Vastenavondlied: ieder op zijn manier Karnavaltentoonstelling zet Baasrode op zijn kop an dei Aan ganseh de bev AALST m (MUGGEXM Leest n>€t aapdacbt s. m<sm De Voorpost - 29.1.1982 - 9 ps "S Stalt Hal!i Werpt mij AN OERSCHl'EREK. ►nthoutirt; wij ons va» 'I Is (iiifir, *f treeft jjija 'C fiezuBdtwifkhrer da! iux»i Bat BROt «E1UJ Vvs» Karnaval heeft in het leven sommige stede lingen ook wel van dorpelingen maar dan in mindere mate elk jaar een overwegende rol gespeeld. In meerdere werkersgezinnen werd zelfs maandenlang gespaard, dit ten koste van eten, klederen of van wat dan ook maar sparen deed men. Tijdens de vastenavonddagen moest het opgespaarde potje terug leeggemaakt wor den... op enkele dagen moesten de zuur verdiende spaarcentjes er aan geloven, zelfs in tijden van miserie en misschien na het lijden van honger en kou. Alles moest op! Het zal dus geen wonder baren dat de keus van kostuums, schoenen en kapsel wekenlang het onderwerp van levendige gesprekken uitmaakte, vooral van het ogenblik af dat de schitterende uitstallin gen der winkels, rijk gevuld met allerhan de karnavalattributen, de naijver aan vuurden en het verlangen naar prachtige tooisels deden groeien. Maar niet zozeer de enkeling stelde groot belang in zijn keuze, daar hij gewoonlijk, na wikken en wegen, gemakkelijk door eigen smaak geleid tot een besluit kwam. Het was vooral als men in groep aan de karnaval deelnam, dat de zaak van de kledij en andere uitgaven en regelingen van het hoogste belang waren. In een groep komt het er immers op aan toch enigszins uni form te zijn en zeker in de klederdracht gedisciplineerd te zijn. Eertijds vierde men doorgaans altijd karnaval in groep, hetzij samengesteld door enkele mensen, hetzij verenigd in een hele bende. Hoe dan ook de samenstelling was, het kwam er op aan tot de schoonste te behoren en zoveel mogelijk leute te maken... dansen en drinken met veel plezier! Ieder op zijn manier zoals in het lied: Vasten Avond lied. Vastenavondlied Stemme: De Boer zal 't al betalen De vastenavond steekt de vlag. Nu gauw de zotskap voor den dag, En lustig rondgesprongen; Wie pleegt te droomen stil en styf, Verrekke nu eens lier en lyf, En speel den wakkren jongen. Gy moet niet vreezen, jonge lien! Met vreugd kan u geen kwaad geschien. Neem 't voorbeeld aen uwe ouders; Wie is er die zyn jongen tyd Gelyk een kluizenaar verslyt. 't Plezier scheidt van de schouders? Een glaesjen bier, een goed refryn, Daerby een meisken, net en fyn. Dat moet een kermis wezen! Daerby een makker dry of vier Die niet en schrikken voor 't plezier. My dunkt, 't is uitgelezen! Hoort gy den speelman ginder niet? De man die kryscht al van verdriet Dat hy zoo lang moet wachten. Ik heb gehoord, de brave vent Heeft zich gescherpt, en is kontent Te spelen heele nachten. Op! ieder neme vry een lief; 't Is nu of nooit een dansgerief: Wat meid zal daerom kwaed zyn? Ziet rond! bare oogjens vragen 't u, O jongen lief. toont u niet schuw, 't Moog binnen jaer te laet zyn! Ook al gingen de enkelingen soms over tot het vormen van kleine onsamenhan gende groepjes, toch was de «compagnie» meestal samengesteld uit neringen, gil den, buurten en noem maar op. Er werd bovendien steeds gestreefd naar het grootst aantal «leden» om op die manier de grootste groep te kunnen vormen, wat daarom de moeilijkheden zeker niet ver minderde. Het valt dus niet te verwonde ren dat soms, tot het bereiken van het grootst mogelijk aantal, alle mogelijke elementen van overal werden bijeenge bracht, waarbij bekende en onbekende gezichten elkander ontmoetten (soms voor het eerst), zich voor het plezier van een drietal dagen bij elkaar aansloten, om heel waarschijnlijk daarna weer uit elkaar te gaan. Wat er ook onder elkaar bedis seld of beslist werd, uiteindelijk moest iedereen dezelfde kledij dragen en zou een «officieel» karnavallied aangeleerd worden dat gedurende enkele dagen het lijflied zou zijn. In de evolutie van het karnaval vieren is ook