|Pe grote
ST en de kleine k
1^5-) Een Trojaanse Helena in Bev
1te moeilijk klasseringsstuk?
'81 een vruchtbaar jaar
voor toneelminnend Aalst.
ieel
Pol Van Mossevelde
in De Muzeval
'82 belooft... Tejater '80 opent
tweede seizoenhelft
•instgroep Nele met «Kerstsong '81»
De Voorpost - 8.1.1982 - 19
a
3 jjen veel méér verwacht van «Helena het een beeetje moeilijk
pate», opgevoerd door Kamer Edelweiss om zi°h in de huid van
n Voep uit Beveren. De reklamejongens Menelaos te bewegen. De
«den er «et bijzondere zorg werk ™Sndee ^ndeï
g'jnaakt. Dag- en weekbladen heten daan de verstandige
e nodige ruimte om dit uitzonderlijk dommerik, <je 'baas-m-
febeuren met wat heet «redaktionele huis'-pantoffelheld, de
-dafit» in de belangstelling te stuwen. We karaktervaste twijfe-
alle ons zelfs af wat voor Ket nu eigenlijk laar, de vastberaden
9 ^ngrijkste was geworden. Het feit dat slappeling, vroegen van
ïnc ou joie de vivre» zou worden ge- de talentrijke Walter
De deelname aan het provinciaal klas- blijkbaar té veel. Hij leek
iornooi? De sterk benadrukte regie ^^e"drso°P
nisl Philips? Laten we voorzichtig stellen is {Jj®mogelfjk dat
ndt moest deelnemen aan het tornooi het hem onvoldoende
i»,i seizoen), daarvoor uitkeek naar een werd aangegeven,
kofir 'met naam' (omwille van de te win- De zeer moeilijke partij
ltjes op dit vlak) en er een niet makke- van Helena werd toever-
Üracht tegenaangooide. trouwd aan Galienne
Kips. Zij had het bepaald
ce ft ontegenspre- ken. Er werd al te vaak lasü Qm de yitale le.
tuspl talent in zijn over alles heen gepraat. vensgenietende. domi-
igv. Het lag dus Fijne woordspelingen, nerende verstandige,
tus hand dat voor te lanceren zetjes, kwa- veroverende
vrouw
kuisen toneelwerk men met moeite voorbij te geven Haar
peh-é Roussin en de vierde muur Wan- ^g^g blee( daarbij
ie Gray de neer het dan toch eens v[ak (regie?)
zou worden lukte lag een eerder ge- was niet de levenslusti-
loken. En te- forceerd lancement aan dé Helena van Troje
l'at kon er nu de basis. Dit neemt niet weg dat
igaan? Niks ei- Het kan zijn dat de cast Galienne geloofwaardig
Tenzij, zo me- de tekstregie met heeft was, vlot bewoog en soe-
tenminste, de aangekund (wat we ten j dialogeerde, Marian-
oi/lon.nno/1 ,mn rrnonolo nnhiniIDlOD 1 o
ne De Munck bleef een
ringstomooi zeker geen
hoge vogel aan vast.
Hoewel... In dit soort
«wedstrijden» is al zo
dikwijls gebleken dat
«het oordeel van de ju
ry» achteraf als onbe
grijpelijk werd om
schreven. Omwille van
de zo broodnodige subsi
diecentjes hopen we
voor Ket-Beveren het al
lerbeste!
Willy DE GREEF
heidsgraad van zeerste betwijfelen)
'rk een 'dikke maar we vrezen dat er al
pven de moge- te weinig aandacht is
i van de cast zat besteed aan dit, voor dit
7oor een 'lepel- werk, bijzonder belang-
kort aan repeti- rijke aspekt.
