Prima akteurswerk van Julien Schoenaerts Pogen met «De Weldoener» op de thrillertoer De KLJ van Overmere deed het die dag regenen. Toneel «Verdedigingsrede van Sokrates» in Lede Tentoonstellingsnieuws uit Dendermonde Een kunsthistorische benadering De Dendermondse Schilderschool De Voorpost - 29.1.1982 - 23 Galerij Palet (Franz Courtensatraat te Dendermon de) brengt dit keer schilderijen van de Oostdvntse kunstenares Marika Baümler, die al een tijdje in Antwerpen woont en werkt. Marika Baümler is geen onbekende in Dendermonde, want ze volgde er een tijdlang les aan de akademie, om zich dan verder te gaan bekwamen in Antwerpen. Zij eksposeerde reeds in Dendermonde, Sint-Niklaas, Mechelen, Gent en Antwerpen en mocht zich telkens in een grote belangstelling verheugen. Haar werken getui gen van een verfijnde uitvoering en zijn geken merkt door een sterke symboliek. Begrippen als eenzaamheid, bescherming en geborgenheid zijn vaak voorkomende tema's. Doorgaans stelt zij haar figuren naakt voor, ontdaan dus van elke werkelijk heid De jongeren schildert zij neutraal zodat het geen jongens noch meisjes zijn, maar gewoon mensen. De tentoonstelling is toegankelijk vanaf 4 februari elke dag van 8.30 tot 19.00 uur en op zondag van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 19.00 uur. In de Adventkerk in de Veerstraat te Dendermonde exposeert vanaf 8 februari Bertha Saveniers haar tekeningen en skulpturen. De Adventkerk organi seert elk jaar een aantal avonden om de belangstel lenden de bijbelse visie mee te geven over de huidige wereldproblemen. Vorig jaar kenden de vier avon den omtrent de bijbel een geweldig sukses. Dit keer heeft men Bertha Saveniers uitgenodigd om te ko men spreken over haat; wastekeningen en beeld houwwerken, die zij zelf als «kunst ten dienste van de goddelijke meester» betiteld. Bertha Saveniers werd geboren in 1936, werd op jonge leeftijd gekon- fronteerd met het oorlogsgeweld Het overlijden van haar vader heeft haar sterk getroffen. Begon zij te werken als ontwerpster van haute couture kleding, dan schakelde zij in de vijftiger jaren over naar de grafiek en de beeldhouwkunst. Na haar kontakten met meesters als Zadkin en anderen, kreeg zij beurzen voor studiereizen naar Italië, Tsjechoslova- kije. Zij exposeerde in Parijs, Brasschaat, Hilvaren- beek, Vaal beek, Blankenberge, Gent, Sint-Niklaas, Turnhout. Haar skulpturen verraden een bijbelse inspiratie. Een van haar merkwaardigste werken is «de wederkomst van Kristus», gemaakt in gepolijst wit marmer. Het is trouwens dat werk dat centraal zal staan op de tentoonstelling van 6 februari. Op 21 maart verschijnt het unieke boek over «De Dendermondse Schilderschool» uitgegeven naar aanleiding van het 15-jarig bestaan van de Ronde Tafel 57 Dendermonde. Dit kunstboek werd samengesteld door Jean-Pierre De Bruyn, leraar kunstgeschiedenis aan de Kunstakademies van Dendermonde, Ham me en Sint-Niklaas. Het boek wordt uitgegeven op een formaat 24X30 cm, gebonden met gecartonneerde omslag en zal 320 bladzijden bevatten, gedrukt op houtvrij machinegestreken kunstdrukpapier. Het zal minstens 300 reprodukties bevatten, waarvan een 30-tal in kleuren. De meest representatieve kunstwerken, vooral uit privé-bezit werden hiervoor geselekteerd. Men kan op dit boek voorintekenen door het invullen van onderstaand intekenformulier. Inschrijvingsformulier Ondergetekende Adres tekent in op het kunstboek «De Dendermondse Schilderschool - Een kunsthistorische benadering» aan voorintekenprijs: ex. aan voorintekenprijs 1.400 F ex. genummerd luxe-exemplaar 1.750 F ex. meervoudige aankoop aan 1.250 F per exempl Verzendingskosten: ÏOO F per exemplaar, en stort de som van F op rekening nr. 293-7374556-89 bij de Generale Bankmaatschappij De bestelde exemplaren kunnen vanaf 21 maart worden afgehaald ter gelegenheid van de retrospectieve tentoonstelling in