-C
Alton Purnell, Barry Martyn
en the Maryland Jazzband
Hamse vokaliste Ginette Willaerts
in de Muzeval te Grembergen
«Sine Nomine»
doet het goed
r
v
I
Akwarel en pastel
over Berlare
20 - 5.3.1982 - De Voorpost
Muziek
Ginette Willaerts woont te Hamme-Zogge, in de Zoggestraat nr. 19. Deze 17-
jarige rijzige blonde jongedame is in haar geboortestreek reeds een gevierde
vokaliste. Met haar glasheldere stem verbaast ze iedere luisteraar. Ze is
gewoonweg een natuurtalent, met een stembeheersing en techniek die haar
jeugdige leeftijd niet laten vermoeden. Op vrijdag 12 maart is ze te gast in de
Muzeval te Gr ember gen, waar ze samen met de gekende Dendermondse
pianist Dirk Vermeir, optreedt. Ze brengen samen een uniek programma,
getiteld «Van Bach tot The Beatles». Een programma dat een muzikaal
hoogtepunt belooft te worden. We zijn Ginette gaan opzoeken om met haar een
praatje te slaan.
waar ze me op leerde tokke
len. Dit was mijn eerste gi
taar, gemaakt op vinger-
tjesmaat, want ik was toen
een meisje van zeven. Ze
heeft me veel kennis op mu
zikaal vlak bijgebracht. Nu
werk ik ook nog graag sa
men met haar zuster Marie-
Paule Melkebeek, die haar
als koorleidster opgevolgd
heeft. Vooral zanglerares
Emmy Thiron is mijn
grootste steun tot hiertoe.
In welk koor zing je?
Vanaf mijn zesde jaar
zing ik in het Mariakoor,
dat nu onder de leiding
staat van Marie-Paule Mel
kebeek. Wij zijn nog zeer
druk met repetities bezig,
want zaterdag 6 en zondag
7 maart hebben we een op
treden met de kon. fanfare
van Hamme-Zogge. Dat
wordt weer een belangrijke
avond voor Hamme-Zogge.
Wat is je favoriete stijl?
Zing je ook moderne
werken?
Mijn favoriete stijl is na
tuurlijk de klassieke mu
ziek en vooral het lyrische
aspekt erin. Mijn grote
voorkeur gaat naar opera
muziek en vooral de Franse
oppera bevalt me zeer, o.a.
werken van Puccini en
Gounod. Ook de Italiaanse
belcanto draagt mijn voor
liefde weg. Ik zing ook mo
derne stukken, zoals «Let it
be» van John Lennon, dat
ik ook in de Muzeval zal
brengen. Ook breng ik op
aanvraag luisterliedjes op
De 17-jarige Ginette Wil
laerts komt even op adem
na een geslaagde uitvoering
van het programma Van
Bach tot The Beatles», (vh)
Ginette werd geboren te
Hamme op 13 mei 1964,
gaat naar school in het
Sint-Vincentiusinstituut te
Dendermonde, waar ze laat
stejaarsstudente is in de
ekonomische afdeling. Te
vens volgt ze muziekschool
te Hamme voor solozang en
notenleer. Als leraars heeft
ze daar de heer Mare Van-
dermeulen voor notenleer
en Emmy Thiron voor
zang.
Hos is de liefde voor de
muziek bij jou gekomen?
Eigenlijk is het een fami
lieverschijnsel langs vaders
zijde geweest, vooral wat de
muziek betreft. De familie
Willaerts is zeer muzikaal
Zonder een specifieke muzi
kale opleiding hadden ze al
lemaal aanleg voor muziek
en speelden op het gehoor.
Van mijn mama heb ik mijn
hoge stem geërfd. De liefde
voor de muziek is dus reeds
van kindsbeen af bij mij
aanwezig geweest. Als klei
ne kleuter zong ik reeds
van 's morgens tot 's
avonds. Ik viel altijd al zin
gend in slaap en als ik weer
wakker werd, hief ik mijn
liedje terug aan, dit tot
groot jolijt van mijn ou
ders. Mijn vader leerde me
ook vroeg dansen, walsen
deden we veel.
