0 Geert De Geyter in Galerij Het Pand te Dendermonde Thanka's uit Tibet De Brabantse schilders in Dalerij Palet Marleen De Bondt de welbespraakste Carmiggelt in Netwerk Expo Kunst in Waas Jonge Kamer Dendermonde organizeerde schiftingstornooi G Toneel Zo begon het in Berlaars Heilig Maagdcollege 22 - 12.2.1982 - De Voorpost Van vrijdag 12 februari tot maandag 8 maart vinden we in de Dendennondse kunstgalerij Het Pand, Oude Vest 16-24 een reeks kunstwerken van de Denderbelse Geert De Geyter. De vernissage graat door op vrijdag 12 februari te 20 u. De toelichting bij de werken wordt vertolkt door de Lebbeekse kunstrecensent Jozef Dauwe. Geert De Geyter woont te Denderbelle, aan de Kruis straat 13. Hij is leraar plas tische kunsten aan het H. Maagdcollege te Dender monde en aan het Buggen- houtse St.-Michiel8college. Zelf volgde hij de lessen aan het St.-Thomasinstituut te Brussel en aan de Stedelijke Academie te Dendermonde. In deze laatste instelling vervolmaakt hij nu nog steeds zijn tekentechniek. Zijn interesse voor kunst groeide vanuit de chiro- jeugdbeweging. Zo stond hij in zijn jeugdjaren reeds paraat om lokalen te versie ren, een tijdschrift te voor zien van prettige illustra ties. Ook enkele ontwerpen van bloemenwagens voor de bekende stoet te St.-Gil- lis-Dendermonde zijn van zijn hand. Hiervoor heeft Geert ooit nog eens een prijs ontvangen. Vanuit zijn studies groeide de interesse voor de schil derkunst. Reeds vlug werd het duidelijk dat hij over een enorme inspiratie be schikte die hem steeds meer naar palet en verfborstel de den grijpen om zijn gedach ten uit te borstelen. Zijn werken zijn stukjes poëzie, droomwerelden die werkelijkheid worden door de kleuren en vormen. Ooit merkte een recencent op dat de dingen die Geert aan raakt op het doek een magi sche kracht bekomen. En inderdaad zijn erg groot in dividueel denken zet hem er toe aan mystieke toestan den toe te vertrouwen aan een vlak paneel. We kun nen Geert omschrijven als een surrealistische perfek- tionist. Zijn werken getui gen van een groot engage ment dat duidelijk wordt door de fijn uitgewerkte de tails, eerlijke materiaalkeu ze, beredeneerde kleurscha keringen. Nieuw in zijn oeuvre zijn de grafische werken, mixed media, waarin de ver scheidenheid van de ge bruikte technieken bewijst dat er een technisch be gaafd en spiritueel man kunst bedrijft. De werken van Geert De Geyter waren reeds vroeger te zien tijdens tentoonstel lingen te Dendermonde en Lebbeke. Ook nam hij enke le malen deel aan groepsex- po8ities. Op de palmares vinden we enkele vermel dingen behaald tijdens ver schillende wedstrijden. Vermelden we de prijs van het Hoger Instituut Gezins wetenschappen (affiche wedstrijd BGJG) en twee se- lekties m de 7e internatio nale Triënale van de Ar- beids- en Nijverheidsfilm. De tentoonstelling van Geert De Geyter vindt plaats m galerij Het Pand, Oude Vest 16-24 te 9330 Dendermonde van vrijdag 12 februari tot maandag 8 maart. De expositie is toe gankelijk op alle weekda gen van 14.30 u tot 19 u (behalve op dinsdag) en op zondag van 10 tot 13 u en van 15 tot 18 u. De vernissage, gevolgd door een receptie, heeft plaats op vrijdag 12 februa ri te 20 u. Dr. jur. Jozef Dauwe, archivaris en kunstrecensent staat borg voor een gedokumenteerde toelichting bij de werken. (LVD) Tuur De Rijbel exposeert in VTB Bondsgebouw te Antwerpen Iet is niet de eerste maal iat de Buggenhoutse kunstschilder Tuur De Rij- jel exposeert in de Ant werpse Hendrik De Braeke- «rgalerij. Tuur De Rijbel s~ synoniem van het land- chapschilderenHij put jjn tema's voornamelijk it de onmiddellijke omge- ing. Hij is een schilder die •erknocht is aan zijn volk n land. Ieder schilderij ge- ui gt van een soberheid, zo- -at men kan spreken van en gedempt expressionis- ie. Naast zijn vele land- :happen, blinkt Tuur De ■ijbel ook uit in stillevens. portretten en figuren Ook het pentekenen is hem niet vreemd. De Rijbel heeft een eigen stijl die makkelijk herken baar is. De tentoonstelling gewijd aan werken van Tuur De