De grote
en de kleine
T
elgisch Kamerorkest
;oncerteert te Buggenhout
Markuspassie
in Sint-Niklase hoofdkerk
Voortreffelijk lustrumkoncert
van Lebbeekse Muziekschool
Rubenscantate
Eerste
aperitiefgebeuren
een meevaller
>peningskoneert in gerestaureerde
jpwijkse St.-Pauluskerk
di
PSALLITE
De Voorpost - 12.2.1982 - 21
Ijf jaar geleden, in 1978, startte de Gemeentelijke
aekschool van Lebbeke met een lerarenkoncert.
7orige zaterdag had het eerste lustrumkoncert
ats. Het zaaltje van de muziekschool in de
ationsstraat, weliswaar niet zo heel groot, was
gevuld met muziekliefhebbers, wie een zeer
ortreffelijke muzikale avond werd aangeboden,
ader hen heelwat Lebbeekse prominenten: waar
eend burgemeester Frans Moeyersoon, senator
j)ktaaf Van den Broeck en schepen Abbeloos.
xioeling van deze leraren-
mcerten is een gevarieerd
eld te bieden van de ver-
llende instrumenten
in de school worden
jeleerd.
tweede bedoeling is te
ijzen dat de leraren niet
en zeer goede muziekpe-
;en zijn die voor mu-
begaafde kinderen
nen opleiden, maar dat
ook meer dan voortreffe-
9 musici zijn.
dit Haydn-jaar kon het
lilijk anders of er was
»rk van deze Oostenrijker
irogrammeerd. Niet
ider dan twee komposi-
van Joseph Haydn
iden op het programma.
«Concerto voor trompet
strijkers, in Es» behoort
de meer dan 50 solokon-
m met orkest voor de
verscheiden instru-
tten. Dit briljante werk
in Lebbeke gespeeld
>r trompettist Henk De
i, die aan de piano be
ad werd door Robert
jpejans. Op een paar
>rdigheidjes na, voortref-
jk trompet werk. We
iden het alleen jammer
we in de begeleidende
loklanken zo weinig
konden terugvin-
een iets te zware aan
nam trouwens veel van
het spetterende trompet-
werk weg in het feestelijk
derde deel.
Robert Coppejans begeleid
de ook Norbertine Van
Damme in «Opus 79 voor
Fluit en Piano». De fluitiste
zorgde voor een gevoelvolle
uitvoering van deze kompo
sitie. Ook hier was de ba
lans tussen piano en fluit
niet altijd perfekt in even
wicht, iets wat wellicht te
wijten was aan een te korte
voorbereiding. Toch een
goede vertolking.
Een solo-instrument dat in
onze kontreien minder aan
bod komt in klassieke kon-
certen is wel de gitaar. An
ne Adriaenssens het velen
wellicht kennismaken met
de klassieke gitaar. Ze had
hiervoor twee komposities
gekozen: een van de Brit
William Byrd en een van de
Pool Adalbert Dlugoraj. De
«Pavane» van W. Byrd de
pavane was oorspronkelijk
een statige hofdans
werd, na een eerder aarze
lend begin, zeer mooi uitge
voerd. Van de Poolse kom-
ponist, over wie zeer weinig
geweten is, werd «Fanta
sia» gespeeld op een tech
nisch zuivere en sobere
wijze.
Ook de vokale muziek werd
in dit koncert niet verge
ten. Anne-Marie Rogiest
had een keuze gemaakt uit
het werk van Gluck, Bizet
en Rodgers en Hammer-
stein. De aria «J'ai perdu
man Euridice» komt uit de
Franse versie van «Orphée»
uit 1774 van Christoph Wil-
libald von Gluck. Deze be
roemde aria wordt door Or-
feus gezongen wanneer Eu
ridice stervend neervalt.
