Aalstenaars aan 't aftellen voor vastelauved
Prinsenverkiezing
met aantrekkelijk
programma
Vastenavondlied: ieder op zijn manier
Vakjesteevee in Sint-Niklaas
10 - 5.2.1982 - De Voorpost
Karnaval behoort tot de minder ernstige feesten
die gekenmerkt zijn door scherts en luim. en
boven alles door het belachelijk maken van
toestanden, handelingen en personen. Het is een
uiting van een zekere drang naar vrolijkheid,
een lust tot lachen, zich over geven aan dwaze
spot en ongebreideld sarcasme. Het is een
spotfeest dat zich bijzonder leent tot het uitleven
van opgekropte speelsheid en eens per jaar in
zyn ware aard naar buiten treden.
De kamavalvierder wordt beïnvloed door zijn
aangeboren innerlijke spotlust en aangevuurd
door de neiging om tot in het overdrevene toe
met alles en nog wat de draak te steken. De
satirische ondergrond was vooral in de vroege
re liedteksten aan te voelen. Het is een ken
merk dat zowel bij minder-ontwikkelden als bij
hoogstaande volkeren waargenomen werd,
waar zowel geestelijke als physische eigen
schappen belachelijk gemaakt werden. Dit was
een uiting van genot en feestvreugde, opgewekt
door de nieuwe levenskracht in de natuur.
Dergelijke spotfeesten zijn ons bekend onder
de naam van Saturnaliën (Romeinen) en Ba-
chanaliën (Grieken).
De Bachanaliën der Grieken werden gevierd
ter ere van Bachus, die uit Indië, terugkeerde.
Hij werd omstuwd door dansende, springende
en jubelende menigte, waarbij de drank kwistig
door de kelen gegoten werd. Vandaar dat bij
ons de hoofdbezigheden van de kamavalvier-
ders tenminste tweeërlei zijn: bij de aanvang
zal de drank een hoofdrol spelen en in een later
stadium komt daarbij nog de dans. Bij de
meeste individuen neemt ook het schelden een
voorname plaats in. Trouwens, karnaval is er
zowaar op ingesteld om «ne zot al lachend zijn
mening te laten zeggen» en een karnavalzot
maakt van dergelijke gelegenheden gretig ge
bruik. Toch blijft het drinken een der hoofdbe
zigheden want drank geeft moed aan de meest
bedeesde.
Het drinken op vastenavond was zowaar een
verplichting want het bhoorde! tot de traditie,
vandaar ook de schilderachtige benamingen
zoals een «glazken. eën druppelken, een bo-
bijntje, dit wat de «goede oude tijd» betreft
want ook hier heeft de vooruitgang zijn moder
ne stempel afgedrukt.
Onveranders is echter het feit dat karnaval,
waar het ook gevierd wordt, het hoogtij van de
drank is en dit met al zijn onvolprezen geneug
ten, meermaals in lovende termen en onder
vorm van een lied omgezet, waarvan het steeds
weerkerend refrein overloopt van schuimend
bier.
VASTEN
Vasten Avondlied
Stemme: Bruno heeft een koets gemaekt
Ref.
Vieren wy met veel plezier.
Vastenavond (bis)
Danst en drinkt, met veel plezier.
Van ons lekker uitzetbier.
1.
Ziet gy al die zotten loopen, Weg is hun
verdriet en ly:
Hoe zy springen met heel hoopen,
Elk met 't lief jen aen zyn zy!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Ho! wat zyn dat vieze snaken!
Spotters met de krinolien.
Dragen hoepels, dik als staken,
Draeijen 't lyf als Mie-Katricn!
Vieren wy met vee! plezier, enz.
3.
Op een wagen daer is 't feeste.
Oh: wat hebben zy daer lol!
Vlaemsche boerenbly van geeste.
Smullen daer hun buiksten vol!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Zie, daer komen nu Sinezen,
Mannen uit het hemelsch ryk.
Tot den theedrank steeds verwezen:
Hebt gy drank ons bier gelyk?
Vieren wy met veel plezier, enz.
S.
'k Hoor dat duitsche doktors spreken,
Niemand koopt hun pil of kruid!
Weg met ziekten en gebreken!
Komt, als karnaval is uit!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Daer zyn Turken uit den Oosten.
Zyn ze slim, die mannen al!
Liever dan ginds uit te roosten,
Komen ze op ons karnaval!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Ho! Milord! hoe opgeblazen!
