansjes, maar vooral aan de gewaagde to- nog met ergi weinig, maar stilaan groeide de belang- neelstukjes waarin de klas- stelling. Voor de toekomst sieke drama's van Shakes- hopen we trouwens beroep peare gewoon verkracht te kunnen doen, niet enkel werden door lachsalvo's, op oud-leerlingen, maar Door het succes dat we vooral op leraars, oudle- daarmee hadden, besloten raars en personeel van het Een werk van De Smet, een braaf winterlandschap. (CDJ) Oude kant achter glas, een kunstwerk op zichzelf. (CDJ) Nog tot 20 december kan men in de Belfortkrypte het werk gaan bekaken van drie Aalsterse kunstenaars. Luc Von, Coneghem, André Berner en Emiel Van de Voorde stellen; keramieken, schilderijen en juweeltjes tentoon. (CDJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1981 | | pagina 8