jerd voorzien én We hadden zelfs het ge-
orc Ktbie vtui nci
de rest van de voel dat de verschillende kwam meer
tikkeltje aan de stugge
kant. Toch konden we
wat meer nuancering in
tekst en gevoelsuiting
noteren. Haar interpre
tatie van Hermione
uit de
iu moeten af re- personages ook in
r%et een wat-uit- rakter te "veel aan de op-
rs'7-geschudde re- pervlakte bleven. Eteo-
e zin van: «in 't neus b.v. werd sterk uit-
•ijden is 't rap geregisseerd
Hermione naar ons ge- bare speelruimte werd
met voluit voel een beetje m de ver- tenvolle
weren dat het geethoek werd gelaten. nut) de afwerking za-
een degelijke
deze gedach- Vertolking
zal er zeker de Franpois Smet die de
dat verschillende registers
in zijn rol (diepmense
lijkheid, tragiek, hu
mor, speelsheid en leep
heid) juist afgelijnd be-
hebben van een speelde wist ons bijge-
•k doorgevoerde volg een precieze en
9ieding. De kleurrijke Eteoneus te
96 de verméénde tekenen. Als hoogtepunt
de humor gaan noteerden we het 'stil
a een juistgeko- spel' tijdens de woorden-
p>rden vloed. We twist bij de aankondi-
van deze tekst- ging van de moorden op
ingen niet zo Aegisthos en Clytemne-
}1 kunnen mer- stra Walter Cools had
van zijn
y» niet is gewor-
we er hadden
jracht. Het is een
)onik dat het voor-
laf"
ten enkele slordigheden
(zichtbare kleefband,
losgekomen papier,
enz.) die we van de Ket-
dekorbouwers niet ge
wend zijn. Opvallend
was de verzorgde kostu
mering, vooral de keuze
van de kleurkombina-
ties.
Achter de schermen wa
ren Roland De Block (to
neelmeester), Julien
Waegeman (belichting),
Rita Smet (teksthulp).
Luk Leuridan
(dekorontwerp), Andre
Helena van Troje» door Ket-Beveren. Jury moet wel mildheid aan de dag leggen (Iv).
Thys (dekorschilder-
ing), Danny Cools, Paul
De Meersman, Rene De
Moor, Albert Janssens,
Gilbert Seghers en Eug-
ène Van Rumst zeer ak-
tief. Als dienstmaagden
en dienaars kweten
Erna Schepens, Audrey
Maes, Paul Melis en Kris
Smet zich behoorlijk van
hun taak.
Er zijn zo van die din
gen... Helena gaat in de
tuin (courkant eerste
plan). Orestes wordt
ontvangen in de tuin
(jardinkant fond)? Me-
nelaos poetst zijn helm
met «bespeekselde
duim», daarna met een
poetsdoek anno 1980
Wapenuitrusting
Grembergen
Het is een absolute «must» geworden... Iets
zoals het traditionele Nieuwjaarskoncert op
1 januari-middag vanuit Wenen...
Alle Muzeval-gangers en hun vrienden hou
den eraan om van de eerste Muzeval-avond van
het nieuwe jaar telkens iets heel speciaals te
maken. En daarvoor rukt het «huisorkest»
aan: Pol Van Mossevelde, Marcel De Bruyne,
Luk De Man, Frank Van Mossevelde, Norbert
Frayeman (en vaak ook een paar onaangekon
digde gast-muzikanten).
Als groep worden ze nog geregeld gevraagd
voor avonden links en rechts in het Vlaamse
land, maar om velerlei redenen wordt op die
aanvragen uiterst zelden ingegaan. Vast staat
alleen dat er elk jaar naar «dé Muzeval-avond»
wordt toegewerkt: speciale nummers worden
ingestudeerd en telkens slagen Pol Co erin
om elke keer opnieuw een apart sfeertje te
kreëren dat anders is dan vorig jaar en dat ook
verschilt van de komende editie (want in '83
zijn ze gegarandeerd weer van de partij...).
Wat het deze keer wordt, verklappen we nog
niet. Reken alvast op de vertrouwde ingre
diënten: sfeervolle en romantische songs uit
het folk-repertoire, uitstapjes naar die zalige
muziek van de jaren '60. meestampers én
bovenal het handelsmerk van Pol en Co...
meerstemmige eigentijdse melodieën.
Vier met uw vrienden en met Pol en Co het
Muzeval-Nieuwjaar '82 op vrijdagavond 15 ja
nuari! Mis het feest niet!
Vrijdag 15 januari te 20u30.