Ha! hy vindt ons rostbeef goed!
Hy drinkt bier uit volle glazen.
Met een mekanieken spoed!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Ho! Signor! gy komt uit Spanje!
Is 't weer revolutie daer?
Brengt ge ons appels van Oranje?
Jongen, 't is by u niet klaer!
Vieren wy met veel plezier, enz.
9.
Ha! een Rus! wat groote reuze!
Hy vocht dapper in Krimée:
Liet een stuk daer van zyn neuze,
Maer viert karnaval toch mee!
Vieren wy met veel plezier, enz.
10.
Mannen uit de verste streken.
Geven wy elkacr de hand:
Zy al ons verdriet geweken.
Roepen wy ten allen kant!
Vieren wy met veel plezier, enz.
Vroeger, toen men op de toer ging, deed men
nagenoeg alle herbergen aan en het waren
vooral de volkswijken die veel beweging ken
den. Immers, het grootste kontingent der feest
vierders werd geleverd door de fabriekswerkers
en andere sociale lagere klassen. Sociologisch
gezien is uit de karnavalviering als dusdanig,
ook heel wat te puren want met iedereen wil
aan dit feest deelnemen. Ondanks velen onder
hen, tijdens de loop van het jaar misschien
armoede lede, och moest al het gespaarde
opgedronken worden en zong men en
zuipen tot dat 't op is!», wat natuurlijk ook
gedaan werd.
Tijdens de Saturnaliën, gevierd ter ere van de
weldoener Saturnus, werd elk verschil in stand
opgeheven met als belangrijk gevolg dat vrij
heid tot spotten verleend werd maar vooral de
uitgelaten vrolijkheid trad hier op de voor
grond. Voor een zeer korte periode werd de
drukkende levenslast afgeworpen om plaats te
maken voor spot en drang naar ontspanning,
die vrijwel niet te beteugelen was.
De karnavalviering vertegenwoordigt in feite
één groot sociologisch element waarbij men
kennis maakt met het fenomeen van de onder
werping van het gezag als dusdanig. Daar komt
bij dat de bestaande levensnormen en opgeleg
de stelsels als overtollig balast over boord
worden gegooid. Dit wordt verkregen door de
gemeenschap, in de meest fundamentele zin, in
het belachelijke te trekken, te bekritiseren of af
te takelen in al haar vormen. Vooral de ver
plichte onderworpenheid aan politieke en ad
ministratieve regels moeten het hierbij ontgel
den. Nochtans wordt het «onrecht» nooit ver
geten zoals in een anti-politiek lied uit 1881:
Gemaskerde Jezuiten!
1.
Wat roept gij van independent.
Van liberaal maar miscontent,
Gij paapsche deugenieten?
Een naam, bedenkt ons zeggen wel.
Een andre naam past aan uw spel:
Gemaskerde Jezuiten!
Gemaskerd, ja. zoo strijdt ge thans.
Want anders ziet ge u geene kans.
De Genzenmacht te breken
Gij schaart u rond een valsche vaan.
En denkt ons zoo ter neer te slaan:
Gekende papentreken!
Misnoegdheid ri de wapenkreet
Waarmee uw rot in 't kiesperk treedt:
Wie zal u niet gelooven?
Misnoegd, dat is de paap altijd
Als in den politieken strijd
De liberaal ligt boven!
Maar dat ge Licht en Vrijheid mint.
En tegen Rome zijt gezind,
Dat moogt ge jaren zweren:
De feiten spreken te overluid.
Die vaagt uw leugentaal niet uit.
Dat zult ge niemand leeren!
5.
Ja! roept maar van independent.
Van liberaal maar miscontent.
Gij, paapsche deugenieten!
Een naam, bedenkt ons zeggen wel.
Een andre naam past aan uw spel:
«Gemaskerde Jezuiten».
Karnavallied
Elkeen is als uitgelaten.
Ja de vreugd heerscht overal;
Op de markt en langs de straten.
Met den Gentschen Karnaval.
Ziet, daer rydt de Kavalkade,
Ginder zwiert een maetschappy;
Slaet het al met aendacht gade.
Stelt den kommer nu ter zy'.
Hier rydt men op eenen ezel
Daer loopt eenen witten beer.
En ik zie ook menig kwezel
Aen de zy' van eenen heer.
