De grote en de kleine k D. jDe Dendermondse Schilderschool in al haar pracht en praal Kallépègè: Sint-Niklaas verovert Antwerpen In Dulci Jubilo: stemmingsvolle Duitse koncertreïs Romain De Saeger-retrospektieve in Galerij De Vuyst te Lokeren Eenzaam protest in Dendermondse akademie Kunst in Waas De beste koren De Voorpost - 12.3.1982 - 19 In Galerij Het Pand Men kan werkelijk spreken van een uitzonderlijke tentoonstelling, een unicum. Vertegenwoordigers van de Dendermondse Schilderschool, die met er. kunstenaars als Ver has, Courtens en Spanoghe ongetwijfeld hoge toppen ar scheerde en in schilders als Pieter Gorus, Ferdinand Willaert, Isidoor Boerewaard, en vele anderen de naam en faam van de Dendermondse schilderkunst uitdroegen, worden inderdaad voor de eerste maal op een zo brede basis bijeengebracht. Dat verklaart meteen het unieke van deze tentoon stelling die zaterdag om 17.00 uur in de mooie galerij «Het Pand», Oude Vest te Dendermonde wordt geopend in het bijzijn van heel wat vooraanstaanden. De inleiding op deze tentoonstelling wordt trouwens gehouden door bestendig afgevaardigde Etienne De Cuyper. Maar deze tentoonstelling is niet het enige feit. Er is ook de publikatie van het al even unieke kunstboek over de Dendermondse Schilderschool. Het boek werd geschreven door dr. Jean-Pierre De Bruyn en wordt uitgegeven op initia- van de Ronde Tafel 57 Dendermonde, die met de publikatie van dit boek en met deze tentoonstelling op een waardige wijze haar vijftienjarig bestaan wil vieren. De Ronde Tafel is een servi- ceklub van jonge mensen de leeftijdsgrens werd be paald op 40 jaar gerekru teerd uit verschillende be roepsmiddens die elkaar op geregelde tijdstippen ont moeten. Dat gebeurt dan telkens bij een konferentie of een debat, waarin, naast het hoofddoel «ten dienste staan van de maatschap pij», waardering, begrip en verrijking van eikaars in stelling wordt nagestreefd. Een serviceklub wordt door de buitenstaanders vaak met een scheef oog beke ken. De beslotenheid ervan wordt gewoonlijk verkeerd geïnterpreteerd. De Ronde Tafel wil duidelijk van dit imago af en op een degelij ke wijze bijdragen tot het verlenen van nuttige dien sten aan de hele gemeen schap. Niet alleen dus door het inzamelen van geld voor liefdadige doeleinden, maar ook meewerken aan de kulturele bloei en groei van dé maatschappij waar in men leeft. Vaak is im mers de kulturele nood even groot als de financiële. Het is in het geheel, van deze kulturele dienstverle ning dat men beide initia tieven, de tentoonstelling en de publikatie van het boek moet beschouwen. Tentoonstelling als open boek Het boek over de Dender mondse Schilderschool werd in opdracht van de Ronde Tafel geschreven door Jean-Pierre De Bruyn, zonder meer een autoriteit op het gebied van de kunst. Bovendien heeft deze licen tiaat kunstgeschiedenis die in Dendermonde werd ge boren, maar al een tijdje in het Gentse woonachtig is, de band met zijn geboorte- Op vrijdag 5 maart hadden in de Galerij Dc Vuyst schillende kenmerken zijn te Lokeren twee retrospektieve tentoonstellingen hier een voor een te zien in plaats. De eerste werd geopend om 19 uur, wat deze tentoonstelling Anton missohien iets te vroeg was om veel volk aan te Y*" Wilderode besloot al- 111 m i- i dus: «Laten wij ons met te lokken. Tooh waren er nog een vijftigtal gegadig- veei bezighouden met de re den opgekomen om de werken van Edgar Gevaert trospektieve. maar laat ons te bewonderen. Edgar Gevaert is nog een ïeester uit de Latemse chool Maar daarmee is ok alles gezegd Wie aan de vele bekende namen zou denken, komt er helemaal niet. Dat werd ten andere op een fijnzinnige manier uiteengezet door Paul Eeckhout, konservator van het Museum voor Schone Kunsten te Gent. Edgar Gevaert werd gre boren in 1890 De eerste van zijn tentoongestelde werken dateren uit de jaren '20, In die tijd was zijn kolo riet nog eerder naar de sombere