trukke tijd voor [onky Tonkfans i Instituut O.-L.-Vrouw te Zele vierde feest met optreden van de leerlingen en een sprankelende toneelopvoering van de leerkrachten iïonky Tonk en een llHulde aan jouis Armstrong» Kon. Toneelkring «Trouw aan Kunst» Hamme, grandioos met «Daar moet je een vrouw voor zijn!» Konteverkeerd speelt toneel in Baasrode De Voorpost - 12.3.1982 - 21 tper zijn veteraan Alton Purnell en «kid» Martyn •kken uit de Dendermondse jazzpijp of de irs van Belgiës beste jazzklub krijgen een rogramma voorgeschoteld waarover ze zich geen leester zien. Toen een zestal jaren geleden Honky bnk de jaarlijkse prijs van de Dendermondse erskring op zak mocht steken, was dat blijkbaar iet alleen een lauwering voor geleverde prestaties iaar tevens een prikkel om in de toekomst de ak steeds meer en meer te verbazen. 3 het er in het Dender- Of men nu naar Wieze of londse stilzwijgend over i: Honky Tonk is de best ferkende vereniging. Niet Iqöt-i *70-ncrt m*vn ar \rry\r HO naar Brussel trekt... Die All Stars zijn inderdaad voor een groot deel allemaal leen zorgt men er voor de vriendjes van «Satchmo» den die voortdurend itten worden gelegd door lerlei binnenbunkerse ak- riteiten, ook de niet-leden arden geregeld gekon- onteerd met manifestaties t stilaan over het ganse nd bekendheid krijgen. roegentocht u vrijdag 12 maart start hebben gespeeld. Deze reu- n 21 uur de derde Kroe- sntocht van Dendermon- zaal te hebben werd beroep gedaan op de Ancienne Bel- gique. Voor 300 fr. kan je al mee met de bus, entree- kaart inbegrepen, ndien gratis! Of liever Denk eraan dat deze kaar- ?e' irtje van de stad. Dertien meuze orkesten in even- «1 bekende herbergen als iltes van een bushjn zon- sr begin en einde en bo- voor amper 150 fr. ten in het Brusselse ver- eb Je het ganse feest als kocht worden tegen 350 fr ie, n pakketje aangeboden, aaltree, bus, gids en sfeer geen busreis bij begrepen an x>r Dendermonde, waar Paula Lockheart karnaval nog niet hele- Op zaterdag 27 maart ke- C: aal uit de kleren is, wordt ren we van Brussel terug r Dendermonde. om het aar daar malen de Honky unieke koncert bij te wonen van het Paula Lockheart Trio. Paula zingt blues, Armstrong's All jazz, boogie, rock en swing van Cole Porter, Willie Nel son, Bessie Smith, Billie •ia. Et weer een zware dag, uit aar daar malen dj mkere niet om. brig jaar nam Honky an bnk Fats Domino onder de Holiday. Ray Charles en.. m en trok ermee naar herself Zij is in België geen gi_ ieze waar in plaats van onbekende en trad op ter tjg. ote pinten nu eens ferme gelegenheid van Malle- uziek werd geserveerd, munt, de Gentse en Lokerse uziek werd geserveerd, n sukses was het zeker Feesten, voor de meesten onder Jazzclub enz. In Dender- een belevenis om deze -monde wordt ze begeleid ringende blues-boogystar door een pianist en door n het werk te zien en te kornettist Peter Ecklund iren met wie ze verschillende t jaar kunnen we dinsdag platen opnam, maart met zijn allen de öp zaterdag 3 april sprin- ati8 autobus op richting gen de Severn Jazzmen uit ■U8sel om er om 20.30 uur Engeland uit de band in de gaan luisteren naar bunker Duis Armstrong's All ars die op initiatief van Na tien laar teruef mky Tonk optreden in de Het allereerste jazzfestival, icienne Belgique. Optreden van de belang- geweest. Peanuts Hucko, T rummy Young, Jimmy Maxwell, Dick Cary, Jack Lesberg en Danny d'Impe- rio. Als je de referenties van die kerels leest val je om van de bekende namen. Het zijn stuk voor stuk rasar tiesten die met de meest be roemde stars en orkesten zen werden exklusief door Honky Tonk op kontrakt Een jazzfestival in het gezet en om een aangename en daar is dan uiteraard de rijkste vedetten en Reddy Kilowatt weigert nog ver der mee te spelen. The Dutch Swing College Band musiceert eenzaam in het donker en zonder geluids versterking verder terwijl duizenden kleine vlamme tjes van aanstekers en luci fertjes een speciale sfeer geven. Nu komen ze terug, de mannen