Galerij Het Pand, Oude Vest te Dendermonde van 13 maart tot 5 april 1982. De niet afgehaalde boeken zullen automatisch aan de intekenaars worden toege stuurd tegen betaling van de voorziene verzendingskosten. Dit intekenformulier dient teruggestuurd naar volgend adres: Meester Luc Steyaert, Leopold II laan 5 bus 6 te 9330 Dendermonde. De Vlaamse topakteur Julien Schoenaerts heeft verle den weekend (zaterdag 23 januari 1982) in de Leed se Volkskring een geslaagde voordracht van de vermaarde «Verdedigingsrede van Sokrates» ten beste gegeven. De zeer goed gevulde zaal was één en al aandacht voor de geloofwaardige Sokrates, die deze uitzonderlijke ak- teur door zijn vlotte en subtiele omgang met Plato's tekst op de planken zette. Over Sokrates Sokrates werd in de 5"* eeuw voor Christus (470 of 469 v.Chr.) geboren, als zoon van de beeldhouwer Sophroniskos van de stad Athene Naar het schijnt werd de jonge Sokrates eveneens voor dit beroep opgeleid en heeft hij het zelfs uitgevoerd. In latere eeuwen werd een bepaalde groep beelden op de At- heense Akropolis als zijn werk aangewezen. Na een tijd echter ging Sokrates een andere richting uit en 1 wijdde hij zich aan een be- zigheid die hij zelf «Filoso fie» noemde. Sokrates heeft dat «filosoferen» niet in praktijk gebracht op de ma nier van een leermeester, flie zich in een regelmatig ïn langdurig schoolver- land of als gever van een cursus van beperkte duur Bet de vorming en instruk- le van zijn leerlingen be- ighoudt. Sokrates is wel altijd een tan op de markt en op "nraat gebleven, een rond wandelende en voortdu- end weer stilstaande pra- er en vrager, die veel ge sprekken voerde. Dit deed hij met iedereen, die er maar toe bereid was en hij ging dan samen met zijn gesprekspartners) op zoek naar de waarheid, naar steekhoudende, onaantast bare antwoorden op de vele vragen die bij de mens kun nen rijzen. Bij deze ge sprekken speelde Sokrates graag de rol van vrager, die de anderen telkens weer prikkelde om verder te den ken. Hijzelf meende dat hij in de grond van de zaak alleen maar zijn medemen sen behulpzaam was om te ontdekken wat ze toch ei genlijk al wisten. Tekenend is de eerbied en de bescheid enheid waarmee de filosofe rende Sokrates te werk ging tegenover zijn ge sprekspartners De Apologie van Sokrates De verdedigingsrede van Sokrates wordt gerekend tot de vroegste werken van Plato, waarin hij zich als filosoof nog niet diepgaand onderscheidde. En toch is het één van de overtuigend ste verdedigingen gebleven van het kritische individua lisme dat, gekoncentreerd met de inter lij ke belangen van een kollektief,-zijn in nerlijke waarden trouw blijft. Sokrates sprak deze apologie uit voor de recht bank van Athene, die hem ter dood veroordeelde op de aanklacht dat hij de jeugd bedierf, dat hij zich niet ge droeg volgens de wétten van de stad en dat hij aan het gezag van de goden tornde. Met dit pleidooi probeer de de Griekse wijsgeer zich te verdedigen en er met een lichtere straf dan de dood af te komen. Als het vonnis geveld is (nl. de gifbeker), keert hij zich alleen nog tegen de meerderheid van de rech ters en de medeburgers om dan tenslotte degenen die tegen de gifbeker stemden enkele beschouwingen over de dood te brengen. De akteur Julien Schoenaerts kroop volledig in de huid van So krates: bij de aanvang was hij opvallend kalm en vriendelijk, soms zelfs schijnbaar aarzelend. Ongeveer vijf kwartier lang, alleen op de scène, heeft hij het klaargespeeld de volle zaal geboeid te la ten luisteren naar een zwaar-filosofische tekst. Gelukkig is hij er ook in geslaagd deze filosofie, de zin en de universele waarde ervan, op de toeschouwer over te brengen. En dit zonder andere at tributen dan een schamel en sober habijt, een zitje en een houten hekje, waarach ter hij zich verdedigde. Door Schoenaerts optre den vielen de ongeveer 25 eeuwen, die