Wie heeft je gesteund in
je muzikale opleiding?
In de eerste plaats mijn
mama, die alles in het werk
stelde om mijn muzikaal ta
lent te kunnen ontwikke
len. Ook ben ik mevrouw
Jenny Melkebeek heel
dankbaar, de vroegere
leidster van het Mariakoor.
Onder haar leiding mocht
ik, nog als klein meisje,
voor het eerst als soliste
optreden. Be kreeg van
haar ook een kleine gitaar.
mijn gitaar Ik breng ook
«modem» klassieke werken
zoals van Mortelmans, Jef
Van Hoof en Renaat Van
Zundert.
Heb je een voorkeur voor
een bepaalde komponist?
Mijn lievelingskomponist
is Mozart. Zijn muziek is
gewoonweg hemelse mu
ziek. Het is heel moeilijk
om deze werken juist weer
te geven omdat Mozart een
heel aparte stijl heeft, die
onvergelijkbalar is. Ik zing
ook graag romantische lie
deren en hierin gaat mijn
voorkeur naar Schubert.
Wat betreft de opera gaat
mijn voorkeur uit naar
«Der Freischutz» van Carl
Maria Von Weber.
Bespeel je een instru
ment?
Dat is het vernoemen niet
waard. Ik bespeel gitaar
van in mijn kinderjaren en
ik heb ook een beetje piano
geleerd bij de heer Coppe-
jans.
Heb je al optredens achter
de rug?
Ja, vooral met het koor
ben ik dikwijls als soliste
opgetreden. Dit vooral met
de grote feesten zoals
Kerstmis, Pasen, enz. Ook
om huwelijksmissen te ver
zorgen ben ik al dikwijls
gevraagd. In Hamme zelf
ben ik al dikwijls opgetre
den op de jaarlijkse feesta
vond van de Bond van Grote
en Jonge Gezinnen enz.
Ik heb ook al tweemaal
een avond verzorgd in
Gent, waar ik zong voor de
buitenlandse studenten,
van zowat 25 verschillende
nationaliteiten. Aan al die
optredens heb ik wel goede
herinneringen.
Ook heb ik gezongen op
de viering van 100 jaar
dorpsschool te Zog ge. Ook
in mijn school, het Sint-
Vincentiusinstituut, heb ik
al dikwijls gezongen.
Is je zangcarrière gemak
kelijk te kombineren met je
studies?
Dat is soms heel moeilijk,
inderdaad. Ik hoop dat de
leraa. s daar begrip voor op
brengen. Ze zien het soms
alleen als een hobby en dat
is het niet. Het is meer dan
een hobby: het is voor mij
een soort levenskeuze pas
sie. Ik hoop van ganser har
te dat ik mijn humaniora
zonder herexamen kan vol
tooien.
Wat zijn je toekomst
plannen?
Volgend jaar hoop ik het
konservatorium binnen te
stappen. Mijn ingangsexa
men hiervoor wil ik in sep
tember doen. wat betekent
dat ik in de vakantie nog
veel werk voor de boeg heb.
Ik zou mijn muziekstudies
liefst in Brussel doen, om
dat het meer internationaal
is en een bredere waaier
van mogelijkheden biedt.
Ook Antwerpen trekt mij
wel aan. Ik zou graag les
hebben van Nick Dumont
en ook van Andrea Nevry,
indien dit mogelijk zou
zijn. Ik hoop in het konser
vatorium mijn eerste prijs
solozang te behalen en dan
zou ik lyrische kunst
volgen.
Op 12 maart treed je sa
men op met pianist Dirk
Vermeir in de Muzeval. Hoe
zie je dat?
Ik hoop dat er veel volk
gaat zijn en dat het pro
gramma het publiek zal be
vallen. Het programma is
heel verscheiden. Het be
gint van de renaissance om
te eindigen met The
Beatles.
Je toekomstplannen?