Tijdens de eindeja&rsdagen viel er niet zoveel vers
wordt opgehangen aan teaternieuws te sprokkelen: geen enkel gezelschap klom
blinkende, vrij lichte op de planken om het Aalsters publiek een nieuwjaarsge-
vrouw en drie zonen. Die jongste telg, toneelgroei
werken op een ministerie. Thalia, hiervoor nog de
Opvallend is dus dat «ver- meeste stemmen krijgen,
ver» Benoit zowel in de fa- Janus bracht iets nieuws
briek als thuis letterlijk en en merkwaardigs: een ten-
figuurlijk een regelrechte toonstelling, gebracht door
underdog is. regisseur en spelers als een
Op een dag krijgt hij 'n verrassende ontdekking,
hulpje, een jonge schilder, die zij zelf gedaan hebben
Johnny. en waarvoor zij de toe-
Na wat moeilijkheden en schouwers beslist deelge-
wrijvingen want Benoit noot wilden maken. Zij ge-
ii/.nQ|g„g Vooraleer we een handvol De regisseur Walter Bom beschouwt de kelder van de loofden rotsvast in de kwa-
mijden. Menelaos zat algemene, uiteraard per- over zijn «Ververs»: «Benoit fabriek zowat Z1jn terri_ liteit als in de aktualiteit
vaak met juist. soonlijke kanttekeningen De Coster werkt smds 27 toriuin groeit er warmte
We hopen dat de jury plaatsen, vertellen wij jullie jaar als schilder m een en vriendschap tussen bei-
.-iji 4reu Bach t.i erf» fahriek Maar
de. Maar. op een dag eisen
(voor de zeer zware uit
rusting) spiksplinter
nieuwe haakjes Met
een kostuum ais dat van
Menelaos moet men
'technisch juist' gaan
schenk «au te bieden en misschien gelukkig maar,
want bij de jaarwisseling worden er immers meestal maar
luchtige niemendalletjes voorgeschoteld, kwestie van vlot
en met de glimlach van oud naar nieuw te glijden, waar
wij niet zó erg veel van houden
Dus, tijd (en enkele kolommen) vrij om eens een vrij
beknopte inventaris van de eerste helft van het toneelsei-
zitten om een hoop hila- zoen 1981-82 op te maken,
riteit in de zaal te ver
van het stuk en speelden
zeer geïnspireerd.
Bij de C-atharinisten in
vormde een eenheid en
iedereen beheerste ziin taal
ïen traditie geworden dat de Grembergse
!m^ep Nele tijdens de kerst- en nieuwjaarspe-
rt nieuwe programma aan het publiek voor
ging '81heette het dans- en zangspel dat de
jes tellende groep aanbood aan het talrijk
ïen publiek in de sporthal «Scheldedreef».
anramma had men in Tinnen soldaatje
- elijk van elkaar af- Het trouwe Nele-publiek
iuden delen inge- kon nu ook op eigen bo-
teKo werd eerst de dem genieten van «Het tin-
<o>r opgeroepen via nen soldaatje», een dans-
utvarieerd zangpro- verhaal naar het sprookje
ore Meteen werd het van Hans Christiaan An-
onfereen duidelijk dat dersen waarmee Nele tij-
sntt zang betreft een dens de voorbije zomerva-
ir euwe weg wil be- kantie naar Denemarken
tob. Men had im- trok om er deel te nemen
iteor dit zanggedeelte aan het festival dat ter ere
|edaan op heel wat van Andersen in de Deen-
i namen uit de se stad Odensa werd geor-
nondse muzikale ganiseerd. Heel wat popu-
n meteen werd het laire dansjes werden hierbij
op hoger plan tot één geheel samenge
bracht al ging de voorkeur
Defleur, directeur van het publiek toch duide-
Stedelijke Muziek- lijk naar het showgedeelte
ie, en René De waarin Nele de populaire
leraar aan diezelf- toer opging,
lemie haalden eer Een sobere presentatie
i werk. Zij namen van Hugo Uyttendaele,
de muzikale leiding sfeervolle dia's van William
n rekening. Vooral Baert, een aangepaste be-
ir- en violenensem- lichting van de Jazzclub
de gezangen on- Honky Tonk, prachtige
ide en later tijdens kostumes van Maria Ver
bis- en showpro- maeckt, en een eenvoudi-
m voor de nodige ge choreografie van de 5*
1 zou zorgen, ver- Nele-groep en Aida zorg-
'|de harten van de den ervoor dat het geheel ons werkjaar onder kundi-
Igen. tot een genietbaar kijkstuk 9© leiding van een nieuwe
>te applaus ging nu werd verweven. Gaby Go- lerares proberen U in te
^:iet naar de Nele- vaert en E.H. De Backer wijden in de moderne be-
naar wel naar dit zorgden voor de organisa- wegingsleer, -techniek en
(Ie dat zich blijkbaar tie en coördinatie van het -oefeningen.