liggen tussen Socrates en 1982, weg. In feite blijft de ganse verwik keling rond Sokrates een echte problematiek, die steeds aktueel is. Een individu dat reageert tegen de meerderheid, die haar geweten handig weet te sussen... Tot slot Er was terecht veel be langstelling voor deze feil loze voordracht: ze was haarfijn belicht, sfeervol van muziek voorzien en ge lukkig zonder een storende pauze gebracht. Jammer wel dat de ge sproken toelichting en kommen taar nauwelijks duidelijkheid bood voor het ingewikkelde Griekse recht. In ieder geval kan er geen twijfel bestaan over Schoe naerts toneeltalent: de pau zes tussen twee zinnen, de eenvoud, de schorre keelge luiden, de aarzelingen, de machtige podiumpresence (vb. gekromde vingers). LEBBEKE waren prima. Een prachtig initiatief van enkele Leedse (kul- tuur)verenigingen zonder meer! J.D.B. Toneelnieuws uit Aalst Toneelgroep De Schakel brengt dit weekend (zater dag 30, zndag 31 januari en maandag 1 februari) tel kens om 20 uur, in de Aal, sterse Stadsschouwburg (Vredeplein) Fraulein Be geerte van Tennessee Wil liams. Deze moderne klas sieker wordt geregisseerd door Roger Dewilde. Het is een vrij realistisch stuk, met poëtische inslag dat boordevol spanningen zit, waaronder de seksuele drif ten op het voorplan staan. Dit stuk wordt op de plan ken gezet door Jo Van den Brulle, Chris Verhoeven, Rose-Marie Daelman, An- dré Hendrickx, Hendrik Van Wijnendaele, Mireille De Swaef, Rita De Wolf en anderen. Op vrijdag 29 januari brengt Pact Jetty Roels en Gerdy De Decker naar de Aalsterse zaal Netwerk, met hun nieuwste produk- tie De Verliefde Ezel, een spel in zwart en wit naar een verhaal van Apuleius en Louis Couperus. «De Verliefde Ezel» is een sprookje, waarvan de ver schillende personages slechts door 2 akteurs wor den gespeeld en dit in mi me, dans en schaduwspel, terwijl de begeleidende tekst op de achtergrond wordt geprojekteerd als vroeger in de stomme film. In de opeenvolging van avonturen, waardoor de mens zich uiteindelijk her kent, wisselen waardige lu dieke, erotische en af schrikwekkende situaties zeer snel af. Anton Cogen en Mark Willem8 tekenen voor de regie. Guataaf De Meersman en Ilse Beernaert nodigen u uit op zaterdag 30 januari '82 ter gelegenheid van hun onthuwelijking op een foto- film-, dia- en theaterhap pening in zaal Netwerk, Ridderstraat 28 te Aalst. Programma: Romantiek, Satire Sarcasme tussen «Partners». Vanaf 19 uur. «foto's en relaties» (Marc Van Schan- devijl) video. Vanaf 20 uur: teater- groep Janus; «Alles loopt normaal» door teaterstudio Ruca; «Liefdesverhaaltjes» deel 5 van de Viewpoint- serie (film); «Dieper in het moeras wegzinken... en ik zal zeggen dat ik van je hou» door Gustaaf De Meersman. Vanaf 23 uur: schuim- wijn-«apotheose» Voor de technische reali satie staat de Teater-Werk- Groep in, met medewer king van MJA-Aalst, CGSO- Aalst, bevrijdingsfilms, au dio-visuele dienst Aalst, jeugdservicecentrum De toneelgroep Pogenvoerde in de zaal «Corsohet stuk «De Weldoenerop (vh) Waar tevoren steeds geopteerd werd voor de opvoering van komische stukken, bracht toneelkring «Pogen» vorig weekend voor het eerst in haar recente geschiedenis, een thriller op de planken. «De Weldoener» van Lode Pools meteen gaan rangschikken onder de smaakmakers van het genre, zou de waarheid geweld aandoen. Het stuk beschikt over een aardig plot, maar o.i. over te weinig diepgang, zodat we de indruk hadden dat niet zo veel toeschouwers geplaagd werden door «thrillingsverschijnselen» als zenuwachtig nagel bijten en handenwringerij. Kortom, als toeschouwer was het erg moeilijk zich betrokken te voelen bij het gebeuren op de scène. Regisseur Roos Verhavert had haar akteurs en aktrices nochtans een strak speeltempo opgelegd en haast allen slaagden erin een vertolking weg te geven, die best geapprecieerd mocht worden. De Weldoener inspekteur naar