Ook de brave Zonder Namen
Vieren thands met blydschap mee:
Zy. die elk ter hulpc kwamen.
Die in nood was of in wee.
Ja. zy vieren voor den arme
Die by hen steeds hulpe vond;
Ryken wilt hen ook erbarmen,
'n Penning uit het hert gejond.
Kan zoo veel genoegen baren,
't Kan hen helpen uit den nood
En. wat wil gy 't al vergaren:
't Bly ft toch hier by uwen dood!
Met dergelijke liederen verduidelijken de kar-
navalvierders de uiting van een zeker verzet
tegen de gesofisticeerde maatschappij. Op die
manier trachten zij inspraak te bekomen in de
samenleving en geven ze duidelijk tekenen van
misnoegheid over dingen waarmee ze niet kun
nen akkoord gaan. Spot en satire zijn hierbij
ernstig gemeende wapens om ongewenste toe
standen te bevechten, ook al is het maar tijdens
de korte karnavalperiode die slechts drie dagen
duurt, dit naar het voorbeeld van alle oude
feesten.
Het is echter niet alleen de vlucht uit het
alledaags gedoe, want na drie dagen komt toch
de ontnuchtering letterlijk en figuurlijk.
Uiteindelijk moet elke kamavalvierder toch
terug naar die oorspronkelijke staat van zaken:
naar het spanningsvol gemeenschapsleven met
al de remmingen en konventionele normen.
Maar toch krijgt men, dank zij karnaval, de
gelegenheid zich te ontladen van de opgekropte
spanningen en kan men eens luidop roepen wat
men werkelijk te zeggen heeft aan de gemeen
schap. Het is misschien een eigenaardige ma
nier om een boodschap te verkondigen doch
het lied is altijd, sinds het bestaan van de
mensheid, een afdoend middel geweest om zijn
grieven te doen kennen, om ruchtbaarheid te
geven aan wat ongewenst is.
De politiek van stad en land is altijd vroeger
nog meer dan nu een zeer dankbaar onder
werp geweest in de karnavalpolemieken. Vaak
worden, in een geestig woordenspel kostelijke
parodiën geleverd op het geleuter van de
uitverkorenen der democratie. Dat dan, op een
ogenblik van vurige spraakzaamheid, de poli
tieke huid geborsteld wordt, is uiteraard zeer
begrijpelijk. Op die manier bereidde men zich
in de karnaval van 1900 ai voor op de verkiezin
gen, die dat jaar zouden gehouden worden.
Hierbij deed men zelfs persoonlijke aanvallen
doch op karnaval kon en mocht men zich dat
veroorloven, vooral als het een kiespropaganda
was dat in liedvorm gebracht werd.
Het Lied der weggejaagde Broodrovers
't Is carnaval wij komen kenbaar maken
Van 't geen er in ons stad is omgegaan,
Drij jaar en half bestuur der liberale
Men vraagt nu eens wat zij hebben gedaan
Hun schoonste werk was ons met taksen plagen
Ach Kleudeke wat hebt ge toch begaan
Dan durft gij ons stem nog komen vragen
Maar in October kwaamt gij dit duur te staan.
280 duizend niet vergeten
D'as nog al schuld als men dit achter laat
Ja dat mag zijn door gans het land geweten
Als dat z'ons geld verbrasten met geweld
En jaarlijks nog zoveel taksen vragen
Neemt dit eens aan, hoe kan het toch bestaan
Vraagt dan niet meer waarom 't volk komt
klagen
Wel geuzenraad, gij verkwistet inderdaad.
Ach wat verschil als men nu eens gaat kijken
Op ons stadhuis naar de gemeenteraad
Nen hazewind die soms nog eens wilt bijten
En is hij kwaad, maakt hij wat zotte praat
Met zijn gebrul en zijn lompe manieren
Dan staat hij daar, of hij is Generaal
Hij zal ach God zijn verstand nog verliezen
En 't is maar klein, en toch wilt hij het zijn.
Wat hoort men in den raad soms bitter klagen
Van medelij, door de broodroverij.
Wie is dien man. wel dat moet ge niet vragen
Ene van Pier en die hartzeer
Want gedenk den dag van Lauwers in ziin
lijden
Op zijn sterfbed als hij werd afgezet
Waar bleef dien man toen met zijn medelijden
Was dit geen wraak, uit politieken haat.
