■ts Nieuwkerkse Annelies Tock: «Ik heb ruimte nodig» Als Ich Can exposeert te Affligem wm, v i j ffam. Kunst in Waas Fris literair debuut van dertigjarige 'WACHTEN OP REGEN M p Expo AALSTERSE DIEPVRIESCENTRALE 22 - 5.2.1982 - De Voorpost Antidies lock woestynavont uur Een beetje aan de rand van het vol-met- dingen-land woont ze, in het nog enigs zins landelijke Nieuwkerken. «Een beetje»? Ze heeft zichzelf erop betrapt, die mini woordjes al te vaak uit de pen te laten vloeien. Akkuraat is ze im mers, naar de perfektie toe. Schrij ven, ze houdt er zielsveel van. Haar debuut (november vorig jaar, bij Al- tiora) heeft me sterk geboeid. Al is het dan een jeugdverhaal, een sprookje gelijk. Maar Annelies Tock kan schrijven. Eenendertig wordt ze op 8 april. Zal ik haar «alleenvrouw» noemen? Ze neemt het me beslist niet kwalijk. Tot haar zeventiende woonde ze in De Klinge, dan vier jaar lang in Sint- Pauwels, nadien in Sint-Gillis zelf. Een paar jaar geleden ging ze alleen wonen, aan de Pastorijstraat in Nieuwkerken. Ze werkt ook wel, in Sint-Niklaas. Maar daar zou ik met nauwelijks een woord over reppen, hebben we afgesproken. Annelies wil die dingen strikt gescheiden houden. En haar job inspiréért haar ook niet tot kreativiteit. De ruimte, de leegte, dè.t spreekt haar aan. Een jaar of vier geleden reisde ze naar de Sinaïwoestijn. Lang had ze daarvan gedroomd. De woestijn trok haar immers aan, ze wou ze zien, ruiken, meemaken. Wachten op re gen», is niet voor niets «een woestijn- avontuur» zoals het in de ondertitel staat. Een vlucht uit het vol-met-din- gen-land. Leuk, hef verhaal. Jongensboeken Het enige wat ze op school in De Klinge en in Sint-Gillis graag deed was opstehen maken. Aan de rest had ze de pest. Ze las nogal wat. Jongens boeken, cowboys versus Indianen, ne gers in het oerwoud. Op haar twaalf de schreef en m Aak te ze een boekje, kleefde daartoe een handvol papier tjes aaneen en verscheurde die op nieuw. Een door haar zelf geïllus treerde story van een jongetje van twaalf dat wegvluchtte en de oceaan overstak naar het oerwoud. Zestien werd ze. Opstandige leeftijd. Je wil de wereld veranderen en luis tert intens naar Boudewijn De Groot, Ar mand, Ferre Grignard, Bob Dylan en Joan Baez. Géén oorlog, néé, Ge dichten gemaakt, stapels. Zo maar, voor zichzelf. Ze zijn nu allemaal wég. In 1972 slaagde ze erin, enkele verzen van haar te laten opnemen in een bundel van het poëzietijdschrift Yang. Eén gedichtje, een korte ode aan het dorp (De Klinge) werd gepu bliceerd in het boekje «Stemmen uit het dorp» dat n.a.v. het «jaar van het dorp» was uitgegeven. Tussendoor stuurde ze wat in, naar hier en daar een blad. Naar de rubriek «Jullie ei gen krant» van het regio weekblad Het Vrije Waasland. Naar het gezins blad Ons Volk. En enkele kortverha len naar Margriet, het Nederlandse damesblad dat vrij strenge normen hanteerde of hanteert. Haar bijdra gen werden opgenomen. Spontaan Pakweg tien jaar geleden toch ook werd Annelies boos op haar schrijf machine. De inspiratie bleef achter wege. Een halve dag zitten staren, zonder resultaat. Nu realiseert ze zich ten volle dat je de inspiratie niet dwin gen kunt. En tegenwoordig vlot het allemaal veel beter, de ingevingen komen spontaan op. Ze had opgevangen dat de uitgeverij Altiora uit Averbode jeugdauteurs een kans geeft, zelfs debutanten. Vo rig jaar maakte ze voor deze mensen, voor de scholen en de jeugd uit het vrij onderwijs eigenlijk, een Vlaams Filmpje, schreef ze dus één zo'n week blad vol, tweeëndertig gedrukte