bruinachtige toon. Maar later is dat geworden tot een felle kleurenexplo- sie. Gevaert schildert bijna bijbelse landschappen, die soms aan Breughel doen denken. Hij schildert vo- rels allerhande, fazanten, Taaien, eenden, allemaal in de natuurlijke kleuren en daarbij alle soorten vier voeters en een massa vis sen. Van alle soorten door elkaar. Soms doet het ge heel wel eens overdadig aan. Daarbij komen dan ook nog alle soorten perso- zoals herders, land bouwers en levensgenie ters. Kortom, het is een ten toonstelling die toch zowat een beetje buiten het alge meen bekende moderne genre valt Ze is alleszins het bekijken overwaard. De tweede retrospektieve was deze van Romain De 8aeger. naar aanleiding van zijn 75ste verjaardag. Hier was de belangstelling enorm. Het aantal aanwezi gen schatten was bijna on- legonnen werk. Waren er 400? Of misschien wel 500? De persoon van de inleider zal hieraan wel niet vreemd geweest zijn. Want dat was niemand minder dan Anton Van Wilderode. Het is niet de eerste keer dat wij het meer dat is gebleven. Maar Romain De Saeger heeft doorgezet en werkt nu nog veel te bieden. Hij is op ver- altijd onverpoosd verder, re na nog niet uitgeput. veeleer kijken naar de toe komst. Want Romain De Saeger heeft ons nog Drie kenmerken zijn over heersend in zijn kunst: een eerste kenmerk en wel het meest overwegende is zijn diepe zin voor het religieu ze. Zo zien wij daar onder meer die prachtige Em maüsgangers. de mensen die onderweg zijn, zoals wij trouwens allemaal. Een an der kenmerk is zijn zin voor het landschap. Daar voor iedereen die op deze opening aanwezig was, kunnen wij slechts een goe de raad geven: kom eens terug om de talrijke wer ken kalmpjes aan, zonder gestoord te zijn door de hin derlijke drukte van de eer ste avond te bewonderen en ervan te genieten. Beide tentoonstellingen blijven geopend tot en met 4 voor vond hij inspiratie ge- april. Alle dagen van 10 tot noeg in zijn eigen prachti ge streek. De laatste jaren heeft hij ook nog het inter ieur ontdekt: het kleine bin nenkamertje, het erf met het neerhof Al deze ver- 12 uur en van 14 tot 19 uur. En zoals gebruikelijk gesloten op de dinsdagen. J.V.L. ze niet allemaal in zijn smaak. Maar zijn werken werden niet waardig bevon den opgenomen te worden in de selektie. «Tot daar toe», aldus Edmond, die graag had geweten waar om. «De jury kraait daar stad nooit verloren. Hij geeft immers kunstge schiedenis aan de Dender mondse Akademie voor Schone Kunsten en voelt" beter als wie ook de pols slag van het kunstgebeu- ren in de Ros Beiaardstede. Hij was dus werkelijk de geschikte persoon om het boek te schrijven. Het kost te hem oneindig veel zoek werk, maar dank zij de me dewerking van velen, zelfs uit het buitenland, slaagde hij in zijn opzet en zal men zich een idee kunnen vor men van het al dan niet bestaan van de befaamde Dendermondse schilder school. Het boek laat de kunstminnaar zowel als de gewone lezer op een vlotte en aangename wijze kennis maken met de groten van de Dendermondse schilder school. Exponenten van de ze school, zijn volgens De Bruyn, ongetwijfeld kun stenaars als Emmanuel Verhas en Franz Courtens. Zij zijn enkele van de kern figuren die uitvoerig wor den besproken. Maar even zeer gaat de aandacht naar de andere kunstenaars die in Dendermonde hebben ge leefd en gewerkt. De voor naamste norm die werd aangehouden is deze van de kwaliteit, maar het is niet de enige geweest. Uit gangspunt was immers dat iedereen die zich in Dender monde en omgeving met de schilderkunst heeft bezig gehouden, in aanmerking kwam om te worden opge nomen. De namen van de kunste naars opsommen die in het boek worden besproken, zou ons werkelijk te ver lei den. Feit is dat het boek een uitstekend overzicht geeft van de Dendermondse schilderschool in haar breed spectrum. Het boek bevat naast deze uitgebrei de biografische gegevens en een bespreking van de kunstenaars