de periode van de grote armoede vast te stellen. Het midden van de 19de eeuw werd getroffen door een ekonomische krisis en het vaak mislukken van de oog sten. De arbeider die werkte zolang het klaar was, werkte op het land of in een werkhuis, had nog het meest hiervan te lijden want sociale voorzieningen waren uit den boze. Door sommige verenigingen werd van karnaval gebruik gemaakt om deze mensen enigszins behulpzaam te zijn. In de karnaval van 1951 had de «Maet- schappy Cockrill» een boerenbruiloft uit gebeeld in de stoet waa.in zij terzelfder- tijd een omhaling deden voor de armen. In een drietal strofen verkondigden zij hun bedoelinge' ten voordele van de min der bedeelden. Boeren Bruiloft-feest, Vertoond door de Maetschappy Cockrill, Deelmakende van de Cavalcade. Stemme: Allons, allons nous promener 1. Welk eenen aengenamen stond Die wy cockrills nu heden vieren, Wy ryden met onze bruiloft rond Volgens de Zeelandsche manieren. Ja, deze bruiloft-feest Zal iedereens minnegeest Vernieuwen en vermaek betuigen. Klik klak. klik klak bis De speelman gaet op 't dak Ik zie, ik zie, ik zie, dat onze twee gezellen. lk zie, ik zie, ik zie, niet zyn op hun gemak; Zy langen, zy langen. bis Tot d' speelman zit op 't dak. 2. De echte band is vastgeleid. Wy gaen onze bruid naer huis toe voeren. De ware min en liberteit Is doordrongen tot by de boeren. Geenen seigneur niet meer. Die voor den eersten keer De room en bloem plukte te land! Klik klak, klik klak, bis De speelman gaet op 't dak. Ik zie, ik zie, ik zie, enz., enz. 3. Als onze toer zal zyn gedaen, Durven wy het voorop denken, Dat onze beurs zal zyn gelaen Met penningen die geldig klenken, Om te deelen een brood Aen die zyn in den nood, Toont uw mildig hert en g'lyk wy: Klik klak, klik klak bis Schiet maer in uwen zak. Ik zie, ik zie, ik zie, dat al de omstaen- ders, Ik zie, ik zie, ik zie, d'hand steken in den zak! Wy langen, wy langen: bis Gy schiet in uwen zak, Ik zie, ik zie, ik zie, dat al de omstaen- ders. Ik zie, ik zie, ik zie, d'hand steken in den zak! Wy langen, wy langen: bis Gy schiet in uwen zak. Het lied heeft altijd een voorname rol gespeeld in ons dagelijks leven en niet in het minst in de karnavalviering want zelfs nu nog, maar dan in een andere vorm, wordt het lied als middel aangewend om de aktiviteiten te vereeuwigen, toestan den te verkondigen in het openbaar, fei ten aan de kaak te stellen of publieke geheimen uit te bazuinen en nog eens goed in de verf te zetten. Is de karnavalviering vooral gekenmerkt door de rondgang van de stoet, de maske rade en de verwijten, dan toch heeft ook het straatlied een belangrijke rol gespeeld bij de Aalsterse karnavalzot. Het bleef niet alleen bij volkse humor of bijtend sarcasme want voor de buitenstaander de niet-Aalstenaar wilden ze ook nog wat anders tonen en bewijzen dat Aalst niet uitsluitend een beruchte karnaval- stoet had. Naast de insinuaties staken zei ook de lof van hun stad met al haar schoonheid en vooraanstaande persoon lijkheden. Monumenten en beroemdhe den kregen de voorrang in hun liederen waaruit bleek dat Aalst, buiten kamaval- dag, ook nog wat anders te bieden had en ook op andere dagen een bezoek meer dan waard was. Men trachtte de vreemde bezoeker te overtuigen dat de Ajuinstad een toeristisch centrum was een bezoek aan de vereeuwigde grootheden uit het verleden leerrijk en verantwoord was: Karnavallied 1. Aalst is een stad met een glansrijk ver leden. Groot is zijn roem, want zijn daden zijn groot; Kunstenaars heeft het en helden, die streden Telkens hun stad was in druk of nood; Kunst was er heilig en arbeid geprezen: Aalst had zijn Maertens, zijn Coecke en Iwyn: Nijverheid bloeide er en handel voor dezen; Zoo is het hu, en 't zal immer zoo zijn. Refr.: Aalst is de stad van plezier en vermaken; Aalst is de stad van het heerlijkste bier; Al wie naar Aalst eens de vreógd kwamen smaken Keeren terug en ze gaan er op zwier. Lief zijn de meisjes In stoet en op bal, Dol zijn de wijsjes, Met Aalst Karnaval; Dol zijn de wijsjes, Lief zijn de meisjes: Viert Aalst Karnaval! 