de Schal- licht komt en de misdaad Walter Schladen, een rijk deix-residentie. Niemand zoals ze vaak zichzelf be- industrieel, zal in de bloe- blijkt het slachtoffer te ken- straft, komen de toeschou- metjes gezet worden. De nen, maar diezelfde nacht wers te weten in de drie moord op een jonge Duitfee, gebeuren in het huis volgende bedrijven. Helga Schmidt, voert ech- vreemde dingen... ter onverwacht een politie- Hoe de waarheid aan het Voor de vertolking deed «Pogen» een beroep op Pier re Heymans (Walter Schla den), Monique Verhavert (Helen), Arlette Verhavert (Marianne), Frangois Van Puyvelde (Hans Kohlba- cher), Marita Goedgezel schap (Rita), Erwin De Keersmaecker (Van Cleem- put), Simonne De Cock (Weynands) en Frankie Buys (agent). Elk van hen slaagde erin een knap staaltje van zijn toneelka- paciteiten te demonstreren. Enkel Erwin De Keers maecker, die nochtans de erg belangrijke rol van in spekteur Van Cleemput te vertolken kreeg, viel enigs zins uit de toon. Hij slaagde er niet in zijn personage voldoende diepgang te schenken. Hij is zijn kolle ga's en het publiek beslist een revanche schuldig. Voor het dekor zorgden Frans Luypaert, Roger Van den Bergh en Fons Verha vert. De belichting en het geluid waren in handen van Frangois Van Puyvelde en van Lode wijk Steppé. Frankie Buys zegde voor. Met «De Weldoener» schonk «Pogen» een wel doend toneelavondje aan het publiek. De kring nam alvast een aanloop om in de toekomst opnieuw die pres taties te leveren, die de ou dere toneelliefhebbers zich van het eertijdse «Pogen» nog ongetwijfeld zullen herinneren. De Weldoener wordt nog opgevoerd op zaterdag 30 januari te 19u30 in zaal Corso, Rossevaalstraat te Tweemaal mochten de Overmeerse K.L.J.-ers zich belrol kreeg toebedeeld. De Het behang- en schilder- verheugen hl een volle zaal toen zij «Het regende vorige avond immers was werk was van de hand van die dag» van Fr. Streicher in regie van Norbert Carine Bolaert ziek gewor- Patrick Bauwens en de spe- Janssens voor het voetlicht brachten. Het weekend den en dus moest Linda nu Iers stonden zelf in voor de stond te Overmere dan ook volledig in het teken maar twee 1X511011 «pelen Ze dekorbouw van het toneel. We trachten aan de hand van een £^tenafhet er aüemaal korte bespreking een idee te geven van wat er zoal Meubelzaak Siesta leende te zien was. richting werd ver- de meubels en een speciaal zorgd door Johan Lateir, dankwoordje gaat naar de discobar «Snoopy» produ- E. Zusters die hun zaal lie- Dany De Geest is als leraar ze als helper in nood en ceerde de klank en Parfu- ten gebruiken Gus Helman wel in rare pa- Linda Sichien die een dub- merie Manuelle grimeerde t pieren geraakt toen hij in JOZeI Jan88ens «De Hel», een berucht res- mm taurant, belandde en dat Vx', fLj nog wel in gezelschap van een onschuldig weeskind BRs^WBBJH^^HT.'# (Ann Colman in de rol van - V---JBi L Fientje), waar op de koop '.B[ A f WÊujï RL toe ook nog Jan Lippens (in TÉ B BL ^Bk de rol van onderwij sinspek- j^^B Bi sJB Bi teur De Corte) binnenwaait. ^Bgjj^H Een taxichauffeur die het ^^^B I noorden kwijt is arriveert ^H|^^B^^B ^^^B ^^^B BH ook nog en dat allemaal om- ^^^B BH dat het die dag regende. De fl gekste situaties en veron- aJ0( derstellingen worden dan op een ondeugende maar j» l' ^^KfliflBB HjELBR.£wf^| onschuldige manier naar ^^^B'jBIS HjHk iS voren gebracht. Dat alles bezorgde het publiek een fl vrolijke toneelavond. BJBi' V "^flBHa^B Vermelden we nog Marleen De Wilde als echtgenote van ^^B |jL j JË fBB^ ^9 B leraar Holman, Geert Van ^^B;jr ,-f'; Driessche als Jos Mertens W ^SBb H^Bl^BI de gemeenteambtenaar, Iflr Dirk Rasschaert als «Ww ml tuinman, Danny De Geest Overmere. De Katolieke Landelijke Jeugd voerde «Het regende die dag» op in de feestzaal van de als kelner, Johnny De Vrie- meisjesschool (jj)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 23