Isopoda-evenement maakt '82 al voor de helft goed r Muziek 'X «I Fiamminghi»: naamkaartje verdiend «Home sweet home» met klokken gelapt in Belsele Toneel fin «Hoera» Zele-Huivelde speelt goed toneel 24 -12.2.1982 - De Voorpost Volle Keizershallen zoent indrukwekkende kombinatie Het heeft allemaal enige voeten in de aarde gehad, maar het is dan toch eindelijk gebeurd. Zaterdagavond 30 januari 1982, Keizershallen Aalst. De uitnodiging van Isopoda en eveneens de uitdaging van en voor Isopoda. Negen uur: Schepen Monsieur bestijgt het podium en legt het allemaal nog eens haarfijn uit... Gelukkig geen Msnummer. Ongeveer twee uur later is het allemaal al voorbij. Het konsert is afgelopen, de indruk gemaakt en de vele hoofden geteld. Bij het moeizaam naar buiten schuiven, enkele meningen peilen, van 'geslaagd' en 'grandioos'. Wil je het zwart op wit: een vlekkeloze bloemlezing uit het beste wat Isopoda, samen met het Symfonisch Orkest van Aalst, de Aalsterse Big Band en Hexaoord te bieden heeft. Kortom, de krisis is niet meer wat hij geweest is sinds dit klasrijk en sfeervol Isopoda- Isopoda knutselt al zo'n 7 aan gunstige kritieken heb- jaar aan de bekende weg ben ze echter nooit ge llaar erkenning, maar meer kregen. Daarom ook zochten deze sympathieke lui naar ver nieuwing: zij wilden zich zelf promoveren en zich in een ander, totaal nieuwe kombinatie aan het publiek voorstellen. In vergelijking met hun vorige elpee (A- crostichon) zijn de nieuwe nummers korter, terwijl het rock en het symfonisch element duidelijker geak- sentueerd worden. De nieu we schijf «Taking Root» wordt over 't algemeen ge kenmerkt door een meer harmonische melodie, be geleid door een stevige rit- mesektie. I Fiamminghi te Aalst: een knap concert. (CDJ) Drummer Mark Van der Scheuren, een basiselement van Isopoda. (CDJ) Over het konsert kunnen we kort en duidelijk zijn: het resultaat van de vak kundige samenwerking tussen Isopoda, het Symfo nisch Orkest, de Big Band en Hexacord was om te zoe nen. De symfonische rock kwam honderd procent tot zijn recht. Octaaf Boone heeft het allemaal heel fijn zitten uitpluizen en heeft uiteindelijk de winnende kombinatie kunnen inte greren. Zo was bijvoorbeeld de kor te introduktie, waarmee het konsert aanving, een eigen kompositie (speciaal voor deze gelegenheid 'op papier' gezet), een ongelooflijk mooie parel. Maar de overige nummers getuigden eveneens van diep respekt voor de stijl, van grote kennis en opmer kenswaardig vakman schap. De Isopoda-jongens, Hu- bert Van Calenbergh, Luc Vanhove, Dirk De Schep per, Arnold De Schepper en Mare Van Der Schueren, speelden zoals gewoonlijk gedisciplineerd en funktio- neel en de eigen klank im poneerde al vanaf het eerste Dc zanger van Isopoda. nummer de prima gevulde (CDJ) Keizershallen. We hoeven er niet om heen Usual Start, te draaien: dit optreden Streets, Sunset Alley, Har- 111 winterse straten door en een Engels feuilleton missen, een ode aan het eerlijke binger. Girls Will Be Girls, ',;I Fiamminghi», ooit zo genoemd aan Italiaanse renais- werkmanszweet was zo- The Fall, OK With Me, Join sancehoven om hun talent en hun kunde Willaert en wel artistiek als technisch With the Stream) horen er LtuMms Rome> de Monte in Napels, Dufay, Ockeghem uitstekend. zeker bij. Want Conseste en Josqifin al zwervend hebben hun nieuw etiket Volgende week komen we volant, disci manent.. In gerechtvaardigd, sowieso uitgebreid terug op ieder geval staat het als een deze eerste levenstekenen paal boven water dat deze Er waren de ingrediënten ten. Acnteral liepen ze op van Isopoda na hun kreatie- nieuweling op een niveau die elke gemiddelde con- staat, dat verdient om tot certbezoeker als normaal over onze grenzen te ko- vooropstelt: technische men. Véél koren en een tik- gaafheid, homogeniteit, keltje kaf, een ongewoon aanbrengen van nuances Verandering van naam of etiket betekent niet altijd verbetering van kwaliteit. Rudolf Werthens «I Fiamming hi» vormen een uitzondering. Ek heb de solisten van het Belgisch Kamerorkest nog gehoord. Georges Maes had onbetwistbaar zijn verdiensten. De klank was mooi maar miste een eigen idioom. Ik heb het ensemble nog gehoord