pagi- naatjes. Het idee moest lang rijpen, werd verwoord tenslotte. «De aller mooiste winter» gaat over een blanke jongen die een negermeisje ontmoet. René Swartenbroeckx die zich met de eindredaktie van de Jeans-uitgaven van Altiora bezighoudt, die de ma- nuskripten leest, vond het winterse avontuur goed. Hij stimuleerde haar tot het schrijven van een wat omvang rijker boek. Vijf vossen «Ik heb veel ruimte nodig», zegt An nelies. «'k Hou van iets uitgestrekts, iets vlaks en leegs. En de woestijn trok me erg aan, veel méér dan de bergen bv. De woestijn zien, het was een droom die ze al in haar kinderjaren koester de. Dat landschap fascineerde haar danig. En daarin het ze een vos evo lueren. Vossen zijn sympathiek, sluw, mooi. En net als Annelies Tock op vrijheid gesteld. De vos speelt sa men met het meisje Ester de hoofdrol in «Wachten op regen». Vijf porseleinen vossen prijken op de kast bij Annelies thuis Haar sympa thie voor die beminnelijk-uitgeslepen beesten steekt ze niet onder stoelen of banken. Ik dring haar («een beetje») een verklaring daarvoor op: Reinaert woonde eeuwen geleden in haar ge boortestreek, in het Koningsforeest nabij Kemzeke, Had ze nog niet aan gedacht. Misschien inspireerde het haar onbewust. Ze zou wel een vos willen houden. Als dat kon. Maar het kan niet. Andere realiteit Een bange vos toch. Bévreesd voor de dingen waaraan ook Annelies zich ergert. Te veel drukte, daar houdt ze niet van. Het verhaal vlucht dus weg uit het-vol-met-dingen-land. Van de ene realiteit naar de andere, die van een Nieuwkerkse schrijfster Annelies Tock: ta lent. (foto bert anthuenis) Annelies Tock: fris literair debuut. (Iv) primitief land. Haast maniakaal werkt Annelies aan het tot stand komen van een boek. Herschrijft alles een' keer of drie. In de ultieme versie worden alle woor den op hun spelling (Van Dale) ge toetst. Maar vóór ze zich aan het schrijven zet bezint ze zich. Schrijft wat ideeën op, gegevens die tot een geraamte overeind komen. Ze ordent, bouwt een struktuur op. «Je bent altijd geëmotioneerd als je schrijft», zegt Annelies. Maar ze be leeft plezier aan het aanmaken van een verhaal, een boek. «Ik hou van de taal», zegt ze. «Het aaneenpassen van regels vind ik wel een vermoeiende bezigheid.» En daarom kleeft ze, vóór ze zich achter de schrijfmachine zet, een heleboel blancovellen aan elkaar, dat tik je in één adem door aan een hoofdstuk. Spoorwagon Twaalf hoofdstukken over een meisje van twaalf. Een ver, ander land. Maar ook daar wordt geruzied, heerst büjheid, opwinding en angst. Visse- beesten-met-het-mes en vooral de Blau we Man als gevaar, dreiging. Samen horigheid toch ook. En charme. Een vondst: Korre Ij e, liet kippetje van Es ter, trekt er méé op uit, voelt zich onwennig natuurlijk, wordt gekoes terd door het hoofdpersonage. Hél- dendaden hoef je van Ester overigens niet te verwachten, ze doet gewóón in dat exotische land dat al bij al veel gelijkenis vertoont met onze realiteit. De Vos takelt gaandeweg af. En dan zijn er het geitje, de vogel Alexander en Krikri, de krekel. Het is een mooi boek. Voor wanneer haar volgende ver haal? Ze heeft nog een manuskript naar Altiora opgestuurd. Afwachten wat het oordeel van de uitgever is. 