Rijbel in de Hendrik De Braekeleergalerij van het VTB Bondsgebouw (Sint- Jacobsmarkt 45) te Antwer pen is toegankelijk van 6 tot 18 februari. De voorope ning heeft plaats op 6 fe bruari om 16.00 -uur. Mark Verwilghen zal de kunste naar voorstellen aan het publiek. Geert De Cuyper exposeert binnenkort in Galerij Het Pand te Dendermonde. Een exotische wereld, die we bijna niet kennen, tenzij dan uit «Kuifje in Tibet», wordt in het Sint- Niklase museum in de Zamanstraat uit de doeken gedaan. Het Museum van Onderwijs in Den Haag bezit een prachtige kollektie thanka's (rolschilderingen met symbolische betekenis). In het ontoegankelijke Hi- malayagebied ontstond een andere vorm van Boed dhisme. In het oorspronkelijke Boeddhisme kent men slechts één Boeddha: de Nepalese vorstenzoon Siddartha Gautama; in het Tibetaanse Boeddhisme zijn er talloze Boeddha's, heiligen en vreedzame of demonische godheden. Gezien de belangrijke rol van de leraren (a.h.w. tussenpersonen in het kon- takt met de goden), lama's genoemd, wordt deze godsdienst ook wel Lamaïsme genoemd. In de loop der eeuwen heeft in dit onherbergzame, gebied de godenwereld een grote plaats ingenomen in het dagelijkse leven, in de kunst, en zelfs in het landschap Kloosters, stupa's (grafmonumenten), gebedsvlaggen en gebedsmolens begeleiden de mens tot in de meest verlaten gebieden op zijn pad naar de verlichting. Er was een grote behoefte aan de steun van religieu ze voorwerpen die zowel in als buiten de tempel gebruikt werden. Op die manier ontstond er al vroeg een bloei van de beeldende kunsten. Het vervaardi gen van thanka's neemt daarbij vast en zeker de belangrijkste plaats in. Ze zijn prachtig, rijk aan kleuren en vormen, en met een uiterste precisie geschilderd. Elk van deze thanka's heeft een symbolische beteke nis. Om die te begrijpen moetje een beetje vertrouwd zijn met de Boeddhistische denkwereld De kollektie die in het bezit is van het Museum van Den Haag is niet zo heel groot, maar ze bestrijkt een groot aantal onderwerpen, stijlen en perioden. Voor 250 frank kan u een katalogus kopen waarin niet alleen prachtige kleurfoto's van de thanka's opgeno men zijn (met de verklaring van him symbolische betekenis) maar waar men als leek ook summier ingelicht wordt over het ontstaan van het oorspron kelijke Boeddhisme, van het Tibetaanse Boeddhis me, en van de betekenis van de Dalai Lama. Je kan er meer lezen over woorden, begrippen en voorwerpen, waar je wel al eens van hebt gehoord, maar waar je weinig van afweet: mantra, Sanskriet, lotusbloem. Bij het doorbladeren van de katalogus merk je op dat het getal vijf een belangrijke rol speelt. Alle onderverdelingen gebeuren in vijf Kunst Tibetaanse kunst is meer dan alleen maar kunst uit Tibet. Ook Tadakh in Noord-India, Nepal, Sikkim, Bhutan en delen van China, Mongolië en Siberië worden bij dit kuituur gebied gerekend. De oor sprong van de kunst verwijst wel naar Tibet, maar daar werd ze naartoe gebracht door kunstenaars uit omringende Boeddhistische landen De artistieke Monnikenwerk. Een unieke tentoonstelling in Sint- Niklaas (dw) invloed van India is het duidelijkst, maar daarnaast zijn er ook Nepalese, Chinese en Centraal-Aziatische invloeden merkbaar. Afgezien van historische afbeeldingen vonden de Tibetaanse kunstenaars vooral inspiratie in de we reld van Boeddhistische ideeën, heiligen, teksten, meditaties, symbolen en godheden. Door de strenge regels waaraan men zich in het afbeelden moest houden, zijn sommige produkten eigenlijk louter ambachtelijk. Andere vertonen echter een grote artisticiteit. Behalve thanka's vervaardigde de schilder ook mi niaturen en fresko's en gekalligrafeerde teksten. Bij het maken van een thanka worden een reeks rituele handelingen verricht. Zo mag men de ogen van de godenfiguren pas schilderen als al de rest klaar is. Ook het inlijsten gebeurt volgens een bepaalde regel. Wanneer de schildering volledig klaar is voor gebruik wordt zij met een uitgebreide ceremonie ingewijd. In de tentoonstellingszaal van het museum, die