Teater Rhetorika heeft de sleutel voor goed jeugdtoneel Minetti, of de konsekwentie van het absurditeitsbesef Landj u weeltaart van Sint-Genesius niet doorbakken «Daar moet je een vrouw voor zijn» door «Trouw aan kunst» uit Hamme Progressief theater met Malpertuis in Sint-Niklaas Jeugdtoneel te Zele: Schat, ik ben er hoor! Filmvertoning ten voordele van Teledienst 22 - 29.1.1982 - De Voorpost ■C Toneel «Alle kunstenaars hebben angst angst kunst en angst Deze mensen bepalen de gang van de geschiedenis» Of: «De wereld wil geamuseerd worden maar ze moet verstoord worden verstoord, verstoord. Of nog: «Op de grauwheid van de stompzinnigheid de denkmuts zetten altijd opnieuw» Krachtlijnen zijn dit, uit het stuk «Minetti» van Thomas Bernhard dat het Tieltse theater gezelschap Malpertuis op vrijdag 5 februari a.s. in de Sint-Niklase stadsschouwburg voor het nauwkeurig gedoseerde voetlicht zal brengen. De échte Minetti (geb. 1905) was in het vooroorlogse Duitsland een zeer bekend akteur. Na de oorlog kende zijn sukses een voorzichti ge, maar gestadige terug gang, tot hij als 60-plusser met o.m. «Krapps laatste band» van Beckett toch nog een meesterlijke come-back mocht beleven. De Minetti uit het stuk van de Oosten rijkse nihilist Thomas Bernhard ervaart een min der luisterrijke fin de carri ère. Als ouderwordend ak teur is hij duidelijk over het hoogtepunt van zijn kun nen heen. De direkteur van een tweederangsschouw burg nodigt hem echter nog uit naar een hotel in Oostende om te praten over de rol van King Lear, die hij hem wil toewijzen. Minetti zou vroeger nog een knap pe Lear-interpretatie ten beste gegeven hebben. De akteur is op de afspraak, de direkteur blijft weg. In het hotel viert men juist oude jaarsavond. Het uitgelaten gejoel en de maskerade van de feestneuzen leiden bij Minetti tot scherpe, weinig genuanceerde reflekties op de werkelijkheid, of liever: op het kausale van die wer kelijkheid. Konsekwent met een existentieel zin loosheidsbesef pleegt Mi netti aan het eind van het stuk zelfmoord. Bernhard zelf schreef ooit: «In mijn leven heb ik niets zo bewonderd als zelfmoor denaars. Ik veracht mezelf omdat ik nog verder leef In tegenstelling tot een Sa muel Beckett, die zijn per sonages nog vanuit een ze kere hoop via een dialoog enkel naar een bodemloos absurditeitsbesef voert laat Thomas Bernhard hen zon der uitstel de volle en enige konsekwentie van dit besef nemen. Minetti blijft niet wachten op de direkteur: Vladimir en Estragon dén ken weliswaar aan zelf moord, maar het blijft wachten op Godot. Midden het feestgewoel mo noloog! Minetti bijna in zijn eentje dé grote menselijke tragedie. Ook in Minetti zit dus hét thema van Bem- hards werk u herinnert zich b.v. nog zijn stuk 'De Wereldverbeteraar' dat Ju- lien Schoenaerts op 20 ok tober jl. in de Sint-Niklase schouwburg bracht de dood; de dood in heel haar thanatale inkubatie, haar breedvoerige voorberei ding. Een thema dat de Oostenrijker bij voorkeur ondersteunt met konstan- ten als de onvermogend heid van de taal en een ont wrichtend), persevererend en scherp extremistisch denken. Bernhard zelf beweert in een van 1970 daterende mo noloog, de ideale zijnstoe- stand in het alleen-zijn te rug te vinden. Om voor noemde konstanten alle ruimte te geven, om aan zuiverend denkwerk te kunnen doen, dropt hij dan ook zijn weinig levensge- trouwe personage in een absoluut, verstikkend isole ment. Zo kan dat personage ongehinderd, als een ma- Minetti: nihilisme in Sint-Niklaas rionet, meningen spuien, steeds algemener gaan den ken over de grondslagen