Wel geuzenboek g'hebt veel fouten bedreven
En bracht zo menig huisgezin in pijn
Gij wist nochtans dat ieder mens wilt leven
Waarom in 't schijn, die uitzondering zijn
Uw schelmerij denkt gij nu te verbergen
Met fouten die gij zelf hebt begaan
Maar die knaging zal u voor eeuwig tergen
En denkt daaraan want 't is met u gedaan.
Die nieuw agentjes dat waren ook schoon
toeren
Korts na de keus, en al die inspecteurs
't Was gans de kliek van al hunne spioenen
Zij speelde fijn, maar toch kost het niet zijn
En dan die oude jonge invalieden
Die toch zo gretig waren naar 't pensioen
En nen dikke zieke, zo 't schijnt uit een poet
piepen
Voor mij ook Pier, want 'k heb maar een niet
meer.
Ach vrienden lief 'k mag hem toch niet
vergeten
In de maand Mei, is onze Pier er bij
Want in de kamers staat er voor hem ne zetel
Represantant dat zal iets zijn charmant
'k Ga naar geen walen daar zillen ze 't mij niet
lappen
'k Blijf in mijn stad daar krijk ik hem op 't
gemak
Want ziet de proper, die kan zo goed frans
klappen
Want hij kreeg me daar dat was toch kolossaal
Voor 't laatst vrienden vooruit met moed
gestreden
Wij zijn reeds vrij van geuze tirannij
De propere is uit 't hospice gesmeten
En hij was zo goed. och God den armen bloed
Hennke laat uw spil maar eens goed draaien
Want Jan den Bril is ook de ketel in
Buiten de poort, daar zal hij kunnen kraaien
Ach Bastiaan ik heb het niet gedaan.
Refr.:
Wel Pier het is een spel, ik weet het wel
Ge zijt er met 800 weg naar Wolvertem
En met de Kamerkens houd u dan s truis
Want men is al aan 't zorgen voor een groter
buis.
Het is gebleken dat dergelijk protest van voor
bijgaande aard is, toch blijft het voor de
kamavalvierder een enorme opluchting om
«zijn gedacht» eens te kunnen zeggen. Men
mag het relativeren zoveel men wil, het aankla
gen van tegenstellingen in het gemeenschapsle
ven, zij het dan nog als karnavalzot, schenkt
altijd voldoening. De ommekeer van de rollen
in een ludieke sfeer als karnaval, is voor
sommige mensen het hoogtepunt van het jaar.
De tijdelijke breuk met alle konventics en het
meestal kollektief optreden brengt som
mige individuen dichter bij elkaar, maakt hun
durf en reakties heftiger. Ook al is dit een
kenmerk van massa-optreden, toch is het indi
vidu tevreden want onderdrukte gevoelens
kent het op dit ogenblik niet meer, Trouwens
hij is niet meer dezelfde persoon want dank zij
de kuddegeest heeft hij a.h.w. een metamorfo
se ondergaan die hem in staat stelt «prestaties»
te leveren die hij in normale omstandigheden
met aandurft.
Bovendien is de karnavalviering voor iedereen
bestemd en durft zelfs de hoger geplaatste in de
maatschappij, zich vermommen en daardoor
zich eens uitleven op de wijze waarvan hij een
gans jaar gedroomd heeft, zoals elkeen... ui'gc-
'a,en! Julicn De Vuyst
Vlotte perskonferentie van Feestkomitee
Vorige week maandag hield het Stedelijk Feestkomitee haar Belangstelling...
jaarlijkse perskonferentie. waarop de komende karnavalfestivi- Achter dc bestuurstafel had
teilen haarfijn uit de doeken worden gedaan en de kandidaten naast Feestkomitee-voorzitter
voor de Prinsenverkiezing worden voorgesteld. Frans Wautcrs ook ondervoor
zitter Daniël Jacobus plaatsge-
Prins Roland I van Kruibeke werd verkozen tot Oostvlaamse scepterzwaaier. Prinses
Chris heeft méé d$ glimlach, (dw)
Toen Prins Rudy I officieel geïnstalleerd werd te Lokeren, kwam ook burgemeester
Liebaut de nieuwe prins feliciteren, (dm)
het stadsbestuur was
vertegenwoordigd door waar
nemend burgemeester Gaston
Van den Eede, schepenen Ed
die Monsieur en Marcel De
Bisschop, adjunkt-stadssekre-
taris Roger Schampheleer,
waarnemend diensthoofd voor
Feestelijkheden Jacques Spit-
tacls en Jan Dooms van de
Dienst Feestelijkheden en ook
al waarnemend sekretaris van
het Feestkomitee.