Een ietwat eigenaardige
keuze: een mannenaria ge
zongen door een vrouwen
stem. Maar Anne-Marie Ro
giest heeft een zeer warme,
gevoelvolle stem zodat het
een van de hoogtepunten
van de avond werd. Een
zeer goede dik tie, sobere
frasering en een zuivere so
noriteit! Een beetje meer
vuur hadden we gewenst in
het al even bekende «L'a-
mour est un oiseau rebelle»,
de habanera uit het eerste
bedrijf van de opera «Car
men» van Georges Bizet.
Het optreden van Anne-Ma
rie Rogiest werd besloten
met twee liederen uit de
musical van Rodgers en
Hammeretein «The Sound
of Music», «The Hills are
alive», en het zeer populaire
«Edelweiss». Een optreden
waarvan we genoten heb
ben.
Na de pauze kwam eerst de
woordkunst aan bod. On
der de titel «O, wat is het
fijn in dit gesticht!werden
enkele teksten voorgedra
gen van de «rebel» Jaap
Van der Merwe, onder an
dere het door Willem Nij-
holt gezongen (in een van
Wim Sonnevelds shows)
«De ballade van het leven en
tde dood». Afwisselend on
deugend, schalks en zelfs
met wat bitterheid wist Rita
Dejonckheere het publiek
De jongste tijd is er heel wat te doen geweest over het
annuleren van de geplande uitvoering van de Rubenscan
tate van Peter Benoit door een aantal Aalsterse koren in
samenwerking met het BRT-symphonieorkest.
Hierover ondervraagd deelde schepen Van den Eede
mede dat enkel financiële overwegingen tot deze aflassing
geleid hebben. Politieke motieven zouden dus geen rol
gespeeld hebben, maar vrij vlug zou gebleken zijn dat het
hele projekt te groots opgevat werd. «Men heeft zich
overschat en vergallopeerd» zo verklaarde de schepen op
de jongste perskonferentie.
Kultureel Komitee Hamme
ontvangt Belgisch Kamerorkest
en pianist Louis Pas
Het koncert in de Muziekschool van Lebbeke kende een enorme bijval (c)
meer dan te boeien. De be
geleidende muziek hierbij
was van A.C. Jobim en J.
Hall en werd vertolkt door
Mare Roosendans op con
trabas en Philip Duerinck
op gitaar. Een fijn op
treden!
De avond werd besloten met
een kompositie van Joseph
Haydn. Norbertine Van
Damme (dwarsfluit), Jan door de piano, maar dit kan
Wellekens (cello) en Mare ook aan de akoestiek van de
Goossens (piano) vertolkten zaal te wijten geweest zijn.
het «Trio nr. 30 in Es»een We kunnen de slotwoorden
van de 42 trio's door deze beamen van de directrice
Haydn gekomponeerd. Het Mw. M.L. Stockmans: dit
werd een geslaagde vertol- koncert stond op een hoog
king van een toch niet zo niveau en de uitvoerders
gemakkelijke kompositie, verdienden alle een dank-
Af en toe werden de cello en baar applaus,
de fluit wel wat overstemd L.
Op vrijdag 12 februari koncerteren de solisten
in het Belgisch Kamerorkest te Buggenhout. Als
doelisten fungeren Sylvia Traey (piano) en Jan De
eiaeyer (hobo). Zij spelen werk van Corelli, Pagani-
Leclair, Mozart en Britten. Genres die geniet-
zijn ook voor hen die geen muziekkenners
d>
ie
De gemeentelijke mu- genieten van een piano-
ikschool uit Buggen- koncert verzorgd door
it blijkt wel erg aktief Sylvia Traey, waar an-
zijn. Nu moet zij als ders kan je voor zo'n
itste school van de prijs nog een koncert
eente ook wel wat bijwonen van Jan De
.ding hooghouden. Maeyer. Vermelden wij
e meer dan 800 kursis- daarbij nog dat de so lis-
in moeten immers we- ten van het Belgisch Ka-
n dat him school iets te merorkest een interna-
1 aden heeft op kultu- tionale faam genieten,
Ael vlak. Zo presenteert dan weet iedereen wel
school geregeld op dat het programma dat
idagmiddag een ape- hier wordt geboden een
afkon eert, verleent ze muzikale lekkernij is
-O lar medewerking aan voor melomanen.