2. Waaien de wimpels aan masten als blommen. Klappen de vlaggen bij kransend festoen. Woelende scharen met koddige mommen Kampen om prijs wie er 't drolligst zal doen; Domino's gilles en vuile jeannetten, Kleurige benden in glanzend satijn Komen 't plezier er op hoogspanning zetten. Zingen ter eere van vorst Arlekijn. 3. Met Karnaval is de vreugd koninginne, Aalst is in feest en het is er plezant: Stapt in den stoet achter reus en reuzinne; Aalst is het Binche van Vlaanderenland. Hoep, met ons mede, gezongen, ge sprongen! Zieken vergeten van pret hunne prijs, D'ouden voelen hun beenen verjongen; Hoort, ook de beiaard herhaalt het refrein: (vervolgt) Julien De Vuyst Marcel Willaert werd de nieuwe prins karnaval bij hel Hof ten Hof ten Rode vierde twintig jaar karnaval (vh) «Ter gelegenheid van de Gouden Palingworp zal Koning Boudewijn de Gouden Paling voorzetten om de vele toe- overhandigen», zo luidde de affiche met tricoloreband die door het Baasroodse schouwers enkele uren dol karnavalkomitee in 1977 werd uitgehangen. Dat het hier om een poets ging, zal allicht amusement van de boven- niemand verwonderen, althans zeker en vast niet wanneer men weet welke namen achter ste beste plank te bezorgen de frats schuil gingen. Die bewuste affiche was trouwens te bewonderen op de tentoonstelling die op het vroegere gemeentehuis van Baasrode het voorbije weekend een Driedubbele viering massa belangstellenden lokte. Aan de hand van oude foto's, kledingstukken, affiches en uiteraard was er bij deze zelfs filmbeelden werden daar de zotte dagen van Baasrode in herinnering gebracht. Tot tentoonstelling een offi- groot jolyt niet alleen van de karnavalistcn, maar ook van de vele bezoekers die zich cjeej gec|eeite, al verliep plots weer een heleboel dingen schenen te herinneren uit vroeger dagen. <jat ZQ gem0edelijk als het Drie mannen van het komi- naast heeft men ook heel de Gouden Paling zou ko- maar zijn kon. Voor- tee hebben zich de vinger- wat karnavalkledij op de men overhandigen, was zitter Veyt sprak de vele nagels ongeveer krom ge- kop kunnen tikken. Onder een tafel voorbehouden aanwezigen toe en drukte werkt om deze geslaagde meer de «pitteleer» van de aan de persoonlijke herin- eroP dat Baasrode dit jaar tentoonstelling op te bou- Mannen van de Nacht, de neringen van Keizer Gus- een driedubbele viering op wen. Het zijn keizer Gus- kledij van de groepen Sche- taaf. Versierselen van kar- het programma had staan: taaf, Michel De Cock en le Van der Linden, Hof ten navalverenigingen, zelfkle- 25 jaar karnaval. 20 jaar Luc Van Dijck die ervoor Rode, de Pretmakers en vers, wimpels, tegeltjes, kavalkade en 5 jaar karna- gezorgd hebben dat er hon- nog anderen. Ook brieven linten, te veel om op te valshow. Men zou inder- derde foto's bij elkaar wer- en zelfs protestbrieven kre- noemen, het was er alle- daad voor ^ee' wa| m'nder den gebracht. «Het heeft gen op deze tentoonstelling maal te bekijken. Uiter- de feestvlaggen uitsteken, ons veel werk gekost», zo een plaatsje. Een ere- aard was er ook plaats vrij- De tentoonstelling was er verklaarden zij achteraf, plaats werd ingeruimd voor gehouden voor een apart dan om dat a"es netjes «maar het resultaat loont de keizersmantel van Pier- gebeuren in het grote kar- 'n de ve|^ te zetten- aldus de moeite». En met recht- re I die in 1969 regeerde en navalgeheel: het showwee- de voorzitter die heel even matige trots tonen zij de ook het geel-blauwe lint kend dat nu al voor de lies terugging naai het ver- vele foto's die netjes onder van de Orde van de Paling- vijfde maal wordt opge- 'eden. Hij herinnerde zich het glas op een tafel liggen boer kreeg een opvallende voerd en waarbij de karna- noS dat 'n 1957 voor de uitgespreid. Een daartus- plaats. Tegen een wand, valverenigingen, de prinsen eerste maal karnaval werd sen schuilen heel wat