voor de gelegenheid helemaal veranderd is van schik king kan u de prachtige kleuren en motieven van deze thanka's ontdekken. Met deze tentoonstelling richt men zich voor een groot deel op de scholen van in en rond Sint-Niklaas. Zoals u weet loopt die nog tot eind augustus 1982. Els DUCHESNE Tot en met 19 februari kunnen de kunstliefhebbers nog terecht in de Galerij Palet, Franz Courtensstraat te Den dermonde voor een tentoonstelling der Brabantse schil ders. Het is niet de eerste keer dat deze kunstenaarsgroep uit het zuiden van onze regio naar Dendermonde afzakt. In elk geval is deze tentoonstelling meer dan de moeite waard. Men krijgt er niet alleen het rijke, glooiende Brabantse landschap te zien, er zijn merkwaardige schil derijen met dieren en fijnzinnige stillevens. Typisch aan deze schilders is dat zij mooie kleuren gebruiken, een uiting misschien van hun Brabantse uitbundigheid. Het is een tentoonstelling zonder -ismen, waarvan de werken zoveel mogelijk de werkelijkheid benaderen. Schilderijen dus die zonder problemen zo maar te begrij pen zijn en dat heeft ook zijn charme. Zes kandidaten zijn ingegaan op de uitnodiging die de Jonge Ekonomische Kamer van Dendermonde heeft gericht tot 19 scholen uit Dendermonde, Zele en Buggenhout en waarby men de leerlingen uit de laatste jaren van het hoger middelbaar onderwijs de kans wilde bieden om zich ten overstaan van een aandachtig luisterend publiek uit te drukken over een tema dat bovendien de jeugd erg aanspreekt. Slechts drie scholen gingen op die uitnodiging positief in, enkele andere scholen zagen het voor dit jaar nog niet zitten, maar de overigen lieten van zich niet horen. Uit het officieel onderwijs kreeg men zelfs niet de geringste reaktie. Dat is biezonder spijtig, want op die manier ontneemt men de leerlingen een aantal kansen om zich naar buiten uit te manifesteren. Het is een jaarlijkse ge woonte geworden dat de Dendermondse Jonge Ka mer een welsprekendheids- tomooi organizeert als voorbereiding op de pro vinciale en nationale tor nooien die telkens weer worden ingericht. Dender monde mag een of meerde re kandidaten naar de pro vinciale selektie afvaardi gen en vorig jaar haalden die jonge Dendermonde- naars ook de finale, waar ze ereplaatsen behaalden. Dat wil zonder meer zeg gen dat het Dendermondse schiftingstornooi op een hoog niveau staat. «Wy en de andere wereld» Zoals dat gebruikelijk is werden in november de Het begon met lachen en dat deed de bomvolle zaal nog bij het einde van het toneelstuk «En toen begon het!...» van Philip King dat door de toneelgroep van het Hr- Maagdcollege te Berlare ten tonele werd gebracht. Blijkbaar heeft de toneel groep een boontje voor blijspelen want na Antke en Dokter Forst was het dit keer een levenssituatie van een dominee die werd voor gesteld met al de moeilijk heden die daar komen bij kijken. Het H. Maagdcollege is niet meer aan zijn proefstuk toe maar zorgde bij haar zeven tiende speelseizoen voor heel wat lol voor de vele toeschouwers met haar schare goede acteurs. Verwarde situatie Ug fle ontvangkamer van het domineevicariaat spe len zich eigenaardige tafe relen af. Als de stijfdeftige dominee Toop (Jan Erauw) die getrouwd is met een charmante vroegere toneel actrice (Anita Bonnaerens) )jet bezoek ontvangt van juffrouw Skillon (Yvonne De Rouck) die het gedrag van mevrouw Toop allesbe halve vindt voor een domi- nee's vrouw. Erger wordt het als de domineevrouw bij afwezigheid van haar man het bezoek ontvangt van een korpofaal, ex-collega toneelspeler (Tony Schud- ^inck) en die in eikaars ar- A n vliegen onder de ogen van juffrouw Skillon. Zij maken een afspraakje om 's avonds naar een toneel voorstelling te trekken al moet dit gebeuren in het zondagse pak van de acht bare heer dominee. Met het bezoek van oom procureur (Hugo Malbrain) en dominee Humphrey (Theo De Wilde) wordt de zaak nog ingewikkelder vooral als plots een ont snapte Duitse krijgsgevan gene (René Van Hove) het vicariaat komt binnenge stormd. Het dienstmeisje Emmy (Annie