en hun wer ken, ook een 300-tal afbeel dingen, waarvan een 30-tal in kleur. De tentoonstelling die in de galerij «Het Pand» aan deze Dendermondse schilder school wordt gewijd, is in feite een open boek. Men zal er werken van verschillen de Dendermondse meesters kunnen bewonderen. Een waar unicum, waarvoor de belangstelling ongetwijfeld groot zal zijn. De tentoon stelling loopt van 13 maart tot 3 april en is dagelijks van 14,30 tot 19.00 uur toe gankelijk (op dinsdag ge sloten) en op zondag van 10.00 tot 13.00 en van 15.00 tot 18.00 uur. Kunstschilder Dirk Maris gaat kunst met het com merciële kombineren in een galerij annex kunst boetiek genaamd Artistiek. Vanavond wordt deze galerij geopend door Maurits Coppieters, oud-sena tor. Tot 4 april kan u het werk van Dirk Maris zelf bekijken, alle dagen behalve maandag van 14 tot 19 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 12 uur en van 14u30 tot 19 uur. Adres: Ster 64, 2770 Sint-Niklaas (Nieuwkerken). Galerij 't Poortje, Zandstraat 74, Haasdonk, pro grammeert een tentoonstelling van Jos De Mey. Deze schilder werd geboren in Sint-Denijs-Westrem in 1928, studeerde eerst aan de akademie voor schone kunsten te Gent waar hij kursussen binnen- huisarchitektuur, dierkunsten, skulptuur, tekenen naar model- en bouwkunde volgde. Later maakte hij studies omtrent kleurenesthetiek en kleurenpsy chologie in samenwerking met een Nederlander en een Duitser. Pas sinds 1979 schildert hij op doek. Momenteel geeft Jos De Mey les aan het hoger architektuurinstituut van Gent, en de hogere rijks school voor beeldende kunsten in Anderlecht. Hij is eveneens docent aan het Institut für Farbenpsycho- logie in Salzburg. Op gebied van kleuren mag u dus wel een speciale gevoeligheid verwachten. In het werk dat op de uitnodiging afgebeeld is komt zijn bouwkundige opleiding sterk naar voren, alia details zijn haar scherp weergegeven. Het geheel ademt sereniteit en rust uit. Inleider bij deze tentoonstelling is Jan DUaese, kunstkriticus, en dat gebeurt zaterdag 13 maart. Tot 28 maart, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 uur, zaterdag, zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. In galerij De Vuyst, Kerkstraat 24-52 Lokeren, lopen sinds vorige week en tot 4 april twee knappe retrospektieven De eerste behandelt het werk van Edgar Gevaert (1891-1965). Deze schilder bezat een heel eigen stijl, en bracht veel stillevens of komplexe landschappen, met veel details. De tweede toont werk van Romain De Saegher onder het motto «75-jaar». Zijn bruusk geborstelde doeken zijn voldoende bekend. Voor degenen die er niet wonen, vormen deze twee tentoonstellingen reden genoeg voor een uitstapje naar Lokeren. Alle dagen, behalve dinsdag, geopend van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Harold Van De Pene, professor aan Sint-Lu kas te Gent, houdt twee audiovisuele voordrachten in Sint- Niklaas. De eerste heet «Anders kijken naar Van Eyck», en heeft plaats in de Calfac van het Sint-Jozef-Klein- Seminarie, Kollegestraat 31 te Sint-Niklaas. Op donderdag 25 maart 1982 om 20 uur. De tweede, «Anders kijken naar Rubens» in de konferentiezaal van de stedelijke bibliotheek, H. Heymanplein 1, Sint-Niklaas, om 20 uur. De inkom voor deze voordrachten bedraagt schame le 20 frank. Allen daarheen dus. Vrijdagavond, 5 maart, werd in galerij Brabo in Antwerpen onder massale belangstelling, de tweede tentoonstelling van kunstkring Kallipègè geopend. De Kallipègè, de bron van schoonheid, spuit deze schoonheid met onverminderde kracht. Het is een prachtige tentoonstelling, waar u zeker eens heen moet gaan. Het tentoongestelde werk is van Jan Calmeyn, Raf Coorevits, Hubert De Volder, Roland De Winter, Frieda Du verger, Karei Mechiels, Vera Neels, Marijke Pyl, René Smits, Georges Staes, Harold Van De Per re, Staf Pyl, en Louis Van Gorp. Bij de opening werden gedichten voorgedragen van Daniël