van het menselijke bestaan. Gaandeweg zal hij elke waarheid moeten betwijfe len, elke zekerheid laten vallen. De werkelijkheid komt op losse schroeven te staan: de logika wordt te licht bevonden. De twijfel zucht dooradert zijn den ken. En of zijn isolement nu gevolg is van zijn zwaar wichtigheid of omgekeerd, of juist op een viscieuze ma nier een beetje van de twee: de door Bernhard geopper de way-out is tweevoudig. Ten eerste is er het afzetten van de «denkmuts»; niet meer denken, zich afwen den van kunst en weten schap die slechts bestaan bij de gratie van het in twij fel trekken van wat men werkelijkheid noemt. Kie zen voor een primair verge- teren dus, voor een kramp achtig verdringen van zijnsvragen. Wil men in tegendeel blijven filosofe ren, dan volgt onvermijde lijk de zware konklusie: on ze werkelijkheid vindt haar enige bestaansrecht in een raderwerk van kon ven ties. Ik simplifieer: dat wij die kleur groen noemen, is konventie; het houdt geen verdere garantie in. Filoso feer, blijf filosoferen en elke geaccepteerde werkelijk heid verliest haar geloof waardigheid. Bovendien maakt de gedachte aan de dood alles zo onnozel, zo belachelijk, zo relatief. De enige echte oplossing is dus kiezen voor de dood. De akteur Minetti (die van het stuk) beseft dit al vlug zeer goed. Ik citeer uit zijn mo noloog: «Ik heb mij aan een krankzinnige idee ver kochtdoordat ik mij aan toneelkunst heb verkocht/ reddeloos verloren». U begrijpt dat het stuk wei nig aktie belooft. Thomas Bernhard stipuleert slechts heel schoorvoetend en wel licht nog volledig tegen zijn zin hier en daar een hande ling, een handeling die is als een onder een zware mo noloog gebukt gaande, sterk aangevreten karkas. Een meer dan zware kluif dus voor hoofdrolspeler Jo Gevers die, als we de kolle ga's mogen geloven, met Minetti aan een fantasti sche come-back toe is. Ook het regiewerk van de in West-Duitsland verblijven de Pool Horst Mentzel werd al alle lof toegezwaaid. Het belooft dus wat te worden. Na «De Wereldverbeteraar» nu een tweede stuk var, Thomas Bernhard. Nihilis me troef met Minetti, de bittere nar, op vrijdag 5 fe bruari a.s. in de schouw burg van Sint-Niklaas. Warm aanbevolen voor de liefhebbers van verzorgd progressief theater. Tot slot nog even vermel den dat ene Antoon Pau wels in de foyer speciaal op de thematiek van Minetti gekoncipieerd grafisch werk zal tentoonstellen. Als dat niet lief is. Leo DE BOOK Met de opvoering van «Oidipoes» van Hugo Claus heeft toneelkring Antigoon- theater uit Antwerpen, met 92% van de punten, het 47ste Koninklijk Landjuweel, dat in de voorbije weken werd gehouden, gewonnen. «Berchems Centrumteater» kreeg voor de opvoering van «Beschuit met muisjes» van Herman Heyermans 88% der punten en werd tweede. Tegen de traditie in werd de derde prijs niet toegekend. Toneelgroep Rupelgalm uit Boom en De Moedertaal uit Mechelen kregen voor hun prestaties (resp. «De Caraïbische Zee» van R. Verheezen en «Interieur» van Hugo Claus) een «waarderingsprijs». De uitslag lag zo'n beetje binnen de lijn der verwachtingen al kon omtrent de grote pun ten verschillen wel worden gediskussieerd. Slechts twee kringen kregen meer dan de, volgens het reglement, 80% te halen punten om een prijs te behalen. Met «De Bakker, de Bakkersvrouw en het Bakkerskind» heeft de Koninklijke Toneelkring St.