Lion) tracht de si-, tuatie enigszins in het reine te houden al heeft ze veel last met de dronken juf frouw Skillon. Als sergant Towers (Alex Van Der Stricht) de hele zaak hoopt te kunnen ontsluieren maar uit de wirwar van do minees, Duitser, en echtge note niet wijs geraakt is men duidelijk door het dol le heen, vooral als iedereen achter iedereen aanrent en men hoegenaamd niet meer weet wie nu wie is. Het is werkelijk om er het noor den bij te verhezen. Medewerking Dat deden de acteurs blijkr baar niet want onder de kundige regie van Eric De Corte werd nog maar eens bewezen dat amateurgezel schappen best hun mannet je kunnen staan. Zonder evenwel afbraak te doen van de verdienste van alle acteurs waren Hugo Malbrain, Tonny Schud- dinck, Yvonne de Rouck en Alex Van Der Stricht in dit De toneelgroep van het H. 'Maagdkollege uit Berlare bracht het blijspel «En zo begon het» voor het voetlicht (jj) stuk beslist in hun element. Ook achter de schermen waar Dirk De Corte, Geert Thibau, Paul Sacré en Luc Uyttendaele zorgden voor de belichting en het geluid, Tonny Van Dender de voor zegger was en de grime ver zorgd werd door Daniëlla Bruylandt en Carine Copers werd druk gewerkt. Het de cor werd gebouwd door Raoul Heirman samen met de leraars en leerlingen, terwijl Ivo De Backer zijn schilderwerken ter be schikking stelde De toneel meester was Arm and De Kimpe. Wie nog graag een van de vertoningen meemaakt kan dit nog en wel op zaterdag 13 en zondag 14 februari, telkens om 19.30 uur in de zaal van het Parochiehuis. Teatergroep «Vrije Produkties» brengt drie voorstel lingen van «Bemoei je d'r niet mee». Een teaterbe- werking van een aantal kursiefjes uit het werk van Simon Carmiggelt, doorspekt met liedjes van zijn gedichten gemaakt en op muziek gezet door Harry Bannink. Gerd de Ley en Hildegard de Buck zijn de vertolkers. Van deze teaterbewerking werden reeds meer dan tweehonderd voorstellingen gebracht. Het gaat om een twintigtal op scène gezette Carmiggelt-kronkels waarvan enkele in het «Vlaams» werden vertaald. De avondvoorstellingen worden nog gegeven in het Netwerk-Centrum, De Ridderstraat 28 te Aalst op vrijdag 12 en zaterdag 13 februari, telkens te 20 u- De toegangsprijs bedraagt 130 fr doch in voorver koop, met CJP-pas of 3-pas 100 fr. Voor reservatie: Netwerk, 053-78.89.81. LH verschillende middelbare scholen uit Dendermonde, Zele en Buggenhout aange schreven met het vriende lijk verzoek het tornooi bij de leerlingen van de laatste jaren van het hoger secun dair onderwijs kenbaar te maken. Bij deze uitnodi ging was ook een begelei dend schrijven gesloten waarin het tema dat tijdens de voordracht moest wor den behandeld, nader werd toegelicht. Dit jaar heeft de jonge Ekonomische Kamer geopteerd voor «Wij en de andere wereld», een tema dat de jongeren biezonder goed moet liggen, dat vol doende aktueel is en bo vendien nog een zeer grote benaderingsruimte toelaat. Dat hadden de deelnemers ook begrepen, want meer dan een deed een lofwaar dige poging om het tema anders dan de anderen te benaderen. Zeer in het kort stelde kommissievoorzitter Ides De Troch het opzet van het welsprekendheidstornooi voor. Hij benadrukte voor al de noord-zuid verhou ding die duidelijk mank loopt, waarna hij de firma De Cuyper dankte voor de prijzen die zij had geschon ken. De jury, zo zei hij nog, staat onder het voor zitterschap van mevrouw Heymans-Dompas en be staat verder uit de dames Roedolf en Kelem en de heren Buyst en Dewachter. Daarna maakte Jonge Ka mer voorzitter Mark Was- teyns bekend dat de regio nale selektie zal plaatsvin den in Aalst en dat er uit Dendermonde een kandi daat naar deze regionale selektie zal worden afge vaardigd. Op 8 mei heeft dan te Geel de nationale finale plaats. Peter Van Hoecke kreeg de moeilijke opdracht de spits af te bijten. Peter is leerling aan de abdijschool en kweet zich uitstekend van zijn opdracht. Hij stelde in de eerste plaats de vraag: wie zijn de anderen en heb ben wij aandacht voor de anderen. En op de tweede plaats hoe bekijk ik de