Anthuenis, Lieven Rens, Arm and Van As- sche, Rudolf Van De Perre, Maurits Van Vossole en Anton Van Wilderode. Op muzikaal gebied is de enige vertegenwoordiger totnogtoe Ignace De Sutter. Een terugblik naar de vooropening nu. Burgemees ter De Vidts liet tegen de traditie in nogal op zich wachten, zodat er al drankjes geserveerd werden vóór de inleiding. In de zaal steeg de temperatuur, ondanks de verluchting, want er waren ruim twee honderd mensen aanwezig. Sint-Niklaas was naar Antwerpen gekomen Armand Van Assche vertelde meer over deze knappe Kunstkring Kallipègè uit Sint-Niklaas. Werk van Roland De Winter. tentoonstelling, nadat Daniël De Smet het opgeko men publiek verwelkomd had. «Kunst zegt en toont vele dingen, en verbergt vele andere dingen, daarom spreken deze werken ons zo aan!» zei hij. Waarschijnlijk is niet iedereen het daarmee eens, maar toch lijkt het mij waarheid te zijn. Sommigen verbargen de realiteit, terwijl ande ren juist deze realiteit tonen. De eersten tonen hun dromen, hun gedachten, de tweeden verbergen deze. De inleider deelde de kunst in drie vormen in: de kunst als weerspiegeling, als kreatie van een innerlijke wereld én de kunst als openbaring. Verder merkte Armand Van Assche op dat veel van deze kunstenaars een sterk oog hebben voor het verleden dat nog niet ver achter ons ligt. Een beschouwing over het werk van de verschillende artiesten volgde, maar die kan ieder ook voor zich zelf maken. Na de inleiding werden een vijftiental gedichten gezegd door Herman Van Bogaert, lid van Kalli pègè. Dan was het woord aan burgemeester De Vidts, die zich naar eigen zeggen, een beetje onwennig voelde, nu hij niet met zijn twee voeten op Sint-Niklase bodem stond. Toch scheen dat «op verplaatsing spelen» hem niet te erg te hinderen om op zijn eigen wijze een toespraakje uit de mouw te schud den en de tentoonstelling voor geopend te ver klaren. De werken gaan bekijken was inmiddels onmogelijk geworden, en links en rechts hoorde ik zeggen: «We zullen nog eens moeten terugkomen!». Omdat ik vroeg was heb ik wel een blik kunnen werpen, ik was enthousiast. Eén werk sprak mij persoonlijk enorm aan, misschien sprong het zo in het oog omdat het een beetje overbelicht was: een impressionistisch landschap van Louis Van Gorp. Toch kan je niet spreken van niveauverschillen, want deze groep van vrienden is kwalitatief moeilijk te verdelen. Ieder volgt zijn eigen stijl en tefchniek, en het resultaat is leerzaam en verrijkend. En mooi. Dat mag toch nog? Nog tot 14 april, elke dag behalve zaterdag van 14 tot 17 uur. Galerij Brabo, Desguinlei 100, 2000 Antwerpen. (Els DUCHESNE) l Muziek Sint-Niklase knapenkoor Van 19 tot 26 februari toerde het bekende Sint- Niklase knapenkoor In Dulci Jubilo rond in de Duitse bondsrepubliek. Het koor, dat o.a. reeds te gast was in Hannover en Regensburg, verbleef en koncerteerde ditmaal te Berlijn, Helmstedt en Bocholt. Na een nachtelijke busreis arriveerde EDJ op zaterdag morgen 20 februari in West-Berlijn. De knapen werden ingekwartierd bij gastfamilies terwijl het mannenkoor in een «Ju- gendgastehaus» logeerde, 's Middags kuierden meer dere zangers al rond op de Kurfürstendamm. In de vooravond, na een korte re petitie, werd nog een Bach- concert door de Berliner Singlereis bijgewoond. Zondagochtend verzorgde het koor de eucharistievie ring in de Sint-Canisius- kirche. Om 14 uur startte dan een korte, maar inte ressante rondrit in Berlijn. De gids (de pastoor van de Canisiu8kerk) bracht het gezelschap eerst naar de Berlijnse muur. Vopo's hielden de koorknapen in de gaten toen ze vanop een platform over de mum- heenkekenHet Rijksdag gebouw en de Brandenbur ger Poort herinnerden aan de vergane glorie van een wereldstad. Maandagochtend werd de ontdekkingstocht verder- gezet in het schril kontras terende Cost-Berlijn. Met de metro bereikten we het sta tion Friedrichstrasse waar de passenkontrole gebeurt. Anderhalf uur wachten, 600 frank betalen en je krijgt een dagvisum. In ijl tempo werd het Pergamom- museum bezocht. Het blitz- bezoek werd afgerond met een promenade op de prach tige boulevard «Unter den Linden». 