Eerst en vooral wens ik
mijn humanioradiploma te
verwerven. Daarna hoop ik
aan het konservatorium te
slagen. Dat is al heel veel.
Dan is het afwachten gebla
zen tot er iemand je «ont
dekt». Mijn vurigste wens
ik ook dat ik de kans krijg
om ooit zelf in een opera op
te treden. Ook een trip naar
het buitenland zou welkom
zijn. Ik zou ook later zelf les
willen geven. Dat is natuur
lijk een hele boterham,
maar ik hoop dat mijn wens
eens in vervulling zal gaan.
Tot daar Ginette, die on
danks haar jeugdige leef
tijd al een grote dame vaS
het klassieke lied is en d J
samen met Dirk Vermei
hoge ogen zal gooien in d
Muzeval. De Muzeval is g< adii
legen aan de Ringstraat
te Grembergen. InkonfonJ
120 fr. Leden: 80 fr.
F. Vercai
Sint-Cecilia Lebbeke koncerteert
an
an I
De maand maart is de maand waarin de Ko
ninklijke Harmonie Sint-Cecilia uit Lebbeke tradi
tioneel haar koncert geeft. Dit jaar wenst men
daarop geen uitzondering te maken. Vandaar dat
men in Lebbeke en omgeving op zaterdag 6 maart
wordt uitgenodigd om 20 uur stipt in de Ons
Huis het Lentekoncert van de harmonie bij te
wonen.
Reeds zes jaar na elkaar
wordt door de harmonie
een dergelijk koncert geor
ganiseerd en het dient ge
zegd, daarbij oogst men
heel wat suksessen. Met on
verdroten ijver en veel inzet
heeft de harmonie zich de
laatste maanden op dit kon
cert voorbereid.
Met deze zesde koncert-
uitvoering voor de deur,
gaan de gedachten van de
melomanen waarschijnlijk
terug naar de voorbije lus-
trumuitgave, toen werken
als Aïda, van Verdi, Moon
light Serenade van Glenn
Miller, en Buffalo City van
Jos Collyns perfekt werden
uitgevoerd en nog lang het
onderwerp van de gesprek
ken vormden. Ook dit jaar
werd meer gestreefd naar
een zeer rijk en tevens ge
varieerd programma. Het
koncert wordt ingezet met
de Florentiner Mars van Ju
lius Fucik, waarna die
Czardas Ftirstin van Kal
man wordt uitgevoerd. Dan
staat rendez-vous met Ar-
mand Preud'homme op het
programma. Het trommel
korps onder leiding van
Paul Ringoot zal dan enkele
meesterstukjes van E.
Swimberghe ten gehore
brengen, waarna «op een
Perzische markt» van A.W.
Ketelby zal worden aange
kondigd. Ook de vice-admi-
raal Van Dijck mars van
Jozef Wauters staat op het
programma. Evenals de
Happy Sound Selection.
Van J. Oliv dotti wordt
South of the Rio gespeeld
en van Scott Joplin staat
The Entertainer geprog
rammeerd. Op het koncert
ontbreekt ook niet het po-
m h
pulaire Muppet-theme d;
werd gekomponeerd doo( u,
J. Hensen en S. Pottle. Hf
koncert wordt afgeron Tg€
met een uitvoering van h<
overbekdne When th er
Saints go marching in. ^ei
Als bijkomende attraktiegt
slaagde de dirigent erin o
dit zesde koncert een sp E
ciale gast het dirigeerstokj
te laten hanteren. Het gaan
hem om niemand minde jg
dan de kapelmeester van d L
muziekkapel van de Belg
sche Zeemacht, Jozef Wai
ters. Hij zal uit de hande
van dirigent Franipois Peli
man - een van zijn muzi ora
kanten - het dirigeerstokj
overhandigd krijgen omdie
harmonie het niet zo gim
makkelijke werk «Vice-ad^j
miraal Van Dijck-mars» t y
laten uitvoeren Deze mar
werd geschreven doo
Franpois Peleman zelf. Ver ,^k
melden we nog dat de pre ^lc
sentatie van dit koncert 11 e g
handen is van Willy Meert
sekretaris van de Ko e„
ninklijke Harmonie Sint
Cecilia, terwijl de algemen
leiding berust bij dirigen
Franpois Peleman.