zowat een jaar geleden. Daar viel al iets te beluisteren van een persoonlijke toon. Maar blijkbaar is er sindsdien een Endless hele weF afgelegd. Voor wat ik maandagavond hoorde wil ve ademnood. Een interview en een be spreking van hun nieuwe LP «Taking Root» (met de 9 nummers Taking Root, The goed gemiddelde dus. puntige klippen en kwa men terecht in de anonimi teit. Uiteraard spelen hier talent mee en doorzettings vermogen maar daarnaast en contrasten. Maar er was de factor toeval of speling (jdb) meer. Werthen had het zon- van het lot die als een deus dag in het radioprogramma ex machina roem kan bren- «Kramiek» over het belang gen, echter ook wanhoop van de boogvoering. Ik heb die vlakbij woont, het resultaat gehoord: de Werthen bouwde zijn weg klank van de strijkers was sonoor en rijk. Werthen had het over zijn persoonlij geleidelijk uit en koos voor meer dan één steunpunt: als solist, concertmeester Belsele. Zondag 7 februari 1982. Première van «Home sweet home» van Romain Deconinck door de KW B-toneelgroep De Klokkenlappers. 18.30 u., en reeds een voor de helft gevulde feestzaal. De eersten hebben immers de grootste keuze. Een wat vreemde manier van «voorbehouden» wordt in praktijk ge bracht. Sjaals, anorakken, handschoenen, mutsen, handtassen, zelfs viltstiften worden op de zittingen gelegd als aanduiding voor diegenen die in het «gedeponeerde voor werp» de nodige uitnodiging herkennen tot >n bezitname van de voor haar of hem zorgvuldig vrij gehouden klapstoel. Aan de achter in de zaal opgestelde cafétoog wordt met bekwame hand de tapkunst gedemon streerd. Decibelrijke muziekklanken, die het midden houden tussen wat oudere disco en een snerpend gitaar getokkel, dwingen de aanwezigen tot een soort roeptaaltje waarin het schreeuwende «wablief» het makkelijkst is te herkennen. Na wat «licht uit», «licht aan», verschijnt vanachter het toneelgordijn een forse vuist met stoere opwaartse duim. Dat moet dan het defini tieve startsein betekenen. Het zal nu twee bedrijven lang wat stiller worden in de zaal. van de akterende auteur graag toe aan Jo Maes als Romain Deconinck. Het is de «op het randje» geteken- een toneelwerk met een de «agent-de-police». Ook zeer sterk eerste bedrijf. Arnold Vandermeulen Twee en drie brengen geen bleek met de appartements- nieuwe elementen en moe- verkopende Balthazar in ten het grotendeels hebben zijn nopjes. Een steengoede van de ingebouwde «ver- prestatie Frankcy Vogels ke kijk. Ik heb het resultaat en dirigent; in het domein gehoord: er sprongen in van de kamermuziek en de werken die ik al tientallen symfonische muziek; in de keren heb gehoord details materie van de barok, keerd en de «volkrijke» ta- uit de üjst die vroeger in romantiek en de twintigste ferelen bleven rommelig. het notenbeeld verscholen eeuw. Vooral in het derde bedrijf bleven en onopgemerkt. «Pro Arte» en «I Fiamming- was het moeilijk een toneel- Werthen had het over muzi- hi» hadden niet de publieke matig goeie opstelling te kaliteit. ik heb het resultaat belangstelling die ze ver- herkennen. We menen zelfs gehoord: telkens weer was dienden, wel zoals trou- dat het laatste bedrijf een de aanpak fris en dyna- wens altijd de positieve sterk doorgevoerde schrap- misch, ontdaan van het stof instelling van him gehoor. fris en kleurrijk was Els Te vaak werd Vandermeulen als Jeromes «Pauze na het tweede be- ^er staat op zeven en de dochter Katrien. De roman- drijf» vermeldt het pro- buurvrouw zei dat het tische, sentimentele tafe- grammaboekje. mocht! Enkele akteurs ko- reeltjes bleven eerder op- Helaas! Na het eerste be- men via een zijtrapje de zaal pervlakkig. drijf wordt het zaallicht binnengewandeld, groeten juUen Ghesquière (Kamiel) weer aangeknipt. De dorsti- familie en bekenden, drin- en Qabriëlle Blommaert gen verlaten hun zitplaats ^en 6011 pintje of eten rus- (Kolette), in feite het meest om haastig drummend de -tig ©en broodje. Een toneel- klowneske paar uit het bierschenkende helpers te voorstelling met ©en 8tuk, gingen nogal zwaar bereiken. De eigenlijke «Vlaamse-kermis'-tintje». U jn de charge en bewogen toog-bestorming komt er houdt het niet voor moge- derhalve op het randje