an deren en hoe laten derden mij toe de anderen te bena deren. Heb ik op dat vlak mijn inspraak en kan ik op die wijze voor de anderen iets doen. Philippe Verlin den, eveneens van de Ab dijschool te Dendermonde was de tweede spreker. Hij nam vorig jaar ook deel aan het tornooi. Hij had een originele benadering van het tema. Uitgaande van de vraag: wat is de andere wereld voor mij, sneed hij meer bepaald de fouten aan die de Wester lingen door de loop der tijden hadden begaan en nooit hadden hersteld. Hij hield een warm pleidooi voor een gemotiveerde hulpaktie gericht op de der de wereld, waarbij de voor naamste opdracht erin zou bestaan de heersende tweedracht af te bouwen. Lieve Ardans van het Sint- Vincentiusinstituut maakte bij de jury een nogal pateti- sche indruk. Een spreek beurt vol vuur en overtui ging, of was het gespeeld? Zij vertelde dat de derde wereld behept is met alle mogelijke en onmogelijke kwalen en dat dit de schuld is van het wekten. Toch zijn er lichtpunten en Lieve ci teerde eerst de Verenigde Naties om dan even stil te blijven staan bij de Unctad- konferentie. Maar de kloof tussen noord en zuid blijft groot. Het voornaamste probleem blijft de voedsel voorziening, meteen ook de oorzaak van de gebrek kige ekonomische situatie. Al mag men in dit geheel ook het belang van een de gelijk onderwijs niet over het hoofd zien. Voor Bruno Blondeel (Ab dijschool) is de kernvraag: wat doen we aan de kloof die er bestaat tussen noord en zuid. Hij stelt vast dat de problemen niet grondig genoeg worden aangepakt en dat het westen de ont wikkelingslanden veel te zware lasten oplegt. We moeten durven onze stem te verheffen, maar we doen dat helaas niet zo vaak. Zo wordt de toestand meer en meer hopeloos. Hij is de mening toegedaan dat bij elke ontwikkelingshulp de autenticiteit van de plaatse lijke bevolking moet geëer biedigd worden en dat het aan bekwame mensen is de ontwikkelingsplannen uit te bouwen. Toen Marleen De Bondt (Sint-Vincentius- instituut) het woord nam, werd het muisstil in de zaal. Heel prazïsch schetste zij een beeld van de arme lan den, die rijk begiftigd zijn met zon en voor de rijke westerling vaak een uitno diging vormen voor een deugddoende vakantie. Maar de realiteit is dat wij die landen steeds hebben leeggezogen en daar nog flink mee doorgaan. De be volking van de arme landen hebben we niets bijge bracht. Dat was voor de westerling niet renderend genoeg. Hét eigenbelang heeft duidelijk altijd op de eerste plaats gestaan en dat zal zo nog wel een tijdje blijven ook. Vandaar dat Marleen de wijze waarop aan ontwikkelingshulp wordt gedaan in vraag stelt en aan de aanwezigen de rethorische vraag stelde: wat gaan wij doen. Christiaan Van Cauwen- berghe van het Heilig Maagdkollege sloot de rij. Hij was net als Marleen De Bondt vorig jaar provin ciaal en nationaal vertegen woordiger van Dender monde en behoorde dus sa men met haar ook weer tot de kanshebbers op de over winning. Christiaan bleek echter niet in zijn dagje te zijn. Dat maakte dat zijn voordracht een beetje hou terig overkwam, ofschoon hij heel wat te vertellen had. De kolonisten zijn uit buiters. Eerst gebeurde dit uit winstbejag, later onder het mom van ontwikke lingshulp. Het is nu- een maal een feit dat noord er zuid niet zonder elkaar kunnen, maar niemand blijkt dat te beseffen. Bij gevolg moet er een duide lijke mentaliteitsverander ing komen, aldus Chris tiaan Van Cauwenbergh. Na deze zes spreekbeurten trok de jury zich terug om de uitslag van dit welspre kendheidstornooi op te stellen. Marleen De Bondt werd overwinnaar. Zij kreeg een geldprijs ter waarde van 3.000 fr, een jaarabonnement op «De Voorpost» en mocht na dien nog een boek in ont vangst nemen. Bruno Blon deel werd tweede en Chris tiaan Van Cauwenbergh derde. Op de vierde plaats eindigden gelijk Lieve Ar dans, Peter Van Hoecke en Philippe Verlinden. Mar leen De Bondt zal di|s te Aalst op de regionale se lektie de Dendermondse kleuren verdedigen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 22