Pi
gai
IN HONKY TONK OP ZATERDAG 6 MAART
Het begin echt de spuitgaten uit te lopen. Het lijkt wel of
de Honky Tonklui met hun dynamisme geen blijf meer
weten. In een ander artikel belichten we even het prog
ramma van de komende weken, maar nu zaterdag is er
toch wel iets heel bijzonders te beleven. Dergelijke mani
festaties kunnen alleen plaats vinden in een klub die op
volle toeren draait en georganiseerd door mensen die er
zich met hart en ziel voor inzetten: geen lukrake prog
ramma tie, geen toevallige orkesten, maar welbestudeerde
pro gramma tie en studie van de markt zelfs.
Zaterdag komen er in feite
drie hoofdattrakties tege
lijk. De Maryland Jazzband
op zichzelf is al een beleven
is, wat moet het dan wor
den met twee reuzen als Al
ton Purnell en Barry Mar
tyn erbij?
Voor de liefhebbers raden
we aan op tijd te komen en
diegenen die gewoon een
pint komen drinken zullen
best zwijgen, want deze
keer zullen de echte bunke
raars gaan kankeren als er
teveel lawaai aan de toog is.
Maryland Jazzband
De band ontstond in 1959
uit een groepje studenten
en was tot 1967 zeer bedrij
vig, vooral in Duitsland.
In 1975, na meermaalse be
zoeken van de bondleden
Aan New Orleans, werd
vooral aangeknoopt met de
«zwarte» New Orleansjazz,
en de hoofdzakelijke voor
beelden zijn Bunk Johnson,
George Lewis, Sweet Emma
band enz... In de kontak
ten, welke zij in New Or
leans hadden met de voor
naamste muzikanten al
daar, speelt ook de deelna
me aan brassbands (Olym-
pia Brass Band, Black Eag
le Brass Band, Eureka
Brass Band) een niet gerin
ge rol.
«The Maryland Jazzband»
was reeds te gast op ver
schillende Internationale
Jazz-festivals, en trad op
met wereldvermaarde New
Orleansvedetten
In tweeënhalf jaar is dit
reeds dt achtste toemee
van de band met gastster
ren. Na Wallace Daven-
sport. Ken Colyer, John Co-
les, Louis Nelson, Father
«Al» Lewis enz. wordt het
deze keer Alton Purnell, de
laatste nog in leven zijnde
legende uit de Bunk John
son-George Lewis-periode.
Samen met hem is ook Bar
ry Martyn, de grondlegger
en begeleider van de Le
gends of Jazz, te gaat.
Alton Purnell werd geboren
in 1911 in St. Peterstreet in
een huis waar nu Preserva
tion Hall is ondergebracht.
Hij trad eerst op als zanger
In de vroege twintiger ja
ren begon hij als pianist bij
verschillende gereputeerde
bands, doch zijn grootste
periode brak pas aan toen
hij in de band van Bunk
Johnson en George Lewis
kwam. Een aanvang van
een wereldwijde New Or
leans Jazz-Revival, en voor
beeld voor ieder die zich,
eender waar ter wereld,,
voor oude stijl-jazz interes
seerde.
In het voorjaar van 1973
trad hij op met Barry Mar-
tyn's Legends of Jazz. en
reisde met deze band de
ganse wereld af, overal
triomf oogstend.
Barry Martyn werd gebo
ren in Engeland in 1941.
Op 12-jarige leeftijd kocht
hij zijn eerste jazzplaat en
op 14-jarige leeftijd begon
hij als muzikant te werken
In de zestiger jaren leidde
hij zijn eigen Ragtime Band
en maakte hij met vele New
Orlcansgroten jazz toemees
door heel Europa. Rond die
tijd verscheen zijn eerste
langspeelplaat met Georges
Lewis, Louis Nelson, Kid
Sheik, Capt. John Handy,
om er maar enkele te noe
men. In 1973 stichtte hij
zijn eigen Legends of Jazz,
die wereldberoemd waren.