rooi verse muziekavonden. Het koncert wordt
rtce ardigt ze klassen af muzikaal geleid door
ar kulturele gebeurte- Paul Malfait, dirigent
i inviteert ze van de Solisten van het
lf ook af en toe eens Belgisch Kamerorkest,
n groot orkest. Dat is een groep die zes jaar
i ook weer het geval, geleden ook reeds te
iptetgen de prijs van hon- Buggenhout te beluiste-
iam*rd frank kunnen mu- ren was. De muziek die
skliefhebbers genieten gebracht wordt door de-
n het beste program- ze vakmensen grenst
a dat je je maar kan aan de perfektie. De vele
',reeC( beelden. Waar anders recensies uit binnen-en
n je voor deze prijs buitenland bewijzen dat
de,
de solisten van het gezel
schap zeker tot de top
klasse behoren in hun
genre.
Jan De Meyer is een
man uit de streek, gebo
ren te Bornem, woont
hij nu te Vilvoorde. Hij
is licentiaat klassieke fi
lologie, kandidaat oude
geschiedenis en tevens
houder van het hoger di
ploma hobo, kamermu
ziek en bezit eerste prij
zen in Engelse hoorn,
muziekgeschiedenis
harmonie, contrapunt
en fuga. Talrijke wed
strijden kon hij op zijn
palmares brengen. Maar
ook laureaat van de Pro
Civitatewedstrijd en van
Tenuto.
Tot 1978 was Jan De
Mayer solo-hoboïst van
de Philharmonie van
Antwerpen en nu fun
geert hij als leraar di-
daktiek en hobo aan het
muziekkonservatorium
te Antwerpen en aan de
kunsthumaniora in de
sinjorenstad.
Sylvia Traey is een
Antwerpse. Ze ontving
haar opleiding aan het
muziekkonservatorium
Sinds de stichting van het
Belgisch Kamerorkest in
1958, heeft dit solistenen
semble een steeds vooraan
staande plaats ingenomen
in het internationale con
certleven. Het veelvuldig
optreden van deze musici
tijdens Europese festivals
en de talrijke concertreizen
hebben hen een internatio
nale faam bezorgd. De pers
beschouwt dit orkest als
een representatief bewijs
van de hoogstaande kultu
rele aktiviteiten in België.
In hun streven naar vol
maaktheid stellen deze mu
sici zich de allerhoogste ei
sen: eenheid in stijl en in
terpretatie, een verfijnde
nuancering, een warme en
volle sonoriteit, een perfec
te afwerking, kortom mu
ziek beleven.
Leider van het Belgisch Ka
merorkest is de in 1945 ge
boren violist Rudolf Wer-
then, leerling van André
Gertier en Henrijk Szeryng
en laureaat van talrijke in—-
temationale vioolwedstrij
den (o.a. de Koningin Elisa-
bethwedstrijden te
Brussel).
Hij was zelf jarenlang lid
van het Belgisch Kameror
kest, Konzertmeister bij het
Stuttgarter Kamerorches-
ter, de Deutsche Bachsolis-
ten -en het NDN Sinfo-
nieorchester in Hamburg.
Hij treedt veelvuldig op in
Amerika en is professor
aan het Koninklijk Muziek
conservatorium te Gent.
Ook talrijke fonoplaten
Staan op Zijn naam
Louis Pas, pianovirtuoos en
solist bij talrijke concerten,
is woonachtig te Zele. On
danks zijn benoeming tot
direkteur van de Muziek
school te Ledeberg, blijft hij
zeer vaak optreden en
vormt samen met zijn gezin
(twee violen en cello) een
benijdenswaardig kwartet.
Meer dan honderd aandachtige luisteraars kon
den vorige zondag meemaken hoe een aantf
leerkrachten van de gemeentelijke muziekscho<
een theaterwerkje brachten dat bestond uit vei
schillende items die één ding gemeen hadden: he
thema «de vrouw».