van pas bij de échte pauze. Mjk? Toch was het zo. «Het het aanvaardbare. Chips en broodjes met i© nekeer iets anders», De eerder ondankbare rol worst gaan vlug van de merkte een bezadigde toe- van Dees werd schitterend hand. Een aantal kinderen schouwer op. vertolkt door Maurita De houdt het bij hit «katje- Decker. Een prachtig de- van-niet8» tussen de stoe- buut voor deze veelbeloven- lenrijen en de loopgangen. „Home sweet home» draagt de akteur. De meest rake Johan Verminnens verster- overduidelijk de stemDel typering schrijven we sprekingen» en het hoog te nam, als Guy, een bijzonder ping nodig had om tot een di© de traditie er ongemerkt Waar moet ik de oorzaak houden tempo. Het einde knappe start, maar hield J- iJ1- van het stuk is zelfs wat zijn personage, naar het langdradig. einde toe, minder goed in Dekorbouwers Mark Kok- de hand. Een niet zo vlotte lenberg, Werner Ongena, rolkennis zou wel aan de René Vereecken, Willy Lau- basis kunnen liggen van dit reys en Maurice Lambrecht afzwakken Bea De Boes kunnen we alvast felicite- moest voor het eerst haar ren. Het is moeilijk ak- plankenkoorts overwinnen koord te gaan met de te in de partij van Barbara. Ze brede uitbouw van het de- heeft het op een stijlvolle en kor, (zowat één meter ach- rake manier klaargespeeld ter voordoek) maar het to- om haar prestatie boven de taalbeeld liet een zeer ver- middelmaat te laten uit- zorgde indruk na. Belich- groeien, tars Michel 8 tonne, Jef Ver- René Cornu Ak teerde wat beien en Dirk Smet hebben hoekig en met ongekontro- met (te) beperkte middelen leerde armbewegingen, keurig werk geleverd. Het Hoewel soms onverstaan- gebruik van neonlampen baar (artikulatie?) viel hij leek ons toch wat storend als Medards vriend zeker André Van Heze tekende op niet uit de toon. Regisseur treffende zij het wat brave Johan Hessels heeft er naar manier de gepensioneerde ons gevoel naar gestreefd Medard. Yvonne Parijs was om de «taai-zetjes» zo goed op haar best in de rol van de mogelijk te doen benadruk- bazige ietwat dwaze Helene ken. Het bereikte samen- terwijl Mare De Boom de spel was voorbeeldig, partij van Jerome voortref- in de plaatsingen echter za- felijk gestalte gaf. Speels, ten nogal wat «zondekens». degelijk inslaand slottafe- achterlaat, en wat meer is, zoeken voor die lege plek- reel te kunnen komen. °P de golflengte van compo- ken? In het feit dat de uit- We kunnen stellen dat «Ho- mst ©n tijdssfeer voerders (maar) Vlamingen me sweet home» voor «de Ook over het programma zijn? Omdat een of ander Klokkenlappers» een suk- als dusdanig veel positiefs, bekend mecenaat ont- sesrijk toneelgebeuren is Een paar voorbeelden Ik breekt? Vast staat, wie er geworden. Vooral voor wat zou bijna zeggen dat we was, heeft genoten, het presteren op de scène eindelijk eens Wolfs Ita- Goed, er waren de grote na- betreft. We zijn ervan over- haan se serenade te beluiste- men die men altijd en over tuigd dat de ganse cast er ren kregen En het was ©en al terugvindt. Maar hoe minstens evenveel plezier schitterende inval de avond verrassend fris klonken ze aan heeft beleefd als de tal- te laten uitdeinen door de onder de vingers en de rijke (wel vierhonderd) toe- rust die spreekt uit het tik- strijkstok van «I Fiam- schouwers. Jammer dat de ken van de regen en de minghi»! De instrumenten omlijsting, het zaalgebeu- warmte van het haardvuur van Italiaanse herkomst ren vóór en zelfs tijdens de hi Vivaldi's «Winter» uit de voorstelling niet van aard was om de te halen toneel sfeer te steunen. Hoe dan ook: proficiat, ningin Elisabeth-wedstrijd het Werthen voor~BRT-3 Klokkenlappers, en tot vol- hebben overleefd. Ook tussen de Engelse scherpte gend jaar. Verleenden ook Jean-Claude Van den Eyn- van St. Martin-in-the- hun gewaardeerde mede- den hoort daarbij. Velen Fields, de Duitse rondheid werking achter de scher- slopen er weg met hun ham- en de Italiaanse spitsheid, men: Karine De Beule (re- den vol diploma's, met hun De tekst op de binnenkant kwisieten), Maria hart vol illusies, overladen van het clavecimbel kon als Bocklandt (teksthulp) en met beloften als luchtapie- een programma worden be- Erna De Jonghe (grime) en gelingen en