's Middags reed IDJ via de korridor terug naar het aan de grens gelegen Helm stedt. Hier verbleven alle zangers bij families van de Helmstedter Chorknaben. Dinsdagstopd een bezoekje aan het prachtige stadje Goslar en het wintersport- oord Altenau op het pro gramma. In Altenau namen de zangers een verfrissende duik in het moderne Wel len bad. In de namiddag re den ze door het Harz ge bergte terug naar Helm stedt. Wnonsriagn «.middag ver broederde In Dulci Jubilo met de Helmstedter Chorknaben. Er werden ge zamenlijk enkele liederen gezongen en d.m.v. dia's maakten de koren kennis met reeds bezochte reisdoe len van de beide groepen. Donderdagochtend klom men weer met z'n allen de bus in, want om 16 urn- werd men in Bocholt ver wacht. In de vroege namid dag vond men nog even tijd om het in de oorlog zwaar geteisterde Münster te be- gen una em b'trahlendes Klangbild schufen, gestal te ten sie Mendelssohn-Bar- tholdysDenn er hat seinen Engeln befohlen' zu einer unaufdringlichen roman tisch warmen Ausstrah- lung» Toen In Dulci Jubilo vrij dagmiddag de vertrouwde parking achter de Sint-Ni klase stadsschouwburg op reed mocht het terugblik ken op een in alle opzichten geslaagde konoertreis. Driemaal koncerteerde het koor. Een zware en ver moeiende opdracht voor de jongste zangers. Toch ston den de optredens op hoog niveau. Dat mag blijken uit de perskommentaren van uit Helmstedt. De commen tator loofde o.m. de gedisci plineerde houding van de zangers, het briljante or gelspel van Jo Van den Durpel en de persoonlijk heid van dirigent Marcel Van Daele. Enkele citaten spreken klare taal: «Gerade in der Gregorianik zeigte sich die Leistung des Cho res. Die Prazision der Aus- führung und die Reinheit der Stimmen verschmolzen zu einer starken Aus- druckskraft. Die Knaben- stimmen waren so klar und einheitlich ohne die oft er- lebte unan ge pass te Scharfe in der Höhe. Die Manner- 8timmen hatten tragenden Charakter und blieben durchsichtig, wie es diese Form der Musik verlangt.» «Wahrend die Jungen das Werk 'Jauchzet dem Herm' von Heinrich Schütz mit ausgefeilter Dynamik san- Van 30 januari tot 27 fe bruari werden in de provin cie Oost-Vlaanderen op ver schillende plaatsen op ini tiatief van het Provinciebes tuur van Oost-Vlaanderen tornooien voor zangkoren georganizeerd te Waas munster, Oostakker, Sint- Martens-Latem en tff Bug- genhout. Hieraan namen 16 koren deel die door een deskundige jury werden beoordeeld. Na afloop van het tomooi, maakte de jury volgende uitslagen bekend. In ere-devisie geen enkel koor. In uitmuntendheid het Ge mengd koor Sint-Jozef uit Dendermonde voor 4 jaar; het Gemengd «Lukaskoor uit Gent gepromoveerd voor 2 jaar; het Gemengd koor Sint-Amandus uit Oostakker gepromoveerd voor 2 jaar; het Gemengd koor Mariakantorijuit Sint-Niklaas voor vier jaar en het Koninklijk Gemengd Koor «Canteclaer» uit Sint- Niklaas eveneens voor 4 jaar. In eerste divisie het Ko ninklijk Gemengd Koor «Jubilate» uit Gent voor 4 jaar; het Gemengd «Grego- riuskoor» uit Sint-Martens- Latem voor 4 jaar en het gemengd «Roosenberg- koor» uit Waasmunster voor 4 jaar. In tweede devisie: het Ge mengd koor «Sinte-Grego- rius» uit Buggenhout voor 4 jaar, het Kinderkoor «De Edelweisjes» uit Eeklo voor 4 jaar; het Mannenkoor «Sinte-Barbara» uit Heus- den voor 4 jaar; het Kinder koor «De Edelweisjes» uit Hofstade gepromoveerd voor 2 jaar; het Gemengd koor «Sine Nomine» uit Lebbeke voor 4 jaar; het kinderkoor «De Leievin-' ken» uit Sint-Martens-La- tem voor 4 jaar; het ge mengd koor «Sinte-Cecilia Kristus Koning» uit Sint-Niklaas voor 4 jaar en uit Zaffelare het Gemengd «Sinte-Ceciliakoor» vooif 4 jaar.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 19