Barry's grote verdienste
was dat hij muzikanten sa
menbracht, die zich zonder
zijn invloed en organisatie
al lang uit het aktieve mu
ziekleven hadden terugge
trokken,
Honky Tonk Jazzklub, Leo
pold B-laan, Dendermonde
om 21 uur.
Vorige zaterdag had in het Sint-Vincentiusinstituut te
Buggenhout de vierde en laatste schifting plaats van het
koor zangtom ooi. Vier koren uit de omgeving hadden
zich hiervoor ingeschreven. Het kinderkoor «De Edel-
weisjes» uit Hofstade, het gemengd koor «Sine Nomine»
van de gemeentelijke muziekschool te Lebbeke, o.l.v.
Mark Goossens, het gemengd koor «8int-Jozef» uit Den
dermonde en het gemengd koor «Sint-Gregorius» uit
Buggenhout.
Tijdens deze kultureel zeer was de presentatie ook «af»,
hoogstaande namiddag ge- Het verwonderde dan ook
noot het talrijk opgekomen niemand dat de jury het
pubhek van hoogstaande koor gaf waarom het ge-
koorzang. Het koor van vraagd had en klasseerde
Lebbeke dat voor de eerste het dus in tweede divisie,
keer deelnam bood zich aan «Sine Nomine» heeft zich
in tweede divisie. Maanden- voorgenomen om dus in
lang hadden de koorleden Lebbeke en omgeving enke
van «Sine Nomine» zich le koncerten te geven. Van-
voorbereid op deze dag. El- af einde maart zal aan de
ke dinsdagavond werd er voorbereiding van deze
duchtig getraind en dus koncerten gewerkt worden.
Momenteel maken ree< !ncl
een veertigtal dames en h
ren deel uit van het k(
maar eventuele liefhebbei
worden nog steeds aai
vaard.
Wie geïnteresseerd is ka
steeds kontakt opneme
met mevr. Janssens, direl
trice van de Lebbeekse mi
ziekschool (21.37.29),
tende dat de repetitie
plaats hebben op dingriaj
avond van 19 .30u tot 21.3
u. De uitslag van de wet
strijd luidde: «De Edelweii
jes» voor twee jaar in twe<
de divisie, «Sine Nomine
vier jaar in tweede divisif
«Sint-Jozef» vier jaar in ui
muntendheid en «Sint-Gr<
gorius» vier jaar in tweed
Expo Geweld in de kunst
Het Sint-Gregoriuskoor van Buggenhout (foto Piet Hermans)
Vanaf vrijdag 27 februari tot 15 maart 1982 kan men, op
werkdagen van 10 uur tot 12 uur en van 14 uur tot 17.30
uur, tijdens de weekeinden van 14 uur tot 18 uur, in de
Aalsterse belfortzaal en belfortkelder, een merkwaardige
tentoonstelling gewijd aan «Geweld» bezoeken.
Deze tentoonstelling werd gerealiseerd door Amarant,
Centrum voor Artistieke Confrontatie, Eedverbondkaai,
121, Gent, in samenwerking met de dienst Kuituur van
de Stad Aalst.
Amarant is een, in 1963,
door het Ministerie van Ne
derlandse Gemeenschap,
erkende dienst voor vor-
ming8- en ontwikke
lingswerk die reeds enkele
jaren voordien met haar
werking startte.
Het centrum stelt zich tot
doel smaakvormend en be
wustmakend op te treden
*naar brede lagen van de be
volking, vanuit het werk
van beeldende kunstenaars
en vormgevers. Het poogt
kunstenaars en pubhek te
aktiveren, organiseert re
gelmatig een brede waaier
van tentoonstellingen, kur-
sussen, ontmoetingen en
bezoeken en betracht voor
iedereen een konfrontatie
met kunstenaar en kunst.