't Zou ook in de Jeans-serie kunnen verschijnen. De reeks is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of tien. Een meisje groeit op bij haar oma, beleeft in de vakantie een avontuur. Ergens te velde in het Waasland zag Annelies een afgedankte spoorwagon staan. Daaruit ontstond «De zomer van de oude spoorwagon». De oma is haar eigen grootmoeder, met wie ze een hechte relatie onderhield. Een dichter bij de realiteit aanleunend verhaal dan het woestijnavontuur. Om te le zen als je op een doorwinterde dag naar de grootstad spoort? «Schrijven is zwoegen», zegt Anne lies. «Een eenzame job, niemand kan je erbij helpen». Voelt ze zich dan eenzaam, deze alleen vrouw? Achnee, veeleer zelfstandig, ze staat op eigen benen, gaat haar eigen weg. Bekom merd is ze om een aantal toestanden, natuurlijk wel, maar fel geënga geerd? Militant-vrouwelijk mis schien? Gewoon vrouw, authentiek. Het schrijven wil ze wel heel haar leven volhouden. Niet uitsluitend voor kinderen, ze bekijkt het ruimer. Is wel over de poëzie heen, zou ooit eens een filmskript willen maken. Bomans verslond ze toen ze zestien was. Nu houdt ze 't bij Hemingway en zijn zeeënde ouwe man, leest graag «Jane Eyre» en «Woeste hoogten». In - het Nederlands, want waar zou ze Engels hebben geleerd? Haikoes ook, een paar pregnante lettergrepen vol staan om mooi te zijn. Fonkelend fris werk, dat woestijn- avontuur van Annelies Tock. We zijn benieuwd naar een tweede werk, naar misschien eens een roman van haar De schrijf grage, duidelijk getalen teerde Wase vrouwen roeren zich: een paar jaar geleden Greta Seghers, ge vestigde waarde Anne Dellart, hier en daar een dichteres, Christina Guir lande die ook de jeugd weet te boeien, en plots Annelies Tock. Brengt einde lijk eens een vrouw het tot Wase «figuur van 't jaar»? Wouter VLOEBERGH «Wachten op regen» telt ong. 116 pagina's, verscheen bij Altiora en kost 185 frank. Galerij '72, Oude Zandstraat 72 in Beveren, start vandaag 5 februari, met een tentoonstelling «Objek- ten in glas» door Willem Heessen. Deze Nederlander werd 57 jaar geleden geboren Eerst volgde hij tekenlessen, en later werd hij uitgekozen om de opleiding te volgen in de Leerdam glasschool, die overbekend is. Vanaf '57 maakte hij, naast andere aktiviteiten, unieke glasstukken. Hij was te zien op de Expo '58, won een prijs «Gute Form» in West-Duitsland, en startte in 1975 met zelf glas te blazen. Nu heeft hij z'n eigen glasstudio in een oude water molen. Hij maakt unica, seriewerk in kleine oplagen en dekoratieve glaspanelen. Willem Heessen heeft reeds tentoongesteld in de belangrijkste wereldste den. Tot 28 februari '82 kan u hem gaan zien in Galerij '72. Als u weet dat hij gedurende tien jaar de hoofdont werper van de Nederlandse glasfabriek Leerdam was, beseft u ook wel dat hij één van Europa's beste vakmensen op dit gebied is. Willem Heessen zegt: «Wat mij in de glaskunst interesseert, is niet zozeer het uiteindelijke resultaat, maar de weg daar naar toe. Ik zoek naar vormen waaraan men het proces kan aflezen. Een objekt ontstaat door een reeks beslissingen tijdens het maken.» Galerij '72 is open vrijdag van 17 - 21 uur, zaterdag, zon- en feestdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur En op afspraak. Sinds 30 januari loopt er in galerij De Nieuwe Tijd, Prins Albertstraat 60, 2700 Sint-Niklaas, een tentoonstelling met grafisch werk van de ateliers van de Académie des Beaux Arts de Toumai en de Ecole Régionale des Beaux Arts de Tourcoing. De namen van de kunstenaars: Chouzan, Dupuis, Lepe- tit, Losfeld en Van Hael. Als de uitnodiging die ik toegezonden kreeg, de sfeer van deze tentoonstel ling weergeeft, is deze vast de moeite waard. De Nieuwe Tijd is open alle dagen van 12 tot 19 uur, behalve op maandag en dinsdag. Galerij 't Poortje, Zandstraat 74 in Haasdonk, programmeert sinds 30 januari een selektie der ingezonden werken «Prijs voor Grafiek». De inlei ding van deze tentoonstelling werd verzorgd door bestendig afgevaardigde Etienne De Cuyper, de officiële opening door burgemeester Van der Aa van Beveren. 