De leerlingen van de muziekschool van Buggenhout kregen voor hun jaarlijkse
voordracht heel wat belangstelling (ks)
te Antwerpen, maar vo
leindigde haar studies te
Wenen, Praag, Baltimo
re (V.S.). Ze koncerteer-
de zowat overal ter we
reld, maakte verschil
lende opnames voor
langspeelplaten en
stond ook verschillende
malen op de ere-podia bij
wedstrijden. Zo ver
scheen ze in 1978 als
laureate op het podium
van de Kon. Elisabeth-
wedstrij dTegenwoor
dig geeft ze les piano
aan het Gentse konser-
vatorium.
Het koncert vangt aan
met «Concerto Grosso
opus 3 en 4» van A. Co
relli. Hiervan brengen
de solisten van het Bel
gisch Kamerorkest het
Adagio, het Allegro, het
Adagio en het Allegro.
Als tweede volgt dan het
Cantabile voor viool en
strijkorkest (N. Pagani-
ni). Paul Malfait zelf
neemt de solo-stukken
voor zijn rekening. Dan
komt Jan De Maeyer aan
bod. Samen met het or
kest staat hij voor de uit
voering van het Concer
to in Do-groot voor Hobo
en Strijkorkest (J.M.
Leclair).
Na de pauze neemt
Sylvia Traey plaats aan
de piano en brengt ze
met het orkest het Con
certo in La groot n° 414
voor piano en orkest van
W.A. Mozart (Allegro,
Andante, Allegretto).
Tot besluit wordt dan
de Simple Symphony
van B. Britten ten geho
re gebracht.
De muziekkenners
zullen met ons bevesti
gen dat deze populair-
klassieke muziek ge
nietbaar is voor iede
reen. De kwaliteit van
deze avond is verzekerd
gezien de gewaardeerde
medewerking verkre
gen werd van Vlaande-
rens beste musici. De
toegangsprijs bedraagt
100 fr., de kaartenver-
koop gebeurt via de leer
lingen, leerkrachten en
sympatisanten van de
school.
Het koncert heeft
plaats op vrijdag, 12 fe
bruari in de polyvalente
zaal van het Buggen-
houts sportcentrum,
Vierhuizenstraat te
Buggenhout. Aanvang
20 uur.
Voor de organisatie
ervan tekent de gemeen
telijke muziekschool
hierbij gesteund door
het gemeentebestuur en
het ministerie van Ne
derlandse kuituur (be
stuur voor kunsten en
kunstonderwijs).
(l.v.d.)
Ann De Rijcker, Viviane
Van Stappen en Jos Geens
zijn de leerkrachten diktie
en voordracht die de ge
meentelijke muziekschool
uit Buggenhout rijk is. Zij
paren talent aan vakkennis
en met flinke dosis entoe-
siasme erbij worden het vol
leerde akteurs eens ze op
scène staan. Zij zochten een
dertigtal gedichten, poëzie
en proza samen. Hun doel
was een voordracht samen
te stellen rond het tema De
Vrouw en haar relatie tot de
man. Zij zochten en vonden
een reeks literaire stukken
die soms bij elkaar pasten,
soms vloekten ze samen als
geel en rood. Maar het be
komen effekt was wonder
baarlijk, de sfeer werd aar
dig gemanipuleerd, de
spanning werd bespeeld op
een sublieme wijze, gespan
nen, ontspannen, weer ge-
Als vakmensen hadden ze
het niet moeilijk om te zor
gen dat wat ze brachten op
een professionele wijze ge
serveerd werd aan het pu
bliek, maar hun technische
vaardigheid werd gekop
peld aan een entoesiast
aanpak en dat begeesterd,
meteen alle aanwezigen.
Met de technische assis
tentie van de echtgenoten
der spelers werd het geheel
genietbaar. De mtjmeu
achter de schermen zorg
den er voor dat de pakken
de momenten extra onder
streept werden door een
passende lichtsterkte of
door een figuur in een spot
light te plaatsen.