Een heel rijtje dus en ook nog
heel wat leden van het Feest
komitee, Keizer Kamicl Scr-
gant, regerend prins Stefaan
en ex-prins Polle Keipernoagel
wilden weten hoe de vork dit
jaar aan de karnavalsteel zit.
Ook een delegatie van het
A.K.V onder leiding van
voorzitter Miel Van den
Brouckc kwam polshoogte
nemen.
Belangstelling genoeg dus in
de Trouwzaal van het Stad
huis. waar kandidaten Eddy,
Jef en Jempi wat onwennig op
de eerste rij zaten om te luiste
ren naar wat Frans Wautcrs te
vertellen had.
Zoals steeds was er een pers
map beschikbaar en aan de
hand daarvan werd verder uit
leg verstrekt en mochten vra
gen worden gesteld.
Komen en gaan
Een eerste vaststelling is dat er
niet minder dan 15 groepen
definitief verdwijnen of ge
deeltelijk opgaan in andere
groepen en dat slechts 9 nieu
we groepen de karnavalrangcn
komen versterken. Het wordt
dus min zes in de kavalkade
1982 en dat blijven er 46. want
d'Elementcn. die dit jaar aan
hun derde lustrum toe zijn,
doen ook nog mee..
Wie er dus echt niet meer bij
zijn: De Ballatoetcrs, De
Boilleboyters, De Bommaloe-
ters. De Frakodarissen, Dc
Gaè-Lowie's, De Gcldsmij-
ters. De Kazjoebereers, De
Moeispottcn. De Saazcrs,
N'Oeverschot. Pladasj. De
Tjoeppencizcn. De Slodderga-
lojssen en Door zemmc na (ne
mier).
Nieuwe namen in het peloton
zijn echter: De Dompclccrs,
Dc Voortkapoenen. Ongejc-
ncird-, Dc Flirafloitcrs,
D'lejt'onnen, Kloeit Kloesj-
Klang, De Pollewicters, Geif
d'Ons let, en Ticretisjekar-
tasjen.
Het is dus wel even wennen
om die oude waarden te zien
verdwijnen en eer het nieuwe
geluid wat vertrouwder in de
oren zal klinken...
Er is echter een tijd van komen
en gaan en het is niet verwon
derlijk dat de oudere karnava-
listen er al eens de brui aan
geven... Als er maar regelma
tig nieuw bloed in de stoet
stroomt, is alles okee.
Te steile klim?
Buiten voornoemde wijzigin
gen is er weinig nieuws onder
de zon.
Wel wordt in verband met een
mogelijke tv-uitzending
het trajekt vanaf de St.-Anna-
brug in omgekeerde richting
afgelegd. Dit ontlokte aan ver
schillende karnavalgroepcn dc
bedenking dat de steile Molen
straat soms wel eens voor on
aangename verrassingen zou
kunnen zorgen: de oude wa
gens en traktoren zouden het
wel eens kunnen laten afwe
ten... Enfin, iedereen hoopt er
het beste van en wellicht valt
het allemaal heel wat beter
mee dan de mecsten een paar
weken geleden nog geloof
den.
Alles is wat trager op gang
gekomen, doch uiteindelijk
valt alles stilaan in de juiste
plooi en wordt 21 februari 1982
wel weer een hoogdag in het
Aalsters kamavalgcbeuren.
Affiche
Frans Wauters stelde dan dc
karnavalaffiche voor en dc
ontwerper ervan, die in de zaal
aanwezig was en in een ge
sprekje achteraf verklaarde,
dat hij nogal onder de indruk
was van die Aalsterse karna-
valgcplogenhcdcn; hij wil dan
ook in geen geval de échter
Vastelauved missen!
Voorzitter Wauters van zijn
kant verklaarde de affiche bij
zonder geslaagd te vinden en
wist te vertellen dat er naast de
gewone affiche ook een van
groter formaat was die in de
stations beter tot zijn recht zal
komen.