-Genesius uit Sint-Niklaas de jury niet in gunstige zin kunnen overtuigen. Zeer zwaar moet er echter aan dit minder goedresultaat niet worden getild. Het blijft immers een wedstrijd. Onze hartelijke gelukwensen aan al diegenen die zich voor de Sint-Genesius- prestatie hebben ingespannen. Het 48ste Landjuweel zal in het teken staan van de 50ste verjaardag van het overlijden van Cyriel Buysse. Het tomooi zal worden gehouden in het nieuwe kuituurcentrum te Lokeren. In zijn toespraak zei voorzitter Demedts te hopen dat veel toneelverenigingen zouden deelnemen met een stuk van een Nederlandstali ge auteur. Hij drong bij de vertegenwoordiger van minister Poma (Vlaamse gemeenschap) aan op een bijkomende betoelaging, in de vorm van een speciale prijs, voor de groepen die met een werk van een Nederlandstalig auteur naar het volgend tomooi zouden komen. De jury-voorzitter zag het 47e landjuweel als het tornooi van de groepen, méér dan van de individuele prestaties. In het toneeltomooi te Elslo (Nederland) haalde de Koninklijke Toneelkring Sint- Genesius de vierde plaats. Proficiat! W.D.G. Met de opvoering van «De Drie Sleutels», een werk van Onoré De Vijlder, iemand uit eigen rangen, heeft het Zeelse jeugdtoneel het bewijs geleverd over een ploeg akteurs te beschikken, die een werk op een vlotte en aangename manier kan vertolken. Met «De Drie 81eutels» is Onoré De Vijlder aan zijn vijfde toneelstuk toe. Hij beschikt over het talent om de jeugd in te palmen voor het toneelspelen. Onoré De Vijlder heeft de grote verdienste dat hij niet alleen het stuk op de plan ken laat verlopen, maar dat hij er ook de kijkende kin deren bij betrekt Het ver hoogt uiteraard het enthou siasme en de spanning. «De Drie Sleutels» waren hierop geen uitzondering. Enthousiasme en meebele ven aan alle kanten, de schakels die het jeugdto neelschap centraal plaat sten. De inhoud van «De Drie Sleutels» draait rond de ge schiedenis van een klein cirku8, dat zijn heil zoekt op de dorpspleinen om aan de kost te komen. De ver minderde interesse van een over - konsumptiemaat- schappij die geen oog meer heeft voor gezonde ont spanning, is de achter grond van een op de rand van het faillissement levend cirkus Patrano De fantasie wordt aan de realiteit getoetst. Het kistje van Merlijn, dat het geheim van de redding van het cir kus bevat, kan maar geopend worden, als de drie sleutels gevonden worden, die in handen zijn van de machthebbers van de huidi ge leef periode «de dame van het verkeer», «de bou wer van de huizen» en «de noemen van een gezamen lijke, maandenlange, volge houden inspanning. Sedert september repeteert die groep van 26 iedere zon dagvoormiddag en ook dat is een vermelding waard. verkeer), Mark De Block (bouwer van de huizen), To ny Vercau teren (meester der fabrieken), Hilde Van Hassel (de heks), Tony Ver- cauteren en Ives De Wilde (bouwvakkers). Frank Van meester van de fabrieken». Onvriendelijke mensen, waarbij de zedenles van het spel kan gezocht worden. Het verkeer, het grote ge vaar voor de kinderen, die er te dikwijls het slachtof fer van worden, werd nogal op een ruwe wijze uitge drukt, maar op een origine le wijze ten tonele gebracht Ook de «bouwer van de hui- brengt het spel in de sfeer De hui zenbouw, die een deel van de natuur heeft aangetast. De macht van de rijken, dan toch aan het wankelen. De drankzucht komt ook even aan de orde. Misschien niet direkt geschikt voor de jeugd, maar de schrijver be nadert het op een wijze, dat het meer moet afschrikken dan aantrekken De «meester der fabrieken» heeft door hypnose zijn ar beidskrachten in zijn macht die onbetaald in zijn fabrieken werken en onder dwang staan van een tirani- serende opzichter. Maar uiteindelijk zegeviert het gezond verstand, dat een steuntje krijgt van en kele toverspreuken en de