verleid door de schouwd: «muziek, metge- voor de administratie zorg- superlatieven in de kram- zei van de vreugde, genees- de Maria Buysse. Willy DE GREEF «Vier betekenden een bron Tan warmte. De groep zocht en Rudolf Werthen is een van vond een eigen stem, een die witte raven die de ko- gulden middenweg zo zei middel tegen de pijn» Het ensemble musii rechtstaande. De inzet vaif i het hele lichaam kan mee: i klank geven en meer ex pressie Men kan dichtei aaneensluiten, meer ei t hechter groep vormen, ui t één mond spreken Corelli die het concerto grosso vorm gaf blijkt eei S toverdoos vol invallen ei i speelse ideeën. Werthei j stapt af van een zoete, ge po j lijste klank en tekent hen viriel en pittig. Wolf8 Italiaanse serenade ia t een verrassing. In nauwe i lijks enkele minuten slaagt hij erin hartstocht en wee moed, zonneglans en dif fuus licht te verenigen. Be rlioz heeft daar een uitge breid symfonisch orkest en een lange tijdsspanne vooi nodig. Hier zit alles in een klein ood. In een kamerorkest zitter ook altviolen Ik heb ze ein delijk ontdekt. Werthei p heeft hen in Bachs viool concert in E scherp latei r uitkomen Ze hebben hui eigen identiteit, hun eigen stem. Bach is een meeste® in het laten openbloeien van motieven, klaar geordenn naar een bepaald punt to Werthen heeft een eigen v sie: hij streeft die orgi sche bloei na. Leclair en Rossini zijn geeifl tijdgenoten. Maar ze heb! ben met mekaar gemeen dat ze ons op een subtiel® manier weten te verstrooi! en, de Fransman zelf een groot violist door ziji| technische verfijning zijn charme, de Italii door zijn overrompelend^ vaart. De herinnering aaiT hun muziok lost zich sne f l op maar de zorgen zijn ver dreven. Geen beter sluitstuk Britten8 «Simple Sympho ny», door zijn spirit en ziji ironie nauw verwant me Prokofiev8 klassieke sym fonie en toch zo typisch En ai gels: gekruid met flegme bruisend in het pizzicato gevoed door een pastoraa nt natuurbeeld in de sa bande. De muziek brengt ons vaitog een groenend dal naar d<( Jj regen en het haardvuu f van Vivaldi. De winter i nog niet vergangen. Maai,0' ook hij heeft zijn bekoring ,v' W.D.Bfpt Le De toneelvereniging op de parochie Huivelde, ge- straeten. Marleen Van Ho- zich ingespannen om het (Yvonne), Dirk Van Hol fa' groeid uit het oudercomité van de wijkschool, lewinckel, Frans Haentjens beste van zichzelf te geven: winckel (Gerrit), Jules I '*e toonde zich weer bijzonder knap met de vertolking (voorzeggers) en regisseur Beule (Ronald), Jozef Vae 1 van «Hoera een drieling», een klucht in drie Alfons Van Holewinckel Gustaaf Van de Wielle (Dick Kerckhove (directeur), Ju e bedrijven van Dick Van Maasland. De parochiale verantwoordelijk. Slinger) Marleen Van Mal- frouw Ramona (Alii vaal was tiidens de vertoningen weer hnmvni o-éi« De spelersploeg vernoemen deren (Vrouw Louise), Jo- Baert). Juffrouw Liesbe srLc nen D« h" we iTéén woord, want elk- zef De Man (Opa), Hedwig (Ann Baert), Frans kl reputatie van de acteurs was daar heeft gedurende de Van Hecke (tante Sjaan), jens (Archibald Tikke zeker niet vreemd aan. maanden voorbereiding Greta Van Holewinckel - KWB-toneel in Belsele. Leute en vertier op de planken en aan de tapkast (Iv) Een stuk vol aktie, door spekt met de nodige humor en de misverstanden en en kele intriges, die het stuk op de verrassende toer brengt en uiteraard de spanning er tot het einde inblijft. Huivelde vertolkte de klucht op een vlotte en aan gename wijze en het is hen aan te zien, dat ze reeds over een grote routine be schikken, hetgeen hen vlot over de planken laat bewe gen en de dialoog soepel en goed verloopt. Zeer positief voor de Hui- veldse toneelvereniging is het ideaal samengaan van spel, voorstelling en uit spraak, zodat het voor de toeschouwers gemakkelijk om volgen was. Technisch werd het een bij zonder goed verzorgde Wüly^De Rijck^^ndre^e toneelvereniging van de parochiale school van Huivelde voerde het stuk «Hoera, 't is een drieling» op. Naast h Clercq, Godfried Verheir- wa' parochianen werd het stuk bijgewoond door heel wat mensen van de derde leeftijd uit Kruibeke, Hamme Waasmunster, (gb)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 24