van Peter Schilper- oort, het huisorkest van Veronica, voor velen van ons de eerste kennisma king met de oude stijljazz. Swingen kunnen ze die Ne derlanders, dat hebben we in Dendermonde nog on dervonden want het is niet de eerste keer dat ze hier komen. De fameuze drum mer Huub Janssen is hier zelfs nog een paar dagen blijven hangen Zo fantas tisch vond hij het hier. The Dutch Swing College Band komt dus naar Honky Tonk zelf op zaterdag 17 april en pas goed op: er worden geen plaatsen gere serveerd! De boot is aan De zesde juni varen we dan weer af naar Antwerpen met een van die Flandria- kruisers waarop ongeveer 700 passagiers en drie or kesten kunnen. We sche pen in te Baasrode omdat Dendermonde geen diep gang genoeg heeft, roeien tot in de metropool en ke ren dan met het tij terug. Duur van de reis: van half- twee tot 's avonds laat. Aan boord bestaat er een kans dat je aan eten geraakt. Over deze jazzboottocht volgt nog wel een meer uit gebreid en enigszins sar- kastisch artikel. 'Ondertussen is het toch merkwaardig hoe een plaatselijk klubjê gelijk Honky Tonk dergelijke din gen allemaal in mekaar kan foefelen, rekening houdend met de tijd en het werk die het organiseren van het jaarlijkse jazzfestival vraagt, met de vele be- stuurs-, beheerraads- en de andere algemene vergade ringen, met het ineenbok- sen van het gewone bun kerprogramma en de volle dige kosteloze medewer king van iedereen. (m.d.b.) De Zeelse toneelvereniging van het O.L. Vrouwinstituut voerde het stuk «Willen doen is ook gedaan» op (vh) slager (leraar wiskunde en biologie) Vera van Damme, als Lieve- ke, zijn zorgzame vrouw (lerares huishoudkunde) Johan Van Eetvelde, als de schout (leraar wiskunde en godsdienst) Damiaan Schelfaut als de rentmeester (leraar Latijn) En last but not least de mu zikanten Henk De Loose (muziekleraar) en Guido Soetens (leraar Frans). De regie was in handen van Mare De Rijck (leraar tech nologie) Voor het prachtig dekor te kent Patrick Dauwe, de klusjesman van de school in samenwerking met de technische ploeg van leerkrachten. Lutgard Claessens, lerares huishoudkunde fungeerde als souffleuse. De grimeur was Bert Van Damme (muziekleraar) die niets aan het toeval heeft overgelaten en elk persona ge een gezicht gaf volgens zijn karakter. Voor de kos tumering werd hier en daar wat bijeengehaald door de leerkrachten onderling en de hoofddeksels van de erjaardagen leiden dikwijls tot opvallende of vreemde projekten. Zo kwam vorig jaar m gelegenheidsformatie tot stand om de tiende verjaardag van Louis Armstrongs ood wat muzikale luister bij te zetten. Enkele muzikanten, die door de jaren heen deel idden uitgemaakt van Satchmo's meest befaamde orkest, «The All Stars», brachten m gewezen meester een bijzonder eerbetoon. Deze muzikanten swingden hun jaren varing en muzikale virtuositeit bij elkaar en de jazzkringen riepen uit: «The agnifioent world of Louis Armstrong reborn». Hot Chocolates Van 1934 tot 1943/1944 trad hij o.m. op met verschillende orkes ten (Hardy Bros. Tommy Miles, Earl Hines, enz.). In de zomer van 1952 begon hij aan een toernee met de groep van Louis Arm strong. Zijn extroverte, technisch briljante trombo nesolo's, zijn vertrouwde «fluister»-stijl en zijn hu moristische vocals waren uitstekende kenmerken van de Luncefordband in de dertiger jaren. Trompettist Jimmy Max well 1917) begon zijn mu zikale loopbaan op vierjari ge leeftijd. Hij werd echter pas voor serieus aangezien, toen hij in 1932 Louis Arm strong imiteerde Vanaf dat jaar ongeveer trad hij op met verschillende orkesten waaronder dat van Benny Goodman, Count Basie, en speelde in shows met Perry Como. Hij speelde ook ver scheidene jaren met de El- lingtonbandwaarmee hij verscheidène malen Europa bezocht. Pianist en kornettist Dick Cary 1917) nam aanvan kelijk vioollessen, vóór zijn veertiende maakte hij reeds deel uit van de Hartford Symphony. In 1939 kocht hij zich voor vier dollar een kornet, wat het begin bete kende