kiek- net onder foto van koning en de komiteeleden telkens gevierd in Baasrode. Zeven jes uit de oude doos. Daar- Boudewijn. die in 1977 dus weer hun beste beentie groepen schreven in en daar waren dan nog 4 mu- k ziekverenigingen bij. Het MT Jfr. ipllfe 1 WÊÊ^MÊÊ |f jaar daarop werd op maan- .v dagavond karnaval gevierd lraü«wi\ 1 (fill - Él-4» met een uitbundigheid die men zich nauwelijks kon 'rVI voorstellen. Maar de eerste J»I jfljr officiële stoet en prinsen- ui-,,- verkiezing, kortom het kar- Jr naval zoals dat gevierd IbI moet worden, vond plaats 'n 1964. Jozef Quisquater werd de allereerste prijs. wÊr -f .De mantel van deze ff de te aldus onder- Cleem- j keizer werd. In 1966 werd U er een gemeentelijk komi- mm tee °Pgencht dat zich meer bepaald moet de karnavjil- Wf 0 iTTfc tiefnemers zijn er maar een x viertal meer overgebleven. In Baasrode werd het karnaval ingezet met een prachtige tentoonstelling onder het tema j}e grote stimulator in die mtrosptctieve karnaval. Icpenode was Pierre Cleem- put die van de aanwezigen daarvoor met een applaus werd bedacht. Zoals de overige drie pioniers trou wens ook op handgeklap mochten rekenen. Voorzit ter Veyt vertelde ook nog dat er een periode is ge weest dat de prinsenmantel langer dan een jaar moest meegaan. Zo was er gedu rende de periode 1972-1975 slechts een enkele prinsen- mantel en ook die was op de tentoonstelling te betas ten. voorzitter Veyt vertel de ook dat het gemeente lijk komitee steeds uitbrei ding heeft genomen en komt voor een flink deel omdat de prinsen-kamaval graag lid werden van het komitee en ook hun verant woordelijkheid ten volle opnamen. Tevens onder streepte hij dat het karna- valgebeuren in Baasrode veel te danken heeft aan de plaatselijke bevolking die dit initiatief steeds ten volle heeft ondersteund en er steeds dolgraag haar mede werking aan heeft ver leend. Er is ook een periode ge weest dat het minder goed ging. Zo is er op een be paald ogenblik een barst gekomen in het hechte kar- navalgeheel. Dat was met een de aanleiding tot het ontstaan van een aantal karnavalverenigingen, die thans de kracht en de sterk te van Baasrode karnaval uitmaken. Op geregelde tijdstippen werden nieuwe initiatieven genomen: er kwamen twee reuzen, er werd een gouden paling worp georganizeerd. er kwam een karnavalshow. De tentoonstelling, zo be sloot voorzitter Veyt, wil over dat alles een overzicht bieden. Dat aan de hand van foto's, die's (onder meer van de eerste officiële stoet) van films, affiches, kledij enz. Daarop nodigde de heer Veyt de genodig den uit het glas te heffen op het welslagen van de ten toonstelling en vroeg hij aan schepen Hermans ook enkele woordjes te willen zeggen. Die feliciteerde het karnavalkomitee met het initiatief en onderstreepte dat Baasrode toch wel de karnavalgemeente bij uit stek is. Men heeft er inder daad een flink werkend ko mitee, dat de initiatieven niet schuwt en kan er ook bogen op een aantal flinke karnavalgroepen. Het be wijs van de vitaliteit van dit komitee is wel deze ten toonstelling, aldus schepen Hermans, die inhoudelijk biezonder goed is en bo vendien zeer overzichtelijk is opgesteld. Het moet voor de bezoekers een ware ge noegdoening zijn terug te kunnen beleven wat men eertijds heeft beleefd. Hij verklaarde dan de tentoon stelling voor geopend. Zaterdag en zondag werd de tentoonstelling druk be zocht. Het was voor de in richters een sukses. Dat dient gezegd en voor vele inwoners van Baasrode was Rode te Baasrode (vh) het vemieuwe kennisma king met vervlogen tijden. Terwijl men naar de dia's of de film keek, of de foto's eens van dichterbij bekeek, werden weer herinneringen opgehaald, verhalen wer den verteld, karnaval her leefde weer. Wedden dat er volgend jaar een nieuwe tentoonstelling wordt geor ganizeerd, met nieuwe fo to's met andere kledings tukken, nog grotere mas kers? Baasrode is daartoe zeker en vast bekwaam.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 9