Met deze aperitiefvoor
dracht gaf de gemeentelijke
muziekschool een beeld van
welke hoogstaande kwali
teit de volgende aperitiefge-
beurens kunnen zijn. Dan
komen de muzikanten aan
de beurt. Het eerstvolgende
koncert heeft plaats op zon
dag 28 februari. De gitaar
en de luit worden dan spe
ciaal in het daglicht ge
steld. Later komen ook nog
de houten instrumenten (7
maart), de piano (recital op
21 maart) en de strijkers
(28 maart) aan bod. Een da
tum voor de koperen in
strumenten werd nog niet
bepaald.
(l.v.d.)
twee en een half jaar restauratiewerken zal vanaf 14 februari e.k. de Opwijkse St.-
uluskerk weer door de gelovigen kunnen gebruikt worden.
i de miljoenen bij elkaar te krijgen, die de kerkgemeenschap moet zien te vinden (bij
toelagen van rijk, provincie en gemeente) wil ook de dynamische Opwijkse afdeling
het Davidsfonds haar duit in het zakje doen. Zij organiseert op de vooravond van de
ihtige inwijding een muzikaal koncert met ronkende namen. Wie van goede muziek
udt moet op zaterdag 13 februari e.k. zeker naar de Opwijkse Sint-Pauluskerk!
9 vc
:alle
oe ers jarige leeftijd. Hij behaalde len van dit werk zijn: ada-
<oni 't Vlaams Kamerorkest schitterende resultaten aan gio-vivace, romanze (alle-
ion< a Brussel treedt op onder het Brusselse Conservato- gretto), menuetto-trio en fi-
maa ding van Arie Van Lyse- rium. Hij vervolmaakte nale (presto).
th. Als buitenlandse gas- zich in het Mozarteum te Allessandro Scarlatti
wordt de harpiste Susan Salzburg en bij Pierre Bou- (1660-1725) werkte vooral
ildbnian verwelkomd, lez in Bazel. voor het privéteater van ko-
nee van onze degelijke Onder zijn leiding zingt ningin Christina.
aamse koren, het Wem- ook het koor Carmina uit Scarlatti was een
>ls Gemengd koor en het Meise (voorbereid door H. vruchtbaar komponist; hij
rmina-koor uit Meise, Schillebeeckx) en het Wem- schreef niet minder dan
rgen ervoor dat het aan- mels Gemengd Koor (voor- 115 opera's, bijna 700 can-
deelnemers uitgroeit tot bereid door J. Dierickx). taten, 200 missen en dan
in zl 0 uitvoerders. De harpiste Susan Mildo- nog een hele serie oratoria,
it Vlaams Kamerorkest nian, van Roemeense af- motetten en klavecimbel-
n Brussel bestaat uit een komst, zal als soliste optre- werken. Van deze Siciliaan-
rtigtal vooraanstaande den. Ze was reeds te gast in se Napolitaan wordt de
uzikanten, alle prima vir- alle grote muziekcentra
16- ozen met een rijke erva- van de hele wereld,
iamepg. Het werd in 1970 op-
Mar richt en staat onder de Programma
ding van Arie Van Lyse- De muzikale avond wordt
on9| 'h ingezet met de «Symfonie
oud ie Van Lysebeth, een van nr. 85» van Joseph Haydn.
0 we jonge en talentvolle di- De «Symfonie nr. 85» kreeg
Senten, begon onder lei- de bijnaam «La Reine», om- thems~voor koor en"orkesU
v ig van zijn vader, die zelf dat koningin Marie-Antoi- van Georg Friedrich Haen-
J lordirigent was, muziek nette er een bijzondere del. Hierin zullen we naast
viool te studeren op vier- voorliefde voor had. De de- het Vlaams Kamerorkest
«Piccola Suite» vertolkt.
Susan Mildonian kunnen
we aan het werk horen in
het «Concerto nr. 4 in G
voor harp en orkest» van
Johann Christian Bach.