van een grote karri- ère. In mei 1947 werd hij samen met Peanuts Hucko, Jack Teagarden, Bobby Hackett, Bob Haggart en Big Sid Catlett gevraagd om op te treden in de «New York Town Hall» Het was rond dat ogenblik dat Louis Armstrong zijn eigen All Stars oprichtte, waarmee Dick Cary op wereldtoemee trok. Bassist Jack Lesberg 1920) speelde, toen de oor log uitbrak, bij Muggsy Spanier en nadien bij Micky Al pert. Na de oorlog werd hij aangeworven door Leo nard Bernstein en kwam terecht in het New York Symphon^Orchestr^IIri had vroeger immers viool en viola gestudeerd. Hij bleef tot 1948 bij dit filhar monisch orkest. Toen werd hij een zeer druk bezet freelance-muzikant. Samen met Armstrong trok hij door Engeland, Afrika en Australië in 1956 Een jaar later was hij in Europa met Jack Teagarden en Earl Hi nes. Zowel op klassiek als op jazzgebied was hij een voortreffelijk muzikant. Honderden platen werden met zijn medewerking op genomen Drummer Danny D'Imperio 1917) speelde o.m. in het Glenn Miller Orchestra met Buddy de Franco als leader. Hij was ook een geappre cieerd lid van de The May- nard Ferguson Orchestra. The Woody Herman Orche stra, The Cap Mangione Quartet en speelde met Ed die Jefferson, Tony Be nnett, Pee Wee Hunt en The Condon House Band. Zoals u kunt merken, zijn dit niet de eersten de bes ten. Stuk voor stuk muzi kanten met een suksesrijke muzikale karrière achter de rug. Wie er op dinsdag 23 maart wil bij zijn, zal meer dan snel uit zijn zetel moe ten wippen en onmiddellijk reserveren. Dit kan op de volgende manieren: door storting van 300 frank per kaart via KB 446-7591101- 21 van Honky Tonk, Leo pold II-laan, Bastion V, 9330 Dendermonde (tel. 052/21.41.17 of 21.63.39 (na 18 u.); ook tijdens de kantooruren op het Den dermondse V.V.V. Dienst Toerisme, Stadhuis (tel 052/21 28 44) of in de Brus selse Ancienne Belgique, Anspachlaan 114, 1000 Brussel, van l2u. tot 18u. van maandag tot en met vrijdag (tel. 02/511.33.91). In de prijs van 300 fr is tevens busvervoer begrepen van Dendermonde naar Brussel en terug. Het 0.-L.-Vrouwin8tituut te Zele is aan 't bouwen. Sinds de oprichting van het V.S.O. heeft het instituut een nijpend tekort aan klassen en een studiezaal. Daar bouwen een enorme kost meebrengt werd gezocht naar een middel om de kosten een beetje te drukken. Er werd beslist een groots feest op touw te zetten met een non-stop variété programma, gebracht door de leerlingen, een etentje voor de ingeschreven ouders, een reuzetombola en als apotheose een toneelopvoering van de leerkrachten. Dit feest had plaats op vrijdag en zaterdag 5 en 6 maart en het is een echte meevaller geworden, zowel wat betreft het groot aantal aanwezigen als de kwaliteit van de gebrachte nummers. De feestavond had als the ma: «Ons steentje bijdra gen» en iedereen, zowel leerlingen, oud-leerlingen, ouders en leerkrachten heeft het beste van zichzelf gegeven om tot dit welsla gen te komen. Het eerste gedeelte van de avond werd verzorgd door de leerlingen die een non stop variété programma ten beste gaven met zang, dans, voordracht en sketches. Vele van de ge brachte nummers werden door de leerlingen zelf uit gedacht, wat de verdienste nog verhoogt. Er was zelfs een toneeltje dat geschre ven werd door een leerlinge uit het 4de jaar, nl. Veerle De Beule. Het geheel vorm de een spetterende show gaande van moderne dan sen, over muzikale tussen doortjes en voordracht, naar echte kleine toneelop voeringen. Het eerste jaar V.S.O. bracht meesterlijk «Hoe Tijl Uylenspiegel hof schilder werd» en «De zin gende rechtbank» en zelfs een stukje mime «What a beautiful morning»Het tweede handel bracht «Hoe Pierrot paardemiddelen ge bruikte om zieken te gene zen en ccn toneel uit het Middeleeuws bewerkt door Herman Teirlinck: «Drie dagen Heere». Het vierde jaar gezins- en sanitaire hulp voerde een eigenhan dig geschreven toneelstuk op, afgewisseld met volks dansen. Het vijfde jaar zorgde voor een goede klei ne sketch in het