Tevens staat het centrum
permanent ten dienste van
kunstenaars met allerlei in
formatie en advies omtrent
sociaal statuut, belas-
tingsphcht, promotie, in
richten van tentoonstellin
gen e.d.m.
'Jeweld bhjkt een onuitroei
baar bestanddeel te zijn van
onze samenleving Het is
een feit dat kunst een nau
welijks vervormde spiegel
is voor een tijdperk en ook
een zeer fascinerend sug
gestievermogen bezit.
Kunst heeft steeds te ma
ken met sociale, morele en
ekonomische waarden. De
kunstenaar vertolkt met ei
gen middelen wat in en
rondom hem leeft. Het
werk van ieder kunstenaar
vertoont meestal, geaksen-
tueerd door een eigen tech
nische vaardigheid, van uit
een persoonlijke gezichts
hoek, een eigen kijk op on
ze samenleving. In elke
kunstrichting wordt aan
het tema «geweld» heel wat
aandacht geschonken
Zo beschouwd is de indruk
wekkende kunsttentoon
stelling in het Aalsterse bel
fort wel erg interessant.
Daarbij betekent de kon
frontatie met de verschil
lende zienswijzen van de
eksposanten op de gewelds-
problematiek een duidelijke
aansporing tot hernieuwde
bezinning, zowel over de
persoonlijke kijk op geweld
als over die van anderen,
individueel of in groep en
een positieve bijdrage tot
vorming van een persoon
lijke en bewuste levensstijl.
De tentoongestelde werken
roepen allerlei vragen op:
Wat betekent «eeweld»,
agressiegeweldloos
heid», «struktureel geweld
in gezin, familie, dorp,
straat» in onze huidige sa
menleving en vroeger? Is
geweld steeds gebaseerd op
misbruik van kracht,
macht, gezag? Kan er geen
verschil in aandacht en me
ning bestaan over wat «ge
weld» is en wat het niet is?
Roept geweld veelal reak-
ties op als vergelding,
weerwraak, tegengeweld
en doen die tema's ons dan
ook niet denken aan oorlog
en repressie? Waarom doet
men zoiets? Waarom wor
den mensen vermoord? Aan
de vormgeving van de ten
toonstelling werd ongetwij
feld heel wat aandacht be
steed Door de opstelling
van tientallen schilderijen
en skulpturen, enkele
tekstpanelen en foto's werd
duidelijk getracht een sfeer
van agressie en geweld op
te roepen
Volgende kunstenaars ver
lenen hun medewerking:
Fred Bervoets (Antwerpen),
Ben Cloots (Aarschot). Jan
Cox (overleden), Delia Cal-
berson (Gent), Luk De Blok
(Gent), Paul De Bruyne
(Gent), Etienne Desmet
(Hansbeke), Paul De Vree
(Antwerpen), Frans De
Vree (Aalst), Jan De Winter
(Mechelen), Gerard Al-
steens (Brussel), Ludo Gey-
sels (Mortsel), Walter
Goossens (Antwerpen),
Emiel Hoome (Avergem),
Frank Maieu (Antwerpen),
Mare Melsen (Edegem),
Wilfried Pas (Antwerpen),
Luc Piron (Tielt-Winge),
Roland Rens (Kortrijk-Dut-
sel). Frank Slabbinck
(Brugge), Marc Van Slem-
brouck (Gent), Roger Van
Akelijen (Antwerpen), Ca-
miel Van Breedam (Aartse-
laar), Marc Van den Poel
(Kessel), Guido Van Lessen,
Dan Van Severen (Gent),
Dsbrant Van \fijngaarden
(Antwerpen), Paul Wouters
(Hasselt) en Luc Zeebroek.