De avond wordt besloten
met de «Coronation An-
van Brussel ook de twee
reeds genoemde koren aan
het werk kunnen horen.
Het werk dat door hen uit
gevoerd wordt, is een van
die gelegenheidswerken,
waaraan men toch niet licht
mag voorbijgaan. Kwalita
tief staan ze op een bijzon
der hoog niveau en ze ken
den een overweldigend suk-
ses. De typische barokstijl
zorgde ervoor dat ze reeds
tijdens Haendels leven
naam maakten.
Wij hopen dat dit initiatief
van het Davidsfonds een
massa volk naar de pas ge
restaureerde Sint-Paulus
kerk mag lokken. De na
men van de uitvoerders en
de geprogrammeerde kom
posities moeten een garan
tie zijn voor een melomane
avond van hoogstaande
muziekbeleven.
Toegangskaarten (tegen
200 BF) zijn te bekomen
aan de ingang van de kerk
of bij Claudine Tuybens
(052/35.50.42), Frans Van
Eycken (052/35.63.81) of
bij Jan Vanhevel (052/
35.95.36).
L. September
KOOP
Op 7 maart
Dertig jaar bijna bestaat het Gemengd Koor
Psallite. Vijfentwintig keer voerde het in bin
nen- en buitenland Bachs Johannespassie uit,
Haydim Schepping en Handels Messias wer
den vertolkt. Toen heette Psallite nog Sint-
Ceciliakoor. In 1976 kreeg het koor een nieu
we leider, muziekleraar Mathias Pieters. Van
dan af begon men onder de naam Psallite op te
treden. Men is vaak te gast in heel wat Vlaam
se steden en verzorgt op hoogdagen de kerke
lijke diensten in de Sint-Niklase hoofdkerk.
Psallite droeg de jongste jaren bij tot het
welslagen van koor- en kerstkoncerten, werk
te mee aan de uitvoering van de vijfstemmige
mis van Edgard Tinei, enz. Zondag 7 maart
zingt men in de Sint-Niklase hoofdkerk (aan
de Grote,Markt) de Markuspassie. Mathias
Pieters heeft de algemene leiding en de ver
maarde Sint-Niklase tenor Guy De Mey, die
ook zijn voetsporen verdiende bij Psallite, ver
leent zijn medewerking.
Present zijn ook een heleboel andere gerepu
teerde musici. Gerda Lombaerts geeft zangles
en doceert muziekopvoeding en ondernam
koncertreizen in de Verenigde Staten en Enge
land, zij is sopraan. Over de Amerikaanse alt
Annefried Walker waren nog geen gegevens
beschikbaar. Tenor Joep Weys komt uit Neder-
land is sedert 1971 verbonden aan de Brussel
se Muntschouwburg. Bas Mare Meersman
werkt nu in vast dienstverband bij het BRT-
koor en graf met dé consortgroep van Philippe
Herreweghe muziekuitvoeringen in binnen-
en buitenland. En dan is er, last but not least,
het snarrenorkest Musici Academici. Dit Joe
goslavische ensemble staat onder de leiding
van meester-violist en pedagoog Dejan Mijajev
en specialiseerde zich vooral in de achtiende-
eeuwse snarenmuziek.
De uitvoering van de Markuspassie van Rein-
hard Keiser (1674-1739) knoopt opnieuw aan
bij de vroeger traditionele jaarlijkse uitvoe
ring van een passie in Sint-Niklaas.
Op vrijdag 5 maart om 20u30 is er een eerste
uitvoering in de kerk van Aartselaar. Zondag
7 maart om I5u30 is men dan in Sint-Niklaas
te gast. Kaarten kosten 150 frank, die zijn
verkrijgbaar bij platenhandel Heeman in de
Ankerstraat of in de Stationsstraat of bij dr. P.
De8chepper in de Gaudigalerij te Sint-Niklaas.
Deze belangwekkende muziekuitvoering staat
onder de auspeciën van het ministerie van
nationale opvoeding en Nederlandse kuituur.
(wv)