Duits: «Das Wechselgeld». Het eerste jaar V.S.O. zorgde voor een goed gespeeld fragment uit Reinaert de Vos en het zes de handel bracht een fijne vertolking van Kon-tiki Hierna waren de ouders aan de beurt met een pro gramma, «Lied van mijn land» aan de piano begeleid door muziekleraar Henk De Loose. Het koor bracht en kele liederen en inviteerde nadien de aanwezigen om in samenzang «Lied van mijn land», «Het beiaard lied» en «In Weiszen Rössl» te brengen. Dit muzikaal intermezzo werd zeer op prijs gesteld en dirigent Ju les De Beule haalde eer van zijn werk. Na de pauze kwam het neusje van de zalm, want er werd gewacht op het toneel optreden van de leerkrach ten. «Willen doen is ook ge daan» was de titel ervan. De première werd reeds ge bracht de vooravond van het feest en dit in de feest zaal van het O.C.M.W. Hier kregen de akteurs pas goed vaste voet op de planken, want ze oogsten er een enorm sukses en er werd hartelijk gelachen met de aangepaste replieken op het O.C.M.W, De leerkrachten die zich in deze sprankelende komedie met een minimum aan repe tities tot volwaardige ak teure ontpopten waren: Chris De Smet, de hoofdrol speler, als Nardje de Wever (leraar Technologie) Francine Vercammen, Pol lenel, zijn vrouw (lerares Frans) Vera De Bruycker, als Tuit je de verwaande dochter (lerares Nederlands) Jeanne Fiers, de heks (lera res Nederlands) Dirk Meul (leraar Neder lands) als de Dikke (de bakker) Erna Huylebroeck als Ka- ziena, de vrouw van de Dik ke (lerares huishoudkunde) Dirk Pereijn, als Peeske, de vrouwen werden door Lut- garde Van Gassen, lerares snit en naad gemaakt. Door de meespelende leerkrachten werd het stuk bewerkt en aan de omge ving aangepast met fijnge vonden zetten op het V.S.O. Met deze pittige eenakter hebben ze de school op een goedlachse manier, toch veel eer aan gedaan en him optreden was ontegenspre kelijk het hoogtepunt van dit feest dat terecht een vol treffer mag genoemd en Zele in het algemeen. Het was lachen en gieren geblazen in de bomvolle zaal om uiteindelijk weer tot de realiteit te komen als de epiloog werd gezegd door de heks en Nardje. De leerkrachten van het insti tuut O.-L.-Vrouw hebben hiermee bewezen dat ze een rijke fantasie hebben en dat het hun aan akteertalent zeker niet ontbreekt. Er wordt zelfs aan gedacht om een eigen toneelgroep op te richten en het zal zeker niet zijn van «Willen doen is ook gedaan»! worden. Daar de zaal veel te klein was en men het aantal aan wezigen had moeten beper ken door inschrijving, wordt gedacht aan een vol gend optreden waar alle kijklustigen hun hartje zullen kunnen ophalen. De datum wordt later meege deeld, dus u kunt alvast nog een goede toneelavond doormaken in de school, O.- L.-Vrouwinstituut, gelegen aan de Kouter 108 te Zele. Inkom 50 fr. waarvan de opbrengst ten goede komt aan het bouwfonds. Naast al wat zich aan vernieuwingsdrang in de tea terwe reld manifesteert, maakt de volkse komedie steeds meer en meer opgeld! Nochtans pleit het in het voordeel van de kernachtige en goede komedie: «Daar moet je een vrouw voor zijn!», van de Engelse auteur Terence Dudley, in bewerking en regie van William De Decker, dat de harmonische pittigheid niet gezocht werd in het dialekt, noch minder in het «slang» maar dat de ensceneerder voor prestaties wist te zorgen in een stijlvol A.B.N. Met «Daar moet je een vrouw voor zijn!» heeft «Trouw aan Kunst» Ham- me en ommeland vier opeenvolgende, denderende toneelavonden (5, 6, 7 en 8 maart jl.) bezorgd zodat, vooral tijdens het 2de en 3de bedrijf, de schouw burgzaal «De Vrijheid» op haar grondvesten daverde! De sprankelende vlotheid van het debiteren, de pre- ciese plaatsing tijdens de acting en de gepaste nuan ceringen in de intonatie, af hankelijk en functioneel van een-in-crescendo-gaan- de intrige, waren werkelijk voorbeelden hoe boeiend het betere amateurtoneel kan zijn. De enorme belangstelling die «Trouw aan Kunst» mocht genieten, was het duidelijk bewijs van de