't Poortje is open: zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 uur. Deze tentoonstelling loopt tot en met 14 februari. In het Volkshuis van Stekene gaat op 13 en 14 februari een tentoonstelling door georganiseerd door de Culturele Centrale Stekene. U kan er beeld houwwerk zien van Bert Van Breuck uit Sint- Pauwels. Deze zoon van een meubelmaker-houtbe werker koos zonder aarzelen voor de materie «hout». De resultaten zijn zeker het zien waard. Om niet te eenzijdig te blijven, werd ook kunstschilder Jean Van Riet uit Sint-Niklaas uitgenodigd. Deze veelzijdige artiest verzorgde de brochures van het Reynaertspel, hij maakt ook pentekeningen, olie verf- en portretschilderingen en stripverhalen. Deze tentoonstelling is toegankelijk telkens van 10 tot 18 uur. Galerij De Vuyst in Lokeren houdt een veiling van oude, romantische en moderne kunst, omvattende schilderijen, beeldhouwwerk, grafiek en ikonen. Deze veiling gaat door op 20 februari en de tentoon stelling van de werken, van 11 tot en met 18 februari, telkens van 10 tot 12 en van 14 tot 20 uur. Ook wanneer u géén koper bent, moet u toch van deze gelegenheid profiteren, om een kijkje te gaan nemen in Lokeren. Er zijn grote oude meesters, teveel om op te noemen, maar ik pik er Brouwer, Rubens. Teniers en Van Dyck even uit. Verder een zestigtal werken uit de nalatenschap van Alice Frey, werken die zij tijdens haar leven nooit heeft willen verkopen. Bij de moderne meesters o.m. Appel. De Bruycker, Mara, Servaes en tientallen anderen. Wanneer u, zoals zovelen, niet kapitaalkrachtig genoeg bent om een aankoop te overwegen, kan u toch de kans te baat nemen werk van grote meesters te gaan bekij ken in uw eigen buurt. Het adres: Kerkstraat 24-52, Lokeren. Els DUCHESNE Willem Heesen: glaswerk in galerij 72 te Beveren. De Lebbeekse kunstkring «Als ich Can» bestaat dertig en pentekenaar. Hij vrijwel een kwarteeuw. Bijna vijfentwintig jaar exposeerde reeds te Vlas lang stimuleert en helpt de kring zijn leden met senbroek, Lebbeke, Roese- hun werken naar buiten te treden. lare- Grembergen, Groot- D aar naast echter heeft de kring ook een ruim BijEaa-rden en Denderbelle. aandeel in de bloei van het kulturele en folkloristi- werfk' -T- dat zich beperkt tot pente- sche leven op de gemeente. Niet ten onrechte keningen, lazen we wat overigens wordt «Als ich Can» de meest aktieve volgt in een kristische bij- Lebbeekse vereniging genoemd. drage «Zijn pentekenin- Van 13 tot 28 februari e.k. stellen negen leden van gen, die mooie hoekjes van de kring hun werken tentoon in het Cultureel ons land tot onderwerp heb- Centrum te Affligem. den. zijn stuk voor stuk po ëtische voorstellingen, die in het keurslijf van het klei- De deelnemers zijn scheppingen wegglijdt ne kadertje, als het ware tot «Bernadette» is de naam naar het weidse en het on- een grafisch sonnet uit- waarmee Bernadette Van grijpbare, in een verschei- groeien», den Broeck haar werken denheid waarin koloriet en Herman Heyvaert, geboren ondertekent. Ze werd gebo- sentiment om de bove hand in 1942, debuteerde pas in ren in 1951 en liep akade- vechten» 1980 en stelde reeds ten- mie te Dendermonde Frans De Leener, geboren toon in Hekelgem, Lebbeke Hoewel ze ook schildert, in 1921, heeft zich pas op en Aalst Hij volgde een te- toch gaat haar voorkeur latere