kinderen. De sleutel van de teloorgang van Circus Pat rano, ligt bij het feit dat de mensen niet meer kunnen lachen en zingen en dit ge- Jeugdtoneel te Zele. Rhetorika voerde met biezonder sukses het toneelstuk «De drie sleutels» ot onder regie van Chris Van den Durpel. Er zijn nog vertoningen voorzien op 30 en 31 januari telkens om 14.30 uur. De opvoeringen hebben plaats in zaal «De Kroon» te Zele (gb) Niet alleen om op waardige en hartverheffende manier haar negentigste speeljaar in te luiden, maar meteen om, onder vorm van een sprankelen de komedie, haar vele fans en getrouwen een pittig aperitiefje aan te bieden ter verwelkoming van de «nieuwe lente en nieuw geluid», heeft de Koninklij ke Toneelvereniging: «Trouw aan kunst» - Hamme, thans de leuke komedie «Daar moet je een vrouw voor zijn» (Trust a Woman), van de Engelse auteur, Terence Dudley, in produktie genomen. De opvoeringen zullen plaatshebben in zaal «De Vrijheid», Stationsstraat 45 te Hamme, op vrijdag 5, zaterdag 6, zondag 7 en maanrlag q maart e k. tel kens te 20 uur stipt. In deze intrige-rijke, spiri tuele komedie treden op: Jo De Bock, Monique Comelis, Linda Quintelier, Linda Raemdonck, Clementine Verbeke, Etienne Verhelst, Nor bert De Beule Als to neelmeester en regie-assis tent fungeert Roger Ruys, Yves Deboudt als «geheu gensteuntje» garantie voor het vlot debiteren. Dekor- uitvoenng (naar een ont werp van H Ingelaere), licht, geluid en alles wat erbij komt kijken, worden vakkundig verzorgd door Etienne Cools, Emile Ruys, Pierre Ertzinger en andere technische medewerkers. - «Daar moet je een vrouw voor zijn!», is een onder houdende verwikkelings- komedie met beslist plezie rige situaties. Een spette rend vuurwerk van woord en wederwoord; koddige toestanden, soms aange dikt, maar ontegenspreke lijk komisch van inslag want de humor is de domi nant en staat centraal het ganse stuk door, drie be drijven lang. In verband met de publika- tie: «Daar moet je een vrouw voor ziin!», schreef de toneelrecensent, Dr. L. Goedemé, in «Boekengids»: «Een stuk dat we zonder enig voorbehoud aan vere nigingen, die hun talrijk pubhek een prettige avond willen bieden, kunnen aan bevelen. Het verwondert ons niet dat deze komedie zovele herdrukken mag be leven. Zelfs de taal, die in dergelijke komedies soms heel wat te wensen laat, is goed!» «Daar moet je een vrouw voor zijn!» behoort tot die genrestukken die uiteraard tot het hart spreken van de vele toneelferventen van goed amateurtoneel die we ten dat variatie in de pro- dukties wordt gewaar deerd. Het mag derhalve de Heer F. Van Damme, voor zitter, en zijn medebe stuursleden, als een ver dienste worden toegeschre ven, steeds alles in het werk te stellen om, ieder toneel seizoen weer, een modus vi- vendi te vinden waardoor regelmatig aan de verlan gens van allen kan tege moet gekomen worden. «Daar moet je een vrouw voor zijn!» zal zeker de goedkeuring wegdragen, want, in bewerking en in regie van William De De cker, gast-regisseur, wer ken de mensen van «Trouw aan kunst» hard en geest driftig om het stuk «speelklaar te stomen». Nu reeds mag worden ver wacht dat de zaal «De Vrij heid», zowel op 5, 6, 7 en 8 maart a.s. telkens zal «bele gerd» worden. Belangstel lenden doen er best aan on verwijld hun toegangs kaart te bestellen. Dit kan ook telefonisch op o.a. vol gende nummers: 052/ 47 74.13 (F. Van Damme) en 052/47.72.42 (Zaal «De Vrijheid») - Hamme «Daar moet je een vrouw voor zijn!»: een hartverwarmen de komedie met humor als levenselixir! «Trouw aan kunst» noemt U ook bij voorbaat hartelijk welkom! Scr. heim