ho mogeniteit der opvoeringen en de overduidelijke illus tratie hoe intens de toe schouwers «meeleefden» en er met volle teugen van ge noten. Het daverend ap plaus loog er niet om! Zowel al de optredenden als de verdere technische mede werkenden zorgden voor bijna perfekte uitvoering van hun aller individuele taken, die resulteerden in bewonderenswaardig en hoogstaand amateurtoneel. Het werden prestaties van een gehalte dat niet alleen «kenners» ruime voldoe ning gaf, maar praktisch alle aanwezigen (en dat wa ren er heel wat!) een «riem onder het hart stak». De aktrices als Clementine Verbeke, Monique Comelis, Linda Quintelier, Linda Raemdonck en het man- nentrio: Johan De Bock, Etienne Verhelst en Nor- bert De Beule, dienen una niem in de bloemetjes gezet. Iedereen, zowel de hoofd- als de zoluidende «kleinere rollen» (maar in een koördi- nerend geheel kan er geen sprake zijn van «kleinere rollen!»), hadden het heuse door de-komedie-gevergde- tempo op aangenaam-ver- rassende wijze onder de knie! Derhalve wensen we de individuele prestaties vanzelfsprekend afhanke lijk van de rol in casu niet te analyseren. Wat de vrouwelijke als mannelijke vertolking betrof, kunnen we hier, en terecht, verwij zen naar het klassieke: «the right man in the__right place!». Met de zo bijvalvolle opvoe ringen van «Daar moet je een vrouw voor zijn!», wer den de konkrete bewijzen geleverd dat de regisseur, zijn assistent en toneel meester, Roger Buys, ver der Pierre Ertzinger (lich- torgel), Emiel Ruys (klankband), en in het bie- zonder de optredenden, hard en geestdriftig, met integrale overgave en alge hele inzet, hebben gewerkt om een «eindprodukt» aan te bieden waarvan de vele toneelferventen ten volle hebben genoten. In een stijlvol als suggestief de cor, gerealizeerd door de aktieve mensen van «De Biekorf» onder leiding van Etienne Cools, akteerden en evolueerden de speelstere en spelers met een prijzens waardige presence, een flinke rolkennis en een plankvastheid waarvoor het opgetogen pubhek ze allen bedacht met «open doekjes» en een uitbundig eindapplaus. Met de produktie: «Daar moet je een vrouw voor zijn», heeft de Hamse Kon. Toneelkring «Trouw mt.n Kunst» hoge ogen gegooid. Proficiat «Trouw aan Kunst»! Scr. Jubileumkoncert tien jaar Zeelse koncertvereniging Op vrijdag 19 maart om 20u30 heeft in de Sint- Ludgeruskerk te Zele het Jubileumkoncert plaats dat wordt gegeven naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de Zeelse Koncertvereniging. BRT 3 verleent aan dit koncert zijn welwillende medewer king. Op het programma staan vokale werken van Flor Peetera, Vic Nees. Purcel en de Mis in G klein voor soli, orgel en dubbel koor van Ralph Vaughan Williams. De uitvoerders van dit hoogstaand kon cert zijn: het BRT-koor met medewerking van Julli Kennard sopraan, An Mason alt, James Griffitt tenor, Michael George bas en Kristiaan Van Ingel- gem die het orgel houdt. De algemene leiding is in handen van Vic Nees. Toneelgroep Trouw aan Kunst» uit Hamme voerde onder grote belangstelling het stuk «Daar moet je een vrouw voor zijn» voor het voetlicht, (vh) De Culturele afdeling Baasrode organizeert op zaterdag 13 maart om 20 uur een toneelavond die wordt verzorgd door het Lokers Teaterkollektief «Konteverkeerd». De avond kreeg als tema «een avondje tv met Kontever keerd». De toegangsprijs bedraagt 50 fr. «Konteverkeerd» is een toneelgr^p die bestaat uit jonge arbeiders, be dienden en werklozen. Deze mensen komen sa men en repeteren in een Lokerse jeugdclub. Hun eerste stuk dat ze opvoer den ging over het kapitaal en het fabriek, over het werkvolk en de doppers. Vooral door gebruik te maken van een tv pro gramma krijgt men de kans om verschillende te- ma's in een enkel stuk te behandelen. De indeling van het stuk is als volgt; kinderprogramma, bab beltjes, opsporingsbe richt, nieuwsbericht, weerbericht, sport weekend en Mies Kado show.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1982 | | pagina 21