leeftijd als kunst- kenopleiding aan de akade- naar het grafisch werk uit. schilder gemanifesteerd, mie te Aalst en brengt voor- Werk dat de ene keer klas- Hij exposeerde reeds te al landschappen, marines siek een andere keer speels Dendermonde en te Vlas- en bloemen op doek. en fantasierijk van vorm- senbroek bezit hij over een Van zijn werk kan men ge- ge v, van een alles domine- permanente tentoonstel- tuigen dat het via een zeer rende passie. Romantiek en lingsruimte. Zijn voorkeur sfeervolle en verzorgde uit- passie zijn in onze maat- gaat uit naar landschap- drukking, gekleurd met schappij sterk afgezwakt pen, interieur, portretten een rijk palet, stuk voor omdat onze levensnormen en karakterstukken op stuk monumenten zijn van ook inzake eros en sex ver- doek. intens schoonheidsbeleven. anderd zijn. Het is allemaal Typerend over zijn werk is Staf Peleman werd in 1923 een beetje grijs geworde volgende uitspraak: «Wat geboren, liep akademie te zijn werk hoofdzakelijk we vooral niet kunnen weg- Dendermonde O.a. bij Jos landschappen en stillevens denken zijn de kleuren. Het De Decker. reeds te Denderbelle en zijn De Leeners kleuren. Werk van hem prijkte reeds Lebbeke. Over zijn werk zei Herfstkleuren met in zich iemand Ze zijn de ver- de voldragenheid van de zo- droomde weergave van de mer en een lente die reeds realiteit. Een wereld van overgroeid is.» stilte, innige seriniteit, Willy De Meester: geboren waar alleen maar plaats is in 1940, volgt reeds ver voor schoonmenselijke ge- acheidene jaren opleiding voelens». aan de Dendermondse Aka- Schilder Willy De Lathou- demie. Het klassieke over- wer, een goeie veertiger, is heerst dan ook (nog) in zijn onderwijzer. Hij stelde werk. Werk overigens, reeds tentoon te Dender- waarmee hij pas na lang monde, Lebbeke en Groot- aandringen, in de open- Bijgaarden. Over zijn werk, baarheid treedt. Zijn bas- dat vooral landschappen en reliëfs zowel als zijn beel- marines omvat, zei Achiel den getuigen van een zui- Vermeiren tijdens een inlei- ver en artistiek talent, ding: «Hij is de man die in Karei Halterman is drieën- op tentoonstellingen Brussel, Hooydonck, Bach- te-Maria-Leerne, Ukkel, Antwerpen - Middelheim Lebbeke, Buggenhout, Dendermonde, Schellebelle, Lede en Vlassenbroek Over zijn werk getuigde Omar Waegeman: «Elegan te, voorname vormgeving, sublieme uitdrukking, symbool verwerkte materie die hout, steen, terracotta kan zijn: sobere harmonie: geen groots maar groot werk». Pieter Ringoot, geboren in 1921, schilder, tekenaar en akwarellist, trad slechts laat in de openbaarheid, na dat hij akademie had gelo pen te Aalst en te Dender monde en gestudeerd had aan het St -Lucasinstituut te Lebbeke en de School voor Kunsten te Ander- lecht. Pieter Ringoot maakt land schappen, stillevens, mari nes, portretten en vaak alle gorische tekeningen. Bij zijn werk past gerust volgend citaat: «Het is zijn verdienste zichzelf te zijn en niet te behagen Wat hij maakt is gegroeid uit een innerlijke belevenis. Hi, drukt het uit, technisch zeer vaardig, en vrij van vals sentiment. Deze tentoonstelling in hel Cultureel Centrum te Affli gem, is van 13 tot 28 feb ruari e.k. toegankelijk, el ke zaterdag van 14.30 uui tot 20 uur en elke zondag van 11 u. tot 13 u. en var 14.30 u. tot 20 u. Pierre Van Rossen ROOMIJS en DIEPVRIESPRODUKTEN AAN GROOTHANDELSPRIJZEN Nestor de Tièrestraat 42 - AALST OPEN alle weekdagen van 9 tot 12 u. en van 14 tot 17 u. 'a Zaterdags van 9 tot 12 u. 3S/287-VA

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 22