kon uitleven, geheel dat werd afgerond Hierdoor bevorderen wij
laarbij de voortref- met een gezellig samen- met deze reeks van 15 les-
□Iczang van Mevr. zijn. muzikaal verzorgd sen een sluke van de B.
puHe-De Cosier, en door Albatross chaamscultuur die zo
ian Jozef Klinckaert Vermelden wi| nog dal Ne- noodzakelijk is, vooral in
ïen IS hel duidelijk le op 15 januari start met de2e tijd v00r on2e v0|.
velegroep dank zij jazzballet in de Gremberg- wassenen
:ing op muzikaal se meisjesschool waar ie-
onge punten scoort. dereen te 20 u, dan ook Wenst U in te schrijven,
zich zeer mild zal tonen iets meer over de eerstko- reusachtige fabriek. Maar
(en die kans zit er in mende toneelprudktie van van het echte, werkelijke de buizen hun tol, er dringt het moeilijke stuk van Fre-
deze periode wel in) 82 Dit weekend, namelijk bedrijf ziet hij nauwelijks in de waar Be- derico Garcia Lorca zat het
want anders zit er voor van vriJda& 8 104 en met ie wa° hij schildert bui- nQit en jQbnny schilderen ook snor. Deze voorstelling
kZw- 12 januari (telkens zen m de kelders, kiloma- en het was af, bet sterk team
net provinciale Klasse- Qm 20 uur stipt) brengt Te- ters buizen, dag m dag uit, get*^
jater 80 in een regie van jaar in jaar uit. En als alle
Walter Boni «Ververs» naar buizen netjes inde verf tragi-komische bnna moeiteloos.
Heinrich Henkel's «Schil- staan, begint hij opnieuw. schets van een arbeidersle- voerde een sterke
ders» Deze veelbelovende ven wil op geen enkel ogen- show-voorstelling op: re-
produktie kunnen jullie be- Zo zal hij doorgaan tot zijn bbk ideeën opdringen of gisseur A. Cogen bleek nog
pensioen. theorieën spuien. Nooit ge- raaar eens een goed vak-
Deze werknemer Benoit bruikt de auteur Heinrich man te zijn en voor zijn
heeft ook een gezin: een Henkei een beledigende of „stoute fantasieën» vond hij
vermanende toon. een vrij verbluffende verwe-
Het stuk wordt er des te zenlijkmg. De akteurs-
levensechter door. De toe- ploeg toonde vlot en ge-
schouwer kan zelfs zijn zwind hoe amusant modern
wonderen in de zaal Net
werk, De Ridderstraat 28 te
Aalst.
De voltallige groep op het podium. Zoals steeds bij Kunstgroep Nele valt de prima verzorgde kledij
biezonder op.
welkom is.
Wij zullen in dit 2* deel van
wendt U dan tot G. Go-
vaert, Dr. Haekstraat 19,
9150 Dendermonde of
telefoneer even op nr. 052
21.19.77, Nele heet U van
harte welkom!
Deelnameprijs voor deze
reeks: 1.000 fr. (hierin is
het ereloon voor de lerares
en de verzekering inbe
grepen).
Tot weldra, met de hartelij
ke Nelegroeten,
Gaby Govaert
N B Het nr. 800 is winnaar
voor een minitrip naar
Parijs.
TE KOOP
Doopverpakklngen rechtstreeks van invoerder naar ver
bruiker (meer dan 200 modellen in stock).
Ook alle benodigdheden apart verkrijgbaar.