Een merkwaardig schilde
rij «Het Bombardement»
van Walter Goossens doet
denken aan een gevreesd
oorlogsgeweld en een ge
duchte en mogelijke we-
reldvemietiging met de
neutronenbom
Het werk «De Onthoofden»
van Jan Cox doet terugden
ken aan de Jodenvervol
ging. Niet zo verwonderlijk
misschien.In veel van zijn
werken vindt men dit tema
terug. Want., ook verschil
lende van Cox' vrienden
werden als Joodgedepor
teerd, gefolterd en gedood
Met een werk dat «Paso ma-
so sado» getiteld is, doet de
Antwerpse kunstenaar
Frank Maieu terugdenken
aan Pasolini, masochisme
(genoemd naar de Poolse
schrijver Leopold Sacher),
sadisme (genoemd naar de
Franse Markies de Sade, of
ficier en romanschrijver),
ook aan fascisme, met een
autoritair en nationalis
tisch karakter
Pasolini was een zeer be
kend kineast (verfilmer van
het Evangelie van Mat-
theus), dichter met een zeer
ruim lezerspubliek, marx
ist en homoseksueel, die
vermoord werd (passionele
moord). Ook wanneer men
de andere tentoongestelde
werken van Maieu aan
dachtig bekijkt en ontleedt
denkt men onwillekeurig
terug aan diskriminatie,
vervolging en geweld Na
dien kan men zichzelf de
vraag stellen «Hoe beoor
deel ik deze tema's? Is mijn
houding tegenover geweld
soms niet erg dubbel
zinnig?»
De Aalsterse beeldhouwer
Frans de Vree (geboren in
1934 - eind 1979 geselek-
teerd voor de kwalitatief
hoogstaande internationale
Benediktuswedstrijd voor
beeldhouwkunst) stelt twee
figuren ten toon: een eer
ste, in geel koper, «De krui
wagen» getiteld, is een aan
klacht tegen de onmense
lijkheid en simboliseert de
strijd voor het behoud van
het leven in de koncentra-
tiekampen; het tweede
werk «Dood van een Aarts
bisschop» illustreert een
Franciscaanse levenshou
ding en roept herinnerin
gen op aan Romero.
Iets heel speciaals is ook het
werk van Jan De Winter.
Hij insinueert «We zullen
nooit oud worden in de sa
menleving die we droom
den».
Mark Van den Poel vraagt
aandacht voor «6 Huurlin
gen» en Etienne Desmet
doet terugdenken aan «A-
frika 1960». Dan Van Seve
ren is bekend om zijn alge
mene simboliek. In de koe
pel die op de tentoonstel
ling te zien is heerst een
gevoel van veiligheid en
rust: een aksentuatie van
het kontrast en de samen
hang van twee extremen,
geweld en geweldloosheid.
Een bezoek aan deze uitzon
derlijke tentoonstelling is
een aansporing om even na
te denken over geweld op
zichzelf en geweld in de
kunst: een gelegenheid om
echt te mediteren
«Misschien moeten wij uit
roepen dat er te midden van
zoveel doden, zoveel bloe<
weinig plaats is voor kun
of. beloven dat wij
kunst zullen smeden
een levensgevaarlijk wap
n»... (vrij naar Guillerni
Nunez).
D.
u
Ho
In de zaal van het Paro
chiehuis te Berlare loopt er
op zaterdag 6 maart van 15
tot 22 u. en op zondag 7
maart van 10 tot 22 uur een
merkwaardige tentoonstel
ling van aquarellen en pas
tels, gemaakt door Raf
Temmerman uit Melle De
ze binnenhuisarchitekt
deed zijn studies aan het
Gentse Sint-Lucasinstituut
en heeft reeds vele tentoon
stellingen in het Gentse op
zijn aktief Te Baaigem
werd hij geselekteerd in de
wedstrijd «Grote Prijs van
Baaigem voor de schilder
kunst 1981».
Berlare en omgeving werd
de laatste jaren zijn pleis
terplaats zodat hij nu be
schikt over een ganse reeks
werken met betrekking tot
die streek. Men kan deze
gaan bekijken in de zaal
van het Parochiehuis. Voc
onze streekgenoten maa
ook voor de anderen ee
bijzonder interessante tei
toonstelling.
faa
Kunstenaar Rad Te mm
man. (jj)