zit in het kistje. De samenleving kan zo mooi en aangenaam om leven zijn, als de lach en het lied centraal staan. Het jeugdtoneel vertolkte op een zeer verfijnde en ver zorgde manier het stuk. Het was zeker niet makke lijk met een bezetting van g6 speelsters en spelers, waarvan er veel doorlopend op de planken stonden. Voor het jeugdtoneel was dit echter een revelatie. Het geeft aan de allerkleinsten de gelegenheid om plan kenvastheid te kweken en tevens in groep te leren werken en ijveren voor één doel. Het jeugdtoneel beschikt over een stevige kern, dié reeds zijn strepen verdien de op de bühne. Het is moei lijk uit de geapprecieerde vertolking van De Drie Sleutels, iemand naar voor te brengen die er boven uit stak We zouden het een kollektief sukses kunnen Persoonlijk lichten we er de vertolking van Ria Van Cleemput, als koorddanse res Livia, even uit. Zij heeft overtuiging, toneelkunst, beweging, mime en een per- fekte uitspraak. Ze heeft ta lent en dat was belangrijk om de zaal mee te laten le ven in het spel en de kinde ren a.h.w. mee te nemen in de wereld van Cirkus Patrano. De groep jeugdtoneel ver melden we verder in zijn geheel. Het moet vóór re gisseur Chris Van den Dur pel aangenaam geweest zijn om met jeugd-Rhetori- ka op die wijze te werken. Het grote sukses was dus in handen van Christine Van Cleemput (cirkusdirektri- ce), Ria Van Cleemput (Li via, de koorddanseres), Jo Van Nieulande (Achiel, de goochelaar), Marc Van Cau- teren (Aspropirgitos, de messenwerper), Bethy Van Cleemput (dame van het Mossevelde (voorbijgan gers en Vroapvroar), Ivei De Wilde (opzichter), Heil* Van Mossevelde, Kurt Ro giers, Steven Clemminck, Steve De Decker, Katrien Verlaeckt, Caroline Van Door8selaar, als rodeorij ders van de dood, Kaatje Van Mossevelde, Hilde Van- derslij eken, Isabelle Van Deuren, Koenraad Callaert, Kristel Callaert, als fa brieksarbeiders en Chris Van den Durpel, als stem van Merlijn. De technische ploeg stond onder de leiding van Ray mond Van Kerckhove en de grime was het werk van Godfried Verheirstraten. Jeugdtoneel Rhetorika I voert «De Drie Sleutels» nog op zaterdag en zondag telkens te 14.30 u. op in j feestzaal De Kroon te Zele. BENO TONEEL TE BUGGENHOUT Toneelkrmg De Winterbloem speelt op zaterdag 30 januari 1982 te 19.30 uur het blijspel «Schat, ik ben er hoor» ten voordele van de gemeentelijke school voor bijzonder sekundair onderwijs uit Buggenhout (BuSO-Buggenhout). Het blijspel bestaat uit vijf bedrijven en de naam van de auteur zegt genoeg over de humoristische inhoud: Jack Popplewell, een man die tientallen blijspelen van formaat op z'n aktief heeft. Een gelegenheidsdekor wordt door de jongens van de BuSO-school opgetimmerd in de feest- en turn zaal van de lagere school, Hanestraat 92. De kaarten kosten in voorverkoop 50 fr. Eén der spelers van de Winterbloem is ouder van een leerling uit de BuSO-school, daar in deze school dringende bouwwerkzaamheden zouden moeten plaats hebben is de extra winst op zo'n toneelvoor stelling altijd meegenomen. De Winterbloem speelt overigens gratis! (lvd) Op donderdag 4 februari 1982 om 20 u. wordt in ciné Belgica, Kerkstraat 24 te Dendermonde de film «CONRACK» (1974) gedraaid, Amerikaanse sociale prent van Martin Ritt, met in de hoofdrol Jon Voight. Prijs toegangskaart: 10O fir; tot vóór de vertoning verkrijgbaar. Verder kunt u kaarten verkrijgen bij TELEDIENST, Vlasmarkt 29, 9330 Dendermonde, tel. 052/21.51.35. Door uw talrijke opkomst, kan Teledienst verder helpen. Kom en kijk mee!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 22