Tulle (1,80 m br 60 fr. de m.) - lint - bloemen - kaartjes
enz...
DOOPSUIKER VAN PARIJS NR 3 - de kg. 225 fr.
Enkel open van 14 tot 19 u. (zaterdag 17 u.) of op
afspraak: tel. 052/21.68.77.
VRIJDAG EN ZONDAG GESLOTEN.
R. D'HONDT - VAN RIET
BOGAERDSTRAAT 20
9330 DENDERMONDE
48/1653-VD
konklusies trekken.
Als regisseur hoopt Wal
ter Boni dat het publiek
zich ervan bewust wordt
dat in onze maatschappij
nog veel «Benoits» leven.
De prangende vraag is:
gaat Johnny ook eer, ïenoit
worden?
Tenslotte een teel nisch
teaterprobleempje: 1 jater
80 heeft bewust geopteerd
voor het dialekt. Arbeiders
praten nu eenmaal geen
abn. De akteurs zelf hebben
de tekst «hertaald». De be
doeling van dit stuk mag je
niet verwarren met een fait-
divers, nee, ze reikt veel
verder, maar de grote kwa
liteit van dit stuk «Ververs»
ligt precies in het feit dat
het als een banaal fait-di-
vers wordt aangediend. Te
jater 80 hoopt hiermee dat
de toeschouwer zich vragen
gaat stellen, over Benoit,
over Johnny, misschien
over onze dood, over onze
arbeid met zijn zin en
onzin.
Reservatie voor dit knap
stuk teater boordevol diep
gang: ASLK, Krooncenter,
Zoutstraat te Aalst, tel.:
053/78.89.24.
En nu een handvol be
schouwingen over de eerste
ronde van het toneelseizoen
1981-82: het werd een sei
zoenhelft met veel voorstel
lingen. en gelukkig met
veel degelijke voorstellin
gen. Tot de top vijf behoren
(in willekeurige volgorde)
ongetwijfeld het jonge Ja
nus met hun beklemmende
«10 x Stiltes», Pact met hun
geaktualiseerde Shakes
peare-versie «Pakt vast»,
Tejater 80 met hun knap en
fel bijgewoonde Moeder
Courage»-versie, de Catha-
rinisten met het aangrij
pende «Opvoering van het
Huis van Barnarda Alba»
en voor de vijfde plaats
knokken wel enkele gezel
schappen. Misschien zal de
ze met de oude S
kunnen omspringen.
Tejater 80 toonde met het
stuk van Brecht «Moeder
Courage en haar kinderen»
niet alleen de blijvende
waarde vein de ideeën rin,
die een goede ton- ."uit
drukking kregen. iaar
ook tot wat een gi jp ak
teurs en aktrices in staat is:
boeiend en diepgaand
teater.
Thalia, de jongste groep
uit de grote Aalsterse tea-
ter-familie, mocht zich ver
heugen voor een ruime op
komst (vooral jonge men
sen) voor hun eersteling.
Hopelijk zal deze groep in
de toekomst nog van zich
laten horen, en daar twijfe
len we zelfs niet aan.
Wat als een paal boven
water staat is dat het peil
van alle voorstellingen be
slist hoger ligt dan voor
dien. Een dozijn voorstel
lingen, waaronder zich
vrijwel geen uitzonderlijke
topprestatie bevond, maar
toch gezamenlijk een prima
gemiddelde vormde.
De basis van het sukses
van de toneelgezelschappen
is het geloof in het gekozen
stuk, en in het eigen vermo
gen om het te spelen, een
geloof bij de leiding maar
eveneens bij de spelers die
zich bewust maken wat hun
rol moet zijn, wat de inhoud
en wat de uiterlijke teke
ning ervan betreft, en die
dat van hun eigen begrip
uit waar maken. Deze men
sen verdienen een voor een
jullie belangstelling, en
daarom hopen wij dat het
dozijn Aalsterse toneelge
zelschappen nog voor een
betere opkomst teater kan
brengen. Tejater 80 opent
de rij. dit weekend al in zaal
Netwerk met hun maat
schappij-kritisch stuk
Ververs» Dus allen toneel-
waarts in '82!
J.D.B.