Toelage groepen iets hoger
Dc^rager^ai^lt^Tcrf^icperl^
ten zich tot het financieel as-
pekt van dc hele karnavalon-
derneming en die werden door
de h. Van den Eede, ook Sche
pen van Financiën kort en dui
delijk beantwoord: alles wordt
opgenomen in dc gewone be
groting en vanaf 1 januari 1982
normaal geboekt in de reke
ningen van dc stad. De fakul-
tatieve toelage blijft onveran
derd 2,5 miljoen frank, hoewel
andere toelagen sterk werden
beknot. Dit bedrag wordt ter
beschikking gesteld van het
Stedelijk Feestkomitee voor
het organiseren van de karna-
valfestiviteiten. Het komitee
doet voorstellen terzake, het
stadsbestuur oefent kontrole
uit op de uitgaven.
Een belangrijk punt: de groe
pen krijgen een toelage die iets
hoger ligt dan vorig jaar: door
dat bezuinigd werd op de ad
ministratieve onkosten kwam
er voor dc groepen 48.000
frank meer vrij dan vorig jaar
en gezien er nu toch ook wat
minder groepen, zou dat finan
cieel gezien voor de hardwer
kende karnavalisten aan de
prijzentafel best kunnen mee
vallen!
Toch nog een topper!
Tenslotte werden dc drie kan
didaten voor de titel van Prins
Karnaval met een rood-wit
licht omhangen door de nota
belen, nadat ze zichzelf had
den voorgesteld. Schepen Va
den Eede dankte hen namen
het stadsbestuur, «want he
vergt heel wat inspanninge
om eraan deel te nemen...»
Nadien werd de aanwezige
een glas schuimwijn aangebt
den waarom geen friss
Aalsterse pint bier, ééntje is
genoeg! en werd deze per
konfercntic in opperbest
sfeer afgesloten.
Een pluimpje 'n simboliscl
Frans, een simbolisch! vo»
de organisatoren.
Als de Vastclauvedfcesten 1
vlot verlopen wordt het wee
een onvervalste topper en c
hopen we uit de bodem v
ons Olsjters hart!
Cyriel Temmerma
Demokratische prijzen blijven
De poorten van de Keizershallen worden morgenavond al om 19
uur wagenwijd opengegooid voor de traditionele verkiezing van
Prins Karnaval.
De verkiezingsprocedure ver
loopt volgens het geijkt pa-
prinscnbal.
Kamiel for ever
van Mare De Cock en die hoe-
troon, waarbij de kandidaten De avond wordt muzikaal op
een verplichte opdracht dienen geluisterd door de FS Band
uit te voeren en vervolgens
over het podium mogen be
schikken voor het «vrij op
treden»
Dc jury, die bestaat uit de
heren Adolf Van den Bergh.
Jozef Van den Brande. Hector
Rombaut, Frits Kieckens,
Francois Schollaert, Rudolf
Maes, Erik Dc Bruyn, Jo
Beeckman en Herman Goe-
vaerts.
Gerechtsdeurwaarder is de
heer Roeland Boudewijn.
Nadat de jury de punten heeft
toegekend voor beide proeven
is het de beurt aan het publiek
om te stemmen.
Wanneer dc uitslag van de ver
kiezing bekend is, wordt de
nieuwe prins gekroond en
opent hij de dans voor het
ven we niet meer voor te sl
len. Verder zijn er shownutf
mers met de Aalsterse Gillf®
de Prinsen caemere, Michel
Antoinc, Lotjonslos. Kei
Kamiel. e.a. Good old Kam
met het jonge hart praat
nummers aan elkaar en st
wellicht ook zijn nieuwe pk
voor.
Sfeer zal er dus beslist zijn
dc zaal die voor de gelcgt
heid in karnavalplunjc wol
gestoken
Er is een bodega, een koff
stand en een snack voorzien
dc prijzen van dc konsumpt
zijn net als de tocgansprijs
dcmokratisch niveau
houden.
Zaterdag 6 februari, 19 ui
rendez-vous van de karnaval
ten in de feesthallen aan I
Keizerlijk Plein. c
Als je kabelkijker bent
en afstemt op kanaal M10
(168,25 MHz) of met de
omvormerdraaiknop stand
M ofwel druktoets 1 op de
derde rij hanteert kan je
voortaan naar een mo-
zaïekje op de teevee kij
ken. Het voorrecht valt
voorlopig nog te beurt aan
de abonnenten van buiten
de stad, want er zijn nog
een paar kleine aanpassin
gen nodig aan de UHF-
"."i'T""'!""'